Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Biden: kans op kernoorlog in 60 jaar niet zo groot geweest

Ernstigste waarschuwing voor Armageddon tot nu toe
Joop

VS beschuldigd van piratenpraktijken bij jacht op mondmaskers

  •  
03-04-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
49567608077_198019e1b9_k

© cc-foto: Gage Skidmore https://flic.kr/p/2iw7WYn

Berlijn beschuldigt de Amerikaanse overheid van ‘moderne piraterij’. De Amerikanen zouden een partij van 200.000 mondmaskers bestemd voor de Duitse deelstaat in beslag hebben genomen. De Standaard schrijft :
"De regionale minister Andreas Geisel beweert dat Berlijn FFP2-maskers bestelde bij een Amerikaans bedrijf en er ook voor betaald heeft. Volgens de Duitse krant Tagesspiegel zijn de maskers geproduceerd in China. Maar de VS hebben de mondmaskers geconfisqueerd in de Thaise hoofdstad Bangkok, volgens Geisel. ‘We zien dit als een daad van moderne piraterij’, haalt Geisel uit. ‘Dit is niet hoe je trans-Atlantische bondgenoten behandelt. Zelfs in tijden van een globale crisis, moeten we niet de methodes uit het Wilde Westen laten heersen.’"
Volgens Bild waren de maskers besteld bij het Amerikaanse bedrijf 3M.
Ook in Frankrijk klagen overheden over wanstaltige Amerikaanse praktijken. De Amerikanen overbieden hulp zoekende landen wel drie tot vier keer om de felbegeerde beschermingsmiddelen in handen te krijgen. De Amerikaanse overheid verbiedt bedrijven ondertussen om hulpmiddelen aan het buitenland te leveren. Zo werd 3M er door de regering Trump van weerhouden beademingsapparatuur aan Latijns-Amerikaanse landen te leveren.
Ook Canada lijdt onder het nieuwe Amerikaanse protectionisme. Premier Justin Trudeau reageert verbolgen en wijst er op dat duizenden Canadese verpleegkundigen dagelijks de grens oversteken om zieke Amerikanen bij te staan. Een grensblokkade voor hulpgoederen zou ook dat in gevaar kunnen brengen.
cc-foto: Gage Skidmore

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (65)

Mostafa
Mostafa8 apr. 2020 - 10:20

In plaats van zijn spierballen te laten zien aan dat onzichtbare minuscule corona-tje kiest Trump juist die spierballen te laten zien aan zijn vrienden in Europa ?!

quatsch
quatsch6 apr. 2020 - 0:04

We moeten ons goud, dat in de USA is opgeslagen, vandaag nog terugvorderen. Na de corona crisis zullen we dit goud (50-100 miljard) nog wel eens hard nodig kunnen hebben! Maar dat durft onze overheid naar alle waarschijnlijkheid niet te doen. Bang als ze is de Nederlandse bevolking te moeten meedelen dat het gejat is. De vraag dient zich dan aan in hoeverre je Nederland nog een autonoom bestuurt land kunt noemen. Het loopt kritiekloos mee aan het handje van de Angelsaksische landen. De landen, die voor 100% het buitenlandse nieuws hier bepalen. Na de piraterij aktie van de VS zal Nederland heus niet de zijde van Duitsland kiezen. Ook zal ze zo snel mogelijk willen 'vergeten' dat Philips geen apparatuur aan NL. mocht leveren. Het is pijnlijk te moeten erkennen dat we een vazalstaat zijn, de anus van de VS.

2 Reacties
madbako
madbako6 apr. 2020 - 16:11

@quatsch 6 april 2020 at 02:04 We moeten ons goud, dat in de USA is opgeslagen, vandaag nog terugvorderen. Na de corona crisis zullen we dit goud (50-100 miljard) nog wel eens hard nodig kunnen hebben! Ten eerste quatsch en ten tweede hoezo hebben we die nodig? We kunnen het makkelijk erg goedkoop lenen. Laat dat goud maar lekker liggen.

quatsch
quatsch6 apr. 2020 - 21:17

Marbako Ga jij eerst nog maar eens googelen.

adriek
adriek4 apr. 2020 - 20:07

Globalisering is leuk zolang alles goed gaat. Ooit draaiden de arabieren de oliekraan dicht. Trump strooit met importheffingen alsof het pepernoten zijn, of legt beslag op onze spullen. De halve economie stort in als er in China een probleem is. Na Corona is het hoogste tijd voor een heroverweging.

Dehnus
Dehnus4 apr. 2020 - 16:25

Koekje van eigen deeg, misschien dat de EU deelstaten nu eens wat meer samenwerken omdat ze door krijgen dat ze wel groot in de EU zijn maar klein op wereld toneel. Dan kan je ook eens tegen de VS zeggen:' die Philips ventilator, ja schrijf die nu maar op je buik.'.

hanzeboog2012
hanzeboog20124 apr. 2020 - 10:46

Waarschijnlijk valt hier niets tegen te doen. Zeker als de leiders van de getroffen Europese landen met meel in de mond praten. Daar loopt Trump gewoon eroverheen. Trump heeft geen politieke correcte manieren. Om te weerhouden dat Philips ook moet produceren voor Amerika i.p.v. Nederland met beademingsapparatuur moet je met vele landen een blok vormen. Liefst met de hele EU en VN. Maar dat is niet reëel.

3 Reacties
LaBou
LaBou 4 apr. 2020 - 11:20

Die eerste alinea klinkt nogal eufemistisch. Persoonlijk zou ik dat heel anders zeggen als ik dat mocht.

Gandalf2
Gandalf24 apr. 2020 - 14:56

Blokker de onderdelen en niet 1 apparaat komt af. Je kunt dit vals spel als land ook terug doen, maar dan moet je wel van je af bijten.

Pater
Pater4 apr. 2020 - 15:40

De Defense Production Act is er niet om export tegen te houden, de wet geeft de president de macht om bedrijven te dwingen te produceren wat het land nodig heeft. De Democraten vroegen daar al eerder om, Trump vond dat eerst veel te socialistisch.

Gi Raf
Gi Raf4 apr. 2020 - 10:08

Eigen VS arbeiders eerst. Je kan het een democraat als president Trump kwalijk nemen. Intussen vechten EU elite elkaar de tent uit en is er van solidariteit geen sprake. Intussen rijden hier de polenbusjes weer rond die hun klanten ophalen in volgepropte ''hotels'' of er geen coronacrisis is. Asperges steken voor een hongerloontje en de dikke winst voor de rijken en hun ondernemingen.

3 Reacties
LaBou
LaBou 4 apr. 2020 - 11:26

F5, F5, F5 en klaar is kees.

Jan de Kort
Jan de Kort4 apr. 2020 - 13:06

een democraat (!) als president Trump ?

Zandb
Zandb5 apr. 2020 - 6:29

Je kunt een Gi als Raf ook niets kwalijk nemen, geprogrammeerd als hij is. En hoe veel slechter anderen er dan aan toe zijn. Maar dan nog zal je iets moeten, met wat hij dan zo nu en dan de wereld in slingert. In feite net als met Trump. Dus het probate "Nou en?", als middel om iemand zijn dooddoener te ontmaskeren, is hier meer dan ooit op zijn plaats.

Ryan2
Ryan24 apr. 2020 - 9:15

Voor heel wat rechtse reaguurders geldt hier toch wel, dat ze blijkbaar zelf ook deze schraapmentaliteit hebben. Rechts en piraterij gaat al eeuwen samen. En slavenhandel natuurlijk ook.

5 Reacties
Bert VanDuren
Bert VanDuren4 apr. 2020 - 10:46

Wat probeer je nou te zeggen? Dat mensen die rechts zijn voorstanders zijn van slavernij?

Ryan2
Ryan24 apr. 2020 - 12:53

Bij rechts is asociaal gedrag de norm. Genoeg trollen hier.

Gandalf2
Gandalf24 apr. 2020 - 14:59

Welke partij is voor slavernij? Welke partij gaat voor piraterij? Welke krant leest u? Ik kom dit soort nieuws nooit tegen...

Bert VanDuren
Bert VanDuren4 apr. 2020 - 20:21

@Ryan Kom op, ontwijk de vraag niet.

Zandb
Zandb5 apr. 2020 - 6:38

Gandalf Ach. Aan welke criteria zou volgens Ryan iemand moeten voldoen om "rechtse reaguurder" te mogen heten? Wat verstaat Ryan onder "rechts"? Wat verstaat Ryan onder "piraterij"? En wat onder "slavenhandel"? Als we dat eens wisten, dàn zouden we misschien kunnen vaststellen of "rechts" en "piraterij" samengaan. Maar dan nog weten we niet wat het "En slavenhandel natuurlijk ook" mag betekenen.

JanB2
JanB24 apr. 2020 - 9:07

Kwalijk. Crimineel in feite. Het zoveelste bewijs dat het hoog tijd is om de relatie met de VS te herzien.

15 Reacties
Bert VanDuren
Bert VanDuren4 apr. 2020 - 10:41

Ja, laten we onze relatie met China en Rusland wat gaan verbeteren!

LaBou
LaBou 4 apr. 2020 - 11:27

Tot nu heeft Rusland nog geen mondkapjes geconfiskeerd. En China heeft blijkbaar netjes geleverd.

Bert VanDuren
Bert VanDuren4 apr. 2020 - 13:42

@Labou China heeft alles bij elkaar gelogen, en daarom zitten wij nu met de gebakken peren. #ChinaLiedandPeopleDied Oh en Rusland? Van alle vrachtwagens vol met 'hulp' die Rusland heeft geboden, blijkt maar 20% echt nuttig te zijn. Waarschijnlijk is het gewoon een manier om intel te vergaren in Italië.

Bert VanDuren
Bert VanDuren4 apr. 2020 - 13:46

@labou https://www.telegraph.co.uk/news/2020/04/02/russian-mercy-mission-italy-front-intelligence-gathering-british/

Auslander
Auslander4 apr. 2020 - 14:17

@ Bert VanDuren We hoeven niks “laten”. Dat zal op den duur ons opgelegd worden, zoals de vriendschap met de VS nu! Kijk waar ze 10 jaar geleden stonden en waar ze nu staan. Dat vergelijking is ook voor ons + de USA zinvol.

Gandalf2
Gandalf24 apr. 2020 - 15:02

@Bert VanDuren Rusland heeft wel hulp gegeven aan Italië ook zelfs aan de VS. Zoals Rusland zich opstelt tijdens deze crisis zou een voorbeeld mogen zijn voor heel veel landen.

JanB2
JanB24 apr. 2020 - 16:14

VanDuren Lijkt me hoog tijd.

Bert VanDuren
Bert VanDuren4 apr. 2020 - 20:22

@Jan Iets zegt me dat jij niet echt op de hoogte bent van wat er allemaal gaande is in China.., en dan heb ik het niet over alles omtrent COVID19; maar om andere zaken..

LaBou
LaBou 4 apr. 2020 - 20:33

"China heeft alles bij elkaar gelogen, en daarom zitten wij nu met de gebakken peren." Ja en? Taiwan was in januari al op de hoogte, nam maatregelen en heeft gewaarschuwd. Hier verkozen we te doen of er niets aan de hand was. Blijkbaar wil je China daar de schuld van geven. "Oh en Rusland? Van alle vrachtwagens vol met ‘hulp’ die Rusland heeft geboden, blijkt maar 20% echt nuttig te zijn." Dat is dus altijd 100% meer dan de hulp die Italië van de rest van de EU kreeg om maar te zwijgen over de opmerkingen die Hoekstra meende te moeten maken. "Waarschijnlijk is het gewoon een manier om intel te vergaren in Italië." Ik zou mijn alu hoedje maar vast gaan vouwen.

Bert VanDuren
Bert VanDuren5 apr. 2020 - 10:17

@Labou Haha, daar hoef je echt geen alu-hoedje voor te zijn hoor..; dit is de kans om onbeperkt intel te vergaren in een NATO land. Die laat Rusland echt niet schieten.. (en Nederland bijvoorbeeld ook niet..) En als je het artikel gelezen had ben ik niet de enige die zijn zorgen daar over uit.

Bert VanDuren
Bert VanDuren5 apr. 2020 - 10:20

@Labou 'Ja en? Taiwan was in januari al op de hoogte, nam maatregelen en heeft gewaarschuwd. Hier verkozen we te doen of er niets aan de hand was. Blijkbaar wil je China daar de schuld van geven.' Je laat weer zien dat je slecht op de hoogte bent.., China heeft de artsen die al heel vroeg waarschuwden dat het een levensgevaarlijk virus is gestraft. Ze probeerden het stil te houden. Doet me een beetje denken aan hoe de Russen destijds Chernobyl stil probeerde te houden. https://news.sky.com/story/coronavirus-china-apologises-to-family-of-doctor-who-died-after-warning-about-covid-19-11960679

JanB2
JanB25 apr. 2020 - 13:41

Iets zegt me dat jij niet echt op de hoogte bent van wat er allemaal gaande is in China.., en dan heb ik het niet over alles omtrent COVID19; maar om andere zaken.. Daar zit je dan volledig naast. Mar dan ook volledig. Ik weet niet wat voor stemmetje je in je hoofd hebt maar dat fluistert je hele rare dingen in. Ik zag het "chinese gevaar" 20 jaar geleden al. Dat was toen echter niet aan mensen zoals jij besteed. En nu nog steeds niet trouwens, gezien de conclusie's die je kennelijk trekt.

LaBou
LaBou 5 apr. 2020 - 16:24

Blablabla, VanDuren en ergens in die warboel die je "brein" noemt weet je dat wel. Nu afgeven op China en zodra het weer kan de goedkope spullen daarvandaan kopen. Of je nu hoog springt of laag, Taiwan (en Korea) hebben ruimschoots op tijd gewaarschuwd en dat is hier genegeerd. Als je dat niet wilt zien wegens een China-syndroom, jammer dan. Rusland stuurt hulp, terwijl Italië van de EU in het algemeen (en van Nederland in het bijzonder) mag doodvallen (excusez le mot). Gezien je andere reacties is komt het er echter op neer: je bent dom geboren en hebt nooit wat bijgeleerd.

LaBou
LaBou 5 apr. 2020 - 16:27

@JanB: was je laatste reactie nou voor mij of voor VanDuren?

JanB2
JanB26 apr. 2020 - 8:15

Voor vanDuren uiteraard.

Siphra Spier
Siphra Spier4 apr. 2020 - 5:01

Alsof het binnen de EU zoveel beter gaat....hadden niet juist Frankrijk en Duitsland begin maart een exportverbod op beschermingsmiddelen afgekondigd? En dan die voorraden mondkapjes uit Frankrijk die ineens niet verder komen dan Brussel.

1 Reactie
Zandb
Zandb5 apr. 2020 - 6:42

Siphra Als het een niet deugt, het ander toch ook niet? U bedoelt toch niet, dat omdat het ene niet deugt en het andere ook niet, het dan ineens wel deugt?

MountEverest
MountEverest3 apr. 2020 - 21:35

Elk land probeert zoveel mogelijk mondkapjes etc.te bemachtigen. Ze overbieden elkaar, voorraden worden aan de grens tegengehouden - ook door EU landen - en zelfs geconfisceerd. De VS heeft er kennelijk meer geld voor over. Het is de pot die de ketel verwijt dat ie zwart ziet. Onder deze omstandigheden is het helemaal niet gek dat de VS export van essentiële beschermingsmiddelen tegenhoudt, zij zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor hun eigen mensen.

1 Reactie
Joe Speedboot
Joe Speedboot4 apr. 2020 - 13:31

'Onder deze omstandigheden is het helemaal niet gek dat de VS export van essentiële beschermingsmiddelen tegenhoudt' Die dingen waren gewoon betaald, en ze dan confisqueren in niet eens je eigen land maar Thailand. In gewone mensentaal heet dat gewoon hufterig gedrag. Gedrag waar extreem rechts maar wat goed in is! 'zij zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor hun eigen mensen.' En dat geeft je het recht waar ook ter wereld voorraden te confisqueren?

Auslander
Auslander3 apr. 2020 - 21:17

Het is nog het begin! Als de doden stijgen zullen we het gezicht van "Amerika first" (protectionisten/nationalisten) zien.

8 Reacties
JanB2
JanB24 apr. 2020 - 9:09

Precies. Na deze crisis staat Amerika er niet alleen zelf heel anders voor maar zal ook de plaats van Amerika in de wereld een andere zijn. Zowel qua economische macht als qua prestige.

Bert VanDuren
Bert VanDuren4 apr. 2020 - 10:42

@Jan Dat is wat je hoopt Jan, dat is wat je hoopt.

LaBou
LaBou 4 apr. 2020 - 11:28

Niet alleen JanB, VanDuren, niet alleen JanB.

Polletje2
Polletje24 apr. 2020 - 12:31

Niet alleen JanB, VanDuren, niet alleen JanB.

JanB2
JanB24 apr. 2020 - 16:15

@ VanDuren Nee, dat is jouw nachtmerrie.

Bert VanDuren
Bert VanDuren4 apr. 2020 - 20:25

@Labou,JanB, Polletje Wat laten jullie je toch kennen, heerlijk!

Zandb
Zandb5 apr. 2020 - 6:43

Niet alleen bij Amerika, ben ik heel, heel erg bang.

JanB2
JanB25 apr. 2020 - 13:43

@ vanDuren Als zich hier iemand laat kennen dan ben jij het.

wegmetons
wegmetons3 apr. 2020 - 21:06

Voor we hier en masse even Trump gaan bashen, dit gebeurt dus momenteel overal ter wereld en zelfs in de EU. Bijvoorbeeld Tsjechië, correct me if i'm wrong, die een zending met beschermingsmateriaal voor Italië in beslag nam en Turkije wat 150 beademingsapparaten bestemt voor Spanje bij een tussenstop in Ankara vrolijk uit het vliegtuig trok. Het is betreurenswaardig, absoluut, maar het gebeurt momenteel dus gewoon overal in de wereld. En ja: dat Trump dit doet is walgelijk. Maar laten we nu niet doen alsof de VS het enige land ter wereld is wat dit doet.

OlavM
OlavM3 apr. 2020 - 20:50

Wat verwacht je anders van opper-piraat Trump? Hij begrijpt weliswaar niets van wat een pandemie is en hoe je de intelligent zou kunnen bestrijden, maar roven en in beslag nemen zijn praktijken die in zijn bloed zitten.

3 Reacties
MountEverest
MountEverest3 apr. 2020 - 21:39

@OlavM Het is gewoon opportunistische stemmingmakerij. Mensen zoals jij, die regelmatig kritiek op de de VS en hun gezondheidszorg hebben, kunnen toch moeilijk bezwaar maken als Trump in de eerste plaats aan zijn eigen mensen denkt en daarom export van essentiële medische producten verbiedt.

johannn2
johannn23 apr. 2020 - 22:49

Inderdaad. .

Joe Speedboot
Joe Speedboot4 apr. 2020 - 13:37

'en daarom export van essentiële medische producten verbiedt.' Die dingen zijn niet in de VS maar in Thailand geconfisqueerd en in China gemaakt. Het zou een leuke wereld worden als bijv China zich net zo proleterig zou gaan gedragen als Trump. Stel je voor dat een NL'se bestelling door de Chinese overheid zou worden ingepikt, zou je dan ook staan te applaudisseren?

Jozias2
Jozias23 apr. 2020 - 20:27

Hoezo verbaasd? America first.

2 Reacties
Sonic2
Sonic24 apr. 2020 - 10:55

Klopt. Trump doet wat hij altijd doet. De verbazing is mij vreemd. Trump is met zijn herverkiezing bezig en met zijn populariteit. Al jaren geleden door veel mensen hier voorspeld. Die mensen( waaronder ik) zijn geschoffeerd en onrechtvaardig behandeld door de Trump aanhang. https://twitter.com/_janpostma_/status/1246309354971844608 Wat moet je er nog van zeggen? De aanhang van W en B neemt in Nederland ook nauwelijks af. Zelfs niet als ze heel Nederland willen opsluiten en tienduizenden bedrijven over de kling wil jagen. Ik kan er geen aardig woord voor vinden, maar je wordt er wat cynisch en gelaten van. Dat bedoel ik niet op een verkeerde manier. Het is meer dat het klaarblijkelijk allemaal niet uitmaakt. Je kunt ze wel dagelijks voor een stel domme kneuzen uitmaken( dat zou niet eens een verkeerde weergave van de werkelijkheid zijn), maar dat schiet ook niet echt op.

madbako
madbako4 apr. 2020 - 11:18

@Jozias 3 april 2020 at 22:27 Hoezo verbaasd? America first. Tja, hoe wil je nu de first zijn en the greatest met Corona als je beschermingsmiddelen gaat jatten. Snap er geen bal van. Kan je biggest, greatest zijn dan laat je de kans liggen.

Tom Meijer
Tom Meijer3 apr. 2020 - 20:08

Welke les zou Europa hiervan moeten leren. Het is al lang overduidelijk dat het de VS slechts om de VS gaat. Koste wat het kost, inclusief ordinaire diefstal. Het zal pijn en moeite kosten maar Europa, althans het democratische deel ervan, moet waarlijk onafhankelijk worden en niet langer, zoals nog steeds, rekenen op de VS. Dat betekent dat we militair in staat zullen moeten zijn dat waar te kunnen maken.

2 Reacties
Bert VanDuren
Bert VanDuren4 apr. 2020 - 10:43

Europa? Of de EU? Verder gaat er geen Europees leger komen, we hebben de NATO al.

Tom Meijer
Tom Meijer4 apr. 2020 - 12:45

Dat moet nog blijken.

MG1968
MG19683 apr. 2020 - 19:46

Vandaag nog een discussie online met een trumper. Tuurlijk behoren de spullen die amerikaanse bedrijven in het buitenland produceren aan de amerikanen toe. En wat philips in amerika maakt, ja dat is natuurlijk ook amerikaans. Het ging er gewoonweg niet in dat niet beide waar kan zijn. Hij vond dat gewoon beide waar. Punt.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland3 apr. 2020 - 19:33

bondgenoten? vazallen ! en daarbij doe je dat

Greendutch
Greendutch3 apr. 2020 - 18:59

hoe het ook heet duidelijk is wat een tactiek deze 45* gebruikt, een onvervalste projectmanager m.i. toont maar weer eens dat Europa moet zorgen onafhankelijk te zijn. i.p.v. subsidies naar landbouw beter investeren in arme gebieden van Europa en daar weer dit soort industrie opzetten, dan maar iets duurder maar wel EU arbeidsnormen, veiligheid, kwaliteit enz betere lonen in die streken, vaste banen, die gebieden verbeteren op die manier onafhankelijk van china, usa, en wat nog voor piraten

2 Reacties
mayhem
mayhem3 apr. 2020 - 22:22

Project management? Dan schat je Trump veel te hoog in hoor. Dat zou betekenen dat er een plan achter zat. Het is alleen maar reageren, ballen terugkaatsen en overal overheen walsen wat hij doet.

Bert VanDuren
Bert VanDuren4 apr. 2020 - 10:44

Onafhankelijk van China? Hoe zou je dat dan willen doen?