Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

VVD'er Aptroot kwetst hardwerkend NS-personeel

  •  
29-12-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Uitspraken Kamerlid behoren tot de categorie 'beschadigen van een oer Nederlands Spoorbedrijf'
Het wegsturen van directies gaat echt niet helpen. Met deze uitspraken worden ook hardwerkende spoormensen, die nog steeds in het barre winterweer de treinen laten rijden, enorm gekwetst.
Een aantal kabinetten achter elkaar (met de VVD voorop) hebben spoorbedrijven opgesplitst, marktwerking en concurrentie toegelaten en taken en verantwoordelijkheden van spoorbedrijven gescheiden. Voor deze hedendaagse spoorstructuur is Tweede Kamerlid en VVD’er Aptroot en zijn voorgangers dus zelf verantwoordelijk. Volgens mij kan de spoorsector dergelijke marktwerking en opsplitsingen van spoorbedrijven helemaal niet hebben. Het schaadt de noodzakelijke integrale benadering.
160 miljoen euro bezuinigen voor de klant?
De 2e Kamer kan beter snel uitspreken dat de NS in 2015 de concessie op het hoofdrailnet krijgt. Dat zorgt voor rust en duidelijkheid in de spoorsector. Dat wilde de vorige Tweede Kamer al doen maar door de val van het Kabinet werd dat besluit controversieel verklaard. Het is absurd dat dit in Nederland, 4 jaar voor de afloop van de hoofdrailnetconcessie, nog niet duidelijk is. Zo kun je geen lange termijn beleid rond reizigersmobiliteit maken.   En als de NS de concessie op het hoofdrailnet krijgt dan moet de spoorsector van het huidige Kabinet ook nog eens 160 miljoen euro bezuinigen. Ik vind dit onverantwoordelijk politiek beleid wat de spoorsector niet kan dragen.

Meer over:

politiek, opinie,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (49)

Harmen2
Harmen229 dec. 2010 - 9:42

Heel Europa ligt plat, dat geldt voor trein, vliegtuigen en in veel gevallen ook vrachtverkeer over de weg, en wij zeuren in Nederland over het wegsturen van directies. De privatisering van de spoorwegen was al een merkwaardig besluit, het ging over een monopolist die niet of nauwelijks concurrentie heeft en ook niet heeft gekregen, maar ok, als liberaal accepteerde je het tijdsgewricht. Maar als je privatiseert hoor je als Kamer ook de nodige afstand te bewaren. Maar onze politici willen graag van twee walletjes eten als het electoraal te pas komt.

grolschje2
grolschje229 dec. 2010 - 9:42

Voor de privatisatie was het allemaal net zo 'erg' als nu. (Liggen een paar treintjes stil, oh nee oh nee we gaan allemaal dood ik kom 15 minuten later op het werk). En mensen denken dat er enkel in Nederland problemen met het spoor zijn? In Duitsland, België, Frankrijk, Italië etc. ligt er net zoveel stil.

bertvanbaar
bertvanbaar29 dec. 2010 - 9:42

Aptroot zou beter moeten weten: we zien al jaren dar de Politiek in Den Haag de problemen op bijna alle gebied niet oplost en telkens zitten er weer anderen op dat pluche. De problemen blijven ondanks het wisselen van de macht.

Milieunet
Milieunet29 dec. 2010 - 9:42

Typisch VVD

objectivist
objectivist29 dec. 2010 - 9:42

Wat een heerlijk oerhollands stukje. De dingen niet bij de naam noemen maar focus leggen op het feite dat de mensen heus wel hun best doen en huilie huilie over marktwerking. Alsof dat iets terzake doet zeg. Het gaat er niet om of ze hun best doen. Het gaat erom dat ze het niet goed doen en daar kun je de NS op aanspreken. Hou eens op met dat softe gedoe zeg.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos29 dec. 2010 - 9:42

Aptroot, onze grote benzine-lobbyist probeert zand in de ogen te strooien. De privatisering is gewoon mislukt. Net als bij het busvervoer waar het niet goedkoper wordt maar wel onveiliger omdat ze bezuinigen op onderhoud. Gewoon keihard nationaliseren. Klaar, uit, over.

Biff Everwood
Biff Everwood29 dec. 2010 - 9:42

Een nimby'tje. Iedereen moet bezuinigen, dus ook het openbaar vervoer. En waarom moet de ondermaats presterende NS nu al zeker weten dat het na 2015 verder mag stuntelen? De spoorwegen privatiseren is een grote ramp gebleken, er is nauwelijks duurzaam geïnvesteerd. De overheid moet het weer in handen nemen.

ErnsTT2
ErnsTT229 dec. 2010 - 9:42

"Piet de Geus merkt terecht op dat de voornaamste verandering bij de verzelfstandiging eruit bestond de subsidies in te trekken;" Dat is allerminst terecht, want gewoon onwaar. De enige verandering die heeft plaatsgevonden is dat het nu *meer* geld kost, en dat de subsidie hernoemd is naar gebruiksvergoeding. Om maar te zwijgen van de verkapte subsidieverleningen die dan niet direct op het spoor worden verdisconteerd, maar via *economische zaken* [q] Artikel 3: Zuidelijke spooraansluiting Chemelot 3.1 Project In opdracht van de provincie is een verkenning uitgevoerd naar het uitbreiden van de spooraansluiting van dit industrieterrein. 3.2 Scope Het betreft het realiseren van een zuidelijke spooraansluiting (waardoor kopmaken richting zuiden station Sittard niet meer nodig is), elektrificatie en uitbreiden van emplacement. ProRail heeft de verkenning uitgevoerd. 3.3 Financiën 1. De huidige raming van het project bedraagt € 38,1 miljoen inclusief BTW (+/- 15% marge) en inclusief reservering voor de toekomstonzekerheden en de gekapitaliseerde onderhoudskosten. Partijen spannen zich in overleg met ProRail in om de realisatiekosten te verlagen. 2. De Minister draagt maximaal € 5 miljoen bij. 3. Voorwaarden voor de in 2 gestelde bijdrage zijn dat het College: a. de verantwoordelijkheid neemt voor de uitvoering van het project (planstudie en realisatie); b. hierbij Chemelot en de bedrijven op het industrieterrein (zoals DSM) betrekt; c. zich inspant om het restant te financieren en daarbij ook de mogelijkheden van een EFRO subsidie en een bijdrage van EZ te benutten. Artikel 4: Station Maastricht Noord 4.1 Project Het project betreft de realisatie van een nieuw station Maastricht Noord. 4.2 Scope Het project is omschreven in een schriftelijke subsidieaanvraag, die de Minister van het College heeft ontvangen. 4.3 Financiën 1. De totale kosten bedragen € 8 miljoen. 2. De Minister draagt maximaal € 4,6 miljoen bij. 3. De overige kosten zijn voor rekening van het College. 4.4 Planning Het nieuwe station dient gereed te zijn voor de dienstregeling 2012. Deze wordt vastgesteld in december 2011. [/q] https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-20349.html [q] ProRail wil allerlei kosten, die voorheen niet in rekening werden gebracht, vanaf 2010 door NS laten betalen. Dit doet ProRail door een groot gedeelte ‘vaste kosten’, die nu door het Rijk worden vergoed, voortaan als ‘variabele kosten’ aan de spoorwegondernemingen door te belasten. Volgens NS gaat het echter om vaste kosten die nodig zijn om de infrastructuur in een goed berijdbare staat te houden, zonder dat er een trein over heeft gereden. [/q]

omaoeverloos
omaoeverloos29 dec. 2010 - 9:42

Hopelijk krijgt de NS helemaal geen concessie meer voor het hoofdrailnet. Een ander bedrijf kan ook wel deze "service" leveren.

1 Reactie
GSIII
GSIII29 dec. 2010 - 9:42

Ja, laat de DB het maar doen. Voer voor Godwins! :)

Hanvander Horst
Hanvander Horst29 dec. 2010 - 9:42

Rond 1900 hadden de liberalen nog hersens. Zij meenden dat monopoliebedrijven altijd wanprestatie zouden leveren en daarom dienden deze onder overheidscontrole te komen als staatsbedrijven. Ze dachten daarbij aan de telefoon, aan het gas, aan de opkomende electriciteit, aan de spoorwegen, die toen net zo'n puinhoop waren als nu. Ze lieten zich inspireren door de post die ook een staatsbedrijf was. De gedachte hierachter was dat zulke monopoliebedrijven onder controle van de volksvertegenwoordiging zouden komen te staan en daardoor gedwongen konden worden het algemeen belang te dienen. Vergelijk het met snelwegen. Die worden ook niet door particuliere ondernemers aangelegd en geëxploiteerd, hoewel er tegenwoordig genoeg mensen zijn die dat graag zouden willen. Weer een bewijs dat het middelbaar onderwijs in Nederland ernstig is afgezakt.

1 Reactie
Harmen2
Harmen229 dec. 2010 - 9:42

Ik kan mij in deze analyse wel vinden.

jvanarkel
jvanarkel29 dec. 2010 - 9:42

Hardwerkende NS medewerkers? In eens is iedereen een hardwerkende medewerker. Bij ProRail en de NS kunnen ze juist niet werken en ik denk dat dat oa ook te maken heeft met de moraal daar. 32uurige werkweek, en het FNV technisch opnemen van ATV, vakantie dagen en liever thuis zitten dan werken. Rijks Waterstaat heeft de gehele nacht doorgewerkt en in het weekend om de snelwegen vrij te krijgen, hebben zout afgenomen en distribueren dat nu. Dat is initiatief! Als de NS gewoon na de 17.00 uurs mentaliteit van de menig NS/ProRailer losse locomotieven of treinstellen, desnoods met kapotte verwarming de gehele nacht had laten doorrijden dan waren de sporen gecontroleerd en berijdbaar. Maar als je weg gaat en de volgende ochtend terug komt en je personeel met het OV naar de treinen moet komen, tja dan loopt het spaak. Want de gewone ook hardwerkende Nederlander is op de fiets, en auto of te voet naar het werk gegaan. En alleen zij die werkschuw waren, bleven stoïcijns naar het spoor komen terwijl je al van te voren weet dat de treinen niet rijden, in de hoop dat ze gefilmd worden zodat ze een goede reden hebben jegens hun werkgever dat ze weer naar huis zijn gegaan. Hardwekende nederlanders? Dat waren andere mensen, mensen die voornamelijk het OV mijden.

2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst29 dec. 2010 - 9:42

Deze mail verdient de prijs voor de meestoriginele discussiebijdrage van het jaar. We hebben een hoop meegemaakt in 2010. Marokkanen zijn gedemoniseerd, rokers, aanhangers van de voetbalclub Ajax, PVV-ers, bankiers, maar de treinreizigers. De treinreizigers zijn nu voor het eerst gedemoniseerd! Zij zijn een blok aan het been van het Nederlandse volk dat hard werkt en Rutte vereert. Maar zij niet. Wat een vondst!

JoopSchouten
JoopSchouten29 dec. 2010 - 9:42

Dat WAREN inderdaad andere mensen. Uit een sprookje wel te verstaan...

[verwijderd]
[verwijderd]29 dec. 2010 - 9:42

Vooral de voorstanders van marktwerking zijn verantwoordelijk voor de gang vanzaken op het spoor. De VVD is bovendien mede verantwoordelijk voor de realisatie daarvan!

2 Reacties
omaoeverloos
omaoeverloos29 dec. 2010 - 9:42

Wat voor marktwerking hebben we dan momenteel op het spoor? Ik dacht dat de NS gewoon een staatsmonopolie had, maar ik kan het mis hebben en al die treinen van de concurrenten over het hoofd gezien hebben. De spoorwegen hebben hier altijd ver onder de maat gepresteerd, zowel in het verleden als tegenwoordig. Ook die andere hosanna verhalen over vroeger, alsof de PTT, de ziekenfondsen en de nutsbedrijven toen wel functioneerden. Tja, mensen vergeten nu eenmaal snel, maar denk nog maar eens terug aan die tijd, dat je van een of andere hork van een telefoonambtenaar te horen kreeg dat je 4 maanden op je nieuwe telefoonaansluiting moest wachten, verplicht 3,50 per maand voor een aftands toestel moest betalen en een boete kreeg wanneer je een extra aansluiting in de slaapkamer had aangelegd.

Pjotrs
Pjotrs29 dec. 2010 - 9:42

"Vooral de voorstanders van marktwerking zijn verantwoordelijk voor de gang vanzaken op het spoor." Vooralsnog zijn de aandelen van de NS nog gewoon in handen van de staat. Wel werden de subsidies afgebouwd, zoals gebruikelijk als de overheid over marktwerking en verzelfstandiging spreekt. En uiteraard is alles wat vervolgens slechter gaat een gevolg van die marktwerking en heeft het afknijpen van de financiën er helemaal niets mee te maken. Hoe kortzichtig kun je zijn?

Winston2
Winston229 dec. 2010 - 9:42

Pieter, je schreef: "Verderop in de draad zijn er mensen die zich beklagen over de tijd dat de staat de PTT nog in handen had, en helaas ging toen ook niet alles altijd even goed." Mag ik deze zin misbruiken om daar middels een nuancering een uitleg van te maken? Ik denk namelijk dat je ook het tegenovergestelde kunt zeggen van die tijden: alles ging *wel* even goed, of juist even slecht... Daarmee bedoel ik dat de telefoon bijna altijd werkte, de telefoontoestellen waren loodzwaar, maar gingen bijna nooit kapot en, het belangrijkste, *iedereen* had te maken met dezelfde leverancier; de Koninklijke PTT. Dat creëerde een soort lotsverbondenheid tussen ons allen. Viel mijn telefoon uit, wist ik zeker dat ik niet de enige was met een slechte leverancier, maar meestal wist ik mij verzekerd van een werkende verbinding, net als alle andere Nederlanders. Ook wist je altijd als het mis ging wie je de schuld moest geven; "Kassa" en "Radar" waren niet nodig. We staan er nu inderdaad slechter voor. Vroeger vielen treinen ook minder vaak uit, simpelweg omdat de medewerkers van het staatsbedrijf NS nog het idee hadden dat ze voor een belangrijk gedeeld doel werkten; die waren bereid om tot diep in de nacht in de barre kou door te werken vanwege diezelfde lotsverbondenheid die uitging van het werken voor een staatsonderneming; iedere Nederlander is afhankelijk van het slagen van jouw werk. Ik weet nog wel in de tachtiger jaren dat in heel noord Nederland, alles boven de grote rivieren, het verkeer vast zat; schitterende plaatjes van bomen die omgetoverd waren in ijspegel-piramides en takken die afbraken onder het zware gewicht van het ijs... Zelfs toen kon ik van Amersfoort naar Groningen met een speciaal voor die omstandigheden ingezette dieseltrein (de elektrische leidingen boven het spoor waren compleet onbruikbaar). Als er nu iets misgaat op het spoor, wie is dan verantwoordelijk, NS of ProRail? Als er iets misgaat met mijn stroom is het dan de netwerkbeheerder of de toeleverancier die in gebreke is? Als ik een helpdesk bel voor problemen met een product, en die helpdesk faalt op alle fronten, wie is dan verantwoordelijk, de helpdesk of de leverancier van het defectieve product? Want ook dat zijn meestal niet meer dezelfde bedrijven... Een compleet nieuwe markt voor consumentenprogramma's en andere instellingen die de burger moet beschermen komt op... En daar moeten we dan maar blij mee zijn. Lotsverbondenheid, duidelijkheid en zekerheid van continuïteit van levering; lijken mij de basisbehoeften van iedere "consument" van de nutsvoorzieningen. "Ik denk dat we beter af zijn met een actieve staat op het gebied van de productie van primaire goederen en diensten." Helemaal mee eens dus :-)

3 Reacties
JoopSchouten
JoopSchouten29 dec. 2010 - 9:42

Mooi verhaal Winston. Helemaal mee eens. (Wat is er de laatste 35 jaar toch veel overhoop gehaald, vernaggeld en aan kapitaal weggegooid in dit eens zo tolerante landje.)

grolschje2
grolschje229 dec. 2010 - 9:42

Dus het maakt niet uit als de telefoon uitvalt. Zolang het bij iedereen maar uitvalt. Zo herken ik de ware socialist weer. Wat een belachelijke redenatie over een soort hoger doel omdat je de staat dient. Het stereotype van de luie ambtenaar is niet uit de lucht gegrepen.

jvanarkel
jvanarkel29 dec. 2010 - 9:42

Diezelfde mensen die er toen werkten werken er nu nog, er heeft alleen een wijziging in rechtsvorm plaats gevonden. Er zijn geen andere mensen of cultuur gekomen. Behalve zij die met pensioen zijn gegaan en welke erbij zijn gekomen, maar het is nog steeds NS en ProRail. En wat maakt het uit dat wij niet direct kunnen zien dat het ProRail is of de NS of de stroomleverancier? Als klant ben je klant van de NS dus die is verantwoordelijk en zoekt het maar lekker zelf uit volgens de SLA's die mede opgesteld zijn in wat de leveringsvoorwaarden zijn door de 2e kamer. U stelt het wel heel erg goed voor toen poep nog met een lange oe geschreven werd.

Gelijkhebber
Gelijkhebber29 dec. 2010 - 9:42

De splitsing tussen ProRail en NS mag op zich geen probleem zijn. Het spoor wordt gebruikt door verschillende maatschappijen voor goederen en personenvervoer dus daar hoort een onafhankelijke spoorbeheerder bij. Dat ProRail zijn werk niet goed doet door wanbeheer en mismanagement is een ander verhaal. Oorzaak: te veel babyboomend linksdraaiend bestuur met veel ervaring in de collectieve sector maar weinig verstand van de eigen spoorbusiness. Management in ProRail is collectieve verantwoordelijkheid, veel vergaderen en wegduiken in gesloten kamers. Als vakbondsmensen zich gaan bemoeien met de bedrijfsvoering van een onderneming dan krijg ik argwaan want gaat het bij vakbonden niet altijd om de belangen van de werknemer. De positie van de machinsten ("meester") die toch vooral afwisselende en leuke ritjes willen hebben i.p.v. efficiente inzet. (Rondje rond de kerk). Bij de NS gaat het om een doelgerichte organisatie die zich richt op een maximale dienstverlening met het gegeven budget. Geen sponsoring meer, geen reclamespotjes, geen uitgebreide brandbuilding. Ook geen absurde werknemergerichte regelingen meer, stoppen met uitgebreide werkoverleggen, iedereen een goede beoordeling en allemaal meepraten. OOk stoppen met specifieke NS-dingetjes op het spoor. Waarom speciale NS-treinstellen kopen bij een Italiaanse fabrikant terwijl er goed materiaal van Siemens en Alstom in Duitsland en Frankrijk beschikbaar is. De ICE rijdt al weer een aantal jaren tussen Amsterdam en Frankfurt. De TGV al meer dan 15 jaar op Amsterdam - Parijs vv.

2 Reacties
Joeri2
Joeri229 dec. 2010 - 9:42

"te veel babyboomend linksdraaiend bestuur met veel ervaring in de collectieve sector maar weinig verstand van de eigen spoorbusiness" Ja hoor, het is het linksdraaiend bestuur dat de wc-s uit de treinen haalt zodat je kind in een hoekje kan plassen. Geloof je het zelf? De VVD heeft deze situatie gecreeerd. Dat verstand van de eigen spoorbusiness wordt alleen maar minder. Opsnipperen van bedrijven met vvd balletjes die van hot naar haar carriere maken gaat het echt niet verbeteren. Gewoon 25 jaar in een bedrijf opklimmen wordt daar VVD D66 en GR structureel tegengewerkt met als gevolg bedrijven zonder kennis van zaken.

arieroos
arieroos29 dec. 2010 - 9:42

[De splitsing tussen ProRail en NS mag op zich geen probleem zijn. Het spoor wordt gebruikt door verschillende maatschappijen voor goederen en personenvervoer dus daar hoort een onafhankelijke spoorbeheerder bij. ] Nou ... niet helemaal. Je hebt gelijk wat goederenvervoer betreft, natuurlijk. Maar overgrote deel van het personenvervoer is in handen van de NS. En bij het personenvervoer zijn ook de grootste problemen; goederentreinen hoeven over het algemeen niet over te stappen of voor de laatste bus thuis te zijn, personen wel. Door de organisaties te splitsen, krijg je sowieso afstemmingsproblemen, dat kan niet anders. De NS heeft geen zeggenschap over een belangrijk deel van zijn eigen primaire proces. Dat zorgt hoe dan ook voor problemen. Als de NS nu geen monopolie zou hebben, dan is het nog wel zinvol om een aparte spoorbeheerder te hebben; maar het de huidige situatie zie ik het nut er niet van in. [Dat ProRail zijn werk niet goed doet door wanbeheer en mismanagement is een ander verhaal.] Ik zou niet weten of dat zo is ... ik ken de organisatie niet. [ Oorzaak: te veel babyboomend linksdraaiend bestuur] Ok, vanaf deze woorden neem ik je niet meer serieus.

Ginerted
Ginerted29 dec. 2010 - 9:42

Uit een artikel in de NRC hierover: In 1995 zijn de Nederlandse Spoorwegen gesplitst in een spoorgebruiker (NS) en spoorbeheerder (ProRail). Spoordeskundigen wijten sommige problemen van de laatste weken aan die splitsing. Harrie Peters, spoorkenner en redacteur van RailMagazine, vertelt hoe vóór de verzelfstandiging van de NS tijdens calamiteiten het initiatief tot bijsturen lag bij het treinpersoneel. Dat is nu anders. ProRail bepaalt op afstand wanneer en hoe laat een trein vertrekt, met de zogenoemde Automatische Rijweginstelling (ARI). Zo kan het zijn dat een intercity die net een paar minuten te laat is, achter een stoptrein komt te zitten. Treinpersoneel mag dit niet zelfstandig corrigeren. Peters: ProRail vertrouwt hier volledig op, maar kijkt nauwelijks naar de 'treinenloop'. De kennis zit bij het NS-personeel, maar dat wordt niet geraadpleegd. Alleen machinisten mogen contact opnemen met de verkeersleiding. Treinpersoneel noemt het ARI-systeem gekscherend 'LARI'. Peters: Het treinpersoneel voelt zich buitengesloten, ProRail bepaalt. ProRail zegt in een reactie dat het handmatig bijsturen van treinen zou betekenen dat er veel minder treinen kunnen rijden. En Marjolein Februari in haar column in de NRC over de focus op groepen en het daarmee samenhangende ten prooi vallen aan statistiek en sociologisering en het negeren van het belang en de verbeeldingskracht van het individu (wat wel degelijk vooral een linkse onhebbelijkheid is): Het is de weerzin tegen inzoomen - de neiging om alles op het aggregatieniveau van de groep te bespreken en het onvermogen om ook anderen een rijk innerlijk leven toe te dichten - die leidt tot politieke en maatschappelijke stilstand. Wanneer je alles beschrijft op het niveau van standaarden en profielen, verdwijnt het leven uit instellingen en organisaties. Dit, zeiden de organisatieadviseurs dit jaar om het hardst, leidt tot systeemimplosie. Bestuurders en managers kunnen geen verbindingen meer maken en leiders krijgen mensen niet meer mee. Zo kom je tot de paradoxale situatie dat het negeren van het individu uitdraait op het onvermogen tot binden.

1 Reactie
HeyMrBassman
HeyMrBassman29 dec. 2010 - 9:42

Hoe oud is dit artikel van NRC?

Hanvander Horst
Hanvander Horst29 dec. 2010 - 9:42

In deze thread houden veel deelnemers vol dat het in de tijd van het staatsbedrijf der NS óók geen koek en ei was. Ze blijven geloven in het nut van marktwerking op het spoor. Anders was het misschien nog veel erger geweest. 1963 was een legendarisch jaar met de gruwelijkste elfstedentocht aller tijden, door Reinier Paping roemrijk gewonnen. Wellicht heeft u de spannende afzien-speelfilm over die legendarische tocht nog wel gezien. De kou week niet. Het was héél héél wat anders dan de halve kwakkelwinter die nu het land heeft lamgelegd. Ik werd dat jaar 14 (o wat word ik al oud) en ik ging elke dag met bus 40 en bus 44 naar school. De pater prefect maakte er in verband met de weersomstandigheden geen probleem van als we een minuut of vijf later kwamen binnenzeilen, maar meer moest het niet worden. En de treinen? Ik heb het electronisch archief van de Leeuwarder Courant geraadpleegd over de periode 1 januari 1963 1 maart 1963 met de zoekwoorden "vertraging" en "treinen". Dat leverde 16 berichten op en 6 daarvan in die drie maanden hadden te maken met kou. 5 januari 1963. Een ingezonden brievenschrijver stelt vast dat de treinen tussen Groningen en Leeuwarden met tien minuten vertraging rijden. Hij zelf werkt bij de Condens en blijkbaar reed er een speciale personeelstrein vanaf die fabriek, de zogenaamde klompentrein. Op die klompentrein hadden de arbeiders een keer een uur extra moeten wachten en daarover schreef de abonnee een verontwaardigde brief. 6 januari 1963. De eerste trein naar Harlingen was een beetje bevroren en kwam daarom met een kwartier vertraging aan. Het lukte niet meer om hem op gang te krijgen zodat de passagiers die om 6.40 hadden moeten vertrekken pas om 7.22 weg konden. Dit gebeuren was dus blijkbaar een krantenbericht waard. 21 januari 1963 De bussen hebben problemen en de wegen zijn moeilijk begaanbaar, maar de treinen rijden praktisch op tijd dankzij specifieke maatregelen. 1 februari 1963. Het is niet juist dat de sneltrein van 9.10 die pas om tien uur in Leeuwarden binnenliep, was tegengehouden door de sneeuw. Kwam door een defect treinstel. Dan heb ik nog iets gevonden over een defecte trein naar Groningen die door de achterliggende trein tot Beilen was geduwd en van een ontspoorde trein in de krant van 4 januari 1963 ergens tussen Hoorn en Purmerend geloof ik. De reizigers werden met bussen vervoerd. Dat gebeurde ook op een trajet waar een lege trein was ingesneeuwd. Bovendien vond ik een bericht waaruit bleek, dat de treinen naar de randstad niet meer in Gouda werden gesplitst maar als geheel doorreden naar Rotterdam. Er werd een pendeldienst Den Haag Gouda opgezet en eenmaal kwamen de reizigers voor Den Haag met meer dan een uur vertraging aan, wat aparte vermelding kreeg in de Leeuwarder Courant. Als machinisten hun trein niet wisten te bereiken, dan reed het aanwezig personeel een paar ritten extra. Men ziet ook hier en daar hoe personeel tot diep in de nacht werkt om het spoor berijdbaar te houden zodat de treinen VRIJWEL OP TIJD rijden. Dus U ziet hoe erg het er aan toe ging bij dat staatsbedrijf der NS en U zult met mij een zucht van verlichting slaken, dat het openbaar vervoer in ons land op zo'n gelukkige wijze is geprivatiseerd. Stel je voor dat we die ellende uit 1963 hadden. Overigens: ga eens grasduinen in dat krantenarchief met allerlei zoekwoorden. Je vindt heel verrassende dingen.

5 Reacties
Winston2
Winston229 dec. 2010 - 9:42

"Ze blijven geloven in het nut van marktwerking op het spoor." ... en zijn daarmee het spoor volledig bijster...

JoopSchouten
JoopSchouten29 dec. 2010 - 9:42

Goed graafwerk en mooi geschreven Han. Bedankt. Ik denk velen ineens een goed zijspoortje zien.... (Om Winston's woordgrapje maar eens aan te vullen.) ; )

grolschje2
grolschje229 dec. 2010 - 9:42

De NS bestaat al sinds de oprichting in 1938 als zelfstandige onderneming met de staat als enige aandeelhouder. De splitsing in een spoorbeheer-tak (ProRail) en een vervoers-tak (de NS) in 1995 was nodig om aan Europese normen te voldoen, maar deed niets af aan het feit dat de overheid nog steeds eigenaar is van zowel ProRail als van de NS.

Pjotrs
Pjotrs29 dec. 2010 - 9:42

"In deze thread houden veel deelnemers vol dat het in de tijd van het staatsbedrijf der NS óók geen koek en ei was." Sinds wanneer zijn de aandelen verkocht en is de NS geen staatsbedrijf meer? Het grote verschil is dat de subsidiekraan is dichtgedraaid. Dan moet je niet verbaasd zijn dat de kwaliteit achteruit holt. Het is iedere keer hetzelfde verhaal: we "verzelfstandigen" en draaien de geldkraan dicht, we "privatiseren" en draaien de geldkraan dicht, we schuiven het naar de gemeenten en draaien de geldkraan dicht. Vervolgens ligt de achteruitgang echt niet aan degene die de geldkraan heeft dichtgedraaid... en iedereen trapt er in.

frankie48
frankie4829 dec. 2010 - 9:42

Beste Han, Je kunt voor informatie ook de archieven van Beeld en Geluid raadplegen, het bioscoopjournaal van het polygoon laten vaak mooie beelden zien. http://archieven.beeldengeluid.nl/index.aspx?ChapterID=13 http://www.youtube.com/Beeldengeluid#p/c/BCE2AF13E07BF985/8/kjdl3i-f8yo http://www.youtube.com/Beeldengeluid#p/c/BCE2AF13E07BF985/0/ZLGfZIOE5C0

Corlemstra
Corlemstra29 dec. 2010 - 9:42

De heer Aptroot is een typisch neo-liberale roeptoeter. Een tijdje geleden zou hij ook wel even de problemen met de A2 overkapping bij Utrecht oplossen. Lag vanwege de veiligheidskwesties toch wat moeilijker dan in eerste instantie gedacht. Nooit meer iets van de heer Aptroot gehoord in deze. En dan de NS. Mooi bedrijf met een mooi product! Natuurlijk worden er fouten gemaakt, en het kan en moet altijd beter. Maar de afgelopen 20 jaar moest het openbaar vervoer - en dus ook het spoor - een 'vrije markt' worden, waar vraag en aanbod een beter product en dienstverlening zouden opleveren voor de reiziger. Zo gingen eveneens de zorg en de nutsbedrijven op de schop. De NS werd opgesplitst. Maar ja, dan krijg je tegengestelde (financiële) belangen. In dit geval tussen de NS en Prorail. Dienstverlening werd bij beide organisaties ondergeschikt gemaakt aan de kostenontwikkelingen. En ja, daar heeft de PvdA politiek gezien ook aan meegewerkt. Jammer! Maar beter ten halve gekeerd als ten hele gedwaald. In ieder geval de NS en Prorail weer samen als Nederlandsche Spoorwegen en meer controle van het Rijk. Niks marktwerking. En graag investeren in een goed spoornet. Kost wat geld, maar dan heb je ook wat. Oh ja, en graag dan ook weer van die mooie blauwe locomotieven!

1 Reactie
houtzager2
houtzager229 dec. 2010 - 9:42

Helemaal eens met Cor. Jammer dat Verhagen al tot rat uitgeroepen is want Charly zou ook een goede kandidaat zijn

sam tosha
sam tosha29 dec. 2010 - 9:42

Gewoon weer een staaltje VVD populisme en dat terwijl het percentage VVD-ers in de trein minimaal is. Je zou toch de hele reis naast een linkseVegetarischeMoslimKnuffelendeMilieuActivistischeKlimaathaoxendeKutFietser komen te zitten..... Nee dan liever de file pakken, toch?!

4 Reacties
Alila
Alila29 dec. 2010 - 9:42

"Gewoon weer een staaltje VVD populisme en dat terwijl het percentage VVD-ers in de trein minimaal is" Typisch een SP generalisatie.

Pjotrs
Pjotrs29 dec. 2010 - 9:42

"terwijl het percentage VVD-ers in de trein minimaal is" Reis eens eersteklas, kom je ook een keer onder andere mensen.

Alexanderr2
Alexanderr229 dec. 2010 - 9:42

Oh dat valt wel mee, ik ga elke dag met de trein ;) Echter wel met Veolia en zelden met de NS.

Alexanderr2
Alexanderr229 dec. 2010 - 9:42

De VVD wil dat de directie van de NS opstapt... de VVD wil helemaal niets tegen al die andere hardwerkende NS mensen... Overigens kan de NS er wel degelijk iets aan doen. Ik rij namelijk elke dag in dezelfde type sprinter maar dan één op diesel gedreven van Veolia die wel gewoon rijden in dit weer... Arriva lukt dit ook. Best raar toch?

ArthurP2
ArthurP229 dec. 2010 - 9:42

De PvdA, SP, GroenLinks en de VVD roepen de NS en Prorail ter verantwoording naar de kamer en Joop.nl weet dit toch zo te draaien dat dit in de schoenen van de VVD geschoven wordt, een hele knappe draai. Tevens wordt het hele riedeltje van marktwerking er weer bijgehaalt terwijl er nul sprake is van marktwerking op het spoor. De NS is namelijk 100% in handen van de staat en dus een staatsbedrijf en van concurentie is ook al geen spraken of kan je soms een ander trein kiezen dan die van de NS? Als student heb ik jaren met de NS gereisd toen het nog geen NV was en ook nog niet gesplitst en toen was de chaos niets minder. Het beste kunnen ze zo snel mogelijk een systeem als bij de busmaatschappijen invoeren. Lijnen aanbesteden en als je je target niet haalt vlieg je er uit, in de buurlanden zijn namelijk zat treinmaatschappijen die wel op tijd kunnen rijden als er een beetje sneeuw valt.

1 Reactie
Winston2
Winston229 dec. 2010 - 9:42

Arthur Peltzer schreef: "De NS is namelijk 100% in handen van de staat en dus een staatsbedrijf en van concurentie is ook al geen spraken of kan je soms een ander trein kiezen dan die van de NS?" http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen#Verzelfstandiging_sinds_1993 Dit argument hoor ik vaker: het is van de staat, dus... Lees dat artikeltje Wikipedia nou even; dat is toch het minste wat je kunt doen voordat je zulke onzin spuit? De NS is gewoon een Semi-overheidsbedrijf dat commercieel opereert en dat is bijna haar leven lang zo geweest. Wat er gebeurde toen het bedrijf onder de vleugels van de staat kwam is dat het op zich commercieel opererende bedrijf op onderdelen (lijnen, trajecten) *verlies* kon en mocht lijden. Geheel in lijn met Keynes was het argument als volgt: "De spoorwegen leden verlies, maar hun maatschappelijk belang was zo groot dat de overheid ze niet failliet kon laten gaan. Samenwerking tussen de tot dan toe concurrerende spoorwegmaatschappijen bracht verbetering." De kern hier is het maatschappelijk belang: sommige dingen zijn gewoon te belangrijk om aan de markt over te laten. Piet de Geus merkt terecht op dat de voornaamste verandering bij de verzelfstandiging eruit bestond de subsidies in te trekken; maar die waren er nu juist voor de verlies lijdende onderdelen, en daarmee werd de meerwaarde van wat het betekende een staatsbedrijf te zijn meteen weg genomen. Nu moet het geheel dat we spoorwegen noemen, de rails, de wissels, de stations, de winkeltjes, de kaartverkoop, het personenvervoer, het goederenvervoer et cetera, gewoon keihard renderen. Het neoliberalisme heeft reeds lang een vast patroon opgesteld waarlangs dat renderen kan worden gemaximaliseerd: je splitst de boel op in alle voornoemde onderdelen en geeft elk van die onderdelen een eigen verantwoordelijkheid winst te maken... En daar begint de rotzooi. Zoals altijd gaat het hier om de winst wanneer we spreken over marktwerking. Ook in de voedselindustrie, in de handel in drinkwater, in het bankwezen is er nauwelijks nog sprake van echte concurrentie. De concurrentie die we tegenwoordig vooral zien is die tussen verschillende afdelingen en of onderdelen van dezelfde mega-onderneming om zo de winst van die ene onderneming te maximaliseren... Bij de spoorwegen en het personenvervoer gaat het om een *maatschappelijk* belang van *algemeen nut.* Dát is de reden waarom het ooit in staatshanden is gekomen en waarom het op onderdelen verlies mocht lijden. Het gaat erom dat die *reden* wordt losgelaten; het is geen maatschappelijk belang van algemeen nut meer, maar een privé belang met winstoogmerk waardoor verlies lijdende onderdelen worden geschrapt en de onderdelen onderling verwikkeld zijn in een race voor de euro van de klant.

Paul!
Paul!29 dec. 2010 - 9:42

Is er eigenlijk uitgezocht wat de oorzaak van de chaos is, wie ervoor verantwoordelijk is, of de verantwoordelijken voldoende middelen ter beschikking hebben om de chaos te voorkomen, etc. Of is het beter om een mening te hebben, zonder je daar in te verdiepen? Hoe is het eigenlijk in andere landen, gaat het daar beter? Anyway, als je erg lang op bus of trein staat te wachten, is het voor het gevoel wel goed als er iemand geslachtofferd wordt. Of het helpt..... ach, tegen de tijd dat daar iets zinnigs over te zeggen valt, zit je immers allang weer lekker warm thuis bij de kachel. Nog een beetje na te mopperen misschien. Toch twijfel ik of directiewisselingen echt zullen helpen, het zou ook voor meer onduidelijkheid, onrust en problemen kunnen zorgen. Is het daarom niet veel handiger om buiten het OV naar een zondebok te zoeken? En dan, vanwege de bezuiningen, bij voorkeur iemand met een minder dure wachtgeldregeling. Want directies wegsturen zal vermoedelijk niet goedkoop zijn, of wel?

1 Reactie
ErnsTT2
ErnsTT229 dec. 2010 - 9:42

"Is er eigenlijk uitgezocht wat de oorzaak van de chaos is, wie ervoor verantwoordelijk is" Ja, maar *die* ontlopen iedere verantwoordelijkheid, want feitelijk zou Aptroot *zichzelf* naar huis moeten sturen... Immers de problemen van het reguliere spoor word direct veroorzaakt door het geld dat er verspild is en nog steeds word bij BL en HSL. En daar zou Aptroot al i 2003 iets aan gaan doen, maar hij zit al 7 jaar meer met journalisten te kletsen inplaats van zijn werk te doen... [q] De Voorzitter van de Tweede Kamer installeerde de Tijdelijke Commissie Infrastructuurprojecten op 27 november 2003. De commissie bestaat uit de volgende leden: – de heer A. Duivesteijn (voorzitter, PvdA), – de heer Ch. B. Aptroot (ondervoorzitter, VVD), – de heer M. J. L. M. Hermans (LPF), – de heer G. P. J. Koopmans (CDA), – de heer A. Slob (CU), – de heer V. M. Kool (griffier). De TCI heeft de onderzoeksdoelstelling overgenomen die eerder door de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat was geformuleerd: «De onderzoeksdoelstelling is om te komen tot een hanteerbaar kader voor de Kamer om haar rol bij de besluitvorming en de controle op de uitvoering van grote infrastructurele projecten te verbeteren. Dit kader moet gebaseerd zijn op de leerervaringen bij bestaande projecten en moet te gebruiken zijn bij toekomstige grote infrastructuurprojecten». [/q] Meneer Aptroot, zie ik daar wat boter langs uw oren druipen, of is dat gezichtsbedrog?

Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort29 dec. 2010 - 9:42

Nou Roel, de NS gaat straks met extrakorte treinen rijden, dus dan is de chaos compleet. Misschien ligt het niet aan aptroot, maar toch echt aan de NS.

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst29 dec. 2010 - 9:42

Hier even de tekst die de NS met droge ogen op de eigen site durft te gooien. Als jij en ik 0,0001% van deze wanprestatie durft te leveren, dan is het over en uit. Maar de directie van de NS komt waarschijnlijk bij Pauw en Witteman - als die terug zijn - nog een keertje vertellen hoe goed ze het hebben gedaan: Normale vertrektijden. Treinen korter en daardoor drukker Treinen rijden vanaf maandag 3 januari 2011 volgens de normale dienstregeling. Wegens defect materieel door de sneeuwperiode zijn treinen in ieder geval de komende weken korter dan gebruikelijk en zal het op een aantal trajecten drukker zijn in de spits. Om de drukte in de spits te verminderen, heeft NS een aantal maatregelen genomen. Om vaste reizigers meer kans op een zitplaats te bieden, herintroduceert NS het Zoutkaartje. Het Zoutkaartje geeft reizigers vanaf maandag 3 januari tot en met maandag 31 januari 2011 doordeweeks 40% korting van 9.00 - 16.00 uur en na 18.30 uur met NS-treinen; Reizigers tussen Rotterdam, Schiphol en Amsterdam kunnen met een NS treinkaartje zonder toeslag in de Fyra van NS Hispeed reizen; Reizigers tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem kunnen met een NS treinkaartje zonder toeslag in de ICE reizen; Ook heeft NS aan eigen medewerkers gevraagd niet in de spits te reizen; Om drukte in stoptreinen te verminderen, stoppen intercity's in de spits ook op de stations in Houten en Weesp om reizigers mee te nemen. De extra stops zorgen voor enige vertraging, waardoor het kan voorkomen dat aansluitingen niet altijd gehaald kunnen worden; Om reizigers goed te blijven informeren zal NS vanaf zondag 2 januari 2011 dagelijks om 12.00 uur via ns.nl en de media een prognose bieden over de verwachtingen voor de volgende dag. Overzicht verwachte extra drukke trajecten in de spits: Geldermalsen - Utrecht Gouda - Utrecht Zaandam - Amsterdam Sloterdijk Amersfoort - Zwolle Rotterdam - Hoek van Holland

Hanvander Horst
Hanvander Horst29 dec. 2010 - 9:42

De directie van de NS bestaat uit drie personen. Bert Meerstadt is architect en heeft altijd bij Young en Rubicam gewerkt, nadat hij bij INSEAD in Parijs een bedrijfskundige opleiding had gedaan. Marcel Niggebrugge is een econoom met een verleden bij de SHell en de Nederlandse aardoliemaatschappij Merel van Vroonhoven studeerde geofysica en deed neet als Bertje een bedrijfskunde-opleiding bij INSEAD in Parijs. Daarna bekleedde zij steeds hogere functies bij ING. Ik weet dat het niet hoort maar ik doe het toch: DIE HEBBEN DUS DE BALLE VERSTAND VAN TREINEN.

2 Reacties
jvanarkel
jvanarkel29 dec. 2010 - 9:42

Maar dat gebeurt toch op velerlei vlak? Dat je gekozen wordt op je graad en niet op of je studie richting aansluit bij je werk. Zie het aantal Juristen, Economen ed. En wat al niet van alle politici in de 2e kamer. Op zich is het niet hebben van kennis van treinen niet een gemis in dagelijkse leiding van een groot concern. Het wordt pas erg als mensen een graad behaald hebben in een NIET relevant vak, maar om meer standing te krijgen hun titels daarvoor juist gaan gebruiken in onderschriften en op visitekaartjes. Ik vind een studie filmwetenschappen van een vriend van mij die daarin ook daadwerkelijk in afgestudeerd is en zijn studie afgemaakt heeft tov doctors in spe, een erg mooie, maar het feit dat hij Dr. mag plaatsen voor zijn naam en het niet doet omdat hij Delphiprogrammeur is en dat de Doctorale titel dus geen ene moer zegt over zijn werk, dat vind ik pas goed. Maar ik zie nog steeds niet in waarom een directeur iets van treinen moet begrijpen. Lijkt me ook handig maar niet noodzakelijk dat een machinist weet hoe je moet plannen.

ErnsTT2
ErnsTT229 dec. 2010 - 9:42

Och, kijk naar de Minister President, die weet ook niets van een land besturen, hij stuurt zo op de afgrond af, en laat zich door jan en alleman van zijn "gekozen" route afbrengen. Hij wou de belastingen verlagen en de bonussen tegenhouden, en wat doet ie? Precies het opmgekeerde... EN het enige wat ie ter vedediging van zijn falen weet in te brengen "Ik kan er werkelijk niks aan doen"