© cartoon: Maarten Wolterink
© De cartoon battle in volle gang
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Nog steeds willen mensen maar niet begrijpen wat het verschil tussen religie en godsdienst. Dat laatste is makkelijk te definiëren als dienst aan God. Okay! Dat is helder. Want dien je een slechte god, dan zijn jouw handelingen op slechtheid gericht (sorry Bregman!). Wil je Jezus van Nazareth volgen, kan het niet anders zijn dan dat je het goede wil verrichten (OK, Bregman). Religie is anders. Dat is geinstitutionaliseerde ritualiteit die misbruik maakt van godsdienstige begrippen. Er zijn heel veel mensen die daar behoefte aan hebben. Een bepaalde structuur! Maar dat is anders dan de dienst aan het Goede. Overigens de geinstitutionaliseerde religie is al decennia aan het afnemen, maar de wereld is er helaas nog niet door verbeterd. Kennelijk zit daar weinig correlatie tussen.
Hoeveel goden zijn er eigenlijk of hangt dat af van de fantasie van de mensen? En is er dan eentje almachtig en de andere niet, zodat die eigenlijk werkloos zijn, of maken ze voortdurend ruzie met elkaar?
Het is een hele prestatie om te spreken over de gevaren van het beroep cartoonist en daarbij de aanslag op Charlie Hebdo compleet te negeren. Chapeau!
(“toen arriveerden hier de puriteinen, een soort christelijk salafisten”) Sorry, even een vraagje, waar kwamen ze vandaan, Urk of Staphorst? Of ergens anders vandaan? (“Nou was er net een nieuwe land ontdekt en daar trokken ze heen met de Mayflower”) Nou, lijkt het een zeer succesvol exportproduct te zijn geweest, moet je die hebben binnen deze concurrerende wereld, toch?
De Puriteinen kwamen uit Engeland; ze hadden het daar moeilijk en gingen daarom naar de Republiek waar ze zich in Leiden vestigden. Maar ze vonden de Hollanders ook "te licht" en vertrokken met in 1620de Mayflower naar Amerika. Thanksgiving is door hen ingesteld. De puriteinse predikant Samuel Sewall schreef in 1700 een boekje met de titel "The selling of Joseph", waarin hij zich keerde tegen de slavernij. Dat was in die zelfde periode dat de Middelburgse predikant Bernardus Smytegelt zich ook tegen de slavernij keerde. . De afschaffing van de slavenhandel slavernij is dus door conservatieve (!) protestanten in gang gezet; het was uiteindelijk Wilberforce die in 1808 de afschaffing van de slavenhandel door het Britse Parlement kreeg.
("..ze vonden de Hollanders ook “te licht” en vertrokken met in 1620de Mayflower naar Amerika") Gelukkig dat niemand van hen overgebleven is, bijvoorbeeld in Zeeland.
"En ik vraag me af: is dat nou de macht van religie, of toch gewoon van het geld?" Het is de macht van de Mammon. Het maakt de markt voor deze variant van Monopoly veel groter.
Alleen maar laaiend-positive reacties op dit geweldige stuk! Wat snap jij de wereld toch enorm goed!
De Gouden Eeuw is dat om vele redenen en ontleent er haar naam daaraan dan ook met recht. In het onbestreden feit dat er ook donkere bladzijden waren maakt dat ze zich dus niet in álle opzichten onderscheidt van andere Europese landen van die tijd laat staan de rest van de niet westerse wereld. De Republiek der Nederlanden was toen al en nu nog steeds algemeen ervaren een baken van politieke vooruitstrevendheid die op de Franse Verlichting vooruitliep. De Republiek werd algemeen ervaren als een toevluchtsoord voor elders vervolgde minderheden en personen, vooral veel wetenschappers, kunstenaars, en filosofen die er een goed heenkomen vonden. Leiden was met haar universtiteit daarbij een academisch wereldcentrum en vrijhaven van wetenschappen die als een magneet functioneerde waardoor er een enorme wetenschappelijke vooruitgang in gang werd gezet. Maar dat gold in de Republiek dus buiten wetenschappen en artisticiteit, ook voor politiek en filosofie, handel, en vooral mariene macht. De term wiskunde is afkomstig van het Nederlandse woord wiskonst, wat bedacht is door de grote 17e Eeuwse Simon Stevin die behalve verantwoordelijk voor veel wiskundige ontwikkelingen er ook veel werk van gemaakt heeft om Nederlandse woorden te gebruiken in plaats van het tot dan toe gebruikelijke Latijn en Frans. De Gouden Eeuw liep overigens als 17e eeuw van 1600 tot 1700 oftewel tot en met 1699. Een persoon met dyscalculie zal dan ook geen probleem hebben met de die aanduiding verbonden met de Gouden Eeuw. Maar dat was natuurlijk gewoon een grapje van meneer van Jole met gebruik van mensen met een beperking wat ook wat mij betreft gewoon moet kunnen of het nu beperkingen, geaardheid, religieuze overtuiging, huidskleur, of nationaliteit betreft. Dus net zoals mensen wel eens grapjes maken over dikke mensen of dunne mensen, homoseksuelen of heteroseksuelen, christenen of moslims, zwarte of blanke mensen, Duitsers of Marokkanen. Ook meneer van Jole verklaart met zijn eigen grapje er niets op tegen te hebben. Zolang het maar niet werkelijk kwaadaardig discriminerend is blijft humor, ook in geval van satire en spot, een gezond smeermiddel in de omgang. Belangrijk daarbij is niet een verbod te wensen op dit soort humor in de vorm van satire en spot. Mits het niet serieus discriminerend bedoeld is mag het juist zeker wel kritisch bedoeld zijn zoals in geval van satire en spotprenten vaak het geval is. De Trump-cartoon verbond volgens velen echter een typisch stereotype opvatting t.a.v. Joden over een complot van wereldwijde samenzwering op basis van financiële macht ook als beperkte zich in opzet tot Israël. Het is een bekend racistisch en dus in dit geval antisemitisch stereotype wat allang voor de staat Israël bestond en ook daarbuiten t.a.v. Joden regelmatig klinkt. Bas van der Schot, cartoonist de Volkskrant zei hierover: “De prent heeft wel kenmerken van die verschrikkelijke Stürmer-cartoons. Die hond heeft een halsketting om met een davidster. Als je iets daarmee doet is dat altijd tricky. Stel dat die halsband en dat keppeltje werden weggelaten, lag het dan nog gevoelig? Maar je kunt het ook neutraler bekijken, als kritiek op het kritiekloos navolgen van Netanyahu-politiek door Trump.” In een notendop: Kritiek, ook in satirische en spottende vorm, op de politiek van Israël en haar gelobby is terecht maar verbind het dan niet met Joden als mensen en hun religie zoals in de cartoon het geval was. Dat soort antisemitisme heeft een veelvuldig kwalijk bewezen geschiedenis. Veel belangrijker nog bij de vrijheid van meningsuiting, zoals bijvoorbeeld in de vorm van cartoons, is dat zij met een vergaand behoud van vrijheid daarbij in geen geval de verplichting inhoudt het ook leuk te moeten vinden, het niet smakeloos, of zelfs kwalijk te mogen verklaren. Negeren en veroordelen behoren, net als er plezier aan beleven en er een groot nut in te zien, in ieder afzonderlijk geval tot de vrijheden van eenieder. Joop met haar toch ook in gevallen zwaar bekritiseerde cartoons, die van Nekschot, de Mohammed-cartoons zoals Wilders maar hij niet alleen graag ziet, en al die andere verdienen in de meeste gevallen hun vrijheid. Dus ook die waar mensen met gebreken, en niet alleen dyscalculie, ongevraagd worden gebruikt voor vermaak. Je hoeft er tenslotte niet om te lachen.
"En net als de salafisten nu, vonden die puriteinen Nederland indertijd veel te vrij, ze wilden naar een ander land." Helaas zijn er toch nog veel te veel gebleven.
Het scheelt maar een jaartje, maar de 17e eeuw loopt van 1601 tot en met 1700.
Klopt, maar dat maakt het voor de door Jole aangehaalde dyscalculisten alleen nog maar verwarrender.
Ja, letterlijk wel, want het tellen begint vanaf het jaar 1. Maar toch lijkt mij de definitie xx00-xx99 logischer. Dan heeft gewoon de eerste eeuw een jaar minder lang geduurd. Toen het van 1999 2000 werd, was dat echt iets speciaals, van 2000 naar 2001 was toch een stuk minder.
Humoristische ondertoon, kenmerkend voor Francisco, zoals ook in zijn wekelijkse discussies met Peter Kee. Soms bijna als Pieter Derks, maar ja, dat is dan ook een specialist. Leuke speech, met een serieuze boventoon.