Joop

Vrouwen op elektrische step rijden voetganger dood en verdwijnen

  •  
20-06-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
208 keer bekeken
  •  
Parijs perkt elektrische deelsteps verder in

© Een Een deelstep in een winkelstraat in Parijs. ------------------------ Parijs perkt elektrische deelsteps verder in. De elektrische deelsteps worden door gebruikers op het voetpad achtergel

De Parijse politie zoekt twee vrouwen die een andere vrouw hebben doodgereden met een elektrische step. Het ongeval vond plaats in de nacht van zondag op maandag. Het slachtoffer, de 31-jarige Italiaanse Miriam, werd aangereden toen ze langs de Seine liep. De vrouw die in een Italiaans restaurant werkte, raakte door de klap in coma. De vrouwen reden door, Miriam overleed woensdag in het ziekenhuis.
Het gebruik van elektrische stepjes is omstreden: regelmatig vinden er ongelukken plaats. In 2019 overleed een 25-jarige Parijzenaar die op zijn elektrische stepje werd aangereden door een vuilniswagen. In Brussel kwam in hetzelfde jaar een 41-jarige stepper om het leven toen hij met zijn hoofd de stoeprand raakte.
De berijders van een elektrische step vormen daarnaast regelmatig een gevaar voor andere verkeersdeelnemers, zoals voetgangers. De Franse minister van Verkeer Élisabeth Borne besloot het gebruik van de stepjes daarom twee jaar geleden te verbieden op het trottoir. Ook in Duitsland is het niet toegestaan om op de stoep te rijden.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (31)

Tom Meijer
Tom Meijer21 jun. 2021 - 14:54

De stoep is, althans in Nederland, voor de voetgangers. En dat moet zo blijven.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen21 jun. 2021 - 13:22

In tegenstelling tot wat de meesten hier denken zijn e-steps in Nederland soms wel toegestaan op de openbare weg, als ze een RDW keur hebben. Op de stoep mogen ze echter niet rijden. https://www.vraaghetdepolitie.nl/verkeer/overig-verkeer/mag-ik-met-mijn-elektrische-step-buiten-rijden.html

1 Reactie
harold7
harold722 jun. 2021 - 0:37

Die zijn op 1 hand te tellen. De legale hebben een blauw kenteken. Maar je ziet ze amper. We zien in het straatbeeld bijna alleen maar de illegale steps. Dat weet jezelf ook wel...

Buitenstaander
Buitenstaander21 jun. 2021 - 8:23

Het is voor de familie verschrikkelijk, en dan is de vraag zijn deze steps echt zo gevaarlijk, en wat is de statistiek tot nu toe, voordat we verbieden? Want ik kan me voorstellen dat we dan in NL direct scooters verbieden, want daar hebben we ook een fijne trackrecord van. Scheelt ook meteen een aantal plofkraken.

2 Reacties
Jozias2
Jozias221 jun. 2021 - 12:27

Ze zijn al verboden...

harold7
harold722 jun. 2021 - 0:39

Ogen open doen. In Nederland rijden er veel mensen op illegale elektrische steps. Dus onverzekerd en een deel heeft niet eens een rijbewijs.

Eellco2
Eellco220 jun. 2021 - 17:56

Omdat er dodelijke ongevallen met e-steps zijn en de roep om een verbod klinkt: hoe verhoudt zich het aantal doden per afgelegde kilometer tot andere vervoersmiddelen?

5 Reacties
Jozias2
Jozias220 jun. 2021 - 20:31

vrijwel alle e-steps zijn al verboden in Nederland

Bastet2
Bastet221 jun. 2021 - 6:17

Probeer eerst eens uit te leggen waarom die vergelijking belangrijk zou zijn. En google dan zelf ook even wat cijfers bij elkaar om. Op deze manier is het alleen maar wat roepen. (Waarbij je jezelf waarschijnlijk heel kritisch vind...)

Buitenstaander
Buitenstaander21 jun. 2021 - 8:25

@Bastet Even los van wie het uit moet zoeken: Als dit een (verschrikkelijk....) incident is dan is verbieden toch wat haastig. Stoppen we morgen dan ook met scooters?

Bastet2
Bastet221 jun. 2021 - 11:09

@Buitenstaander Die dingen zijn in Nederland verboden; het is geen kwestie van gaan verbieden. We hebben het in Nederland gelukkig niet zo geregeld dat allerhande onveilige vervoermiddelen pas verboden worden als er voldoende doden gevallen zijn. Wat mij betreft stoppen we morgen ook met scooters, maar de hemplicht zal zeker ook bijdragen aan de veiligheid (en het verminderen van de populariteit...)

Eellco2
Eellco222 jun. 2021 - 4:43

Toelichting: als e-steps relatief veilig blijken, dwingt een verbod mensen richting onveiliger vervoersmiddelen. — Om een verbod roepen is dan roekeloos.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 jun. 2021 - 17:00

De e-step wordt gepropageerd als alternatief voor ander gemotoriseerd stadsvervoer, maar ik vermoed dat de step vnl voetgangers in steppers heeft veranderd. Weg ermee.

Poeha2
Poeha220 jun. 2021 - 16:56

Met een elektrische step? Je wil toch niet weten wat er zou gebeuren als ze op een scooter hadden gezeten.

1 Reactie
ton14024
ton1402420 jun. 2021 - 18:49

2x overleden?

adriek
adriek20 jun. 2021 - 16:43

Relativerend: auto's, motoren en fietsen veroorzaken veel meer verkeersdoden. Er is een vervoermiddel bij, dus gebeuren daar ongelukken mee, met gewonden en doden tot gevolg. Het doorrijden na een (zo ernstig) ongeval is dan weer een daad van heel andere orde. Ik hoop dat de daders gepakt en gestraft kunnen worden, maar dat is bij zo'n fijn anoniem stepje waarschijnlijk lastig. Waarom hebben dat soort dingen geen verplicht kenteken/verzekeringsbewijs?

4 Reacties
ton14024
ton1402420 jun. 2021 - 18:59

´´Relativerend: auto’s, motoren en fietsen veroorzaken veel meer verkeersdoden.´´ Wat is daar relativerend aan? Kom met cijfers.

Bastet2
Bastet221 jun. 2021 - 6:23

@Eirda Net als Eellco ben je maar gewoon wat aan het roepen. Ik kan niet over Frankrijk spreken, maar hier hebben ze geen kenteken en verzekeringsbewijs omdat ze niet toegelaten zijn op de weg. Vermoed zomaar dat dat ook geldt voor Frankrijk Maar dat had je zelf ook kunnen weten als je je er even in zou verdiepen in plaats van voor de vuist weg wat te roepen. Dat het verboden is, daar is een goede reden voor. Langs de zijlijn staan natuurlijk ook hier weer de onnozelen het gevaar weg te relativeren. Totdat het een keer echt mis gaat, dan staat datzelfde volk te krijsen dat de overheid veel harder op had moeten treden.

adriek
adriek21 jun. 2021 - 9:12

In Frankrijk vallen zo'n drieduizend doden per jaar in het verkeer. Geen idee hoeveel doden per auto of stepkilometer dat zijn. Voor auto's en andere vervoermiddelen zal het ongetwijfeld bekend zijn, bij een steekproefgrootte van 1 (step-dode) is er geen zinnig woord over te zeggen. Relativerend: er gaan in frankrijk dus drieduizend mensen per jaar dood in het verkeer, het grootste deel door auto's en motorfietsen, over heel Europa spreken we over ruim vijfentwintigduizend. Stepjes (als veroorzaker) hebben nu welgeteld 1 dode op hun geweten. Objectief is er geen enkele reden om daar drukte over te maken in perspectief met de duizenden verkeersdoden: als we de stepjes verbieden scheelt dat 1 dode, als we 'iets' aan het andere verkeer doen scheelt dat al snel honderden doden. Als we een keuze moeten maken welk probleem we moeten aanpakken zouden dat niet de stepjes moeten zijn. Dat bedoel ik met relativeren.

Bastet2
Bastet221 jun. 2021 - 11:06

@Eirda Klopt; er vinden heel weinig dodelijke ongevallen plaats met die stepjes, omdat ze weinig worden gebruikt. Gelukkig maar. Je moet oorzaak en gevolg daarbij niet verwisselen. Er statistieken op loslaten is helemaal een doodlopende weg; juist omdat de aantallen zo gering zijn geeft je dat geen betrouwbare info. Dan kun We gaan die dingen niet verbieden; ze zijn al verboden. Zoals dat in beginsel geldt voor alle gemotoriseerde voertuigen. Pas nadat ze goedgekeurd zijn, mag je er mee de openbare weg op. Kijk naar dat iele stepje; stel je een volwassen man op dat ding voor die zich met 25 km/h voortbeweegt; je hoeft dan toch geen raketgeleerde te zijn om in te zien welke risico's daar aan kleven voor gebruiker en omgeving? Een heel klein beetje inzicht in mechanica volstaat. Ik begrijp echt niet dat je dit ding toe zou willen laten omdat er tot nu toe nog te weinig doden mee zijn gevallen. Na hoeveel doden zou bij jou een lampje gaan branden dat dat misschien toch niet zo'n goed idee is? Ik zit niet te wachten op volgende soortgelijke incidenten. Jij ook niet, neem ik aan.

Thuiszitter
Thuiszitter20 jun. 2021 - 13:53

Twee vrouwen op een step of wat ? Dat lijkt mij toch sterk .

1 Reactie
HappyBuddha
HappyBuddha20 jun. 2021 - 16:55

Twee vrouwen op een step of wat ? Dat lijkt mij toch sterk een/één het blijft lastig

Ecclesia
Ecclesia20 jun. 2021 - 13:26

Vergelijkbaar met segway's. Ook die dingen zijn verboden in menig toeristisch gebied. Het werd een plaag (wellicht nog steeds zo in de oorden die ik bezocht heb).

1 Reactie
adriek
adriek21 jun. 2021 - 11:48

Het ligt nooit aan het (vervoer) middel maar aan degene die er op (in) zit (staat). Wielrenners die veertig kilometer per uur over wandelpaden jagen, zestigplussers op een e-bike die blijkbaar niet weten dat je ook minder dan vijfentwintig kunt rijden, skateboards en skates zonder remmen, automobilisten die geen flauw idee lijken te hebben waarom die witte streep-patronen toch op de weg staan, scholieren die lijken te denken dat de weg er exclusief voor hen is... Egoisme viert hoogtij. Niet zo gek gezien het 'ieder voor zich' beleid dat vanuit Den Haag al decennialang gepropageerd wordt. Zorg voor jezelf, sch&#t aan de rest.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland20 jun. 2021 - 12:06

een stepje? hoe hard rijden die dingen dan dat ze gevaarlijk zijn?

3 Reacties
ton14024
ton1402420 jun. 2021 - 13:31

Zoek een trottoirband op en check het zelf. Nooit behoord van de man die met zijn handen in zijn zakken liep en struikelde?

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 jun. 2021 - 14:34

Ik ken 2 gevallen die de klap niet overleefden, allebei fietsers

Hakkepuf
Hakkepuf21 jun. 2021 - 7:00

Zo'n stepje kan 25km/uur.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 jun. 2021 - 11:41

Behalve verbieden ook handhaven

2 Reacties
adriek
adriek21 jun. 2021 - 11:49

Waarom verbieden? Regels stellen (en handhaven) is ook een optie. Parkeerbeleid is zeer effectief: een kwestie van foto's maken en rekeningen sturen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 jun. 2021 - 14:05

Overlast is ook een argument om geen voertuigen op de stoep toe te laten, ook geen geparkeerde.