Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

China klaar om Oceanië in te lijven

Nieuwe overeenkomst betekent grote machtsuitbreiding in gebied
Joop

Vries de directie van de NS uit

  •  
03-02-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Als behoorlijk openbaar vervoer nodig is, wordt het uitgedund. Althans in Nederland, want bij de Bundesbahn lijkt er niets aan de hand
Het sneeuwt. Dus is er een groter aanbod te verwachten voor het openbaar vervoer. Het eerste dat de NS doet, is het uitdunnen van de dienstregeling. De passagiers krijgen te horen dat zij rekening moeten houden met vollere treinen en een langere reistijd. Met name de sprinters worden uit de vaart genomen. Dat zijn treinen voor wat kortere afstand die op de kleinere stations stoppen waar de forenzen in- en uitstappen.
Onze geprivatiseerde spoorwegen maken het werkende mensen dus moeilijker om naar en van het werk te komen. De gedachten gaan uit naar de berichtgeving van eerdere jaren over de miskoop met zeer pannegevoelige treinstellen die bij het minst of het geringste er de brui aan geven. Dat krankzinnige miljardenspeeltje, die idiote Fyra tussen Breda en Amsterdam met zijn torenhoge toeslag voor reizigers, die lege flitstrein rijdt ondertussen gewoon door. Als behoorlijk openbaar vervoer nodig is, wordt het uitgedund. Althans in Nederland, want bij de Bundesbahn lijkt er niets aan de hand. Vries de directeuren  van de NS uit. Gooi ze op straat. Lever ze uit aan wethouder Florijn van Rotterdam, die onmiddellijk nuttig werk voor ze heeft in de kassen of de haven. Gedachte achteraf: moet je zo op een onbeschut station gaan staan? Geniet dan eerst van bovenstaande prachtige clip.
Update 5 feb:  Het meest recente jaarverslag van de NS, dat over 2010, bevat informatie over de beloning van de directeuren. Meerstadt en Niggebruge kregen allebei 473,391 euro, de arme W.H.L.V. Vroonhoven moest het doen met slechts 367.000 euro. Dit zonder de emolumenten en bonussen, die U zelf kunt vinden in hoofdstuk 18 over de kosten van het personeel, vanaf pagina 122.
Een ding is wel belangrijk: ze hebben alle drie een bedrijfsauto. Ze maken dus geen gebruik van hun eigen product.
 

Meer over:

opinie, leven

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (31)

JAWEH
JAWEH3 feb. 2012 - 15:22

Zie je wel dat je een slaapzak moet meenemen als je reist..

TioCoos
TioCoos3 feb. 2012 - 15:22

Ik meende toch vorige winter van de NS gehoord te hebben dat de chaos zoals er die winter was tot het verleden zou behoren en men flinke investeringen zou doen in wisselverwarming e.d. Voortaan zou er weinig hinder zijn. Ik neem aan dat de uitkering van de bonussen wel vlekkeloos verlopen is. Ik zeg kamervragen...........!

SocialDarwinistisch
SocialDarwinistisch3 feb. 2012 - 15:22

Ben bang dat de NS weinig aan deze situatie kan doen. Ze zijn namelijk geheel afhankelijk van de infra die hun wordt aangeboden. Als de infra op orde is, dan zal NS alle treinen kunnen, en willen rijden die zij volgens het spoorboekje in hun planning hebben. Je mag het vingertje dus wel wijzen, maar doe dat dan richting ProRail welke de opdracht heeft van de overheid om de infra te onderhouden en de techniek optimaal te laten functioneren. Dat kost geld. Dat is er niet en er wordt steeds meer beknibbeld op de uitgaven voor ProRail. Willen we dat alle wissels bedienbaar blijven dan zouden op de 6000 wissels welke de infra-struktuur kent deugdelijke wisselverwarmingen moeten worden aangebracht die het liefst nog werken ook. Het enige wat je NS zou kunnen verwijten is, dat hun personele bijjsturing volkomen op de schop ligt als de infra niet volledig beschikbaar is. Machinisten en conducteurs die niet op plaatsen zijn waar ze volgens hun dienstkaartje moeten zijn. En als ze daar niet zijn, ook de treienen die ze moeten rijden niet kunnen rijden. Verder is het wel gemakkelijk te schoppen richting NS. Er stond 800 km file op de wegen, terwijl we miljarden investeren in de wegen en zelfs al 130km/h per uur mogen rijden. Schiphol moet 50% vluchten annuleren en reizigers op veldbedjes laten overnachten. Ook uitval van metro's en streekvervoer. En Han moet niet zo lyrisch doen over de DB. Vorig jaar begin december lag het treinverkeer daar ook volledig op zijn gat, en als er daar deze winter wederom wat grotere sneeuwval zal zijn of is, dan ligt het daar ook weer voor grote gedeelten plat. Vooral de regional bahnen.

ockham
ockham3 feb. 2012 - 15:22

Voor je een oordeel velt zou je toch moeten weten waaraan het ligt. Ik herinner me vaag dat de directeur financien van de NS eens uitlegde welke investering nodig is om in dit soort weer het drukst bereden spoorwegnet van de wereld nog te laten functioneren. Berekend zou kunnen worden hoeveel duurder de reizigerskilometer dan wordt, en of we dat er voor over hebben. Maar ook ik vind de NS toezeggingen in schril contrast met de realiteit.

clara51
clara513 feb. 2012 - 15:22

Op dagen als deze kun je als OV'er twee dingen doen: rekening houden met de mogelijkheid dat op het spoor (net als op de wegen, vliegvelden en vaarwegen) niet alles volgens het boekje functioneert en dus vroeger van huis gaan, of eisen dat alles naar behoren functioneert en te laat op je bestemming arriveren. Mensen die dat laatste eisen, eisen volgens mij het onmogelijke. Wie wil weten waarom niet alles volgens het boekje functioneert kan het beste in een eersteklascoupé hoorcollege gaan volgen bij het aldaar gezeten NS-personeel. Ik noteerde gisteren de volgende wetenswaardigheden (en als ik lieg dan lieg ik dus in commissie): - Het materiaal waarmee ProRail oude bovenleidingen vervangt is om kosten te besparen enkele millimeters dunner dan had gemoeten en daardoor niet bestand tegen belasting met sneeuw en ijs. - De computersystemen van ProRail waarmee wisselverwarmingen worden geactiveerd verwarmen als ze het doen de wissels prima, maar zijn zelf heel vorstgevoelig. - De NS kunnen bij dit weer op de drukste lijnen het beste Mat64 inzetten (materieel uit 1964), daar hebben ze nog iets van 60 treinstellen van en die dingen doen het altijd.

Waterbeer
Waterbeer3 feb. 2012 - 15:22

De Portugeese trein. Waarschijnlijk bestaat ze niet meer de langeafstandboemel in Portugal. De laatste keer dat ik er was waren er een stuk minder in ieder geval en dat was ergens rond 2005 - en toen was er al niet veel meer van over . De langeaftsandsboemel was de mooiste trein van Europa . Een trein waar je gewoon in mocht roken met een klein barretje aan boord. Zo landde ik en een makker op Faro - dat was nu eenmaal het goedkoopst - wij waren idolaat van het Noorden van dit land - met name de steden Porto en Guimaraes waar een bruisende jongerencultuur was met een gezonde combinatie tussen verval en schoonheid . Mijn beroerde Portugees kenmerkt zich dan ook door een noordelijke tongval en slang dat mensen in Lisboa niet verstaan (willen) Maar Portugal is meer dan alleen het Noorden - het Zuiden heeft parels als Tavira en de Alentejo met de spreekwoordelijke traagheid heeft absolute chare (deze is voor Han - een hele populaire band uit de Alentejo - http://www.youtube.com/watch?v=fgtZtt-faJM ) Omdat wij jonge en dranklustige knullen ons zo snel mogelijk bij onze vrienden in het noorden wilden vervoegen hadden we een nacht overgeslaan (goedkope vliegreizen zijn nu eenmaal midden in de nacht) vanuit Groningen naar schiphol gelift waar we uren moesten doorbrengen omdat we pas om 3 uur snachts vlogen . Wegens geldgebrek (wij vlogen altijd 1 dag voordat het geld binnenkwam want dan had je daar lekker veel) aten we daar de nog half bevroren nasi die we van mijn moeder meegekregen hadden . Eenmaal geland op Faro waren we doodop en vol goede moed . Even bijkomen aan de kade van het vrij lelijke jachthaventje daar kijkend naar rare zeebeestjes die waterstraaltjes uitspogen. Met een flesje Sagres (ze hadden geen Superbock - een zuidelijke eigenschap) Daarna met de geweldige trein naar Beja - Beja is een bijzonder mooi oud moors aandoend stadje midden in de Alentejo - een geweldige plek voor mensen die niks anders zoeken als een goed bed en goed maaltijd en geen eisen stellen aan verder vertier . De trein is. Ruimte genoeg maar we gingen natuurlijk op het balkon zitten . Daarvoor is een hele goede reden. De deuren mogen open en je kunt met je benen naar buiten bungelend met een shagje en een biertje van het landschap genieten tussen portugeese jongeren die heel sociaal alles met je delen en er is altijd wel een vent met een gitaar of een meisje dat kan zingen . uren lang stoppend bij stukken nergens dat stations schijnen te zijn . Je lijkt amper vooruit te komen maar dat is niet erg . Het is de mooiste kroeg ter wereld tenslotte. Je voelt je thuis en geaccepteerd je maakt tijdelijke vrienden je praat over muziek, politiek en elkaars landen . Dood moe in Beja aangekomen zoek je een goedkoop pension en valt gelukzalig en licht verbrand in slaap dromend over nieuwe avonturen. Waarom kan de trein niet overal zo zijn als de Portugese lange-afstands boemel?

Waterbeer
Waterbeer3 feb. 2012 - 15:22

http://www.imdb.com/title/tt0279977/ http://en.wikipedia.org/wiki/The_Navigators_(film)

Waterbeer
Waterbeer3 feb. 2012 - 15:22

http://www.youtube.com/watch?v=5ehC3jUuZCg Koefnoen - Chris Zegers in RTL Forens

HenkDeBree
HenkDeBree3 feb. 2012 - 15:22

En vandaag weer :) Misschien moet de verbods partij van Nederland al haar leden het rijbewijs afnemen en lekker in het onrendabelen vervoer gaan zitten. Ik gun het ze van harte! Auto rijdend Nederland betaald met belastingen op brandstof, bezit en andere taxen tig miljard en meer dan 3/4 gaat naar OV, en dan nog niks voor elkaar krijgen. Links wil dit, ik zeg OV voor links en niet verder zeuren dan! Gas voor het ontdooien van wissels omdat WIJ een gasland zijn, ook zo'n briljant links iets. Stroom loopt overal langs het spoor maar geen electrisch verwarmde wissels. Heerlijk een auto, verwarming, rijden 24/7, met mijn muziek, mijn temperatuur, geen gehoest in mijn gezicht of nek, ik kan zitten, met toropische temperaturen, ruimte enz enz enz. Ik lach ze weer toe (uit) as maandag bij de haltes. Faal OV

Backtobasics
Backtobasics3 feb. 2012 - 15:22

Technisch moet het natuurlijk haalbaar zijn om wissels en treinen te laten rijden ook bij lage temperaturen. Alleen is waarschijnlijk de wil aanwezig om daar (voldoende) geld in te steken omdat het op jaarbasis maar om een relatief korte periode gaat. Daarom geven ze liever het geld uit aan de salarissen van de top. Die kunnen daar dan weer winter-banden van kopen voor hun bolides........want die moeten ook betaald worden toch?

python
python3 feb. 2012 - 15:22

Deze sneeuw was vooraf bekend. Dus kun je ook een dagje thuis blijven. Het probleem is niet de sneeuw. Het probleem is onze belachelijke paniek. Kamerleden die schreeuwen om aandacht. Ik ga vragen stellen. Nou kamerleden dit probleem is binnen een week opgelost. De EU niet. Sascha de Boer die praat tegen de directeur NS, of hij met een misdaad heeft begaan.

Bart van Oerle
Bart van Oerle3 feb. 2012 - 15:22

Privatisering krijgt bij de NS de schuld, terwijl het hier eigenlijk om ordinaire bezuinigingen gaat. De NS is nog steeds een staatsbedrijf, de overheid geeft de NS budget en legt vast aan welke eisen ze moeten voldoen. Bij een ècht geprivatiseerd bedrijf is dat natuurlijk niet zo. De overheid speelt een slim spelletje: de NS heet geprivatiseerd en de privatisering krijgt de schuld van de verminderde kwaliteit. Zo houdt de overheid een goede naam, want zij zorgen er toch voor dat de NS nog enigszins goed vervoer regelt, terwijl ondertussen wel veel minder door de overheid uitgegeven wordt aan openbaar vervoer. En daar ligt dan ook de oorzaak van de problemen.

7731BK11
7731BK113 feb. 2012 - 15:22

Wij leven in een klein, propvol landje. We bezitten een fijnmazig netwerk van spoorwegen, met vele stop- en/overstapplaatsen en heel veel reizigers op de vierkante kilometer. Er hoeft dan ook maar een hele kleine stagnatie ergens te zijn, o.a. veroorzaakt door het weer, om voor chaotische gevolgen te zorgen. Om daarover de NS zo hard te vallen, als bv. Sasha de Boer deed, vind ik niet te pas komen. Wij zijn verwende NLers, als alles niet gesmeerd loopt, volgens alle regeltjes, waardoor we maar éven belemmerd worden b.v. door sneeuwval, staan we op ons achterste benen. Misschien zouden we het ook eens als een uitdaging kunnen zien en een beetje kunnen relativeren vanuit onze comfortabele situatie. Denk eens aan de oorlogsjaren, of kijk naar de armoe-mensen die ploeteren in een winterse Balkan, of zie hoe dappere Siberiërs hun ijswereld overleven.....

[verwijderd]
[verwijderd]3 feb. 2012 - 15:22

We vroegen ons net af hoe de diverse Eisenbahnen het dan doen in landen waar het écht sneeuwt. Wat een zielige tobbers die OV figuren hier in Nederland. Maar daarom krijgen ze natuurlijk ook slechts een habbekrats betaald.

2 Reacties
Waterbeer
Waterbeer3 feb. 2012 - 15:22

waarom is een treinkaartje dan bijna net zo duur als een cadilac met eigen chauffeur? Terwijl je 9 van de 10 gevallen op een overvol balkon ingeklemd moet zitten tussen stinkende oksels geparfumeerde SMS-tutjes en gezinnen met extra krijsende koters en een paar ton aan gescheurde koffers aan bagage? Daarbij in totale onzekerheid of je uberhaupt nog eens aankomt op de plek van bestemming?

PietMonster
PietMonster3 feb. 2012 - 15:22

zo dus! http://www.youtube.com/watch?v=gAg8tssYFlI

[verwijderd]
[verwijderd]3 feb. 2012 - 15:22

Volgens de door Mark Rutte aangehangen fantasie-ideologie van de vrije-markt werking, werkt het nu verder als volgt. Alle reizigers gaan maandag met een andere treinaanbieder, waardoor de NS failliet gaat, en de betere concurrent het overneemt. dus, wat let ons. gelukkig kan iedereen die nu staat te wachten zich warmen aan de gedachte dat Rutte en zijn VVD ons tenminste heeft laten opdraaien voor andermans faude.

1 Reactie
PietMonster
PietMonster3 feb. 2012 - 15:22

De ns is al een jaar of 15 geleden geprivatiseerd. , dat kun je Rutte moeilijk in zijn schoenen schuiven. Maar ik zou erg blij zijn als er ook DB intercitys gaan rijden op het traject amsterdam-arnhem en verder naar duitsland. Ook zou ik een stuk meer vertrouwen hebben in de sncf die het traject amsterdam- parijs verzorgt dan wat de NS nu presteert. Die wilden, met de succesvolle TGV's in frankrijk en de ICE 's in Duitsland, wel weer even zelf het wiel uitvinden met nu al verouderd Italiaans materieel waarvan duidelijk is dat het alleen voor de ns gebouwd wordt en niet kan rijden omdat het aan alle kanten faalt. Je kunt die treinstellen, volleidg ondergespoten met graffiti na jaren stilstaan, bewonderen op het emplacement bij de watergraafsmeer.

PietMonster
PietMonster3 feb. 2012 - 15:22

Vandaag faalt de NS weer als vanouds, 1 sneeuwbui en het spoorwegnet ligt volledig plat. Geen treinen naar den haag, rotterdam, utrecht, amsterdam, webiste plat want overbelast. geen reizigersinformatie op de stations meer, wissels geblokkeerd door ijsklompen. 1 grote chaos. opvallend dat ze de winterdienstregeling niet ingesteld hebben maar de sprinters ertussen uit halen. Waarschijnlijk falen de nieuwe sprinters weer. Trouwens han, het is de NS gelukt de amsterdam -brussel trein definitief de nek om te draaien. medio 2012 stopt hij met rijden. Jongste tactiek om reizigers in die trein te pesten is het inzetten van stokoud belgisch materieel en het slechts inzetten van 5 wagons op vrijdagmiddag. De trein puilt desondanks uit, aangezien het de laatste vlotte verbinding is tussen a'dam en rotterdam. van de 166 miljoen van de laatste hsl tegenvaller kun je 15000 man tegen modaal salaris 6 maanden lang volcontinu alle wissels in Nederland laten verwarmen....

1 Reactie
ElKlaasTasso
ElKlaasTasso3 feb. 2012 - 15:22

De NS moet gewoon niet beloven dat het allemaal rijdt. Ze moeten gewoon zeggen: beste reizigere, met deze sneeuw is er behoorlijk wat treinuitval. We doen ons best, maar raden reizen in het algemeen af. Met de trein komt u op uw bestemming, maar de reistijd kan tot enkele uren langer duren. Als het een gigantische inspanning kost om de puntjes op de I te zetten, laat het puntje dan maar gewoon. Alleen mensen moeten er wel op voorbereid zijn.

[verwijderd]
[verwijderd]3 feb. 2012 - 15:22

ik zag net een paar mannen werken aan een wissel. laten we niet vergeten dat die wel willen, en stinkend hun best doen. http://www.amazingdata.com/images/ExplanationofManagementpyramid_C702/ExplanationofManagementpyramid.jpg

1 Reactie
JanB2
JanB23 feb. 2012 - 15:22

Klopt. Maar die mannen moeten roeien met de riemen die ze hebben. En als het materieel gewoon kut is.......

juliusvold
juliusvold3 feb. 2012 - 15:22

@ Han van der Horst Als je van de materie geen verstand hebt; houd dan gewoon je mond. Je maakt je met deze inzending namelijk volkomen belachelijk. Ten eerste: de situatie tussen het Nederlandse en Duitse spoorwegennet is onvergelijkbaar. Het Duitse spoorwegennet wordt namelijk veel minder intensief bereden. Ten tweede waren er gisteren óók problemen op het spoor in Duitsland en ten derde: de NS presteert een heel stuk beter dan ca 30 jaar geleden toen ze nog geheel onder de overheid vielen.

4 Reacties
HanvanderHorst1
HanvanderHorst13 feb. 2012 - 15:22

Het is volstrekt onjuist dat de NS nu beter presteert dan in de tijd dat het nog gewoon een staatsbedrijf was, geleid door ingenieurs die zich tijdens hun opleiding op spoorwegen hadden gespecialiseerd en niet door iemand als de huidige CEO Bert Meerstadt, bouwkundige die daarna bij McKinsey heeft gewerkt en daarna bij Young en Rubicam, iemand die dus van spoorwegen niks afweet. Hij is het type bestuurder dat in Nederland tegenwoordig te vaak aan het hoofd staat van instellingen waarvan het product geleverd wordt door professionals en daar enorme schade aanrichten. Zij zijn vergelijkbaar met de regenten uit de achttiende eeuw, die niet ten onrechte als de eeuw van verval te boek stond. Een spoorwegmaatschappij die niet tegen een sneeuwbui kan wordt slecht geleid. Je hebt een aantal malen geschreven dat je in een islamitisch land woont. Als het Khazakstan niet is, zal het er wel warm wezen. Ik kan me voorstellen dat de spoorwegen daar zich niet op koud weer voorbereiden maar hier hoort dat ands te zijn.

JanB2
JanB23 feb. 2012 - 15:22

Het Duitse spoorwegennet wordt namelijk veel minder intensief bereden. Ook een minder intensief bereden spoorwegennet gaat plat als de wissels defect raken.

PietMonster
PietMonster3 feb. 2012 - 15:22

De duitsers zijn wel stukken klantvriendelijker.

Waterbeer
Waterbeer3 feb. 2012 - 15:22

ik ben een ervaren treinreiziger en u kletst uit uw nek wanneer u beweert dat het slechter was toen de staat nog de baas was - toen waren onze spoorwegen de beste van europa - wat aan de dure kant toen al maar perfect . Nu lift weer - de trein is gewoon een onaangename ervaring geworden terwijl ik gek ben op treinen . Nu ben ik verder geen groot fan van de duitse trein maar dat komt gewoon door hun hele indeling ; het zijn gewoon geen prettige treinen om in te zitten en duitse conducteurs zijn te beroerd om vragen te beantwoorden . En het systeem functioneert ook niet lekker want zo vaak ga ik niet naar Duitsland maar 1 op de 3 keer gaat er iets niet zoals het hoort. zelfs een keer 9 uur in de trein gezeten van Berlijn naar Arnhem (een reis die 5 uur hoort te duren) dat was nog niet eens de grootste ellende de ellende was dat we geen zekerheid hadden dat we in Nederland nog naar huis konden en die Duitsers weigerden ons te informeren totdat er een Nederlandse mederwerker van de Deutsche Bahn aan boord kwam die even netjes met zijn radio informeerde bij Arnhem. Een kleine moeite en groot plezier . Waarom die Duisters allergisch zijn voor informatie aan de reiziger verstrekken blijft me een raadsel maar elke vraag die je ze stelt wijzen ze op dat zeer correcte foldertje dat in elke trein ligt . Alleen wanneer het niet in het foldertje staat weet de Duitser niks .

WendyB2
WendyB23 feb. 2012 - 15:22

Het gebeuren met de spoorwegen in Nederland is symptomatisch voor de hele westerse industrie: Je kunt eindeloos discussieren over de vraag of dit overmacht is of niet en of het redelijk is om dit niet te accepteren of wel. Punt is dat NS/Prorail westerse bedrijven zijn met westerse tarieven. Als in Verweggistan een oud aftands boemeltreintje, waarvan het treinkaartje een schijntje kost, eens wat vertraging heeft, of niet rijdt, klaagt niemand erover. Maar de NS rijdt niet met oude, aftandse barrels, maar met peperduur, modern materieel. Dan kan de NS honderd keer uitleggen wat de oorzaak van de storing is, maar het komt over als slappe smoezen. Waarom is bijna elk product van de westerse industrie van 30 jaar en ouder wél betrouwbaar en duurzaam? Waarom rijden die treinstellen uit 1964 wel, en de moderne superdeluxe treinen niet in extreme omstandigheden? Waarom nieuwe treinen kopen als die nieuwe treinen net zo vaak stil staan en kapot zijn als oude, versleten, aftandse treinstellen? Westerse producten zijn niet te duur, maar de hoge prijs staat niet in verhouding tot de geleverde kwaliteit. Komt waarschijnlijk vooral omdat in de meeste bedrijven de vakmensen en de deskundigen niets te vertellen hebben en het beleid bepaalt wordt door mensen die niets weten van het product en ook niet geïnteresseerd zijn in het product.

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer3 feb. 2012 - 15:22

"het beleid bepaalt wordt door mensen die niets weten van het product" De inhoudsloze manager is inderdaad dè plaag in veel sectoren van onze maatschappij, zowel in het bedrijfsleven als bij de overheid.

phoosterhuis
phoosterhuis3 feb. 2012 - 15:22

Ik denk dat men in de randstad nu jaloers is op onze paard en wagen.

1 Reactie
HenkDeBree
HenkDeBree3 feb. 2012 - 15:22

Hoezo wij hebben gemotoriseerd vervoer hoor, dat het automobiel. Komt bij jullie in de provincie over een jaar of 20 denk ik. Net zoals internet en GSM. :)