Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Biden: kans op kernoorlog in 60 jaar niet zo groot geweest

Ernstigste waarschuwing voor Armageddon tot nu toe
Joop

VVD houdt traditie in ere: wéér de grootste integriteitsschenders

  •  
22-02-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
4690593888_f1b08574c2_o

© cc-foto: Maarten https://flic.kr/p/89uw9q

Ook in 2016 was de VVD veruit de grootste als het gaat om integriteitsschandalen. Uit de jaarlijkse Politieke Integriteits-Index van Vrij Nederland blijkt dat vorig jaar vijftien VVD’ers zich schuldig hebben gemaakt aan zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Inmiddels ontstaat er een traditie: de VVD heeft voor het vijfde jaar op de rij de toppositie te pakken.
Drie van de vijftien VVD’ers die het niet zo nauw met de regels namen zijn strafrechtelijk vervolgd. Dat zijn Jos van Rey die zich schuldig maakte aan fraude en corruptie, Ton Hooijmaijers die zich met omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen bezighield, en Rold Zincken die zich wegens mishandeling bij de rechter mocht melden. Sinds 2008 zijn er in totaal zelfs 21 VVD’ers strafrechtelijk vervolgd.
Een andere spraakmakende zaak uit de Integriteits-Index is die van oud-Eurocommissaris Neelie Kroes. Zij verzweeg een vennootschap op de Bahama’s voor de Europese Commissie, een overtreding van de gedragscode. Zij werd hiervoor op de vingers getikt, maar ontliep een sanctie. En ook VVD-burgemeester Jean Paul Gebben staat in de lijst. Hij moest aftreden toen hij dronken met een jong meisje op de foto werd gezet. Gebben had die betreffende avond piketdienst.
Na de VVD volgen op ruime afstand D66 (5 affaires), het CDA (4), de PvdA (3) en de PVV (1). Vrij Nederland stelt de Politieke Integriteits-Index sinds 2013 op in samenwerking met Leo Huberts, hoogleraar bestuurskunde aan de VU en Muel Kaptein, hoogleraar integriteit aan de Erasmus Universiteit.
cc-foto: Maarten
 

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (51)

Minoes2
Minoes224 feb. 2017 - 19:46

Vandaag; Grootste drugslab XTC etc. in 20 jaar gevonden in het Noord-Brabantse Leende met miljoenen dagomzet en duizenden liters chemicaliën. Raad eens bij wie; Een CDA bestuurder aldaar, ooit al verdacht in een andere zaak maar niet veroordeeld destijds.

1 Reactie
H.Witte
H.Witte25 feb. 2017 - 10:17

Ik gun je dit triomfantelijk gevoel, ook al is ze wat kinderachtig. We spreken elkaar als iemand uit jouw favoriete club in de fout gaat, want realiseer je: overal zitten rotte appels.

Pater
Pater24 feb. 2017 - 2:06

Eerlijkheidshalve moeten we het verhaal wel een beetje relativeren: de VVD is de grootste partij en levert de meeste bestuurders, dus bestaat daar puur getalsmatig ook de meeste kans op fraudegevallen. Ik denk dat het procentueel ook wel in het nadeel van de VVD uitvalt, maar met een minder groot verschil. Eigenlijk vind ik het totale falen van de VVD-bewindslieden op justitie & veiligheid ernstiger.

Joop Schouten
Joop Schouten23 feb. 2017 - 14:00

Ach ja. Ondertussen zijn er hele volksstammen die op deze partij blijven stemmen. Egocentrisme viert hoogtij.

rbakels
rbakels23 feb. 2017 - 12:19

Grappig: op de homepage van JOOP.NL valt het woord "integriteitsschenders" weg, waardoor ik even hoopte dat ze de PVV hadden ingehaald.en weer de grootste was in de peiling. Stel je voor dat de PVV toch de grootste wordt. Moeten ze dan voor hun fatsoen Wilders een kans geven een kabinet te formeren? Zoals gebruikelijk zal de (in)formatieopdracht wel de clausule bevatten dat hij moet streven naar een kabinet dat op voldoende steun in het Parlement kan rekenen, dus als geen enkele partij met hem wil samenwerken? Ach wat, Wilders schaft gewoon het Parlement af, want dat is volgens hem maar een "nep-parlement" dat het vertikt om het gesundes Volksempfinden te volgen. Omdat Nederland geen constitutionele rechter heeft zoals beschaafde landen die wel hebben kan Wilders zijn ongewone maatregel straffeloos doorzetten. het is weer eens wat anders. Van 1579 tot 1806 was ons land een republiek, en tot 2017 een koninkrijk, en nu krijgen wij een dictatuur. Pas op: dictators zijn in het begin vaak heel populair. Maar na verloop van tijd ontsporen ze altijd (Wilders zal onze economie ten gronde richten), alleen zitten dictators dan inmiddels zo vast in het zadel dat ze niet meer weg te krijgen zijn, en alle opponenten worden opgeborgen in strafkampen. Maar de rest van Nederland kan trots zijn op ons etnisch volledig gezuiverde land, helaas wel in bittere armoede, maar ze moeten niet zeuren.

1 Reactie
Pater
Pater24 feb. 2017 - 1:58

Waarom zo somber Frits? Slecht geslapen? "Ach wat, Wilders schaft gewoon het Parlement af, want dat is volgens hem maar een “nep-parlement” dat het vertikt om het gesundes Volksempfinden te volgen. Omdat Nederland geen constitutionele rechter heeft zoals beschaafde landen die wel hebben kan Wilders zijn ongewone maatregel straffeloos doorzetten." Je weet toch zelf wel dat dat onzin is? Een staatsgreep is geheel en al onwettig, daar hebben we geen constitutionele rechter voor nodig. Overigens vergeet je nog iets: van 1810-1813 waren we een Franse provincie.

H.Witte
H.Witte23 feb. 2017 - 9:33

Zonder schuim geen goed glas bier. M.a.w. overal zit wel wat kaf onder het koren. Dat laat onverlet dat er wel een duidelijke aftekening is te zien. Zelf ben ik al vanaf mijn politieke bewustzijn een linkse rakker en dat had en heeft alles te maken met het gevoel en de ook de overtuiging dat bij linkse mensen (lees:sociaal ingestelde mensen) het morele kompas in het algemeen sterker is. Rechts conformeert zich toch wat gemakkelijker aan de kapitalistische moraal van ieder voor zich.

4 Reacties
Bouwman2
Bouwman223 feb. 2017 - 13:18

Je bedoelt wellicht afrekening, Henk? De r en de t zitten vlak naast elkaar. Het is in dit geval opvallend hoeveel er afgerekend moet worden vandaag de dag. Dat heet ook wel, de boel opschudden. Vergeten wordt dan dat als je je bed flink opschudt je wel tussen de kreukels moet slapen nog afgezien van het feit dat je aan het opschudden kunt blijven. So sad...

H.Witte
H.Witte23 feb. 2017 - 20:30

Bouwman, leuk. Afrekenen is in dit geval nogal ambigu.

Pater
Pater24 feb. 2017 - 2:02

Zonder gekheid Witte, je politieke bewustzijn was vroeger vast links maar nu ontdek ik echt elitaire en corporatistische trekjes in je denken.

H.Witte
H.Witte24 feb. 2017 - 13:30

Pater, dat lijkt me inherent aan het aanbrengen van nuances. Alleen mensen die rechtlijnig denken of kortzichtig zijn zullen alles grijs invullen.

Brave Hendrik3
Brave Hendrik323 feb. 2017 - 9:15

Als we dit mooie land van de VVD - een verzameling ziekelijke leugenaars, kleptomane fraudeurs en onooglijke kobolden - zouden kunnen verlossen dan zouden, zo verzekeren welingelichte medische kringen me, de ziekenkostenpremies de komende tien jaar niet hoeven te stijgen. Iedereen zou opveren en de gezondheid, het elan, de vitaliteit en het geluk zou iedereen deelachtig worden, niet slechts de happy few. En ook aan de vergrijzing zou een halt worden toegeroepen omdat de zin in seks zienderogen zou toenemen. De levensvreugde en de welvaart zouden stijgen tot onvermoede hoogtes, alom zou d'r gedanst worden en het feestgedruis zou nimmer vervagen. Iedereen zou werken en met plezier, en het geld zou niet langer in de diepe, duistere zakken van de managers verdwijnen, maar evenredig worden verdeeld onder de behoeftigen. We zouden in witte gewaden door koele kamers dwalen. De aanblik van bronstige jongelingen zou het hart sneller doen slaan. Gymnasia, waar de waardige worstelsport wordt bedreven, zouden herrijzen. Boekenstalletjes zover het oog reikt.

1 Reactie
Paul250371
Paul25037123 feb. 2017 - 13:07

Wie weet halen we de polonaise weer van stal.

Bouwman2
Bouwman223 feb. 2017 - 9:08

Alles is relatief. De VVD trekt nu eenmaal óók mensen aan die niets te klagen hebben, maar net zo hard klagen als anderen. Die kijken om zich heen en dan is er nog veel te wensen over. Vroeger was het de wens om miljonair te zijn, en nu dat doodgewoon is geworden is Trump het ijkpunt. Dat heeft een verwoestend effect op de mores, neem dat van mij aan. Is de VVD nu een partij van allemaal graaiers? Welnee, dat is optisch bedrog. Het is net als bij de criminaliteit, de kleine is het domein van de kleine lichtgetinten, maar de grote is in handen van de blanken. Ik ken zelf geen enkele PVVer, hoewel die ruim in beeld zijn, maar wel veel VVDers. Ik zou mijn onbeduidende stem niet aan die partijen geven, maar geloof me, VVDers zijn niet leprozer dan anderen en ze delen ook alle zorgen met hen. Wat dat betreft is Nederland al keurig genivelleerd, nog méér gelijkheid is geen dringende noodzaak.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon23 feb. 2017 - 8:59

Opvallend dat vooral de liberale partijen een integriteitsprobleem hebben. Van mijn oude partij D66 had ik dit zeker niet verwacht, stond toch altijd bekend om haar keurige voorbeeldige bestuurders die zich nooit te buiten gaan aan uitspattingen en lunchbonnetjes tot op de eurocent nauwkeurig declareren.

Perro caliente
Perro caliente23 feb. 2017 - 8:01

In Nederland hangt de hele politiek van clientelisme in elkaar en het old boys network functioneert en floreert als nooit tevoren geholpen door de EU(effe pensioenpotje bijvullen van 270 miljoen) en de semi-private sector(nooit was de zorg zo duur en ging de kwaliteit omlaag). https://www.skipr.nl/blogs/id2855-nederland-heeft-niet-de-beste-zorg-van-europa.html Dat de VVD de kroon spant verbaast me niets omdat hun banden met het bedrijfsleven vaak inniger zijn dan bij de andere partijen. Onze overheid heeft zich op het vlak van ondernemerschap begeven zonder de risico's(want die liggen bij de burger) en amper hoofdelijke aansprakelijkheid en zie Nederland ligt open voor schimmige constructies en afspraken die maar een doel dienen, het belang van zichzelf en de groep.

1 Reactie
MarjoleinS2
MarjoleinS223 feb. 2017 - 11:01

Inderdaad, Plus de opvatting van onze Premier, dat je je er in moet vechten. Dat is toch typisch ondernemersmentaliteit. De eerlijke ondernemer buiten beschouwing latend. Die zijn gelukkig wel in de meerderheid.

Brave Hendrik3
Brave Hendrik323 feb. 2017 - 7:29

De VVD'ers voeren steevast de verkeerde lijstjes aan. En omdat die partij maar marginaal veel groter is dan andere partijen - en dat dan nog pas recentelijk (in de Tweede Kamer althans, hoe het landelijk ligt, dat weet ik even niet) - moet je wel aannemen dat dat door hun religi... ideologie komt. Wellicht wordt het tijd dat we "The Wealth of Nations" gaan verbieden; in ieder geval mogen er geen nieuwe Beursgebouwen of banken bijkomen. en aan de immigratie van conservatieven moet subiet een halt worden toegeroepen. Ook moet er iets aan het onderwijs worden versleuteld dat te eenzijdig gericht is op het mijn en het dijn. en op de aanbidding van het spaarvarken, het slijk der aarde, en het verguizen van inactieven en kansarmen. Er is, kortom, zat te doen.

Wilhelm Carton
Wilhelm Carton22 feb. 2017 - 22:00

Op 14 februari 2017 schreef ik in mijn reactie op de veroordeling van Ton Hooijmayers o.a. "Onkreukbaar bleek wèl Frank de Grave die bij DSB openlijk het verdienmodel tegenover Scheringa crimineel noemde en prompt ontslag kreeg. Dus eerlijke VVD’ers bestaan wel, maar ze zijn waarschijnlijk een minderheid." Ik had niet kunnen vermoeden dat dit al zo spoedig een understatement zou blijken te zijn.

1 Reactie
Paul250371
Paul25037123 feb. 2017 - 13:13

"Frank de Grave die bij DSB openlijk het verdienmodel tegenover Scheringa crimineel noemde en prompt ontslag kreeg. " En Zalm deed daarna net of zijn neus bloedde. Lachende flipperkast.

Wouter Louwerens
Wouter Louwerens22 feb. 2017 - 20:24

Volgens de letterlijke definitie zou je de VVD een criminele organisatie kunnen noemen: http://www.duimspijker.com/opinie/is-de-vvd-een-criminele-organisatie/

jahoor2
jahoor222 feb. 2017 - 20:18

Volgens mij zijn het de Limburgers.

Dubbeldenker
Dubbeldenker22 feb. 2017 - 19:21

Beetje raar artikel. De feiten kloppen, maar in de duiding kan best wat meer nuance. Bij voorbeeld de .verhouding tussen totaal aantal bestuurders per partij en aantal incidenten. In een grotere mand is nu één keer een grotere kans op een rotte appel. Laat onverlet dat VVD bestuurders gemiddeld een wat minder gevoelig afgesteld moreel kompas lijken te hebben dan bestuurders van andere partijen. Een risicofactor lijkt daarbij te zijn als mensen lang in het circuit zitten en steeds meer vingers in de pap krijgen, waardoor bij "ritselen en regelen" met langdurige (zakelijke) contacten ontoelaatbare gewoonten insluipen.

Brave Hendrik3
Brave Hendrik322 feb. 2017 - 17:57

Ho, jongens, we moeten wel reel blijven. Per slot van rekening weten we niet hoe het zit. Het zou zo kunnen zijn dat criminelen zich tot het gedachtegoed van de VVD voelen aangetrokken, maar het is ook mogelijk dat de ideeën van de VVD criminaliteit faciliteren. Hoe die causaliteit precies ligt, dat moet in het volgende decennium duidelijk worden. Tot die tijd moeten we prudent en loepzuiver reageren en dat tuig netjes behandelen. Maar de feiten liggen er natuurlijk wel. Net zoals celibataire types 't vaakst ontucht plegen, zo is dat 'law and order'- volk het meest crimineel, het meest onbeschaamd en het brutaalst Ooit, ergens zal d'r wel een VVD'er geboren worden die niet de godganse dag liegt, chicaneert en de boel zal lopen te versjteren. Op die dag zal de hel bevriezen en de singulariteit ontstaan.

Django3
Django322 feb. 2017 - 17:07

Ik vermoedde dat eea te maken had met het feit dat wellicht de meeste bestuurlijke functies in handen van VVD 'ers waren. Het lijkt logisch om aan te nemen dat de grootste partij ook de meeste raddraaiers heeft. Maar wat mij verbaast en doet twijfelen is het lijstje van runners-up. Dat D66 de tweede is in deze dubieuze rangorde verbaast mij zeer. Ik had de PvdA verwacht gezien zij de op een na grootste partij zijn. Maar ze zijn zelfs niet de derde op rij, maar de vierde. Hulde daarvoor. En shame on you voor D66, beneden elke waardigheid en een zware tegenvaller.

1 Reactie
Piet de Geus
Piet de Geus24 feb. 2017 - 2:36

"Dat D66 de tweede is in deze dubieuze rangorde verbaast mij zeer." Mij verbaast het niet echt. Op dat overspannen legermeisje na dat Hillary ging helpen beperkt het zich tot de laagste echelons en dat daar problemen zijn is tamelijk voorspelbaar, gezien de enorme groei die D66 heeft doorgemaakt. Als partijen snel groeien krijg je altijd problemen in de gemeenteraden, omdat daar ineens veel plaatsen beschikbaar komen terwijl de spoeling erg dun is. Onlangs las ik nog een stuk over het draagvlak van de politiek en dat is tamelijk schrikbarend: maar een zeer beperkt deel van de bevolking is lid van een politieke partij en nog veel minder zijn daarbinnen ook actief. Als je (zeker in een wat kleinere gemeente) lokaal politiek actief wordt, dan moet je het wel heel dom aanpakken wil je niet op de kieslijst komen. Mits je daar behoefte aan hebt uiteraard, want dat hebben de meesten niet eens. Daarbij is de screening op lokaal niveau ook een stuk minder professioneel dan landelijk. Er wordt zeg maar wat vluchtiger naar het cv gekeken, zonder dat alle antecedenten worden nagetrokken en referenties worden gecheckt. Dat je dan personele problemen krijgt, daar kun je zeker bij een snel groeiende partij met veel nieuwe afdelingen gewoon op wachten. Het is ook al geen ons-kent-ons-clubje, waarbij het gebrek aan professionaliteit wordt gecompenseerd doordat iedereen zijn pappenheimers zo langzamerhand wel kent. De hamvraag is natuurlijk hoe een partij daar vervolgens mee omgaat. Hou je mensen die zich misdragen de hand boven het hoofd omdat je meent daarmee de schade voor de partij te beperken? Of knikker je ze nog dezelfde dag de partij uit?

Marat
Marat22 feb. 2017 - 16:31

Tsja, waar de liberale passie wordt gepredikt, is het eigenbelang nooit ver weg. Egoïsme is ten slotte een deugd, sterker nog hét ideologisch fundament van het liberalisme. Lees Ayn Rand er maar op na als je het niet gelooft.

Break on through
Break on through22 feb. 2017 - 15:28

VVD is een ongeloofwaardige club die niet alleen integriteitslijstjes aanvoert maar ook nog eens de afgelopen kabinetsperiode een serieuze puinhoop van onze ministeries heeft gemaakt. - op V&J heeft 30% van de ambtenaren ideeën over opstappen. - bij defensie heerst frustratie over de uitrusting en heeft 30% ideeën over opstappen - bij de belastingdienst is de belastingheffing in gevaar geweest. En vandaag gevalletje beveiliging Wilders... Goeie partij om op te stemmen hé? Tjonge jonge!

Poezenmens
Poezenmens22 feb. 2017 - 15:19

Zoek een integere VVD’er en de hele VVD loopt leeg. De 'liberalen' nemen graag een loopje met de democratie om hun eigen hachje te beschermen. Het zit in hun DNA.

Bert Vlierman
Bert Vlierman22 feb. 2017 - 14:51

Ik verwacht van rechtse zijde (VVD, CDA, D66) nu toch wel stevig commentaar op links. Op linkse integriteitscommissies, op linkse officieren van justitie, op linkse rechters en op linkse verraders. Edith Schippers, alstublieft, spreek luid en duidelijk over deze roddelcampagne die in strijd is met alles waar onze joods-christelijke tradities voor staan. En zeg ook, dat er zijn veel meer dan 15 VVD-ers zijn die het wèl heel goed doen.

1 Reactie
Muxje3
Muxje322 feb. 2017 - 15:43

Ach, ondanks alle schandalen, slecht onderhandelde akkoordjes en beroerde bewindslieden is het nog steeds een beter alternatief dan traditioneel links. Evengoed ga ik dit keer op de Piraten stemmen.

msj_meijerink
msj_meijerink22 feb. 2017 - 14:31

Ook spin-offs van de vvd doen hetzelfde. Bijvoorbeeld ook Henk Krol begon immers zijn politieke carrière als fractie-assistent bij de 2e kamer fractie van de vvd. Henkie is nu de vleesgeworden Nederlandse Babbeltruc: 1. Niveau Middelbare school opleiding gejokt; 2. Klooide meerdere jaren met lease-vergoedingen; 3. Rotzooit nu uitgebreid met AOW-gegevens; 4. Wat deed hij nu met de pensioenpremies van zijn werknemers?; 5. (Er volgt vast nog veel meer).

1 Reactie
RU486
RU48623 feb. 2017 - 9:32

Met zo n cv zou je bijna gaan denken dat Krol een bezorgde burger is.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen22 feb. 2017 - 14:28

[Ook in 2016 was de VVD veruit de grootste als het gaat om integriteitsschandalen. ] Tja, het was ook in 2016 de grootste partij, dat gaat nu eenmaal altijd al samen ongeacht welke partij de grootste is.

2 Reacties
adriek
adriek22 feb. 2017 - 20:52

Betekent dat dat fraude, corruptie en vriendjespolitiek nodig zijn om groot te worden?

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen23 feb. 2017 - 10:02

Net dat betekend het niet. Het betekend dat macht corrumpeert, als je er te lang veel van hebt dan wordt je corrupt. Voordat de VVD de machtigste partij werd zagen we dat al bij PvdA en CDA. Op lager niveau zie je dat bij de lokale grootste, van SP tot SGP, geen partij is er imuun voor.

Harmen Keizer
Harmen Keizer22 feb. 2017 - 13:55

De VVD houdt ze in ieder geval niet uit de wind. Als we namelijk alleen naar deze cijfers kijken moeten we concluderen dat bijvoorbeeld een PVV de meest integere van de grote partijen is.

3 Reacties
WillemdeGroot
WillemdeGroot22 feb. 2017 - 14:22

'De VVD houdt ze in ieder geval niet uit de wind.' ?? Bedoel je dat de VVD, in tegenstelling tot andere partijen, haar over de schreef gaande bestuurders buiten wet- en regelgeving houdt? Als dat de is, dan is minstens sprake van een heel aparte gedachtekronkel. 'Als we namelijk alleen naar deze cijfers kijken moeten we concluderen dat bijvoorbeeld een PVV de meest integere van de grote partijen is.' Het verband tussen de vorige en deze zin ontgaat me: '... als DAT zo is...'. Maat ook inhoudelijk is de opmerking vreemd. Relatief klopt het niet. Reken je de SP (grootste oppositiepartij) niet tot die grootste? En vind je de PVV een 'partij'? En is de veroordeling van Wilders wel meegerekend?

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen22 feb. 2017 - 14:29

Liegen is strijdig met integer zijn. wilders heeft in 20 jaar kamerlid zijn exact twee keer iets gezegd dat niet gelogen was.

KeesV3
KeesV322 feb. 2017 - 14:44

Je moet voor een goede vergelijking rekening houden met het aantal poltici/raadsleden/wethouders/etc. Naar verhouding zal de pvv dan op de eerste plek komen. Gevolgd door de vvd.

Piet de Geus
Piet de Geus22 feb. 2017 - 13:47

In tegenstelling tot Feyenoord geeft de consequent behoudend spelende VVD de koppositie natuurlijk nooit meer uit handen.

rbakels
rbakels22 feb. 2017 - 13:36

Het ergste is dat Fred Teeven nog vrij rondloopt, want die had achter de tralies moeten zitten vanwege zijn schuld aan de dood van een asielzoeker in zijn cel. Maar de VVD heeft daar heel handig op geanticipeerd door het OM ondergeschikt te maken aan het Ministerie, dus als een overijverige Officier van Justitie Teeven wil aanpakken wordt die subtiel maar effectief op zijn plaats gezet. Onder VVD-ers zijn nog veel ondernemers (al vertrekken er ook veel uit walging van de extreem-rechtse koers van de VVD).en voor ondernemers gaat de politiek veel te langzaam. Die zijn gewend om snel te beslissen want anders doet de concurrent het wel. Dus heeft een ondernemer die wel de VVD-politiek in gaat gegarandeerd een bijbedoeling. En dan h=gaat het om geld verdienen, allicht. Soms regelrecht crimineel (zie het overzicht), soms ook subtieler. Ik denk aan de KPN lobbyiste die Kamerlid werd en toen gewoon doorging met lobbyen voor de KPN. En veel VVD-ers mikken op een lucratieve baan als consultant in "government relations", want eenmaal "afgestudeerd" van hun Kamerlidmaatschap weten ze wel de weg in Haagse labyrinten..

2 Reacties
Jo4Hanna
Jo4Hanna22 feb. 2017 - 22:23

Een onbetrouwbare roversbende. Laten we die 2e Kamer afschaffen

Paul250371
Paul25037123 feb. 2017 - 13:11

"Het ergste is dat Fred Teeven nog vrij rondloopt, want die had achter de tralies moeten zitten vanwege zijn schuld aan de dood van een asielzoeker in zijn cel." Precies. Een Rus. En ze willen ons doen geloven dat dat cellencomplex is afgebrand doordat hij een sigaretje rookte. Een betonnen cellencomplex, zelfs als je het zou willen proberen om een vuur te maken in beton met een sigaret lukt het niet.

poeslief
poeslief22 feb. 2017 - 13:27

Heeft integriteit een verdienmodel? Is het op de markt vrij te verhandelen? Brengt integriteit geld in het laatje? Probeert de VVD duidelijk te maken dat de overheid zich beter niet kan bemoeien met integriteit en het best aan de markt overgelaten kan worden? Integriteit moet wel lonend zijn!

Paul250371
Paul25037122 feb. 2017 - 13:21

Het is een schande dat Opa Opstelten er zo makkelijk van af kwam. Teeve steelt echt de show ontslag staatssecretaris, linea recta tweede kamer in met waarschijnlijk het wachtgeld van een staatssecr. Dat allemaal onder dirigent Rutte die overal mee weg mocht komen van de oppositie. Liegen en bedriegen (amper) zonder consequenties. En dat het smerige fatsoen hebben om een Poster in de kranten te laten drukken hoe wij hier met elkaar omgaan en dat we "Normaal" moeten doen en anders oprotten. Aan de smerigheid en hypocrisie van de VVD komt geen einde.

Erik20
Erik2022 feb. 2017 - 13:21

VVD grootste integriteitsschenders... maar dat maakt heel veel stemmers blijkbaar niets uit aan de peilingen te zien. Je zou verwachten dat ze na al die schandalen minder zetels dan de PvdA zouden moeten hebben, maar ze hebben een grote trouwe achterban (helaas)

1 Reactie
korheiden2
korheiden222 feb. 2017 - 16:28

Inderdaad. Het zal de kiezer worst zijn, die kijkt meer naar de programma's. Blijkbaar hebben VVD'ers veel vaker contacten met het bedrijfsleven. Het blijft sowieso een zeer bedenkelijke zaak. Dat de PVV hier erg laag staat komt waarschijnlijk doordat die lui nergens meer aan de bak komen.

Mostafa
Mostafa22 feb. 2017 - 13:20

Mogen de bonnetjes weer alle kanten gaan opvliegen ?!

Cliff Clavin
Cliff Clavin22 feb. 2017 - 13:15

Dat de VVD er nog is, en regeert, en niet breed veracht wordt heeft precies één reden: we zijn het totaal abnormale normaal gaan vinden.

1 Reactie
Windowjan
Windowjan22 feb. 2017 - 19:44

Cliff, Hij is leuk, ik heb een aantal VVD-stemmers in mijn familie, in jouw ogen zijn zij abnormaal. Zelfs 1 is er een postbode, go figure.