Nederlandse scholen weten door groeiende stroom vluchtelingen niet wat ze met asielkinderen aan moeten
De Landelijke Onderwijs Werkgroep voor Asielzoekers en Nieuwkomers zit met de toestroom van asielkinderen in de maag. Ze zorgen voor een grote bron van zorgen voor scholen en gemeenten, omdat niemand weet wat ze met hen aan moeten. Dat meldt de NOS. Niet alleen de financiering van het onderwijs is een probleem, maar ook lijkt niemand antwoord te hebben op de voor de hand liggende vraag: hoe geef je een kind dat geen Nederlands spreekt, les?
Maanden geleden waarschuwde staatssecretaris Teeven al voor de groeiende groep asielzoekers dat naar Nederland zou komen, uit bijvoorbeeld het door oorlog verscheurde Syrië. Toch lijkt er vrij weinig voorbereiding te zijn getroffen voor de kinderen die in asielzoekerscentra komen te zitten. Zij zijn leerplichtig, maar scholen en gemeenten weten niet goed hoe ze het onderwijs moeten aanpakken. Binnen acht weken na aankomst in het centrum, moeten de kinderen eigenlijk naar school, maar naar welke? En: wie gaat dat betalen?
In vakantiepark Oranje in Drenthe zijn sinds eind september asielzoekers welkom. Jos van Kimmenaede, directeur van de Stichting Openbaar Basisonderwijs Midden-Drenthe, is verantwoordelijk voor het basisonderwijs in de regio. Hij verklaart tegenover NOS:
Sinds vorige week stromen de asielzoekers hier het centrum binnen, maar het is niet duidelijk voor hoeveel kinderen wij onderwijs moeten verzorgen. Volgens het COA moeten we ervan uitgaan dat zo’n tien procent van de bewoners basisonderwijs nodig heeft. Dat zou betekenen dat we voor meer dan 140 kinderen onderwijs moeten regelen en dan heb ik het nog niet eens over middelbaar onderwijs gehad. Ik wil heel graag verder aan de slag, maar zo lang ik niet weet wat van er van mijn organisatie wordt verwacht, kan ik niets doen.”