Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Volkswoede verrast vrolijke VVD

  •  
02-11-2012
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
vvd_300_06.jpg
Update: Rutte erkent fouten communicatie ... Telegraaf-columnist noemt VVD 'ultrarechts' ... Partij 'electoraal ernstig verzwakt' ... Congres wordt geen Rutte-feestje
Het verzet onder VVD-kiezers tegen de zorgplannen begint Sandy-achtige vormen aan te nemen. Volgens VVD-prominent Robin Linschoten is het “uitgesloten” dat de plannen zo doorgevoerd worden. Om het protest te sussen gaat de partij politici het land in sturen die de maatregelen moeten uitleggen aan de kiezers.
Update 22.29 uur
Rutte erkent dat het afgelopen week niet goed gegaan is met de communicatie over de maatregelen uit het regeerakkoord, in het bijzonder de inkomensafhankelijke zorgpremie.
Update 20.14 uur VVD-minister Schippers gaat de gevolgen van de zorgpremie zorgvuldig bekijken en wil ‘rare uitschieters’ voorkomen. Ze wil de inkomensafhankelijke zorgpremie zo snel mogelijk invoeren. Ze meent dat de verschillen tussen arm en rijk kleiner worden met het regeerakkoord tussen VVD en PvdA, maar zei wel dat het regeerakkoord een ‘heleboel hele moeilijke maatregelen’ bevat.
In een e-mail in de handen van RTL Nieuws zegt VVD-Kamerlid Erik Ziengs tegen een VVD-kiezer dat de omstreden zorgpremiemaatregel ‘disproportioneel’ is. Ziengs schrijft:
In de berekeningen die er nu liggen lijken de lasten van deze zorgpremiemaatregel bij een deel van de bevolking terecht te komen en daar disproportioneel uit te pakken”, schrijft Ziengs. Volgens de VVD’er is het “zaak om bij te sturen”. En ter afsluiting: “Op dit moment kunnen we het niet mooier maken dan dat het is.
Het Kamerlid heeft al gereageerd op de gelekte e-mail, maar meent dat de uitspraak op hetzelfde neerkomt als wat fractievoorzitter Zijlstra gisteravond heeft verklaard.
Eerder
VVD-prominent Robin Linschoten stelde bij Nieuwsuur dat de plannen uit het akkoord ‘niet in de buurt komen van wat er uiteindelijk gaat gebeuren’. Inmiddels klinkt uit het kabinet hetzelfde geluid, meldt de NOS :
VVD-minister Schultz van Haegen wil bij de uitwerking van de zorgplannen kijken hoe de scherpe randjes eraf kunnen. Dat zei ze na de ministerraad.
Of de VVD daarmee nu al af wil van de afspraken in het akkoord is onduidelijk.
Volgens Maurice de Hond steekt er een orkaan van verontwaardiging op onder VVD-kiezers. Hij spreekt van een ‘sterk verzwakte electorale positie’. Enkele bevindingen van zijn flitspeiling:
– Dinsdag was 15% van de VVD-kiezers en 15% van de PvdA-kiezers negatief. Nu is 44% van de VVD-kiezers negatief en 29% van de PvdA-kiezers. Bij alle kiezers is het percentage van 27% naar 46% gegaan. – Vond dinsdag nog 25% dat de PvdA het meest had bereikt bij dit regeerakkoord. Nu is dat 47%. Bij de VVD-kiezers is percentage gestegen van 33% naar 61%. – Vond dinsdag nog 29% van de VVD-kiezers dat de VVD kiezersbedrog had gepleegd, inmiddels is dat 56%. Ten aanzien van kiezersbedrog van de PvdA vond dinsdag 11% van de PvdA-kiezers dat dit gebeurd was, nu is dat 20%. – Hoopte dinsdag nog 85% van de VVD-kiezers dat deze regering haar zittingstijd volmaakt. Nu is dat 57%. – Dacht dinsdag nog 69% van de VVD-kiezers dat het kabinet de volle zittingstijd volmaakt, nu is dat 37%. – 55% van de VVD-kiezers is tegen een inkomensafhankelijke premie, bij de PvdA-kiezers is dat 19%. – 69% van de VVD-kiezers vinden het onverstandig van de VVD dat ze hiermee hebben ingestemd. – 58% van de Nederlanders hoopt dat de Eerste Kamer dit voorstel wegstemt. Bij de VVD-kiezers is dat 72%, en bij de PvdA-kiezers is dat 38%. – Bijna twee derde deel van de kiezers vertrouwt de koopkrachtplaatjes van dit regeerakkoord niet.
VVD-leider Mark Rutte is de kwaaie pier, in de ogen van de ondervraagden. Een ruime meerderheid van de VVD-kiezers weet niet meer wat ze aan hem hebben. En: “Meer dan de helft vindt dat hij te gemakkelijk de overstap maakt van de ene naar de andere kant. Dat is ook het geval bij de VVD-kiezers.” Die VVD-kiezer vindt dat hij teveel heeft weggegeven. Overigens blijkt uit de peiling ook dat tweederde van de ondervraagden geen idee heeft wat de maatregelen voor henzelf gaan betekenen.
VVD-politici moeten in het land gaan uitleggen dat er voor de liberalen echt wel fijne onderdelen in het akkoord zitten. Zo gaat er fors minder hulp naar de allerarmsten in andere delen van de wereld en wordt de vrijheid om te immigreren verder beperkt. Dat soort genoegens moet het leed van een hogere zorgpremie en beperking van de hra verzachten.
Trouw schrijft dat het feest dat VVD-leider Rutte voor ogen had met zijn razendsnelle formatie, in het water dreigt te vallen:
De formateur had zich een vrolijker doop en tewaterlating voorgesteld van Rutte II, dat komende maandag op het bordes bij de koningin moet staan. Na zijn ongelukkige eerste minderheidskabinet stond Rutte klaar om nu eindelijk met een stabiele ministersploeg voor jaren aan de slag te gaan. Het had een feest moeten worden op het VVD-congres eind deze maand.
Update 16:13
De storm van protest wakkert verder aan. Trouw meldt :
Onder VVD-bestuurders leven veel zorgen over de plannen met de zorgpremie, maar er is tegelijkertijd de overtuiging dat de maatregel nog zo wordt uitgewerkt dat er geen excessen zullen ontstaan. Dat stelden VVD-politici bij aankomst in Lunteren, waar de bestuurdersvereniging van de liberalen bijeenkomt.
In De Telegraaf noemt columnist  Peter Beszelsen de VVD ‘ultrarechts’:
Zó kennen we de VVD weer. Bolwerk van sigaren rokende regenten. De Leidse elite. Prettig, die duidelijkheid. Hoeven we bij de volgende verkiezingen niet te twijfelen of die club zich druk maakt om de belangen van de middenklasse. Niet dus. Dat sociale gezicht van Mark Rutte paste ook eigenlijk helemaal niet bij de reputatie van de gladiatoren voor het grootkapitaal. 
VVD-Kamerlid Erik Ziengs luidt de noodklok en noemt de maatregelen waar hij maandag zelf mee ingestemd heeft ‘disproportioneel’ in een e-mail aan een boze kiezer

Meer over:

politiek, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (135)

opgeheven
opgeheven2 nov. 2012 - 10:20

"VVD-politici moeten in het land gaan uitleggen dat er voor de liberalen echt wel fijne onderdelen in het akkoord zitten. Zo gaat er fors minder hulp naar de allerarmsten in andere delen van de wereld en wordt de vrijheid om te immigreren verder beperkt. Dat soort genoegens moet het leed van een hogere zorgpremie en beperking van de hra verzachten. " Het gaat de VVD kiezer er in de eerste plaats om hoeveel geld er naar hemzelf stroomt. Hoeveel er naar een ander stroomt komt pas op de tweede plaats. Ik verwacht dus dat bovenstaande punten geen indruk zullen maken op de VVD kiezer.

Geleen
Geleen2 nov. 2012 - 10:20

Die volkswoede is slechts van tijdelijke aard. Veelal gebaseerd op de berichtgevingen van vooral De Telegraaf. Als straks blijkt dat het allemaal reuze meevalt, blijft van die woede weing over. Ik zie de bezorgde gezichten ook om me heen en hoor het geklaag aan. Ook van mensen met een gewoon loontje van soms nog niet een modaal. Als ik ze voorreken wat e.e.a. voor hun gaat betekenen, komt de glimlach vanzelf weer. De grote bron van de woede is de zéér slechte en onvolledige berichtgeving.

mees.
mees.2 nov. 2012 - 10:20

In Nederland leven 200.000 huishoudens die tussen de 60 en de 70.000 euro verdienen....bij mij gaat het er niet in dat er zoveel oproer door die mensen wordt gecreeerd sinds gisteren,ik heb het idee dat hier niet al te zuivere krachten achter zitten,hoevelen kunnen niet met valse identeiten van alles neerplempen op internet (op de site van de VVD,bij Telegraaf etc) om de handel op te hitsen. Is dit niet een ophits campagne van de Telegraaf in eigen persoon.....

nautica
nautica2 nov. 2012 - 10:20

Ik wacht tot wat Piet ervan zegt. Die zal toch ook wel de Telegraaf lezen?

bruces
bruces2 nov. 2012 - 10:20

Robin Linschoten, weinig keuze voor de VVD. In de oppositie zou nog kunnen. Dan wordt de 7,1% over max. van 50.000 afgeschaft en worden jou vrienden nog bozer. Geert en Buma zijn kreupel gemaakt, dankzij het strategisch stemmen.

MichelReiziger
MichelReiziger2 nov. 2012 - 10:20

Spiegeltje spiegeltje aan de wand welke fotograaf is het slechtste in het land

Klapschaats2
Klapschaats22 nov. 2012 - 10:20

De heer Rutte meent het vooralsnog beter de weten dan zijn kiezers, met name wat hij hun stelselmatig beloofd heeft. Op de meeste van die beloftes past de feitelijke impact van deze compromissen niet. Een deel van de woede richt zich dan ook op de ontkenningsfase waar de heer Rutte m.i. nog in zit. De VVD gaat er overigens nu zelfs toe over om kritische bijdragen in deze discussie te wissen van de VVD site. Daarmee wordt het aantal reacties kunstmatig laag gehouden en het beeld nog wat verzacht. Liberaal, Vrijheid en Democratie? Een aanfluiting.

eeweew
eeweew2 nov. 2012 - 10:20

Hopelijk laten ze zich de volgende keer van zich horen.

jelius
jelius2 nov. 2012 - 10:20

Bijdeze blunder vraag ik me af of het nu alleen domheid is. Nog nooit was een kabinet al in de problemen voor de beëdiging door de koningin. De VVD heeft de zwarte piet, is de VVD in een truc van de PvdA gelopen ? Het verhaal is dat Balkenende Wouter Bos wantrouwde omdat Wouter zo slim zou zijn. Is Rutte minder slim dan Wouter, of is Rutte, zoals ook prof Witteveen zei, 'geen econoom'. Maar de rekensommetjes over de gevolgen voor inkomens tot E 70.000 zijn toch niet zo moeilijk ? Hoe dan ook, deze domheid maakt helder, hoe het mogelijk is, dat geen van onze politici inziet dat de euro vergissing de grootste oorzaak is van deze onzalige bezuinigingen, die alleen de crisis een depressie doen worden.

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods2 nov. 2012 - 10:20

++ Volkswoede verrast vrolijke VVD ++ >> Een beter onderschrift bij de voorpaginafoto lijkt me: Vrolijke VVD verrast woedende achterban...

Gogol
Gogol2 nov. 2012 - 10:20

pvda achterban ontevreden, vvd achterban ontevreden. Wie kan nu nog volhouden dat de pvvd het beste van twee werelden is?

bruces
bruces2 nov. 2012 - 10:20

Mark klasse. Hier meer stofwolken geproduceerd in één week, dan Geert in twee jaar.

Zjenny
Zjenny2 nov. 2012 - 10:20

Nu de VVD sinds een paar jaar de zittende macht is , blijkt dat deze kliek door en door rot en machtswellustig is..... en dat is al sinds Wiegel/van Agt zo. Nu komt het allemaal aan het licht. MOOI ZO!

christiaane
christiaane2 nov. 2012 - 10:20

Toch een opzienbarend artikel op de voorpagina van het Nederlands Dagblad: VVD WILDE INKOMENSAFHANKELIJKE ZORGPREMIE De VVD heeft er bewust voor gekozen de inkomensafhankelijke zorgpremie zeer sterk te laten stijgen. De liberalen hadden de keuze de opbrengst van de afschaffing van de zorgtoeslag, vier miljard euro, te gebruiken om de premie minder te laten stijgen. Maar ze kozen ervoor het geld te gebruiken om het belastingtarief van de derde schijf te verlagen van 42 naar 38 procent. Dat bevestigen bronnen die bij de onderhandelingen over het regeerakkoord waren betrokken. Nadat VVD en PvdA hadden afgesproken dat de zorgpremie inkomensafhankelijk zou worden en de zorgtoeslag zou worden afgeschaft, mocht de VVD zelf bepalen hoe het geld besteed zou worden. De liberalen willen met de inkomensafhankelijke premie ook de zorgkosten zichtbaar maken; een hogere premie zou de zorgvraag verminderen. Het risico dat de zeer forse premieverhoging tot grote ophef zou leiden, werd op de koop toe genomen.

Zjenny
Zjenny2 nov. 2012 - 10:20

Hoe Rutte zijn mojo verloor...hoofdstuk 13...50 tinten bruin.

karuna2
karuna22 nov. 2012 - 10:20

Nou zeg, het is inderdaad toch weer even schrikken. Dacht ik een paar dagen geleden nog dat ik misschien toch te snel geoordeeld had over de VVD'er. Dat het misschien toch niet maar alleen 'Ikke eerst' was. Maar helaas, toch wel. Wat een naïef mens ben ik toch. Want wat een gelul zeg. De scherpe en onredelijke kanten gaan er heus vanaf, dat zie ik zomaar gebeuren. Er zitten zo te zien een paar dingen in die raar zijn. Zoals dat een alleenverdiener van 2x 70.000 veel minder betaald dan tweeverdieners van totaal 2x 70.000. Maar verder is het toch gewoon zo dat de leidraad zal zijn dat ook de hogere middenklasse er straks niet meer dan 1% op achteruit gaan en die daar boven gaan er waarschijnlijk zelfs op vooruit. Eén procent en ze staan op de banken. Wanneer je 50 euro per maand afneemt van een jaarsalaris van 20.000 zit je al aan de 3% en ik weet zeker dat de gemiddelde VVD"er er geen gedachte aan zal wijden. Sterker nog, het zal toejuichen! Wat een stelletje egoïsten zeg!!! Help!!! Ik kan mijn boot niet meer laten opknappen zoals ik voor ogen had. Verschrikkelijk, mijn nieuwe keuken mag geen 40.000 euro kosten. Afgrijselijk, de auto van mijn zoon moet van een kleiner formaat zijn. Pfff!

karuna2
karuna22 nov. 2012 - 10:20

Wat valt de gemiddelde VVD"er door de mand zeg!! Hoezo je zelfbeeld aangepast bij de omstandigheden waar je in zit! Ik heb een hoog salaris en dus verdien ik het en dus ben ik te goed om een procent in te leveren, ik ben het recht het te krijgen omdat mijn (aangepaste zelfbeeld) dat zegt. Pfff, psychologen die beweerden dat mensen met een hoog salaris hun zelfbeeld aanpassen bij de omstandigheden kunnen hier hun bewijs halen!

denmol
denmol2 nov. 2012 - 10:20

Al die "wannabe" VVD ers die dachten tot "well to do" behoorden zijn nu effe door Rutte met hun beide beentjes op de grond gezet want jullie zijn niet rijk en waanden je dat wel want anders stem je niet zo massaal op een partij waarvan de "core business" is slechts te zorgen voor, zoals nu ook blijkt, hun eigen achterban en dat zijn toch de rijken en de echt veelverdieners zoals je hebt bijvoorbeeld een Gordon, een Verlinde en ga zo maar door.

mees.
mees.2 nov. 2012 - 10:20

Heel veel mensen zitten op of net iets boven het minimum (schoonmakers etc)en werken keihard,die houden niets over,de premie en het eigen risico groeien ze boven het hoofd,voor de lager betaalden is dat niet op te brengen,dat geeft grote problemen. Het lijkt erop dat de hoge middeninkomens die tussen de 60.000 en de 70.000 verdienen werkelijk dachten dat Rutte hun overal voor de hand boven het hoofd zou houden...het is ikke ikke ikke en de rest moet het maar zien. Ondertussen heeft die groep de huizenprijzen de lucht in gesjeesd en zijn hoge hypotheekschulden aangegaan (waren deze mensen echt zo naief om te denken dat dat nooit fout zou kunnen gaan?) en voelen ze zich nergens verantwoordelijk voor....alleen maar wijzen met het vingertje naar uitkeringstrekkers die niets doen volgens hun. En dat is allang niet meer zo,de grootste groep die in de bijstand zit moet werken om die uitkering te kunnen ontvangen. Gemeentes verplichten deze mensen allerlei werk te accepteren met behoud van uitkering.En alles van ze wordt binnenste buiten gekeerd.

bruces
bruces2 nov. 2012 - 10:20

De Telegraaf heeft wel de deksel van de gierput gehaald. De gier is nu volop te ruiken. Het stinkt nu naar alle kanten.

nautica
nautica2 nov. 2012 - 10:20

In de lijst Opiniemakers van Joop staat Renske Lwijter vermeld. Zij is specialist op dit onderwerp, zorg, (en mijn Kamerlid). Waaeom vraagt de Joopredeactie niet aan haar om een zakelijk stuk te schrijven over de materie? Ik lees hier zoveel tegenstrijdig dat ik er geen touw meer aan vast kan knopen. Zelf denk ik dat ik wel wat meer zal moeten bijdragen wat alleszins redelijk is gezien mijn inkomen maar ik ga ervan uit dat ik nu nog niet aan de bedelstaf moet.

Lucifer2
Lucifer22 nov. 2012 - 10:20

Ik vind het prima. Wij kunnen het makkelijk missen, een paar honderd euro per maand, desnoods duizend met z'n tweeen. De kids zijn gratis verzekerd. En het is vermakelijk te zien hoe de would-be rijken, al die PVVD stemmers, die dachten aan de goede kant van de streep te staan, geinstrueerd door de Teletoeter, op hun achterste benen staan. Losers van het zuiverste soort. Rechts is lelijk.

Zjenny
Zjenny2 nov. 2012 - 10:20

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3341520/2012/11/02/Rutte-tegen-Samsom-Mijn-god-Diederik-wat-hebben-we-gedaan.dhtml?utm_source=RSSReader&utm_medium=RSS Samsom: 'we schrijven een regeerakkoord dat volkomen absurd is, zodat iedereen uit zichzelf tot de conclusie komt dat er van onze samenwerking niets goeds kan komen.' Rutte: 'Ik zeg het niet graag, maar...dat is een geweldig idee!'

jaapmolenaar
jaapmolenaar2 nov. 2012 - 10:20

al die rijke vvd'ers die nu zo woedend zijn, die zo pro-europa zijn omdat we zo lekker naar zuid-europese landen kunnen exporteren, en die heel nederland belazeren met nl voor te houden (wijs te maken) dat europa goed voor ons is, zouden die nu ook beseffen dat er n rekening betaald moet worden? een rekening die ZO groot is, dat hij eigenlijk niet betaald KAN worden?! (want we weten bij benadering nog niet hoe veel verder die rekening gaat oplopen; maar dát ie nog veel verder gaat oplopen is 100% zeker!! nu gaan mensen die 140.000 e/jr verdienen er bruto (niet netto!) 3% op achteruit... en nu staan juist díe mensen op hun achterste benen!! bizar.

ColorHugo949
ColorHugo9492 nov. 2012 - 10:20

PvdA + VVD = PVVDA + vd Er was toch chemie tussen deze partijen? :-) De nieuwe "formule" geeft "stof" tot nadenken.

opmerker
opmerker2 nov. 2012 - 10:20

Het radiostille regeeraccoord is niet meer stil.

Cinema2
Cinema22 nov. 2012 - 10:20

Nog even en de midden inkomens krijgen zorgtoeslag.... Mijn lidmaatschap opgezegd.....

zandman
zandman2 nov. 2012 - 10:20

Vergeet de salonsocialisten niet, die zullen net zo hard de dupe worden van de nivellerings drang van Samson en co. En het gaat niet meevallen deze keer, helemaal niet! Met Markx Rutte, die meld dat er nu alleen nog maar de knoppen zitten op dit akkoord en dat hij nog kan bijdraaien, precies, Marx Rutte gaat ons naar de knoppen draaien. Gefeliciteerd er mee!

JoopSchouten
JoopSchouten2 nov. 2012 - 10:20

De 'sam-sam' de Partij v/d Aso's. (Over belastingtarieven in de hoogste schijven die 4 procent-punt minder gaan betalen en e minimumloner er maandelijks 10 euro 'op vooruit gaan'.) Met een topinkomen van 140 duizend (Het salaris van Samsom) resteert een hoger nettosalaris. Bij een topinkomen van 1 miljoen (de top van het bedrijfsleven) wordt er netto circa 40 duizend euro per jaar méér 'VERDIEND'. Samsam krijgt er maandelijks 100 euro bij. Iemand met het minimumloon een tientje.

peterh2
peterh22 nov. 2012 - 10:20

http://m.ad.nl/article/carrousel//3341771/Zorgplan-is-uitstekend-nivelleren-is-een-feest.html Niet zo handig van Spekman lijkt me, het vuurtje verder opstoken. Zo krijg je alleen maar meer woedende middengroepen en kan de VVD niet anders dat eisen dat het plan van tafel gaat (anders valt het kabinet)...

Sonia2
Sonia22 nov. 2012 - 10:20

Die "volkswoede" bestaat niet, er wordt alleen wat gesputterd. De werkelijke volkswoede zou er zijn ontstaan wanneer de VVD de PvdA niet bereid had gevonden om het neoliberale beleid er bij ons in te masseren. Alleen dat geeft dit kabinet bestaansrecht.

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder2 nov. 2012 - 10:20

Het is goed dat nu ook de mensen met een middeninkomen zich bewust gaan worden van de hoge zorgkosten. En niet alleen de armen.

mees.
mees.2 nov. 2012 - 10:20

Wat we ons moeten realiseren is...dat als we keihard tegenover elkaar komen te staan er nooit en te nimmer uitkomen. De financiele toestand is erg,die moet opgelost,opgelost voor onszelf en opgelost voor de generaties na ons. We moeten het samen doen en voor eens en voor altijd niet alleen maar het financiele geluk (wat geen geluk is)najagen maar iets wat veel belangrijker is.Dat je echt contact maakt met mensen,dat je niet langs elkaar heen leeft maar echt open staat voor elkaar. Dat we met ons allen veel gelukkiger worden als je dat geld najagen niet meer als prioriteit stelt,maar weet dat echt geluk zit in hele kleine dingen die niet van materiele waarde zijn....dat zijn we namelijk met ons allen helemaal kwijt. Gun elkaar echt eens iets..... Ik kan me niet voorstellen dat je geluk kan vinden in de PC Hooftstraat....bij verre na niet Wouter Bos heeft ooit in een interview gezegd:...."10% van de bezuinigingen is pas gevoeld en weten we dat we dat in de portemonnee gaan voelen,snapt u wat het gaat betekenen als de rest,de 90% komt?" Geen journalist die die uitspraak is bijgebleven maar mij wel. Ik dacht toen...we hebben het nog lang niet gehad,de ergste pijn komt nog Vandaag Wouter Bos in een interview in de Volkskrant: Maar deze maatregelen zijn geen bijdrage aan de bezuinigingen. 'Nee, maar ze vormen wel een bijdrage aan de voorwaarde waaronder de PvdA bereid was zoveel bezuinigingen te accepteren.' Was het iedereen duidelijk dat dit het beeld nogal zou kleuren? 'De komende maanden en jaren zullen alle bezuinigingen, ook die nog in de pijplijn zitten uit het vorige kabinet, minstens zozeer het beeld kleuren. De PvdA krijgt het nog moeilijk genoeg met de eigen achterban over tal van dingen die nu nog papier zijn, maar die straks in de harde realiteit buitengewoon veel pijn zullen veroorzaken. Ook partijpolitieke pijn.'

karuna2
karuna22 nov. 2012 - 10:20

Reageren werkt niet, althans bij mij niet dus dan maar even zo: @Gerrie de Vries: ".maar betalen eerdaags meer zorgpremie dan hun hypotheek, is gewoon belachelijk. " Waarom is dat belachelijk dan? Wanneer een van de mensen werkelijk iets krijgt (waarvan ik van harte hoop dat het niet zo is) dan kan het gebeuren dat ze op den duur meer zorgkosten maken dan de waarde van hun hele hypotheek. De zorg die wij hebben is gewoon heel duur! En ik vind het toch enigszins schokkend om te merken dat de groep die op zch een (heel) goed inkomen heeft, er blijkbaar het idee op na houdt dat iedereen het moeilijk mag krijgen, maar zij niet. Wat dat is toch wat er achter lijkt te zitten. Wat kan het immers anders zijn?

José
José2 nov. 2012 - 10:20

"Overigens blijkt uit de peiling ook dat tweederde van de ondervraagden geen idee heeft wat de maatregelen voor henzelf gaan betekenen." Leuke casus voor een massapsycholoog.

1 Reactie
IJsbrant
IJsbrant2 nov. 2012 - 10:20

Kudde gedrag.

peterh2
peterh22 nov. 2012 - 10:20

Zondag wordt bijltjesdag: de peiling van Maurice de Hond wordt om te smullen... 25 zetels over? 20 wellicht? Vraag is vooral: waar gaan deze kiezers heen. Samsom heeft het briljant gespeeld, de VVD is KO en zal allemaal dingen moet teruggeven om dit plan ongedaan te maken. Lijkt me geweldig als ze het bordes niet halen maandag.

5 Reacties
SocialDarwinistisch
SocialDarwinistisch2 nov. 2012 - 10:20

Denk dat ze van die peilingen niet echt wakker zullen liggen. Dat wordt pas weer interessant over een jaar of 4, vlak voor de volgende verkiezingen. Verder is dat gezeur over die inkomstenafhankelijke premie vooralsnog erg prematuur, en zwaar opgefokt. De exacte uitwerking, en gevolgen zijn nog niet eens bekend. Pas op het loonstrookje van januari 2014 zal te zien zijn wat de gevolgen zijn onder de streep. Misschien is het wel zo slim om even tot 10 te tellen voordat men in het algemeen zo overspannen reageert.

lindenboom
lindenboom2 nov. 2012 - 10:20

Na die belabberde kabinetten Balkenende en Bruin 1 hoopte ik op een kabinet dat eindelijk eens op een stabiele koers zou komen. Nu verschijnt dit kabinet al struikelend aan de start, i.p.v. aan de finish. Maar met een soort " schadenfreude" hopen dat dit kabinet niet eens de start haalt, dit land en europa tijdens een financiële crisis min of meer onbestuurbaar achterlatend getuigt m.i. van een nogal politiek zieke geest.

ElChe
ElChe2 nov. 2012 - 10:20

Nou en? Het is maar een peiling. Wat hebben al die peilingen voor de verkiezingen van nut gehad? 0,0

MichelReiziger
MichelReiziger2 nov. 2012 - 10:20

***peter h*** Ik vraag me af of u enig idee heeft hoe onze parlementaire democratie in elkaar steekt...mogelijk dat u iets vergeet m.b.t. de VOORGESTELDE regeringsplannen in het regeerakkoord.

arieroos
arieroos2 nov. 2012 - 10:20

[Samsom heeft het briljant gespeeld ...] Jazeker, het zou me niets verbazen als dit puur strategie is geweest. De VVD is nu hard bezig om zichzelf op te blazen, nog geen twee maanden na een historische verkiezingsoverwinning.

dino_radja
dino_radja2 nov. 2012 - 10:20

inkomensafhankelijk premie moet er komen, maar staat niet in het voorstel. wie een inkomen van een miljoen heeft betaalt even veel als iemand met een inkomen van 2x modaal. Ik kan dat niet inkomensafhankelijk noemen, of nivellerend.

1 Reactie
MichelReiziger
MichelReiziger2 nov. 2012 - 10:20

***inkomensafhankelijk premie moet er komen, maar staat niet in het voorstel. wie een inkomen van een miljoen heeft betaalt even veel als iemand met een inkomen van 2x modaal. Ik kan dat niet inkomensafhankelijk noemen, of nivellerend.*** Inderdaad. Ze leggen de grens bij 70.000 als ik me niet vergis, daarboven stopt de inkomensafhankelijkheid...

Gogol
Gogol2 nov. 2012 - 10:20

Grappig te zien dat rutte precies dezelfde verwijten krijgt als voor zijn rol in Europa: onduidelijk waar hij nu precies voor staat, twee gezichten, waait met de wind mee. Arm kereltje.

1 Reactie
JanB2
JanB22 nov. 2012 - 10:20

Op mijn medelijden hoeft deze arrogante nitwit echt niet te rekenen. Hij weet z'n achterban al niet bij elkaar te houden, laat staan Nederland. En zoiets moet dan weer premier worden?

[verwijderd]
[verwijderd]2 nov. 2012 - 10:20

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
RvDugt
RvDugt2 nov. 2012 - 10:20

Samen met de SP, huh, van je geloof gevallen, waar komt deze plotselinge 180 graden draai vandaan. SP is toch de partij die geen oplossingen heeft.

arieroos
arieroos2 nov. 2012 - 10:20

[Ik schreef het al eerder: het kabinet moet gewoon flexibel zijn. ] Als ik kijk hoe dit zich aan het ontwikkelen is, dan begint de vraag op te komen over welk kabinet je het hier hebt ... Ik merk dat ik er weer helemaal naast zat met mijn voorspellingen. Het leek met uitermate onrealistisch dat VVD/PvdA een stabiel kabinet zouden kunnen vormen, maar ik had de eerste problemen pas over een paar jaar verwacht. Ik had niet durven dromen, dat de eerste problemen al voor de beediging zouden optreden.

bruces
bruces2 nov. 2012 - 10:20

Robin Linschoten zegt een waar woord. Iedereen gaat er niet meer dan 1% op achter uit. Dus dan gaan de hoogst verdieners er ook op achteruit. Dat is nu niet het geval. Iemand die een miljoen per jaar verdient, betaalt straks evenveel zorgpremie als iemand met een bruto-inkomen van 70.000 euro. Maar de miljonair profiteert relatief meer van de verlaging van de inkomstenbelasting dan diegene die twee keer modaal verdient. Het tarief in de hoogste belastingschijf daalt met ingang van 2014 geleidelijk van 52 naar 49 procent. Aan dat voordeeltje zit in tegenstelling tot de zorgpremie geen plafond: hoe hoger het bruto-inkomen, hoe groter het belastingvoordeel. Hier is de -/- 1% ZOEK. In 2011 verdienden 394 duizend Nederlanders meer dan 100 duizend euro bruto per jaar, blijkt uit cijfers van het CBS.

1 Reactie
itsme3
itsme32 nov. 2012 - 10:20

Gemiddelde zijn het resultaat van vele uitschieters.

wvdstraat
wvdstraat2 nov. 2012 - 10:20

De vvd-aanhang blijkt wederom voor een groot deel uit niet al te intelligente egoïsten te bestaan. Geen woord over belastingverlagingen en bezuinigingen, men kijkt alleen naar het deel dat wat kost, niet naar het deel dat wat opbrengt. Verder kijkt men woedend naar de lagere inkomens, die minder premie gaan betalen. Maar niet naar de groep van ca > € 85.000,- per jaar die mede door aftrekposten (w.o. hr) al jaren lang de dans ontspringt. De SP (Leijten) ziet goed, dat dáár gesleuteld moet worden. Tot aan 2x modaal heeft niemand iets bij de vvd te zoeken.

1 Reactie
boeie
boeie2 nov. 2012 - 10:20

maar waar moet iemand met 2 keer modaal dan naartoe? De PVDA is blijkbaar geen haar beter, die heeft dit net zo hard afgesproken. Gelukkig heb ik op geen van beide gestemd, ik voel me dus in ieder geval niet bedrogen ;-)

Backtobasics
Backtobasics2 nov. 2012 - 10:20

Volkswoede? Volksophitser en manipulator nr1 "de Telegraaf" woede lijkt me meer op zijn plaats.

1 Reactie
CliffClavin1993
CliffClavin19932 nov. 2012 - 10:20

Hoe waar. Ik ben eigenlijk het meest onaangenaam onder de indruk hoe dit zich als krant uitgevende patiëntenorgaan *) de politieke gang van zaken beïnvloedt. In deze vorm heb ik zulks in Nederland van mijn levensdagen nog niet gezien. Ik blijf erbij: de krant van blijde rijders en wakkere, hardwerkende Nederlanders en fans van Bram Moskowicz en Willem Holleeder en alle showbizgeteisem dat ons land rijk is, die krant brengt dus 'haar eigen partij' (met voorbehouden) in grote nood. Wat zit daarachter? Is het een poging tot sabotage van de coalitie, om de PvdA uit de regering te houden? Dan is dat bodemloos dom. Wil men de PVV terug in het zenit brengen? Dat gaat niet gebeuren, hoor. Je kijkt er met grote, open ogen naar, en valt van de ene verbazing in de andere. ________________ *) de Vereniging Van Patiënten Met Hypervigilante Narcistische Persoonlijkheidsstoornissen En Borderline-Syndroom.

ElChe
ElChe2 nov. 2012 - 10:20

Tot pak weg 70.000 a 80.000 euro ben je niet meer dan een goed geschoolde arbeider. Niet meer en niet minder en heb je bij de vvd niets te zoeken. Een ieder dacht dat hij bij de rijken hoorde heeft zich door zijn hoogmoed goed beet laten nemen. En het spreekwoord is er niet voor niets: Hoogmoed komt voor de val.

1 Reactie
boeie
boeie2 nov. 2012 - 10:20

ik verdien dat en vind mezelf behoorlijk rijk.. Ik heb alles wat ik nodig heb..

[verwijderd]
[verwijderd]2 nov. 2012 - 10:20

Iedere kiezer weet al sinds jaar en dag dat de politieke middenpartijen net zo makkelijk besturen als draaien. Ook noodzaak in Nederland coalitieland, anders komt geen regering tot stand. Liberaal alternatief voor VVD is er niet. Een keuze voor PVV is op basis van partijprogramma, met besef dat 'roeptoeter' Wilders aan zijlijn blijft staan en van serieus politiek vooralsnog geen sprake is.

1 Reactie
ElChe
ElChe2 nov. 2012 - 10:20

Je plaat blijft hangen.

HanvanderHorst1
HanvanderHorst12 nov. 2012 - 10:20

Wie weet gaan die kwaaie VVD-ers nog wel in Den Haag demonstreren ook en de aardappel in hun keel naar de ME werpen waarna zij een afgedonderd pak slaag hebben. Je hebt dan, jongens en meisjes, wel een leuze nodig die je kunt scanderen. Wisten jullie dat wel? Hier van mij een vriendelijke suggestie: WIE NEEMT ONZE CENTEN MEE? MARK RUTTE VAN DE VEE VEE DEE! Als U echt boos bent mag u ook Marx Rutte roepen! Ik geef toe, de leus is niet helemaal origineel. Hij volgt een patroon van een slogan uit het begin van de jaren dertig. Wie maakt onze centen zoek? Dat is Ruys de Beerenbrouck.

3 Reacties
MichelReiziger
MichelReiziger2 nov. 2012 - 10:20

hint: 1ste Kamer. Meer woorden hoeft niet.

prozaschrijverazazel
prozaschrijverazazel2 nov. 2012 - 10:20

Het is dat er een telegraaf columnist bij mij in het team zit, een ras VVDér die blauw ademt en spreekt en dagelijks zijn column heeft op pagina vijf van de papieren versie en op zaterdag schrijft hij een column in vorm van een brief in de bijlage vrouw van de krant en het internet. Deze man zal zich wel erg genaaid voelen, misschien heeft hij wel spijt als haren op zijn hoofd dat zijn krant, de Telegraaf de SP zo naar beneden schreef dat het hen stemmen heeft gekost, want daar is / was hij zeer trots op. Ik zal hem morgen eventjes smakelijk uitlachen ;-) Misschien dat het Gooi waar ik woon massaal gaat demonstreren

Zjenny
Zjenny2 nov. 2012 - 10:20

hahaha, ik zal erbij zijn en kijken als die VVDers door de ME afgedroogd worden..hahahaha.

Freedom4TheWorld
Freedom4TheWorld2 nov. 2012 - 10:20

Ik kijk even naar de minder bedeelden onder ons, die bijvoorbeeld van een zak en kleedgeldregeling moeten rond komen, omdat zij psychisch, chronisch etc. ziek zijn. De zorgkosten kosten hun een rib uit hun lijf en daarom ben ik blij dat sol idariteit wint, van het egoïsme. In Duitsland wordt de zorgpremie, ook inkomensafhankelijk toegepast, 15,5% wordt van het brutoloon ingehouden, Dit wordt weer op gedeeld tussen de werkgever en de werknemer, de werkgever betaald 7,3% en de werknemer betaald 8,2% van het brutoloon. Betrek ook de werkgevers bij de betaling van de zorgkosten, omdat zij immers gebaat zijn bij een gezonde werknemer, nu krijgen zij dit tegen een nultarief. In Duitsland hebben ze ook een premiegrens getrokken iemand die meer dan €3825 per maand verdient, betaald altijd €592,88 zorgpremie, waarvan het werkgever deel €279,23 bedraagt en het werknemer deel € 313,65 is. Lijkt mij een goede solidaire oplossing?

1 Reactie
IJsbrant
IJsbrant2 nov. 2012 - 10:20

In de overgangsfase gaan wij 11,1% - 4% belastingverlaging= 7,1% betalen. De werkgever betaalt nu ook al 7,1%. Wij gaan betalen 0 - 20.000 255,00 20001 - 66.000=46.000 a 7,1% 3266,00 opgeteld wordt dat 3521,00 wordt: 3521/12=293,42 per maand per persoon die 66.000 euro per jaar verdient Het is een snelle grove benadering die echter redelijk overeenkomt met wat het NRC voor die categorie als meerpremie heeft becijferd. Te verwachten extra heffingskortingen en arbeidskortingen heb ik niet meegerekend http://www.nrc.nl/nieuws/2012/10/31/einde-onduidelijkheid-hier-zijn-de-cijfers-over-de-zorgpremie/ Dan is Duitsland een stuk duurder. 273,00 per maand voor een brutosalaris van 46000 euro In ons nieuwe systeem zouden wij voor 46000 bruto jaarinkomen in 255+ ((7,1% x26000) =175,0 per maand Het duitse gras lijkt groener...maar blijkt het niet te zijn.

Irmaatje
Irmaatje2 nov. 2012 - 10:20

PvdA en VVD stemmers zouden gewoon hun verlies moeten nemen. Sportief betalen. Als VVD raadslid twitteren dat je kind dan van tennis af moet roept echt geen medelijden op, eerder de slappe lach. Jarenlang is uw VVD bezig de allerlaagstbetaalden in de land, de echte sterke schouders, nl. zieken en gehandicapten het brood uit de mond te bezuinigen, maar nu ze aan uw boot komen: ho even! Als PvdAer zeuren is helemaal vreemd, de PvdA is altijd voor inkomensafhankelijk geweest. Nee ze zouden de zorg goedkoper maken door de marktwerking af te schaffen, maar dat doen ze lekker niet. Slaapt u maar gewoon door terwijl deze overheid zorg- en huurtoeslag afschaft of verlaagt, de WW verkort, 25% van de pensioenen afpakt, u langer laat werken, de kinderen zich in de schulden laat steken, etc. etc. Vergeet vooral niet hard te klappen zaterdag.

2 Reacties
jelius
jelius2 nov. 2012 - 10:20

Dat is wat Diederik roept 'de crisis moet betaald worden'. Dat betalen moet van Brussel, Diederik is gehoorzaam. Hij snapt niet dat als alle EU landen bezuinigen, dat dan een bezuinig race op gang komt, wat in een dertiger jaren depressie eindigt. De werkloosheid in de euro landen is nu gemiddeld 11.6 %. Wat die werklozen hadden kunnen produceren is voor altijd verloren. We moeten wat over hebben voor het ideaal van Europa. Het doet denken aan het stemmen in Irak, in een verwoest land.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos2 nov. 2012 - 10:20

Onzin Irma. 1. De PvdA was voor inkomensafhankelijke zorgpremie maar vertelde er niet bij hoe en hoe hoog. Dat mogen we fijn na de verkiezingen horen. 2. Dit zijn buitenproportionele kosten voor middeninkomens. Ik heb op de PvdA gestemd, vind inkomenafhankelijke premie in principe een goed plan maar dit is een lastenverzwaring van meer dan 10 procent. De PvdA riep altijd stoer dat we niet zoveel hoeven te bezuinigen voor Brussel ommdat de economie niet kapot bezuinigd moest worden. Nou bedankt. Deze maatregelen zorgen er voor dat de economie verder stagneert. Dit gaat veel banen kosten. 3. Waarom stopt het boven de 70.000 euro. Uit berekeningen blijkt dat inkomens boven 130.000 euro er in dit model (gecombineerd met belastingmaatregelen) juist op vooruitgaan. Was vast niet de bedoeling. 4. Dit tast de solidariteit aan. Lage inkomesngroepen leven ongezonder en mogen dat nu dus nog goedkoper gaan doen. Willen we zo'n soort discussie? 5. Dit zal mensen niet stimuleren om meer te gaan werken, eerder minder. Meer werken betekent dan vaak bijna alles inleveren. De positie van werkende vrouwen op de arbeidsmarkt wordt er zo niet beter op (van mannen ook niet natuurlijk). 6. Middeninkomens mogen nu betalen voor het effect wat er straks zal zijn, minder marktwerking omdat wij toch wel betalen voor de oplopende kosten. Ik dacht trouwens dat de PvdA de marktwerking wilde stoppen? Vreemde manier om dit te bewerkstelligen. 7. Let op de administratieve chaos die gaat komen. Van een eenvoudig systeem wordt het nu een jungle. Hoeveel mag dat kosten?

[verwijderd]
[verwijderd]2 nov. 2012 - 10:20

De VVD verstopt zich nu achter "maatwerk" om de mensen wat zand in de ogen te strooien. Kamerlid Ziengs van de VVD mailde aan en VVD lid dat hij deze nivelerings maatregel ook buiten alle en elke proportie vindt. Dat 58% van de VVD kiezers het "bedrog" vinden dat Rutte een ander weg heeft in geslagen na de verkiezingen, nl "links af". Meer als 65% vindt dat er ingegrepen moet worden, ook als het ten koste gaat van de coalitie met de Pvda. Een grote groep wenst een congres om alles weg te stemmen tijdens een dergelijke vergadering. Maar ook Ziengs verstopt zich nu ook achter de fractieleider en "maatwerk" . Maar de uitkomsten en getallen zijn duidelijk en volgens sommige VVDers op twee cijfers achter de komma correct. De mensen met een behoorlijk salaris moeten 7000 tot 10.000 Euro inleveren, om ook de mensen met een smalle beurs weer wat meer welvaart te geven. Erg sociaal...nog meer gratis geld, de Pvda heeft haar doelgroep voor de toekomst weer veilig gesteld. Het wordt nog spannend binnen de VVD. De volgende LPF na Groen Links? De PVV krijgt weer de stemmers op de hand. Let zondag maar eens op de polls van Maurice de Hond. Ik denk dat vele VVD stemmers spijt hebben dat men "niet" voor de PVV heeft gekozen. Die den Uil toch....

1 Reactie
rbakels
rbakels2 nov. 2012 - 10:20

Goed, ik volg uw gedachtegang: de kiezer concludeert dat VVD en PvdA slap zijn omdat ze hun poten niet stijf hebben gehouden en stemmen volgende keer massaal op SP en PVV. En die houden hun poten wel stijf. Dan krijgen we dus Belgische toestanden: een formatie die wee jaar duurt, terwijl intussen het dan demissionaire kabinet-Rutte II de lopende zaken afhandelt = doodgewoon doorgaat.

[verwijderd]
[verwijderd]2 nov. 2012 - 10:20

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Gogol
Gogol2 nov. 2012 - 10:20

"De meeste mensen, met name de lage inkomens merken weinig van de ombuigingen. Dat is toch netjes. " De lage inkomens zijn er de laatste jaren relatief het meest op achteruit gegaan. Daar is, na jaren afbraak, op zijn best nu een halt toe geroepen (ik moet het nog zien). Dat is letterlijk het minste dat dit kabinet kon doen. Het allerminste. Je hebt er blijkbaar geen enkele weet van hoe het is om met een minimumloon te moeten rondkomen, zelfs tijdelijk. Anders had je niet het lef om dit 'netjes' te noemen. Kruip uit die ivoren toren en kijk hoe mensen onderaan echt moeten leven voor je je oordeel klaar hebt over wat 'netjes' is.

JanB2
JanB22 nov. 2012 - 10:20

Alleen bepaalde groepen zijn de lul, zoals WW'ers (wordt korter), rijksambtenaren (nullijn), psychiatrische patienten (eigen bijdrage) en hoge middeninkomens (stapeling van bezuinigingen). Kortom een aanzienlijk deel van de nederlandse bevolking. De eigen bijdrage voor psychiatrische patienten is overigens een rechtsongelijkheid die sterke associaties oproept met het fascistisch gedachtengoed. Onder de fascistische stromingen die Europa in het verleden teisterden was het precies deze groep die het vaak als eerste moest ontgelden.

Bakoe
Bakoe2 nov. 2012 - 10:20

Ja goed he Erwin hmm. http://www.nrc.nl/nieuws/2012/11/02/koopkracht-daalt-tot-wel-dertig-procent/ Wat vind je hiervan Erwin? Ga jij dat die alleenstaande vertellen Erwin? Of die bejaarde? Dat ze allemaal dol enthousiast moeten blijven voor jouw megalomane EU droom Erwin? Dat ze nog maar wat moeten bezuinigen vanwege een begrotingsevenwicht wat geen enkele rekening houd met budgettaire flexibiliteit en elastisch rendement. Ik wens je veel succes Erwin. Wat zullen ze je een visionair vinden.

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods2 nov. 2012 - 10:20

++ In De Telegraaf noemt columnist Peter Beszelsen de VVD 'ultrarechts': "Zó kennen we de VVD weer. Bolwerk van sigaren rokende regenten. De Leidse elite. Prettig, die duidelijkheid. Hoeven we bij de volgende verkiezingen niet te twijfelen of die club zich druk maakt om de belangen van de middenklasse. Niet dus. Dat sociale gezicht van Mark Rutte paste ook eigenlijk helemaal niet bij de reputatie van de gladiatoren voor het grootkapitaal." ++ >> Als de volkswoede zich dáár nou tegen richt, tegen dat de echt rijken er op vooruit gaan terwijl de hogere middeninkomens erop achteruit gaan, dan sluit ik me er bij aan.

5 Reacties
Zjenny
Zjenny2 nov. 2012 - 10:20

Ik ook en daarom stemde ik SP die ook nu, in dit dossier, de beste oplossing biedt.

peterh2
peterh22 nov. 2012 - 10:20

Het lijkt er toch op dat de VVD vooral aan 100k+ denkt. Mensen met 1,5-2x modaal zijn eigenlijk gewoon dom volk voor de liberalen. 1,5-2x modaal wordt keihard gepakt maar alles daarboven blijft lachend buren schot. Ja, Diederik en Mark zorgen wel dat ze zelf niet geraakt worden. Goede nieuws is dat de VVD implodeert, zelfs de SP heeft het beter met deze groepen voor. De achterban wil nu een stemming en moet voor morgen 3800 leden een petitie laten tekenen. Als dat lukt gaat dit regeerakkoord er niet komen!

denmol
denmol2 nov. 2012 - 10:20

"Als de volkswoede zich dáár nou tegen richt, tegen dat de echt rijken er op vooruit gaan terwijl de hogere middeninkomens erop achteruit gaan, dan sluit ik me er bij aan." Count me in.

CliffClavin1993
CliffClavin19932 nov. 2012 - 10:20

Ik stel voor dat we een soort reservaat voor de VVD-hardcore inrichten. Een afgegrensd gebied, ergens op een hei. Er mag best wat luxe zijn. Ik dacht aan een soort van diergaarde (want mensen zijn het eigenlijk niet, meer komische biologische afwijkingen, karikaturen, zeg maar gerust: weeffoutjes van God). Ze mogen pret hebben, en de normale Nederlanders mogen hen gevoeglijk tweederangs of bedorven kaviaar toewerpen, en ook budgetchampagne (bekend staand als: hoerenpis) te drinken geven. Ook: miskleur sigaren, en door de slager zelf gekeurd vlees. We zijn niet kinderachtig. Onderling mogen ze zelf uitvreten wat ze willen. Doen wat Onze Lieve Heer verboden heeft. Gok- en piramidespel, hoererij, enfin, alles wat we van ze gewend zijn. Maar dan in een afgeschermde en bewaakte omgeving. Naam: 'De VVD-Vrijstaat'. Ze krijgen ook speelgoedpaspoorten, en monopoly-geld. Restricties: nooit, maar dan ook nooit mogen ze seksueel verkeer met normale Nederlanders van buiten hun enclave hebben. Dat houdt ons gezond. En hun rare (immorele) eigenschappen zullen almaar versterkt, van generatie op generatie, in dat reservaat worden doorgegeven. Dat is voor biologen en medici natuurlijk razend interessant. Ik vind dit een perfecte win-win-situatie. Onze eigen samenleving wordt immens opgeschoond, we zijn van de corrupte bankiers af, de totaal incapabele artiesten (men denke aan Gordon), en ook van driekwart van de Telegraafmaffia. En zij kunnen onbelemmerd hun ding doen. ________________ Ik ga voor dit behoorlijk geniale plan subsidie aanvragen, denk ik, onder meer bij de Koninklijke Academie voor Wetenschappen. Verder zal John de Mol er wel een reality-serie in zien, de helft van de revenuen gaat naar de armsten in het land, dat zal ik bedingen. Deze operatie gaat heten: 'Nederland Geneest!'

rbakels
rbakels2 nov. 2012 - 10:20

Ultrarechts = fascistisch. at is de VVD ook. Mensenrechten vinden ze iets voor CHinezen, waar wij boven staan. Intussen teden we mensenrechten met voeten, zoals het recht op een gezinsleven met een partner naar vrije keuze voor "gastarbeiders". Nog steeds zijn er politici die deze "resources" niet als mensen willen zien. U heeft het over heel iets anders: een politiek die in het belang is van de superrijken.

bruces
bruces2 nov. 2012 - 10:20

Ik mis Joop Schouten. Heeft hij het land verlaten.

1 Reactie
Bakoe
Bakoe2 nov. 2012 - 10:20

Nee die ligt in een lachstuip om de verongelijktheid van al die lease bak semi eltairen die eventjes een behoorlijke rechtse directe van ome Marx Rutte hebben gehad.

Bakoe
Bakoe2 nov. 2012 - 10:20

http://www.speld.nl/2012/11/02/belgie-kan-stroom-zorgvluchtelingen-nauwelijks-aan/ Hier kan toch wel een klein lachje van af VVD boys?

1 Reactie
CliffClavin1993
CliffClavin19932 nov. 2012 - 10:20

Hij is leuk! Dankjewel. (Ik heb de Speld pas kort leren kennen, door toedoen van onze lieftallige Isis-met-de-totaal-cryptische-achternaam.)

[verwijderd]
[verwijderd]2 nov. 2012 - 10:20

De afgunst en jaloezie jegens een ieder die meer verdient is werkelijk waar stuitend. En dan de gemiddelde VVD'er betichten van jaloezie. Hypocriet....

2 Reacties
Bakoe
Bakoe2 nov. 2012 - 10:20

Maar beste Troll, het is toch echt de VVD die nu een grote greep doet in het inkomen van uw zo hardwerkende beleasde medebroeders. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Heeft wakker Nederland zitten te slapen. Veurwaarts de barricaden op en grijp die vlegel :-)

Backtobasics
Backtobasics2 nov. 2012 - 10:20

"De afgunst en jaloezie jegens een ieder die meer verdient is werkelijk waar stuitend" U geeft zeer treffend de geestesgesteldheid van (veel) VVD ers weer. Ik heb "succes" dus heb ik "recht" op een zo dik mogelijk salaris en iedereen die daar kritisch naar kijkt (zeker in tijden van crisis) is alleen maar "jaloers". U suggereert dus eigenlijk dat iedereen "rijk" wil worden en op zoek is naar zoveel mogelijk matrieel gewin, want dat is het hoogste goed in het leven. Nou ik kan u vertellen, er zijn veel meer interessante zaken in het leven, dan veel geld bezitten, maar zoals u weet... er is helaas wel een minimum van dit middel nodig om redelijk te kunnen leven........en..... bepaalde mensen komen niet meer aan dit minimum.

[verwijderd]
[verwijderd]2 nov. 2012 - 10:20

"Dat griezelige populisme" waarover altijd wordt gedebatteerd... is dit nu niet het ultieme voorbeeld? Een journalist, een krant, dienen ze niet het nieuws zo objectief mogelijk te rapporteren? Een krant (die de naam krant in feite niet waard is) begint een hetze, degenen die erop inspringen heten dan plotseling "het nieuws" waarover wordt gerapporteerd, en doordat ze er dankzij de domheid van Plasterk in geslaagd zijn ons publieke bestel binnen te dringen weten ze middels een handig opgebouwde monopoliepositie elke ochtend opnieuw de hele bevolking onder de header "Wakker Nederland" nog verder op te ruien. En dat heet dan nog democratie? Nee, dank U.

1 Reactie
itsme3
itsme32 nov. 2012 - 10:20

De getallen zijn bevestigd door Samsom. Oftewel, de journalisten hebben hun werk beter gedaan dan de politici.

Claudius2
Claudius22 nov. 2012 - 10:20

Als ik niet zelf zwaar de dupe zou zijn geweest van deze maatregel, zou ik mezelf helemaal rot lachen. Die patjepeeërs van de VVD worden slechts 47 dagen na de verkiezingen keihard in de kont genaaid door hun eigen voorman. Ja, dat zou ik lachen gevonden hebben. Het trieste is dat de kwaliteit van de Nederlandse gezondheidszorg zó abonimabel slecht is, dat de websites voor buitenlandse expats hun landgenoten waarschuwen voor Nederlandse ziekenhuizen. Word je ziek? Probeer zo snel mogelijk naar je vaderland terug te komen. Niet alleen om de kosten, vooral ook om het gevaar wat je loopt. Ik zou best de dupe willen worden van dit beleid. Maar het klopt niet, want ik krijg gewoon bullshit voor mijn geld.

1 Reactie
FransAkkermans1947
FransAkkermans19472 nov. 2012 - 10:20

"Het trieste is dat de kwaliteit van de Nederlandse gezondheidszorg zó abonimabel slecht is, dat de websites voor buitenlandse expats hun landgenoten waarschuwen voor Nederlandse ziekenhuizen." Wat een onzin kraamt u uit. Nederland biedt geen slechte zorg. http://www.healthpowerhouse.com/index.php?option=com_content&archive=news&view=article&id=330%3A&itemid=50&menu=yes&Itemid=2 Kom maar op met die waarschuwingen .

[verwijderd]
[verwijderd]2 nov. 2012 - 10:20

Voor sommige progressieven lijkt 'de buit' binnen te zijn. Voor deze onverantwoorde nivellering zal men eens een keihard Amerikaans-aandoend zorgstelsel terugkrijgen.

1 Reactie
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods2 nov. 2012 - 10:20

++ Daniël Willemsen, vr 02 november 2012 18:55 ++ >> De logica ontbreekt geheel in je stelling, en er is helemaal geen sprake van nivellering. In ieder geval niet van een goede. Vanaf 128.000 euro jaarinkomen (alleenstaande) gaat men erop vooruit, zie http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11704/Kabinetsformatie/article/detail/3341155/2012/11/02/Inkomen-van-vijf-ton-bruto-Dan-ga-je-erop-vooruit.dhtml en het commentaar van de Telegraaf-columnist op http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/16816_vvd_achterban_in_stuip_om_nivellering_via_zorgpremie/ . Door waarschijnlijk een blunder -- ik kan me niet voorstellen dat Samson daar willens en wetens zijn handtekening onder zette -- leveren de middeninkomens zwaar in terwijl de echt rijken er zwaar op vooruit gaan.

[verwijderd]
[verwijderd]2 nov. 2012 - 10:20

"want mensen zijn het eigenlijk niet, meer komische biologische afwijkingen, karikaturen, zeg maar gerust: weeffoutjes van God" Ik heb gevraagd bovenstaande uiting te verwijderen. Maar het enige dat Joop doet is mijn verzoek om dit soort vuilspuiterij te verwijderen in de prullebak te gooien. Huisregels gelden blijkbaar niet voor iedereen.

2 Reacties
Zjenny
Zjenny2 nov. 2012 - 10:20

Ik heb wel erger zien passeren door de mods hier. Mensen zeggen dat gewoon zomaar. Erg he?

CliffClavin1993
CliffClavin19932 nov. 2012 - 10:20

Dat is geen vuilspuiterij, Klaas, dat is harde satire. Ik vind het in de reële wereld sterk benadelen van de minst bedeelden, zodat ze meer een meer naar de voedselbank moeten, en hun huur niet meer kunnen ophoesten, een echte misdaad. Dat vinden echter de VVD-patsers, die ik op het oog had, prima. Dat ik hen in met alleen maar woorden te kakken zet, dat is geen misdaad. Je mag zulke lieden hekelen. Altijd en overal. Daarom vind ik jouw verontwaardiging en neiging tot censuur laf en hypocriet.

peterh2
peterh22 nov. 2012 - 10:20

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/11_november/02/binnenland/Koopkracht_keldert_tot_wel_20_procent.xml Ik weet even niet meer wat ik moet zeggen... Wonen we in Griekenland of zo? Bizar!

1 Reactie
Bakoe
Bakoe2 nov. 2012 - 10:20

Juist, misschien is dan ook wel al dat kabaal van de verongelijkten om dit te verdoezelen. Marxisme noemen ze dit.

[verwijderd]
[verwijderd]2 nov. 2012 - 10:20

Een dom, oneerlijk en onuitvoerbaar plan. Dom omdat we er geen enkel urgent probleem mee oplossen. De staatsschuld wordt er niet minder door, en de kosten van de zorg worden er niet minder door. Oneerlijk omdat kosten worden berekend als zijnde voor de zorg, maar het is niet voor de zorg, het is herverdelen van inkomen. Als je dat wilt moet je dat gewoon via de belastingschijven regelen. En het is oneerlijk omdat de last heel eenzijdig bij de middengroepen komt. Het is een onuitvoerbaar plan omdat de zorgverzekeraars zich gaan verzetten ( http://www.nu.nl/geldzaken/2949280/bezwaar-inkomensafhankelijk-eigen-risico.html ) en de Eerste Kamer het gaat afkeuren. Een slechte start van een kabinet met veel slechte plannen.

1 Reactie
trujac
trujac2 nov. 2012 - 10:20

Dom maar dan wel van de PvdA, Rutte en de VVD strategen spelen het handig. Van dit plan komt natuurlijk niets terecht het zal na lang studeren zo uitgekleed worden dat er niets meer van overblijft. Ondertussen worden wel alle PvdA concessies gewoon uitgevoerd. Als het plan dus uiteindelijk in het parlement komt is het een lege huls en als het zoals het nu wordt gepresenteerd en wel in het parlement komt, zal de VVD de stekker uit het kabinet trekken. Natuurlijk weten die PvdA baantjesjagers dat wel maar tegen die tijd hebben ze al wel enige jaren ministerschap op hun CV staan.

kraland
kraland2 nov. 2012 - 10:20

Er moet gewoon zo snel mogelijk een stemverbod komen voor iedereen die overheidsafhankelijk is. Het is toch compleet belachelijk dat dit volk hier mede de dienst kan uitmaken en we nu door toedoen van de PVDA met een gedrocht van een compromis zitten.

2 Reacties
denmol
denmol2 nov. 2012 - 10:20

"Er moet gewoon zo snel mogelijk een stemverbod komen voor iedereen die overheidsafhankelijk is." Je bedoelt hier "ondernemers" zoals je hebt een Piet van Pol of andere vrienden van bestuurders die ons geld mogen uitgeven.

Candide2
Candide22 nov. 2012 - 10:20

'Er moet gewoon zo snel mogelijk een stemverbod komen voor iedereen die overheidsafhankelijk is.' U wilt dus het stemrecht voor iedereen afschaffen.

TheoJ2
TheoJ22 nov. 2012 - 10:20

De verschillen tussen werkenden en niet-werkenden zullen op deze manier inderdaad kleiner worden. Blijft er voor de mensen die de keuze hebben nog wel een stimulans om aan het werk te gaan?

1 Reactie
Backtobasics
Backtobasics2 nov. 2012 - 10:20

Jazeker ....niet iedereen heeft alleen zoveel mogelijk geld verdienen, als drijfveer om te werken.

Bakoe
Bakoe2 nov. 2012 - 10:20

Om dan toch een pleister op op deze verschrikkelijke wonde te plakken die ons elitaire leasebakken volkje zo geraakt heeft. Lees dit, en misschien voelen jullie jezelf meteen wat beter. Toch nog gerechtigheid. http://www.nrc.nl/nieuws/2012/11/02/koopkracht-daalt-tot-wel-dertig-procent/ Beste redactie van Joop, zouden jullie dit ook voor het voetlicht kunnen brenegen inplaats van de klaagzang van het verwende spul.

1 Reactie
Ineses
Ineses2 nov. 2012 - 10:20

Maandag zei het CBS nog dat de gemiddelde koopkracht ongeveer gelijk blijft. En nu zou CBS ineens de berekeningen van RTL bevestigen? RTL is gewoon paniek aan het zaaien, zoals ze eerder deden met zgn. uitgelekte stukken. Volgens RTL zouden uitkeringsgerechtigden er 30 % op achteruit gaan. Iedereen die logisch nadenkt en kan rekenen weet dat het niet waar is.

politiekistuig
politiekistuig2 nov. 2012 - 10:20

ik zie nu Samsom bij nieuwsuur en zoals hij het uitlegt is er toch niet zoveel aan de hand,iemand die 70000 euro per jaar verdiend (ook bruto is dit toch nog een heel bedrag) ligt toch niet wakker van die 500 euro zorgpremie per maand of ben ik nu helemaal achterlijk????

3 Reacties
Janssen3
Janssen32 nov. 2012 - 10:20

Mensen met een dusdanig inkomen hebben ook veel hogere vaste lasten. Lasten die zijn aangegaan op basis van dat hogere inkomen. Dus als je dan netto in een keer veel meer moet betalen dan komt dat ook gewoon hard aan.

Cinema2
Cinema22 nov. 2012 - 10:20

Ja u bent achterlijk....

TheRealHandyman
TheRealHandyman2 nov. 2012 - 10:20

Iemand die 70.000 euro per jaar bruto verdient houdt daar netto minder dan de helft van over. Over het algemeen gezien hebben zij wat duurdere huizen en krijgen zij geen enkele manier van kortingen e.d. mbt zorg, studie van kinderen o.i.d. verder zijn het vaak ook mensen die meer werken dan de standaard 40 uur en als je de 13 weken vrijstelling van sollicitatie plicht van mensen in de bijstand erbij gaat rekenen (wat zij dan als extra vrije dagen zouden moeten kopen) komen zij gemiddeld lager in inkomen dan iemand in de bijstand. Dus Ja, u bent gek.

[verwijderd]
[verwijderd]2 nov. 2012 - 10:20

VVD en PvdA zijn op elkaar aangewezen en het land moet geregeerd worden. Ik vind dat er hoop zeikerds zijn bij beide partijen, die niet verder kijken dan hun eigen bekrompen leven incl. portemonnee. Ik feliciteer PvdA en VVD o.a. met feit dat illegaliteit strafbaar wordt en dat werd hoog tijd. Tel je zegeningen..

1 Reactie
JanB2
JanB22 nov. 2012 - 10:20

Tel je zegeningen.. Ik ben al sinds mijn geboorte legaal. Maar kennelijk moet ik in uw optiek dus blij zijn met zoiets vanzelfsprekends.

jaapmolenaar
jaapmolenaar2 nov. 2012 - 10:20

laten we ook niet vergeten dat er al 20 jaar n grote geldzuiger geld van de gewone werkenden naar de rijken geld staat op te zuigen, zó dat nu 1,3% van de nederlanders 39% van het totale nederlandse vermogen bezitten. dat is ongeveer even erg als in de V.S. waar 1% van de bevolking 50% van het totale vermogen bezit. dat geld zit niet in de economie, wordt alleen maar opgepot om jaar in jaar uit meer en meer op te potten. Daardoor groeit de economie niet maar verarmt de samenleving juist. dit is absurd en niemand die er wat van zegt, Occupy ?! waar zijn ze? Politiek, waar blijven jullie? of is t n kwartetspel... bezuinigingen uitruilen zonder visie op hoe de samenleving zich ontwikkelt? jammer dat de pvda niet minder liberaal is dan de vvd.

1 Reactie
peterh2
peterh22 nov. 2012 - 10:20

Juist deze groepen worden nu ontzien... Iemand met miljoenen die leeft van de rente krijgt straks gratis zorg! Ziek...

[verwijderd]
[verwijderd]2 nov. 2012 - 10:20

Leuke truc deze VVD volkswoede. De bedonderde PvdA kiezer heeft oneindig veel meer reden om "ziedend" te zijn maar laat niks horen. Wederom : nobody has ever lost any money by underestimating the masses". Mark en Diet hebben goed opgelet toen ze het hoofdstuk "Machiavelli" moesten leren.

1 Reactie
JongLinks
JongLinks2 nov. 2012 - 10:20

leg dat eens uit? Volgens mij het de PvdA iets meer punten binnen gesleept dan de vvd.

[verwijderd]
[verwijderd]2 nov. 2012 - 10:20

Ik zie toch wat perverse prikkels, die uitermate schadelijk zijn voor de economie. Veel mensen (helaas vooral vrouwen) overwegen om korter te gaan werken, waardoor er natuurlijk minder zorgpremie binnenkomt en we in een negatieve spiraal belanden: de zorgpremie voor de werkenden gaat nog verder omhoog waardoor het nog minder interessant wordt om te werken enzovoorts enzoverder. Deze weeffout, die al lang in het systeem zit, is eenvoudig te repareren: solidariteit is immers bedoeld voor wie niet kan en niet voor wie niet wil. Als iemand ervoor kiest om minder te gaan werken, dan levert dat voor anderen op geen enkele manier een morele verplichting op om dan maar een deel van de zorgkosten voor zijn rekening te nemen. Als iemand ervoor kiest om helemaal thuis te blijven evenmin. Hef premies dus gewoon op basis van het inkomen bij een fulltime werkweek. Niet alleen de zorgpremies maar ook de AOW en andere volksverzekeringen. Voor andere inkomensafhankelijke regelingen geldt hetzelfde: als jij er vrijwillig voor kiest om minder te werken, hoeft een ander niet voor jouw lasten op te draaien. Die betaal je dus gewoon zelf of laat je betalen voor het suikeroompje waarmee je overeen bent gekomen dat jij thuis mag blijven zitten. Moet je eens kijken wat voor weldadige uitwerking dat heeft op de hoogte van de collectieve lasten. Er is in een klap genoeg geld over om wie niet kan niet langer af te knijpen en te overstelpen met onze hartverwarmende solidariteit. Bijkomend voordeel is dat we niet meer hoeven te werken met lapmiddelen als een vrouwenquotum: er zijn genoeg vrouwen beschikbaar op de arbeidsmarkt en die stromen vanzelf door naar hogere posities als ze niet meer halverwege hun carrière op andermans kosten kunnen afhaken. Zijn we meteen af van ons imago als meest achterlijke land op het gebied van arbeidsparticipatie van vrouwen.

3 Reacties
TheoJ2
TheoJ22 nov. 2012 - 10:20

Je voorstel is beter dan dat van de 'bruggenbouwers'. Toch ben ik er voor om de markt de premies te laten bepalen en het nivelleren uitsluitend te regelen via de fiscus. Verschillende nivelleringsinstrumenten naast elkaar maakt de zaak onoverzichtelijk en dat wekt weerstanden.

peterh2
peterh22 nov. 2012 - 10:20

Gelukkig niet dat plan van jou... Nu kunnen de middengroepen tenminste nog een afweging maken, meer tijd voor de kinderen en wellicht ook meer mantelzorg bieden. Veel werkgevers zullen sowieso niet mee willen werken aan minder uren.

HanvanderHorst1
HanvanderHorst12 nov. 2012 - 10:20

En hoe doe je dat dan met ZZP-ers en ondernemers die niet genoeg winst draaien?

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder2 nov. 2012 - 10:20

Het blijkt toch maar weer dat de VVD stemmers niet hebben opgelet. De VVD pleit er al jaren voor dat burgers opdraaien voor hun zorgkosten. En die kosten zijn hoog. Niemand die daar wat aan doet. Ook de VVD niet.

1 Reactie
Joeri2
Joeri22 nov. 2012 - 10:20

Dat is de vrijmarkt spagaat. Het idee is, dat privatisering automatisch voor de laagste prijs zorgt. Er aan toegeven dat dat een fabeltje is veel te moeilijk voor ze.

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder2 nov. 2012 - 10:20

Als gezondheidszorg miljarden kost dan worden er ook miljarden aan verdiend. Of dat nog binnen proporties is kan iemand zich afvragen. Iemand nog een oud ziekenhuis gezien?

1 Reactie
wvdstraat
wvdstraat2 nov. 2012 - 10:20

Daarom vraag ik mij dan ook al jaren af, waarom veel ziekenhuizen bij binnenkomst lijken op een winkelcentrum annex pretpark. Met name de academische, die dus ook nog van het onderwijsbudget leven, die andere kwetsbare sector. Vastgoed lijkt er belangrijker dan gezondheidszorg....

Irmaatje
Irmaatje2 nov. 2012 - 10:20

@kees kortekaas, vr 02 november 2012 17:33 in reactie op W.J. v/d Straat "Daarnaast vind ik het ook niet goed dat het voor het besef van de kosten dat voor lage inkomens de zorg "gratis" lijkt... liever wat meer uitkering en meer premie wat mij betreft.." De zorg is en zal niet gratis worden. Als je als gezin 30 euro p/w hebt om alles van te doen dan is 21 euro veel. Bovendien blijft de straf op ziek zijn, de zogenaamde eigen bijdrage, gewoon bestaan. Ook PvdA! Maar erger is het akkoord voor de vele werklozen (ook hen die er nog bij zullen komen), de huurders, de zieken en gehandicapten, de mensen die AWBZ nodig hebben, de GGZ, de AOWers, de studenten en ga zo maar door. Miepen over de zorgpremie maar de rest gewoon laten verkwanslen door VVD en PvdA. Wie had dat van ze verwacht? Nou ik!

2 Reacties
CliffClavin1993
CliffClavin19932 nov. 2012 - 10:20

Sterk.

bruces
bruces2 nov. 2012 - 10:20

Desnoods brengen ze de bijstandsnorm met 100 euro omhoog, maar gratis zorg is geen goed uitgangspunt.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin2 nov. 2012 - 10:20

Ik lees net dat Spekman in een interview zegt dat inkomensnivelleren een feest is, niet echt handig als jouw partner worstelt met het over het voetlicht brengen van de boodschap, zo wrijf je extra zout in de wonden, eigenlijk te lomp voor woorden.

4 Reacties
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman2 nov. 2012 - 10:20

[Ik lees net dat Spekman in een interview zegt dat inkomensnivelleren een feest is, niet echt handig als jouw partner worstelt met het over het voetlicht brengen van de boodschap] Bovendien is het geen nivelleren: het is de portomonnee spekken van wie meer dan 130.000 verdient...

CliffClavin1993
CliffClavin19932 nov. 2012 - 10:20

Klopt. Erg dom en triomfalistisch van hem. Is trouwens altijd wel een achilleshiel van links geweest. Van Tien Over Rood naar de Schuivende Panelen, zogezegd. Via De Verbeelding Aan De Macht (heb nooit begrepen wat dat in moest houden... Vrije Seks, Drugs, Partnerruil, Echtscheiding, Depressie, Zelfmoord, denk ik - ik kon er geen touw aan vastknopen).

Jantje68
Jantje682 nov. 2012 - 10:20

De geschiedenis herhaald zich. Kabinetsformatie '77. De arrogantie druipt weer van de PvdA. Ze hebben hun hand weer overspeeld en zullen straks met lege handen staan. Deze zorgplannen worden werkelijk door iedereen neergesabeld. Gaat tegen alle adviezen van deskundigen en betrokken organisaties in. De winkels in de binnensteden zullen vanmiddag al merken dat de omzet draconisch daalt omdat het vertrouwen van consumenten volledig weg is wat vervolgens weer eigen effect gaat krijgen op een nog verdere verslechtering van de economie. Dank aan deze twee jonge heren die het wel ff snel zonder de Koningin door wilden jassen.

Backtobasics
Backtobasics2 nov. 2012 - 10:20

Spekman komt regelmatig bij gezinnen over de vloer die te maken hebben met echte armoede, en ziet wat voor ellende dat kan geven. Kan me voorstellen dat je dan enigzins cynisch wordt, over mensen die het al goed hebben, en de mond vol hebben over "huishoudboekje op orde" en "streng bezuinigen",.......totdat ze zelf een bijdrage moeten gaan leveren. Dan gaan ze moord en brand schreeuwen..........nogal dubbel allemaal.

[verwijderd]
[verwijderd]2 nov. 2012 - 10:20

Heel jammer hoe alles nu loopt. Solidariteit is een belangrijk goed, maar solidariteit maak je kapot door de rekening heel eenzijdig bij de middeninkomens te leggen. Ik snap ook niet hoe de PvdA ermee in kan stemmen met de hoogste salarissen (>100K) uit de wind te houden.

1 Reactie
TheoJ2
TheoJ22 nov. 2012 - 10:20

[Ik snap ook niet hoe de PvdA ermee in kan stemmen met de hoogste salarissen (>100K) uit de wind te houden. ] Ik snap dat wel. Als de de bijdrage doortrekt naar de hoogste inkomens zoals de SP wil dan wijken die mensen uit naar een eigen verzekeringssysteem of naar het buitenland, en dan leveren ze geen bijdrage meer aan het collectief.