Update Missy Franklin haalt goud en nieuw wereldrecord op 200m rugslag ... Olympisch kampioene wil terug naar amateurniveau ... Onderzoek: Vrouwelijke topsporters verdienen veel minder dan mannen
Ze wordt ook wel de vrouwelijke Michael Phelps genoemd. De 17-jarige olympisch zwemster Missy Franklin (VS) won goud in Londen op de 100 meter rugslag. De deuren zouden volgens zwemexperts nu voor haar opengaan, maar de tiener keert liever terug naar de amateurstatus. Tot grote verbijstering van velen. Want, juist nu ze in de lift van haar carrière zit, zou ze miljoenendeals kunnen binnenslepen. En wat blijkt, Franklin maakt een verstandige keuze. Vrouwelijke topsporters verdienen veel minder dan mannen.
Update 21.30 De Morgen: Melissa “Missy” Franklin heeft de 200 meter rugslag gewonnen op de Olympische Spelen. In de finale tikte de 17-jarige Amerikaanse aan in 2:04.06, een nieuw wereldrecord. Daarmee zwom ze de Russin Anastasia Zueva (2:05.92) op meer dan een lengte. De Amerikaanse Elizabeth Beisel werd in 2:06.55 derde.
Franklin wil haar opleiding afmaken en de zwemsport via de schoolcompetitie NCAAA voortzetten. Volgens sommigen loopt ze daarmee miljoenen aan inkomsten mis.
Eerder Experts zeggen dat Franklin na de Olympische Spelen kan rekenen op lucratieve sponsordeals. Naar verwachting kloppen bedrijven ongeveer anderhalf jaar voor aanvang van de volgende Spelen aan bij topsporters, dat gebeurde bijvoorbeeld ook bij Michael Phelps. Dat zou dus betekenen dat Franklin in 2015, voordat de Spelen in Rio de Janeiro beginnen, veel geld kan verdienen. Die kans wordt aanzienlijker kleiner als Franklin op amateurniveau blijft zwemmen.
Uit onderzoek van Palgrave Macmillan blijkt juist het tegendeel. Vrouwelijke topsporters doen het helemaal niet goed in de reclamewereld. Geen enkele vrouwelijke atlete verscheen in de Sports Illustrated lijst van de 50 best verdienende topsporters. Ook op TV zijn vrouwen ondervertegenwoordigd. In alle reclames komen in 11,9 procent van de gevallen, topsporters voor, daarvan is slechts 3 procent vrouw. Waar ligt dat aan?
Volgens de onderzoekers zijn er drie criteria die een campagne succesvol maken: bekendheid, ‘likeability’ en gelijkheid. Vrouwelijke topsporters voldoen vaak aan geen van de genoemde criteria. Ze zijn vaak maar twee weken in de publiciteit, waardoor ze de status van beroemdheid moeilijk bereiken. Bovendien wordt er teveel de nadruk gelegd op het lichaam van de vrouwen. Hier bestaat er een grote kans dat ze de vrouwelijke doelgroep van zich vervreemden. Het is volgens marketingdeskundigen daarom juist beter om de nadruk te leggen op persoonlijkheid of andere factoren die de sporters juist ‘menselijker’ representeren.