Tsja, dit wisten we al jaren. Het is niet zo gek dat de voedselprijs omhoog gaat als je minder voedsel gaat produceren natuurlijk.
"Betrekkelijk goedkoop en schoon rijden kost een Afrikaan een bordje eten" Het is heel goed om dit als ondertitel te zetten. Mensen moeten leren begrijpen hoe hun gedrag hun leven en in het westerse kapitalistische geval het leven van anderen beinvloed.
Je kan tegenwoordig Bio Brandstof halen uit de niet eetbare delen. Dus de subsidie hiervan is geen probleem. Maar dan moeten ze het wel uit de niet eetbare delen halen en de eetbare delen gewoon als voedsel op de markt brengen ;). Gewoon de hele plant gebruiken :).
Ook speculatie van graan en de prijsbepaling door de VS kost velen de gezondheid .De markt zou echt moeten veranderen,ipv aanbod naar vraag economie en een eerlijke verdeling. Maak het rijden aub zo duur mogelijk.
Ja, de vrije markt kent zo zijn regels. Dat betekent: meer voor de één is minder voor de ander. Dan heb je natuurlijk niets aan een geweten!
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en|nl&u=http://somo.nl/ via Campasina is in Nl niet echt aanwezig, wel in Frankrijk en andere landen. In Frankrijk heb ik met een boer gesproken die bij via campasina actief is, hij vertelde dat hij wilde produceren om burgers van voedsel te voorzien en niet om te exporteren of het milieu te vernietigen.
En waarom deed de VS dit? Oh Ja, onder druk van de milieu lobby.
En wie roept al jaren dat agrofuels moorddadig zijn en dat we er mee op moeten houden? De boeren zelf!: http://viacampesina.org/en/index.php?option=com_content&view=article&id=1099:la-via-campesina-opposes-land-grabbing-at-the-un-committee-on-food-security&catid=23:agrarian-reform&Itemid=36 Ik heb de VVD nog niet gehoord over het stoppen van bijmengen van voedsel in de tank. Friends of the Earth / Milieudefensie wel: http://www.foei.org/en/media/archive/2010/europes-biofuels-plans-driving-social-and-environmental-destruction/?searchterm=biofuels http://milieudefensie.nl/publicaties/rapporten/fuelling-destruction-in-latin-america-the-real-price-of-the-drive-for-agrofuels/view
Wie op biobrandstof rijdt pleegt een misdrijf tegen het leven. Wie elektrisch aangedreven auto's gebruikt pleegt een misdrijf tegen het milieu. Auto's kunnen ook aangedreven worden door lucht, maar dat zal wel een te goedkope oplossing zijn!
En waar komt de energie vandaan om de druk op te bouwen die nodig is om auto's op lucht te laten rijden?
De Chinezen zijn luxer gaan leven, Afrikaanse moeders zijn het kind van de rekening... Onzin? Jazeker, even grote onzin als de introductie van joop van dit artikel over Amerikaanse subsidies waardoor Afrikaanse moeder hun kinderen niet genoeg eten kunnen geven. Sentimentele journalistiek, gedreven door anti-Amerikaanse reflexen. Wie het artikel in de Guurdian naleest en ook de bron raadpleegt komt te weten dat de onderzoekers niet hebben nagegaan of de prijsstijgingen nu komen door de Amerikaanse vraag naar ethanol, de subsidies, de Chinese vraag naar en voorradvorming van soja, het weer, verandering van bouwplannen, of de de zwakke dollar. "“As with the earlier work, this report does not attempt to attribute the proportion of the price increases among the different drivers,” noted Foundation President Conklin. " Hoedt u voor de speculanten in oorzaak en gevolg.
Beste Frans, Omdat u waarschijnlijk moeite heeft met "kritische" bronnen hier voor u een onderzoek over oorzaak en gevolg in deze kwestie: http://www.imf.org/external/pubs/ft/survey/so/2007/RES1017A.htm Als zelf het IMF deze link in 2007 al ziet, waarom wit u dan niet accepteren dat het omzetten van voedselproductie naar argofuel productie tot honger leidt?
Campesino beweert hieronder: "En wie roept al jaren dat agrofuels moorddadig zijn en dat we er mee op moeten houden? De boeren zelf!: http://viacampesina.org/en/index.php?option=com_content&view=article&id=1099:la-via-campesina-opposes-land-grabbing-at-the-un-committee-on-food-security&catid=23:agrarian-reform&Itemid=36" De enige Nederlandse organisatie die bij viacampesina is aangesloten is de kleine Nederlandse Akkerbouw Vakbond. En die vindt bio-brandstof helemaal niet moorddadig. Bio-brandstof zorgt voor betere prijzen voor akkerbouwers. Welke akkerbouwer is daar tegen? Veehouders wel, die hoor je er ook over klagen, met name in Noord-Amerika, want zij kampen met hogere voerkosten. "Flexibele bijmenging van graan voor bio-ethanol biedt voor zowel de akkerbouw als de veehouderij en de Europese economie perspectief. Dat concludeert de NAV naar aanleiding van het LEI-rapport ‘Stabilisatie van graanmarkten door flexibel gebruik van graan voor bio-ethanol’.(http://www.nav.nl/2010/06/europees-graan-voor-bio-ethanol-kansrijk/) Het valt niet mee om een beetje zakelijk en nuchter over dit onderwerp te debateren. Het onderwerp leent zich weer uitstekend voor het berijden van ideologische stokpaardjes. Heet dat tegenwoordig niet' fact free' reageren?
Maar dan vertelt u niet het hele verhaal. Een flexibele bijmengen van graanoverschotten waar de boer te weinig aan verdient om te overleven is een heel ander verhaal dan het afnemen van grote stukken land van Afrikanen om zo voor de westerse oliemarkt te produceren. Dat is moorddadig en dat is wat o dit moment door de verplichte bijmenging-regels gebeurt. U vraagt welke akkerbouwer is er tegen: degene wiens land hem wordt ontnomen. De NAV zet zich altijd in voor solidariteit met armere boeren en ook daarom zou een flexibele bijmenging op dit ogenblik, met hoge graanprijzen, betekenen dat er niets zou worden bijgemengd. Via Campesina is in deze misschien iets minder genuanceerd maar dat krijg je ook als je leden op grote schaal van hun land worden gegooid. Agrofuels zijn moord. Het wegwerken van overschotten in een systeem dat voor de lokale markt produceert, zoals de NAV voorstaat, is gewoon logisch. Dat heeft echter niets met het produceren voor de auto te maken.