Als zo'n cartoon over een niet-Jood wordt gemaakt is het niet antisemitisch, maar als het over een Jood gaat is het dat meteen wel, omdat het toevallig refereert aan een antisemitische karikatuur? Het artikel gaat toch ook over Maurice De Hond die over de schreef is gegaan, en heeft totaal niets met antisemitisme te maken? Volgens mij is de cartoon trouwens wel fout, want De Hond trok nergens aan touwtjes van media. Het was juist sensatiegeile media die zijn verhalen onkritisch overnamen.
We roepen eerst dat Charlie Hebdo alles moet kunnen plaatsen en dit kan opeens niet? Heel consequent is het niet. Je kunt het onsmakelijk noemen, maar er wordt met verschillende maten gemeten.
Daniel Je kunt niet zo maar alles op een hoop gooien alsof het een gelijk is aan het ander. Wanneer hier inderdaad een verband wordt gelegd of gelegd kan worden, met hoe de joden door Nazi's werden afgebeeld, dan is dat voor iedereen die de afloop van de oorlog kent, onaanvaardbaar.
Daniël: Ja natuurlijk kan dit dan ook , maar de Charly hebdo redactie betaalde met hun leven , willen we dus echt met 1 maat meten ?
Hoelang zal het nog duren voor dat men weer spotprentjes zoals deze kan maken zonder meteen als anti-semiet te worden geduid? De inhoud van de prent is namelijk wel geheel correct.
Ik denk dat dit een ongelukkige samenloop van omstandigheden was waar Asscher zijn vriend De Hond wat al te enthousiast verdedigde.
Hoelang zal het nog duren voor dat men weer spotprentjes zoals deze kan maken zonder meteen als anti-semiet te worden geduid? Dat gaat niet omdat deze spotprentjes anti semitisch bedoeld zijn. Dat de algemene ontwikkeling bij de VK zo laag is dat ze dit onbewust deden geloof ik trouwens niet. Als ze het werkelijk niet wisten dan kan je als journalist beter een ander vak kiezen.
Paul Dat ligt er aan hoe mensen die cartoon lezen. Wanneer die per ongeluk of expres verband houdt met de praktijken van de Nazi's, dan is dat natuurlijk genoeg om in het geweer te komen. Dat betekent natuurlijk niet automatisch dat de maker en degenen die plaatsten antisemitisch zijn.
Het is zorgelijk dat veel mensen zich niet (meer) realiseren hoe gevaarlijk en schadelijk dergelijke cartoons zijn. De suggestie die er van uitgaat heeft mede geleid tot talloze progroms en uiteindelijk tot de Holocaust, waarbij 6 miljoen Joden werden omgebracht. Daarbij vergeleken is de rascistische karrikatuur Zwarte Piet toch van een heel andere aard. Degenen die deze ernstige misstap van de Volkskrant proberen te bagatelliseren, moeten maar eens bij zichzelf te rade gaan.
Misschien moet jij eerst onderzoeken wat een suggestie is, spreken we elkaar later.
Er is helaas nog niets veranderd en dat zal ook niet snel gebeuren. Mensen aan de randen van het politieke spectrum, zowel links als rechts, kunnen hun afkeer van de Joodse medemens niet altijd verbergen. Bij extreemrechts krijg Soros de schuld van alle wereldproblemen, bij extreemlinks is het de familie Rotschildt. Dit heeft geleid tot een groot aantal complottheorieën.
Merning U, die veronderstelt dat iedereen weet dat De Hond joods is en dat deze tekening naar het antisemitisme dat de holocaust veroorzaakte verwijst, en die zich van u moet afvragen, waarom hij zoietsvreselijks niet HEEFT WILLEN zien, mag bij zichzelf te rade gaan. Of liever, laat een ander - een professionele hulpverlener bv - u eens onderzoeken.
Zwarte Piet heeft niets met racisme te maken...het is onderdeel van een volksfeest dat kapot gemaakt moet worden, net als alle andere anti blanke sentimenten in dit deel van de wereld. Weg met ons!
Pieter Klok (de hoofdredacteur) "....Omdat de beeldredacteur, eindredacteur en vormgever het verhaal kenden en dus direct begrepen hoe de tekening was bedoeld,...." Het is dus niemand zijn schuld, al helemaal niet van de hoofdredacteur zelf (want die was er niet) - vind hij zelf. Zowel bij de tekenaar (geloof me; IEDERE professionele tekenaar kent die nazipropaganda cartoons! Zoals iedere geschiedkundige weet wat de Holocaust was) als bij zeker 3 hoogopgeleide redacteuren ontbrak klaarblijkelijk ieder historisch besef. Die zijn dus alle 4 niet geschikt voor hun baan, en de hoofdredacteur al helemaal niet - schitteren door afwezigheid terwijl 4 van JOUW personeelsleden de boel verkloten. 5 Ontslagbrieven dus - tenzij het VVD'ers zijn natuurlijk.
Ik word hier kotsmisselijk van. Nog even en je moet in Nederland oppassen je buurman te groeten met een opgeheven rechterhand.
Dus waar het op neerkomt is dat een karikatuur tekenaar bij ieder onderwerp in eerste instantie heel goed moet controleren of zijn onderwerp toevallig een Joodse achtergrond heeft en indien dit zo is, alle NAZI propaganda napluizen of het oppervlakkige stukje symbolisme binnen zijn cartoon ooit hierin is gebruikt. Lijkt me eerder een ongelukkige samenloop van omstandigheden dat wel vaker door schuimbekkende activisten aangegrepen is voor dit soort overtrokken reacties. Een karikatuur overdrijft uiterlijke kenmerken. De Hond heeft een paar van die stereotype kenmerken. Boeien! Het is een generieke karikatuur van een BN'er en gebruikt simpele symboliek dat niet uniek voor antisemitische boodschappen is, maar universeel begrijpbaar is. De boodschap zelf is ook duidelijk. De enige reden voor deze hysterische reacties is als er andere regels gelden voor het gekozen volk dan voor de rest.
@Winterdepressie : 'alle NAZI propaganda napluizen´. Ik zou toch van een kwaliteitskrant als de Volkskrant mogen verwachten dat men meteen ziet dat deze cartoon rechtstreeks uit de nazipropaganda afkomstig zou kunnen zijn. Enig historisch besef moet toch wel aanwezig zijn. Ik vind elkegrap die met de Holocaust te maken heeft misplaatst en het is terecht dat de Volkskrant hiervoor excuses maakt.
@ Winterdepressie Kom op zeg! Je gelooft toch niet écht dat de tekenaar toevallig de joodse karikatuur van de poppenspeler tekende?
Winter Wanneer een tekenaar of een krant oprecht geen overeenkomsten ziet met hele vervelende dingen, dan kan zoiets gebeuren. En dan heeft uw conclusie, dat je dan zou moeten onderzoeken enz. weinig zin, lijkt mij: het is juist dan het probleem dat er geen aanleiding is. Ik vind deze kritiek dan ook een vertekend beeld geven van de verontwaardiging van wie die overeenkomst dan wel - uit eigener beweging - zag. Uw kritiek geldt dan, ook niet onbelangrijk, wel die mensen, die ook geen idee hadden en nu moord en brand schreeuwen. Maar dan nog, kun je weinig meer doen, in zo'n situatie, dan achteraf je verontschuldigingen aanbieden en verantwoorden, zoals de Volkskrant deed. Blijft aan ons, om de verklaring van de Volkskrant te geloven. Nou, in mijn geval heb ik daar geen moeite mee. De Volkskrant zien, als een medium dat er belang zou hebben om joden te schofferen, dat wil ik mij niet voorstellen. Al was het alleen maar om het feit dat deze zinloze negatieve commotie, z'n invloed heeft op het aantal abonnees.
"Lijkt me eerder een ongelukkige samenloop van omstandigheden dat wel vaker door schuimbekkende activisten aangegrepen is voor dit soort overtrokken reacties" #domrechts. Vilein domrechts.
Veel vragen hieronder over hoe de tekening in de krant belandde. Het antwoord van de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/karikaturale-illustratie-van-maurice-de-hond-had-nooit-in-de-krant-terecht-mogen-komen~b485534b/
@Fransss en Vrij [De Hond zelf is overigens niet te beroerd regelmatig dubieuze karikaturen te plaatsen van RIVM-, of OMT- of regeringsleden: https://twitter.com/BeedeGee/status/1384074123836493828] Heel interessant, die link. Wat nog kan worden toegevoegd is het werk van Yair Netantahu, zoon van Israëls premier en meester in het verbeelden van de Joodse ‘puppet master’. Zie bijvoorbeeld zijn werkstuk ‘Food chain’, waarmee hij de Daily Stormer haalde: https://www.timesofisrael.com/pms-son-posts-cartoon-with-alleged-anti-semitic-origin-to-slam-parents-critics/
Grappig is de reactie onder die van Asscher, van een volwassen man en producent van o.a. De Slimste Mens. Om een of andere reden vraagt hij waar de tekening naar verwijst. De prent komt inderdaad nogal antisemitisch over, maar ik ga er ook niet van uit dat de tekenaar dit expres deed. Dan vraag ik me wel af: hoe? De tekenaar had het niet door en de overige medewerkers ook niet? Wat zegt dit over de journalisten die er bij de Volkskrant rondlopen?
Misschien hadden ze het over een poppenspeler gehad? Wat tekent de tekenaar dan? En wat zien iedereen? Noem het haha tunnelvisie. Maar een buitenstaander, een dirty mind, is a joy for ever.
Duralex, - "Maar hoeft natuurlijk niet in de VK. Liever niet zelfs" Dat is dus precies wat de redactie van de VK ook van mening is. En daarom met terugwerkende kracht deze cartoon skipt. - "Hier wordt een taboe doorbroken". Geen idee welk taboe hier precies doorbroken zou worden. Ik zie er eerlijk gezegd niets taboe-doorbrekends in. Behalve dan de mogelijke link tussen De Hond en 40-45. Een link die mij hier volstrekt irrelevant en niet ter zake doende voorkomt. Ik mag hopen dat niet elke irrelevante en niet ter zake doende verwijzing naar iemands achtergrond, door jou als taboe-doorbrekend beschouwd wordt....
Ietwat onhandig van de volkskrant. Mede omdat het joods zijn van Maurice de Hond geen enkele rol speelt in het thema dat door de spotprent op de korrel wordt genomen. Wel is er een venijnige cartoon van de Hond zelf, ook met marionetten (zie reactie Fransss en Vrij). Daar haakt deze cartoon weer op in. Maar dan moet je wel weten wat je uitzoekt en geen nazi-propaganda gaan kopieren. Dat compliceert de zaak onnodig. Verder is het tamelijk extreem wat de Hond zelf op zijn piepende-vogeltjes pagina schrijft.
De Hondt is blijkbaar joods en als zodanig te herkennen. En als je dan een karikatuur van hem tekent, ivm iets heel anders, krijg je dus vanzelf een joodse karikatuur. En dan krijg je dit gezeur, dat geheel afleidt van de (in mijn ogen terechte) kritiek. Gelukkig maakt de heer De Hondt ons dat dan weer wel duidelijk. Idd zijn gebabbel over corona. Dus nooit meer een karikatuur van iemand met joodse trekken maken, al staan hun ideeën je nog zo tegen. Is dat niet een gevalletje omgekeerde discriminatie?
J.l.adam, De vermeende joodse karikatuur zit 'm natuurlijk niet in het uiterlijk van De Hond, zoals je onterecht stelt ("en als zodanig te herkennen"). De vermeende joodse karikatuur zit 'm in dit geval in het (wijdverbreide) frame van joden als de mensen die aan de touwtjes zouden trekken. Je conclusie "Dus nooit meer een karikatuur van iemand met joodse trekken maken", is dus nergens op gebaseerd, behalve dan op je eigen foutieve aanname. Ook met je tweede 'conclusie' (/gevolgtrekking) sla je de plank volkomen mis; "Is dat niet een gevalletje omgekeerde discriminatie?" Want nee, van mensen met een joodse achtergrond mag gewoon een cartooon gemaakt worden. Maar liever niet uitgerekend een cartoon die het frame van joden als de puppetspelers, bevestigen. En doe je dat wel, maar niet opzettelijk, dan is het wel zo handig die opgewekte schijn tegen te gaan... (in Iran doen ze vanuit overheidswege niet anders dan dit frame verspreiden en bevestigen!)
Jacco38@Stupide idd, hoewel ik de link ook niet direct gelegd had. MartinvanderLinde 19 april 2021 at 15:46 Ik had de associatie niet met de nazistische prenten. Fransss en Vrij Het is hooguit bewijs dat de huidige generatie redacteuren onbekend is met de antisemitische cartoons/karikaturen uit Nazi Duitsland 75 jaar geleden. Zandb 19 april 2021 at 16:04 Mijn algemene ontwikkeling is niet van dien aard, dat ik hier spontaan iets vreselijks in zie. Het "Wir haben es nie gewusst" klinkt hier aardig door in de panelen.
Sjaak, “Wir haben es nie gewusst” geldt hooguit voor mensen die leefden in dezelfde tijd dat de misdaden gepleegd werden, 75 jaar geleden. Het “Wir haben es nie gewusst” toepassen op mensen die mogelijk jong tot zeer jong zijn of zelfs op 50 plussers die inmiddels zijn vergeten hoe die spotprenten er 75 jaar geleden uitzagen, lang voor hun geboorte, is onmenselijk. Niet iedereen is historicus. Het aantal miskleunen op dit gebied zal dus alleen maar toenemen in de komende jaren. Ze weten gewoon niet beter. Daarom zei ik dat onwetendheid en vergeetachtigheid geen bewijs is voor antisemitisme. Dus leer met de waarheid te leven in plaats van gemakshalve iets met “Wir haben es nie gewusst” te verklaren.
Stupide idd, hoewel ik de link ook niet direct gelegd had. Jammer ook omdat dit afleid van de terechte aandacht voor het dubieuze handelen van dhr. De Hond in de zaak van de weduwe Wittenberg en de rol van de media. De podcast is zeer de moeite waard.
De Hond zelf is overigens niet te beroerd regelmatig dubieuze karikaturen te plaatsen van RIVM-, of OMT- of regeringsleden: https://twitter.com/BeedeGee/status/1384074123836493828
Mooie prent als je het mij vraagt. Mooi in de zin dat de emancipatie van het vrije woord niet meer met een boogje om 40-45 heen hoeft te lopen. Hier wordt een taboe doorbroken. Ondanks Cidi en dergelijke buitenlands betaalde propaganda. Er wordt niet opgeroepen tot geweld of haat, zou ik zeggen. Jammer dat het in de VK staat waar het plaatje ongeschikt is voor de gemiddelde lezer, (die niet al teveel op heeft met het vrije woord?) waardoor het toch weer taboe wordt verklaard. Helaas. Op de inhoud natuurlijk ook volstrekt smakeloos, dus zo bezien ook logisch dat een gemiddelde/betalende VK lezer dit niet wil zien. Maar het verdient wel een plekje op het web, net als een aantal mohamed cartoons. Het morele vingertje dat alles maar verbiedt zit ik niet zo op te wachten. O en als je het er niet mee eens bent dan is de rechter er om uit te maken wat wel of niet kan. Maar dat is niet voor niets pas achteraf. Er is hier, NL, geen censuur vooraf en gelukkig maar. Deze prent kan wat mij betreft. Maar hoeft natuurlijk niet in de VK. Liever niet zelfs.
@Ton Antisemitisme moet inderdaad niet kunnen, maar ik twijfel er sterk aan of dit in dit geval zo bedoeld is. Het is echter heel makkelijk om iemand van anti-semitisme te beschuldigen, dan hoef je de discussie niet te voeren, een hele kwalijke zaak. Door dit te blijven doen zullen de mensen op een gegeven moment geen waarde meer hechten aan je mening (want dat blijft het natuurlijk, een mening). Zo stelt een beschuldiging van racisme ook al niets meer voor.
I, D noemt het antisemitisme (want anders is het niet smakeloos), en dat moet volgens hem kunnen op het net.
ik weet het wel " Door dit te blijven doen zullen de mensen op een gegeven moment geen waarde meer hechten aan je mening (want dat blijft het natuurlijk, een mening). Zo stelt een beschuldiging van racisme ook al niets meer voor." Wat een onzin. Altijd dat geouwehoer, een swastika, vind jij dat nog wel een racistisch symbool? Of mag men dat ook niet vinden van jou? "maar ik twijfel er sterk aan of dit in dit geval zo bedoeld is." ik weet het wel heeft het historisch besef van een kleuter en weet het niet.
Mijn algemene ontwikkeling is niet van dien aard, dat ik hier spontaan iets vreselijks in zie. Als inderdaad de maker verwijst naar hoe joden zo kwalijk gestigmatiseerd werden, dan is het onbegrijpelijk en onvergeeflijk, dat de Volkskrant deze tekening plaatste.
Zandb@ "Mijn algemene ontwikkeling is niet van dien aard, dat ik hier spontaan iets vreselijks in zie" De grimlach. De duivelse uitdrukking. Het gebruik van veel zwart, Het hoge voorhoofd. De ogen. De rechte lijnen op de achtergrond. De hele stijl van de afbeelding ademt de sfeer uit die de nazi's in hun spotprenten gebruikten. Google maar even "spotprenten joden". Goed voor je algemene ontwikkeling en dan zal je zeker iets vreselijks in deze spotprent zien. Maar dan natuurlijk niet meer spontaan
Precies, die algemene ontwikkeling. Je moet in een bepaald stramien zitten om hier Jodenhaat in te herkennen.
sjaak Ik kan het ook simpeler zeggen. Ik zou hier uit mezelf niets joods - laat staan negatief joods - in herkennen. Ik zie een man, die volgens de tekenaar met sardonisch genoegen, mensen bespeelt. Als er niets bij zou staan, zou ik al helemaal geen idee hebben waar dit over gaat. Ik vind de tekening, afgezien van waar die ook aan kan refereren, sowieso niet waard om waar dan ook te plaatsen. Smakeloos en slecht, wat mij betreft.
"Ik zou hier uit mezelf niets joods – laat staan negatief joods – in herkennen." Interessant, met jouw opinies had ik wel verwacht dat je een beetje kennis had van historische en hedendaags antisemitisme, want dit soort tekeningen komen nog steeds uit haatfabriekjes in het Midden Oosten.
´´de rechte lijnen op de achtergrond´´ Ja, ik zie het nu ook, KAARSrecht.
Dan het voorbeeld van de New York Times ook volgen: immers er is altijd wel een minderheidsgroepering of een persoon die zich gekwetst kan voelen. Juist cartoons zijn benadrukkende stereotyperingen.
Laten we dat vooral niet doen, een dag zonder humor is een dag niet geleefd. Het zou ons weer een stap dichterbij de afschaffing van de VVM brengen, precies zoals de extremisten (aan beide zijden) zo graag willen.
Dom van de Volkskrant, erg dom; al ben ik zo moe aan het worden van het CIDI...
Ik had de associatie niet met de nazistische prenten. Ik wist ook niet dat de Hond een joodse achtergrond had. Feitelijk interesseert me helemaal niet wat iemand voor culturele achtergrond heeft. Toen ik de reactie van de hoofdredactie las, ben ik nog eens gaan kijken. Maar als je het weet kijk je anders, dan kijk je met voorbedachte rade. Dus ik snap de reactie van de Volkskrant. Los van het antisemitische aspect, dus zoals ik er eerder naar keek, en zoals de prent uiteindelijk in de herziene versie verscheen, vind ik de uitbeelding van de Hond en zijn machinaties wel terecht. Hij oefenende een ware terreur uit op de onschuldige klusjesman en zijn familie. Een bijna nazi-achtige terreur. Dat hij nu klaagt over het feit dat de Volkskrant hem al tijden wil kaltstellen maakt het geheel nog onfrisser. De man zou geen aandacht meer moeten krijgen.
'Een bijna nazi-achtige terreur. ' Dat lijkt me wel een beetje overdreven.. Het is niet slim van de Volkskrant om juist 'zo'n' cartoon met De Hond op de voorpagina te zetten..
Feitelijk interesseert me helemaal niet wat iemand voor culturele achtergrond heeft. Dan ontgaat je een hoop.
“Het is hooguit bewijs dat de huidige generatie redacteuren onbekend is met de antisemitische cartoons/karikaturen uit Nazi Duitsland 75 jaar geleden” Dat zou u maar zo eens gelijk in kunnen hebben, het bouwjaar van deze tekenaar is 1984. Ik ben zelfs nog wat ouder, maar zou de link ook niet direct gelegd hebben. http://www.joosthalbertsma.nl/
Excuses aanbieden is niet genoeg. We steunen terecht BLM en spreken ons terecht op allerlei manieren uit tegen discriminatie. Maar het blijkt keer op keer dat antisemitisme dieper en algemener in onze maatschappij zit. Ook wereldwijd. Het enge is dat er telkens weer iets in zit van: 'zie je wel, toch weer een Jood'. Het feit dat deze cartoon gemaakt is en door alle controles en eindredacties van de Volkskrant is gekomen is daarvan het bewijs. Een minister zou voor zoiets aftreden. Daarom moet de hoofdredacteur van deze krant opstappen.
[ Het feit dat deze cartoon gemaakt is en door alle controles en eindredacties van de Volkskrant is gekomen is daarvan het bewijs. ] Het is hooguit bewijs dat de huidige generatie redacteuren onbekend is met de antisemitische cartoons/karikaturen uit Nazi Duitsland 75 jaar geleden. En over het aantal "controles" zou ik me vandaag de dag geen illusies maken, zelfs niet over "eindredactie".
Dit is voor de tweede keer in mijn leven dat ik het met Lodewijk Asscher eens ben. (De eerste keer was toen hij aftrad.) Ik moet gaan uitkijken. Straks ga ik hem nog aardig vinden... De horror!
Een flinke misser van de Volkskrant. Heel terecht dat er excuses zijn aangeboden. Dat neemt niet weg dat de prent is geplaatst. Wat zegt dit over de Volkskrant?
Ik begrijp het gewoon niet, zo’n tekening maken doet iemand (bij de Volkskrant), zo’n tekening goedkeuren doet iemand (bij de Volkskrant). Het Artikel gaat toch door meerdere professionele handen en het is nu niet bepaald een persiflage op postzegelformaat. Je kan de cartoon niet over het hoofd zien. Is er dan toch structureel iets mis in de redactie-productie-lijn bij de Volkskrant?
Nee, niemand was op het idee gekomen dat dit als antisemitisme gezien zou kunnen worden. Het is immers volkomen logisch om De Hond hier als poppenspeler af te beelden.
Antisemitismus/Judenhass. Wijd en zijd verbreid en niet alleen onder neo-nazi's.
Ik ben niet zo van het cancellen, maar ik zou een uitzondering willen maken voor de tekenaar van deze cartoon en degene die verantwoordelijk is voor de plaatsing ervan. Ontslag op staande voet en vervolging door het OM.
EenMening, "Antisemitismus/Judenhass. Wijd en zijd verbreid en niet alleen onder neo-nazi’s" - inderdaad een open deur, die door sommigen desondanks ontkend wordt. "Ontslag op staande voet ...." - ik vraag me af wie er dan ontslagen dienen te worden? Cartoonist en plaatsers? - cartoonist: meestal freelancers. Maar hoe dan ook, je zal toch echt eerst de intenties van de cartoonist moeten weten. - plaatsers: dus diegene(n) aan wiens/wier aandacht dit voorbij is gegaan? Of er bewust voor hebben gekozen. Maar dan moet je er wel van uitgaan ze over de benodigde kennis beschikten.... "....vervolging door het OM" - lijkt me redelijk kansloos. Op welke grond? het enige dat juridische gezien een (heel klein kansje) maakt, is belediging/smaad/laster. Maar dat zijn nu net klachtdelicten, dus kan en zal het OM daar niet zomaar tot vervolging kunnen overgaan.... (maar zelfs met een klacht op zak, lijkt me vervolging in deze kwestie kansloos)
Jaren geleden was er een tekening van Emile Roemer. Inclusief hamer en sikkel + gaten in zijn handen. De nieuwe messias stond er bij, of iets in die trant. Daar werd ook niet over geklaagd.
Mini, Je bent me net voor. Daarnaast kan ik geen enkel verband vinden (ook niet na herhaaldelijk herlezen!) met waar @Martin007 op reageert, namelijk op @EenMening en/of @Michel...
@ EenMening [Antisemitismus/Judenhass. Wijd en zijd verbreid en niet alleen onder neo-nazi’s.] Verwijt u de tekenaar/redacteur Jodenhaat? Zou hij geweten hebben dat De Hond Joods is? Ik wist dat niet en ik ben ook van mening dat het er niet toe doet. De illustratie slaat op De Honds rol in de Deventer moordzaak en is als zodanig relevant. Of bent u van mening dat het genre poppenspeler überhaupt niet mag worden gebruikt omdat het is misbruikt door de nazi's?