Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Vrouwen moeten niet hun benen sluiten, maar hun hart openen

  •  
08-03-2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
56 keer bekeken
  •  
WhatsApp-Image-2019-03-07-at-14.38.29
'Vrouwendag gaat over solidariteit. In plaats van ongenuanceerd te roepen dat alleenstaande moeders maar gewoon moeten gaan werken, zou je je kunnen verdiepen in hun verhalen'
“Dan had je je benen maar niet open moeten doen.” “Dom”, “lui”, “onverantwoord”. Niet de woorden waar je op hoopt als je een actie organiseert om aandacht te vragen voor alleenstaande moeders. Ik was erbij, als organisator van de actie en als alleenstaande moeder, afgelopen dinsdag 5 maart. In principe was onze actie een succes: de politici die we spraken hadden aandacht voor onze petitie en onze zorgen. De media deden verslag van waarom we daar stonden. Maar online reageerden vele honderden mensen met de negatieve woorden waar ik dit stuk mee begon. Nu is dat op zich niets nieuws, en woorden doen niet zo’n pijn. Maar dit keer staken ze wél. Veel van die reacties kwamen namelijk van andere alleenstaande moeders. Ze kwamen ook van sommige vrouwenorganisaties die we benaderden om steun te vragen voor de petitie. Een organisatie voor vrouwen in de gezondheidszorg, durfde zelfs te reageren met de opmerking ‘dat ze jeuk krijgt van alleenstaande moeders’.
Overleven Inmiddels wordt bijna één op de tien kinderen in Nederland geboren bij een alleenstaande moeder. Het merendeel van deze moeders redt het prima. Maar een aanzienlijk deel ook niet. Als Nederlands grootste platform voor alleenstaande moeders zien wij dagelijks met hoeveel problemen veel alleenstaande moeders worstelen, maar ook hoe lang ze er – vaak alleen – uit proberen te komen. Wij spreken ze, wij kennen ze. Dit zijn geen moeders die uit gemakzucht hun handje ophouden bij de gemeente. Die thuis zitten omdat ze ervoor kiezen. Die verwend worden met regelingen. Dit zijn moeders die klem zitten tussen geen of slecht betaald werk, zorgtaken en voortdurende geldzorgen. Moeders die elke dag alleen maar bezig zijn met overleven. Die geen mogelijkheden zien om de situatie voor zichzelf te verbeteren en die in de samenleving en bij professionele organisaties tegen een muur van onbegrip lopen. Dit zijn de moeders met wie wij ons solidair verklaarden in Den Haag. En voor wie veel moeders die het (net) wel redden, dus geen begrip kunnen opbrengen.
De armoede onder alleenstaande moeders is groot. De cijfers laten dat zien: een kwart van de moeders leeft in armoede. Het is een echt probleem voor heel veel echte mensen. De volksvertegenwoordigers in het parlement zien dat, en met hen willen we werken aan een oplossing voor dit complexe probleem. Wat ik wel weet: we lossen de armoede niet op door erop te wijzen dat je zelf met 24 uur werken prima rond kunt komen, zoals veel van de vooral moeders die via social media op onze actie reageerden. Die los je niet op door te zeggen dat ‘alleenstaande moeders niet in je agenda passen’, zoals veel vrouwenorganisaties op onze petitie reageerden. Het is tijd om die agenda’s aan te passen! Om te kijken hoe het komt dat zoveel alleenstaande moeders in Nederland in armoede leven en vooral om iets te doen aan de oorzaken.
Het is vandaag internationale vrouwendag, een dag van onderlinge solidariteit tussen vrouwen. Zelfgenoegzaamheid is het tegenovergestelde van solidariteit. Het gaat niet om ‘je benen niet opendoen’ – het gaat om je hart opendoen. En in plaats van ongenuanceerd te roepen dat alleenstaande moeders maar gewoon moeten gaan werken, zou je je kunnen verdiepen in hun verhalen. Deze moeders zijn niet de huilende en klagende moeders uit de comments op social media. Het zijn strijdbare vrouwen die opkomen voor hun positie in de samenleving en die het recht hebben om ruimte op te eisen om zichzelf te ontwikkelen en aan de armoede te ontsnappen. Ze willen geen cadeautjes, ze willen zelf cadeaus kunnen kopen voor hun kinderen, ze willen een voorbeeld zijn. Zij verdienen het niet afgeserveerd te worden op social media. Ze verdienen solidariteit. Zeker van vrouwen. En zeker vandaag!
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (25)

Paul!
Paul!10 mrt. 2019 - 23:32

Die actie lijkt me prima, je schrijft trouwens zelf ook al dat het een succes was. En dan komen er reacties, sommige daarvan vervelend, soms van vrouwen, soms zelfs van alleenstaande moeders en dat nog wel op internationale vrouwendag..... Sorry hoor, misschien komt het omdat ik man ben, maar ik vind het verbijsterend hoe je solidariteit van vrouwen als iets vanzelfsprekend lijkt te zien. Hoe je het vrouwen kwalijk neemt als ze die solidariteit niet voelen. Misschien is die afbrokkelende solidariteit zelfs wel een teken dat er intussen al veel bereikt is? Vrouwen, moeders, al dan niet alleenstaand, ze zijn allemaal anders. Als mens, als individu, als vrouw. Ze leiden verschillende levens, ze hebben verschillende karakters. Soms zijn ze sterk, soms zwak, soms strijdbaar, soms zitten ze ook vol zelfbeklag. Maar meestal wisselen die zaken elkaar zelfs af in periodes. En soms voelen vrouwen zich blijkbaar sterk genoeg om vrouwen in zwakkere posities af te vallen. Maar in plaats van daarover klagen kun je ook gewoon blij zijn met de solidariteit die je wel ten deel viel. Dat is toch al mooi genoeg? zoiets is immers allesbehalve vanzelfsprekend.

Inga Sirait
Inga Sirait10 mrt. 2019 - 9:49

Bedacht me nog, bij de zuiderburen wordt al tijden gewoon uitgegaan van 'Eigen broek ophouden'. Ik werd alleenzorgend met een kleuter, peuter en dreumes (m'n jongste was 20 maanden) en ben qua (voltijds) werk gewoon doorgegaan. Juist. Nu het pubers zijn, blij dat ik hen niets hoef te onthouden. Het werk hield ik aan; de kinderen bracht ik voortaan extra dagen naar kinderdagverblijf en bso. Jarenlang me kapot geracet om in die 11 uur te kunnen werken en reizen. Dankzij professionele kinderopvang kan het wel. Daarvoor mag je dan jarenlang 500-600 euro per maand meebetalen, dus de financiele prikkel was het echt niet. Doe daar eens iets aan. Echt. Want nee, niet iedereen heeft een network en als het er wel is, werkt dat network (gelukkig) ook gewoon.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe10 mrt. 2019 - 13:41

Het verschijnsel BOM (bewust ongehuwde moeder) kwam op in het kielzog van de emancipatiegolf in de jaren 70. Zelf de broek ophouden stond gewoonlijk niet op de agenda. Niettemin vermoed ik dat de meeste alleenstaande moeders dat maar zelden echt vrijwillig zijn. Scheiden is vaak het beste van twee kwaden. Opgroeien in een situatie waarin sprake is van ruzie of geweld is niet ideaal.

Inga Sirait
Inga Sirait10 mrt. 2019 - 2:00

Minous, Ik ken mannen die het net al ik zonder netwerk (incl. hun moeder) doen en deden. Want een netwerk moet er maar net zijn. Scheelt inderdaad wel alles. Zeker met een zorgintensief kind had het me ideaal geleken, maar helaas. Ervaringen met hulpverlening, WMO/zin zal ik niet mee vermoeien maar ik zou er een extra job van kunnen maken (mijd ik maar voor zover mogelijk). Ik heb zeker een halve ton aan kinderopvang uit mogen geven. In ruil wel m’n voltijds job aangehouden. Inmiddels zijn mijn drie kinderen pubers en zitten op meerdere sporten en willen (en krijgen) extra opleidingen en meer. Gelukkig lukt dat dan net aan in je eentje. Zou lastig zonder kinderbijslag en een gedeelte van de alleenstaande ouderkop kunnen. Omdat ruim 11 jaar geen vader in beeld is, nimmer kinderalimentatie (gelukkig blijkt nu heeft hij dit ook met succes op nihil weten te laten bepalen) en in de loop van de tijd het gezag is gewijzigd, hoop ik strakjes wel op een aanvullende beurs voor de drie. Verder kunnen ze lenen en/of als ik altijd heb gedaan, combineren met werken. Ze mogen desgewenst nog lang gezellig hier blijven wonen. Gratis dan wel tegen kleine vergoeding. En verder. Verder moet je zorgen dat je het redt. ‘Leuk’ hoor, die torenhoge kgb. Procentueel enorm aandeel van het inkomen. Ik hoor die ouders geregeld als hun kinderen meerderjarig worden. De balans mag in dit land wel eens wat meer richting zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid.

punt2
punt29 mrt. 2019 - 17:18

de samenleving moet het maar oplossen ....... Dat 10 % van de kinderen door een alleenstaande moeder moet worden opgevoed is ook regelmatig een keuze van de alleenstaande moeder. Geen man maar toch een kind of al een kind bij een slechte relatie .... Het is zo makkelijk om de hierbij ontstane problemen af te wentelen op de samenleving , waar is de zelfreflectie ? Wanneer je niet in staat bent om als alleenstaande moeder voldoende inkomen te genereren, waarom dan toch een kind? Ik begrijp het echt niet.

Le Chat Botté
Le Chat Botté9 mrt. 2019 - 8:45

Armoede is een vorm van structureel geweld. Ik sta achter iedere mens die er tegen wil vechten of er aan wil ontsnappen. Lieden die menen dat ze icommentaar op andermans seksualiteit moeten hebben: u had, heeft en zal nooit en te nimmer inspraak hebben in het besluit van een vrouw om al dan niet haar benen te spreiden.

Sam V
Sam V8 mrt. 2019 - 17:19

Ik ben geen vrouw dus onderlinge solidariteit is wat lastig. Solidariteit met individuele vrouwen in deze positie wel. In tegenstelling tot deze oproep dus, waar alle alleenstaande moeders als strijdbare vrouwen die opkomen voor hun positie in de samenleving ... . Ik waag dat te betwijfelen. Scheer ze niet over één kam. Niet negatief op social media, maar ook niet positief.

Stuurman aan wal
Stuurman aan wal8 mrt. 2019 - 16:18

Kinderen hebben (met name op jonge leeftijd) veel zorg nodig en kosten ontzettend veel geld. Als je weet dat je daarin niet kunt voorzien, waarbij je ook nog rekening moet houden met een evt. beëindigen v.d. relatie, is het waarschijnlijk niet verstandig om aan kinderen te beginnen. Je hoeft je benen niet te sluiten, als je maar op de juiste momenten een anticonceptiemiddel gebruikt. Volgens mij leven we in een tijd en maatschappij van: 'with great freedom en opportunities comes great responsibility'. Ik vermoed dat we ons daardoor minder solidair zijn gaan voelen met mensen die in de knoei komen te zitten.

6 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin8 mrt. 2019 - 17:34

En dat zaadje is er zomaar ingevlogen?

doron
doron8 mrt. 2019 - 19:15

Minoes, Natuurlijk niet. Mannen en vrouwen samen hebben de verantwoording om niet zwanger te raken. Mannen hebben niet het alleenrecht om papa te worden, vrouwen niet om mama te worden.

Stuurman aan wal
Stuurman aan wal8 mrt. 2019 - 19:33

Nee, natuurlijk niet! Maar de persoon die dat zaadje ingeschoten heeft, kan niet zwanger worden. En die zwangere vrouw kan er niet snel tussenuit knijpen. Ja, ze kan kiezen voor abortus of het kind afstaan, allebei verschrikkelijk, lijkt me. Nee, da's helemaal niet eerlijk, maar wel de realiteit. Kortom, bezint eer ge begint.

Inga Sirait
Inga Sirait9 mrt. 2019 - 0:39

Het kan zeker. Nooit anders gedaan. Gelukkig ook al voordat mijn drie inmiddels pubers en ik ruim 11 jaar geleden partner- en vaderloos raakte. Want kinderen kosten inderdaad veel geld. En worden 18. Moet je velen met hoog kgb eens horen. Alleenstaande ouder is overigens wat misleidend. Behalve voor de belastingdienst. In mijn geval betekent het geheel alleenzorgend, ook financieel. Tering naar de nering, als met alles. Waarom de focus op moeders? Ja, zij zijn oververtegenwoordigd in alleenstaande onderhand. Tip: kijk eens naar de (ok relatief weinige) alleenzorgende vader. Die hebben verrassend vaak veel overeenkomsten met mijn gezin en het ook materieel gezien beter voor elkaar. Wat valt daarvan eenvoudig op te steken?

Minoes&tuin
Minoes&tuin9 mrt. 2019 - 11:53

Inga Sirait Die schakelen hun moeder in! Dat behoeven ze vaak niet eens te doen, die biedt het al aan!

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 mrt. 2019 - 12:40

Vaders hebben traditioneel ook banen in de sectoren waar beter wordt betaald.

koffieleut2
koffieleut28 mrt. 2019 - 15:34

Hopelijk reageren er veel vrouwen

Rick Hofland
Rick Hofland8 mrt. 2019 - 13:09

Voor het merendeel kan ik mij in de stuk vinden, maar het blijft toch lastig om maar te stellen dat alle alleenstaande moeders niet in staat zijn om te werken. Toevallig stond ik gisteren te wachten bij de school van mijn kinderen om hen op te halen toen ik een gesprek overhoorde tussen 2 jonge dames van de naschoolse opvang. Kort samengevat, de ene werkte sinds kort voor de desbetreffende opvang en de ander liep nog stage en ging op vrijdagen naar school. De eerste werkte 28 uur en de andere was dat van plan ook te doen, want “die vrijdag vrij is mij veel te veel waard, anders is het weekend zo kort en dan kom ik echt niet toe aan alles en iedereen die ik wil zien” zeiden de meiden lachend tegen elkaar. Dit is echt exemplarisch voor hoe een deel van de Nederlandse vrouwelijke beroepsbevolking in het leven staat. Waarom meer werken als je alles wat je wilt ook met minder werken voor elkaar kan krijgen en “het moet wel leuk blijven”, dat werken. Als we kijken naar andere Europese landen dan is er naar verhouding in Nederland toch echt een hele lage arbeidsparticipatie van zowel alleenstaande moeders als ook moeders met een partner die genoegen nemen met parttime werken. We kunnen wel altijd doen alsof het de dames in Nederland allemaal moeilijk gemaakt wordt om te werken, maar de praktijk is toch ook echt dat er een aanzienlijk groot aantal dames in Nederland liever niet al te veel wil werken omdat ze het wel prima voor elkaar hebben zo.

9 Reacties
Martinel
Martinel8 mrt. 2019 - 16:51

U bent een alleenstaande vader? Die uw werk met kinderen hebben combineert? Hoe doet u dat? Leg het eens uit aan al die 'luie' alleenstaande moeders.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 mrt. 2019 - 17:30

Ik ben alleenstaande moeder en werkte voltijds toen het kind klein was. Geen zin om het uit te leggen, maar onder bepaalde omstandigheden kan het.

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 mrt. 2019 - 17:42

Rick Hofland Ik vind deze reactie echt zo triest! Mensen, vooral mannen, beseffen nog steeds niet dat alleenstaande ouder zijn is 24 uur, dag en nacht er zijn voor je kind en niet iemand bij de hand die snel even de boodschappen doet terwijl jij....of even met het kind iets doet terwijl jij..... ach laat maar. 's avonds geen oppas, dan niet even weg met je vriendinnen etc.. Martinel Of niet...hij is geen alleenstaande vader vervat zijn vrouw even. En zo kan zijn vrouw even iets anders doen dan dat! Die had waarschijnlijk ook geen tijd? Misschien was ze wel even weg met haar vriendinnen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 mrt. 2019 - 17:42

vervat = vervangt..

Karingin
Karingin8 mrt. 2019 - 20:30

Alsof werken de zin van het leven bepaalt. Ik kies er nu ook voor om lekker 24u per week te werken, ik kan daarvan rondkomen en mijn werkgever is er juist blij mee. En ik ben niet eens moeder, dus voor de zorgtaken hoef ik het werken niet te laten. De overige tijd vul ik met mijn hobby's, en daar word ik intens gelukkig van. Dát is de zin van het leven maat.

Mr Ed
Mr Ed8 mrt. 2019 - 20:42

@Martinel Gezinnen waarbij beide ouders fulltime werken zijn tegenwoordig doodgewoon hoor. Makkelijk? Nee. Maar thuisblijven voor de kinderen is een luxe die de meeste mensen niet gegeven is.

Satya
Satya8 mrt. 2019 - 21:55

Karingin Krijg je dan ook toeslagen? Dan vind ik die keuze ronduit asociaal. Ik heb geen enkele moeite om mensen die niet kunnen of gewoon niets kunnen vinden uit de wind te houden. Om een sociaal stelsel in stand te houden zal iedereen die kan toch een redelijk gelijke inspanning moeten leveren. Heb je geen toeslagen heb je gelijk en heb ik geen kritiek, dan behoor je tot een zeer kleine elite en daar is niets mis mee, dat heb je dan goed voor elkaar gekregen.

Inga Sirait
Inga Sirait9 mrt. 2019 - 8:02

Precies.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 mrt. 2019 - 8:55

Ik weet niet hoeveel mensen er weten hoeveel uren er in een etmaal zitten? 24 uur werken en.... Ik zet gewoon de ene 'vreemde' vergelijking tegenover de andere ... Een appel en citroen zijn ook beide fruit!