Joop

Vrijwilliger Rode Kruis bedreigd omdat ze vluchteling troostte

  •  
21-05-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
224 keer bekeken
  •  
EXPLAINER Spain Migrants

© A migrant is comforted by a member of the Spanish Red Cross near the border of Morocco and Spain, at the Spanish enclave of Ceuta, on Tuesday, May 18, 2021. (AP Photo/Bernat Armangue)

De Spaanse Luna Reyes, een vrijwilligster van het Rode Kruis, wordt bedolven onder de hatelijke berichten van extreemrechtse zeloten nadat er eerder deze week een foto van haar was verschenen waarop is te zien hoe ze een uitgeputte Senegalese vluchteling troost.
De man bereikte deze week de Spaanse enclave Ceuta, aan de Afrikaanse oever van de Straat van Gibraltar. “Hij huilde, ik stak mijn hand uit en hij omhelsde mij”, aldus de 20-jarige Reyes.
Aanhangers van de extreemrechtse partij Vox spreken schande van deze daad van medemenselijkheid. Op sociale media nemen ze haar onder vuur. “Ze zagen dat mijn vriend zwart was, en zeiden verschrikkelijke, racistische dingen tegen mij”, vertelt de hulpverleenster.
In een reactie besloten andere mensen het voor Reyes op te nemen: zij maakten de hashtag #GraciasLuna trending. Ook leden van de Spaanse regering prijzen de 20-jarige. “Zij belichaamt de beste waarden van onze samenleving”, meent de minister van Economische Zaken Nadia Calviño.
Hoe vaak spreek je iemand met een andere kijk op de wereld? Joop.nl, EW en Arminius willen je uitnodigen voor een wandeling of een videogesprek met iemand die over sommige zaken een andere mening heeft. Doe je mee? Beantwoord de eerste stelling hieronder. Meer lezen over De Wandeling? Klik hier. Zie je hieronder geen stelling? Pas je cookie-instellingen aan of klik hier.
window.addEventListener('message', function (evt){ var embed = document.getElementById('mycountrytalks-embed'); var currentScrollTop = 0, newScrollTop = 0; var additionalSafeSpace = 50; if (evt.origin === 'https://app.mycountrytalks.org') { if ("wasResized" in embed.dataset) { currentScrollTop = document.documentElement.scrollTop || document.body.scrollTop; newScrollTop = currentScrollTop + embed.getBoundingClientRect().top - additionalSafeSpace; window.scrollTo(0, newScrollTop); } embed.style.height = evt.data + 'px'; embed.setAttribute('data-was-resized', 'true'); } }, false);
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (70)

Freddy2
Freddy223 mei 2021 - 5:55

Vluchteling/migrant.... Op de 1 of andere manier kan ik mij niet aan het idee onttrekken dat deze man een hele zware reis heeft meegemaakt en opgelucht is te zijn waar hij nu is, al is er een kans dat de reis nog zwaarder, frustrerender wordt en misschien wel helemaal voor niets is geweest. Natuurlijk moet je zo een mens troosten. Ik denk dan ook dat 95% van de discussie hieronder bullshit is en de mensen die deze voeren allemaal extremisten zijn waarbij het niet gaat om de inhoud van het hierboven geschreven stuk maar waarbij het gaat om modder te kunnen gooien naar elkaar.

Thuiszitter
Thuiszitter22 mei 2021 - 11:49

Een vluchteling is iemand die zijn woongebied is ontvlucht uit vrees voor geweld of zijn leven. De meeste vluchtelingen komen uit gebieden met oorlog of dreiging daartoe, of uit staten waar grove schendingen van de mensenrechten plaatsvinden. Maar mensen als Mini en exkraker weten bij voorbaat dat deze definitie niet bij deze man hoort. Ik zou zeggen ga dit jaar op vakantie naar Senegal , bekijk wel even het reisadvies .

5 Reacties
Mini2
Mini222 mei 2021 - 12:03

Nogmaals: Senegal is een relatief veilig land. Het is geen CAR, Congo, Somalië, Ethiopië (ondanks dat Ethiopië normaal wel veilig is).

Exkraker
Exkraker22 mei 2021 - 12:18

Volgens de Nederlandse Overheid is Senegal een veilig land, dus een beroep op asiel in Nederland maakt waarschijnlijk niet zoveel kans, bijzondere omstandigheden daargelaten.

Cageman2
Cageman222 mei 2021 - 14:34

Dat zeggen ze niet. Ze geven aan dat “migrant” de lading beter dekt. 1. Senegal is een veilig land. De kans dat het een vluchteling betreft is dus klein 2. Migrant sluit verder niet uit dat de reden van migratie vluchtten zou kunnen zijn. Blind ervan uitgaan dat het een vluchteling betreft is niet alleen feitelijk onjuist, maar heeft ook weg van “white saviourism”. Waar je blijkbaar denkt dat heel Afrika 1 groot gewelddadig, onveilige, dictatuur betreft. En elke afrikaan een “arme vluchteling”?? Wie is er nu “fout” bezig?

Stheno
Stheno22 mei 2021 - 14:38

Thuiszitter, "Een vluchteling is iemand die zijn woongebied is ontvlucht uit vrees voor geweld of zijn leven." Helemaal prima, jouw insteek. Inmiddels is deze Senegalees ruim 3000 km van zijn eigen land vandaan en heeft hij minstens 3 grenzen gepasseerd voordat hij in Ceuta aankwam. Me dunkt dat je niet meer kan spreken van ergens vandaan vluchten maar ergens naartoe vluchten. Als het woord migrant je niet bevalt, kun je ook de term reiziger gebruiken. En wat is er mis met Senegal als vakantieland?

rvb2
rvb222 mei 2021 - 21:52

Migrant ben je pas na de verhuizing. Tot dan is de beste term "asielzoeker".

Cageman2
Cageman222 mei 2021 - 11:21

Senegal is een veilig land dus “migrant” is hier beter op zijn plaats. Hou eens op met manipulatieve onwaarheden om de “beeldvorming” proberen te sturen... Verder: ban extremisten gerust van sociale media. Triest zulke reacties op getoonde compassie. (Zij het dan een tikkeltje naief).

1 Reactie
Satya
Satya23 mei 2021 - 5:54

Over beeldvorming sturen gesproken.

Greendutch
Greendutch22 mei 2021 - 10:56

wel vreemd dat traditionele waarden als troost , compassie en hulpvaardigheid niet meer gewaardeerd worden? blijkbaar toch door een deel van de mensheid? ook raar dat een item over hulp, troost, compassie hier uitmond in een discussie over LHBTQ en homehaat maar je de wereld veranderd, wel / niet ten goede / kwade, maak maar een keuze aub

The Apple
The Apple21 mei 2021 - 23:29

Exkraker: "voor welke landen in Afrika is het wel veilig voor homo’s? Dat zijn er niet zoveel, vrees ik." Morgen schrijft hij weer dar het niet om vluchtelingen gaat, maar om gelukszoekers.

3 Reacties
Mini2
Mini222 mei 2021 - 9:13

Feitelijk klopt dat toch? Of kun jij mij vertellen waar homo's wél veilig zijn in Afrika en/of het Midden-Oosten?

Exkraker
Exkraker22 mei 2021 - 10:10

Het woord gelukzoeker heb ik nog nooit gebruikt. Ik spreek over vluchtelingen en migranten. Beter opletten :-)

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 mei 2021 - 2:08

Als je zojuist bijna verdronken bent, van huis en haard weg, dan maakt het niet uit of je vluchteling of migrant bent en de verzorgster ook niet volgens mij. Wie wil er nu niet door zo'n begripvolle vrouw getroost worden als het even teveel wordt. Zeg eens eerlijk!

Borre Krol
Borre Krol21 mei 2021 - 22:39

Je mag en moet met alle recht dit soort kwaadaardige vuilspuiterij hekelen. Dat maakt nog niet dat de misdadige uitlokking en dito facilteren van vrijwel alleen illegale migranten door Marokko als chantagemiddel richting Spanje en tegelijkertijd de EU niet evenzo gehekeld mag en moet worden. Dat vereist behalve andere niet mis te vestane repercussies richting Marokko ook een actief terugzenden, tegenhouden, en ontmoedigen van deze illegale migranten. Al was het maar om je als EU-landen dan onderscheidend anders met echte vluchtelingen en hun belangen om te gaan.

Sonic2
Sonic221 mei 2021 - 21:11

Iedereen is geschokt en iedereen snapt het niet. Maar volgens mij is dit hoe extreem/ ultra rechts zich dag in/ dag uit gedraagt. Elke dag weer iets nieuws. Is het geen smakeloze poster over de 2e wereldoorlog dan is het wel politiek bedrijven als de lijken van aanslagen nog liggen af te koelen. Dit kan er ook nog wel weer bovenop. Wat gaan we er eigenlijk aan doen? In plaats van concluderen dat sommige mensen echt geen leven hebben. Of het aan sociale media wijten. Als je vluchtelingen dehumaniseert en als monsters neerzet dan zijn de mensen die hun helpen dat op een gegeven moment ook. Het zijn de mensen die dit gedogen. En die de rode loper voor dit soort tuig uit rollen. En altijd maar foute partijen nuanceren. Die nu een laf en halfslachtige veroordeling doen. Die het vuur maar groter laten worden en nu met een klein beetje bluswater komen. Misschien eens foute partijen als foute partijen duiden. Monsters als monsters zien. Stoppen met knuffelen. Stoppen met racisten als bezorgde burgers zien. En het gevaar eens durven te zien. Als zelfs een vrijwilliger al niet veilig is als ze een vluchteling troost.

3 Reacties
RechtdoorZee93
RechtdoorZee9322 mei 2021 - 5:15

"politiek bedrijven als de lijken van aanslagen nog liggen af te koelen. " Laten we eerlijk zijn, dit gebeurd bij alle kanten.

Sonic2
Sonic222 mei 2021 - 9:42

@ Recht door Zee Ik doel uiteraard op de aanslag in Bataclan waar Wilders al liep te schreeuwen en brullen toen de aanslag plegers in Bataclan nog bezig waren. Een dermate concreet voorbeeld heb ik "alle kanten" nog niet gezien. Links is niet assertief genoeg. En laat zich door onbeschoft en onbehouwen rechts van alles in de schoenen schuiven. Tot op een moord op een politicus aan toe. Waarom voelt u de drang om trouwens in dit soort gevallen alles te nuanceren? Waarom nuanceren we ultra rechts voortdurend? Zijn we het met ze eens? Of een deel van de bevolking? Waarom nuanceren we racisme? Waarom nuanceren we vluchtelingen demonisering? Waarom eigenlijk? Of is het taboe om daar moeilijke vragen over te stellen? En hoor je dan meteen bij Bij1 of DENK thuis.

Mini2
Mini222 mei 2021 - 12:01

@Sonic Wacht even, jij vraagt jezelf waarom we 'extreem-rechts' nuanceren om vervolgens te roepen dat men je meteen bij BIJ1 of DENK neer zet als je die vraag stelt?

Oki Doki
Oki Doki21 mei 2021 - 20:00

Als je echt om de wereld en de mensen zou geven dan zou je weten dat er meer samengewerkt moet worden om de armoede uit de wereld te helpen, dan hoeven mensen ook niet meer te vluchten. De rechtsextremisten die doen daar niet aan mee, die verwerpen iedere vorm van menselijkheid.

1 Reactie
Oki Doki
Oki Doki21 mei 2021 - 20:48

Het is tijd voor veel meer gelijkheid op de wereld. Het is oneerlijk en onterecht dat zoveel mensen, ook in Nederland in armoede leven en dat de rijken steeds maar rijker worden.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9321 mei 2021 - 15:43

Gestoort. Sommige mensen hebben ook echt geen leven en leggen zout op elke slak.

Satya
Satya21 mei 2021 - 14:11

Je leest hier weer dat uit Senegal geen vluchtelingen komen. Dat soort mensen zou zichzelf eerst eens beter informeren. Sommige stammen zijn niet veilig en voor homo's is het een gevaarlijk land.

6 Reacties
Exkraker
Exkraker21 mei 2021 - 18:22

Dat zal zeker kloppen, maar voor welke landen in Afrika is het wel veilig voor homo's? Dat zijn er niet zoveel, vrees ik.

Hallahan2
Hallahan221 mei 2021 - 18:32

Voor LGBTQ is, met een paar uitzonderingen, heel het Midden-Oosten en Afrika gevaarlijk. Één van de weinige veilige landen voor LGBTQ is het op Joop zo verfoeide Israël. Het Palestijnse gebied is ook gevaarlijk voor de leden van de LGBTQ gemeenschap. In ruim 70 landen is homofilie strafbaar met straffen uiteenlopend van gevangenis, stokslagen tot zelfs de doodstraf. Dus we moeten migranten uit al die landen maar als vluchteling beschouwen?

Satya
Satya21 mei 2021 - 18:41

Exkraker Klopt Hallahan Wat jij daarvan vindt moet jij weten. Gebruik in ieder geval geen valse termen, de kans dat dit een vluchteling is is groot. Het is wel wrang dat de migratie van kapitaal uit de 3e wereld geen enkel probleem is, bijna niemand die dat probeert tegen te houden maar mensen worden als last ervaren.

Mini2
Mini222 mei 2021 - 5:08

@Satya 'de kans dat dit een vluchteling is is groot.' Open deur.

Ch0k3r
Ch0k3r22 mei 2021 - 7:06

@satya Maar moeten wij landen steunen waar lgbtqi hun leven niet zeker is?

Satya
Satya22 mei 2021 - 17:16

Ch0k3r Wie steunt wie? Hoe gaan wereldwijde geldstromen?

Miss Piggy
Miss Piggy21 mei 2021 - 13:28

Wat medemenselijkheid mag niet meer? Deze dame die troost en soelaas biedt wordt blijkbaar door dat zooitje onverlaten verantwoordelijk gesteld voor de complete vluchtelingen problematiek. Maar goed, dit is helaas ook inherent aan Social Media. 20 jaar geleden zou je van dit soort tuig nooit wat gehoord hebben.

2 Reacties
Mini2
Mini221 mei 2021 - 13:48

'Maar goed, dit is helaas ook inherent aan Social Media. 20 jaar geleden zou je van dit soort tuig nooit wat gehoord hebben.' Dit dus, de meute heeft via social media een stem gekregen en iedereen hoort die stem.

Tom Meijer
Tom Meijer21 mei 2021 - 20:17

"dit soort tuig" Het is misschien wat boud geformuleerd maar Miss Piggy heeft natuurlijk wel gelijk.

LHTJ
LHTJ21 mei 2021 - 13:25

Schandalig om deze jonge meid zo te belagen, ze heeft een ideaal en brengt dat ook in de praktijk. Daar zouden veel mensen van die leeftijd een voorbeeld aan moeten nemen. een kleine correctie in de titel van het artikel; Uit Senegal komen geen vluchtelingen, enkel economische migranten.

7 Reacties
Mini2
Mini221 mei 2021 - 13:50

'Schandalig om deze jonge meid zo te belagen, ze heeft een ideaal en brengt dat ook in de praktijk. Daar zouden veel mensen van die leeftijd een voorbeeld aan moeten nemen.' Mee eens, putting your money where your mouth is.

Karingin
Karingin21 mei 2021 - 16:42

Ten eerste is dat onderscheid al zeer arbitrair. Ten tweede is er wel degelijk geweld en onderdrukking tegen minderheden, het is ook een zeer religieus land. Ten derde weet jij helemaal nix van die mensen, dus hou je oordeel gewoon voor je

Satya
Satya21 mei 2021 - 17:25

Op zich een mooie reactie. Ken jij deze man? Weet jij welke etniciteit of seksuele geaardheid? Senegal kan gevaarlijk zijn voor homo's bv.

Mini2
Mini221 mei 2021 - 18:36

@Karingin 'Ten derde weet jij helemaal nix van die mensen, dus hou je oordeel gewoon voor je En wie ben jij dan wel niet om over mij te oordelen en mij als een veredelde xenofoob weg te zetten omdat ik vragen stel over het feit dat iemand uit Senegal hier als 'vluchteling' wordt neergezet?

Tom Meijer
Tom Meijer21 mei 2021 - 20:19

"een kleine correctie in de titel van het artikel" Je weet er meer van. Vertel op.

Mohawk2
Mohawk221 mei 2021 - 21:13

Mini voelt zich persoonlijk aangevallen terwijl Karingin reageert op de reactie van LHTJ. Maar zelfs al zou Karingin op Mini hebben gereageerd, dan nog toont hij/zij zich een bijzonder slechte lezer. Want in Karingins reactie valt het hele woord xenofoob niet, noch wordt er überhaupt een oordeel geveld over de persoon waarop Karingin reageert, maar een onderbouwde tegenwerping gegeven op het in twijfel trekken of iemand uit Senegal wel echt een vluchteling is of kan zijn. Zou Karingin soms doel getroffen hebben bij Mini zonder dat ze hem/haar maar zelfs in het vizier had? Of zijn LHTJ en Mini misschien dezelfde personen en vergat Mini even met welk account er ingelogd was?

Mini2
Mini222 mei 2021 - 9:17

@Mohawk Tevens is haar tweede reactie (op mijn reaguursel) vergelijkbaar met de reactie die ze op het reaguursel van LHTJ gaf, snappie?

Leontrotsky
Leontrotsky21 mei 2021 - 13:17

Schitterend wat Luna Reyes deed. Ik durf toe te geven dat ik echt gehuild heb bij deze prachtige en bemoedigende beelden. Extreemrechts moet nu echt hard worden aangepakt want dit gaat van kwaad tot erger. Maar helaas zolang het niet over moslim extremisme gaat dan doet politie, leger en overheid niks en dit is overal hetzelfde.

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer21 mei 2021 - 13:29

"Ik durf toe te geven dat ik echt gehuild" Lijkt mij een heel normale reactie.

Tom Meijer
Tom Meijer21 mei 2021 - 13:10

“Zij belichaamt de beste waarden van onze samenleving” Dat klopt natuurlijk. En de slechtste waarden worden belichaamd door de smeerlappen die haar belaagden. Walgelijke lieden. Valt er niet een ruiltje te doen? Die aangespoelde vluchtelingen worden in Europa opgenomen en wij sturen onze extreemrechtsen naar de Sahara.

20 Reacties
Mini2
Mini221 mei 2021 - 13:27

' wij sturen onze extreemrechtsen naar de Sahara.' Dat zo mooi zijn. Maar die man is natuurlijk een migrant, en geen vluchteling. Senegal is veilig land, situatie is niet te vergelijken met landen landen zoals Somalië of de CAR.

Satya
Satya21 mei 2021 - 14:12

Mini Praat alsjeblieft niet over dingen die je niet weet. Homo in Senegal is niet veilig.

Mini2
Mini221 mei 2021 - 14:18

@Satya Die zijn nergens veilig in Afrika en het Midden-Oosten.

Fabius
Fabius21 mei 2021 - 14:23

@Mini 15:27 'Maar die man is natuurlijk een migrant, en geen vluchteling.' Misschien probeert hij te vluchten voor de armoede en de uitzichtloosheid in zijn leven. Dat maakt hem dus wel degelijk een vluchteling. Veel mensen noemen hem liever echter - een beetje denigrerend - een gelukzoeker. Maar ook daar is in principe niets mis mee, want geluk zoeken doen we allemaal in dit leven. En dat maakt hem dus één van ons.

rvb2
rvb221 mei 2021 - 14:30

@Mini: We weten helemaal niet of het een vluchteling is. Dat wordt beoordeeld door de IND. Vraag is natuurlijk waarom het voor een migrant verboden zou moeten zijn om naar een land in de EU te verhuizen, die vrijheid gun ik iedereen. Jammer genoeg zijn er veel mensen die een probleem hebben met anderen vrijheid te gunnen. Wie heeft er nu toestemming nodig van zijn nieuwe buren als hij gaat verhuizen? Dat is toch niet normaal?

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 mei 2021 - 16:15

Ik wilde juist zeggen; Je weet helemaal niet waarom iemand asiel aanvraagt!

Karingin
Karingin21 mei 2021 - 16:36

Min: Alsof het wat uitmaakt of een land wel of niet veilig is, ze worden bij bosjes teruggestuurd naar hele onveilige situaties. En niet alleen omdat onveilige landen als veilig worden aangemerkt, maar gewoon omdat het kan. Je weet 't en je juicht het toe, ook al doe je voor de vorm alsof je onderscheid maakt

Radbod
Radbod21 mei 2021 - 16:39

@Satya Fijn, jij weet dus dat deze man homoseksuel is? Of is het gewoon een goedkope en gemakkelijke manier om Mini tegen te spreken?

Mini2
Mini221 mei 2021 - 18:34

@Karingin 'Je weet ’t en je juicht het toe, ook al doe je voor de vorm alsof je onderscheid maakt' Jammer, deze jij-bak; dat heb je toch niet nodig? 'Min: Alsof het wat uitmaakt of een land wel of niet veilig is, ze worden bij bosjes teruggestuurd naar hele onveilige situaties. ' Je spreekt jezelf tegen.

Mini2
Mini221 mei 2021 - 18:35

@RVB 'vraag is natuurlijk waarom het voor een migrant verboden zou moeten zijn om naar een land in de EU te verhuizen, die vrijheid gun ik iedereen.'' Omdat toegang tot een land een privilege is, en geen recht.

Satya
Satya21 mei 2021 - 18:44

Radbod Je valt niet over de opmerking van Mini? Zelfde laken een pak. Mini Er zijn in bv Nairobi gelukkig goede ontwikkelingen. Hoe lang heeft het hier geduurt?

Tom Meijer
Tom Meijer21 mei 2021 - 19:58

@Mini: "Maar die man is natuurlijk een migrant, en geen vluchteling" Hoe weet je dat?

Radbod
Radbod21 mei 2021 - 22:02

@Satya Nee, ik reageer niet op Mini omdat heel veel anderen dat al doen. Maar stop aub met het creëren van een vals dilemma ('jij reageert niet op Mini, dus jij bent (ook) fout) maar geef gewoon antwoord op mijn vraag. Jij probeert Mini weg te zetten als onwetend omdat homo's niet veilig zijn in Senegal. Heb jij bewijs dat deze vluchteling homoseksuel is of zou het zo kunnen zijn, zoals Mini schreef dat het geen vluchteling is, maar een migrant? Graag een eerlijk antwoord.

EricDonkaew
EricDonkaew22 mei 2021 - 1:16

@Fabius: Misschien probeert hij te vluchten voor de armoede en de uitzichtloosheid in zijn leven. Dat maakt hem dus wel degelijk een vluchteling. ------------------------------------------------------ Volgens nagenoeg alle grondwetten, handvesten en internationale verdragen is zo iemand dan geen vluchteling en wordt dus ook niet als zodanig erkend. Dat zijn de feiten. Maar jij mag dat anders vinden natuurlijk.

EricDonkaew
EricDonkaew22 mei 2021 - 1:38

@Tom Meijer: @Mini: “Maar die man is natuurlijk een migrant, en geen vluchteling” Hoe weet je dat? ------------------------------------------- 'Migrant' is een verzamelnaam voor vluchtelingen en niet-vluchtelingen. De term staat dus open voor alle mogelijkheden. In dit verband is 'migrant' dus het aangewezen woord.

Mini2
Mini222 mei 2021 - 5:09

@Tom Senegal is een veilig land, situatie daar is niet te vergelijken met landen zoals Somalië, CAR, Congo, Ethiopië (Tigray).

Fabius
Fabius22 mei 2021 - 11:41

@ EricDonkaew 03:16 Iemand die vlucht is een vluchteling. Ergens voor vluchten maakt iemand tot vluchteling Door iets te ontvluchten wordt iemand een vluchteling. Ik mag het anders vinden schrijft u. Persoonlijk zie ik weinig verschil tussen iemand die vlucht voor een levensbedreigende wet/regel/moraal/dictator of iemand die vlucht voor een levensbedreigende armoede. Maar dat we zo'n iemand dan graag anders noemen omdat het ons even niet uitkomt is zonder meer een feit. Want dat maakt het wegkijken voor ons iets makkelijker.

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 mei 2021 - 2:15

Een vluchteling mag geëmotioneerd zijn maar een migrant niet, dat is geen mens blijkbaar! Het gaat in dit geval gewoon over een mens die geëmotioneerd is om wat hij meegemaakt heeft of omdat hij het overleefd heeft. Homo of niet maakt geen enkel verschil. Migrant of niet. Dat is voor later.

Satya
Satya23 mei 2021 - 6:00

Radbod Als iemand beweert vluchteling te zijn geloof je hem tot het tegendeel bewezen is. Belangrijk uitgangspunt voor een werkende rechtsstaat. Ik geloof niet in verhalen dat mensen graag zulke reizen maken, iedereen blijft liever dichterbij huis, de reden het toch te doen zal behoorlijk dwingend zijn. Een paar avonturiers houden van zulke reizen met onzekere uitkomst, de rest heeft dwingend redenen.

EricDonkaew
EricDonkaew23 mei 2021 - 6:20

@Fabius: Iemand die vlucht is een vluchteling. ------------------------------------------------- Ja. Een peutertje dat vlucht voor een hap spinazie is een vluchteling. Wat jij ook heus wel weet, is dat we het hier hebben over in algemene zin erkende vluchtelingen.

Mini2
Mini221 mei 2021 - 13:09

Het open riool wat social media heet, ik denk niet dat er meer gekkies bij zijn gekomen; ze hebben nu een manier om zichzelf goed te kunnen uiten.

6 Reacties
Sam V
Sam V21 mei 2021 - 13:47

Precies. Maak ze ook niet groter dan ze zijn.

Dehnus
Dehnus21 mei 2021 - 15:09

@Sam V Zoals gebruikelijk bij jouw:"Wegkijken!!!"

Tom Meijer
Tom Meijer21 mei 2021 - 20:15

Hm. Daar hoor jij niet bij?

Mini2
Mini222 mei 2021 - 18:11

@TomMeijer Dat zegt de persoon die roept dat de staat Israēl maar moet 'verdwijnen' ?

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 mei 2021 - 2:17

Hij zegt in ieder geval niet dat er mensen moeten verdwijnen!

Mini2
Mini223 mei 2021 - 13:30

@Minoes 'Hij zegt in ieder geval niet dat er mensen moeten verdwijnen!' Geloof je dat nou echt?