Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte negeerde archiefwet en wiste jarenlang elke dag sms’jes

Landsadvocaat: toestel premier had ruimte voor slechts 20 berichten
Joop

Vooral lage inkomens gepakt door hervormingen zorg

  •  
17-02-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
ziekenzorg300.jpg
Wat iedereen eigenlijk al wist, nu bevestigd door onderzoek TNS NIPO
Het kabinet heeft besloten de zorg eens flink op de schop te nemen. Bezuinigingen zijn het uiteindelijke doel, al zou je dat bijna vergeten wanneer je continu de term ‘hervormingen’ hoort en de overheidsspotjes ziet. En daar waar bezuinigd wordt, moet iemand inleveren. Uit een onderzoek van TNS NIPO blijkt nu wie die ‘iemand’ is: vooral mensen met een lager inkomen zijn de dupe.
Het kabinet zegt met de hervormingen de zorg te willen verbeteren, maar bijna de helft van alle ondervraagden zegt dat de zorg duurder is geworden, terwijl een kwart zegt juist minder zorg te ontvangen.
Ook de ‘participatiemaatschappij’ blijkt tot nog toe een utopie. Meer dan de helft van de mensen geeft aan dat vrienden en familie helemaal niet kunnen bijspringen wanneer nodig.
Dat het kabinet een wel erg rooskleurig beeld heeft van de hervormingen in de zorg, bleek al uit de overheidsspotjes. Na een klacht van vakbond FNV oordeelde de Reclame Code Commissie dat de reclame uitingen een te rooskleurig en ongenuanceerd beeld geven van de veranderingen. De spotjes wekken het idee dat de nieuwe regels een positief effect zullen hebben, terwijl dit allerminst zeker is. Het ministerie van Volksgezondheid is het hier echter niet mee eens en is in hoger beroep gegaan.
TNS NIPO hield het onderzoek op verzoek van GroenLinks. GroenLinks-Tweede Kamerlid Corinne Ellemeet reageert nu:
Dit zijn zorgelijke cijfers. Met name de laagste inkomens ondergaan de pijnlijke effecten van de miljardenbezuinigingen op de zorg. De rechtse bezuinigingsagenda heeft onrechtvaardige gevolgen. De cijfers van TNS Nipo laten zien dat mensen in de problemen komen als zij zelf niet méér kunnen betalen voor hun zorg en geen familie of vrienden hebben die kunnen bijspringen. De beloftes van het kabinet over betere zorg worden niet nagekomen.

Meer over:

economie, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (72)

Uilenspiegel
Uilenspiegel17 feb. 2015 - 6:46

Dit alles met de parmantige steun van mannetje Pechtold en die club staat op winst. Het wordt tijd voor een afrekening met alle neo-liberalen.

insignia
insignia17 feb. 2015 - 6:46

Ik ben niet bezoedeld door de reclamespotjes van de regering en wist dus echt wel dat de lasten van de bezuinigingswoede van onze regeerders bij de mensen die het het minst hebben neergelegd worden. Van de VVD uiteraard te verwachten maar PvdA, ach wat moet ik er van zeggen. Ik ben blij dat TNS-NIPO mijn gevoelen bevestigd. Ik ben bedroefd dat in ons parlement nog steeds steun is voor deze keuze, er moeten toch ook mensen zijn : Tot hier en niet verder? De ja-knikkers van de PvvdA hebben toch ook verstand? Hoe kan de partij alleen maar stemvee aanwijzen voor de lijst?

longlivemokum
longlivemokum17 feb. 2015 - 6:46

En wat heeft Diederik Samsom, de partijleider van de socialdemocraten (en coalitiepartner van de VVD in dit VVD/PvdA kabinet) nu te zeggen als reactie, wat betreft dit onderzoek van TNS NIPO, ik vraag me af?

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder17 feb. 2015 - 6:46

Verbazing alom.

Tukkerfan
Tukkerfan17 feb. 2015 - 6:46

De afrekening op 18 maart! Stem niet op de PvdA, wat ze ook zullen zeggen en doen in de media, DWDD, etc. Laat ze het maar keihard voelen. Mocht je gaan stemmen op D'66, dan teken je je doodvonnis!!!!! Stem, stem SP!!!!!!!

sjaakdrijver
sjaakdrijver17 feb. 2015 - 6:46

En met z'n allen weer in de gladde praatjes van de VVD geloven en kijk maar eens goed naar die grijns van onze Mark wat hij niet allemaal kapot gemaakt heeft, ongelooflijk.Stemt VVD en alles zal bij het oude blijven vooral het graaien over de rug van.

Mark Gh
Mark Gh17 feb. 2015 - 6:46

Dit alles wordt veroorzaakt door twee dingen: - het belastingstelsel met al zijn uitzonderingen en speciale regelingen (voorbeelden te over in de reacties) - het zorgstelsel met al zijn goede en slechte punten Voor het eerste is laatste een zeer plausibele oplossing voorgesteld: het basisinkomen en dan met name de Negative Income Tax + vlaktaks. Daarmee kun je garanderen dat iedereen voldoende middelen heeft en iedereen in gelijke mate belast wordt. Voor het tweede kunnen we goed terug naar het ziekenfonds, bijverzekeren doe je maar particulier. Ja je krijgt dan verschillen tussen arm en rijk, maar nou en? Zolang die niet in de kwaliteit van de geleverde zorg zitten maar in de randvoorwaarden is er weinig aan de hand.

Brauswasser
Brauswasser17 feb. 2015 - 6:46

Zorg kun je ook regelen op z'n Belgs : "ACHTER de KLAPDEUR".

blues boy
blues boy17 feb. 2015 - 6:46

http://1.bp.blogspot.com/-L6y9Wxj41PI/ThgI5cPIOcI/AAAAAAAABjc/PCw_jG5e8TM/s1600/110602Rutteb.jpg PvdA,D66,CU en SGP zijn het met de Premier eens.

Linksdrager77
Linksdrager7717 feb. 2015 - 6:46

Lage inkomens moeten inderdaad procentueel het meest inleveren.

Freeman2
Freeman217 feb. 2015 - 6:46

Het totalitaire neoliberalisme heeft bepaalde kern. Uiteindelijk is de bedoeling van deze systeem blootgelegd, voor iedereen te beschouwen: "Vooral lage inkomens gepakt door hervormingen zorg" Hoewel helemaal helder is het inderdaad nog maar het helft van de zin. "Vooral lage inkomens gepakt door hervormingen zorg", opdat de hogere inkomens zouden grenzeloos ervan kunnen profiteren en tevens de corporaties de winsten enorm kunnen spekken en de vette winsten verzekeren voor de toekomst, mede door gebruik van de regels van de neoliberale plutocratie.

wiebenikook
wiebenikook17 feb. 2015 - 6:46

Het zijn niet alleen de lage inkomens die vooral gepakt worden. Het zijn alle zorgbehoevenden die gepakt worden. Zonder onderscheid !! Zij krijgen (soms tercht ??) geen hulp of voorziening meer, zij krijgen geen warme maaltijd meer, zij moeten een eigen bijdrage gaan betalen (voor soms veel te dure contracten van de Gemeente), zij moeten voor onderhoud gaan betalen, zij moeten spaargeldafhankelijk (hogere!) eigen bijdragen gaan betalen....enz. enz. Dus, de kop boven het artikel is waar, maar er is toch ook een andere helft! De verzekeraars, inclusief de staat, kunnen geen duidelijk inzicht geven in de werkelijke kosten !!! Daar ligt de fout. Dat moet eerst duidelijk worden gemaakt aan de belasting- en premiebetaler !!

JoopSchouten2014
JoopSchouten201417 feb. 2015 - 6:46

Het wordt tijd voor de afrekening met dit asociaal kabinet.

3 Reacties
Paul22
Paul2217 feb. 2015 - 6:46

Diefstal is geen probleem voor de PvdA.Principes zijn allang overboord.Zelfs daklozen bestelen probeert men er in de doofpot te stoppen. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/02/zin_in_18_maart.html

lembeck
lembeck17 feb. 2015 - 6:46

https://www.sp.nl/sites/default/files/styles/page_section_float_337/public/rekenaf.jpg?itok=YESBD1H6 Zeker NU !!

rikus1
rikus117 feb. 2015 - 6:46

Heb je een voorstel om dat te kunnen doen? Het is niet simpel een old boys netwerk te breken! Stemmen op Wilders misschien?

basOoms
basOoms17 feb. 2015 - 6:46

Een sociaal beleid kan niet aan deze regering toegeschreven worden. Nog nooit is er zo veel afgebroken in zo'n korte tijd. Natuurlijk zullen VVD, PvdA en de gedogers D66, CU en SGP dat ontkennen. Hopelijk zijn er kiezers, zoals ik, die dit beleid bij de PS-verkieingen zullen afstraffen door op een dwarse partij te stemmen. Dat kan niet echt kwaad, want proviciale staten vormen een overbodige geldverslindende ambtenaren laag, maar PS bepalen leden 1e kamer en als die vol zit met dwarsliggers kan het toch nog leuk worden.

1 Reactie
rikus1
rikus117 feb. 2015 - 6:46

Misschien is de PVV de oplossing, je denkt je dan tevens in tegen het islamitisch terrorisme. Mooi mee genomen toch!

TruusBeek
TruusBeek17 feb. 2015 - 6:46

Opdracht van GL aan Nipo oftewel de betaler bepaald Lijkt mij nog te vroeg om de daadwerkelijke gevolgen nu bij de consument goed te kunnen onderzoeken, maar ja verkiezingen komen er aan.

2 Reacties
BertF2
BertF217 feb. 2015 - 6:46

Truus, gemeten wordt hoe het nu is. En de hoeveelheid gegevens biedt voldoende houvast voor conclusies. Die conclusies, minder zorg voor minder draagkrachtigen, kunnen niet verbazen. Want minder zorg was de expliciete bedoeling, en alleen draagkrachtigen kunnen uit eigen zak compensatie betalen. Overigens: deze trend is kenmerkend voor alle neoliberale beleid. Daarbij verschrompelt de onderklasse en krimpt de middenklasse. Door maatregelen als bovengenoemde. Verkiezingen of niet.

lembeck
lembeck17 feb. 2015 - 6:46

Tuurlijk. Ontken het maar weer, Truus. Maar het gegeven is al bekend sinds men van plan was er een wet over te maken. Dat de cijfers nu blijken te kloppen mag je vervelend vinden, maar gaat het jou alleen om cijfers, of om mensen die geen hulp meer krijgen, omdat het niet meer te betalen is? Heb je enig idee, waarom Van Rijn de idiote spot op TV en radio heeft stopgezet? Nou, hierom dus. Ook hij weet donders goed dat de spot een leugen is.

Meta Foor
Meta Foor17 feb. 2015 - 6:46

de lagere inkomens en hulpbehoeftigen zijn nou net niet de doelgroep van dit kabinet ; eigens schuld dikke schuld

1 Reactie
Blisss
Blisss17 feb. 2015 - 6:46

Hoe bedoel je dit Meta. Dat ze er zelf op gestemd hebben of dat dit kabinet als paradigma heeft: eigen schud dikke bult?

ratio2
ratio217 feb. 2015 - 6:46

Hoe kan dit voor iemand een verrassing zijn? Zorg was een collectieve voorziening. Armere mensen maken in vrijwel alle gevallen meer gebruik van collectieve voorzieningen dan rijkere mensen. Elke grootschalige bezuiniging op een dergelijke collectieve voorziening raakt dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid meer arme mensen dan rijke mensen. Combineer dat nog eens met het feit dat rijke mensen meer opties (lees: geld) hebben om het wegvallen van een collectieve voorziening op te vangen en je weet wat de uitkomst van zo'n onderzoek is.

1 Reactie
wvdstraat
wvdstraat17 feb. 2015 - 6:46

In geval van zorg, onderwijs en sociale zekerheid heeft u volkomen gelijk. Maar er zijn ook andere collectieve voorzieningen, als dan niet via subsidies, fiscale maatregelen en zo voort. Rijk(er)en maken daar juist bovenmatig gebruik van: o.a. HRA, theaterbezoek, musea, recreatie, allerhande aftrekposten, contributies voor gesponsorde in- en ontspanning en declaratiemogelijkheden. Zaken waar steeds meer mensen van moeten afzien.

Jaap Vos
Jaap Vos17 feb. 2015 - 6:46

Het is juist de bedoeling van het liberale beleid dat de overheid terugtreed (kleiner wordt) & iedereen zichzelf red. Het belastinggeld wordt steeds minder gebruikt voor algemeen belang maar meer & meer teuggegeven aan de rijkeren onder ons want die betalen al zoveel terwijl er totaal niet wordt gekeken naar wat iedereen overhoudt om te kunnen leven. Er is respect voor hun die zo hard werken en die vermogen opbouwen. tegenwoordig moet je vermogen hebben om voor de fiscus buiten schot te blijven is de nieuwe liberale truc !! Iedereen levert dit jaar in op zijn vakantie geld behalve de mensen die meer dan 8000 euro bruto verdienen ( want die hebben al zoveel belasting betaald volgens de vvd !!). In de ogen van de liberalen kan iedereen succesvol zijn als je maar hard werkt & anders heb je gewoon pech in het leven......

3 Reacties
adriek
adriek17 feb. 2015 - 6:46

Vakantiegeld als percentage van het inkomen is sowieso al een beetje gek. Kost een weekje all-inclusive in Turkije meer voor veelverdieners dan voor benedenmodalen? (Voor dat weekendje all-inclusive mag je ook een campeervakantie in Frankrijk, of een safari in Kenia invullen.) Vakantiegeld in euro's!

lembeck
lembeck17 feb. 2015 - 6:46

Waarom de verzorgingsstaat werd opgericht: https://www.youtube.com/watch?v=5j9J7CNJgJQ

lembeck
lembeck17 feb. 2015 - 6:46

Ja, leve de nachtwakersstaat, waarbij de mensen die uitgekotst worden letterlijk mogen creperen, omdat ze zichzelf niet meer kunnen redden.

Bouwman2
Bouwman217 feb. 2015 - 6:46

Hoe het onderzoeksbureau aan de cijfermaige onderbouwing komt wordt niet duidelijk, dus het ligt voor de hand dat de deelnemers hun mening geven. Als zoiets normgevend is, is alleen bewezen dat Nederland als klaagland alleen overtroffen wordt door de Grieken die nu massaal miljarden euro's van de bank halen. In een land waar meer dan de helft van de bevolking een toeslag van de Staat ontvangt moet niet ontkennen dat zoiets enkel kan als de andere helft die opbrengt. Solidariteit en nivellering zijn nastrevenswaard, maar ze verabsoluteren is de waan van de dag aanhangen.

2 Reacties
gimli55
gimli5517 feb. 2015 - 6:46

Schaf de duurste toeslag af, de HRA. Dat scheelt € 11 miljard op jaar basis. Moeten de rijken met de grote huizen en een HRA van 50 % niet piepen, het is je eigen voorstel.

lembeck
lembeck17 feb. 2015 - 6:46

Hier heb je meer info: https://groenlinks.nl/nieuws/een-zorgcrisis-dreigt-conclusies-onderzoek-tns-nipo-naar-gevolgen-zorghervorming

zaartje
zaartje17 feb. 2015 - 6:46

ben al 20 jaar weg uit holland en als ik zo zie wat er allemaal gebeurt, zit het er niet in dat ik ooit nog terugkom (vooral niet wanneer ik ouder ben) hoor over pyamadagen, familie en vrienden die je dan maar moeten komen wassen of naar de wc helpen....mensonterend

1 Reactie
gertjanjan
gertjanjan17 feb. 2015 - 6:46

Ik kom net met mijn zoon uit het ziekenhuis en kan niet anders zeggen dan keurig!!foto,dokter,gips en met een uur weer buiten Van de zomer in Spanje met andere zoon ook in ziekenhuis beland en daar gaat het iets anders, alles gaat traag en ze willen je niks liever dan een dagje houden want verzekeraars betalen goed. Het grootste probleem van de zorg is het probleem wat bij alle grote organisaties het probleem is: Managers. Vormen bij de meeste bedrijven 30% van de loonkosten en zijn voornamelijk bezig om processen te vertragen zodat ze hun invloed behouden. Kijktip: Tegenlicht van afgelopen zondag

msj_meijerink
msj_meijerink17 feb. 2015 - 6:46

Tja, waar gehakt wordt vallen spaanders. Een crisis oplossen kost nu eenmaal geld en of diensten. Waar had dan moeten worden bezuinigd om uit de crisis te komen? Joop-reagluurders: reageer! Maar dan wel gemotiveerd.

3 Reacties
rikus1
rikus117 feb. 2015 - 6:46

Maar waarom moeten de zwakkeren altijd de rekening betalen?

gimli55
gimli5517 feb. 2015 - 6:46

Waarom is jouw oplossing de beste? Waarom gaat het bezuinigen altijd ten koste van de zwakkeren en nooit van de rijkeren? Wel goed gemotiveerd.

boosje
boosje17 feb. 2015 - 6:46

Komt u ook al van Mars? Hoe komt het toch dat de ruimtewetenschap nog steeds niet weet dat daar leven is? Uit uw reactie blijkt een hoge mate van wereldvreemdheid. 'Waar gehakt wordt vallen spaanders', wat een denigrerende manier om te vergoeilijken dat de laagste inkomens gewoon straffeloos nog verder ontmenselijkt mogen worden! Schande!

[verwijderd]
[verwijderd]17 feb. 2015 - 6:46

Natuurlijk. Ten eerste hebben mensen met voldoende geld al lang een hulp in de huishouding en kunnen die domweg blijven houden, ten tweede heeft dot kabinet zich lelijk verkeken op de mogelijkheid van participatie , zowel in de buurt of binnen de familie. De vrij zeldzame situatie dat iemand's kinderen in de buurt wonen en de buren in staat zijn en/of tijd hebben zich omslachtig met de zorgbehoeftige te bemoeien tot norm verheffen is zo zeldzaam stom, dat had ik zelfs van Rutte en Samsom niet verwacht.

2 Reacties
longlivemokum
longlivemokum17 feb. 2015 - 6:46

...en sorry hoor, ik kan helaas helemaal niets verwachten van mijn nabije buren hoor: ze zijn veel te druk en veel te bezig met hun eigen leven, neem ik aan. Van sommigen van hen kan ik niet eens af en toe een vriendelijke *hallo* of mooie glimlachen verwachten (over hulp van hen gesproken nota bene: doei)! Dat is ook typisch Amsterdam, misschien, wie weet, volgens mij tenminste. :)

adriek
adriek17 feb. 2015 - 6:46

Waarom zouden ze zich daar op verkeken hebben? In de zo geroemde participatiemaatschappij werkt iedereen, dus wie zou die mantelzorg dan moeten doen?

Peetje2
Peetje217 feb. 2015 - 6:46

Even een kleine correctie op dit artikel/onderzoek. I.v.m. spierziekte (rolstoelafhankelijk e.d.) ontvang ik een PGB voor persoonlijke verzorging. Omdat ik toevallig een behoorlijk pensioen ( + AOW) heb, betaalde ik in 2014 een eigen bijdrage van € 4300,00 per jaar. Vanaf 2015 ontvang ik 10 % minder PGB en de eigen bijdrage is verhoogd naar € 6.250,00 per jaar. Je hoort mij niet klagen , maar kom bij mij dus niet aan met het verhaal dat alleen lage inkomens worden gepakt !!

2 Reacties
lembeck
lembeck17 feb. 2015 - 6:46

Volgens mij val je net tussen wal en schip zeg maar. Alleen zit je er maar mooi mee. Sterkte!! Grensgevallen (sorry) krijgen het net zo hard voor de kiezen als veel van de mensen met een laag inkomen. Altijd al zo geweest en kennelijk moet dat zo blijven. Inmiddels hoor ik een dito verhaal van mijn zeer zwaar lichamelijk gehandicapte vriendin. Gelukkig heeft zij wel vrienden die een aantal uren per week mantelzorg kunnen geven, waardoor de kosten wat lager uitpakken.

JoopSchouten2014
JoopSchouten201417 feb. 2015 - 6:46

'... kom bij mij dus niet aan met het verhaal dat alleen lage inkomens worden gepakt !!' Ja, jij wordt ook genaaid, maar het gaat hier over mensen die nu in de financiële problemen zijn gekomen of dreigen te komen.

rikus1
rikus117 feb. 2015 - 6:46

We weten toch al jaren dat de VVD het groot en midden kapitaal beschermt. De laagst betaalden hebben alleen de functie dat systeem in leven te houden. Ook de PvdA is daar niet tegen bestand. Rest nog de hoop op de PVV en de SP

2 Reacties
BertF2
BertF217 feb. 2015 - 6:46

Dat de VVD het middenkapitaal beschermt, Rikus, is gedeeltelijk een misvatting. Overal in de geïndustrialiseerde wereld waar neoliberaal beleid wordt gevoerd, krimpt de middenklasse al decennia lang. De onderste helft daarvan beweegt zich richting onderklasse. Het aardige is dat de VVD haar macht met name aan het stemgedrag van die krimpende helft heeft te danken.

boosje
boosje17 feb. 2015 - 6:46

Doe die PVV er maar af, van die hoef ik geen redding! Die hebben altijd beweerd een sociaal beleid voor te staan, maar bij Rutte I gingen ze toch mooi gedogen, tot ze hoog genoeg stonden in de peilingen. Toen trok Geert de stekker eruit. Nu zit hij alleen te wachten op een nieuw moment dat hij flink kan pieken in de peilingen. Dat moet hij vooral blijven doen, als iedereen nu eens eindelijk zijn kop erbij houdt in het stemhokje! Stem op 18 maart vooral SP en niets anders, dan kan dit elitevriendjeskabinet eindelijk naar huis. Wat nu door een officieel onderzoeksbureau is uitgezocht wisten we al jaren geleden toen de eerste vage plannen uit het moeras begonnen op te borrelen. Je hoeft echt geen professionele onderzoeker te zijn om te kunnen begrijpen dat het precies de mensen zijn die de zorg het hardste nodig hebben die worden gepakt. Je hoeft alleen maar midden in het leven te staan en een paar kleine optelsommetjes te kunnen maken en je vindt het resultaat gratis en voor niks, geen duur bureau voor nodig: 1- al sinds de jaren 1970 zijn mensen gestimuleerd, gemaand en gepusht en nu worden ze gedwongen om steeds verder uit elkaar te gaan wonen. Dicht bij je familie blijven wonen kan niet, want als je daar geen werk vindt, dan word je tegenwoordig gedwongen om desnoods te verhuizen voor een (onzekere!) baan. 2- iedereen is, zeker sinds de midden jaren 1990, aan het werk getrapt, alleenstaande ouders in de bijstand incluis. Het alleenverdieners- of wel kostwinnersmodel is tegenwoordig eerder uitzondering dan regel. Er is dus domweg niemand meer thuis om in geval van nood(zaak) zorgtaken op te pakken. Men kon iedereen rücksichtslos aan het werk schoppen omdat de ouderen toch in het bejaarden-/verzorgings-/verpleeghuis zaten, daar had je dus geen 'last' van. 3- intussen is iedereen die met zijn tweeën werkt(e) de laatste 20, 30 jaar gewend geraakt aan een uitgavenpatroon gebaseerd op twee inkomens in het huishouden. De banken hebben daar vrolijk aan meegeholpen door deze tweeverdieners (veel te hoge!) hypotheken te verstrekken op basis van deze twee inkomens. 4- daar is inmiddels de crisis overheen gegaan, waardoor veel huishoudens opgezadeld zitten met een huis dat onder water staat. Ze moeten dus wel allebei doorwerken om die schuld af te lossen. 5- wie zijn baan (nog) niet kwijt is doet er alles aan om die te houden, dat is dus NIET gaan mantelzorgen, want daar wordt de baas niet blij van. 6- wie geen werk meer heeft en een eind verderop woont heeft domweg het geld niet meer om regelmatig naar het hulpbehoevende familielid te gaan om te mantelzorgen. 7- iets intensievere zorg verlenen kan niet, want dat is hinderlijk bij de inschakeling in het arbeidsproces lees het zoeken naar werk dat er niet is. Tel deze 7 dingen eens bij elkaar op en voeg de andere weet-ik-hoeveel beleidsfouten uit het verleden er bij op en je ziet het uitvergroot voor je. We moeten langer thuis blijven wonen, maar de randvoorwaarden zijn er niet. Dan rest alleen nog hulp zoeken tegen betaling, wat alleen kan als je genoeg geld hebt. Een kenmerk van veel gehandicapten, chronisch zieken en ouderen is dat het juist daaraan ontbreekt, omdat men niet de gezondheid en/of de energie heeft voor een goed betaalde baan. Stuur die stommelingen naar huis, doe jezelf dat plezier. Veel wijsheid op 18 maart!

FransAkkermans1947
FransAkkermans194717 feb. 2015 - 6:46

Ik zie geen link naar het onderzoeksrapport zelf. Dit gaat over een onderzoek naar meningen. Die meningen zelf zijn niet gecontroleerd. Als bijv. meer dan de helft zegt dat vrienden en familie niet bij kunnen springen vraag ik me af of die dan ook benaderd zijn en nee hebben gezegd en om wat voor vorm van bijspringen het dan gaat.

1 Reactie
lembeck
lembeck17 feb. 2015 - 6:46

Dan kan je kijken bij GroenLinks en zie je veel meer dan wat hier te vinden is: https://groenlinks.nl/nieuws/een-zorgcrisis-dreigt-conclusies-onderzoek-tns-nipo-naar-gevolgen-zorghervorming

[verwijderd]
[verwijderd]17 feb. 2015 - 6:46

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
boeie
boeie17 feb. 2015 - 6:46

Maar de mensen die het land besturen hebben wat van hun leven gemaakt, waarom denk je dat die opkomen voor mensen die het niet willen/kunnen?

TruusBeek
TruusBeek17 feb. 2015 - 6:46

Raven 63, di 17 februari 2015 10:49 " nu de cijfers blijken te kloppen" hoezo cijfers?? zijn meningen hetzelfde als cijfers . Tuurlijk voor jou als SPer wel

3 Reacties
Bakoe
Bakoe17 feb. 2015 - 6:46

Psst Truus, vanmiddag alweer een VVDer opgepakt. Nu in de Stichtse Vecht. Houden jullie nog wel genoeg mensen over voor de eerste kamer?

JanB2
JanB217 feb. 2015 - 6:46

TNS NIPO hield het onderzoek op verzoek van GroenLinks. GroenLinks-Tweede Kamerlid Corinne Ellemeet reageert nu: "Dit zijn zorgelijke cijfers" Fact-free gepolemiseer van jouw kant dus. Wellicht een aanrader om eerst het begeleidend artikel in het vervolg te lezen.

De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten17 feb. 2015 - 6:46

Wat is er mis met de SP? De enige partij zonder (recent) declaratieschandaal? Truus je hebt helemaal gelijk, wetenschap is ook maar een verzameling meningen.

De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten17 feb. 2015 - 6:46

Tsja, dan hadden ze maar geen laag inkomen moeten hebben...

1 Reactie
lembeck
lembeck17 feb. 2015 - 6:46

Tja, dan jij maar geen jongetje moeten zijn... Heb je ook iets zinnigs te zeggen?

[verwijderd]
[verwijderd]17 feb. 2015 - 6:46

Niet zeuren jongens, we moeten nu eenmaal onze banken overeind houden en de salarissen van de mensen die daar werken op peil houden, omdat ze anders allemaal uitwijken naar de landen waar de provisies op het verkopen van een lege dop hoger zijn dan hier. Gelukkig heeft de ECB net 1100 x duizend-miljoen vrijgemaakt en alhoewel resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst, geeft het toch een aardig idee hoeveel daarvan uiteindelijk bij 1% van onze medeburgers terecht zal komen. Dus hopelijk blijven ze nog even. Willen jullie die 1100.000.000.000 terugbetalen in de vorm van belasting? Nee toch?!! Dus haal de broekriem gerust nog maar een beetje aan, want anders krijg je ruzie met Piet de Geus en consorten, omdat jullie geen andere regering hebben gekozen.

2 Reacties
CliffClavin1993
CliffClavin199317 feb. 2015 - 6:46

Goed gesproken, Loetje - het late kapitalisme wil van arme en gebrekkige mensen af; het late kapitalisme creëert arme en gebrekkige mensen. Het is een pact met de duivel zelf. Dat weet je als je nauwkeurig en geduldig zijn pleitbezorgers analyseert. Meer zeg ik niet, aardige mensen weten bovenstaande, en wrede dieren begrijpen het toch niet.

lembeck
lembeck17 feb. 2015 - 6:46

Goed verwoord. Sluit ik me bij aan.

dre2059
dre205917 feb. 2015 - 6:46

Het wordt steeds gekker in onze Pilitiek. Geld schijnt het enige probleem te zijn. Waarom kan het in Belgie wel voor bijna de haelft minder en verdienen die artsen ook bijna de helft minder. Schijnt daar prima te werken, maar hier blijven het graaiers eerste klas.

1 Reactie
johanversomeren
johanversomeren17 feb. 2015 - 6:46

Het kan in Belgie helemaal niet voor de helft van het geld. De financiering is heel anders en de eigen bijdrage bij bijvoorbeeld medicijnen is daar veel en veel hoger. Sterker nog in Belgie zijn de kosten van de zorg uitgedrukt in BBP net zo hoog of zelfs iets hoger

blues boy
blues boy17 feb. 2015 - 6:46

http://www.spotpen.nl/images/vvd-pvda--07-11-2012.jpg Hopelijk wordt deze coalitie samen met de gedoogpartners gauw afgestraft.

1 Reactie
lembeck
lembeck17 feb. 2015 - 6:46

Sorry, link werkt niet?

angsthaas2
angsthaas217 feb. 2015 - 6:46

Tsjah, dat heb je aan pvda, van de vvd wisten we het , maar de pvda doet altijd net alsof ze de minder bedeelden willen helpen om ze vakkundig een mes in de rug te steken. Het is wachten tot pvvda radicaal Lamme dit weer komt goed praten, lak aan de minder bedeelden, minder zorg voor meer geld.

1 Reactie
lembeck
lembeck17 feb. 2015 - 6:46

Sjors, dat kan je Erwin niet kwalijk nemen, hoor. Hij is nu eenmaal zo geprogrammeerd en kan echt niet anders. Ook al, omdat hij niet hoeft rond te komen van een bijstandsuitkering, maar hulp van familie krijgt en dus flink hoger uit komt als puntje bij paaltje komt.

[verwijderd]
[verwijderd]17 feb. 2015 - 6:46

Ik ben benieuwd wat de uitkomst zou zijn geweest als TNS Nipo het onderzoek in opdracht van een VVDer had moeten doen.

1 Reactie
frankie50
frankie5017 feb. 2015 - 6:46

Beste Appie, Suggereert U daarmee dat TNS NIPO een onderzoeksresultaat naar buiten gaat brengen die voorgekauwd en gekleurd is, en uw baseert dit vermoeden puur alleen op basis van het enkele feit omdat de opdrachtgever nu een oppositiepartij is die oprecht geïnteresseerd is in hoe een kabinetsmaatregel gaat uitpakken bij verschillende inkomens in ons land! Uw veronderstelling dat bij dezelfde vraagstelling maar als de opdrachtgever een neoliberale farizeeërs-partij zou zijn geweest die in de huidige regeringscoalitie zit, der één zou kunnen zijn geweest waarbij de hoogste inkomens gepakt gaan worden door de hervormingen, die eindconclusie zou zo niet van deze wereld zijn geweest dat je dan pas je vraagtekens bij dat onderzoeksresultaat mag gaan plaatsen.

Warren2
Warren217 feb. 2015 - 6:46

Wat is een laag inkomen? Zonder definitie is het nietszeggend. Geef me een getal aub.

1 Reactie
lembeck
lembeck17 feb. 2015 - 6:46

Tussen bijstand en 120% van het minimumloon is laag.

johanversomeren
johanversomeren17 feb. 2015 - 6:46

Vroeger ging men dood omdat zorg niet te betalen was voor een grote groep mensen, en dat zal in de toekomst ook weer zo zijn. Wellicht moeten we gewoon constateren dat de jaren 60-10 jaren qua collectieve voorzieningen en zorg een uitzonderlijke situatie is geweest. Het alsmaar afgeven op de "graaiers" en de bureaucratie in de zorg geeft geen pas met de kosten van gezondheidszorg. Behandelmethodes worden steeds complexer, steeds ingenieuzer en dus steeds duurder. Alles wat wordt uitgevonden qua behandelmethodes dat willen de mensen nu eenmaal ook gebruiken, ongeacht de kosten. De mens heeft immers een natuurlijke drang tot overleven

1 Reactie
lembeck
lembeck17 feb. 2015 - 6:46

Weet je wat nou zo gek is? Dat wat je zegt over overleven geldt voor ALLE mensen en niet alleen voor de lieden die zichzelf en een kleine kring rond hen heen riant beloond hebben. Er zijn mensenrechten opgeschreven. Je daar niet aan houden is een schending.