ProRail moet staatsbedrijf worden, zegt Kamerlid Aptroot (VVD) ... Marktwerking werkt blijkbaar niet als er geen concurrent is ... Kamermeerderheid wil taken overhevelen ... SP ook voor nationaliseren
VVD-Kamerlid Charlie Aptroot heeft het helemaal gehad met ProRail, zo meldt de NOS. Op Radio 2 haalde hij fel uit naar de spoorbeheerder: “Elke winter weer is het spoor niet op orde, maar ook de beveiliging is niet op orde. Elk jaar beloven ze verbetering, maar dat gebeurt niet.” Aptroots oplossing: de staat moet ProRail overnemen.
Volgens Aptroot is het zo’n essentiële voorziening dat de staat het van de markt moet halen. De heilzame werking van die markt krijgt namelijk geen kans als er geen concurrent is, zoals bij ProRail het geval is. De spoorbeheerder zou bij Rijkswaterstaat moeten worden onder gebracht, zo meldt de NOS.
SP-Tweede Kamerlid Bashir is het met zijn VVD-collega eens dat ProRail een staatsbedrijf moet worden. Hij vindt zelfs dat ook de NS weer een overheidsbedrijf moet worden. “De service gaat achteruit, er zijn minder overstapmogelijkheden en de kaartjes worden duurder.”
Zo ver wil Aptroo niet gaan. De NS moet volgens hem wel zelfstandig blijven. Het vervoersbedrijf zou voldoende concurrentie hebben.
NRC Handelsblad schrijft dat er een meerderheid in de Tweede Kamer is die taken van ProRail wil overhevelen naar de overheid. Behalve de VVD pleiten de ChristenUnie, D66, SP en de PvdD al langer over het afschaffen van Prorail. Voor het CDA en de PvdA gaat dat te ver. Zij willen liever dat het bedrijf gedeeltelijk wordt ingelijfd.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief van de Joop redactie die binnenkort van start gaat. Wekelijks ontvang je de beste artikelen, opinies en aanraders in je inbox.