Joop

Waarom geldt boosteren in het buitenland niet?

  •  
27-12-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
143 keer bekeken
  •  
51679402323_649bee5e4e_k

© cc-foto: Into MuBu

Je zou zeggen: verwelkom het als mensen uit het buitenland met een prik terugkomen en daarvan het bewijs overleggen
Wie in het buitenland een boosterprik heeft gehaald, kan die in Nederland niet elektronisch laten registreren. Je kunt wel een papiertje krijgen maar daar heb je niks aan. Dat levert gegarandeerd grote moeilijkheden op als je straks zo´n registratie nodig hebt om nog ergens binnen te komen. Daarom wáárschuwt de GGD daar tegen.
Nederland is lid van de EU maar erkent blijkbaar niet de prikken van de medelidstaten. Of het heeft de ict zo onbeholpen georganiseerd dat die inderdaad gegevens over prikken in het buitenland niet aankan. In beide gevallen is dat schandalig en beneden het peil van een land met zulke godvergeten pretenties als het onze.
De boosteractie van de GGD verdient alles behalve de schoonheidsprijs. Het kost de meeste mensen moeite om een snelle afspraak te maken. En nog steeds rolt uit de computer te vaak een verre lokatie. Op Tweede Kerstdag kwamen wij bij de bushalte van lijn 77 voor het Rotterdamse metrostation Maashaven een ouder echtpaar tegen, dat naar Terneuzen verwezen was. Het was nog gegaan ook, eerst met de trein naar Goes, daarna verder met de streekbus onder de Westerscheldetunnel door.
Je zou zeggen: verwelkom het als mensen uit het buitenland met een boosterprik terugkomen en daarvan het bewijs overleggen. Die hoef je in ieder geval niet meer in te plannen. Maar nee. Magnie. Kannie. Het publiek krijgt een wapperende vinger voorgehouden. Zo verliezen burgers nou hun vertrouwen in de overheid, misschien niet eens in haar goede wil maar zeker in haar vermogen iets voor elkaar te krijgen.
Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.
Luister naar Het Geheugenpaleis, www.praatkast.nl/podcasts/het-geheugenpaleis, de podcast over politiek en geschiedenis door Han van der Horst en John Knieriem.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (64)

Mirzas
Mirzas30 dec. 2021 - 14:40

Het is die eigenaardige optelsom van onverwachte regeltjes die je het gevoel geven in de rij te staan waarin op het moment dat je aan de beurt bent ineens het bordje: 'gone fishing' voor je neus wordt gehangen. GGD en RIVM gedragen zich als jaren tachtig organisaties, maar verwachten dan wel dat je een ep installeert en accepteren niet meer het geheel fantastisch functionerende gele boekje. Ik vind het nu ook zo raar dat ik een afspraak wil maken, iedere keer dezelfde drie locaties krijg aangewezen waarbij alle drie de locaties een vaste weekdag hanteren, hoe vaak ik ook ververs of inlog. De tijden variëren per poging, maar de weekdagen blijven identiek. Daarom dacht ik te kunnen bellen. Maar nee. Geen brief ontvangen, ik ben enkel in bezit van het juiste geboortejaar. Dus dan mag je niet bellen en wordt de verbinding verbroken. Ik aarzel al wat over de booster, ook gezien het feit dat er nu al nog drie van gepland staan voor in het nieuwe jaar. Hindernissen van paarse krokodillen bevorderen de motivatie niet.

JanB2
JanB229 dec. 2021 - 4:03

Ik heb het ook overwogen. Gelukkig deelde mijn huisarts met mij het besef dat het in Nederland veel te langzaam gaat om omicron voor te blijven en organiseerde een prikmarathon.

Kersten2
Kersten228 dec. 2021 - 11:23

Wat overigens prima kan is gewoon de buitenlandse app gebruiken in Nederland, daar zit ook gewoon een Europese qr in.

adamgmail
adamgmail28 dec. 2021 - 10:13

"Waarom geldt boosteren in het buitenland niet?" Omdat het door de Nederlandse overheid niet te controleren is of je daadwerkelijk een prik heb gehad of je alleen een certificaat hebt gekocht bij een instelling die tegen de juiste betaling dit soort certificaten regelt. Er zijn huisartsen in het buitenland die dit soort praktijken faciliteren. Hierover is al eerder bericht in de media.

2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst28 dec. 2021 - 10:46

Ja, want buitenlanders zijn allemaal boeven. In Aken kun je overal zonder afspraak een boosterprik krijgen.

Peterrr3
Peterrr328 dec. 2021 - 20:27

Wat een onzin zeg. Alsof er door Nederlandse artsen of instellingen niet gefraudeerd kan worden met certificaten en/of codes....

Rakker3
Rakker328 dec. 2021 - 9:40

Waarom geldt boosteren in het buitenland niet? Omdat het allemaal niet zo simpel is als het lijkt. Zo loop je het risico als je eerder geprikt bent met Phizer onverwacht een booster met Moderna aangeboden krijgt. Daar sta je dan, goede raad is duur. Gelukkig kan het allemaal geenkwaad is uit ''onderzoek'' gebleken. https://www.zorgvoorbeter.nl/corona/boostervaccinatie-corona ''Een boostervaccinatie van een ander merk dan de eerste of tweede prik, het combineren van vaccins, staat nog niet officieel beschreven in de bijsluiters van de vaccins en de EMA registratie. Wel is uit onderzoek tot nu toe gebleken dat er geen verschil in effectiviteit en bijwerkingen is. Daarom is door de Gezondheidsraad geadviseerd dat voor de booster de vaccins gecombineerd kunnen worden.'' ''Mensen die een booster krijgen met Moderna, krijgen een dosis die de helft is van wat er bij de 1e en 2e prik is gegeven. Het komt vaker voor dat bij een boosterprik een kleinere dosis wordt gegeven dan bij de basisserie. Het immuunsysteem heeft dan genoeg aan een kleinere dosis om weer aan het werk gezet te worden.'' Het combineren van vaccins maakt niet uit. Er is geen verschil maar toch wel fijn dat je bij het ene vaccin een hele dosis krijgt en bij de andere een halve. Dat worden dus hele bijwerkingen van het ene vaccin en van de andere slechts de helft. Toppie. https://www.zorgvoorbeter.nl/corona/boostervaccinatie-corona

tempest
tempest28 dec. 2021 - 8:29

De oorzaak is administratief, maar heeft voornamelijk met momentele piek-belasting te maken. Er is nu niet voldoende personeel beschikbaar om dit soort uitzonderingen door te voeren. Dus op korte termijn heb je er niets aan voor je ski-vakantie via de Nederlandse app. En dat kan natuurlijk echt niet!!! Ski-vakantie is immers het allerbelangrijkste wat er is als er een pandemie is. Schande!!!

1 Reactie
Peterrr3
Peterrr328 dec. 2021 - 20:28

Voor een skivakantie heb je die Nederlandse app helemaal niet nodig. Het bewijs dat je krijgt bij je booster volstaat al. Jammer joh, ga jij nog maar even balen dat je zelf niet op vakantie kan gaan.

pahan
pahan28 dec. 2021 - 7:41

Er was beloofd dat het boosteren voor 1 februari geregeld zou zijn. En, niet onverwacht, dat gaat gewoon lukken. 1980 is al aan de beurt. Waarom dan voordringen? Naar gedrag, wat mij betreft. En gelukkig heeft dat gevolgen. Ook wel eens lekker. Niet iedereen is straks geboosterd, maar dat komt ook omdat niet iedereen direct een afspraak maakt. Ik wacht nog even, om een beetje uit de drukte weg te blijven. Mijn datum geeft me ruimte, die neem ik nu gewoon. Er zijn redelijk veel mensen voor hun bouwjaarbeurt geprikt, onder andere zorgpersoneel heeft (terecht) voorrang gekregen. Maar daardoor waren die ook al over de arbitraire zes maanden houdbaarheid heen, en leek het me wel zo netjes om die nu ook de ruimte te geven.

3 Reacties
Peterrr3
Peterrr328 dec. 2021 - 20:31

@pahan, mensen die zich in het buiteland laten boosteren die dringen helemaal niet voor. Sterker nog, zij zorgen ervoor dat anderen eerder in NL aan de beurt komen. Dat is weliswaar niet de reden dat ze naar het buitenland gaan voor die prik, maar je redenatie klopt van geen kant.

pahan
pahan28 dec. 2021 - 21:00

Peterrr, Vreemd dat je de mensen die dat gedaan hebben tegenspreekt. Daar loopt niet een altruïst tussen.

Peterrr3
Peterrr329 dec. 2021 - 21:09

@pahan, ik spreek alleen jou tegen, omdat je iets onzinnigs beweert.

Dehnus
Dehnus27 dec. 2021 - 20:18

Omdat Nederland zelf arrogant is en denkt alles beter te kunnen dan het "BUITENLAND!" ook al zitten ze in een staten unie met landen die het vaak nog eens veel beter doen ook. Je zou juist denken "pragmatisme! Omhoog die cijfers!" maar neeeee... lekker jammeren en doormodderen.

Willem D2
Willem D227 dec. 2021 - 18:40

Han, Ik neem aan dat je niet dagelijks bij de “vrienden” van GeenStijl over de vloer komt, maar vorig jaar gaven ze een goed inzicht hoe het met de ICT systemen bij de GGD en het RIVM geregeld is. Als je dit gelezen hebt snap je direct waarom ze de buitenlandse boosterprikken maar moeilijk kunnen verwerken. https://www.geenstijl.nl/5156863/uwv-kroniek-van-een-faalfabriek-intermezzo-de-ongeneeslijk-onbekwame-wereld-van-hugo-de-jonge/

1 Reactie
Dehnus
Dehnus27 dec. 2021 - 20:19

Is ook onzin, ik heb mijn eerste prik in Noorwegen gehad en mijn tweede in Nederland. Even langs de huisarts, code halen en batchnummer overleggen. En ik kon hem zo registeren online en in de app. Geen enkel probleem. In Noorwegen ook even langs de huisarts en alles staat weer heel netjes in alle systemen. Klaar. Wel zo makkelijk.

Bart Kuipers2
Bart Kuipers227 dec. 2021 - 18:10

De bureaucratie en regeldrift in ons land is dodelijker dan wat dan ook. Zet alles op een rij en de enige logische conclusie is, dat er blijkbaar geen crisis is.????

Thuiszitter
Thuiszitter27 dec. 2021 - 17:41

Welnu Han wat vreemd is dat bij de eerste vaccinatie het wel werkte. Kennis van mij heeft zich toen in Frankrijk laten enten , samen met z’n vrouw en stond na de 14 dgn gewoon geregistreerd. De Jonge zei in die tijd dat het internationaal ( binnen de EU) was geregeld en het geen probleem was. Ik denk dat het een smoes is .

RaymondenJoop
RaymondenJoop27 dec. 2021 - 17:41

Han, zie er de humor van in. Er was eens een ezel en een ezel en een ezel en een ezel en een ezel.... Maar inderdaad NL onwaardig. Het failliet van het polderen

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -27 dec. 2021 - 17:00

Toverwoord: ''Gele Boekje'' al tientallen jaren, ben al aan mn 2e toe; makkelijk te lezen, overzichtelijk, met stickertjes, datum, stempel, netjes in hoesje naast paspoort. Over de hele wereld te herkennen en geaccepteerd. Een vriendelijke dame bij de GGD vulde alles in, en klaar. De vooruitziende blik van Jonge gaf het de internationale naam ''boosteren'', dus iedereen begrijpt dat.

2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst27 dec. 2021 - 18:58

Ik heb ook zo´n geel boekje en daar staan mijn prikken, inclusief de booster, keurig in. Alleen: in Nederland mag dit gele boekje nietals bewijs worden geaccepteerd. Maar ik koester mijn boekje. Het mijne is in 1991 uitgereikt door de GGD Rotterdam toen die nog niet kapot bezuinigd was. Als je dan tropenprikken nodig had, ging je gewoon in de ochtend bij ze langs. De zuster vroeg naar welke landen je ging. Daarna kreeg je de bijbehorende prikken en recepten voor bepaalde medicijnen als dat ergens op sloeg, en bovendien een paar folders met nuttige tips en wenken.

LHTJ
LHTJ27 dec. 2021 - 19:21

En nog steeds wordt het gele boekje overal in Duitsland geaccepteerd. Handig als je je telefoon vergeten bent of als dat ding leeg is. Die hele discussie in Nederland waarom het niet geaccepteerd zou kunnen worden begrijp ik niet. Hugo zei in een debat; het gele boekje heeft geen enkele waarde of rechtsgeldigheid. Frappant want zoals Han zegt; ging of ga je de tropen in dan is dat ding net zo belangrijk als je paspoort. Er staat op de kaft overigens gedrukt: Koninkrijk der Nederlanden, Ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport. International Health Regulations, International Certificate of Vaccination

Cam Millo
Cam Millo27 dec. 2021 - 16:48

Waarom geldt boosteren in het buitenland niet? Gezien meerdere reacties hieronder hoop ik dat Han inziet dat wat hij schrijft niet correct is en een rectificatie plaatst

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst27 dec. 2021 - 18:59

Mijn stuk is gebaseerd op waarschuwingen van de GGD.

Waterman3
Waterman327 dec. 2021 - 16:12

Het klopt. Ik woon en werk veel in Italië en heb mij dan ook aldaar laten vaccineren. Het overzetten van de gegevens voor het verkrijgen van mijn Nederlandse QR is onmogelijk. Als ik mij dan in Nederland laat boosteren krijg ik geen Nederlandse QR omdat ik dan niet "volledig" gevaccineerd ben. Ik zal mij dus ook in Italië laten boosteren. In Italië staan wij ook volledig te kakken. Alles gaat langzaam, altijd de hoogste cijfers, volledige lockdown's die "intelligent" worden genoemd, nou ja ik kan wel doorgaan.... en dat ondanks we vrekkig zijn, alle centjes uit Europa trekken door subsidies en het zijn van een belastingparadijs. Ik hoef in Italië niet meer te komen met mooie verhalen uit Nederland, men vindt mij volstrekt ongeloofwaardig en dat was 2 jaar geleden héél anders.

Wieowie
Wieowie27 dec. 2021 - 14:14

“ De boosteractie van de GGD verdient alles behalve de schoonheidsprijs.” Wat een gezeur. Vandaag is “mijn geboortejaar” aan de beurt. Inloggen...paar vragen beantwoord...en afspraak gemaakt op 2 januari om 20.15u op 8km rijden. En weer verder skiën. Prima de luxe.

3 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst27 dec. 2021 - 16:28

O ja, dat is waar ook. Jij was omicron aan het versrpeiden in Oostenrijk, nog net op tijd over de grens gekomen.

Wieowie
Wieowie27 dec. 2021 - 16:58

Netjes van te voren een pcr test gedaan met het hele gezin. Voor de rest vanaf half 9 in de ochtend lekker in de de frisse buitenlucht bewegen.

Hanvander Horst
Hanvander Horst27 dec. 2021 - 19:00

Trucje gebruikt om het land in te komen. De Oostenrijkse regering koopt niet veel voor de pcr test en eist terecht de quarantaine of de booster.

Mirzas
Mirzas27 dec. 2021 - 14:08

Huisartsen mogen niet helpen vaccineren en buut'nlanders ook niet. GGD lijdt aan het zellufdoensyndroom. Misschien ook om te voorkomen dat het al te duidelijk wordt dat de systemen eenvoudiger kunnen en ze elders beter functioneren bovendien? Je hoort het de GHORrers bijna zeggen: dat moeten we niet willen dat onze burgers uitwijken naar elders.

Ivan61
Ivan6127 dec. 2021 - 12:51

Het geldt wel Han, lees je beter in. Elke burger krijgt ook papierbewijs en die is ook rechtsgeldig. Ik ken genoeg mensen die weigeren om smartphone te gebruiken en nemen elke keer deze papiertje mee. ID erbij en geen enkel probleem.

5 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst27 dec. 2021 - 16:29

Aan het papiertje heb je weinig, zegt de GGD zelf.

LHTJ
LHTJ27 dec. 2021 - 19:24

@Han Dat zegt de GGD, maar de GGD is een prikclub geen buitenlands beleidbepaler. Overal worden die geprinte versies, en zeer vaak het gele boekje gewoon geaccepteerd. Buiten Europa MOET je zelfs de printversie hebben want daar is de app niet geldig.

Hanvander Horst
Hanvander Horst27 dec. 2021 - 23:41

Maar in Nederland niet.

Eellco2
Eellco227 dec. 2021 - 23:50

Op 2e kerstdag geboosterd in Vlissingen en géén papieren bewijs gekregen. (Bij 1e en 2e prik in Goes wel.)

LHTJ
LHTJ28 dec. 2021 - 8:43

@Han Die QR code heb je enkel nodig voor toegang tot de samenleving, er is geen ondernemer die je weigert als je dit laat zien en er is geen BOA die je een boete geeft als ze controleren en je legt het uit. De papieren werkelijkheid van VWS en GGD staat mijlenver van de praktijk. Ik zou me geen enkele zorgen maken als ik een prik over de grens ging halen. Stel nu dat je een QR code nodig had om iets met de overheid te moeten regelen dan is het een ander verhaal. Dan loop je beslist tegen iemand aan die zegt dat je buiten het kader en het protocol valt en wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. Maar een horeca ondernemer of bioscoopeigenaar gaat me echt niet weigeren. Al was het alleen maar omdat na 2 jaar ellende mijn euro te belangrijk voor hem is, en terecht.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland27 dec. 2021 - 12:28

Geen zorgen , het vertrouwen in de overheid kan bij mij weinig verder zinken. Het is geen overheid - het zijn mensen die daar terecht zijn gekomen wegens een falend systeem.

Max Tomas
Max Tomas27 dec. 2021 - 12:26

Het boosteren in het buitenland geldt wel. Men waarschuwt tegen de tijdrovende administratieve klus tussen de overheidsdiensten van twee verschillende landen die ervoor nodig is om tot een voor toegang en reizen geldig bewijs te komen. Met het momenteel zeer hoge tempo van boosteren, er worden wekelijks sprongen van tientallen jaren gemaakt qua leefdtijd, en dat zal met de demografisch steeds kleinere aantallen per leeftijdsgroep nog eens steeds sneller gaan, dat een boosteren afwachten in eigen land het beste advies is. Het gaat hier echter naar alle waarschijnlijkheid om mensen die nog deze week op vakantie willen en daartoe een geldig bewijs behoeven. Dan gaat het om ijdele hoop van mensen die geen enkele luxe willen missen.

2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst27 dec. 2021 - 16:31

Daar gaat het niet om. Het gaat om mensen die zich in het buitenland laten boosteren en dat hier niet geregistreerd krijgen. Vroeger toen alles nog veel slechter was dan nu, zetten ze dan een stempel in je vaccinatieboekje. Het kost blijkbaar grote moeite een electronische stempel te zetten.

Peterrr3
Peterrr327 dec. 2021 - 21:44

"Dan gaat het om ijdele hoop van mensen die geen enkele luxe willen missen." Weer zo eentje die het anderen niet gunt om op vakantie te gaan. Nooit geweten dat er zoveel afgunst en jaloezie was.

badgast
badgast27 dec. 2021 - 12:13

Bus 77 maashaven? Dat zal toch wel rijnhaven zijn? Ik ben dan wel een jaar of dertig niet meer woonachtig op zuid, maar sommige dingen veranderen niet. Maashaven, lijn 2 en Rijnhaven, bus 77. Altijd verwarring als Schiedammers zich met de Rotterdamse geografie bemoeien.

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst27 dec. 2021 - 13:41

Het is ook de Rijnhaven.

Nemo2
Nemo227 dec. 2021 - 12:09

Ik kan hier in Duitsland een QR-code laten maken (voor mij alleen op papier, want ik heb geen smartphone), en op dat formulier staat "Digitales COVID Zertifikat der EU" (en alle teksten ook nog eens in het Engels). Dan zou ik toch denken dat zo'n certificaat in heel Europa geldig zou moeten zijn. Ik zie nergens iets staan dat het alleen voor Duitsland zou gelden.

1 Reactie
Ik weet het wel
Ik weet het wel27 dec. 2021 - 13:24

Ik heb dezelfde en ook de app, die is overal in Europa bruikbaar. De duitse app geeft ook veel meer informatie. Het probleem is dat de duitse Qr code niet in te lezen is op de nederlandse app, maar aangezien ze er in Nederland zo’n puinhoop van gemaakt hebben zullen ze dat wel snel aanpassen toch …

geitenbreier
geitenbreier27 dec. 2021 - 11:54

Ellebogen gedrag wordt niet beloond, en dan gaan huilen ? Je doet het toch voor je gezondheid ? Wat maakt zo,n code dan nog uit !

3 Reacties
Molly Veenstra
Molly Veenstra27 dec. 2021 - 12:36

@geitenbreier - 'Je doet het toch voor je gezondheid ?' En omdat je geen andere mensen wilt besmetten. En om de zorg niet onnodig te belasten. Vaccineren doe je niet alleen voor jezelf, je doet het ook voor anderen.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland27 dec. 2021 - 13:01

omdat je dan plaats extra hebt voor mensen - want je hoeft die prik niet meer dat zou dus een win-win situatie moeten zijn minder druk op de priklocaties - tijdwinst en de betreffende persoon heeft zijn booster al

Hernandez
Hernandez28 dec. 2021 - 7:09

@Molly 'En omdat je geen andere mensen wilt besmetten.' Die vlieger gaat niet op, want zelfs als je een vaccinatie hebt kun je mensen besmetten. Vaccineren is louter om de zorg niet te belasten zoals jij al aangeeft.

Pater
Pater27 dec. 2021 - 11:38

Tjonge, het is wat. Schandalig hoor.

nikita72
nikita7227 dec. 2021 - 11:36

De ICT van de GGD is inderdaad onbeholpen. Een afspraak voor een vaccinatie maken kan op de website, maar een afspraak verzetten niet. Bij Testen Voor Toegang kan ik bij elke locatie verschillende tijden kiezen, maar als ik een vaccin halen wil kan ik per locatie maar op 1 tijdstip. (dit geldt ook als PCR-test uitvoeren wil).

1 Reactie
Peterrr3
Peterrr327 dec. 2021 - 21:46

Het lijkt steeds meer op een ontmoedigingsbeleid. Je zou denken dat de GGD blij is met elke booster die waar dan ook gezet wordt, maar het tegendeel is waar.

Middenman
Middenman27 dec. 2021 - 11:29

Volgens mij kan het best. Als je de booster in Duitsland haalt moet je die met de Duitse Corona app vastleggen als QR code. Die Duitse app genereert naast de lokale Duitse QR code ook een internationale QR code en die kun je registreren in de Nederlandse Corona app en dan ben je klaar. Kost even moeite, maar iemand die de moeite neemt om de booster in het buitenland te halen zou dat er toch voor over moeten hebben. Op precies dezelfde manier gebruik ik in Zwitserland de Zwitserse Corona app met een lokale Zwitserse QR code om overal binnen te komen, terwijl ik in Nederland gevaccineerd ben. Werkt als een speer.

6 Reacties
Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg27 dec. 2021 - 11:50

Precies, Middenman. Als niet-ingezetene ben ik in Duitsland gevaccineerd (en geboosterd), en heb (dus) een internationale QR-code aangemaakt. Voor Duitsland was dat overigens niet nodig geweest. Duitsers accepteren gewoon de oorspronkelijke formulieren én het gele boekje. Nederland niet. Dát is het probleem.

Kersten2
Kersten227 dec. 2021 - 12:34

Dit geldt voor een vaccinatie met twee prikken, registreren van een derde buitenlandse prik is niet mogelijk. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/coronabewijs/vaccinatiebewijs/gevaccineerd-in-het-buitenland#:~:text=Boosterprik%20uit%20buitenland%20niet%20registreren,wordt%20gewerkt%20aan%20een%20oplossing.

nikita72
nikita7227 dec. 2021 - 12:59

Inderdaad! Ik heb in Duitsland op campings nooit een QR-code laten zien, wel mijn gele boekje!

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland27 dec. 2021 - 13:51

Voor het grote geld staan alle grenzen wagenwijd open Voor de rest mogen we geen stap de deur uit zonder een formulier in drievoud en 15 spionage apps op je telefonie

Hanvander Horst
Hanvander Horst27 dec. 2021 - 16:32

Bedoel je dat de GGD valse voorlichting verstrekt en ten onrechte mensen waarschuwt?

Middenman
Middenman27 dec. 2021 - 17:40

Voor vaccinaties werkt het al perfect zoals ik beschreef. Voor de booster blijkbaar nog niet voor iedereen maar de GGD werkt aan een oplossing staat in de officiële communicatie. Dat had je best mogen vermelden.

Satya
Satya27 dec. 2021 - 11:28

"Zo verliezen burgers nou hun vertrouwen in de overheid, misschien niet eens in haar goede wil maar zeker in haar vermogen iets voor elkaar te krijgen." Valt wel mee hoor. Ik kan mij voorstellen dat het best lastig is zoiets te verwerken. Mijn vertrouwen in de overheid verlies ik door zaken als de toeslagenaffaire en de afhandeling van de Groninger aardgas winning schade. Dat er tijdens het managen van een crisis zaken misgaan lijkt mij logisch. Had jij verwacht dat mensen naar Duitsland zouden gaan? Dat de overheid het boosteren zo traag zou opstarten? Hoe de overheid buiten crisis met zijn burgers omgaat verbijsterd mij. Dat in crisis situatie genomen besluiten of gebouwde systemen niet altijd met alle mogelijke situaties rekening houden verbaasd mij niet. Iedereen die crisis kent zal dat begrijpen. Zou voor dit in het buitenland vaccineren wel iets van de EU verwachten als zal het nationalisme daar vaak in de weg liggen.

2 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland27 dec. 2021 - 13:52

[Dat er tijdens het managen van een crisis zaken misgaan lijkt mij logisch. ] Hier gaan niet dingen mis - hier gaat altijd alles mis

Satya
Satya27 dec. 2021 - 20:55

Griezel In Nederland gaat altijd alles mis? Vind ik wel meevallen. Het blijft altijd een project waaraan gewerkt moet worden maar vind Nederland nog altijd één van de betere landen vinden. Graag vasthouden en uitbouwen, wat dat betreft zijn er nu achteruitgangsbewegingen na jaren recht beleid maar is echt beter als veel van de landen die ons omringen.

Jaap13
Jaap1327 dec. 2021 - 11:20

[quote] Zo verliezen burgers nou hun vertrouwen in de overheid,......[/quote] Nou Han dat vertrouwen ben ik toch écht héééééééééééééééééééééééééééél erg lang geleden al kwijt geraakt hoor en dat is daarna nooit meer teruggekomen.

1 Reactie
Cam Millo
Cam Millo27 dec. 2021 - 16:29

Zal niemand van wakker liggen Jaap

JasDon
JasDon27 dec. 2021 - 11:12

Als het 0-5% van de mensen betreft, dan zou ik die ook niet registeren. Dan is het nog goedkoper ze later nog eens een boostershot te geven in NL. Zijn ze reeds beschermd en nog wat langer. Uitzonderingenadministraties zijn kostbaar en zijn fout- en fraudegevoelig.