Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

VVD: RTL vermoordt het Sinterklaasfeest

  •  
24-10-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Sinterklaas bezoekt Rijksmuseum

© 2015-12-06 00:00:00 AMSTERDAM - Sinterklaas bekijkt De Nachtwacht. De goedheiligman krijgt een rondleiding door het Rijksmuseum, voordat hij met de pakjesboot terug naar Spanje vaart. ANP ROB

De VVD, u weet wel die partij die het Sinterklaasfeest geen zaak voor de politiek vond, heeft met veel gevoel voor drama uitgehaald naar RTL, dat vandaag bekendmaakte Zwarte Piet per direct van de buis te bannen.
VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra verklaarde tegenover RTL Nieuws :
“Als je dingen wilt veranderen, doe het dan geleidelijk, en niet zo abrupt als RTL nu doet. Daarmee vermoord je het sinterklaasfeest.”
In 2014, toen bedrijven en instanties nog weinig aanstalten maakten om de omstreden traditie aan te passen, zei premier Rutte nog de discussie geen zaak van de politiek te vinden. Een letterlijk citaat :
“Hoed je voor een land waar de politiek daar vergaande opmerkingen over heeft.”
Linkse partijen hebben daarentegen met enthousiasme gereageerd. Lodewijk Asscher, kandidaat-lijstrekker voor de PvdA, complimenteert RTL en twittert dat het ‘tijd voor verandering’ is. GroenLinks-leider Jesse Klaver spreekt van een ‘dappere stap’ en ook SP-kamerlid Harry van Bommel noemt het moedig:
“De publieke omroep kan nu niet achterblijven.”
Het is het kinderfeest van Sinterklaas én Zwarte Piet! #ZwartePiet pic.twitter.com/0twJPR0qiZ
— VVD (@VVD) October 24, 2016

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (121)

richarrd
richarrd25 okt. 2016 - 20:23

Als je niet beter zou weten dan zou je denken dat Halbe Zijlstra in z'n eigen kleutertijd is blijven steken. Hij kan maar geen afscheid nemen van zwarte piet zoals hij die gekend heeft in zijn kleutertijd.

2 Reacties
richarrd
richarrd25 okt. 2016 - 20:24

Sinterklaas is trouwens niet echt een kinderfeest, maar een feest voor peuters en kleuters.

koffieleut2
koffieleut226 okt. 2016 - 3:18

Jij hebt denk ik niet zo`n fijne sinterklaas tijd gekend. Ook niet nadat je wat ouder werd (lootjes trekken met vrienden enz.) Jammer voor jou, maar als Zijlstra deze herinneringen koestert, en ze als een positieve tijd in zijn leven ervaart, dan mag hij dat van mij uitdragen. Als je alleen maar negatieve dingen mag uitdragen, ook al zijn ze nu niet eens meer van toepassing, dan krijgen we wel een hele negatieve/zielige wereld.

koffieleut2
koffieleut225 okt. 2016 - 19:23

Zo, nu dit heilige huisje zo goed als gesloopt is op naar het volgende. Beeldenstorm van oude zeehelden, schilderijen uit het stedelijk museum, gouden koest panelen beschilderd door Jet Boeke? Is dit tegen discriminatie of zo onderhand een genoegdoening over het gevoel dat je niet als volwaardige Nederlander wordt beschouwd.

Horige
Horige25 okt. 2016 - 18:30

Even een reactie op lozerech. Als wij zo negatief met ons verleden om zouden gaan als de negroide mensen met hun slavernij verleden, en altijd iedereen de schuld geven waren we net zo een derde wereld staat als Suriname. Wij zijn onderdrukt door Spanjaarden,Fransen en Duitsers. Vooral die Duitsers vonden het nogal noodzakelijk om ons volk of af te maken of uit te hongeren. Hier kan je wel traumatisch mee om blijven gaan,maar je kan het ook een plek proberen te geven en door te gaan. Dus ophouden met dat gezever over het slavernij verleden dat was meer dan 150 jaar geleden. Wij leven nu,leren van het verleden en door gaan.

1 Reactie
koffieleut2
koffieleut226 okt. 2016 - 3:25

We maken nu grappen over Duitsers .Met humor dicht je meer wonden dan met wraak, underdogrol of wat dan ook. Maar als groepen er voor kiezen om te zwelgen in zelfmedelijden en afkeer, dan is dat ook hun keus.

johannn2
johannn225 okt. 2016 - 17:25

Wat een ontstellend doorzichtige en goedkope gooi naar de stemmen van een grote groep kiezers !! Zelfs van de VVD had ik dit niet verwacht. .

1 Reactie
Truus Boterkoek
Truus Boterkoek26 okt. 2016 - 9:24

Tsja, ik vind het ook walgelijk maar niet alleen van de VVD...ook de linkse partijen laten zich erover uit en ik vind eigenlijk dat de politiek zich er helemaal niet mee moet bemoeien...

JStokx
JStokx25 okt. 2016 - 17:18

Als we allemaal een beetje te veel roet op de gezichten doen is het probleem deels opgelost. Of komt er een Pietpolitie?

Pa Pinkelman
Pa Pinkelman25 okt. 2016 - 15:46

Straks zal Sinterklaas weer de kinderen vertellen dat als ze lief zijn en gehoorzaam ze leuke cadeautjes zullen krijgen. Kinderen hebben ook geleerd dat ze zich moeten wassen en niet vies op straat moeten rondlopen. Hoe zullen ze tegen een Piet aankijken die allerlei vieze vegen in hun gezicht hebben? Trouw schreef dat RTL hoopte met de roetenveegpiet meer adverteerders binnen te krijgen. Dat zullen dan ongetwijfeld zeepfabrikanten zijn.

hypothese
hypothese25 okt. 2016 - 15:39

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de kinderen dreigen in staking te gaan als de Zwarte Piet bij RTL niet terug komt. Er worden harde maatregelen verwacht. Massaal zal er geen schoen bij de kachel worden gezet. Alle Sinterklaas cadeautjes worden door de kinderen geweigerd. Dat zal die commerciëlen leren.

1 Reactie
Pa Pinkelman
Pa Pinkelman25 okt. 2016 - 19:01

Prachtig!

Harry5
Harry525 okt. 2016 - 14:08

Dit is nu weer typisch Nederlands, komen tot een zwak compromis waar de honden geen brood van lusten. Gewoon helemaal afschaffen dat Sinterklaasfeest, het heeft lang genoeg bestaan, basta.

3 Reacties
Andreas Cappen
Andreas Cappen25 okt. 2016 - 17:52

Gewoon helemaal afschaffen dat Sinterklaasfeest >> Op basis van welke wet wilt u dat doen?

RoBru
RoBru25 okt. 2016 - 18:58

Dat is één optie. Een andere oplossing, met wat meer ruggengraat, is om te zeggen: "Stel je niet zo aan met je racisme roepen, accepteer de eigenaardigheden van de Nederlanders, haal je schouders op en doe lekker mee!" We zouden een referendum kunnen houden... ;)

kindval
kindval25 okt. 2016 - 20:49

Ongelukkige jeugd gehad?

bob b.
bob b.25 okt. 2016 - 13:38

'En daarom heeft RTL na korstondig de knopen te hebben geteld besloten voortaan Sinterklaas met roetpieten te vieren. Interessanter nog: vanaf volgend jaar zal RTL ook geen reclames meer uitzenden met blackface-Pieten. Het is een volslagen logische stap nu tot diep in provincie is doorgedrongen dat een mens voor schut staat als hij in 2016 wrokkig blijft vasthouden aan een racistisch stereotype.' Mooie tekst van Sitalsing over de Nederlandse koopmansgeest. http://www.volkskrant.nl/binnenland/zodra-zwarte-piet-geld-gaat-kosten-is-het-klaar~a4401723/

1 Reactie
Dale S
Dale S25 okt. 2016 - 15:48

Tja dat kan dus ook andersom gaan. Na zwaar tegenvallende kijkcijfers als direct gevolg van de roetpiet voelt de RTL groep zich genoodzaakt het zwart weer op de piet te poetsen. Het is tenslotte een commerciële zender. Mischien wel een opgezet spel. (Aluhoedje op)

Jansen6
Jansen625 okt. 2016 - 12:16

Snap het probleem niet. Bij ons in Limburg is het niet eens een discussie.. Echt een typisch gecreëerd probleem. Kinderachtig om je druk te maken over een beetje verf op huid, want meer is het niet :)

1 Reactie
RoBru
RoBru25 okt. 2016 - 19:01

Zoiets schreef ik ook, maar kwam niet door de moderatie. Het is echt een randstedelijk dingetje, maar het past in een multiculturele samenleving om lokale variatie te accepteren, dus laat ze maar. Tragisch dat veel mensen in Limburg, Friesland, Overijssel, Groningen, Drenthe, Gelderland, Zeeland en Noord-Brabant toch nog naar publieke en commerciële tv kijken, die vooral in de Randstad wordt gemaakt...

 marcz
marcz25 okt. 2016 - 11:57

Er zijn blijkbaar geen andere problemen in de wereld die belangrijk zijn voor de VVD. Dus gaan ze "Zwarte Piet" politiek bedrijven! Zwart = roet Piet = een Nederlandse naam Mooi om te zien dat de VVD denkt dat Nederland nog steeds zit te wachten op negativisme! ik ben er wel klaar mee.

Phil2
Phil225 okt. 2016 - 11:26

Intelligente debater, maar een weinig empatische man, deze Zijlstra... overigens zoals velen die maar blijven hameren op hun "meerderheidsversie" van het Sinterklaasfeest. In het sussende dat een minderheid die problemen heeft met Sinterklaas en Zwarte Piet (“het is toch een kinderfeest”) niet moet zeuren, zit de botheid van het ‘ruimdenkende’ Nederland. Laat ik het zo formuleren. Stel dat de Amerikaanse president Obama toevallig op 5 december voor een afscheidsstaatsbezoek langskomt, zou Rutte hem dan vergasten op deze ‘old Dutch folklore’? Indien wel, dan kan hij net zo goed na het diner nog even de film Al Jolson – The Jazz Singer vertonen. Dan kan het 'zwartepieten' wie op dit onzalige idee is gekomen de volgende dag beginnen. Vorig jaar heeft Sunny Bergman een treffende docu gemaakt over dit topic. Misschien kan RTL 'm herhalen.

Lozerech
Lozerech25 okt. 2016 - 11:13

Het gebruik van het werkwoord "vermoorden" door Zijlstra, om een vrij kleine verandering in het voorkomen van een fictieve figuur mee aan te duiden, is tekenend voor de reactionaire hysterie die zich van conservatief Nederland meester heeft gemaakt.

sidek
sidek25 okt. 2016 - 9:58

Een Pyrrusoverwinning die de bevolking nog meer splijt dan deze al is, dankzij de racismeroepers en hun blanke cultuurrelativistische protegees.

3 Reacties
Ben Joop
Ben Joop25 okt. 2016 - 12:25

Dat splijten komt toch echt door de rancuneuze blanke verliezers die niet kunnen accepteren dat nederland niet meer 100% blank is en die zich niet in een ander kunnen verplaatsen.

Sol Invictus
Sol Invictus25 okt. 2016 - 12:31

Precies.

arno consu
arno consu25 okt. 2016 - 20:39

Zich niet in een ander kunnen verplaatsen is iets anders dan mensen als racist bestempelen. Het splijten komt dmv de verkeerde argumenten de discussie denken aan te moeten gaan via de racisme kaart. Gaat niet werken.

StevigeMening
StevigeMening25 okt. 2016 - 9:33

In mijn jeugd was het sinterklaasfeest echt een feest. Iedereen genoot ervan. Ook de gekleurde kinderen op mijn school hadden een leuke tijd. Bij ons maakte het niet uit welke kleur je had. Inmiddels is door alle ophef het feest besmuikt. Door dit hele gedoe is het feest geen feest meer. Witte pieten, Regenboog pieten? Wil de groep die deze discussie heeft opgestart echt een 'oplossing'? Zoals het relschoppers gaat om het rellen, gaat het een bepaalde groep alleen om het erkennen. RTL doet er goed aan om te zeggen, hier stoppen wij mee.

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder25 okt. 2016 - 8:53

Als de politiek het oproer echt wil dempen dan zullen ze toch voor een Sinterklaas toeslag moeten zorgen. Dat werkt naar drie kanten, de mensen die ooit als slaaf vanuit Afrika naar een ander werelddeel zijn vervoerd krijgen een beetje genoegdoening, mensen met een kleine beurs kunnen het feest ook vieren en de winkeliers krijgen meer geld in de kassa. Natuurlijk is het omkopen, maar dat is niet zo bijzonder dat gebeurt met tal van protesten. Als er geld tegenover staat willen heel veel mensen hun ergernis wel door de vingers zien.

RU486
RU48625 okt. 2016 - 8:51

Kinderen misbruiken om er twee zeteltjes erbij te krijgen. Niets gaat de VVD tever

Bernie2
Bernie225 okt. 2016 - 8:45

En zo slaat de VVD opnieuw zeer rechtsaf om de selectieve 'zwartenknuffelaar' Geert Wilders de pepernoten voor zijn klompen weg te maaien. Want hoezo wordt het Sinterklaasfeest vermoord? Wat een rechtse bullshit zeg. Het enige dat is gebeurd is dat een upgrade van het kinderfeestje heeft plaatsgevonden. Waarbij de koloniale knecht Zwarte Piet wordt vervangen door een eigentijdse assistent van welke kleur ook. Een schoorsteenwerker die een paar roetvegen over zijn (v/m) bakkes meekrijgt. Ik heb mijn hersenen er diverse malen op gekraakt, maar met de beste wil van het universum kan ik hier geen vernietiging zien van een kinderfeestje. Goede zaak en dapper dat RTL in deze haar kop uitsteekt. Warenhuizen en supermarktketens zijn ook eea. aan het verkennen. Nu de publieke omroepen nog en dan kan de upgrade landelijk worden ingevoerd. Tot in de huiskamers van de Ingridden en Henken. Je kent ze vast nog wel, de virtuele achterban van Wilders.

1 Reactie
Jan Willem deBoer
Jan Willem deBoer25 okt. 2016 - 17:13

Bernie ik denk dat de VVD niet zo is van het doelloos pamperen van minderheden, ze eerder ziet als volwaardige burgers, noch het reageren op gevoelsbasis van een deel van een bewuste minderheidsgroep. Hoe iemand iets ervaart, of welk positief of negatief stereotype men aan iets koppelt is aan het individu zelf, zoals dit probleem aantoont. Overigens vind ik als liberaal zelf ook niemand kan mij beledigen, ik kan mij slechts beledigd voelen. Als iemand Zwarte Piet racistisch vindt stapt hij naar de rechter en die oordeelt. Als het oordeel dan is helaas niet racistisch zul je er toch mee moeten leren leven. Rutte had dus volledig gelijk en Asscher niet door zich er mee te gaan bemoeien. Zijlstra's verweer was extreem zwak. Hij had moeten verwijzen naar twee dingen: Als het wettelijk niet racistisch is maar jij ervaart het wel zo is het jouw probleem en niet dat van de maatschappij. Plus de precedent werking als we beginnen gevoelens of iets persoonlijke ervaren gaan honoreren voor een top down opgedrongen maatschappelijke verandering. De rubber tegel mentaliteit en het iedereen naar de zin willen maken getuigt van een feminiene wensgedachte die werkelijk afstotelijk begint te worden. En veels te veel realiseren zich (nog) niet waar dat kan gaan eindigen.

geen-mening
geen-mening25 okt. 2016 - 8:14

Het is toch sowieso een zaak van de politiek? Het zijn toch gemeenten die de intochten organiseren en dat is toch een overheid instelling of zie ik dat nou verkeerd? Het blijft me toch verbazen hoe volwassen hun volwassen gedachten en ideeën projecteren op een kinderfeestje als we dat bij alle tekenfilm en kinderseries etc. gaan doen kunnen we kinderprogramma's en feestjes in zijn geheel gewoon wel afschaffen.

3 Reacties
richarrd
richarrd25 okt. 2016 - 9:12

Het was de VVD die vond dat zwarte piet geen zaak was voor de politiek.

JStokx
JStokx25 okt. 2016 - 11:04

Maar links vindt het wel een zaak voor de politiek en daar sluit Zijlstra zich dus bij aan. Is dat niet fijn?

Piet de Geus
Piet de Geus25 okt. 2016 - 12:08

"Het zijn toch gemeenten die de intochten organiseren en dat is toch een overheid instelling of zie ik dat nou verkeerd?" Dat zie je inderdaad verkeerd. De intocht van Sinterklaas wordt net zomin door de gemeenten georganiseerd als de viering van Koningsdag of carnaval. Comités van burgers organiseren dat. Gemeenten spelen alleen een faciliterende rol.

Niels1000
Niels100025 okt. 2016 - 7:42

Mag een donker persoon nu dan nog voor zwarte piet spelen

2 Reacties
JStokx
JStokx25 okt. 2016 - 8:47

Nee, dat is het ironische. Het is nu een blank feestje geworden want zwart mag niet meer.

Gerda rozendal
Gerda rozendal25 okt. 2016 - 10:17

Nee, sterker nog: dat kan hij helemaal niet: http://www.topics.nl/schoorsteen-piet-a3464971trouw/?context=playlist/s-d389f350050643d9ab7e066dbc275225/

[verwijderd]
[verwijderd]25 okt. 2016 - 7:23

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Zandb
Zandb25 okt. 2016 - 10:24

Gibby: Hij zegt letterlijk dat de VVD dat een hele slechte zaak vindt. Dus is het wel degelijk "politieke bemoeienis". Uw verwijt slaat dan ook als een roe op een ondeugend kind.

Zandb
Zandb25 okt. 2016 - 12:21

Gibby: Ik heb geen behoefte om iets anders te zien dan wat het is: De VVD vindt het nodig om als politieke partij een standpunt in te nemen. Ze bemoeit zich er dus politiek mee. Welke waarde u en ik daaraan verbinden, daar hoeven het niet over eens te zijn, lijkt mij: dat is mijn en dat is uw zaak. Maar projecteer uw verwrongen beeld van de werkelijke feiten niet op mij.

Johan eldert
Johan eldert25 okt. 2016 - 13:08

[Gibby Haynes 25 oktober 2016 at 12:41 Zandb Boeien. Nogmaals: het hebben van een mening is nog niet meteen ‘politieke bemoeienis’. Dat u de behoefte voelt om dat anders te willen zien, doet daar natuurlijk niks aan af. ] Ergo: begrijpend lezen / luisteren is voor jou dus het grote probleem. Zal t verschil uitleggen: Als Zijlstra zegt: Ik vind het een slechte zaak... dan is het een [persoonlijke] mening [let op het woordje : IK Als Zijlstra zegt: De VVD vind het een slechte zaak.... dan is het een uitspraak namens de partij en daarmee een politieke uitspraak. let op het woordje : VVD Ga je het nu wel snappen?

Dewik2
Dewik225 okt. 2016 - 7:04

Volwassenen van beide kampen verpesten een kinderfeestje. Een roetpiet lijkt me prima, wat is verder nog het problem ?

2 Reacties
geen-mening
geen-mening25 okt. 2016 - 10:20

Wat mij betreft is het probleem niet zozeer Zwarte Piet op zich maar het feit dat een (kleine) minderheid door hard te schreeuwen de politiek correcte en moralistische media zover krijgen dat van een niet bestaand probleem iets enorm ernstigs wordt gemaakt en zo hun zin weet door te drammen. Dit is een hellend vlak want als dit met iets onbelangrijks als Zwarte Piet gebeurt dan moeten we ons zorgen maken over echt belangrijke zaken. Die politiek correcte/ moraalridders zijn minstens zo erg als die rechtse schreeuw tokkies beide verpesten het in dezelfde mate voor de gewone mensen die het allemaal gemekker vinden en gewoon een leuk kinderfeestje willen vieren. Doe gewoon eens normaal met zijn allen! Verder zie ik het probleem met Zwarte Piet gewoon niet als dit al discriminatie/ racisme in de hand werkt (wat ik niet geloof) ligt dat niet aan het feest of aan Zwarte Piet maar aan degene die de kinderen onderwijzen/ opvoeden daar zou men zich dan druk om moeten maken.

Ben Joop
Ben Joop25 okt. 2016 - 12:27

Geen mening: ondanks dat u het niet wenst te zien is er wel degelijk een probleem.

Horige
Horige25 okt. 2016 - 5:36

Ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Kinderen herkennen die zwart geschminkte blanke niet. Daarvoor heeft men die piet verzonnen. Dorpen moeten nu mensen gaan ruilen om herkenning te voorkomen. Ik kom zelf uit een dorp. Ben 56 en op mijn 10e zag ik voor het eerst een negroide medemens. In 46 jaar heeft er in Nederland een volksverhuizing plaats gevonden. Voor mijn generatie die dit mee gemaakt hebben is dit toch erg raar. Wij maakten ons druk over de Russen. Nu maken we ons druk over minderheid groepen binnen de samenleving en hoe er mee om te gaan. Zonder deze mensen te kwetsen. Dat gelul over het slavernij verleden kom mijn neusgaten uit. 98% van de toenmalige bevolking uit Nederland werd ook uitgebuit. Is het niet door de Kerk was het wel door de Boer of de Staat. Laten wij ons druk maken over de wan toestanden in de zorg. Of de woningnood.

9 Reacties
truusbeek2
truusbeek225 okt. 2016 - 7:39

Piet wordt herkenbaar en daardoor wordt en daarmee wordt verhaaltje de das omgedaan. dus Zijlstra heeft 100% gelijk.

Dunya2
Dunya225 okt. 2016 - 10:04

Het jarenlang voorliegen van kinderen over het bestaan van Sinterklaas en Piet en van hun zogenaamd cadeautjes ontvangen, wordt beschouwd als de gewoonste zaak van de wereld (we zijn immers niet anders gewend) en hoort het bij de Nederlandse traditie. Het is maar de vraag of dat wel zo gewoon is en goed voor kinderen om als (voorbeeld)ouders kinderen te leren dat liegen soms mag. Kinderen kunnen het je ook kwalijk nemen dat je ze jarenlang hebt voorgelogen over niet bestaande gebeurtenissen.

Lozerech
Lozerech25 okt. 2016 - 11:23

"Dat gelul over het slavernij verleden kom mijn neusgaten uit. 98% van de toenmalige bevolking uit Nederland werd ook uitgebuit." Het valt voor Nederlanders niet mee om met de eigen geschiedenis in het reine te komen. De drang om viezigheid onder het vloerkleed te vegen zit diep ingebakken in onze cultuur. Wee je gebeente als je het waagt dat kleedje een keer op te tillen om de viezigheid aan te wijzen!

Gerda rozendal
Gerda rozendal25 okt. 2016 - 11:36

@ Dunya: 'Het is maar de vraag of dat wel zo gewoon is en goed voor kinderen om als (voorbeeld)ouders kinderen te leren dat liegen soms mag. Kinderen kunnen het je ook kwalijk nemen dat je ze jarenlang hebt voorgelogen over niet bestaande gebeurtenissen'. Weg dus met het complete oeuvre van de gebroeders Grimm.

Dunya2
Dunya225 okt. 2016 - 15:48

@GerdaRozendal Ik weet niet precies wat je bedoelt. Maar sprookjes zoals Assepoester en Roodkapje zijn mooi om te vertellen, maar daarvan weten de kinderen dat die niet waar zijn en nooit bestaan hebben. Kinderen jarenlang voorliegen over het bestaan van Sinterklaas en Piet en alles wat daarmee samenhangt (Piet komt door de schoorsteen en legt samen met Sinterklaas cadeautjes in je schoen), is van een andere orde. In andere culturen kijken ze daarvan op.

OlavM
OlavM25 okt. 2016 - 17:00

@ Horige: [Dat gelul over het slavernij verleden kom mijn neusgaten uit.] Tuurlijk, joh. Wat kan het schelen dat Nederland z'n, rijkdom grotendeels heeft kunnen bouwen op het bestelen van andere volken in de koloniën, het roven van hun grondstoffen, het verhandelen van slaven en dwangarbeid in de koloniën. Ook al heeft Nederland heden ten dage nog steeds de voordelen daarvan, wij zijn er persoonlijk niet bij geweest, toch, en dan kunnen we onze handel in onschuld wassen. Maar nee, zo werkt dat niet in de geschiedenis.

truusbeek2
truusbeek225 okt. 2016 - 18:54

Dunya dan maar ook stoppen met verhaaltjes over God , Jezus en Mohammed want voorliegen is slecht

pvlaren
pvlaren26 okt. 2016 - 9:28

@OlavM, "Wat kan het schelen dat Nederland z’n, rijkdom grotendeels heeft kunnen bouwen op het bestelen van andere volken in de koloniën, het roven van hun grondstoffen, het verhandelen van slaven en dwangarbeid in de koloniën Ook al heeft Nederland heden ten dage nog steeds de voordelen daarvan, wij zijn er persoonlijk niet bij geweest, toch, en dan kunnen we onze handel in onschuld wassen". We zijn inmiddels 150 jr. verder. De geschiedenis is de geschiedenis. Zo werkt dat namelijk wel. Rijkdom? Vermeld aub even waar die enorme rijkdom dan naartoe is gegaan en wie er nu nog van profiteert. Ik ben zeer benieuwd. Mag ik u er tevens op attenderen dat Nederland een behoorlijk financiel steentje heeft bijgedragen richting Suriname, de Antillen en hun bewoners? En niet alleen daar. Ook hier. En nog steeds. Dus als er een schuld is vanwege het roven van grondstoffen zoals u beweert dan is dat inmiddels wel factor xxxxxx afbetaald. Ik sluit mij verder aan bij de mening van Horige.

Jan Willem deBoer
Jan Willem deBoer26 okt. 2016 - 10:18

@OlavM, neen zo werkt het niet in de geschiedenis? Klopt als je blijft hagen in het verleden. Onze vrienden met Caribische roots zouden eens moeten kijken hoe de bevolking in het Verre Oosten met hun recente, 1 generatie, historische trauma's omgaan. In Cambodja is de nog levende leiding van de Rode Kmer door een internationaal tribunaal berecht. Men heeft er een streep onder gezet en kijk nu naar voren. China m.b.t. Mao eigenlijk idem. Men hecht meer belang aan het feit dat de onderdrukking is afgelopen dan aan de eerste vraag die altijd in et westen gesteld wordt: wie is er schuldig. Laatst zag ik een Amerikanse post voorbijkomen. I never had slaves, you never picked cotton. Case closed. Heel kort door de bocht een waarheid als een koe. Een klein deel van de van oorsprong Caribische bevolking in dit land blijft hangen in het slavernij verleden. Vraagt zich echter niet af door wie, waar en wanneer hun voorouders slaaf zijn gemaakt. De volledige focus ligt op het logistieke deel en het houden van slaven. Dat een aanzienlijk deel van de kleine en grote plantages in buitenlandse handen was schijnt niet ter zake te doen http://www.surinaamsegenealogie.nl/wp-content/uploads/2012/03/SSG-PL-Lavaux-1737.pdf Evenmin Is men ook niet geïnteresseerd in de hedendaagse slavernij, het gaat om het eigen persoonlijke verleden, de eigen stamboom. Dat mag allemaal, onze ouders deden hetzelfde richting Duitsers na WOII, allemaal rot moffen. Binnen één volgende generatie werd dat beeld genuanceerd. Het zou verstandig zijn en veel beter voor de Caribische vrienden indien zij in staat zijn het zelfde te doen. Een streep zetten en vooruit kijken i.p.v. de kinderzieltjes met hetzelfde misplaatste gif van institutioneel racisme en verwijt van puur koloniaal denken te injecteren. Die jongere generatie verdient het door hun ouders met een open mind in de zelfstandigheid afgezet te worden om zo hun eigen dromen na te streven. Ze leven namelijk hier en niet in de US of A. Google peanuts i'm proud to black voor een paar relativerende pareltjes van Charles M. Schulz.

Minoes2
Minoes225 okt. 2016 - 4:47

R.I.P.

BasVV
BasVV25 okt. 2016 - 2:27

Nu krijgen we straks een omgekeerd probleem. Oké. Kinderen vinden de roetpiet inmiddels heel gewoon. Maar hoe moet een zwarte mens nou roet vegen aanbrengen. Hij/zij blijft zwart. Straks roepen kinderen. Jij bent geen Piet.

4 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens25 okt. 2016 - 9:56

@ BasVV Jij schrijft: Straks roepen kinderen. Jij bent geen Piet. En dat is nu exact de bedoeling. Mensen met een donkere huidskleur zijn geen zwarte piet.

Zandb
Zandb25 okt. 2016 - 10:28

Bas: Een zwaarwegend probleem: Ik zou gaan demonstreren als ik u was. We kunnen dat risico natuurlijk niet lopen. En omdat het een kinderfeestje is mag natuurlijk helemaal niemand ook maar buiten de boot kunnen vallen......

ikdus2
ikdus225 okt. 2016 - 10:54

witte asvegen. nu blij.

JStokx
JStokx25 okt. 2016 - 13:46

@Daan Dus is het een wit feestje geworden.

Mohawk2
Mohawk224 okt. 2016 - 23:15

Rare jongens, die 'liberalen'!

Paul!
Paul!24 okt. 2016 - 22:15

De VVD is groter dan Halbe Zijlstra, lijkt mij. Of is dit serieus het partijstandpunt van de VVD???? Wat dat betreft was het standpunt van Rutte minstens zo duidelijk, "het is niet aan de politiek". Ik dacht eigenlijk dat dat het partijstandpunt was, ik vond het ook wel erg liberaal klinken, van Rutte. Afijn, vermoedelijk heeft het meer te maken met welke kiezers je wilt aanspreken....... Als het gaat om de boodschap die je uitdraagt vind ik een roetvegenpiet een vrij slechte keuze, qua persoonlijke hygiëne die we kinderen zo graag willen bijbrengen. Zelf ben ik wel weer vrij enthousiast over de regenboogpiet, met pietjes in allerlei verschillende vrolijke kleuren. Ik kan bijna niet wachten op de kieswijzer en het kieskompas die mij duidelijk kunnen maken op welke partij ik daarvoor stemmen met..... Wat ik er tot nu toe van begrijp: Zwarte piet -> PVV Zwarte piet, maar eigenlijk maakt het niet uit, zolang hij maar zwart blijft -> VVD Blanke piet -> DENK Bedreigde Panda piet -> PvdD Maar welke partij hoort er nu toch bij de regenboogpiet? Of bij mijn 2e keus, de Delftsblauwe piet?

2 Reacties
Zandb
Zandb25 okt. 2016 - 10:29

Hij sprak namens de VVD. Dus ja: Het is een officieel partijstandpunt.

OlavM
OlavM25 okt. 2016 - 16:50

@ Paul!: Doe mij maar regenboogpieten! Ik denk wel, dat daarvoor een aparte politieke partij moet worden opgericht: de Regenboog(pieten)partij. Dat kan nog nét voor de Tweede Kamerverkiezingen in maart, denk ik.

CharlesdeValois
CharlesdeValois24 okt. 2016 - 22:10

Als je zegt dat het concept uit de tijd is waarom dan beroete gezichten als men geen kolen meer stookt en als men ze nog ergens stookt dan zijn het schone kolen dus witte reus hoeft er echt niet bij aan de pas te komen als de pieten naar bed gaan. Dat paard mag nog wel op het dak trippelen ook in de toekomst want met de kennis van nu heeft het paard het een stuk makkelijker dan op de vroegere puntdaken. Sinterklaas kunnen we wel aan. Die is nml. nog steeds gelijkend

Puckje12
Puckje1224 okt. 2016 - 21:30

De VVD staat dicht bij de mening van de meeste gewone mensen. Zie onderstaande uitkomst van een stelling enquette enkele weken geleden in het leidsch dagblad. Zwarte Piet definitief uitzwaaien De afgelopen week heeft laten zien dat racisme overduidelijk aanwezig is in Nederland. Neem alle ophef rond Sylvana Simons en Denk. Maar ook rond Erik van Muiswinkel, die geen Zwarte Hoofdpiet (met de nadruk op zwarte) meer wil zijn. Zaterdag deed een groep van honderd bekende Nederlanders een oproep aan de NTR om Zwarte Piet definitief uit te zwaaien. Voor kleine kinderen maakt het echt niet uit of de pieten wit, bruin of zwart zijn zolang ze maar pepernoten en pakjes krijgen. Het wordt inderdaad de hoogste tijd om afscheid te nemen van de zwarte piet als knecht. • Eens - 11% • Oneens - 89% Aantal stemmen: 776 Zo zie je dus maar.Een duidelijke meerderheid is het er niet mee eens. 5 jaar geleden was er niets aan de hand. Ook velen Surinamers vierden het Sint feest met Zwarte piet. En nu is het ineens racisties. kom op zeg. Leve de VVD.

1 Reactie
Baytep
Baytep25 okt. 2016 - 9:07

Goed om te lezen dat bijna 90% van de bevolking niet racistisch is. Dat geeft hoop.

OlavM
OlavM24 okt. 2016 - 21:29

Tja, wat zit die Halbe Zijlstra toch weer te stuntelen in het TV-programma "Pauw". Hij kan maar niet uitleggen, wat het "gevaar" voor kinderen en het Sinterklaasfeest zou zijn, als "te snel de knop wordt omgedraaid". (Hij zegt op zich geen tegenstander van verandering te zijn, maar ach, zijn zoontje van acht jaar vindt Zwarte Piet "de coolste gozer die er is."). Lachwekkend ook dat Anousha Nzume hem moest uitleggen dat een commercieel bedrijf juist rationeel is als het meegaat met de tijd!

Michiel Online
Michiel Online24 okt. 2016 - 21:18

"De VVD, u weet wel die partij die het Sinterklaasfeest geen zaak voor de politiek vond" als er "x %" leugens door een politieke partij wordt verteld, is deze niet meer betrouwbaar. hoeveel % zou dat zijn?

Poezenmens
Poezenmens24 okt. 2016 - 21:12

Tsja, voor Halve Zoolstra houdt kunst en cultuur op bij Nick & Simon en zwarte piet. Dat is ongeveer het PVVD-niveau van de fractie van de VVD in de Tweede Kamer. Ik zou me dood schamen als ik VVD-lid was.

Georg Groenegaard
Georg Groenegaard24 okt. 2016 - 20:35

Als kinderen niet anders zien dan dat ijsjes rood zijn dan zijn ze dol op rooie ijsjes, als morgen alle ijsjes groen zijn dan willen ze groene ijsjes. Als kleine kinderen zien dat alle Pieten zwart zijn van de schoorsteen dan geloven ze dat, Kleine kinderen geloven immers alles wat ze door hersenspoelende ouders voor wordt gespiegeld. Ze accepteren de wereld die ze tegenkomen. Tot ze puberen. Ze zullen net zo makkelijk geloven dat Pieten over water kunnen lopen - of water in wijn kunnen veranderen, of lammen laten lopen of uit de dood opstaan. . Het onverzoenlijke tuig dat te hoop loopt tegen de teloorgang van de slavernijpiet is zelf de oorzaak dat dat onvermijdelijk werd. Als hufters zwarte kinderen en ook ouderen niet stelselmatig uitscholden voor zwarte piet dan was er nooit een probleem geweest. Dan was zwart-verven een onschuldig toneelstukje geweest. Het hufterdom graaft zijn eigen graf. . Halve Zoolstra bakte ze nog het bruinst: "Als de zwarte schoensmeerpiet verdwijnt dan houdt Sinterkllas op te bestaan en ontenemen we onze kinderen een prachtig feest". Hallo, halve zool - die kinderen zal het worst zijn welke kleur de pieten hebben al waren ze lelieblank, zolang ze maar pepernoten strooien en zich als malloten gedragen - maar dan niet namens een kwetsbare bevolkingsgroep. .

1 Reactie
Niels1000
Niels100025 okt. 2016 - 7:46

Je loopt anderen te verwijten te schelden, terwijl je dit zelf ook in dit dit stukje tekst doet.

Lozerech
Lozerech24 okt. 2016 - 20:03

De racist Zijlstra zal wel bang zijn dat Zwarte Piet hier alleen maar naartoe komt om een gratis borstvergroting te krijgen. Of zoiets. Wat een idioot. Het bevestigt wat ik al eerder schreef: een stem op de VVD is een stem voor de PVV.

Maarten Heemskerk
Maarten Heemskerk24 okt. 2016 - 19:54

De VVD probeert waarschijnlijk hiermee de wat semi intellectuele conservatieven te winnen in Nederland de laatste jaren steeds meer richting de PVV gingen leunen. De zelfde partij die aangeeft dat de overheid/politiek zich niet moet bemoeien met de interne ZP kwestie dat zich afspeelt in Nederland. De VVD profileert zich weer als een fictieve liberale partij die zich voordoen als als een "progressieve" en "vooruitstrevend"' partij maar wanneer de ZP kwestie boven water komt zie je de werkelijke gezicht achter een vals voorkomende masker. Wees duidelijk waar je voor staat en ga niet mee motion of the ocean als je eerst aangeeft dat sinterklaasfeest geen zaak voor de politiek is en dan nu weer wel. Vind het ook raar dat politici uit de PVV direct aangeven wat ze denken over ZP maar de VVD altijd zo politiek correct antwoorden op vragen, maar precies denken als de PVV.

msj_meijerink
msj_meijerink24 okt. 2016 - 19:53

Het is grosso modo een stukje lijfsbehoud van Halbe, om zo binnen zijn partij te overleven.

Events, dear boy, events
Events, dear boy, events24 okt. 2016 - 19:24

Ach, ik ben al ruim 40 jaar een trouwe VVD stemmer, en, zoals de uitdrukking gaat, ''met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid'' zal in maart weer op de VVD stemmen (ik overweeg dit keer mijn voorkeurstem uit te brengen op Mark Rutte; al ca 25 jaar koos ik iemand anders dan de lijsttrekker), maar ik vind dit wel uiterst zwak van Halbe Zijlstra, hoor. Hij had gewoon moeten reageren met zoiets als: ''Als RTL besluit om voortaan alleen maar ''roetpietjes'' uit te zenden, is dat hun goed recht, daar heb ik politiek gezien verder geen mening over. En indien Maassluis democratisch besluit om de intocht over een aantal weken met ouderwetse zwarte pieten te vieren, dan is dat ook het goed recht van Maassluis.'' Kijk, je moet wel totaal onder een steen leven, wil je niet zien dat de ontwikkeling op middellange termijn is dat ''zwarte'' piet, zoals we die kennen van de decennia na WW2, toch echt ''terminaal'' is. Persoonlijk had ik de oude traditie graag voortgezet, maar ik vind het ook bepaald geen halszaak, zoals toch wel veel Nederlanders. Wel zou ik van de kant van het anti ZP front toch ook wat inschikkelijkheid wensen. Dwz, ze hebben hun punt te uit en te na gemaakt, er ''beweegt'' van alles, ga dan niet in Maassluis die intocht verkankeren door er te demonstreren of met afgeplakte mondjes te gaan staan, zoals een paar jaar geleden.

1 Reactie
Ryder
Ryder24 okt. 2016 - 20:44

"maar ik vind dit wel uiterst zwak van Halbe Zijlstra, hoor" Alsof VVD-prominenten niet aan de lopende band zwakheden vertonen. Maar als je al 40 jaar verblind bent voor alle fouten zal je niet nu ineens het licht zien, vrees ik.

Ben Joop
Ben Joop24 okt. 2016 - 19:23

Ik begreep dat de pieten aangesproken gaan worden als Piet. Het lijkt me een taak voor de ouders om uit te leggen wie sinterklaas en piet zijn. Sterkte mensen! :) Ik weet zeker dat ze blij gaan zijn.

1 Reactie
JStokx
JStokx24 okt. 2016 - 20:32

Je hoeft niet uit te leggen wie Piet is, want dankzij die drie roetvegen ziet dat kind gewoon dat het ome Henk is.

evertjan1
evertjan124 okt. 2016 - 19:14

De VVD formuleert vandaag het culturele dogma "Zwarte Piet is zwart en moet zwart blijven". Wat is het principiële verschil met de situatie in 1619 toen in opdracht van de toenmalige Staten-Generaal de gereformeerde geloofsbelijdenis met al haar dogma's werd geformuleerd en vastgelegd? In beide situaties gaat het om geloof - in God resp. Sinterklaas en Zwarte Piet. Volgens mij is geen wezenlijk verschil. De politiek c.q. de VVD wil net als in 1619 nu in 2016 gaan bepalen wat burgers moeten geloven en hoe ze in het dagelijks leven daaraan vorm moeten geven.

Walt2
Walt224 okt. 2016 - 19:04

Wat wel een zaak is van de politiek is stemmen winnen. Het is duidelijk dat de linkse partijen op een ander publiek mikken dan de rechtse. Dus deze standpunten m.b.t. Zwarte Piet worden door de politiek gebruikt om zieltjes te winnen.

1 Reactie
Ben Joop
Ben Joop24 okt. 2016 - 19:27

inderdaad. Hoe ziek kun je zijn. Ik ben wel bang dat het gaat werken en dat nog veel meer mensen rechts gaan stemmen waardoor we het allemaal slechter gaan krijgen.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen224 okt. 2016 - 18:23

Halbe Zijlstra is een opportunistische droplul van de allerlaagste soort, een soort huurling. Karakterloos zegt hij dat het regent als de zon schijnt, en vice versa. Hij zal ook beweren dat de aarde plat is, en dat de maanlanding nooit plaatsgevonden heeft. Hij zal tegen de één zeggen dat hij gelovig is, en tegen de ander dat de Bijbel een soort Donald Duck is. Als het allemaal maar goed is voor de stemmen, het geld, de VVD, en de rijken. Moraliteit, beloftes houden, logica, en de taal überhaupt zijn hem wezensvreemd. Wat een zak.

3 Reacties
C1953
C195324 okt. 2016 - 20:23

Wat een achterbuurttaal weer

Frank Lenssen2
Frank Lenssen225 okt. 2016 - 8:19

Het moest natuurlijk zijn: '@ C1953 (22:23u).

Frank Lenssen2
Frank Lenssen225 okt. 2016 - 8:20

'die de zeer rijken schaamteloos bevoordeelt', natuurlijk. In mijn terechte en oprechte woede maak ik fouten, excuses daarvoor.

rbakels
rbakels24 okt. 2016 - 18:05

Managers die de greep verliezen richten zich te veel op details. Of zou er toevallig een slimmerik in dr VVD bedacht hebben dat je hiermee reuze fijn de aandacht kunt afleiden van belangrijker zaken, zoals TTIP en CETA die de echte VVDer ook geen reet kunnen schelen?

BertrandRussell
BertrandRussell24 okt. 2016 - 17:56

Twee weken geleden riepen minister Asscher en alle betrokken maatschappelijke organisaties op om een kalme dialoog over Piet te voeren, zonder polarisatie en agressie. Mooi te zien dat ook Zijlstra het debat op een kalme, volstrekt niet polariserende manier aangaat, zonder in te spelen op onderbuikgevoelens, zoals het een toonaangevend politicus van de regerende partij past.

Nick Ros
Nick Ros24 okt. 2016 - 17:46

Zwarte Piet wordt nog de inzet voor de verkiezingen. Ik ben voor de Pakketjes Piet. De oplossing begint met het Nederlands Elftal Uit Trainingspak Heren EK 2016 en bijpassende pet met daarop een oranje leeuw. Kinderen worden opgevoed met de pakketdienst. Bij de pakketdienst werken diverse kleuren. Meegaan in de tijd heet dat. Veeg Piet. Wat een woord. Moeten de gekleurde Nederlanders zich nu gaan vegen met Pannekoekenmeel ? De meeste kinderen weten niet eens wat een schoorsteen is.

richarrd
richarrd24 okt. 2016 - 17:33

Nu zie je maar weer door wat voor een kortzichtige en geestelijk beperkte kleuters dit land wordt geleidt. Wat een onvolwassen reactie!

Lood om oud IJzer
Lood om oud IJzer24 okt. 2016 - 17:29

Tja, dat zwarte piet zou gaan verdwijnen was natuurlijk allang duidelijk. Het jammere aan een roetpiet is alleen dat piet niet langer onherkenbaar is. Is het de doodsteek voor het Sinterklaasfeest? Dat denk ik niet direct, maar de verdeeldheid zou daar wel voor kunnen zorgen.

Joe Speedboot
Joe Speedboot24 okt. 2016 - 17:15

Wat zet die Zijlstra zichzelf en de VVD te kijk. Stel kleuters!

3 Reacties
Frank Straathoff
Frank Straathoff24 okt. 2016 - 19:22

Onzin. Rutte was er al eerder duidelijk over. Zwarte Piet is zwart. Het zal de VVD onder het overgrote deel van de Nederlanders die Piet ongemoeid willen laten veel stemmen opleveren.

Zandb
Zandb24 okt. 2016 - 20:07

Frank. Dat zwartepiet zwart is, dat is het probleem dan ook niet. En wil de VVD met zoiets onnozels stemmen gaan winnen, dan moet de ziel wel aan de duivel verkocht zijn.

Joe Speedboot
Joe Speedboot25 okt. 2016 - 6:05

'Het zal de VVD onder het overgrote deel van de Nederlanders die Piet ongemoeid willen laten veel stemmen opleveren. ' De infantilisering van Nederland!

Dunya2
Dunya224 okt. 2016 - 17:08

Wat een onredelijk hysterische reactie van Halbe Zijlstra, terwijl alle kanten redelijk reageren op de verandering die RTL beoogt. Het lijkt wel of Halbe Zijlstra het vuurtje wil op stokken ten gunste van zijn eigen partij, terwijl de gemoederen juist aan alle kanten aan het bedaren zijn. Wie nu zo onredelijk reageert op de verandering die RTL beoogt, of dat nu van links of rechts is, wil polariseren.

1 Reactie
Dunya2
Dunya224 okt. 2016 - 17:10

stokken=stoken

kapitanlaipose
kapitanlaipose24 okt. 2016 - 16:43

Twee punten: Het voortbestaan van het sinterklaasfeest is niet afhankelijk van de kleur van Piet. In ieder geval niet van een wijziging van pikzwart naar roetveeg. RTL 4 heeft helemaal de macht en invloed niet om het sinterklaasfeest te vermoorden. Ze bepalen mede het beeld van het sinterklaasfeest maar doen dat bij lange na niet in hun eentje. Je hebt andere mediazenders als Nederland 1, 2, 3, Veronica, SBS6 etc. Je hebt scholen en gemeentes. Je hebt sinterklaas bedrijven en ook nog winkels als kruideniers. Verder heb je ook nog mensen zelf. Die bepalen allemaal mede de ontwikkeling van het sinterklaasfeest. RTL 4 is daar maar een hele kleine speler in.

5 Reacties
JStokx
JStokx24 okt. 2016 - 17:19

Gelukkig maar. Mensen hoeven RTL zeker niet als voorbeeld te zien.

ton14024
ton1402424 okt. 2016 - 17:33

Het gaat over RTL, en dat heeft zeker de macht om ZP te veranderen. SN journaal begint weer over zo´n 3 weken, dus NOS kan nog meeveranderen.

Konings2
Konings224 okt. 2016 - 17:59

"Het voortbestaan van het sinterklaasfeest is niet afhankelijk van de kleur van Piet. In ieder geval niet van een wijziging van pikzwart naar roetveeg." Laat dat nou net niet zo worden opgevat door de meest vurige verdedigers van onze geliefde Pedro. Als we hen mogen geloven dan krijgen de kinderen opeens geen cadeau's en snoepgoed meer wanneer Piet niet meer zwart is.

TheHun
TheHun24 okt. 2016 - 18:59

Opnieuw met je eens Kapitan. En ik hoop ook dat we het hier nu bij kunnen laten. Ik wil graag een leuk feest voor mijn kinderen. Voor de kinderen maakt het ook niet veel uit, roetpiet of zwarte piet. Maar laten we in godsnaam kinderen hun feestje gunnen.

kapitanlaipose
kapitanlaipose24 okt. 2016 - 19:18

Heb je mijn reactie wel gelezen? Het gaat dan wel over RTL maar daarnaast heb je nog andere mediazenders. Naast mediazenders ook nog gemeenten en scholen. Naast scholen en gemeentes heb je winkels als groot kruideniers. RTL heeft helemaal de macht niet om het sinterklaasfeest te vermoorden. (alleen al omdat het gaat om de kleur van Piet en niet om de afschaffing van Sinterklaas)

NooT2
NooT224 okt. 2016 - 16:40

Zo'n vegenpiet slaat echt totaal nergens op; de buurman of oom moet natuurlijk wel onherkenbaar blijven voor de vol verwachting zijnde kindertjes! Nadenken schijnt steeds moeilijker te zijn voor de boven ons gestelden...

7 Reacties
Johan eldert
Johan eldert24 okt. 2016 - 19:35

LOL. Denk zelf na. Toen ik klein was, dacht je dat ik niet doorhad dat sinterklaas de buurman was en de ZP overbuurman en overbuurvrouw. haha, een beetje kind heeft dat zo door middels stem en lichaamsbouw.

Zandb
Zandb24 okt. 2016 - 20:10

NooT: Hebt u al veel problemen gehad dat kleine kinderen een zwartevegenpiet herkenden? Vindt u dat RTL boven ons gesteld is?

richarrd
richarrd24 okt. 2016 - 20:12

De roetvegenpiet is prachtig. Er is helemaal niets mis met de roetvegenpiet.

Ben Sanders
Ben Sanders24 okt. 2016 - 22:06

Dan plakt die oom er toch een baard bij. Het leukste van sinterklaas is als de kinderen eindelijk doorkrijgen dat er niets van klopt maar de ouders stug blijven volhouden en de grootste onzin moeten verzinnen.

Spinazieduiker
Spinazieduiker25 okt. 2016 - 1:39

@nooT drogredenatie.In de persoonlijke levenssfeer mag le doen wat je wil.

Pa Pinkelman
Pa Pinkelman25 okt. 2016 - 15:55

Bij ons op de crèche gingen twee ouders in het bijzijn van de kinderen zich verkleden als Sint en Piet. Ineens bestonden ze! Als je de kinderen, ook een paar dagen later vroeg of Sinterklaas bestaat was dat inderdaad zo, want hij was een paar dagen geleden op de crèche geweest.

NooT2
NooT226 okt. 2016 - 15:46

@ iedereen: OK OK, dat herkennen is voor de allerkleinsten niet echt een doorslaggevend argument, dat wil ik best toegeven. Voor de groteren, tot en met de ouders en de opa's en oma's, is het wel een teleurstelling. De hamvraag is en blijft waarom een aardig toneelstukje niet meer mag. De hysterie van de anti-ZP-ers lijkt een beetje op de verhalen die je hoort over dramavoorstellingen in vorige eeuwen, waarin het publiek het podium bestormde om de slechterik een lesje te leren...

Gerda rozendal
Gerda rozendal24 okt. 2016 - 16:35

Als dwaasheid is dit natuurlijk wel erg sterk.

EricDonkaew
EricDonkaew24 okt. 2016 - 16:33

Wellicht moeten alle politieke partijen nu maar eens aangeven waar ze staan. Als dat niet lukt, dan maar de Kamerleden hoofdelijk. De pietenkwestie is allang een politieke kwestie geworden, jammer maar helaas.

2 Reacties
Zandb
Zandb24 okt. 2016 - 20:11

Ja, joh, laten we er een punt van leven en dood van maken.....

Jan Willem deBoer
Jan Willem deBoer25 okt. 2016 - 14:36

@Zandbergen een punt van leven en dood is lichtelijk overdreven, maar een principiële zaak in een breder perspectief zeker. Hoe ver gaan we in dit land om gevoelens van onbehagen van een minderheid te ontzien, hoe groot moet die minderheid zijn? 10%, 1%, 0,1%, 0,01%? Hoe groot moet het aangedane leed zijn geweest om die gevoelens met een claim tot verandering te honoreren? Diefstal, aanranding, verkrachting, onderdrukking, moord, oorlog? Hoe lang moet het aangedane leed geleden zijn wil dit gevoel als niet meer irrelevant worden betitelt, kortom leer er mee leven? 1generatie, 1 eeuw, 5 eeuwen? Vragen waar ik een antwoord op zoek omdat ik slechts het ontzien van gevoelens zie, niet het bieden van een oplossing. Daarbij opent dit een doos van Pandora als iets ervaren of voelen als ......... maatgevend wordt voor geëiste en vervolgens top down opgedrongen maatschappelijke veranderingen. Be carefull what you wish for, het kan vaker tegen je dan voor je gebruikt worden.

Ben Joop
Ben Joop24 okt. 2016 - 16:27

"RTL heeft begrip voor beide standpunten, maar vindt ook dat het in deze discussie niet zou moeten gaan over gelijk, maar over begrip hebben voor elkaar". De VVD gokt op de boze blanke stemmer.

Paul250371
Paul25037124 okt. 2016 - 16:23

Walgelijk om de nadruk te leggen op het gunnen van kinderen hun feest. Net alsof het wordt afgepakt door een regenboogpiet, een rode Piet of Piet met roetvegen. Zo'n valse vergelijking.

Stroompie
Stroompie24 okt. 2016 - 16:16

Ik hoop juist dat hiermee de discussie voorbij is zodat we weer gewoon feest kunnen vieren zonder elk jaar dat gezeur. Zwarte Piet hoeft van mij niet te veranderen, al helemaal niet om deze onzin-redenen. Maar roetpieten passen prima in de folklore. Laten we niet nog 5 jaar erover zeuren.

Dale S
Dale S24 okt. 2016 - 16:14

De stemmers zullen hun liefde voor ZP in het hokje laten gelden. De VVD probeert de PVV wat wind uit de zeilen te halen. Ik begrijp het prima. Tis politiek mensen. . Iedereen heeft kilo's boter op het hoofd. Kilo's.