© cc-foto: Victor
De roofkapitalisten wachten op een faillisement/doorstart. Dan zijn de schulden grotendeels weg en kan het spel beginnen.
Roofkapitalisten werken meestal juist met bedrijven die nog niet op de fles zijn, want dan hebben ze nog een draaiende toko. U heeft het over beleggers die in doorstarts doen. Dat is een andere tak van sport.
Het auteur zou op hoogte moeten zijn dat de Franse regering heeft al een tijdje geleden officieel verklaard dat Frankrijk beschouwt Air France als strategisch bedrijf. Dit houdt in dat indien de zaken slecht zouden verlopen de Franse regering zou nationalisatie van dit specifiek bedrijf gaan overwegen in afwachting van betere tijden. Europa kent zijn eigen wegen, niet alles wordt op de neoliberale sloop gegooid.
Waarom gaat u ervan uit dat ik de regelgeving niet ken? Bijna de helft van de aandelen zijn geheel vrij verhandelbaar. Zo kwam NL ook aan haar grotere aandeel, stiekempjes....in het geniep..... . Twee piepkleine fondsjes, zoals Spaak, erbij en er is een meerderheid voor de roofkapitalisten. Het zou fijn zijn als u zich eerst verdiept in de columnist en zijn / haar kennisniveau voordat u zo stellig uw mening neerzet ;-)
"Bijna de helft van de aandelen zijn geheel vrij verhandelbaar." Zo rond de 20% is momenteel in handen van partijen die eventueel vrij kunnen verhandelen, of ze het willen is de vraag. Voor een koers rond de 2,50 resteert nog maar weinig extra verlies bij daling, de meesten hebben al zoveel verloren dat dat niet veel meer uitmaakt dus ze zullen afwachten op de ontwikkelingen na corona. Anders wordt het als je een bod wat ver boven de markt uitkomt zou neerzetten, maar dan nog zie ik niet dat je meer dan de free float in handen krijgt, dan zouden de pensioenfondsen eventueel overstag kunnen gaan. Dan moet je wel denken aan een bod van meer dan 5 euro. Juist het feit dat de overheid met personeel een meerderheid heeft is natuurlijk geen toeval, de piloten zouden wel erg dom zijn als ze de SPAAK aandelen van de hand zouden doen in de zekerheid dat ze dan meteen op straat zouden staan in een tijd waarin geen piloot meer aan de bak komt. Wanneer het bedrijf in een gezonde markt in zwaar weer zou zitten denk ik dat Uw scenario meer kans had, maar in een markt waar slechts tijdelijk een dip in het gehele vliegverkeer welke alle maatschappijen raakt zie ik het niet gebeuren.
“ . Als het misgaat komt de schuldenlast voor rekening van de staat (achterstallige belastingen) en de crediteuren (openstaande facturen en financieringen).” Dat is hetzelfde als de roofkapitalisten niet ingrijpen en er gelijk een faillissement komt.
Deze Blokhuizen schrijft wel relevante stukjes, vind ik. Over zaken die er écht toe doen. Ik heb wel respect voor hem. En wat nou als de belastingbetaler eens weigert het op te lossen ? We betalen belasting voor wegen en ziekenhuizen en artsen. Niet voor managers en bedrijven. En anders maar geen belasting.
En wat nou als de belastingbetaler eens weigert het op te lossen ? Hoe zouden ze dat moeten doen?
@ Paul Heeft u al eens geprobeerd de verplichte belasting niet te betalen? Ik zou zeggen: probeer het eens. Er is maar 1 manier om niet meer belastinggeld te laten vloeien naar bankroete bedrijven is om niet VVD, PVV, FVD en CDA te stemmen. Die zijn voor de onbeperkte staatssteun voor het failliete KLM.
Paul Hoe zouden ze het moeten doen ? Weetje wat het is. Ik weet niet of dit gedachteexperiment niet 'strafbaar' is ( in dit gave land ). Dan zeg ik tegen de AIVD die natuurlijk mee leest. Dit is slechts een experiment, een gedachtespinsel. Maar kijk, Paul. Als een iemand geen belasting meer betaald, dan sluiten ze die persoon in/op. Als drie miljoen mensen weigeren, wordt het al een ander verhaal. Het is allemaal een machtsstrijd. Dat is iets wat het anarchisme het meest helder laat zien, als politieke doctrine. Daarom is het ook een superieure doctrine. Het laat zien dat de wereld over macht gaat en de klassenstrijd een machtsstrijd is.
Blokhuizen Ja en daar zitten dus wel haken en ogen aan, aan wat je nu zegt. Jij en ik stemmen niet FVD/CDA/VVD Maar miljoenen andere Nederlanders wel. En ja, dan gaat het wanbeleid alsnog door en gaat ONS geld naar de corrupte bedrijven
31 juli 2020 at 17:49 Massa-ontslag KLM door coronacrisis: vijfduizend banen verdwijnen Het hele vliegverkeer is toe aan een herwaardering. Als voorname oorzaak van deze pandemie en het uitbesteden van productie faciliteiten aan lage lonen landen met de nijpende tekorten in het land, het niet doorberekenen van transportkosten welke het milieu schaden en op het bordje komen van de gemeenschap. Nu door deze pandemie het water aan de lippen staat van de vliegmaatschappijen die blijken hun strategische eigendomswaarden van bedrijfsmiddelen te hebben verpand aan lease bedrijven, zijn zij als een keizer zonder kleren. Wat overblijft is het nut van de consument andere werelddelen te bezoeken ter bevrediging des mensen nieuwsgierigheid en kennisverwerving van andere culturen.
Omdat niemand weet hoe het corona tijdperk verloopt. Wen er maar aan. Die 9 miljard dient tbv een langzame dood zodat iedereen er aan kan wennen. Rendabel wordt het nooit, zeker niet met stakingsverslaafden in Frankrijk. Het was en blijft een beroerd verdienmodel. Kan je de inboedel wel voor een habbekrats over nemen, maar als de bedienbare markt voor een groot gedeelte verdwijnt wordt het een moeilijk verhaal. Dat was anders met de hema, daar was de basis goed
De roofkapitalisten dat is de Nederlandse Regering in dit specifieke geval meneer Hoekstra die in februari 2019 met belastinggeld en zonder medeweten van de tweede kamer voor 14% aan aandelen heeft gekocht. Van belastinggeld. En jeeeeee, geen cent meer waard die aandelen. Weggegooid geld dus. Dat is pas roof.
Maar wel inpraak. gekocht. Meer ik verhouding tot Air France. Als belastingbetaler vind ik dat juist heel verstandig om invloed te kopen. Niet met geld te betalen zou ik zeggen.
@Bouwman Ja, invloed gekocht..... aandelen 14%. Dus 86% niet. Stemrecht 20%, 80% niet. Even voor de verhoudingen. We betaalden ervoor, met zijn allen, € 200,- per huishouden. We betaalden er zo'n 750 miljoen voor en de waarde, as we speak, is 183 miljoen. We verloren dus per huishouden € 150,-. En bij herkapitalisatie verliezen we vrijwel de gehele inleg. Ja, dat helpt die invloed ;-)
Complete nonsens, Air Frande KLM is een solide bedrijf dat gesteund wordt door zowel de Franse als de Nederlandse Staat die grootaandeelhouder zijn. voor resp 20 en 20 procent. KLM is een bovenal bedrijf dat onmisbaar is voor de Nederlandse economie. KLM staat niet te koop, maar vliegt door. Het eigen personeel levert in, de onderhandelingen met de bonden zijn net afgerond of itaan op het punt af te ronden. Er is al veel personeel vertrokken en bonussen zijn er niet meer. Soberheid op de arbeidsvoorwaarden is part of the deal. KLM vlegt door tegen scherpe maar alleszins redelijke tarieven. KLM is het visietekaartje van Nederland, waarmee er brood op de plank komt. Dat verscheur je dus niet zonder je handen vuil te maken. Waar komt die afkeer voor AirFrance-KLM vandaan? En voor de Staat? Uit de koker van een ex statenlid van Groen links die een warm gevoel koestert voor anarchie. Het zal duidelijk zijn waar dat "ëx"vandaan komt.
De auteur heeft een hekel aan vliegen? Of in ieder geval de vliegindustrie.
@RechtdoorZee93 ------------------------------------ Neen. Een stewardess heeft een keer per ongeluk een kop koffie over hem heengegooid.
Yep, hartstikke solide. Beurswaarde 1,2 miljard, schuldenlast 40 miljard en groeiende. Uw laatste opmerking is vol op de persoon en diskwalificeert uw hele bijdrage. Jammer.
Geachte heer Bouwman, Vanwaar uw verbale agressie? What's in it for you om iemand af te bekken op een opiniesite?
Onmisbaar voor de Nederlandse economie? Die passagiers en die vracht zouden zonder KLM niet meer vervoerd worden? Het is een drukke markt, vol concurrenten. Door corona is de vraag flink verminderd. Nee, KLM is niet onmisbaar, net zo min als V&D en de HEMA.
[De auteur heeft een hekel aan vliegen? Of in ieder geval de vliegindustrie] Beide denk ik.
@ Robert Ik zou het fijn vinden als u niet voor mij mijn mening invult. Dat kan ik zelf heel goed. Uw aanname is overigens ten onrechte. Dat had u kunnen weten als u beter onderzoek had gedaan.
[Moet de belastingbetaler het helemaal alleen oplossen] Los van NOW gaat er geen belastinggeld naar KLM, het zijn leningen vanuit de staat of met een staatsgarantie. Dus lang leve het kapitalisme, scheelt namelijk weer een hoop belastingcenten....
Het antwoord staat al in je stukje: wie wil er nu 1Mjrd investeren voor 40Mjrd aan langlopende verplichtingen, afgezien van de eigendomsverhoudingen van KLM. Dus leent onze overheid de KLM geld dat met rente moet worden terugbetaald. Niet de belastingbetaler maar met name de medewerkers zijn door de vereiste besparingen hiervan het dupe. Overigens zijn bij Virgin de 'roofkapitalisten' helemaal niet vol ingestapt, het leeuwendeel van het reddingsplan is voor rekening van de aandeelhouders en crediteuren. 'roofkapitalisten' doen voor ~14% mee. https://corporate.virginatlantic.com/gb/en/media/press-releases/a-solvent-recapitalisation-of-virgin-atlantic.html
Je wet het niet, maar de rente is nul of zelfs negatief. hoor. En je kunt er zo lang over doen als je wilt.
Roofkapitalisten betalen de koopsom met leningen, die vervolgens op naam van Air F/KLM worden gezet, met het bedrijf als onderpand. Geen bank zal die leningen op die manier verschaffen, al was het alleen maar omdat er onvoldoende verkoopbare waarde in het bedrijf zit: de vliegtuigen zijn voor een groot deel geleased.
Staatsbedrijven zijn niet populair bij roofkapitalisten. Daarom is de NS ook nog niet overgenomen.
En hier is het antwoord ala, de freefloat is minder dan 50%, namelijk 37,2%(41%) : De verdeling van de aandelen holding Air France-KLM was op 1 maart 2019 als volgt, tussen haakjes staat het stemrecht: Franse staat: 14,3% (22,7%) Nederlandse staat 14% (20,7%) Delta Air Lines, Inc.: 10% (7,5%) China Eastern Airlines: 10% (7,5%) SPAAK (piloten van KLM): 2,51% Medewerkers van Air France-KLM: 3,9% (6,6%) Air France-KLM (in eigen bezit/Treasury shares): 0,3% (0,0%) Overig/Free float: 37,2% (41%)
@Dick Waarom zouden de twee landen in uiterste nood hun aandelen niet willen verkopen? Met verlies, zeker, maar het alternatief, doorgaan met miljarden er in stoppen, zou wel eens nog veel duurder kunnen worden.
@pater Omdat er dan heel erg veel directe en indirecte banen verloren zullen gaan. Frankrijk zal air france sowieso niet failliet laten gaan, maar de kans bestaat wel dat ze KLM zullen opofferen.
Ik denk niet dat er sprake is van "uiterste nood" en wanneer dat wel het geval zou zijn zullen de staatsaandelen zeker niet op de beurs worden gedumpt, vele maatschappijen in het MO en China zullen zo'n buitenkansje niet willen laten lopen.
@itsme Als de coronacrisis nog een jaar duurt verdampt elke cent die de regering in de tekorten van de personenluchtvaart stopt, en resteert, behalve faillissement, maar één ding: verkoop op zoek naar (staats-)bedrijven met enorm diepe zakken. De regering zou de aandelen dan desnoods gratis aan zo'n bedrijf weggeven. @Dick Best mogelijk dat zulke bedrijven de zaak dan overkopen, ik heb geen uitspraak gedaan over wíe de zaak overneemt. Overigens, roofkapitalisten namen de afgelopen decennia regelmatig voormalige nutsbedrijven over, bijv. in de afvalsector, die ik enigszins ken.
Dit komt door de Franse Staat. Er zijn opvallend weinig Equity maatschappijen in Frankrijk actief. Zoals Nederland zijn structuurvennootschappen heeft, heeft Frankrijk een actieve industriepolitiek. Het wordt niet erg gewaardeerd wanneer buitenlandse multinationals zich op de Franse markt begeven en bedrijven overnemen.Dan volgen er opvallend veel stakingen en boycots.