'Schijn van belangenverstrengeling' ligt op de loer bij partijprominent ... Meijdam ook belangrijk adviseur kabinet
Een prominent lid van het bestuurdersgilde van de VVD heeft zijn commissariaat van het Schiphol Area Development Corporation (SADC) opgegeven na een kritisch rapport naar corruptiepraktijken. Volgens de Commissie Operatie Schoon Schip ligt bij Meijdam de schijn van belangenverstrengeling op de loer.
De commissie onderzoekt de bestuurscultuur van de provincie Noord-Holland naar aanleiding van de zwendel rond VVD-gedeputeerde Ton Hooijmaijers die onder meer verantwoordelijk was voor dubieuze bouwpraktijken en daarvoor vorige maand voor de rechter verscheen. Volgens de commissie blijkt uit e-mailverkeer dat Meijdam de opvolger van Hooijmaijers maande door te gaan met bepaalden bouwprojecten. Hij schreef: “Ambtelijk probeerden sommigen van het (merendeels sociaal-democratische) ambtenarengezelschap hier een halt aan toe te roepen, maar Ton heeft dapper standgehouden.”
De 51-jarige VVD’er is op dit moment een belangrijk adviseur van het kabinet en met name van zijn partijgenoot minister Schultz van Haegen, als voorzitter van de Raad voor Leefomgeving en Infrastructuur. Uit het onderzoek komt ex-gedeputeerde Meijdam naar voren als een functionaris met vele petten op, waardoor de schijn van belangenverstrengeling op de loer ligt. De commissie noemt hem een netwerker die als een kameleon de rollen van gedeputeerde, ondernemer, adviseur en partijgenoot door elkaar laat lopen. Ook de warme contacten tussen de vastgoedsector en Meijdam worden vermeld.
Meijdam zelf zegt dat hij zijn functie ter beschikking heeft gesteld omdat zin integriteit hem heilig is.
De SADC waar Meijdam zijn commissariaat van op geeft omschrijft de taken aldus:
SADC ontwikkelt internationale en regionale werklocaties in de Metropoolregio Amsterdam. Onze missie is het gefaseerd, integraal ontwikkelen van hoogwaardige en onderscheidende locaties, passend bij de marktvraag. (…) SADC heeft vier aandeelhouders: de gemeente Haarlemmermeer (25%), gemeente Amsterdam (25%), Provincie Noord-Holland (25%) en Schiphol Group (25%).