Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'VVD verkwanselt liberale standpunten in ruil voor macht'

03-02-2011
dijkstra300.jpg
De VVD zwijgt liever over medisch-ethische kwesties dan dat ze tegen CDA en PVV ingaat
Volgens D66-Kamerlid Pia Dijkstra verkwanselt de VVD haar liberale principes door zich niet uit te laten over kwesties als abortus en IVF. VVD-voorzitter Mark Rutte was in 2007 van mening dat de PvdA en het CDA te veel naar de ChristenUnie luisterden wanneer het medisch-ethische kwesties betrof, maar doet nu juist dat.
Volgens D66 is de voortrekkersrol van de VVD volledig verloren gegaan. De partij doet verregaande concessies, om de krappe meerderheid die ze heeft dankzij de gedoogconstructie, overeind te houden.
Dijkstra:
Bij het debat over de regeringsverklaring in 2007 beklaagde VVD-leider Mark Rutte zich erover dat op het gebied van abortus de PvdA en het CDA hun oren teveel lieten hangen naar de wensen van coalitiepartner ChristenUnie. Hij diende zelfs een motie in om hier verandering in te brengen. In het regeerakkoord dat Rutte drie jaar later zelf schreef, staat geen woord over medisch-ethische kwesties. En nu het CDA en de PVV de termijn waarin abortus mag worden gepleegd willen verlagen van 24 naar respectievelijk 22 en 14 weken, hult de VVD zich in stilzwijgen […] Is de macht de partij zoveel waard dat de principes worden verkwanseld? Ik snap dat je water bij de wijn moet doen als je gaat regeren, maar je moet niet je grondbeginselen overboord gooien. Bovendien: als de VVD naast bijvoorbeeld de AOW en koopzondagen ook hier al concessies moet doen, dan betaalt de partij wel een heel hoge prijs om te mogen regeren.
cc-foto: Democraten66

Meer over: