Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

PvdA-Kamerlid Arib stapt op

Voelt zich niet meer veilig na 'dolkstoot' Vera Bergkamp
Joop

Vrouw met hoofddoek belaagd in Albert Heijn

  •  
03-04-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
58 keer bekeken
  •  
Albert Heijn 9

© Albert Heijn, Ginnekenweg 46, 4818 JG, Breda

Een jonge vrouw en haar moeder zijn afgelopen weekend belaagd in de Albert Heijn in winkelcentrum Bilgaard in Leeuwarden. Dat schrijft Meldpunt Islamofobie in een Facebookpost. De vrouw was boodschappen aan het doen met haar zoontje en haar moeder, toen een vrouw naar hen schreeuwde “Jullie soort moet zich schamen” en, naar haar moeder, “Die daar, met die hoofddoek”. Joop.nl sprak met haar over het incident (naam bij de redactie bekend):
"Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt, tenminste, niet zo extreem. Ik was vooral stomverbaasd en bleef maar vragen: “Waar beschuldigt u mij van? Waar gaat dit over?” Kijk ik woon in Rotterdam en ben niet zo snel bang, maar vooral voor mijn moeder was het echt bedreigend. Iedereen kijkt je aan alsof jij iets misdaan hebt, niemand durft in te grijpen – misschien omdat die mevrouw ouder was of zo, maar het was echt bizar. Vervolgens komt er ook nog een man van bijna twee meter vertellen dat we onze bek moesten houden en werden we door de hele winkel door die mensen achtervolgd."
Gevraagd wat het personeel deed om in te grijpen antwoordde ze:
"De meiden van het brood stonden op nog geen meter afstand en zeiden helemaal niets. De teamleider kwam even kijken maar rende meteen weer weg. Toen ik hem daarop aansprak zei hij: “Wat wil je dan dat ik doe?” Nou zorgen dat je klanten in veiligheid kunnen winkelen misschien? Uiteindelijk ging hij de vrouw vragen of ze met ons in gesprek wilde, wat wij prima vonden, maar toen ik mijn moeder vroeg om even met mijn zoontje van 14 maanden aan de kant te gaan staan, zei hij dat we ‘geen stennis moesten gaan schoppen’. Alsof het een daad van agressie was dat ik mijn zoontje in veiligheid wilde brengen. De vrouw weigerde met ons in discussie te gaan, maar ze bleven wel achter ons aanlopen in de winkel en wijzen, terwijl ze zeiden: “We zien jullie buiten wel.” Toen hebben we de politie gebeld. Die zeiden dat ze niets konden doen en dat we maar terug moesten bellen als er echt iets gebeurd was."
En daarna:
"Later is mijn moeder met mijn broer en zijn vrouw teruggegaan naar de winkel en zij hebben toen met de manager gesproken. Die heeft de camerabeelden bekeken en de vrouw, die dit soort dingen al vaker gedaan had daar, een winkelverbod van twee jaar opgelegd. De politie wilde in eerste instantie alleen een melding doen en geen aangifte opnemen, maar omdat de vrouw een bekende is van de winkel en omdat er camerabeelden zijn is het uiteindelijk toch gelukt. Mijn moeder woont in dezelfde buurt als die mensen in een seniorenflat en is als de dood dat ze hen op straat tegenkomt. Ze denkt er zelfs over om haar hoofddoek maar af te doen uit angst voor dit soort incidenten."
Joop.nl belde met de bewuste Albert Heijn en sprak een medewerker die het incident bevestigt (naam bij de redactie bekend):
"Ik was op dat moment net klaar met werken dus weet niet precies hoe en wat, maar er heeft inderdaad een dergelijk incident plaatsgevonden. Een vrouw heeft twee/drie zinnen wat lijkt op iets dat discriminerend is geroepen en is toen de teamleider haar aansprak weggelopen, omdat ze geen zin had in discussie. De vrouw die werd lastiggevallen is later nog terug geweest en heeft toen met mijn manager gesproken, dat is alles wat ik weet."

Meer over:

leven, nieuws, moslimhaat,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (93)

ronald8
ronald87 apr. 2016 - 15:27

Degene die anderen niet beoordelen op zijn/haar gedragingen, maar op basis van uiterlijkheden of op grond van het behoren tot een bepaalde groep, verliest zelf iedere rechtvaardiging voor zijn of haar gedrag. Helaas komt dit bij alle "soorten" mensen voor en het blijft altijd verwerpelijk.

Aldus Mei
Aldus Mei7 apr. 2016 - 13:04

Mensen hoeven hun fatsoen niet meer te houden. Ze hebben immers een grote blonde leider als moreel kompas. Of het nu het uitschelden van onschuldige Moslima's is of Het in elkaar meppen van onschuldige lesbo's zoals laatst in Groningen of het aanvallen van hulpverleners wat vaak gebeurt. We moeten hier harder tegen optreden en er moet duidelijk worden gemaakt dat het ego niet de baas is in dit land maar het belang van onze samenleving. We willen een samenleving waar mensen veilig over straat kunnen, waar hulpverleners zonder ogen in hun rug hun werk kunnen doen, waar geloof en geaardheid je niet op klappen of een scheldpartij komt te staan. Tolerantie is niet persé dat alles maar mooi en prachtig vindt. Tolerantie is dat je ook zaken die je niet mooi en prachtig vindt ook tolereert. Met één uitzondering, grensoverschrijdende intolerantie.

voxpopuli2
voxpopuli25 apr. 2016 - 8:11

Volgens mij is het ergste wat deze vrouw gezegd heeft valt onder belediging van een groep waar zij deze vrouw toe rekende op haar uiterlijk . het gebeurde in een winkel dus technisch gezien is het winkelvredebreuk.

Windowjan
Windowjan4 apr. 2016 - 17:56

@Herman van Dijk, Heel fijn dat jij aanslagen begrijpelijk vindt. Mijn (niet blanke) vrouw heeft wel erger gehoord omdat zij een blanke man heeft. En ja, die klojo's waren 100% niet blank.

6tekens
6tekens4 apr. 2016 - 17:30

Als ik op de markt loop is het niet leuk om voor mijn voeten gespuwd te worden , gebeurt helaas vaker. Mensen kunnen elkaar niet meer luchten of zien , er heerscht een grote mate van xenofobie en reacties op die xenofobie , mensen zijn vreemde wezens .

2 Reacties
Yvonne333
Yvonne3335 apr. 2016 - 10:35

ik ben als blonde hollandse oudere dame uitgescholden door een marokkaans meisje dat ik een vuile hollandse hoer was en nog een stel scheldwoorden, alleen omdat ze tegen auto s aan liep en ik daar wat van zij, ze was 16 jaar ofzo en dat moeten wij maar nemen? Wat als iemand zo tegen haar moeder tekeer was gegaan? Grote kerels keken gewoon hoe ik verrot werd gescholden en niemand zei doe eens rusig tegen die mevrouw, ik ben er helemaal overstuur van geweest.

momoski
momoski9 apr. 2016 - 13:51

@damestasje: Dat is inderdaad erg. Zonder het goed te praten, is er wel een groot verschil tussen een meisje van 16 of een volwassen vrouw op leeftijd. Ik denk dat de schok dan vele malen groter is. Immers als volwassene zou je toch wel beter moeten weten.

Zandb
Zandb4 apr. 2016 - 11:14

Het staat u vrij om alle aandacht te besteden aan welk hufterig gedrag dan ook.

patriciasaulus
patriciasaulus4 apr. 2016 - 11:10

Noem 1 voorbeeld dat u belaagd bent of uitgescholden bent door een moslim?? Noem er 1. Waarschijnlijk zult u ook niet ingrijpen bij wat voor een incident dan ook. U heeft het waarschijnlijk niet zo op buitenlanders , Maar dat is maar een kleine gok hoor. Ik wacht op uw voorbeelden. En bedoel ik niet van horen zeggen maar wat u zelf is overkomen

Ayomide
Ayomide4 apr. 2016 - 10:49

Het zijn dit soort voorvallen, die mede de aanslagen in Brussel en onlangs in Lahore verklaren. Geweld is altijd verwerpelijk, maar niet altijd onbegrijpelijk, want ik kan me goed voorstellen hoe machteloos Moslims zich voelen.

3 Reacties
Common Sense
Common Sense4 apr. 2016 - 13:09

Mijn god, ben jij 'for real'?

MarinusCalamari
MarinusCalamari4 apr. 2016 - 13:14

En als je dan bedenkt dat moslims niet bepaald de enige groep is die regelmatig onheus bejegend wordt, maar wel één van de weinige die vanuit de groepsidentiteit aanslagen pleegt, dan zakt uw "hypothese" als een slecht gelukte souffle in elkaar. Dat komt omdat die andere groepen meestal geen religie aanhangen die voorschrijft dat ongelovigen opgeruimd dienen te worden.

naraga
naraga4 apr. 2016 - 13:24

U draait oorzaak en gevolg om. Dit soort voorvallen worden verklaard door aanslagen in Brussel en Lahore (Daar hebben ze vast ook veel last van Islamofobie....).

omaoeverloos
omaoeverloos4 apr. 2016 - 8:40

Tja, moslims zijn niet de enigen die radicaliseren.

3 Reacties
patriciasaulus
patriciasaulus4 apr. 2016 - 11:11

En dat maakt het goed dat mensen zo met elkaar omgaan. Wat heeft deze vrouw ( met hoofddoek ) misdaan. U wordt toch ook niet aangevallen omdat u blank bent en moet boeten voor alle blanken misdaden die er gepleegd worden.

omaoeverloos
omaoeverloos4 apr. 2016 - 12:19

"En dat maakt het goed dat mensen zo met elkaar omgaan." Waarom maakt dat het goed, vindt U? Overigens gaan mensen al op deze manier met elkaar om sinds ze op twee benen zijn gaan lopen. "Wat heeft deze vrouw ( met hoofddoek ) misdaan. U wordt toch ook niet aangevallen omdat u blank bent en moet boeten voor alle blanken misdaden die er gepleegd worden." Dat is me wel eens overkomen, ja, dat ik werd aangevallen omdat ik blank ben.Meestal omdat men hier ervanuit gaat dat blank gelijk staat aan rijk. Helaas voor de aanvallers, dat ben ik niet. Vreemd is het overigens dat wanneer een moslim radicaliseert, er gelijk een batterij lieden een verklaring voor de radicalisering staan op te lepelen , terwijl in dit geval de kijvende dame mij ook maatschappelijk mislukt lijkt.

Common Sense
Common Sense4 apr. 2016 - 13:10

Wat is een blanke misdaad?

truusbeek2
truusbeek24 apr. 2016 - 7:04

Vreselijk voorval die door het management goed is opgelost door de scheldende vrouw 2 jaar een verbod op te leggen. Niet groter maken dan het is.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*4 apr. 2016 - 5:59

Waar zijn onze leiders gebleven?. Het is toch aan hen om de huidige negatieve sfeer in ons land weg te werken, door goede en geruststellende woorden te zeggen, in de landelijke media, richting alle goede burgers in Nederland, nonmoslim/moslim. De verschrijkkelijke incidenden in Parijs, Brussel enz. waren de daden van ontzettend wrede en genadeloze terroristen, punt uit. Om de schuld van deze daders rechtstreeks te geven aan Ahmed of Fatimah, die op de hoek woont, dat is gewoon hartstikke fout, wat mij betreft. Maar dan wie ben ik?. Een fijne dag.

4 Reacties
Neill Page
Neill Page4 apr. 2016 - 8:53

Lijkt me niet de taak van de regering (neem aan dat u dat bedoelt met leiders) om zich met dit soort incidenten te bemoeien. Ik hoorde vandaag dat imam elforkani had gezegd dat veel mensen op de hoogte zijn van wie er radicaliseert maar dat ze hen niet aangeven om hen te beschermen. Als dat waar is valt Ahmed of Fatimah, die op de hoek woont wel zeker wat te verwijten.

patriciasaulus
patriciasaulus4 apr. 2016 - 11:12

Amen

Appi Mohamud
Appi Mohamud4 apr. 2016 - 12:22

Neill Page Ik denk dat het voor bijde kanten geld. alleen gaat het radicalisering van Henk en Ingrid veel harder, ik kan je dat vertellen uit persoonlijke ervaringen maar ben niet zoals jij die vrienden en familie zomaar aangeeft.

slopsma
slopsma4 apr. 2016 - 18:02

Appi Mohamud 4 april 2016 at 14:22 Ik denk dat het voor bij de kanten geld. alleen gaat het radicalisering van Henk en Ingrid veel harder, Ja want Henk en Ingrid plegen ook aanslagen met honderden doden!

Cees Groninger
Cees Groninger4 apr. 2016 - 5:27

Generalisaties alom en wie zegt dat deze mw PVV 'er is? En dat fascisten de straat overnemen Laipose? Overdrijven is een vak.

1 Reactie
Zandb
Zandb4 apr. 2016 - 7:27

Ik ben het met u eens, Cees. Aan onderschatten, daarentegen, hebben we ook weinig: Was deze mevrouw niet zo vasthoudend geweest, dan was dit incidentje keurig onder de radar gebleven. Dat is natuurlijk ook niet helemaal betekenisloos.

BasVV
BasVV4 apr. 2016 - 2:31

Het is heel triest. Maar of dit over islamfobie gaat. Deze vrouw had al een winkelverbod voor twee jaar. Dat krijg je niet zomaar. Waarschijnlijk zijn er al eerdere incidenten geweest. Die dan weer niets te maken hadden met hoofddoekjes en zo. In het dorp waar ik woon wonen ook een paar gestoorde mensen. Vrijwel iedereen weet wie dat zijn. Meestal is het genoeg om even met ze mee te lopen en een vriendelijk praatje te maken. Ook al gaat het nergens over. Deze mevrouw was nogal agressief. Maar dat hoort er ook bij. Dat is de samenleving.

2 Reacties
Zandb
Zandb4 apr. 2016 - 7:33

Volgens mij is het winkelverbod n.a.v. dit incident - als druppel die een emmer met "dit soort dingen (zoals duidelijk vermeld wordt)" doet overlopen - opgelegd. Het laat zich aanzien, dat dit een probleem van die mevrouw die over de schreef ging, is. Maar anders dan in een dorp, is zoiets in een stad niet zo makkelijk te benaderen op de manier die u voorstelt. Moesten we dan ook maar niet doen! Inderdaad hoort "agressief zijn" bij het leven maar er op de juiste wijze tegen optreden ook. En dat liet hier duidelijk te wensen over.

OlavM
OlavM4 apr. 2016 - 23:58

@ BasVV: [Waarschijnlijk zijn er al eerdere incidenten geweest. Die dan weer niets te maken hadden met hoofddoekjes en zo.] O ja, hoe weet je dat? Die eerdere incidenten kunnen ook (minstens voor een deel) een racistische achtergrond hebben. Je begint dus al weer te bagatelliseren zonder enige feitelijke basis.

[verwijderd]
[verwijderd]3 apr. 2016 - 23:48

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Neill Page
Neill Page4 apr. 2016 - 9:09

Islamofobie bestaat niet, het is islamangst..

Appi Mohamud
Appi Mohamud4 apr. 2016 - 12:29

@ Neill Page you say tomato I say tomato. Als je wilt dat de wetten in youw grens door iedereen gerespecteerd word, moet je wel hetzelfde doen in een andermans grens. Hoe belachelijk zo een wet ook mag klinken.

Иосиф Виссарионович
Иосиф Виссарионович3 apr. 2016 - 23:39

Hoor en wederhoor. Ik ben erg benieuwd naar het verhaal van de beklaagde. Dit is een verhaal van een kant. Een FB post en nauwelijks op waarheid te controleren. Als ik de woorden van de manager lees valt het allemaal reuze mee. De grote vraag is: Wat was de aanleiding? Hieronder lees ik div verwijten: PVV, Racisten, Fascisten. Hoogst waarschijnlijk was het een verwarde vrouw

3 Reacties
Zandb
Zandb4 apr. 2016 - 7:37

Gezien de feiten die hier in het artikel genoemd worden en het winkelverbod van twee jaar dat de vrouw opgelegd krijgt, omdat er al meer van "dit soort" misdragingen zijn, dan is er voldoende ruimte geweest voor "de kant van de dader". De dader kan dit natuurlijk juridisch aanvechten.

Tokoloshe
Tokoloshe4 apr. 2016 - 10:46

Doet mij denken aan die jonge moslima's die met bier overgoten werden bij Den Haag HS. Iedereen over de rooie, maar er bleek helemaal niets te zien op camerabeelden. Ik ben terughoudend bij dit soort verhalen.

Zandb
Zandb4 apr. 2016 - 19:47

Tokolshe; het is misschien wel handig als u ook het bericht las.

chad
chad3 apr. 2016 - 23:31

@machielse93 Ik durf je gelijk te geven over Centraal Afrika. Aanvulling: In Nederland voelen vele Nederlanders zich achtergesteld. Veel sociale woningen worden verkocht en van de weinige die er overblijven gaat 1/5 naar asielzoekers. Mensen komen vrijwel niet meer in aanmerking van urgentieverklaring. Er was deze week een stel 24 en 20 jaar met een onverwacht kind dat nog eens ernstig ziek is. Zij moest maar het doen met een kamer van 15m2. Leg hen dan uit dat een vluchteling wel recht op een huis heeft en zij niet. Het gevoerde beleid is heel slecht. En als de mdia over deze gebeurtenissen/incidenten gaan schrijven, zal het vanzelf populair worden onder bepaalde groepen zn vooral gevoelige jongeren. 10 jaar gelden hadden we nog Lonsdale jongeren en ik vrees dat die sub-cultuur gaat terugkomen. In welk vorm is en bereidheid is nof maar de vraag.

1 Reactie
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten4 apr. 2016 - 10:07

En dat gaan die 'vele Nederlanders' dan uitvreten op lotgenoten - andere Nederlanders, bovendien - met een ander kleurtje die er ook niks aan kunnen doen? Mensen die waarschijnlijk ook niet zo veel geld hebben, en heel waarschijnlijk helemaal geen asielzoeker zijn? En dat laatste gezegd hebbende, uitvreten op asielzoekers die het nog slechter hebben getroffen dan zijzelf, die hun lthuisgebied hebben moeten verlaten? Het is de politiek die het heeft verdomd voldoende huizen te bouwen, die sociale woningbouw laat liggen. Die 'veel Nederlanders' reageren hun frustraties af op de verkeerde, en dat is vies, vuil en goor.

rbakels
rbakels3 apr. 2016 - 22:38

De politie is wettelijk verplicht elke aangifte van een strafbaar feit op te nemen. Er moet dan natuurlijk wel een feit gepleegd zijn dat wettelijk strafbaar is gesteld. Weigert de politie, dan kun je - ook weer volgens de wet- schriftelijk aangifte doen. Als ze daar moeilijk over doen kun je je aangifte rechtstreeks naar het OM sturen, want dat is ook verplicht aangiftes aan te nemen. De politie houdt niet van aangiftes omdat ze worden afgerekend op oplossingspercentage, en elke nieuwe aangifte is vooralsnog een onopgelost strafbaar feit.

1 Reactie
Minoes2
Minoes24 apr. 2016 - 11:40

Aannemen wel en seponeren ook!

adriek
adriek3 apr. 2016 - 20:17

Waar blijven de PVV aanhangers die publiekelijk afstand nemen van dit soort geweld?

4 Reacties
Bram Emanuel
Bram Emanuel4 apr. 2016 - 0:32

Geweld? Niks van gelezen. Wel van een oude vrouw die wat gemeens zou hebben geroepen.

Chris de Boer
Chris de Boer4 apr. 2016 - 6:10

Ik vermoed eerlijk gezegd dat de PVV achter deze actie zal staan en zal aangrijpen om hun blabla extra kracht bij te zetten.

holverda
holverda4 apr. 2016 - 6:30

Ik denk dat de dame in kwestie in een achterstandspositie zit en daarom zo reageert; wellicht dat ze zich beter gedraagt wanneer je haar wat extra geld toestopt. Dit is dus eigenlijk de schuld van de maatschappij, maar met islamofobie heeft dit in ieder geval niets te maken. Islamofobie is vredelievend!

adriek
adriek4 apr. 2016 - 19:37

@Bram, verbaal geweld, ofwel intimidatie is niet niks. In veel gevallen is het zelfs strafbaar.

kapitanlaipose
kapitanlaipose3 apr. 2016 - 20:12

De fascisten nemen de straat over. En zoals verwacht staan we er bij en kijken er naar. Niemand die in de winkel ingrijpt. De AH medewerkers niet, de manager niet en de omstanders niet. We zijn te bang om op te staan tegen fascisten. Bang om beschuldig te worden dat we hun vrijheid van meningsuiting beknotten. Er was maar één iemand nodig die op stond en zei dat ze af moeten blijven van onze mensen. Soms sociaal maar altijd anti fascistisch. ps we zouden het woord islamofobie niet moeten gebruiken maar daar in plaats van moslimfobie moeten gebruiken. Mensen mogen prima bang zijn voor de islam. Het wordt echter een probleem als ze moslims geweld aan doen of als tweede rang gaan behandelen (moslimfobie)

8 Reacties
Albert Einstein
Albert Einstein4 apr. 2016 - 6:19

Er worden ook wel eens winkels overvallen door anderen. Is dit dan erger?

trebor2
trebor24 apr. 2016 - 9:57

kapitan.".De fascisten nemen de straat over" Ik heb er hier in Leiden nog helemaal niets van gemerkt...

Moeder Pietje
Moeder Pietje4 apr. 2016 - 10:58

Ik vind de scheiding Islam / moslims maar raar. Het een volgt uit het ander. Islam is gebaseerd op voor zoete koek aannemen wat massamoordenaar Mohammed zei en deed. Moslims staan daar achter. Zo moeilijk is het toch niet?

Molly Sweet2
Molly Sweet24 apr. 2016 - 12:41

En welke fascisten bedoel je dan, Laipose? Wellicht die linkse anti-fascismeclub die onlangs een groep demonstranten met geweld en succes het zwijgen wist op te leggen? Die fascisten? Of zijn dat volgens jou geen fascisten?

Dunya2
Dunya24 apr. 2016 - 15:59

"Roep je dat ook als weer eens in de Tietjerkerbuurtbode of in het Veendammer Dagblad iets staat over nageroepen en nagesiste meiden?" Dat is nog niets, vergeleken bij autochtone pedofielen die werkzaam zijn in kinderopvangcentra en in het nieuws hebben gestaan.

Common Sense
Common Sense4 apr. 2016 - 22:46

Die kwam uit een Baltische staat, Dunya. In de envelop en postzegel erop zoals wij zeggen in A-Noord.0

OlavM
OlavM4 apr. 2016 - 23:52

@ Dirk Jan: Jawel zeg, bagatelliseer maar weer, net als voxpopuli. Het was geen "ordinaire scheldpartij", maar puur racisme en bedreiging.

Dunya2
Dunya25 apr. 2016 - 10:07

@DirkJan De autochtone jongeren kunnen er ook wat van, en gaan soms verder. Ik zal je mijn ervaringen op dat gebied maar besparen. Tuig is tuig. En dan de autochtone studenten die stoer doen hoeveel meiden ze dat weekend, en welke meisjes ze dat weekend hadden ******. Dat getuigt niet echt van respect voor die meiden. Met andere woorden niet zo geobedeerd zijn door wantoestanden bij allochtonen, die komen ook bij autochtonen voor. Bovendien is dat het onderwerp nu niet, maar je kan het niet nalaten om allochtonen in een negatief daglicht te plaatsen.

Sir Douglas
Sir Douglas3 apr. 2016 - 19:25

Helaas moeten die arme moslima's 'weten die veel' het ontgelden, flink hoor, Jammer , heb met ze te doen.....veel sterkte meiden.

msj_meijerink
msj_meijerink3 apr. 2016 - 19:23

Ik zou zeggen: Geertje bedankt. Dat heb je toch mooi voor elkaar, dat zulke idiote tokkies haast een vrijbrief krijgen zo tegen onze medelanders te ageren, Op zo'n agressieve samenleving zit ik niet te wachten.

2 Reacties
holverda
holverda4 apr. 2016 - 6:26

Ik begrijp dat je de profeet ook verantwoordelijk houdt voor terreur daden zoals in Brussel? Zo niet dan waarom nu wel Wilders beschuldigen?

msj_meijerink
msj_meijerink4 apr. 2016 - 7:22

@holverda: dus de ene tokkie krijgt een vrijbrief om mensen voor rotte vis uit te maken, omdat elders andere gekken bommen plaatsen. Wil je soms de oud-joodse en islamitische wet 'een oog voor een oog, een tand voor een tand' gaan invoeren. Dat is vreemd, want dat staat volgens mij diametraal op jouw pvv-standpunt aangaande 'christelijke en joodse(!) waarden'.

OpiniePaultje
OpiniePaultje3 apr. 2016 - 18:41

Na schelden, doodsbedreigingen, het onder druk zetten van democratisch gekozen bestuurders en het kapot maken van andermans eigendommen rukt het PVVee nu ook hoofddoeken af van moslima's. Maar we blijven volhouden dat dit land niet gek is geworden...

6 Reacties
arjenZH
arjenZH3 apr. 2016 - 19:56

Aldus het meldpunt "Islamafobie" Hoe verzin je het.

Jhonathan
Jhonathan3 apr. 2016 - 20:31

@ OpiniePaultje 3 april 2016 at 20:41, > Maar we blijven volhouden dat dit land niet gek is geworden < Niet zo overdrijven. Er staat toch duidelijk in het artikel, en ik citeer: "Die (de manager) heeft de camerabeelden bekeken en de vrouw, die dit soort dingen al vaker gedaan had daar, een winkelverbod van twee jaar opgelegd."

johannn2
johannn23 apr. 2016 - 22:34

Jhonathan, De rest van het artikel staat er ook niet voor niets bij hoor, Jhonathan. .

Zandb
Zandb4 apr. 2016 - 7:24

Inderdaad, johann, dat iemand hemel en aarde moet bewegen om hier de enig juiste aandacht voor te krijgen; dat maakt dit artikel pijnlijk duidelijk.

Zandb
Zandb4 apr. 2016 - 11:23

Ach, Tijdgenoot, als iemand een binnen de AH een vrouw voor "hoer" uitmaakt, hoop ik ook, dat ze wat minder moeite hoeft te doen om daar de juiste aandacht voor te krijgen. Het maakt mij niet zo veel uit, welke afkomst op welke manier zich misdraagt. U toch ook niet?

Zandb
Zandb4 apr. 2016 - 19:49

Nou, Tijdgenoot, dat begrijpt u dan niet goed.

Flipje Tiel
Flipje Tiel3 apr. 2016 - 18:38

Normaliter negeert men dit soort verwarde mannen of vrouwen, maar helaas wordt nu alles op scherp gezet.

3 Reacties
mayhem
mayhem3 apr. 2016 - 21:16

Eeeeen daar gaan we weer. Als een Nederlandse zulk soort dingen roept tegen een moslima, dan is deze persoon verward. En daar kan je niks aan doen, da's een ziekte of stoornis. Als moslimjongens een Nederlandse hoer noemt, dan komt het omdat ze uit een verwerpelijke cultuur komen en intrinsiek slecht zijn.

JohnVKR
JohnVKR3 apr. 2016 - 21:34

Ha ha ha... als een Nederlander verwerpelijk gedrag vertoont gaat het om een verwarde persoon of psychopaat, gaat het om een Marokkaan dan zoeken we een verklaring in de Koran. Bizar.

Flipje Tiel
Flipje Tiel4 apr. 2016 - 17:56

Welnee, moslimjongeren zijn ook verward, en psychische ziekten komen juist onder hen vaak voor.

RoBru
RoBru3 apr. 2016 - 18:23

Foei. En ik bedoel echt foei! Dit is een beetje waar Eranos het elders over had, hoe VVM min of meer beperkt zou moeten worden door ethiek. Nu ben ik daar tegen, maar hier worden duidelijk (mijn) ethische normen overschreden door iemand die gewoon over straat loopt, of in een Albert Heijn aan te spreken met “Jullie soort moet zich schamen” en “Die daar, met die hoofddoek”. Maar is het behalve bemoeizuchtig en onaangenaam ook daadwerkelijk bedreigend? Is dit iets wat we strafbaar zouden willen stellen? En is dit iets wat een podium als Joop verdient? En zo ja, omdat het bijvoorbeeld een (ongewenste) trend signaleert, wat willen we er dan vervolgens mee?

2 Reacties
Paul250371
Paul2503714 apr. 2016 - 17:17

Als je door 2 malloten de winkel door wordt gevolgd en met de bedreiging we zien je uiten wel kan ik mij voorstellen dat het voor een vrouw met kind bedreigend is

Paul250371
Paul2503714 apr. 2016 - 17:18

buiten

DaanOuwens
DaanOuwens3 apr. 2016 - 18:20

Dit soort incidenten gaan steeds vaker in het nieuws komen. Het komt sowieso vaker voor. En gelukkig trekken meer allochtone vrouwen aan de bel. Dit soort gedrag van - ik noem het maar even de PVV-achterban - wordt opgeroepen door de uitspraken van Wilders. Het is rot voor mensen die niets hebben misdaan dat zij op deze wijze worden lastig gevallen. En er zullen straks wel weer een aantal mensen aanvoeren dat ze er zelf om vragen met die hoofddoek. Wat echter nog veel gevaarlijker is, is het feit dat dit soort incidenten bijdragen aan verder polarisering in de samenleving en daarmee ook aan radicalisering van moslim jongeren. Wilders zaait zijn haat niet alleen bij zijn achterban maar uiteraard ook bij de mensen die hij het land uit wil zetten. Ik maak mij zorgen om een geweld escalatie als dit niet een halt wordt toegeroepen.

3 Reacties
Machielse93
Machielse933 apr. 2016 - 19:25

Zullen weinig mensen zijn die beweren dat ze er om vragen door een hoofddoek te dragen. Deel ook je mening dat deze incidenten zullen toenemen en bijdragen aan de steeds groter wordende polarisatie. Waar ik het echter niet mee eens ben is dat het ligt aan de PVV of Wilders. Zonder de PVV of Wilders is het probleem niet ineens opgelost. Het is helaas zou dat hoe meer agressie er vanuit de islam en moslims komt hoe meer agressie er ook naar die kant teruggaat. Dat is gewoon een zeer logisch oorzaak en gevolg en heeft weinig met Wilders te maken. Het doet me denken aan de Centraal Afrikaanse Republiek waar islamitische rebellen het land overgenomen hebben, gruwelijkheden gepleegd hebben waarna de Fransen ingrepen. De christelijke meerderheid heeft in het machtsvacuüm de islamitische minderheid grotendeels het land uitgejaagd. Het lijkt alsof we in Europa stapje voor stapje die kant opgaan.

stokkickhuysen
stokkickhuysen4 apr. 2016 - 9:28

@Machielse Je kunt de rol van Wilders als ophitser alleen ontkennen als je een wegkijker wil zijn. natuurlijk is Wilders niet eigenhandig in staat geweest de islam in een kwaad daglicht te stellen. Maar om door zonder oplossing al 'minder minder' loeiend NL door te trekken is olie op het vuur gooien, en daar mag je hem wel op aanspreken: NL bang maken voor eigen politiek gewin.

OlavM
OlavM4 apr. 2016 - 23:45

@ Dana Ouwens: Zo ver zit Han van der Horst er dus niet naast met zijn uitspraak, dat Wilders "de belangrijkste prediker van het salafisme in Nederland" is.....

Gino66
Gino663 apr. 2016 - 17:41

Incidenten als deze zijn direct te herleiden tot het zaaien van haat door figuren als Wilders. Hij kan dan wel zeggen dat hij afstand neemt van bedreigingen en geweld, maar daarmee steekt hij z'n kop in het zand. Men ziet in zijn geroeptoeter een legitimiteit om moslims op deze manier te mogen bejegenen.

4 Reacties
Machielse93
Machielse933 apr. 2016 - 19:27

Welk geroeptoeter precies? Wilders maakt namelijk altijd onderscheid tussen moslims (het individu) en de islam (de ideologie)

hugo bergveen
hugo bergveen4 apr. 2016 - 5:22

@Machielse O ja?

stokkickhuysen
stokkickhuysen4 apr. 2016 - 9:19

@Machielse Die 'minder minder minder' ging over individuen, toch?

OlavM
OlavM4 apr. 2016 - 23:42

@ Gino66: Wilders steekt niet eens zijn kop in het zand. Hij doet maar alsof hij er niets mee van doen heeft. Maar hij weet intussen dondersgoed dat zijn uitspraken aanzetten tot haat en een opruiend effect hebben.

Mostafa
Mostafa3 apr. 2016 - 17:38

Tuig kent geen kleur of cultuur , het kan je blond, blauwe of bruin buurman zijn !

Meta Foor
Meta Foor3 apr. 2016 - 17:34

de crux zit m in het zinnetje :""Ze denkt er zelfs over om haar hoofddoek maar af te doen uit angst voor dit soort incidenten.'' ; is dat assimilatie dan ?

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen4 apr. 2016 - 9:17

Nee, dat is je bedreigd voelen.

voxpopuli2
voxpopuli23 apr. 2016 - 17:16

De debilisering slaat toe.. Maar afgaande op het verhaal is het een vrouw die al vaker overlast veroorzaakte. Dorpsgek heet dat..

9 Reacties
apolitiekert
apolitiekert3 apr. 2016 - 18:49

Dat is een reële mogelijkheid. Maar..... wat als dat niet het geval was en ze dus geen dorpsgek is?

Ben Joop
Ben Joop3 apr. 2016 - 18:57

Jouw eerste reflex is bagataliseren? Waarom?

voxpopuli2
voxpopuli23 apr. 2016 - 19:16

Ik bagatelliseer niet, ik lees uit het verhaal dat die vrouw dat vaker doet. Conclusie in de War.

Acid Prune
Acid Prune3 apr. 2016 - 19:51

Dat denk ik dan ook . Helaas is is er een dorpsgek genaamd Wilders die een dorpsgekkenpartij heeft opgericht en ineens duiken er overal dorpsgekken op .

Tom Meijer
Tom Meijer3 apr. 2016 - 20:26

@Ben Joop Gewoon, omdat dit de standaardreactie van 'stem van het volk' in dit soort gevallen is.

Joe Speedboot
Joe Speedboot3 apr. 2016 - 20:35

'Maar afgaande op het verhaal is het een vrouw die al vaker overlast veroorzaakte. Dorpsgek heet dat..' Dat verzin je er helemaal zelf bij. In het verhaal is werkelijk geen enkel aanknopingspunt te vinden voor je bewering.

voxpopuli2
voxpopuli24 apr. 2016 - 5:34

@joespeedboot. Later is mijn moeder met mijn broer en zijn vrouw teruggegaan naar de winkel en zij hebben toen met de manager gesproken. Die heeft de camerabeelden bekeken en de vrouw, die dit soort dingen al vaker gedaan had daar, een winkelverbod van twee jaar opgelegd. Aldus het verhaal

OlavM
OlavM4 apr. 2016 - 23:38

@ voxpopuli: Jaja, dit soort "dorpsgekken"worden in het bijzonder aangemoedigd door het getioer van "dorpsgek"Wilders. [....de vrouw, die dit soort dingen al vaker gedaan had daar...] "Dit soort dingen" kan betrekking hebben op precies dezelfde racistische acties. Niets onschuldigs, dus.

OlavM
OlavM4 apr. 2016 - 23:39

Correctie: "getioer" moet zijn: getier.