© Adriaen Thomasz., Rijksmuseum
Misschien zijn we toe aan een strijdlied voor het klimaat! Je wil tenslotte eervol ten onder gaan!
ben bang dat dit tijdstip van enorme verdeeldheid en zeer boze en agressieve reacties op elkaar niet het goede is maar ik vind Wilhelmus-tekst niet van deze tijd. een volkslied dient m.i. meer algemeen te zijn, mag gerust verleden en heden en mogelijk ook toekomst of streven benoemen maar moet absoluut zonder vorstenhuis en godsdienst zijn omdat dat niet voor het hele volk juist is. een tekst met gezamenlijk doel / streven kan m.i. door iedereen met plezier gezongen worden
Interessant verhaal, het wilhelmus is de mea culpa van willem van oranje. Ik ben het eens met de schrijver van dit stuk dat huidige machthebbers daar een voorbeeld aan zouden kunnen nemen. Ik denk dat we dan heel veel nieuwe volksliederen zouden zien. Maar het wilhelmus mag van mij blijven als ode aan de geschiedenis en ridiculisering van nationalisme als we die oranjes vandaag nog dat paleis uitschoppen.
Trots zijn op een volkslied? Met dat soort dingen, trots zijn op je volkslied/land, begint juist alle ellende.
“De koning van Hispanje heb ik altijd geëerd” Deze koning ( Filips II) had de inquisitie ingevoerd. Vreemd volk, die dit lied nog in de 21 eeuw uit volle borst aan het meezingen is.
Beste Han, Voordat ik een reactie had geplaatst, had ik uw schrijven volledig gelezen, dus ook al uw verklaringen op de tekst over dit volkslied. Ik lees uw stukken altijd met plezier en leer er ook vaak wat van. ( dank daarvoor) Tevens geniet ik soms op de reacties, die u zelf geeft op sommige reageerders op uw stukken. Alleen over dit onderwerp ben ik het niet met u eens. Want ik vind al jaren dat het Nederlands volkslied grondig moet worden gerenoveerd.
Op de wijs van “Belle Helene” van “Doe Maar” – https://www.youtube.com/watch?v=H3FyIF_lQBE Het land waar ik ooit ben geboren is nat en koud en modderig Toch is het er goed toeven omdat het mooi en vruchtbaar is. Hier maak je heel gemakkelijk vrienden want ook al zijn we allemaal anders we vertrouwen op elkaar Oh, mooi Neerland Neerland is zo mooi Oh, mooi Neerland Wat is Neerland mooi. Kijk, dat is tenminste zinvol. dat is tenminste positief. En je wordt er nog opgewekt van ook.
@ The Apple: Zoals Jaap van der Merwe ooit een fraaie moderne tekst maakt voor de Internationale, zou een nieuwe tekst voor het Wilhelmus misschien geen gek idee zijn. Hoewel dat ongetwijfeld een uitgebreide "prijsvraag" en een lang delibererende jury zou vergen! Met de melodie van het Wilhelmus is n.m.m. niets mis. Het zou inderdaad wel wat minder gedragen gespeeld kunnen worden.
Correctie eerste regel: "maakt" = maakte. (In dit verband een groot verschil).
@Olav [ Met de melodie van het Wilhelmus is n.m.m. niets mis. Het zou inderdaad wel wat minder gedragen gespeeld kunnen worden. ] Op zich ware een snelle Wilhelmus beter. Maar dan moet de meezingende meute wel eerst op muziekles. Als je het sneller speelt valt namelijk op dat de maatsoort voortdurend wisselt, tussen 4/4, 2/4 en 3/4. Bij het gebruikelijk lage tempo trek je alles nog wel naar elkaar toe - al was het maar omdat het halve stadion doorgaans voor de muziek uitzingt. Op hoger tempo valt dat nauwelijk op te vangen en wordt het een janboel.
En nu wil ik Han eens vragen. Een volkslied, dient dat niet de bevolking te verbroederen - een soort van gemeenschappelijke trots te geven (vandaar dat veel lieden het ook op safe spelen en gewoon hun landschap bezingen) (en je hebt er zelfs die hun afkeer van het buurland bezingen overigens) Nederland is altijd al verdeeld geweest over de oranjes . Nooit zijn zij een verbindende factor geweest . Dus waarom is het dan geschikt als volkslied?
Meestal wordt alleen het eerste couplet gezongen, maar een enkele keer ook het zesde (originele versie): `Mijn schilt ende betrouwen Zijt ghy, O Godt, mijn Heer. Op U soo wil ick bouwen, Verlaet my nimmermeer; Dat ick doch vroom mag blijven U dienaer t'aller stond Die tyranny verdrijven, Die my mijn hert doorwondt.`
Het volkslied is door de oranjes opgedrongen en het is een lelijk volkslied . Je moet ook geen volkslied hebben die de oranjes bezingt - die lui deugen niet .
EenMening 8 augustus 2021 at 11:21 Zowel Willem de Zwijger als het Wilhelmus staan aan het begin van Nederland als onafhankelijk land, los van het Habsburgse Rijk. Toch heeft het meer dan drie eeuwen geduurd tot dit `Nieuw Christelijck Liedt, na de wijse van Chartres` verheven werd tot het Nederlandse volkslied. Nog in de negentiende werd het Wilhelmus gezien als het partijlied van de Orangisten. Daarom koos men toen voor het gedrocht van Tollens. Pas in 1932 werd het Wilhelmus het Nederlandse volkslied. De ambivalentie tegenover dit lied is dus niet nieuw. Maar als er dan toch een nieuwe tekst moet komen, lijkt me dat een mooie opdracht voor MLR.
Net als bij de Marseillaise (melodie en tekst van kapitein Rouget de Lisle, 1792) is de melodie van het Wilhelmus die van een Frans soldatenlied, dat veel ouder is. Heel eenvoudig, maar heel treffend. Ik vind deze melodie in het algemeen uitsteken boven die van andere volksliederen. Het Russische volkslied vind ik trouwens ook heel mooi. (Maar dat kan komen omdat ik russofiel ben, d.w.z. wat betreft taal en cultuur). Maar ook de Internationale mag er natuurlijk wezen! (Ik hang immers niet nationalisme, laat staan orangisme, aan!). :)
Overigens is het Wilhelmus pas in 1932 het officiële Nederlandse volkslied geworden, in plaats van "Wien Neêrlands bloed". (Brrr!).
Elk volkslied is mooi, zolang het in de originele taal wordt gezongen.
inderdaad zoals dat van Lichtenstein https://www.youtube.com/watch?v=fJYsJ81Omgs
Mooi zo laten. Maar als een referendum of verkiezingen worden gehouden dan is Bloed zweet en tranen waardige vervanger. SFRJ heeft niet eens eigen compositie gehad, Tito heeft van Polen gejat. https://www.youtube.com/watch?v=vhL2UJtkxmI https://www.youtube.com/watch?v=N057iKYUj0c
Het staat iedereen vrij uiteraard om over een tekst uit het verleden te oordelen. Het Wilhelmus is een ode aan Willem van Nassau en doorspekt met religieuze motieven en past aldus in de periode waarin de reformatie vanuit het zuiden wortel schoot in de inmiddels ingepolderde moerassen van het noorden waar de godsdiensttwisten tussen preciezen en reckelijken culmineerden op het Binnenhof met de gerechtelijke moord op Van Oldenbarneveldt. Het is wel mogelijk om deze historische periode te vergelijken met de huidige, maar ik zou het niet meteen doen. Want alles is veranderlijk, alles veroudert. De oude tekst Wilhemus etc hoort thuis in het archief van het Koninklijk Huis en bij specalisten. Het is dus met recht elitair te noemen.. En elitair vormt samen met volks weer een mooi doublet, een harde schelp met soms een parel. Echte parels zijn uiterst zeldzaam.. Die werpe men niet meteen voor de zwijnen. Die doe je in een doosje dat je telkens even, heel heel even open doet. Kusje d't op en dan bewaren..heel lang bewaren.....
Het allermooiste volkslied is het Gronings Volkslied!
Natuurlijk. Waar ter wereld wordt een cultureel evenement of bijeenkomst vaker afgesloten met het - Van Lauwerszee tot Dollard tou. Alleen het woordje 'zee' zou moeten worden veranderd in 'meer'.. En Peerd van Ome Loeks zou in het wapen moeten staan in plaats van die tweekoppige adelaar.
Weg met het Wilhelmus, en heel snel ook. We maken ons zo druk om ons verleden, slavernij, kolonisatie, etc. En dan moeten we wel een volkslied hebben waarin we meerdere malen een God eren, een god die slavernij goedkeurt? (ja, de Bijbel staat daar vol mee). Diezelfde God die het grootste deel van de (Nederlandse) bevolking na hun dood naar de hel zou sturen? En alle eer aan de koning(in) die deze God adoreert en hun macht aan diezelfde lamlijer ontlenen? Weg met het Wilhelmus. En als we dan toch bezig zijn, weg met de monarchie.
God zal je zeker straffen voor je godslastering. Je wordt weggestuurd uit het paradijs, moet zeventig maal zeven keer om een brandend braambos tijgeren en dat is pas het begin. God hoorde je brommen, en dat laat Hij niet op Zich zitten. Rep je om aangifte te doen wegens bedreiging door Hem.
@Bouwman Als dat verzinsel uit de bronstijd echt schijnt te bestaan dan heeftie meer te verantwoorden richting ons als mensheid, dan ik als mens richting hem heb te verantwoorden. We leven in de 21e eeuw. Tijd om die barbaarse niet-bewezen onzin achter ons te laten.
Je mag dat van mij rustig doen, de onzin achterlaten. Ik doe dat niet, ik zit meteen zonder werk in de zingevings-sector. . En verloren voorwerpen kun je altijd wel weer ophalen. En de mode komt altijd weer terug nadat ze afgeschaft lijkt.
@bouwman Dan wordt het tijd dat je echt werk gaat zoeken en andere hulpbehoevenden niet blij loopt te maken met onzin (en bang loopt te maken met verzonnen vuur). Ga wat nuttigs voor de mensheid doen.
Kijk eens om je heen, je wilt toch niet in een land leven als Wit Rusland, Rusland en zelfs Polen en Tsjechië worden alsmaar meer een dictatuur.. Dat gaat geleidelijk door mensen alles af te pakken. Ik ben blij dat Nederland een democratisch land is en waar we nog mogen en durven zeggen wat we willen. Zolang het tenminste fatsoenlijk blijft.
Hier in Thailand hebben we een volkslied dat helemaal niet Oost-Aziatisch klinkt. Het klinkt zelfs Duits. De componist is een Thailand geboren Thai, maar met gedeeltelijk Duitse roots. Muziek zit dus kennelijk in de genen. Maar de Thai accepteren de on-Thaise melodie. Twee keer per dag schalt de hymne door de luidsprekers en dan staat iedereen op. https://www.youtube.com/watch?v=BrcGzLIEsAU
Muziek is een kwestie van smaak. Ik zou bijvoorbeeld nooit willen wonen binnen gehoorsafstand van een schallende luidspreker .Maar zoals ik zei: het is een genot en een genoegen als smaken verschillen. En soms is het een verdienmodel, dat kan namelijk ook.
Ik heb in een Pools zanggroep gezongen waar meer Nederlanders in meezongen. Af en toe als we ergen moesten optreden waar het hele publiek uit Polen bestond of daar waar een ambassadeur aanwezig was, moesten wij ook het Pools volkslied zingen. Het is meer een strijdlied die tegenwoordig helemaal niet meer "Het Volk" vertegenwoordigd. https://www.youtube.com/watch?v=dGK3FGoyKqM
Het Poolse volkslied heet: nog is Polen niet verloren, maar dan in het Pools. Jannie, dat moet je als Nederlandse niet gaan zingen. Stel je voor dat Pole ineens het Wilhelmus gaan zingen. Ik ben zeer gesteld op Polen. En zingen kunnen ze als geen ander. Chopin was een Poo, zijn lichaam in Parijs maar zijn hart behoort Polen. Polen hoort bij ons via de EU, Niet altijd even hartelijk, maar toch.
@ Bouman, die Poolse volkslied ga ik ook niet meer zingen.. De groep bestaat niet meer. En het lied is me te strijdlustig. Zingen als geen ander.. Nederlandse deelnemers in deze zanggroep kregen te teksten fonetisch aangeleverd. Zonder uitleg wat het betekende. Zo kon het gebeuren dat ik voor een baby een 'slaapliedje" zong die achteraf heel ondeugend was.
Buitengewoon toevallig en interessant aangezien ik hier gisteren net mee bezig was. Wat ik alleen wat slordig vind voor een historicus op een progressief platform is het vergeten te vermelden dat de "bruiden van de dood" oftewel het Spaanse legioen in 1920 zijn opgericht om de zojuist verkregen kolonie van Spaans Marokko te onderdrukken (wat amper ging en wat slechts met grote moeite, Franse hulp en veel gifgas is gelukt). Vervolgens was het datzelfde legioen dat onder leiding van Franco de beslissende rol zou spelen in de Spaanse burgeroorlog en een 40 jaar durende Fascistische dictatuur zou bewerkstelligen. Maar hee, mooi lied hoor! De swastika is trouwens ook een mooi en oud symbool, net als de totenkopf. Maar om dat zonder context te bespreken zou raar zijn, toch?
Ik dacht dat de beeld- en lichaamstaal alsmede de titel (Bruidegom van de Dood) wel voor zich zelf spraken.
Ik heb in het reina Sophia de Guernica gezien. Dat was genoeg voor een heel leven bezinning. .
@ Bouwman: Er zijn enkele schilderijen, die ik per se in mijn leven wilde zien. Naast "De slapende zigeuner"(La Bohémienne endormie, van Henri Rousseau) en "Het slappe horloge"/"De volharding der herinnering" (La persistència de la memòria, van Salvador Dalí) was dat de "Guernica" van Picasso. Allemaal gebeurd. Ik heb ook lange tijd voor dit enorme schilderij (7 x 5 m.) gestaan. Heel aangrijpend.
Het Limburgs volkslied mag er ook wel bij :-) https://www.youtube.com/watch?v=3WfD4S6vauA
Nachtegalen zingen altijd in het donker, Silvia. En katten knijpen em. En ik doe een oogje toe.
Mooi overzichtje weer Han, ik verbaas me er iedere keer weer over hoe je dit zo snel bij elkaar raapt. Ik begrijp dat jij als historicus geïnteresseerd bent in deze liederen, maar sommige zijn zo strijdlustig dat ik blij ben dat we daar met ons volkslied niet onder te lijden hebben. Ik zou voorop lopen in de afschaffing daarvan (Gran Colombia, Brazilië, tercios de Flandes). (Catalonie gaat nog net, over het wegjagen van de vijand.) Andere hymnes dwepen weer met God, en dat is wat mij betreft op het randje. Beieren vind ik wat dat betreft nog het best te verdragen, want het gaat verder vooral over de pracht van het land, zij het met een slappe melodie. Maar boven alles uit springen de tekst en de muziek van Sicilië: Madreterra Wat een prachtige melodie. En het gaat alleen maar over de schoonheid van het eiland, verder niks, een soort 'Denkend aan Holland' van Marsman. Ik heb het meteen op mijn muzikale Favorietenlijst gezet, bedankt! Wat mij betreft nemen we dàt over als ons eigen volkslied, en wel in het Siciliaans! De tekst doet er immers niet toe, als ik jou goed interpreteer. Niemand hoeft het te begrijpen. Het gaat om de schoonheid, die ons bindt. Het Wilhelmus zet ik echt niet voor mijn lol op. Madreterra wél. ????
Foutje, bij herbeluistering komt toch God ter sprake. Nou ja, niet nadrukkelijk, het is Madreterra vergeven...
Na Utøya in 2011 werd "mitt lille land" (mijn kleine landje) een tijdje Noorwegens alternative volkslied. Ode aan een landschap, zonder goden. Originele versie en die van Maria Mena. https://www.youtube.com/watch?v=yxPJVWb8YN4&list=RDyxPJVWb8YN4&start_radio=1&rv=yxPJVWb8YN4&t=43 https://www.youtube.com/watch?v=UyVg5dG5Hh8
Ik kijk voor de aardigheid naar het volkslied van San Marino en dat blijkt heel bijzonder. https://www.youtube.com/watch?v=6_sTTG3HnDM
Je weet natuurlijk waar Bellii die lange smartelijke noten van aan haalde. Je kunt de Norma natuurlijk dromen. Maar het is natuurlijk best een draak. En wat bedoel je met schoonheid die verbindend is? Schoonheid, mijn beste, heeft haar gezicht verbrand. Het is juist de versuikerde zuurheid die mensen verbindt.
DanielleDefoe 8 augustus 2021 at 10:55 [ Ode aan een landschap, zonder goden. ] Dat is ook precies wat mij bevalt aan De Wâldsang, het 'volkslied' van de Friese Wouden. Gezet op een bekend mopje uit Mozarts Nozze di Figaro: Moai, sûnder wjergea binne de Wâlden: Smûk skaadzjend beamtegrien oeral yn ’t rûn, Blier laitsjend boulân, tierige greiden, Sjongende fûgels, sânich de grûn. Pas in het vierde en laatste couplet komen de bewoners nog even om de hoek kijken, geprezen om hun eenvoud en gulheid: Fryske bewenners habbe de Wâlden: Hja libje froed en from, sljucht binn’ se en rjucht, Eang fan útwrydskens, gol en ienfâldich, Altyd deselde, wêr’t men se sjucht.
Eric Minnens: Maar misschien wel wel als het eens in marstempo wordt gespeeld en gezongen en niet dat lijzige deuntje.
Nick het eerste couplet van «Ja, vi elsker dette landet» met tekst van Bjørnstjerne Bjørnson kan er ook mee door, maar helaas de rest weer niet. De Zweedse «Du gamla, du fria» doet het weer beter. Ook veel natuur op een oude volksmelodie. God duikt wel even op. https://www.youtube.com/watch?v=-oGU863-BfQ&list=RDHnknxUvIACw&index=7
@GHS Ach, ik begrijp nu, bij herlezing, pas wat je bedoelt... Het Wilhelmus in sneller tempo afspelen...! (Ik dacht eerst dat je Madreterra bedoelde.) Klopt, dat zou zeker helpen. En dat Herman van Veen het dan zingt, met Edith Leerkes op de gitaar... ???? Zou ik zeker wel drie keer naar luisteren... (Moet Herman wél mijn voorgestelde tekstvariant zingen natuurlijk, haha.)
@Nick Fraai lied, die Wâldsang, zonder lofzang op God. Het is alleen jammer dat de tekst zo duidelijk is, zo niet-cryptisch... Iedereen (met een beetje taalgevoel) begrijpt meteen wat er bedoeld wordt... Geen raadsels, geen anachronismen... ????
Eric Minnens 9 augustus 2021 at 11:48 [ Het is alleen jammer dat de tekst zo duidelijk is, zo niet-cryptisch…] Als ik weer eens in slaap gevallen ben bij mijn al jaren durende poging Finnegans Wake helemaal uit te lezen mag je me wakker maken voor de beeldende poezie van Rimbaud, Apollinaire of T.S. Eliot. Maar in dit geval vind ik die beschrijvende platheid wel heel goed passen: het gaat immers om een land dat bewoond wordt door mensen "Eang fan útwrydskens, gol en ienfâldich, Altyd deselde, wêr’t men se sjucht." Oftewel: wars van uiterlijk vertoon, gul en eenvoudig. Altijd hetzelfde, waar men hen ook tegenkomt.
"Dat zo weinig mensen iets van de tekst begrijpen, is juist de kracht." Eigenlijk zegt zo'n absurde Big-Brother-slogan al genoeg: je weet gewoon bij voorbaat dat alles wat daarna komt misschien wel logisch klinkt, maar het niet is. Nog afgezien van de vraag waarom je in een moderne democratie de lof van een koningshuis zou bezingen en niet die van van het land of zijn bewoners. Instrumentaal, zou dat wat zijn? Niet dat ik me er echt druk om kan maken, want net als Satya ben ik niet zo voor ‘volksliederen, vlaggen en de snollebollekes
Ik wacht nog steeds vol verlangen naar een verhaal van HanvanderHorst over hoe het toch in godsnaam mogelijk is dat we de treurzang van een opstandige vreemde "prins" als volkslied hebben, dat klote standbeeld daar nog steeds overeind staat, een tunnel werd vernoemd naar een massamoordenaar, die roofkunst nog steeds in Nederlands bezit is. Waarom vervolging nog lang geen reden is om het land van anderen met geweld in bezit te nemen en hoe het toch mogelijk is dat voor onze kinderen nog steeds elk jaar een toneelstukje wordt opgevoerd van een blanke goedheiligman met een zwarte knecht. Vol onbegrip in plaats van vol begrip Het kan toch niet zo zijn dat een historicus beroepshalve begrip kweekt voor alles waar we zo snel mogelijk vanaf moeten? Als de geschiedenis ons één ding leert, dan is het wel dat zaklopen, koekhappen en kaas maken de enige tradities zijn die de moeite waard zijn om te behouden. Ambachtelijk vervaardigde boerenkaas tenminste, -de rest niet.
Ben het meer met HvdH eens maar je laatste alinea (2e bijdrage) is dan wel weer heel valide.
Wat ben je ineens anti-migranten,ja zelfs anti minderjarige migranten, o Appel van mij. Willem van Oranje kwam als kind als naar de Nederlanden omdat hij de enige erfgenaam was van René de Chalon, prins van Oranje. Het merendeel van zijn bezittingen bevond zich namelijk in de Nederlanden en hij had daar bovendien een grote ambtelijke carriere gemaakt. Willem van Oranje, de erfgenaam, werd daarom opgevoed aan het hof van de landvoogdes in Brussel en maakte later ook een grote ambtelijke carrière. Hij werd stadhouder van verschillende gewesten waaronder Holland en Zeeland. Hij ondersteunde Karel V letterlijk tijdens de ceremonie waarmee hij aftrad. Zakelijk en financieel gezien en ook loopbaansgewijs was het hoogst onverstandig in opstand te komen tegen de machtigste monarch van Europa, die een schitterende toekomst voor hem in petto had.
Willem O. was dan wel met titels overladen en altijd geërd maar zo berooid als een kerkrat. Hij zat altijd krap bij kas. Hij woonde in de princenstad en daar is het nog steeds armoe troef. Net als in Schiedam, waar de winkels met kranten zijn dichtgeplakt en de restaurants zijn gesloten. Denk nou niet dat er een groot standbeeld in de kloostertuin staat. Het is maar klein en het paard ontbreekt. Ik liep er eens langs en dacht: kijk dat is em, Willem de Opportunist. En als je spreekt over Karel V, die man ging met vervroegd pensioen als keizer. Hij vond het genoeg, het was uit met besturen. Kun je nagaan, Mark Rutte is nu ook op die leeftijd maar gaat gewoon door. Logisch want hij keer de meeste stemmen maar niettemin en ondanks dat er zit nog leven heel veel leven altijd overeind gebleven, vaak gevallen dat is waar maar altijd opgestaan weer als een duikelaar. Kan ik je tussen haakjes, Van der Horst, een plezier doen met meer teksten van Annie MG?
@Apple, juist die snollebollekes vertegenwoordigen de enige echte hollandse cultuur (of eter gez3gd het gebrek daaraan). Dat lied van HvdH is geschreven als kontlikkerij voor een bepaalde persoon, wiens erfgenamen het er op kosten van anderen nog steeds heel goed van nemen.
"Willem O. was dan wel met titels overladen en altijd geërd maar zo berooid als een kerkrat. Hij zat altijd krap bij kas." Dat hebben zijn erfegenamen inmiddels meer dan goedgemaakt.
@ The Apple: [Instrumentaal, zou dat wat zijn?] Zeker. Het huidige Russische volkslied heeft de oude melodie behouden, maar geen tekst meer, omdat men er niet uitkwam hoe die precies moest luiden. :)
@OlavM: Zeker. Het huidige Russische volkslied heeft de oude melodie behouden, maar geen tekst meer, omdat men er niet uitkwam hoe die precies moest luiden. ---------------------------------------------- Huh? Geen tekst? En wat is dit dan? https://www.youtube.com/watch?v=AOAtz8xWM0w. Het volkslied van Antarctica heeft geen tekst. https://www.youtube.com/watch?v=yvNrprILJIU
Ik heb niets tegen migranten en biets tegen Willem, maar het Wilhelmus is en blijft de treurzang van een opstandige "prins", op zijn best geschikt voor begrafenissen.
Labou: willem van oranje had geen erfgenamen. Hij wees daarom alles toe aan een neef.
Rara weet blijkbaar niet wat een erfgenaam is. Het lijkt mij verstandig als hij dat eens opzoekt want nu toetert hij gewoon onzin.
Labou: enkele stukken die mijn dochter op de basisschool leert: “ Deze graaf van Nassau en prins van Oranje had zelf geen erfgenamen en liet zijn volledige erfenis na aan zijn neefje Willem.” historiek.net/willem-van-oranje-1533-1584/55645/amp/ Rindom de middeleeuwen zag het erfrecht er anders uit.
@ EricDonkaew: Dankzij een door Poetin uitgeschreven competitie is eind 2000 inderdaad alsnog een nieuwe tekst aangenomen. Had ik even over het hoofd gezien.
Je kan wel een grote mond opzetten maar een erfgenaam is iemand die een erfenis krijgt. Dat kan, maar hoeft niet, familie zijn. En in Willem's geval was het nog familie ook. En dus kun je beter een andere school voor je dochter zoeken ipv hier onder een nieuwe naam dezelfde oude onzin te toeteren.
Also nice: O Flouer o' Scotland, Whan will we see Your like again, That focht and dee'd for, Your wee bit Hill an Glen, An stuid agin him, Prood Edward's Airmy, An sent him hamewart, Tae 'hink again. The Hills is bare nou, An Autumn leafs Lies thick an still, Ower land that is lost nou, That thae sae dearly held, That stuid agin him, Prood Edward's Airmy, An sent him hamewart, Tae 'hink again. Thir days is past nou, An in the past They maun remain, But we can aye rise nou, An be the nation again, That stuid agin him, Prood Edward's Airmy, An sent him hamewart, Tae 'hink again. O Flouer o' Scotland, Whan will we see Your like again, That focht an dee'd for, Your wee bit Hill an Glen, An stuid agin him, Prood Edward's Airmy, An sent him hamewart, Tae 'hink again
Zowel de tekst als de melody zijn me om het even. Ik vind alleen wel dat het vaak wat vlotter gebracht mag worden. Het is tenslotte geen begravenisdeun, maar een soort strijdlied.
Het is in dit verband wel aardig om te weten dat de melodie afkomstig is van een Frans spotlied op Lodewijk prins van Condé uit 1568. Deze oudste versie werd aanzienlijk vlotter gezongen dan het plechtstatige, wat zeurderige deuntje dat we nu horen. Ik heb de oerversie weleens horen uitvoeren door het ensemble Camerata Trajectina.
Ik wil geen volkslied waar god en religie in voorkomen. Hoe zeer Han ook pleit voor het Wilhelmus.
@bouwman Weet jij wat jouw god wil? Ben jij zijn woordvoerder? Welnee, dat geloof je misschien, maar dat weet je niet en dat kun je niet demonstreren. Het is nogal grotesk om desondanks net te doen alsof het een feit is dat er een god bestaat en dat jij weet dat die mij zal 'lonen' (bedoel je stiekum 'straffen'?) voor mijn woorden. Het lijkt me daarom beter dat je gelooft naar lust en behoefte in de beslotenheid van je eigen binnentuin, maar dat je daar eerst buiten treedt voordat je mij bejegent. Ik verwacht een volstrekt nevengeschikte bejegening die geschiedt van mens tot mens en op basis van een voor ons beiden waarneembare en toetsbare werkelijkheid. Bij voorbaat dank.
Je geeft toe dat het volkslied nooit bedoeld was als volkslied en vrij weinig te maken heeft met het Nederland van vandaag de dag. En toch vind je niet dat het aan verandering toe is? Daarnaast, als een volkslied van geen enkele tijd moet zijn, is het Wilhelmus al helemaal geen goed volkslied aangezien het van een wel heel specifieke tijd is, zoals je zelf beschrijft.
Mijn opmerking op het stuk van Giep Hagoort was dat hij er verder niet overging en het mij persoonlijk niet interesseerde. Ik had al een voor gevoel dat Han niet eens zou zijn met het gewenste van Giep H., ik heb eerder zijn uitleg over het volkslied gelezen . Ik vermoed dat de politiek achter Hans woord staan
Has, Jij zegt: " Dat zo weinig mensen iets van de tekst begrijpen, is juist de kracht van het Wilhelmus. In het verleden hebben volksliederen vaak aanleiding gegeven tot vervelende discussies juist omdat de inhoud wél politiek was. Dat zal met een wereldvreemde tekst niet gauw gebeuren. " Ik neem aan dat jij dus ook voor de mis in het Latijn bent? .
Een mis is geen volkslied. Het Heilig Misoffer wordt opgedragen voor een publiek van gelijkgezinden, die allemaal dezelfde dogma's onderschrijven. Daarom klopt je vergelijking niet.
Poëzie is soms ook lastig te verstaan, want alles is eigenlijk poëzie. Er zijn mensen die toondoof zijn. Die laatste regel over de Roomse eredienst daar begrijp ik weinig van. Heti mystiek, net als de H. Trinitas. Moet dat een enkele H zijn of meer H's? Maar als ik de roomse parochie beschouw en mijn eigen gemeente overzie dan wordt het me week om het hart. Het lijkt wel de titel van het boek van Ruther Breman. Ik zie dat graag, liever dan een verzameling verharde gemoederen. Liever een Kerk dan een sekte, zeg ik altijd.
Zelf ben ik niet voor 'volks'liederen of vlaggen. Wel een interessant stukje om te lezen maar van mij mag Nederland stoppen met zo'n verplicht nummer. Mij persoonlijk doet het helemaal niets, het zorgt niet voor de door jou gesuggereerde gezamenlijkheid. De natiestaat is een sta in de weg en zorgt juist voor verdeling binnen Europa, iets wat de toekomstige generaties gaat opbreken. Anti flag. https://youtu.be/SFkANvtxLoY
@Satya- Het volkslied helemaal afschaffen gaat hem niet worden. De vraag is dan ook niet óf we een volkslied moeten hebben, maar wélk volkslied. En dan vindt ik vanwege de redenen die hierboven worden aangehaald, het Wilhelmus een stuk beter verteerbaar dan wat daarvoor waarschijnlijk in de plaats zou moeten komen; dat gaat waarschijnlijk een of andere smartlap van André Hazes worden, of iets wat nog platter is.
Maar Europa is ook niks, het spreekt heel weinig mensen aan. Ze willen misschien wel wat van Europa hebben, maar waarom zou je iets doen voor Europa?
Als geboren Nederlander en ben ik een groot liefhebber van het Wilhelmus en dit lied moet je dan ook never nooit verguizen. En jij wilt een einde aan de natiestaat? Straks één groot Europa met de volgevreten zwaar overbetaalde apparatsjik in Brussel die het klootjesvolk wel even gaan vertellen wat te doen? Ga nu geen Godwin maken maar moet wel even aan midden vorige eeuw denken…
Molly Veranderen hoeft van mij niet. Ik heb gewoon niets mee. Cubert We zijn volgens mij te klein om nog lang mee te spelen en dat zal tot echte armoede leiden over een paar generaties. Donkere kamer Brussel kan best hervormd worden, om economisch niet een speelbal van landen als China, India en de VS te worden naast multinationals zal er toch echt meer Europese eenheid moeten komen. Je Godwin mag best hoor, geeft alleen maar aan dat er meer in onderwijs moet worden geïnvesteerd en daar zijn we signalen voor nodig.
Mooi hoe dit Volkslied zich gedurende de tijd uiteindelijk tot ons nationale volkslied heeft ontwikkeld. En wat vind je van mijn verhaal in een andere discussie hier over het Wilhelmus dat het ook een van de typische natievormende fenomenen is die nadrukkelijk in de 19e eeuw met hun mythische karakter, waarbij er een kern van waarheid was maar er ook veel bij werd verzonnen, als functie van het samensmeden van bevolkingsdelen die daarvoor niet zelden onoverbrugbare groepen betroffen? Dus dezelfde functie van het herontdekken van o.m. de Gouden Eeuw, de macht, de handel, de zeehelden, grote meesters van de schilderkunst, etc. en dientengevolge de standbeelden, straatnamen, mythen (dus met soms slechts een kern van waarheid) allemaal t.b.v. natievorming d.i. het samensmeden van de bevolking zoals in zoveel Europese landen gebeurde? Is het Wilhelmus en haar nationale bestendiging met haar inhoud van historische feiten maar ook eromheen verzonnen zaken niet een goed voorbeeld van? Juist de moderne, al vroeg vorige eeuw begonnen, professionele historiek heeft die nationale geschiedvorming ter discussie gesteld. https://www.dbnl.org/tekst/sas_003meta01_01/sas_003meta01_01_0031.php
Wat Sas schrijft, is allemaal prima. Het WIlhelmus blijft een geschikt volkslied omdat het van alle tijden is begonnen nadat het is gemaakt als actuele tekst die misschien een levensduur van een jaar of wat moest hebben. Er werden de hele tijd zulke liedjes gemaakt.
Han, Het Wilhelmus heeft waarschijnlijk gewonnen vanwege zijn Oranjegezindheid, en zeker in een tijd van sterk nationalisme. .
@Han Dank met je instemming met de tekst van Sas die het ook steeds heeft over natievorming via o.m. effectieve instrumenten in de vorm van mythen zoals dus het Wilhelmus maar ook allerlei herontdekte en fantasievol opgepoetste helden op allerlei gebieden, gebeurtenissen, etc. "Mythen spelen in het proces van natievorming een belangrijke rol. En de negentiende eeuw is bij uitstek de eeuw geweest van het vormen en verbreiden van die nationale mythen." Bij natievorming kunnen zo eerder bijkans onoverbrugbaar geachte tegenstellingen overwonnen worden. "Renans retorische strategie komt erop neer dat hij eerst een reeks factoren opsomt die juist niet bepalend zijn geweest voor het ontstaan van naties: het gaat niet om ras, taal, religie, geografische omstandigheden of om een simpele belangengemeenschap." "Een natie bestaat bij de gratie van de wilsovereenstemming van vrije individuen in het heden en dankzij de gemeenschappelijke herinnering aan grote daden en groot lijden in het verleden. Zo'n heldenverleden is een onmisbaar fundament voor een natie: ‘Un passé heroique, des grands hommes, de la gloire [...] voilà le capital social sur lequel on assied une idée nationale’." Om dat laatste ligt het belang erin dat de latere professionele geschiedkunde met deze fantasierijke mythische geschiedenis ermee in conflict kwam. Het deconstruerende en daarna herstructurerende door de professionele geschiedkunde kan ervaren worden als ondermijnend en zelfs een aanval op het gevoeld van de nationale identiteit ook al is dat natuurlijk zeker niet de bedoeling van de moderne geschiedkunde. Ook aardig is te lezen at de beoefenaren daarvan zelf vaak ook niet vrij waren (en zijn) van aan hun eigen tijd gebonden mythes die henzelf de objectieve blik benevel(d)en, terwijl die de mythen ter bevordering van natievorming ontwikkelden dat meer waarschijnlijk wel bewust met de toegevoegde fantasie deden.
Teksten en muziek hebben zeker de functie van verbinding. "Hand in hand, kameraden" of" en garde citoyens" hebben duidelijk die strekking. Maar het Engelse volkslied gaat over de vorst het Nederlandse over Willem de Zwijger. En dan zingen burgers nog mee ook. Ik oudt me leiver bij het Europese Volkslied. Dat begint met Ach Freunde, nicht diese Töne. En alle Menschen werden Brüder. Dat is genoeg Freude.