Ik krijg een beetje de kriebels van een architect/filosoof die een andere filosoof gaat vertellen wat hij zou 'moeten'. Kunst laat zich voor mij niet in hokjes plaatsen, dat is nou juist de charme ervan.
Kunstenaars de `sociale avant-garde`? Laat me niet lachen! Tot nu toe, en gedurende de laatste 150 jaar, munt het `kunstenaarsvolk` uit door het in zichzelf gekeerd zijn en zelfbestuiving `Achteraf` is steeds gebleken dat zij `gidsend` en richtingwijzend waren! Maar om zichzelf nu als `de voorhoede `van de maatschappelijke ontwikkeling te noemen, dat lijkt me duizenden stappen te ver! Het zou de `de kunstenaar`sieren dat hij uit zijn - haar schulp kroop, en zich ZICHTBAAR inzet voor de maatschappelijke veranderingen. En niet als `een soort `incrowd` aan de rand van de samenleving te bivakeren en te doen aan `zelfbevestiging`! doet hij-zij dat niet, dan wordt hij daar ongenadige op afgerekend, zoals nu gebeurt! Als die belachelijke uitspraak van Geert Wilders ergens op van toepassing is, dan is het wel op het `kunstenaarsvolk`: `Doe eens normaal man!` In zoverre heeft Bas Heijne dus volstrekt gelijk Weg met het elitaire denken! En stel er eens iets tegenover!
"Kunstenaars moeten vandaag de rekening vereffenen met de gevestigde intellectuele, politieke en financiële elite en samen op zoek gaan naar meer geschikte ambassadeurs voor haar zaak nu." Kunnen ze -de kunstenaars- dat zelf niet; eigen ambassadeur zijn?
"Bas Heijne lijkt vergeten dat de culturele elite in principe niet haar eigen belangen verkoopt, maar wel de maatschappelijke ontwikkelingen waarvan zij het voortouw neemt." In principe? In principe moet een kunstenaar ook gewoon eten. Kunstenaars zijn ook maar mensen, al kun je er natuurlijk best wel heel gewichtig over doen en praten over "de vooruitgeschoven garde van een maatschappelijk gebeuren", wat dat dan ook betekenen mag. Eén ding is zeker: de archtect-filosoof Gideon Boie kan op het gebied van een helder en begrijpelijk betoog opzetten nog heel veel leren van de door hem zo gesmade Bas Heijne.
[Eén ding is zeker: de archtect-filosoof Gideon Boie kan op het gebied van een helder en begrijpelijk betoog opzetten nog heel veel leren van de door hem zo gesmade Bas Heijne. ] Daar heb ik helemaal niets aan toe te voegen :-)
Kunstenaars een vooruitgeschoven garde van het maatschappelijk gebeuren, degenen die het voortouw nemen? Kunstenaars als objectieve observatoren van de maatschappij, die zonder selectieve bril de wereld bekijken? Je kan jezelf zoveel op de borst kloppen als je wil, maar dit soort van kunstenaars komen enkel in de boekjes van Andersen voor. Kunstenaars zijn mensen die een stiel hebben gekozen, in de hoop er een inkomen uit te halen. Jammer genoeg zijn velen eigenlijk niet zo goed, en zijn ze dus afhankelijk van subsidies. Het idee dat de kunstenaarsklasse het voortouw zou nemen in maatschappelijke evoluties, is wel een goede illustratie van het onverstandig elitair denken. Voor elk voorbeeld van een relevante kunstenaar, zijn er 1.000 gewone burgers die door uitzonderlijke omstandigheden uitzonderlijke gebeurtenissen in gang zetten.
Prikkelende stellingen van Bas Heijne. Stelling 2 is onterecht, stellingen 1 en 3 lijken mij realiteit. .2 De bezuinigingen kwamen onverwachts, waren een inbreuk op jarenlang beleid en waren flink: minus 20% budget en btw verhoging. Dat is dubbel pakken. Bovendien was de manier waarop de bezuinigingen waren aangekondigd, weinig respectvol, adviescommissies niet gehoord en onder hoongelach van Wilders ingevoerd. Zo ga je niet met de creatieve industrie om, die nota bene als een kernactiviteit van de NL economie is benoemd. .1 en .3 Kunstenaars en artiesten werken voor een publiek en/of afzet van hun producten of voorstellingen. Kunstenaars aan het infuus van de overheid zijn economisch niet zelfstandig, dus kwetsbaar. Ondergetekende is al jaren zelfstandig creatief ondernemer/ artiest/ sneltekenaar/ karikaturist/ cartoonist. Zonder een cent subsidie.
Much ado about nothing. Bij het Gogbot-festival in Enschede niet 1 keer gedacht: "Wauw, hier is de maatschappelijke avant garde aan het werk. Hier wordt verdikkeme de hele westerse beschaving gered!" Dat is zooo 19de eeuw allemaal, de Romantiek ten top (de geniale gekwelde kunstenaar die misstanden aan de kaak stelt - hilarisch).