Vrouwen lopen bijna twee keer zoveel risico om na een auto-ongeluk bekneld te raken in het voertuig dan mannen. Ook is de aard van hun verwondingen na een crash anders dan bij mannen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek uit Groot-Brittannië. De reden: crashtestdummy’s, de poppen die bij het ontwerpen van auto’s gebruikt worden om te zien hoe het lichaam reageert op een aanrijding, zijn gemodelleerd naar het lichaamstype van een gemiddelde man.
Voor het onderzoek werd de data van ruim 70 duizend patiënten bekeken die met ernstig letsel in de grootste traumacentra van het land werden opgenomen tussen 2012 en 2019. Daaruit bleek dat hoewel mannen vaker betrokken zijn bij ernstige auto-ongelukken en vaker in het ziekenhuis belanden, slechts zo’n 9 procent van hen bekneld raakte in het voertuig. Voor vrouwen, die vele malen minder vaak ongelukken maken op de weg, is dat maar liefst 16 procent. En waar mannen vooral verwondingen oplopen aan hoofd, gezicht, borst en ledematen, is dat vrouwen vaker aan de heup en ruggengraat.
De onderzoekers leggen uit:
"Het begrijpen van sekseverschillen in letselpatronen kan paramedici helpen te voorspellen wie meer kans heeft op bepaalde verwondingen, wat weer gevolgen kan hebben voor hoe zij geholpen moeten worden en waar. Het kan daarnaast autofabrikanten helpen om veiligheidssystemen zo in te richten dat mannen en vrouwen evenveel worden beschermd.”
Het is het eerste grote onderzoek in het Verenigd Koninkrijk naar de verschillen in verwondingen tussen mannen en vrouwen na een auto-ongelukken. De onderzoekers besloten hiertoe over te gaan na het lezen van het boek Onzichtbare vrouwen (Invisible Women) van Caroline Criado Perez waarin wordt beschreven hoe vrouwen systematisch genegeerd worden bij technologisch en medisch onderzoek.
Weer een paar in hun kuif gepikte mannetjes hier in de reacties - ongelofelijk! Jongens, er wordt jullie helemaal niets aangedaan of afgepakt. Er wordt alleen geconstateerd dat bij het ontwerpen of ontwikkelen van auto's er te weinig rekening wordt gehouden met de fysiologie van vrouwen. Een ander voorbeeld waar dit fenomeen zich ook voordoet (of in ieder geval veel voordeed) is bij de voorgeschreven doseringen van medicijnen door de farmaceutische industrie. Daar gold lang ook het principe van "one size fits all"... de maat van mannen wel te verstaan. Daar komt men steeds meer op terug. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/vrouw-hoeft-maar-half-zoveel-hartmedicatie-te-slikken-als-man~b5f0d3fd/ Het is toch juist een prima zaak dat bij ontwerpen/ontwikkelen van producten de gemiddelde man niet langer de enige standaard is?
Auto-ontwerpers moeten ook rekening houden met de verschillen in lengte tussen mensen in verschillende landen. Er zit een groot verschil in lengte tussen Nederlander en Japanners: voor mannen is dat 15 cm, voor vrouwen 14 cm. Nederlanders zijn zoals bekend de langste mensen ter wereld: mannen worden gemiddeld 183,8 lang, vrouwen 170,7. Dat moet toch iets met voeding te maken hebben. https://www.zobegaafd.nl/gemiddelde-lengte-mens/ Je zou ook kunnen overwegen om voor mannen en vrouwen verschillende modellen te ontwerpen. Mannen mogen dan niet in een wagen rijden die bestemd is voor vrouwen en omgekeerd. Daar zouden autofabrikanten erg blij van worden...
Vrouwen rijden over het algemeen in kleine levensgevaarlijke autootjes. Daarnaast nemen ze niet genoeg tijd om de stoel goed in te stellen zodat ze ruimte tussen de rug en de leuning hebben. Tip: Koop een Mercedes EQS.
De titel klopt niet. Auto's worden ontworpen voor crashtests, en dus voor crashtestdummies. Het probleem is dus in de crashtest(dummies), niet in de ontwerpers. Niet-gemiddelde mannen (dat zijn er heel veel!) lopen vermoedelijk ook meer risico dan mannen die lijken op crash-test-dummies.
Beetje tendentieus. De kop boven dit artikel had namelijk ook kunnen zijn: 'Dikke man raakt bij ongeluk vaker bekneld omdat auto's ontworpen worden voor niet-dikke mannen' of 'Lange man raakt bij ongeluk vaker bekneld omdat auto's ontworpen worden voor mannen van een gemiddelde lengte'. Dummy's zijn poppen met een bepaalde lengte, een bepaald gewicht en bepaalde - bewust ingebouwde - zwakke plekken. Fabrikanten gebruiken ze in allerlei soorten en maten - en ze kunnen winkelen in wat ze de ook wel de 'Hybrid Family' familie noemen. En ja, daar zitten ook vrouwelijke dummies bij - en kinder-dummies!
Waarom ontwerpen vrouwen niet ZELF een auto, i.p.v. dat aan mannen uit te besteden en vervolgens te gaan mekkeren dat het niet goed is? Laat vrouwen eens zelf een automerk met bijbehorende fabriek, en bijbehorende vrouwelijke Crash Test Dummies opzetten - klagen, klagen, klagen - maar zelf aanpakken, ho maar. Wil de nieuwe Elana Musk nu opstaan?
Lieve schatten, als iemand zijn stoel naar voren moet plaatsen omdat hij/zij anders niet met de voeten bij de pedalen kan, heeft dat dan niet met lichaamsbouw te maken ?
@ KimVo - natuurlijk! Dit van jouw lieve schat, doctorandus H.C.Q.T.
Als één van de factoren is, het dicht op het stuur zitten. Dan is het toch interessant om uit te zoeken waarom dat zo is. Vrouwen zijn over het algemeen kleiner, dus kortere ledenmaten. Dat zou iets kunnen zijn. Maar dan zou je dezelfde resultaten moeten zien bij mannelijke populaties met een vergelijkbare lichaamslengte.
Ik moet toch aannemen dat de onderzoekers hun resultaten daar op gecorrigeerd hebben? (nee, ik heb het rapport niet gelezen)
Het is weer zo laat - andermaal ontwaar ik een patroon dat mij als man niet vrolijk stemt. Dit alles is een plot, doorgestoken kaart, een sluwe opzet; het is geen toeval of onhandigheid. Het spel werd zo lang op deze wijze gespeeld, om vrouwen in een kwaad daglicht te zetten. Om de mannelijke mythe te bestendigen, die zegt dat vrouwen onhandige, zeg maar gerust beroerde chauffeurs zijn. Wie kent nu niet het sprookje dat met name dames het linker voorportier opengooien zonder te kijken, zodat je als fietser levensgevaar kunt lopen? Er wordt hier, veel te laat maar toch, een heuse samenzwering ontmaskerd, ontrafeld, getoond als zijnde de criminele constructie die ze is. De schrijver William S. Burroughs merkte ooit op, inzake complotten en paranoïdie: "There Is No Such Thing As Paranoia, There's Just Knowing The Facts."
Heb je de uitkomsten van het onderzoek wel gelezen? Er staat dat het ook komt door het rijgedrag van de vrouwen.
Het komt volgens het onderzoek niet alleen door lichaamsbouw. Ook speelt rijhouding een rol. Vrouwen zitten volgens het onderzoek dichter met hun neus op de vooruit en vergroot bij een ongeval inklemming. “ Also, if women are driving, they tend to have their seat positioned closer to the steering wheel, which could contribute to them becoming trapped. However, differences in body shape are also likely to come into play”
toch raar dat onderzoekers wereldwijd vergeten dat de helft van de wereldbevolking uit vrouwen bestaat en dat zij dáárom alleen al nog nooit zelf op het idee gekomen zijn om alle testen en toetsen te onderscheiden in die beide criteria.
Welnee, da's helemaal niet raar. De hele wereld is eeuwenlang een mannendomein geweest, vrouwen mochten nix want ze konden nix. Toen dat beeld ging draaien, zat het mannelijk perspectief al zo diep ingebakken, dat krijg je niet zomaar veranderd. Het is ook deels gemakzucht, want bij wetenschappelijk onderzoek wil je zo min mogelijk variabelen
Het onderzoek zegt ook dat het verschil te maken kan hebben met rijgedrag. “ Also, if women are driving, they tend to have their seat positioned closer to the steering wheel, which could contribute to them becoming trapped.” Mijn moeder rijdt ook Altijd met haar neus op De voorruit.
Ja heel raar toch, dat vrouwen proberen om hun lichaam proberen aan te passen aan de omgeving. Mannen doen dat veel beter, die passen gewoon de omgeving aan aan hun lichaam....oh wacht, dáárom werden vrouwen tot voor kort grotendeels als handelingsonbekwaam gezien, nee nou snap ik 't!
Volgens het onderzoek gaan vrouwen dichter op het stuur zitten. Wat mij betreft prima. Maar dan zit je wel sneller knel, omdat de ruimte tussen de buik en het stuur minder is. Prima, maar dat heeft niets met lichaamsbouw te maken maar met de manier van rijden.
Nee Wie, je stoel naar voren schuiven omdat je klein bent valt niet onder rijgedrag. Rijgedrag heeft betrekking op de manier hoe iemand zich in het verkeer gedraagt -> het gedrag van een rijdende verkeersdeelnemers op de weg. Neem je de verkeersregels in acht of ben je een aso op de weg? Rij je veilig of ben je een gevaar op de weg voor alle andere verkeersdeelnemers? Hoe je je stoel zet in de auto valt onder de (rij)positie. Je moeder kan met haar stoel naar voren dus prima en veilig rijgedrag tentoonspreiden in het verkeer. Andermaal blijkt uit een reactie van je dat je niet alleen een slordige lezer bent, maar ook dat begrijpend lezen niet echt een forte van je is.