Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Vrijdag nieuwe persconferentie, mogelijk schoolsluiting

  •  
24-11-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
73 keer bekeken
  •  
hugodejonge
Een week eerder dan aanvankelijk gepland maar wel veel later dan deskundigen noodzakelijk achtten, houden Mark Rutte en Hugo de Jonge vrijdag een persconferentie om nieuwe maatregelen aan te kondigen.
Rutte en De Jonge hadden gehoopt dat de vroegere sluitingstijden voor de horeca en hun pleidooien om de basisregels in acht te nemen voor een kentering in de besmettingscijfers zouden zorgen. Vooralsnog lijkt daar nog niet echt sprake van te zijn.
De ziekenhuizen hebben het zwaar, en de besmettingscijfers dalen nog niet. “Met het aantal nieuwe patiënten dat er naar verwachting nog bij komt, moeten we onszelf de vraag stellen of we de kentering moeten gaan forceren”, stelt De Jonge.
Woensdagavond komt het Outbreak Management Team (OMT) bij elkaar om een advies op te stellen, meldt de NOS. Daarbij ligt ook een schoolsluiting op tafel. Over het sluiten van de scholen bestaat grote onenigheid binnen het OMT.
Hoewel het virus nu veel kinderen treft, vindt kinderarts en OMT-lid Karoly Illy dat de scholen open moeten blijven. Kinderen hebben volgens hem zwaar te lijden onder schoolsluitingen. Illy wijst onder meer op toegenomen psychische problemen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (60)

Joop den Uil
Joop den Uil25 nov. 2021 - 8:37

Heb vertrouwen beste mensen .... vadertje Staat waakt over u ; komt allemaal goed (tenzij d66 zich ermee gaat bemoeien)

1 Reactie
rvb2
rvb225 nov. 2021 - 10:38

Niet alleen D66... Maar alle rechtse partijen.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine25 nov. 2021 - 8:23

Ja inderdaad, de overheid zal de kentering moeten forceren. Netjes vragen aan de Nederlander werkt niet. Dus helaas zal de boel weer op slot moeten omdat mensen zich niet vrijwillig aan de maatregelen houden en zich niet vrijwillig laten vaccineren. Erg sneu voor alle jeugd die weer wat extra op achterstand gezet gaat worden.

The Apple
The Apple25 nov. 2021 - 6:24

Die harde lockdown komt er wel, is het niet vandaag, dan is het morgen. Niet als onderdeel van een strategie, maar gewoon, omdat het niet anders meer kan. "En daarna,wat doen we dan?", vroeg nog iemand een beetje benepen, want je weet nooit hoe zo'n vraag aankomt. Nou, gewoon even terugdenken aan die "inteligente lockdown", toen het aantal besmettingen was gedaald tot onder de 600. O ja, dat is waar ook, toen gebeurde er ook niets. Erger nog: de mogelijkheid om mensen bij binnenkomst op Schiphol te testen werd opgeheven. Sindsdien beleven we Ground Hog Day.

4 Reacties
The Apple
The Apple25 nov. 2021 - 6:29

Ik kan me nog het jaar 2000 herinneren, want het schijnt dat er mensen zijn die voorspeld hadden dat dan het einde van de wereld zou zijn gekomen. Maar wat een opluchting: dat gebeurde niet. Iedereen schijnt te denken dat dat in 1 dag zou gebeuren, merkte ik toen op. Maar zo werkt dat helemaal niet, dat gaat beetje bij beetje.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine25 nov. 2021 - 8:25

@Apple, de mensheid gaat niet ten onder aan dit virus hoor. Netto komen er elke dag steeds meer mensen bij. Het is alleen een probleem voor de ouderen/zwakkeren... hun tijd komt wat eerder.

Le Chat Botté
Le Chat Botté25 nov. 2021 - 9:02

@sunshine [Het is alleen een probleem voor de ouderen/zwakkeren] Dat zie je dan toch iets te zonnig. Ook zeer gezonde jongeren kunnen ernstig ziek worden of sterven t.g.v. covid19. Bij geen of matige symptomen kunnen ze Long Covid krijgen. Bepaald geen pretje, niet goed voor hun liefdesleven, noch voor hun carrière. Een en ander geld met name - maar niet uitsluitend - voor de Delta variant van het virus. Pas ook op met de term 'zwakkere'. Als jij net een verkoudheid aan het doormaken bent, veel stress thuis of op je werk hebt, keihard aan het leren bent voor je examens, etc. dan is de kans groot dat jouw afweer verzwakt is. Een slecht moment om dan met Covid besmet te worden. Maar je hebt gelijk als je zegt dat we niet ten onder gaan aan het coronavirus. Dat wil zeggen: onder de voorwaarde dat we daar eensgezind en rationeel op reageren. Zo niet, dan kan het nog alle kanten op, al is het maar dat we elkaar de hersens inslaan.

The Apple
The Apple25 nov. 2021 - 19:48

Beetje bij beetje wil zeggen dat corona alleen maar een beetje is.

Thuiszitter
Thuiszitter25 nov. 2021 - 1:04

Wat is de gemiddelde leeftijd nu van de patiënten die in het ziekenhuis terecht komen ? zowel van de gevaccineerden en de ongevaccineerden . Volgens mij bij Beiden mensen .de 60plussers Lockdown voor de 60 plussers , die moeten thuis blijven nu . Daar los je de problemen in de zorg mee op. Verder de maatregelen handhaven en thuiswerken. , de kids een lange kerst vakantie geven. En in Januari is het over net als nu in Japan en de vk en Israël

johannn2
johannn224 nov. 2021 - 22:45

Het meest virulent zijn niet de scholen. Dat is deze regering met zijn 'beleid'van te weinig te laat. Na bijna twee jaar hebben ze nog niets bijgeleerd. Gecontroleerd uitrazen is inmiddels oncontroleerbaar uitrazen geworden. Dank. .

Phil2
Phil224 nov. 2021 - 19:05

Misschien kunnen de kinderen, met het vooruitzicht weer thuis te komen zitten, eens tegen hun wappie pappie en mammie zeggen: "hoog tijd om je eens te vaccineren!"

Ed Verbeek
Ed Verbeek24 nov. 2021 - 18:56

2x zoveel besmetting als vorig jaar tijdens de piek in december maar nu bij 85% gevacci eerde 18-plussers! Eerst hadden de gevaccineerden het gedaan, maar inmiddels is duidelijk dat de vaccins na verloop van maanden ook steeds minder bescherming bieden tegen ernstige ziekte/ziekenhuisopname, de misleidende (want verouderde) cijfers van De Jonge ten spijt. Nee, nu hebben "de burgers" het opeens gedaan, want die houden zich niet goed aan de maatregelen. Wie trapt er nog in?

4 Reacties
Tom Lucassen
Tom Lucassen24 nov. 2021 - 20:17

Kun je nagaan hoe het ervoor had gestaan zonder vaccinaties. Dan was het nu allang een puinhoop geweest. Vaccins doen goed hun werk, puur statistiek. Gewoon even nadenken.

LHTJ
LHTJ24 nov. 2021 - 20:50

Is die ernstige ziekte en ziekenhuis opname onder alle gevaccineerde 18 plussers of onder gevaccineerde 60 plussers met onderliggend lijden? Technisch valt een 60plusser ook onder 18plussers maar door die stelling zo neer te zetten schetst u een verkeerd beeld. Los daarvan is het beeld in de ziekenhuizen nog steeds dat er verhoudingsgewijs meer ongevaccineerde liggen.

Molly Veenstra
Molly Veenstra24 nov. 2021 - 22:04

@Ed - '2x zoveel besmetting als vorig jaar tijdens de piek in december maar nu bij 85% gevacci eerde 18-plussers!' Tja. Misschien is het waar, misschien is het niet waar. Misschien is het waar, maar is de context van belang. Wat moeten we nou met zo'n bewering? Denk je dat we met z'n allen zullen gaan denken dat het wel zo zal wezen, alleen omdat jij beweert dat het zo is? Beste Ed. Niet iedereen heeft de beschikking over jouw kennis. Niet iedereen is zo belezen als jij. Kom nou eens een keer met een bron als je zo'n bewering doet.

sr626
sr62625 nov. 2021 - 0:13

Inderdaad uitspraken van een wap: wappie geeft teveel eer een wap is een Wantrouwend Antisociaal Persoon, Heeft niets van doen met een sociaal-democraat zoals ik zelf.

Uw Psychiator
Uw Psychiator24 nov. 2021 - 18:53

Een voor de hand liggende conclusie, en een bijbehorende vraag - de conversaties overal, over de corona-regelgeving en alle mogelijke aanscherpingen die er ter discussie staan, zijn in mijn optiek ontaard in een wilde kakafonie; er valt weinig structuur in te ontdekken; en van enige overeenstemming is niets merkbaar. De thans geldige omgangsvormen en in acht te nemen veiligheidsadviezen zijn pas van kracht geworden op 13 november j.l., om 18:00u. Dat is dan elf dagen en ruim anderhalf uur geleden. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/vraag-en-antwoord/persconferentie-12-november-2021-in-eenvoudige-taal Ik herinner me ook dat significant positieve veranderingen pas na een dag of tien, zo niet twee weken, zich zouden gaan aftekenen. (Ik erken direct dat de situatie van dit moment heel slecht is - maar kan ook zeggen dat als dat zo blijft, dat je dan moet concluderen dat mensen zich maar heel matig tot bijzonder slecht houden aan die voorschriften.) De vraag die resteert is dus: is er écht iemand die de verwachting heeft dat het gedrag dat zorgt voor die zeer hoge besmettingsgraden een plotselinge ommekeer gaat doormaken na de persconferentie van a.s. vrijdag? Ik geloof (en het is niet meer dan een geloof, geef ik toe) dat veel infectie-haarden in een 'donker en nauwelijks te identificeren gebied' gelokaliseerd moeten worden, en niet zozeer in openbare en goed zichtbare bijeenkomsten. In deze schaduwkant van de samenleving handelt men naar eigen goeddunken en naar wat de hunkering naar pret en lolligheid ingeeft; misschien zelfs hebben erg veel Nederlanders niet of nauwelijks enig inzicht in wat voor risico's zij lopen, en wat ze anderen aandoen met hun activiteiten. Een ander segment weer kan over wat kennis beschikken, maar heeft mijns inziens lak aan alles, om het maar eens à bout portant (op de man af) te stellen. De gedachtenwisselingen (hier, in andere media, in de politiek) gaan zó snel en onberaden, dat er geen touw meer aan vast te knopen valt, en dat is een bijzonder slecht uitgangspunt om tot verstandige besluiten te komen. Was altijd zo, zal altijd zo blijven.

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin25 nov. 2021 - 6:59

De Facebook mythe houdt geen stand!

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 nov. 2021 - 7:04

Ik heb overigens gelezen dat leerkrachten het liefst de school openhouden en ieder moment dat een kind wel op school kan zijn appreciëren. Ik denk dat het laatste wat men moet doen, is de basisscholen sluiten. Want zoals het virus van beneden naar boven kan gaan, gaat het natuurlijk ook van boven naar beneden.

Willem D2
Willem D224 nov. 2021 - 18:28

Ze doen maar wat in Den Haag en dan krijg je ook een puinhoop. maar ze zouden ook alvast kunnen beginnen met boostershots. Iedereen (behalve de Jonge en het RIVM) ziet al van verre aankomen dat dat er aan zit te komen’ Het antwoord jn den Haag. We wachten nog op rapport a, b en c….. snelheid en doortastendheid zijn geen kerncompetenties van onze gekozen prutsers

5 Reacties
Jozias2
Jozias224 nov. 2021 - 20:42

En de Gezondheidsraad….

Jozias2
Jozias224 nov. 2021 - 20:43

En de WHO en het Europese ‘rivm’

Thuiszitter
Thuiszitter25 nov. 2021 - 0:52

maar ze zouden ook alvast kunnen beginnen met boostershots ———— daar zijn ze mee begonnen , kan rapper als 64 jarige ben ik in Januari ( pas) aan de beurt.

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg25 nov. 2021 - 8:25

@ Thuiszitter Die traagheid rondom de boosters vind ik ronduit tenenkrommend, om niet te zeggen: grof nalatig. Het was al máánden bekend dat de werkzaamheid van de vaccins met de tijd afneemt hoewel beperkt óók in de bescherming tegen ziekenhuisopname!), en dat delta in andere landen de zorg volstrekt overspoelde. Maarja, je kunt natuurlijk ook arrogant aanemen dat een land als India gewoon 'onderontwikkeld' is, of om andere redenen zijn zaakjes niet op orde heeft. En Israel paranoide is, boosters uit te delen. Het is echt beschamend.

Jozias2
Jozias225 nov. 2021 - 9:32

@Hanneke De traagheid ion de huidige logistiek ben ik gelijk met je eens. Het vaccineren van de meest kwetsbare doelgroep kost veel tijd maar paralel zou je, aangezien de beschikbaarheid van vaccins geen probleem meer is, via de grote GGD locaties heel snel de 60+ doelgroep kunnen vaccineren. Maar de besluitvorming snap ik wel of je moet het de deskundigen aanrekenen. Volgens mij is het standpunt van de WHO nog steeds dat boostervaccinaties niet sociaal zijn zolang een groot deel van de wereldbevolking nog niet gevaccineerd is. Overigens denk ik dat zolang onze vaccins daarin niet het verschil gaan maken om het te versnellen dat dat de boosterprik niet in de weg moet staan. Maar twee maanden geleden zei de gezondheidsraad nog het volgende toen werd besloten mensen met een immuniteits probleem extra te vaccineren: "Voor de overige bevolking is boostervaccinatie tegen COVID-19 op dit moment niet nodig. De bescherming van sommige COVID-19-vaccins tegen infectie is in de loop van de tijd wel enigszins afgenomen, maar dat geldt niet voor de bescherming tegen ernstige ziekte. Die bescherming is nog altijd onverminderd hoog, zo laten de huidige gegevens zien, ook voor de deltavariant. Er is op dit moment dus nog nauwelijks ruimte voor verbetering van de bescherming tegen ernstige ziekte en sterfte met een boosteraanbod. De primaire vaccinatiegraad heeft hier meer effect op, zowel binnen Nederland als wereldwijd." Het lijkt mij op zich goed dat de regering vaart op dergelijke duidelijke adviezen van de gezondheidsraad en de WHO. Pas deze maand is er een nieuw advies van de Gezondheidsraad gekomen.

itsme3
itsme324 nov. 2021 - 17:10

Het is niet vreemd dat eerdere maatregelen geen nut hebben. Het zijn namelijk niet de plekken waar veel besmettingen plaats vinden: op thuis bezoek, op werk en op school. Het deels sluiten van de horeca kan zelfs de besmettingen laten toenemen, omdat de mensen nu thuisfeestjes gaan houden.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout24 nov. 2021 - 16:42

En grefo's voor het zingen de kerk uit, zo mag men als atheïst verwachten van het intercalvinistisch synodaal beraad.

EenMening
EenMening24 nov. 2021 - 16:23

De scholen sluiten heeft een enorme impact op kinderen. Dat is wel het aller, allerlaatste wat de regering moet doen; als het echt niet anders kan.

Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...24 nov. 2021 - 16:14

"Doe iets", dat eindeloze gedelibereer en gepolder staat slagvaardig en krachtig ingrijpen behoorlijk in de weg. We zitten al ruim anderhalf jaar in deze crisis en ons kabinet volgt nog steeds een "trial and error" aanpak door aanvankelijk voorzichtigjes aan de knoppen te draaien en vervolgens hard te moeten ingrijpen. Alles af te laten dekken door de TK helpt daar ook niet bij Heb er helaas steeds minder vertrouwen in. Ook het OMT schiet behoorlijk tekort, geven herhaaldelijk meerkeuze-adviezen zonder een heldere lijn. Althans ik kan deze veelal niet ontdekken. We beginnen als landje in allerlei corona-grafiekjes en tabellen weer behoorlijk af te zakken.

Marcus A.2
Marcus A.224 nov. 2021 - 16:01

Waarom nu de kinderen (en in mindere mate hun ouders) opofferen? Laat de mensen die een risico lopen om ziek te worden in quarantaine gaan, inclusief dus de niet gevaccineerden. Dat is toch een veel eerlijker en beter idee?!

4 Reacties
Daslief
Daslief24 nov. 2021 - 18:12

@Marcus Dat is zeker een veel eerlijker idee en ook veel effectiever. Waarbij wat mij betreft de jonge ongevaccineerden (waar ik niet bij hoor trouwens) mogen worden vrijgesteld. De jeugd heeft al zo gigantisch ingeleverd voor de ouderen. Maar ik kan me niet voorstellen dat De Jonge daar oren naar heeft, het zou enorm gezichtsverlies betekenen. Die hele vaccinatiecampagne was immers bedoeld om de samenleving open te houden voor de mensen die risico liepen om ziek te worden en bij wie vaccinatie niet aanslaat. De vaccins hebben gewerkt zoals bedoeld (vooral transmissie houden ze veel te weinig tegen) maar om dat nou eerlijk toe te geven is veel gevraagd hoor.

Daslief
Daslief24 nov. 2021 - 18:13

Herstel: "De vaccins hebben NIET gewerkt zoals bedoeld" ... :-)

Thuiszitter
Thuiszitter25 nov. 2021 - 0:53

Ouders van de kinderen kunnen ook risico lopen toch ?

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg25 nov. 2021 - 8:30

@ Thuiszitter Meeste ouders van kinderen in de basisschoolleeftijd zijn relatief jong, hooguit in de veertig (op een enkeling na, dan). Natuurlijk zitten ook daar mensen tussen die om één of andere reden in een risicogroep vallen, maar dat is wel een (zeer) kleine minderheid. Het is hard, maar wel eerlijk je af te vragen of je van àlle kinderen moet verlangen dat ze thuisblijven (met alle nadelen voor hen van dien) om dat kleine clubje af te schermen. Ik vind eigenlijk van niet.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland24 nov. 2021 - 15:54

Overigens werd mijn stad bezocht door Rutte, we zaten toen rond de 50 besmettingen per dag - toen Rutte weg was waren dat ongeveer 150 per dag. Ik zou dat graag eens onderzocht zien. Die liep daar overal rond te ademen dat het een lieve lust was zonder mondkapje of wat dan ook.

Rode druppel
Rode druppel24 nov. 2021 - 15:43

Wat ben ik dit incompetente zooitje toch zat. Sluit die scholen en ga als kabinet terug naar school. Ga eens een cursus daadkracht, visie en leiderschap volgen. Bij slagen, ziet men hun eigen resultaten beter en treden ze hopelijk terug.

2 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland24 nov. 2021 - 15:55

Maar Druppelmans - wanneer je de scholen sluit hoe kun je het kabinet dan naar school sturen?

Me, myself and I2
Me, myself and I224 nov. 2021 - 16:19

Visie zou zijn dat je wat verder in de toekomst durft te kijken dan het eind van de winter. De scholen weer dicht is rampzalig voor de jeugd. Er zijn een berg jongeren die dat domweg niet trekken. De schade die je daarmee aanricht duurt wellicht een leven lang. Hoe ga je daar mee om als corona ook nog hier is het volgende jaar. Als vaccinatie toch niet de uitweg blijkt. Wat doen we dan? Speciale corona ziekenhuizen. Mensen met een zwakke gezondheid niet meer aan de beademing? Of wel, maar dan met speciale coronaverpleegkundigen? Wie houd je buiten de samenleving, jongeren die nog aan hun leven moeten beginnen of ouderen die al 90% van hun leven geleefd hebben? Visie is moeilijk. Je moet de lastige vragen durven stellen en kijken of je die kunt beantwoorden. Op basis daarvan kun je visie ontwikkelen. Daadkracht zonder visie is uitermate gevaarlijk. Dat zien we de afgelopen twee jaar. Visie hoort vooraan in het rijtje te staan. Niet dat ik het je kwalijk neem. Ik heb nog nooit een van de politieke spelers op enige visie die verder gaat dan een verkiezingsperiode kunnen betrappen.

Mark Grootendorst
Mark Grootendorst24 nov. 2021 - 15:31

Er zijn een berg particuliere klinieken die ongestoord verder gaan en geen corona patienten hebben. Zou daar maar eens gaan shoppen.

1 Reactie
Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...24 nov. 2021 - 16:49

Deze klinieken zijn veelal niet toegerust voor covid-zorg. En wilt u álle reguliere zorg soms afschalen?

Mark Grootendorst
Mark Grootendorst24 nov. 2021 - 15:31

Er zijn een berg particuliere klinieken die ongestoord verder gaan en geen corona patienten hebben. Zou daar maar eens gaan shoppen.

ton14024
ton1402424 nov. 2021 - 15:24

Vrijdag? Moet de catering bestelt?

Me, myself and I2
Me, myself and I224 nov. 2021 - 14:42

LOL En in de verlengde kerstvakantie gaan al die kinderen en jongeren braaf thuiszitten? Ik denk het niet. Zorg opschalen door procedures te versimpelen en verplegend personeel (tijdelijk) extra te belonen. Je denkt toch zeker niet dat er in oorlogstijd over BIG registraties wordt gezeurd? Koffie rondbrengen op de afdelingen door studenten en niet door verplegend personeel. Speciaal corona ziekenhuis (er staat er ergens nog 1 leeg). Uiteindelijk is dat wat er twee jaar geleden al had moeten gebeuren en het is nog steeds nodig. Hoe langer je wacht, hoe groter de ellende.

3 Reacties
Jozias2
Jozias224 nov. 2021 - 14:58

Klopt, Ik mis enige creativiteit in de sector. Ook het waarschuwen dat de zorg wellicht niet de kwaliteit heeft die ze gewend zijn te leveren…nogal wiedes. Als ze wel dezelfde kwaliteit zouden leveren gaat er iets mis. Beter veel mensen redelijk geholpen dan weinig mensen uitmuntend. Er is een enorme uitstroom geweest oa vanwege pensioen. In eerste instantie kun je mensen met big benaderen en faciliteren (compenseren huidige werkgever, kinderopvang etc) maar inderdaad ook mensen die minder gecertificeerd zijn maar wel (onder begeleiding) de taken kunnen uitvoeren. Ten slotte zou je iedereen met de juiste kwalificaties maar niet meer werkzaam kunnen verplichten die zorg te leveren die nodig is om onnodig overlijden te voorkomen.

JoostV2
JoostV224 nov. 2021 - 15:00

eindelijk eens bij Opa en oma op bezoek?

Daslief
Daslief24 nov. 2021 - 18:17

Jozias, Inderdaad en vergeet niet de vele vluchtelingen die niet aan het werk mogen. Velen van hen hebben in hun land van herkomst ervaring in de zorg en zouden dolgraag willen helpen.

r d h
r d h24 nov. 2021 - 14:21

De scholen 2 weken dicht had je al moeten doen toen de horeca eerder dicht moest. Net als het sluiten van gebedshuizen. Maar nee weer gewoon krom beleid maken. En maar niet snappen waar mensen niet meer mee doen en gaan protesteren. Die noem je vervolgens tuig en idioten. De idioten zijn peppi en kokki, het tuig is het demissionaire kabinet dat de slachtoffers van het toeslagenschandaal uitlacht en de slachtoffers van de Groningse gas beving maar laat wachten. En de ergste van allaal die mensen die vvd stemmen. Code zwart ontkom je niet meer aan.

4 Reacties
Wieowie
Wieowie24 nov. 2021 - 15:18

Je begrijpt duidelijk de impact niet op kinderen van bijvoorbeeld 5 die niet naar school kunnen met ouders die moeten werken, of thuis ruzie maken, etc.

r d h
r d h24 nov. 2021 - 16:19

Beste wieowie, Nu heb je die impact toch ook? In mijn voorstel had je nog een week van de kerstvakantie af kunnen halen

EenMening
EenMening24 nov. 2021 - 16:28

r d h "Net als het sluiten van gebedshuizen." Krachten artikel 6 GW kan de politie een gebedshuis niet betreden tijdens een dienst. Dat moet vooral maar zo blijven. Dat wil niet zeggen dat kerken, moskeën en synagoges geen maatregelen moeten nemen maar dat is niet rechtens afdwingbaar.

EenMening
EenMening24 nov. 2021 - 16:30

Artikel 6 GW: Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht *buiten gebouwen en besloten plaatsen* regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

Duralex
Duralex24 nov. 2021 - 14:16

Toch de zorg eens aanpassen aan de samenleving in plaats van altijd maar andersom, Hugo! Het is geen oorlog en we ons voortbestaan wordt niet bedreigd. Voor 100 mld zou je toch basiszorg moeten kunnen organiseren met hier en daar een toeter en een bel.

3 Reacties
adriek
adriek24 nov. 2021 - 16:27

Dat lukt nooit voor de kerst... (Niet eens voor de kerst van 2022 trouwens)

ManekiNeko
ManekiNeko24 nov. 2021 - 16:41

Basiszorg is er genoeg, maar een virus 1x in de 100 jaar, daar ga je geen rekening mee houden. En terecht

Verver
Verver24 nov. 2021 - 20:03

@maneki Nee, maar voor één oorlog in de 80 jaar trek je ieder jaar wel ruim 12,5 miljard euro uit.

vdbemt
vdbemt24 nov. 2021 - 13:53

Met de Kerstvakantie in aantocht is de impact relatief beperkt. De nood is NU. Ik zou zeggen: verleng de Kerstvakantie met 2 of 3 weken aan de voorkant.

4 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter24 nov. 2021 - 15:58

Tevens ook aan de achterkant.

adriek
adriek24 nov. 2021 - 16:25

HoHoHo, dat gaat zomaar niet! Dat zou op vooruitdenken gaan lijken en daar wil deze regering de vingers niet aan branden. Niet regeren, maar reageren is het credo van Rutte.

Noordermeer2
Noordermeer224 nov. 2021 - 16:32

Ja, het lijkt zo eenvoudig. Kerstvakantie 3 weken langer en zomervakantie (wanneer het virus ook steeds op vakantie is) 3 weken korter. Impact qua school op de kinderen 0. Maar zal wel weer niet bespreekbaar zijn. Kom niet aan de zomervakantie van mensen. Dan liever de ziekenhuizen vol.

vdbemt
vdbemt24 nov. 2021 - 22:43

@Noordermeer. Dat is origineel. Zelf de zomervakantie erbij halen. Waar niemand het over heeft. En dan mopperen: kom niet aan de zomervakantie. Een conflict dat er niet is.