Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Waarom ik er zaterdag niet bij was

  •  
09-09-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
54 keer bekeken
  •  
prinsenvlaggencoronademo
De ondergang van onze rechtsstaat wordt ingezet door mensen zoals ik.
Ik las een stuk van iemand die zaterdag bij de demonstratie tegen de coronamaatregelen was. Ze schreef niet extreemrechts te zijn, maar een groot moederhart te hebben en daarom te staan voor de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van handelen. Ze was daarom met terugwerkende kracht alsnog – of nog steeds – tegen de avondklok en nam het op voor alle ondernemers die slachtoffer zijn van de, volgens haar en haar bronnen, onnodige maatregelen.
prinsenvlaggencoronademo
Ik was heel blij met het stuk. Het scherpte mijn geest en vergrootte mijn zelfkennis. Het liet me inzien dat ik wel extreemrechts ben, dat ik voor een totalitaire staat ben, dat ik wil dat mensen de mond gesnoerd wordt en dat we de pers streng censureren. Ik ben wel vader, maar mijn hart is verdorven. Ik hoop dat mensen vergiftigd worden door vaccinaties, dat we ondernemers in het ongeluk storten en ik geloof dat alle overheden die met maatregelen kwamen om het coronacrisis in te dammen minstens zo kwaadaardig zijn als ik.
Door het stuk wist ik ineens waarom ik er niet bij was zaterdag. Ik vind het niet alleen moeilijk om schouder aan schouder te staan met politici die hele bevolkingsgroepen buitenspel willen zetten. Het is voor mij niet alleen lastig met mensen te zijn die spotten met de Jodenster en zonder problemen met de Prinsenvlag zwaaien. Het is ook niet dat ik thuis bleef omdat ik het lastig vind om mensen te begrijpen die het geloof in spannende verhalen verwarren met kritisch denken. Nee, ik bleef blijkbaar thuis omdat ik dom en door en door slecht ben. Net als de pakweg 17.240.000 andere Nederlanders die er ook niet bij waren. Allemaal dwazen en slechteriken. De ondergang van onze rechtsstaat wordt ingezet door mensen zoals ik. Ik zie dat nu pas in. Met dank aan het dagverslag van een zelfbenoemde vrijheidsstrijder.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (48)

Overwicht
Overwicht10 sep. 2021 - 10:55

Hou eens op met dat extreemrechts joh (lol). Toen ik jong was was het een groot eng woord, dat extreme rechts.. Tegenwoordig lopen mensen er te pas en te onpas mee te dwepen. Het heeft geen afschrikwekkend effect meer als je het woord voor dingen gebruikt waar het oorspronkelijk niet voor bedoeld was.

3 Reacties
MG1968
MG196810 sep. 2021 - 13:39

Als je toen je jong was, met de kennis van toen, gedropt was in de samenleving van nu dan was je je kapot geschrokken van het gedachtegoed wat nu gemeengoed lijkt. Je probleem is dat de verandering voor jou zo geleidelijk is gegaan dat je er in meegegroeid bent en je jongere jij niet meer zou herkennen.

Zandb
Zandb10 sep. 2021 - 14:53

Wicht Onderbouw dat eens, waarom u vindt dat de schrijver hier ten onrechte de term extreemrechts gebruikt. En waarom veronderstelt u niet niet eens - of laat de mogelijkheid toe - dat er trollen bezig zijn om maar een beetje dom in de weer te zijn met het begrip rechts-extreem alleen om de beladenheid er van teniet te doen? Als ik benoem als rechts-extreem dan bedoel ik rechts-extreem en heb ik er geen behoefte aan versleten te worden voor iemand die zonder nadenken en zonder enige reden iets als extreemrechts benoemt alleen omdat een domoor als u meent van alles en nog wat op een grote hoop te kunnen en mogen gooien.

Mark Huysman
Mark Huysman10 sep. 2021 - 17:54

[Je probleem is dat de verandering voor jou zo geleidelijk is gegaan dat je er in meegegroeid bent en je jongere jij niet meer zou herkennen.] Inderdaad. het verhaal van de kikker die niet door heeft dat het water langzaam maar zeker een kookpunt bereikt.

MarcoG
MarcoG10 sep. 2021 - 8:22

Ahh, guilt by association. Ach ja.....

3 Reacties
ton14024
ton1402410 sep. 2021 - 10:15

Onzin, door samen als een te demonstreren maakten ze zelf die associatie.

Knight3
Knight310 sep. 2021 - 10:20

@Ton14024: Dat betekent voor jou dat je dus nooit meer kunt demonstreren. Er zit altijd wel een rotte appel tussen.

ton14024
ton1402410 sep. 2021 - 13:59

K, als een rotte appel uitnodigingen verstuurt weet je zeker dat je rotte appels kunt verwachten.

Eric Minnens
Eric Minnens10 sep. 2021 - 7:58

Klare taal. Homerische ironie. Kort maar krachtig. Logica ad absurdum. Topcolumn.

1 Reactie
Markzelluf
Markzelluf10 sep. 2021 - 8:09

Eens!

Wereldburger
Wereldburger10 sep. 2021 - 7:46

lof voor dit stuk over de ondergang van de rechtsstaat; met zijn allen rechts op de staat van ondergang!

frankie48
frankie4810 sep. 2021 - 7:31

Beste Rutger, Nou dan zal je aankomende zondag ook je gezicht wel niet laten zien in het Westerpark, want de onafhankelijke activisten die dat georganiseerd hebben, die laten zich steunen door politieke partijen die je medeverantwoordelijk kan houden voor de rampzalige situatie waar veel van de slachtoffers door het gevoerde neoliberale beleid in terecht zijn gekomen. En als ze vanuit de illegaliteit verzet tegen het coronabeleid zouden gaan voeren, dan wordt je verwijt natuurlijk dat je om die reden nooit de mogelijkheid krijgt om met deze mensen in debat te gaan, maar jij wil nooit met mensen die er andere denkbeelden op nou houden in debat als ik het goed lees.

3 Reacties
Rutger3
Rutger310 sep. 2021 - 8:46

Ik wil heel graag met iedereen in debat en verschijn ook regelmatig bij demonstraties. Waardoor denk je dat dat niet zo is? Een demonstratie als van afgelopen zaterdag laat ik alleen graag aan mij voorbij gaan. Al anderhalf jaar hoor en lees ik bij en van deze beweging dingen over ‘mensen met verstand’, over ‘heldere geesten’ en over ‘mensen die wakker zijn’ en nu las ik een stuk van een demonstrant die zaterdag aanwezig was, die zo zelfingenomen was met wat ze deed, wist en allemaal dacht te zijn, dat ik inzag dat ik wel het negatief moet zijn van alles wat zij is. Dan moet ik wel een dom, naïef en slecht mens zijn, die wars is van kritisch denken en zich als een mak schaap naar een totalitaire staat laat leiden. Dat is slechts een voorlopige - een natuurlijk cynisch bedoelde - conclusie. Ik blijf met mensen in gesprek gaan en zal mijn geest blijven scherpen.

ton14024
ton1402410 sep. 2021 - 10:08

´´onafhankelijke activisten die dat georganiseerd hebben, die laten zich steunen door politieke partijen´´ Als je dat schrijft moet ik betwijfelen of je wel goed leest.

frankie48
frankie4810 sep. 2021 - 11:36

Beste Ton, Maar uit alles blijkt dat jij waarschijnlijk altijd al het gedrag van een twijfelaar hebt gehad, en daarnaast ook vaak argument loos, en met een meerwaardigheidsgevoel waar de honden geen brood van lusten, andere een minderwaardigheidsgevoel probeert aan te gaan smeren. En daarom kan het mij ook niet verbazen dat jij net als deze filosoof en alle politici die daar zondag in het Westerpark aanwezig zullen zijn om tegen de misstanden op onze woningmarkt te gaan protesteren, dat vanuit hun koopwoningen in die volksbuurten gaan doen, omdat jullie met je grote hart er geen moeite mee hebben gehad dat de mensen met een grote mond en klein hart, via gentrificatie uit die buurten konden worden verbannen.

EenMening
EenMening10 sep. 2021 - 5:04

Er is veel aan te merken op het Nederlandse coronabeleid maar als we het vergelijken met andere EU-landen is de vaccinatiecampagne per saldo goed verlopen en staan we qua aantal vaccinaties per 1000 inwoners in de top 10. Maar ook de oversterfte is lager dan in veel Zuid- en Oost-Europese landen. Het is wel nuttig dat er een Parlementaire Enquete komt om uit te zoeken wat er fout is gegaan en welke maatregelen er voor de toekomst genomen worden. We moeten er zoveel mogelijk mensen van overtuigen dat ze zich laten vacineren, maar dwang, direct of indirect, is uit den boze. Tegen dergelijke pogingen tot overheidsdwang protesteren is goed maar dit protest is helaas gekaapt door Baudet en andere duistere figuren. Grondrechten zijn de belangrijkste rechten die we hebben, daarvoor opkomen is dan ook van een heel andere orde dan protesteren tegen het verkeerd gebruik van voornaamwoorden, vermeend systemisch racisme, woningnood, bio-industrie of stikstofuitstoot. Op zich belangrijke thema's maar echt van een heel andere orde. Grondrechten zijn de basis van onze rechtstaat en onze democratie. En dan heb ik het specifiek over de klassieke grondrechten, onze vrijheden. Er bestaat GEEN grondrecht op een woning of een baan, die zijn overigensn wel de voortdurende zorg van de overheid.

6 Reacties
EenMening
EenMening10 sep. 2021 - 5:05

Vaccinaties Overigens

gimli55
gimli5510 sep. 2021 - 7:38

Ja, maar betekent eigenlijk gewoon NEE. Je beaamt het en dat wordt gevolgd door een litanie van voorbeelden waarom het toch niet Ja kan zijn. Dat is hypocriet, onbetrouwbaar en ongeloofwaardig. Het is de bekende truc die leerlingen op school vaak gebruiken. Eerst een positief antwoord gevolgd door redenen dat het geen Ja is. Ja, ik heb mijn huiswerk niet gemaakt, maar er zijn heel veel redenen waarom dat niet is gebeurt.

Gaz Typari
Gaz Typari10 sep. 2021 - 7:58

Noem eens vijf van die grondrechten en vrijheden.

Middenman
Middenman10 sep. 2021 - 8:29

@Eenmening - wonen is een grondrecht (artikel 22). Mensen zoals u die vinden dat het ene grondrecht belangrijker is dan het andere zijn gevaarlijk.

rvb2
rvb210 sep. 2021 - 8:53

Het verbod op discriminatie is een klassiek grondrecht (bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/grondwet-en-statuut/grondwet).

Gaz Typari
Gaz Typari11 sep. 2021 - 10:32

Rvb, er wordt niet gediscrimineerd. Iedereen heeft een uitnodiging gekregen om zich in te laten enten, alleen mensen met sommige beroepen wat eerder.

Paul!
Paul!10 sep. 2021 - 0:32

Ik vond zaterdag een mooie dag om van mijn herwonnen vrijheid te genieten. Net zoals vele van de voorgaande dagen, maar dan ook nog eens met prachtig weer erbij! Zo'n mooie dag wil je toch niet aan je voorbij laten gaan, omdat je jezelf eerst nog eens flink boos en verontwaardigd wilt maken? Het was zo'n mooie dag om de wereld weer te bewonderen die dankzij de vaccinaties langzaam weer is opengebroken. Life is beautiful, enjoy!

1 Reactie
Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout10 sep. 2021 - 6:34

Ziedaar de mars der Volksgenoten onder het gesternte van plebejisch patriottisme. Te vrezen valt de animositeit der monkelende massa's, zich miskend wentelend in misnoegen tussen de brokstukken van beloofd Borealië. Want hen was door de Leider immers Nationale Wedergeboorte beloofd?

TwoTone
TwoTone9 sep. 2021 - 22:13

Grappig: extreem rechts wordt geacht voor een totalitaire staat te zijn, de demonstranten demonstreren juist tegen een totalitaire staat. Bij de demonstranten kunnen dus alle kleuren van de politiek zitten, ze zijn wel extreem, maar niet per definitie rechts. De groep zal veel diverser zijn dan de politiek getinte media ons voorspiegelen.

5 Reacties
Zandb
Zandb10 sep. 2021 - 6:53

Tweetonig Kan dat wel? Dat je tegen een totalitaire staat bent als je het verschil blijkbaar niet eens begrijpt tussen toegestane vormen van democratisch 'afgedwongen' discriminatie en die vormen die een totalitaire basis hebben, waardoor mensen bv jodensterren moesten dragen?

Jean-Baptiste L Allemand
Jean-Baptiste L Allemand10 sep. 2021 - 7:05

Er zijn totalitaire staten waar het woord 'covid' niet eens gezegd mag worden. Totale (totalitaire) vrijheid.

gimli55
gimli5510 sep. 2021 - 7:41

Dat hoort tot de categorie manipulatie van net nieuws. In essentie is het fake news, maar het bekt wel goed en het beschadigt de reden om te demonstreren en plaatst de deelnemers in een kwaad daglicht. Je vergroot de negatieve kanten en je maakt nieuws.

Me, myself and I2
Me, myself and I210 sep. 2021 - 8:32

Extreemrechts is tegenwoordig een soort alomvattend woord voor dat waar we volgens de geldende norm bang voor moeten zijn. Er is een soort referentie naar de Holocaust en de Nazi's maar die is voornamelijk gebaseerd op het feit dat WOII heel erg was en extreemrechts waarschijnlijk ook. Mensen die bang zijn voor extreemrechts hebben niet gesnapt waar we echt bang voor moeten zijn. Dat is niet (meer) nazi's want die zijn machteloos. Dat is ook niet corona want de kans dat je er aan dood gaat mag dan wel significant zijn, maar dat geldt voornamelijk voor oude mensen en mensen die niet gezond leven. Dat is ook niet voor de klimaatproblematiek, want hoewel dat een ernstig probleem is, wordt er hard gewerkt aan oplossingen en zullen de meesten hier ook niet van doodgaan. Extreemrechts is een soort personificatie van de duivel geworden. Waar we bang voor moeten zouden zijn is voor onszelf en hoe we reageren als we een dreiging zien. Uit angst doen we de meest dwaze dingen, niet om de dreiging af te wenden, maar om de angst weg te nemen. Dus ja, ik ben het eens met 2tone. De demonstranten bestaan uit: - Mensen die lekker willen rellen - Mensen die voelen dat er iets niet klopt maar dat niet onder woorden kunnen brengen - Mensen die denken dat de overheid een complot tegen de mensheid smeedt - Mensen die snappen dat vrijheid een van de meest fundamentele waarden is - Mensen die twijfels hebben over de strategie van de overheid - Mensen die snappen dat vaccinatiedwang tot erger leidt - Mensen die incompetente ministers en Kamerleden beu zijn

Zandb
Zandb11 sep. 2021 - 7:38

U,u en u Deze demonstratie is juist daarom zo kwalijk omdat allerlei mensen die niet lijken te weten wat een totalitaire staat is, voor het karretje van mensen die dat wel weten en die daar naar streven, worden gespannen. Dus de demonstratie is wel degelijk extreemrechts want georganiseerd en geïnitieerd door mensen die toewerken naar een totalitair systeem, zonder dat heel veel demonstranten zich dat realiseren. (En zeker niet diegenen die zichzelf afficheren met een jodenster.)

Ger Fosbergen
Ger Fosbergen9 sep. 2021 - 22:03

Het is een filosoof niet verrassend niet vreemd om zichzelf te kunnen overtuigen dat de beweging van demonstranten die anti-vaccinatie en anti-coronamaatregelen geïnspireerd zijn uit rechts-extremisten of rechtspopulisten bestaat in plaats dat er zeker zoveel alternatievelingen en populistisch links volk bij zitten.

1 Reactie
Zandb
Zandb10 sep. 2021 - 6:55

Ger Wartaal. Helaas.

MG1968
MG19689 sep. 2021 - 19:43

Jammer, met ‘zelfbenoemde’ brak je de gekozen stijl ;) Kun je alsnog als gutmensch worden weggezet.

3 Reacties
DonkerekamervanDamocles
DonkerekamervanDamocles9 sep. 2021 - 20:16

Deugen!

Zandb
Zandb10 sep. 2021 - 6:55

MG Iets op tegen dan?

MG1968
MG196810 sep. 2021 - 8:35

@Zandb Nee, zeker niet. Het zegt wat over degene die dit doen en er trots op lijken te zijn het niet te zijn. Paste alleen niet in de gekozen stijlfiguur.

Juppé🎗
Juppé🎗9 sep. 2021 - 19:42

Helder, wij waren er als anarchist hier ook nooit bij. Waarom? Juist omdat we (vrijzinnig) anarchist zijn en dat graag willen blijven.

11 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe9 sep. 2021 - 22:55

Ik was aan het snoeien.

Minoes&tuin
Minoes&tuin10 sep. 2021 - 8:07

DanielleDefoe Rutte en Hoekstra, die zijn al weken aan het snoeien.

Juppé🎗
Juppé🎗10 sep. 2021 - 12:22

« Rutte en Hoekstra, die zijn al weken aan het snoeien.« ……met zoveel wespennesten kan snoeien wel eens een risicovolle bezigheid zijn.

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 sep. 2021 - 15:51

Helaas bijensteek opgelopen. Buitengewoon pijnlijk.

Eric Minnens
Eric Minnens10 sep. 2021 - 16:05

Danielle toch! Watskeburt?

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 sep. 2021 - 16:14

Hoe weet ik niet, maar het beest kwam onder mijn shirt terecht en voelde zich bedreigd. Zeer pijnlijk!

Eric Minnens
Eric Minnens10 sep. 2021 - 16:17

PS @DD, Ik hoef jou geen advies te geven over wat te doen, je kunt zelf goed genoeg googlen op bijensteek. Maar sterkte!

Eric Minnens
Eric Minnens10 sep. 2021 - 16:22

Als je er niet bij kan, moet iemand anders de angel verwijderen, of anders naar de dokter of ehbo.

DanielleDefoe
DanielleDefoe11 sep. 2021 - 9:21

[anders naar de dokter of ehbo. ] niet uitvoerbaar. Als er echt iets aan de hand is kan ik beter een ambulance bellen.

Eric Minnens
Eric Minnens11 sep. 2021 - 9:42

@DD, Ik ben blij dat je nog leeft. ????

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 sep. 2021 - 10:32

Nadeel van alleen wonen is ook dat je zelf moet bellen.