Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Volgens KOZP is een grijze Piet net zo erg als een zwarte

  •  
05-11-2021
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
571 keer bekeken
  •  
450px-Kozp_protest_in_The_Hague_2019

© cc-foto: 1Veertje

Veel gewone mensen schikken zich in het onvermijdelijke. Ze hadden in het leven tóch nooit meer in te brengen als lege briefjes.
Als Limburgse carnavalsactiviteiten nu al worden geschrapt omwille van corona, dan lopen de intochten van Sint Nicolaas zeker gevaar. Toch heeft Kick Out Zwarte Piet (KOZP) nauwkeurig nagegaan hoe de knechten van de goedheiligman dit jaar in Nederland gekleed gaan en vooral hoe met hun kleur staat. Roetvegen worden gedoogd, egale schmink niet. Volgens het actiecomité zijn grijze Pieten zoals die in sommige gemeentes op straat zullen verschijnen, net zo goed racistisch. Ze verwijzen volgens KOZP naar slavernij. Daarom hebben de intocht-comités in Breda en Leeuwarden al een waarschuwing gekregen.
Het Haagje van het Zuiden blijft vooralsnog standvastig. De Pieten zijn er grijs en activisten mogen daar tegen demonstreren als zij daartoe de lust gevoelen. In de Friese hoofdstad boekte KOPD wél succes. Daar trokken de organisatoren zich terug omdat ze vrezen de veiligheid niet te kunnen garanderen. Dat laatste is overdreven. DE KOZP-activisten gebruiken geen geweld. Ze krijgen dat hoogstens over zich héén als ze zelf door vertegenwoordigers van boos en racistisch Nederland worden aangevallen.
Hoe dan ook, een onschuldige traditie waar ouders en kinderen al sinds mensenheugenis veel plezier aan beleven, is nu een  twistappel in een politiek conflict. Dat komt omdat Zwarte Piet en waar hij voor staat, wordt beoordeeld volgens Amerikaanse en niet volgens Nederlandse normen. Sinterklaas en Zwarte Piet vinden hun oorsprong  in een zeer ver heidens verleden. Piet is de nazaat van een koboldachtige vruchtbaarheidsgod. Niet voor niets draagt Zwarte Piet een zak en een roe. Die verwijzen daarnaar. Wie met Amerikaanse ogen naar de intocht kijkt, ziet echter iets heel anders. Die constateert overeenkomsten met blackface, een vorm van totaaltheater die iets minder dan twee eeuwen terug opkwam in het Zuiden van de Verenigde Staten. Blanke zangers, dansers en acteurs maakten hun gezichten zwart, dosten zich clownesk uit en brachten vervolgens een racistische karikatuur op de planken. De stereotypen uit de blackface zijn tegelijk leep en dom maar dansen en zingen kunnen ze wel. Een bekend type was bijvoorbeeld mr. Bones.
In het land van Uncle Sam zeggen ze graag: “ If it walks like a duck and it talks like a duck, it propably is a duck”. Dit is de dooddoener van de oppervlakkige waarnemers en de mensen die denken dat hun eigen manier waarop ze zelf betekenis geven aan vreemde fenomenen, alleen zaligmakend is. Zij zullen de stakeholders nooit vragen wat er met een bepaalde folklore bedoeld wordt. Ze geloven er vast in dat hun eigen interpretatie de enige juiste is. Het beginsel van waggel en kwaak heeft de Verenigde Staten  in noodlottige conflicten gebracht, zoals die in Irak en Vietnam, terwijl van potentiële vrienden verbitterde vijanden werden gemaakt.
Wie Zwarte Piet afdoet als een vorm van blackface gaat a priori uit van de gedachte dat iedereen die het gezicht zwart maakt, dat doet om personen met een Afrikaanse of Caribische achtergrond belachelijk te maken. Altijd en overal. Alsof het een obsessie is die het leven der anders gekleurden beheerst, met name als ze blank zijn. Alsof die niets anders te doen hebben dan zoeken naar manieren om Afrikanen te kleineren.
Hier doet zich een merkwaardige parallel voor: de koloniale overheersers van destijds kwamen niet uitsluitend om de grondstoffen en de arbeidskrachten van de veroverde gebieden te exploiteren. Zij wilden ook brengen van wat zij ‘beschaving’ beliefden te noemen. In dat kader beoordeelden ze cultuur en tradities van de oorspronkelijke bevolkingen volgens hun eigen gezichtspunten en vooral de dictaten van de christelijke moraal. Men bond de strijd aan tegen de zogenaamde zedeloosheid. Men schoof lokale genezers als kwakzalvers en tovenaars opzij. Men lachte om de manier waarop boeren, jagers en verzamelaars met het milieu omgingen. De strijd tegen Zwarte Piet lijkt op een koloniaal ‘beschavings’-offensief van weleer. Juist ook omdat men absoluut niet luistert naar wat de hoeders van de gedemoniseerde traditie zélf te zeggen hebben. Zij moeten zich laten beschaven en voor de rest niets. Ze moeten dankbaar het nieuwe evangelie omarmen en zélf hun oude traditie veroordelen als een racistische praktijk. Daarbij krijgen de missionarissen van de ‘Zwarte Piet is racisme’-ideologie actieve steun van elites die de koloniale in dit geval Amerikaanse kijk op het leven hebben overgenomen. Zij helpen mee met het installeren van het nieuwe taboe op het schilderen van het gezicht. Zij kunnen soms daarvoor zelfs de staatsmacht gebruiken. Vroeger noemde men dat cultureel imperialisme.
Veel gewone mensen schikken zich in het onvermijdelijke. Ze hadden in het leven tóch nooit meer in te brengen als lege briefjes. Net als in de koloniale tijd echter zijn er ook die de handschoen opnemen. Ze maken Zwarte Piet tot hun mascotte. Extreem rechtse denkers en propagandisten van blank superioriteitsdenken annexeren de kindervriend. Ze bouwen hem om tot een speerpunt in de strijd tégen een diverse samenleving. Zo wordt een front geschapen in een rassenstrijd waarin voor- en tegenstanders allebei een geracialiseerde Zwarte Piet opvoeren.
Dat is de oogst. Dat staat te gebeuren. Op de daken sluipt ondertussen de echte Zwarte Piet. Je ziet hem niet. Je hoort hem niet. Hij blijft zichzelf.  Ondanks de charlatans die hem haten, ondanks de charlatans die hem misbruiken in hun heilloze strijd tegen een kleurrijke samenleving. Zonder twijfel kan hij uit het openbare leven worden verdreven maar nooit uit de harten van de mensen die hem vanuit hun eigen tradities werkelijk begrijpen.
Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.
Beluister Het Geheugenpaleis, de podcast van Han van der Horst en John Knieriem over de politiek van nu en de geschiedenis.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (136)

dirk den boer
dirk den boer7 nov. 2021 - 21:59

Ik mis de Beierse en Oostenrijkse Krampus, altid optredend samen met Sinterklaas, een zwarte duivel met kettingen, een zak en een staart. Geen kind vriendelijk heerschap, dat zeg ik jullui.....(was hij vroeger bij ons ook niet) Ik vraag me trouwens af wat er niet al meer aan vormen van hem bestaan, in de Baltische landen, oost europa, zuidelijke landen, iemand die dat weet hier??

dirk den boer
dirk den boer7 nov. 2021 - 21:51

Relevant voor de discussie, zowel van de voorstanders als tegenstanders van de oude Zwarte Piet: mag je van een oude traditie verwachten dat de stereotypen die vroeger bestonden zzich automatisch voegen naar onze maatstaven? Ik refereer hier naar andere verhaaltjes en typetjes uit die tijd:Nieuwe avonturen van de drie pikzwarte nikkertjes, van ene Piet Broos, die ook de kinderbijbel illustreerde. verder Puk en Muk en Moortje (die ws niet de snuggerste), Sjors en Sjimmie, weet niet meer wie vd twee de zwarte jongen met dikke lippen was die gebroken NLs sprak, Moriaanntje zo zwart als roet et etc. Het was de tijd dat er missionarissen naar het donkere continent uitreisden om de heidenen te bekeren en te beschaven. Zoals oa Dr Paul Julien. Mogen we die mensen toen hierom lastig vallen? Iets verwijten? Neen natuurlijk. En als je tradities teveel aanpast, hou je niets meer over natuurlijk, zo gaat dat met tradities..

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe7 nov. 2021 - 23:08

Sjors en Sjimmie zijn na een drastische update weer helemaal in orde. https://www.ad.nl/binnenland/sjors-en-sjimmie-zijn-tijdloos~a41c4359/143812139/

dirk den boer
dirk den boer8 nov. 2021 - 12:18

Te oud geworden om de updated Sjors en Sjimmie aan te gaan schaffen, ik denk dat ik deze week Tanja Nijmeijer's boek maar eens ga kopen, dat lijkt me wel interessant, na al die aandacht in krant en TV. Ik mag haar wel, tot afgrijzen van mijn vrriendin.

DanielleDefoe
DanielleDefoe9 nov. 2021 - 12:21

De oude albums zijn ook nog steeds populaire verzamelobjecten. Dat geldt niet alleen voor Sjors & Sjimmie.

The Apple
The Apple7 nov. 2021 - 4:00

DE KOZP-activisten gebruiken geen geweld. Ze krijgen dat hoogstens over zich héén als ze zelf door vertegenwoordigers van boos en racistisch Nederland worden aangevallen. Hoe dan ook, een onschuldige traditie waar ouders en kinderen al sinds mensenheugenis veel plezier aan beleven, wordt nu door HanvanderHorst tot een twistappel in een politiek conflict verheven. Kinderen, zo moeten we begrijpen, zijn er verdomd goed van op de hoogte dat Sinterklaas en Zwarte Piet hun oorsprong vinden in een zeer ver heidens verleden. Piet is de nazaat van een koboldachtige vruchtbaarheidsgod. Niet voor niets draagt Zwarte Piet een zak en een roe! Dus hoe zouden die kinderen ooit de indruk kunnen krijgen dat het gaat om racistische stereotypen en bijvoorbeeld kinderen met een andere huidskleur uitschelden voor “Zwarte Piet”? Zoiets kan alleen maar opkomen in het hoofd van domme Amerikanen. Wat wil nu het geval? Ondanks dat er nauwelijks traditionele straatfeesten plaatsvinden, is KZOP gaan kijken of ergens sprake is van racistische kenmerken. Mag grijs nou wel of niet? Laten nu de extreem rechtse denkers en propagandisten van blank superioriteitsdenken onze kindervriend hebben geannexeerd en omgebouwd tot een speerpunt in de strijd vóór de witte dominantie. Voor HanvanderHorst het signaal om zich aan het hoofd van de troepen te plaatsen, want tenslotte heeft KZOP ook een einde gemaakt aan de roze historische wolk waarin HIJ leefde. HanvanderHorst: “de koloniale overheersers van destijds kwamen niet uitsluitend om de grondstoffen en de arbeidskrachten van de veroverde gebieden te exploiteren. Zij wilden ook brengen van wat zij ‘beschaving’ beliefden te noemen.” Kijk, dat proberen die jongens van KZOP nou ook, dus ze zijn even verdorven als de koloniale overheersers van destijds. Tenslotte was het uitmoorden van een hele eilandbevolking van 30.000 mannen,vrouwen en kinderen toen heel gewoon, dus waarom zou die vergelijking nergens op slaan? HanvanderHorst: “Vroeger noemde men dat cultureel imperialisme.” Tja, als men dat vroeger al zei, dan moet het wel zo zijn. HanvanderHorst heeft dus Zwarte Piet tot zijn mascotte gemaakt, want “Op de daken sluipt ondertussen de echte Zwarte Piet. Je ziet hem niet. Je hoort hem niet. Hij blijft zichzelf. Ondanks de charlatans die hem haten, ondanks de charlatans die hem misbruiken in hun heilloze strijd tegen een kleurrijke samenleving. Zonder twijfel kan hij uit het openbare leven worden verdreven maar nooit uit de harten van de mensen die hem vanuit hun eigen tradities werkelijk begrijpen.” Leve de koboldachtige vruchtbaarheidsgod, weg met KOZP.

3 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst7 nov. 2021 - 12:16

Zo bezien zijn KOZP en extreem rechts op dit punt inderdaad twee kanten van dezelfde medaille. Ze streven allebei een soort assimilatie na, een voorspelbare werkelijkheid waarin iedereen zich volgens van boven vastgestelde normen gedraagt.

The Apple
The Apple7 nov. 2021 - 18:04

HanvandeHorst: “Het belangrijkste is dat iedereen zich volgens JOUW normen gedraagt en die denkwijze leidt er al gauw toe dat iemand zich aansluit bij rechts. Jij maakt dat de afgelopen tijd pijnlijk zichtbaar. Het toppunt is natuurlijk de passage: “Op de daken sluipt ondertussen de echte Zwarte Piet. Je ziet hem niet. Je hoort hem niet. Hij blijft zichzelf. Ondanks de charlatans die hem haten, ondanks de charlatans die hem misbruiken in hun heilloze strijd tegen een kleurrijke samenleving. Zonder twijfel kan hij uit het openbare leven worden verdreven maar nooit uit de harten van de mensen die hem vanuit hun eigen tradities werkelijk begrijpen.” Dat is niets meer of minder dan een ode aan het “Gesunde Volksempfinden”.

dirk den boer
dirk den boer7 nov. 2021 - 23:23

Dat zou betekenen dat zwarte piet het rijk van kabouters, elfjes en boze sprookjesheksen gaat bevolken, de nieuwe immigrant, misschien gaat het daar inderdaad naartoe, want in het o zo coulante nederland wordt hij weggepest uit het straatbeeld, de kinderboeken en winkelpuien (behalve bij onze bakker dan).

Pater
Pater7 nov. 2021 - 3:39

VdHorst maakt zich belachelijk. ZP is in NL, los van de Amerikaanse 'black face', een puur racistisch overblijfsel van 19e en eerste helft 20e eeuws racisme, waarin de 'wetenschap' zwarten werkelijk beschouwden als dommer, ZP werd daarvan de afspiegeling. Zwarten staan dichter bij de apen dan blanken, dat werd echt gedacht. De grap is, dat een blanke huid de echte afwijking is, veroorzaakt door langdurig verblijf in gematigd klimaat.

4 Reacties
NietLinksNietRechts
NietLinksNietRechts7 nov. 2021 - 10:50

Ik heb zelf nooit moeite gehad met zwarte Piet. Maar ik vind dat gezien de veranderende samenleving dat het stereotype niet meer kan. Soms moet je een traditie kunnen aanpassen zodat iedereen zich er prettig bij kan voelen. De wereld is ook niet meer zo verdeelt in landen als kleine eilandjes, grenzen bestaan vrijwel niet meer in het westen. Dus wij snappen ZP misschien wel, maar iemand van buiten kan volledig gechoqueerd raken door bijvoorbeeld een figuur dat zij op een hele andere manier beleeft hebben. Kleine moeite denk ik dan om het maar eens anders te doen. kzop is geen bruggenbouwer, daar gaat die club de mist in, het verdeelt. Eigenlijk zou de regering moeten doorpakken en het niet van zich af moeten schuiven. Het is al te lang een etterende wond.

Hanvander Horst
Hanvander Horst7 nov. 2021 - 12:19

Die negentiende eeuwse racisten dachten dan zeker: ¨Weet je wat we nemen een zwarte, die dichter bij de aap staat dan bij de mens, om onze kinderen te disciplineren¨. Kom nou toch gauw.

NietLinksNietRechts
NietLinksNietRechts7 nov. 2021 - 15:37

@HanvanderHorst Precies, je analyse raakt alleen een gevoelige snaar bij diegenen die je in je analyse ook noemt, de nuance is ver te zoeken, zowel bij de extremistische hardnekkige voor- en tegenstanders. De discussie voor sommigen net zo zwart wit als Sint en Piet.

Pater
Pater8 nov. 2021 - 8:04

@VdHorst Maak het nou niet nog erger. De positie van ZP werd in de 19e eeuw die van de domme zwarte knecht, die de lijfstraffen overnam van de kindervriend, Sinterklaas. De visie op zwarten als minderwaardig kreeg in de 19e eeuw gestalte. Dat zijn gewoon feiten.

pinkandfluffy
pinkandfluffy7 nov. 2021 - 3:31

Offtopic, maar dit vind ik verwarrend "Ze hadden in het leven tóch nooit meer in te brengen als lege briefjes." Er staat nu dat deze mensen lege briefjes zijn maar wellicht wordt er juist bedoeld dat deze mensen alleen lege briefjes hadden in te brengen. "Als lege briefjes hadden ze in het leven tóch nooit meer in te brengen." "Ze hadden in het leven tóch nooit meer in te brengen dan lege briefjes."

OlavM
OlavM7 nov. 2021 - 1:13

[Ze maken Zwarte Piet tot hun mascotte. Extreem rechtse denkers en propagandisten van blank superioriteitsdenken annexeren de kindervriend. Ze bouwen hem om tot een speerpunt in de strijd tégen een diverse samenleving.] Dit feit alleen al zou het gezonde verstand moeten doen zegevieren: er is geen enkele zinvolle reden om star vast te blijven houden aan de traditionele Zwarte Piet. En tradities ontstaan en veranderen nu eenmaal altijd in de menselijke geschiedenis. Overigens is deze figuur pas in 1850 voor het eerst afgebeeld bij Sinterklaas door onderwijzer Jan Schenkman, toen de slavernij nog niet was opgeheven. En de archivaris Laurens Philippe Charles van den Bergh schrijft voor het eerst over de zwarte knecht van Sint Nikolaas, zegt Wikipedia. Later is Zwarte Piet als racistische scheldnaam in zwang gekomen, wat verband houdt met de raciale kenmerken die aan Zwarte Piet werden gegeven. [Sinterklaas en Zwarte Piet vinden hun oorsprong in een zeer ver heidens verleden.] Sinterklaas verwijst naar de Griekse bisschop Nikólaos, die in Klein Azië leefde in de vierde eeuw na Christus. Dat is niet zozeer "heidens". [Op de daken sluipt ondertussen de echte Zwarte Piet. Je ziet hem niet. Je hoort hem niet. Hij blijft zichzelf.] De haast religieuze verering van de schrijver is hardnekkig en een achterhoedegevecht.

3 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst7 nov. 2021 - 7:39

Paus Gregorius de Grote schreef zijn missionarissen al rond 600 voor om heidense gebruiken voor zover mogelijk niet te verbieden maar een christelijk karakter te geven. Zo werd Wodan omgezet tot sint Nicolaas, een populaire heilige in onze streken, patroon van kooplieden en zeevarenden. En verering van bijvoorbeeld Freya in die van Maria of een andere vrouwelijke heilige. Dit zijn natuurljjk langdurige processen maar dat was wel het idee.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 10:13

Die raciale kenmerken heb jij er zelf aan gegeven. Dat vertel je de kinderen al vlak na de geboorte. Ook dat ze nog heel wat te duchten zullen hebben van deze blanke maatschappij. Over vooroordelen kweken. Dan begrijp ik waarom het pijn doet als iemand zegt dat je op zwarte piet lijkt. Het was een inclusief feest maar het is exclusief gemaakt. Het is al lang een toneelstuk geen sprookje meer. Maar ga je gang met je decadente Coca Cola kerstman. Eens kijken of hij ook iets bij zich heeft voor al die zwarte kindertjes in de gesegregeerde achterstandswijken. Ik denk dat daar heel veel meisjes en jongens met een zwavelstokje zijn. De schreeuwerigheid en decadentie springt er vanaf. En nog een feest naar de knoppen geholpen, vercommercialiseerd. Doe het maar zoals ze in Amerika doen, en doe dan ook vooral niets aan de werkelijkheid daar. Waarom is die Kerstman daar overigens een volgevreten blanke figuur en de elfjes? Alsof dat de grote weldoeners zijn van de zwarte mens daar. Ik vind het werkelijk waar tenenkrommend. Ik kan het jingjebells niet meer horen en de kitch niet meer aanschouwen.. Laat de juwelen maar weer over de toonbank gaan, als we het dan toch over gouden oorringen hebben. En laat de kindertjes maar in een stal geboren worden omdat ze geen onderkomen hebben. Stuur dan de drie koningen ernaartoe, dan heb je drie kleuren als schaamlap,

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 10:18

Sorry, dit moest er even uit. Het is meestal niet mijn gewoonte, heb het vaak weerstaan nog te reageren, maar ben het gedram aan gene zijden en het ontkennen van het feest als juist een inclusief feest, zo zat aan het worden. Dit is ook het laatste wat ik hier ooit nog over zeg.

Middenman
Middenman6 nov. 2021 - 18:46

Er zijn nog genoeg plaatsen waar er aan dit feest niets veranderd is en ook niet zal veranderen. Sommige tradities zijn onverwoestbaar en komen na jaren zelfs weer terug. Juist in een globaliserende wereld, waarin we het gevoel krijgen dat we in het harnas moeten leven van de neoliberalen, de economen, de randstedelingen die voor ons willen bepalen wat deugt en wat niet en van de populisten die het midden en het 'gewone' kapotmaken, worden lokale tradities belangrijker dan ooit. De dialecten, streekgewoontes, sagen en legenden, de mix van religie met lokale germaanse, saksische of nordische tradities; het staat allemaal weer volop in de belangstelling. Geloof me, er zijn nog genoeg plekken in ons land waar ze rustig verder leven en de westenwind gewoon over laten waaien.

Pjotr Kropotkin
Pjotr Kropotkin6 nov. 2021 - 17:20

De discussie rond Zwarte Piet leidt af van de echte discriminatie. Bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt, bij de toeslagaffaire, tijdens etnisch fouilleren. En ga zo maar door.

Hanvander Horst
Hanvander Horst6 nov. 2021 - 15:31

Slavenoorringen bestaan niet. Zeelui droegen in het verleden soms wel gouden ringen in hun oren. Het was de bedoeling dat daarvan een nette begrafenis werd betaald als zij verdronken en later ergens aanspoelden.

2 Reacties
Timtatoe
Timtatoe6 nov. 2021 - 21:44

Ja, je hebt gelijk. De oorring was toen wel deel van de uitdossing van zwartepiet, maar is ontleend aan de gouden oorring van zeelieden.

LeftFuturist
LeftFuturist7 nov. 2021 - 20:25

Je had ook heel veel zwarte piraten in die tijd. Slavenschepen werden vaak overvallen om de piraten bemanning aan te vullen. Als ze hun nut echter voorbij waren werden ze weer als slaven aan een kolonie verkocht.

agnar123
agnar1236 nov. 2021 - 14:43

Eindelijk eens een intelligent artikel over zwarte piet. De zwarte pieten waren in heidense tijd eigenlijk 'perchten'. Bedankt Han! Citaat: Sinterklaas goes back to Odinn and the black perchts. Odinn was the deity of the sky. He had one burning eye, the sun. He rode on his solar horse with eight legs: Sleipnir. The eight legs refer to the eight months of the teutonic solar / lunar year. It had eight months of one and a half moon. The time between the years were called 'the twelve nights' or the Yule-time. This period started with Sinterklaas and ended with Three Kings or New Year. When Christians started the conversion of pagans to Christians, they changed the festivities. So Odin who rode on a horse through the sky became a Catholic bishop riding his horse over the roofs of the buildings. That is not an ordinary thing for a bishop. During the twelve nights there were initiations of boys who came into puberty. (This is the period of the Yule-time, between Sinterklaas and Three Kings.) Young men (men before marriage) painted themselves completely black and took the boys from their families, put them in leather bags and hung them in trees as sacrifice to Odin. The boy in the bag died (symbolically) and a young man with a new name was reborn. These young men were painted black to represent Chthonic spirits. There was no racist element at that time. In Germany Sinterklaas had a co-worker called Ruprecht. Translated in English it should be 'Reproach-right'. In the Germanic tradition they were the Jolasveinar : Yule young men. These were young men, unmarried and free. Those were the men who painted themselves black and gathered the young boys for initiation. During the period of Yule they had reproach-right. On horseback they rode to farms ans villages and reproached every adult that had misbehaved in the past year. They only did this in the Yule-time, the time between the years, when normal order was abolished. Bron: https://www.andreasfirewolf.com/index.php?si=19&pi=1670&n1=175

3 Reacties
LaBou
LaBou 6 nov. 2021 - 17:37

Ja, iemand die zich sjamaan noemt lijkt me inderdaad dè expert op dit gebied.

Wieowie
Wieowie7 nov. 2021 - 15:24

Labou: ik herinner je even aan deze post van jou als onderbouwing van je standpunt “ Waarschijnlijk nutteloos maar toch, speciaal voor kees: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Villa” Die pagina is gemaakt door een zekere speelvogel. Als dat een voorbeeld voor je is, waarom dan niet sjamaan?

dirk den boer
dirk den boer8 nov. 2021 - 12:43

Van Perchten had ik nooit gehoord, wel van 2 raven (met naam en toenaam) die gelijk op met Sleipnit vlogen en Odin de fouten en deignieterijen vd kinderen in de hoeven waar hij overheen vloog in het oor fluisterde. De zwarte pieten dus. De oude Rave van Gezelle, die zijn winterboodschap uitkrast. In de goede oude tijd dat zwart nog niet tot nare verwikkelingen leidde.

NietLinksNietRechts
NietLinksNietRechts6 nov. 2021 - 13:00

Goed geschreven.

Gerygrr
Gerygrr6 nov. 2021 - 12:35

Bedankt, Han voor de historische achtergronden! Het zal niet helpen ben ik bang. Een traditie wordt om zeep geholpen.

5 Reacties
Timtatoe
Timtatoe6 nov. 2021 - 14:18

Historische achtergronden? Toen veel Surinamers in de jaren '70 naar Nederland emigreerden, troffen zij daar geschminkte zwartepieten aan met een sterk Surinaams accent en slavenringen in het oor. Ze speelden onveranderlijk de act van de onderdanige domoor die de taal gebrekkig sprak. Dat was echt niet meer dezelfde historische knecht als van Han van der Horst. Het Sinterklaasjournaal heeft later - mede onder invloed van Bram van der Vlugt, de toenmalige sint zelf - een emancipatie in gang gezet. Het Surinaamse accent, de slavenring en de onderdanigheid verdwenen grotendeels en er verschenen welsprekende pieten die de grote baas te slim af waren. Kleine toevoeging aan de historie uit de eerste hand: Na een bijeenkomst van enkele jaren geleden over het thema zwartepiet waaraan ook Han van der Horst deelnam, verklaarde Quinsy Gario in de wandelgangen dat het hem niet alleen om de kleur van piet te doen was. Hij keurde ook het bestaan van de knecht op zichzelf af. Het was nota bene de CDA-politicus Elco Brinkman geweest die hem tot die opvatting gebracht had. Die hield hem in een onderling gesprek namelijk voor dat een ongekleurde, witte piet altijd een herinnering zou blijven aan de verdwenen zwarte knecht.

Gerygrr
Gerygrr6 nov. 2021 - 16:42

En inderdaad, Balsem, ook dat is historisch. Plus het feit, dat er ook gekleurde mensen, zonder schminck de rol van Zwarte Piet hebben gespeeld. 1934 Amsterdam Surinaamse Pieten.

Stheno
Stheno6 nov. 2021 - 17:25

Balsem 1518u, Prima om de recentere viering van Sinterklaas te bespreken. Wat jij als Surinaams accent ervoer is niets anders dan verbasterd Nederlands, zodat de kinderen in het taalgebruik en de stem niet konden horen dat het de buurman of oom of tante betrof. Er was toen weinig tot geen contact of kennis met en over Surinamers, laat staan dat er taalgebruik overgenomen zou kunnen worden. Overigens spraken de Surinamers toen uitstekend Nederlands. Van onderdanigheid was en is geen sprake. In de jaren na de oorlog, tot in de jaren 70 was Zwarte Piet juist een angstaanjagende figuur. Die kon niet zo brave kinderen zomaar een pak slaag geven en ontvoeren richting Spanje. Ongetwijfeld kun je hierin een slavernij aspect in vinden. Echter niet datgene wat tegenwoordig nog bespreekbaar is. Het betreft nl de ontvoeringen (en moord- en plunderpartijen) door de Saracenen (en ook de Moren) van de christenen in Europa. Quincy Gario is verder niet serieus te nemen. De term knecht (of gezel) was in het gilde-tijdperk een eervolle titel. Het betekent simpelweg leerling en mogelijk opvolger van de zaak. Dat is ook te zien in de Schenkman boekjes; enkele afbeeldingen laten zien dat Zwarte Piet te paard zit. De term (ge)knecht of slaaf komen niet overeen met eentje waarbij de moderne term knecht op gelijke hoogte met zijn meester zou staan boven de rest van de bevolking. Zie bijv het plaatje bij: https://www.dbnl.org/tekst/sche039sint03_01/index.php Kun je nagaan, dit was allemaal voordat het Kinderwetje van Van Houten in werking trad..

OlavM
OlavM7 nov. 2021 - 1:45

@ Grijsje63: [Plus het feit, dat er ook gekleurde mensen, zonder schminck de rol van Zwarte Piet hebben gespeeld.] Plus het feit, dat er ook witte mensen, zonder schminck de rol van Pieten hebben gespeeld.Zo nieuw is dat niet!

Gerygrr
Gerygrr7 nov. 2021 - 10:26

Olav, Geen black face dus….

Bert de Vries
Bert de Vries6 nov. 2021 - 11:17

Laat de discussie over zwarte piet gevoerd worden door Baudet c.s. Bij hen is het onderwerp in goede handen. En natuurlijk kan iedereen die daar behoefte aan heeft zich erbij aansluiten.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin6 nov. 2021 - 16:44

Bedoel je dat al die mensen die van Zwarte Piet houden rechts extremisten en racisten zijn?

Kuifje3
Kuifje36 nov. 2021 - 10:57

Wij vieren vijf december gewoon weer de verjaardag van die oude man uit Spanje met zijn zwarte helpers. Sterker nog, hij brengt ons ook dit jaar weer een bezoek aan huis en hij komt niet alleen.

1 Reactie
dirk den boer
dirk den boer8 nov. 2021 - 16:50

De verjaardag is op 6 december, Kuifje. Officiele heiligendag vd katholieke (en andere?) kerk. Vijf december avond is pas de voorpret. Op 6 december reist de sint weer af naar Spanje natuurlijk, maar dat is pas sinds hij op een stoomboot gezet werd in de 19de eeuw.In de Alpenlanden geen stoomboot, daar heet hij trouwens Nikolaus, en is vergezeld door Krampus.

Middenman
Middenman6 nov. 2021 - 10:46

Schminken in allerlei kleuren kan ook niet, want dan lijken ze op mijn buurvrouw.

3 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin6 nov. 2021 - 16:42

Ergert die zich ook al groen en geel aan jou?

Middenman
Middenman6 nov. 2021 - 22:11

Minoes, de zp discussie zit zo vast, dat een beetje humor geen kwaad kan. We nemen onszelf te serieus. Ook ik.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 5:01

Ook mijn reactie was een grapje!

ton14024
ton140246 nov. 2021 - 10:38

Schenkman past niet in je verhaalje hè.

7 Reacties
Peterrr3
Peterrr36 nov. 2021 - 12:35

Dat de oorsprong van het Sinterklaasfeest duizenden jaren ouder is, dat pas niet in je straatje hè.

ton14024
ton140246 nov. 2021 - 13:01

P. We hebben het hier over de grijze piet en dus over Nederland.

Paul Spijkers
Paul Spijkers6 nov. 2021 - 13:45

@Peterr Als je het over oorsprongen will hebben die zo dun zijn dat ze duizenden jaren terug gaan, kun het ook doortrekken naar de big bang. Wat betreft zwarte pieten gaat het terug naar de 19de eeuw of zo. Maar nou en? Racisme gaat zelfs al veel langer mee. Dat wil niet zeggen dat men dat blijft doen word men eindelijk wakker. Zie het als een kans om iets nieuws te maken in plaats van slaafs mee te doen.

fluffie3
fluffie36 nov. 2021 - 17:49

Dat is inderdaad het merkwaardige aan de stukken over Zwarte Piet van Han. Nu weer over een koboldachtige vruchtbaarheidsgod. Terwijl daar het protest natuurlijk helemaal niet tegen gericht is. Vanuit die "koboldachtige vruchtbaarheidsgod" is nogal een radicaal andere weg ingeslagen door de figuur dikke rode lippen en een pruik zwart kroeshaar te geven. Vaak zelfs bruin ipv zwart, niet 1 vruchtbaarheidsgod maar een hele troep knechten etc etc. Inmiddels gelukkig niet meer irritant, maar een vermakelijk achterhoede gevecht.

Peterrr3
Peterrr36 nov. 2021 - 21:35

@Ton, je hebt het over Schenkman en daar reageer ik op en dan begin jij ineens weer over Grijze Piet. Begrijp je jezelf eigenlijk wel?

OlavM
OlavM7 nov. 2021 - 1:39

@ Peterrr: [Dat de oorsprong van het Sinterklaasfeest duizenden jaren ouder is,....] Een loze bewering. Sinterklaas verwijst naar de Griekse bisschop Nikólaos, die in Klein Azië leefde in de vierde eeuw na Christus.

Peterrr3
Peterrr37 nov. 2021 - 16:51

@Olav, Het Sinterklaasfeest is in de loop der eeuwen idd aangepast en geëvolueerd. Het racisme verhaal is er pas de laatste jaren bijgehaald. Volkomen onzinnig en ook volkomen onnodig.

Kwant2
Kwant26 nov. 2021 - 10:29

Wauw, wat een ongelooflijke sneue en treurige situatie dit. Ten eerste, hoe zou piet eruit moeten zien als je de verhalen volgt? Niet bruin nee, maar zwart en grijze schmink is helemaal binnen het verhaal en de egaliteit maakt totaal niet uit. Belangrijker nog, maakt dit de levens van (donkere) mensen beter? Is zo een symbolisch iets nou echt waar je de grootste winst boekt? Zeker niet, er zijn zoveel beleids programmas die zoveel meer kunnen doen om hun levens te verbeteren. Betere integraties met schoolsystemen, betere (jeugd) ggz in achterstands wijken, coaching en mentor programmas, loopbaan begeleiding, diabetes en kanker preventie programmas vanuit de ggd en huisartsen, etc, etc. etc. Het probleem is dat dat soort dingen niet sexy zijn, ze halen het niets niet omdat niemand er boos van wordt, dus is het niet belangrijk voor activisten. Een zwart vakje plaatsen op instagram of zeuren of de egaliteit van schmink voor een kinder feestje, dat zijn de dingen die de media halen en dus belangrijk.. Oprecht jammer om dit soort tijdsverspilling te zien, helemaal nu.

stokkickhuysen
stokkickhuysen6 nov. 2021 - 10:27

Han maakt de merkwaardige toer naar de blackface en terug. ZP is een karikatuur van een Afrikaan, die al grappend en grollend kinderen in de zak doet, daar heb je helemaal geen blackfaceverwijzingen voor nodig. Een goed alternatief voor ZP zou een koboldachtige vruchtbaarheidsgod zijn. Zo'n god hoeft niet per se op een Afrikaan gebaseerd te zijn lijkt me, en we blijven de traditie volgen want dat is wel heel belangrijk voor sommigen.

5 Reacties
Peterrr3
Peterrr36 nov. 2021 - 12:38

Ik vind dat (Koboldfiguur) geen verkeerde oplossing. Terug naar de oorsprong. Niets mis mee.

Minoes&tuin
Minoes&tuin6 nov. 2021 - 16:22

Is er iets mis met zwarte mensen dan, dat je er niet van mag houden. Met Kerst kun je weer naar blanke acrobaten kijken en met nieuwjaar naar een blanke cabaretier.

Minoes&tuin
Minoes&tuin6 nov. 2021 - 18:13

De cliniclowns zijn te vinden in de ziekenhuizen!

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 nov. 2021 - 10:22

De Amerikaanse "Black Minstrels " die niet terug gaan naar employees van de veelzijdige god van de oorlog, wijsheid en poezie behoren echter tot het verleden.

dirk den boer
dirk den boer7 nov. 2021 - 21:11

Ik mis de Beierse en Oostenrijkse Krampus, altid optredend samen met Sinterklaas, een zwarte duivel met kettingen, een zak en een staart. Geen kind vriendelijk heerschap, dat zeg ik jullui.....(was hij vroeger bij ons ook niet) Ik vraag me trouwens af wat er niet al meer aan vormen van hem bestaan, in de Baltische landen, oost europa, zuidelijke landen, iemand die dat weet hier??

korheiden2
korheiden26 nov. 2021 - 10:08

Door de idiote polarisatie in deze discussie gaat het hele Sinterklaasfeest ten onder. In het AD van vandaag staat te lezen dat winkels er nog nauwelijks aandacht aan besteden en als de figuur van Piet (wat de kleur ook is) zie je bijna nergens meer. De kerstversiering, waar men in vele gevallen nog mee wachtte tot de goedheiligman zijn hielen gelicht had (al is het in tuincentra vanaf eind september al kerst) komt nu overal eerder. KOZP kan tevreden zijn, een leuk kinderfeest wordt langzaam maar zeker de nek omgedraaid.

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin6 nov. 2021 - 16:35

Dat is al lang ten onder gegaan. Wie kan daar nu nog plezier aan beleven? Dat was toch ook de bedoeling, het om zeep helpen? Ik schroom me niet meer om me daarover uit te spreken. Ik heb geen zin meer om op eieren te lopen. Mijn ziel hebben ze er niet mee gewonnen, maar ook dat is blijkbaar ingecalculeerd. Het volwassen onderdeel waar geen Piet bij kwam kijken anders dan in de gedichten waar hij veelal de auteur van was en er de blanken(?) flink doorhaalde, zoals alleen zwarte piet dat kon, is al helemaal weg. Met die bombastische kerst, ook al op Amerikaanse lijst geschoeid is ook daar alles verloren gegaan wat de moeite waard was.

Minoes&tuin
Minoes&tuin6 nov. 2021 - 17:42

leest geschoeid... ik weet niet waarom daar lijst staat.

TwoTone
TwoTone6 nov. 2021 - 9:40

Volgens mij is kopz juist extreem, grijs in niet zwart, als je wit en zwart mengt krijg je grijs. Het ultieme compromis. Maar kopz is helemaal niet uit op een compromis.

Joop den Uil
Joop den Uil6 nov. 2021 - 9:38

het is een trent die niet meer om te keren is , maar kleine groepjes in Nederland weten het hele land te gijzelen. Voorbeelden genoeg al. Combinatie van slappe overheid, privacy-regels, media-microfoons en flut-democratie.

Satya
Satya6 nov. 2021 - 9:19

"De strijd tegen Zwarte Piet lijkt op een koloniaal ‘beschavings’-offensief van weleer." Vind dit een dwaze opmerking van een historicus, net zo dwaas als het door kozp gekozen pad. De verhalen van vernedering hoor ik uit de monden van de vernederde, met tranen, woede en frustratie. Ik ben een gevoelsmens en die emoties maken indruk op mij. Ik denk dat je te simpel kijkt, ik ben bv beïnvloed door Amerikaanse,oost Afrikaanse, Joodse, Italiaanse en Nederlandse cultuur. Zoiets werkt door. De kaders van jouw jeugd zijn weg Han, dat moet je je wel realiseren. Verder ben ik van mening dat volwassenen, van alle partijen het mooiste kinderfeest dat ik ken slopen, door star staan in iets wat een zeer genuanceerde discussie hoort te zijn waar luisteren en inlevingsvermogen volgens mij de hoog nodige eigenschappen moeten zijn voor de gesprekspartners, echt doodzonde voor de kinderen. Red het Sinterklaasfeest en wees lief, laat het onderwerp rusten beste Han.

12 Reacties
Frans Kwakman
Frans Kwakman6 nov. 2021 - 12:35

Satya - het mooie aan het Sinterklaas gebeuren was natuurlijk dat het een "spel" voor het hele gezin was. De jonge kinderen zetten hun schoen, al dan niet gevuld met iets voor het paard. De rest deed vlijtig mee, zongen samen een liedje en de volgende morgen allen een chocolademuis in de schoen. Er zijn tal van oorzaken waarom dit niet meer kan, de gezinnen zijn veel kleiner, sinterklaasliedjes kunnen niet meer, de kleintjes worden via de TV erg jong voorgelicht. Maar dat hele knokploeg gedoe heeft het feest veranderd in een politieke farce met aan alle kanten lieden die het ergens niet mee eens zijn, de racistische schreeuwers zijn de ergste. Wat mij betreft schaffen ze het af, jammer ook voor de middenstand die het feest vroeger ondersteunde en het profijt had. Volgende week St. Maarten, ook daar zullen de scherpslijpers wel iets tegen in brengen. Toch geniet ik als zo'n stel kleintjes een liedje komt zingen en dus hun beloning krijgt. Zo zie je de kinderen uit de buurt nog eens.

Minoes&tuin
Minoes&tuin6 nov. 2021 - 13:22

Het feest werd niet alleen gevierd voor en met kinderen. Zelfs volwassenen vierden het nog jarenlang met hele families, dat was veel werk, moeite doen voor een ander en voor elkaar iemand waar je iets om geeft. Vreselijk lachen met de gedichten en zelf gemaakte video's. Het zijn ook herinneringen die besmeurt worden. \ Eerst was het; Zwarte Piet is een racistische figuur. Nee men beschuldigde je niet van racisme. Dat veranderde al snel in; mensen die nu nog het sinterklaasfeest vieren met een Zwarte, grijze etc. piet, zijn racisten. Dan moet je al jong vrijwilligerswerk op een anti-racisme-bureau hebben gedaan.. Dat deed ik natuurlijk omdat ik me 'er niet bewust' van was. Als je het dan over kwetsen hebt, dan kun je daar mij wel bijrekenen, ook al ben ik geen kind meer. Wat je kapot maakt is het hele feest, maar ook de herinnering eraan. Het feest was nl. meer dan dat. Je besmeurt niet alleen wat er gebeurt, je besmeurt veel meer dan dat. Je besmeurt ook mensen. Weet je wat ik een smerige manier van communiceren vind, Zeggen dat mensen het onbewust doen. Daar kan nl. niemand zich tegen verdedigen. Dat al dan niet bewust, vond en vind ik dus al smerig. Eerst was het de combinatie met de kleren, nu weer niet. Dat gedram. Als je maar iemand van racisme kunt beschuldigen. Dat feest is al kapot Ik laat me niet voor racist uitmaken. Dat ik daardoor geraakt wordt zou misschien iets kunnen betekenen? Echte racisten genieten daarvan, die zullen zich daardoor niet geraakt voelen. Dan ook nog zeggen dat je dat niet zegt terwijl je blijk geeft van het tegendeel.. Dat is een soort treiteren; wat roepen op afstand en dan hard wegrennen, als je weet wat ik bedoel.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland6 nov. 2021 - 15:31

Hulde Minoes voor deze reactie

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 5:35

Blijkbaar mag je niet van zwarte mensen houden. Dat doen ze in Amerika vast wel toch? Nou nee, ze doen alsof. Dat het in Amerika anders ligt kan ik begrijpen daar is de onderdrukking nog steeds gaande, ook al voeren ze een onderlegde, zwarte dame, met een gedicht op, om toch vooral te tonen dat het niet zo is. 90% Van de zwarte mensen wonen daar nog steeds afgescheiden in grote armoede, zonder toekomst en groeien in armoede op. Daar schamen ze zich dan weer wezenlijk niet voor, dat wordt allemaal onder het tapijt geveegd. Daar gaat het erover dat 1% van de zwarte gegoede bevolking de Amerikaanse droom kan waarmaken. Dat is nl. het hoogst haalbare. Daar draait alles om geld, want politiek doen ze niets voor die mensen, integendeel, ze wonen nog steeds gesegregeerd, Daar is alles symboliek. Ook dat, want oh jee kijk eens hoe goed ze zijn. Maar wat doen die zwarte rijken en onderlegde mensen, ze laten zich misbruiken als schaamlap om hun eigen blanke (goodness), goede wil, ta laten zien. Ik zie het dus niet eerlijk gezegd. Niet iedereen kan worden wat hij/zij wil. Kansen voor al die zwarte Amerikaanse kinderen zijn er niet, die leven op de rand van de afgrond en vullen de particuliere marktwerkende gevangenissen. Alles is daar markt en marketing. Geld hebben, liefst veel, is het hoogst haalbare goed.

Satya
Satya7 nov. 2021 - 9:00

Frans Wij vieren het altijd met meerdere gezinnen. Dan is het dichten leuk , beetje spot erin. Minoes Hoe kan je herinnering besmet raken? De rest van je verhaal kan ik niet zoveel mee. Ik zeg niet dat de intentie van zp racistisch is maar dat er wel racisme uit voortkomt. Dat zp niet racistisch bedoeld is bepaal ik op basis door me in te leven, dat mag best van twee kanten komen dat inleven. De wereld is op heel andere manieren begrenst als 30 jaar geleden maar kennelijk telt de herinnering van mensen aan prettige tijden meer als de trauma's. Begrijp wel dat Joden weinig waardering hebben voor de mensen die nu de jodenster gebruiken en ja Minoes, de ervaringen van mijn opa en oma waren net zo gruwelijk. Zoek de beelden maar op hoe de Kikuyu behandeld zijn, ruim na wo2. Al zal ik dit wel niet mogen zeggen. Weet je Minoes, dit is wel erg dubbel, zodra wij onze gevoelens uitten om deze gruwelijkheden komt er altijd iemand ze bagatelliseren. En Minoes dan valt mij toch op dat het vaak zwarte geschiedenis is die gebagateliseerd wordt. Wat is de oorzaak daarvoor? Ik hoop met mijn hele hart dat het iets onbewust is dat daar een zeer dubbele standaard ontstaat. Waarom de Turkse misdaden erkennen maar blijft dit zo gevoelig? En nee Minoes, ik denk niet dat je een racist bent, ik weet dat dat niet zo is maar iets aan je reactie steekt mij. Moeilijk uit te leggen in woorden. Misschien dat het toch is dat ik denk te proeven dat vernederingen, verdriet en woede op gelijk niveau wordt gezet als prettige herinnering. Ben laatst aap genoemd omdat ik iemand op asociaal gedrag wees. Het word niet minder maar meer en dat ligt niet aan kozp maar aan racisten en het normaliseren daarvan. Ik denk trouwens dat zp niet verantwoordelijk is voor racisme, heb het altijd met veel plezier gevierd maar teveel kinderen worden er racistisch mee gepest. Dan horen volwassenen beter te weten, vind ik in ieder geval.

Gerygrr
Gerygrr7 nov. 2021 - 10:37

Minous, Wat dapper en goed van je, dat je ons mooie Sinterklaasfeest nog eens uitlegt. Ik deel je mening, dat het feest voorgoed voorbij is. Het gaat alleen nog om cadeautjes krijgen en uitpakken. Satya, Je hebt een eenzijdige indruk gekregen van het feest. Zou je in een andere tijd zijn opgegroeid dan had je een andere indruk kunnen krijgen. Hoewel er nog bijna geen gekleurde bevolkingsgroepen leefden behalve Indische Nederlanders hielden wij van onze zwarte Piet, anoniem geschmickt. Ik ben ervan overtuigd, dat kinderen juist de gekleurde Pieten in hoger aanzien zagen als zijzelf. Want Piet was meer kind dan volwassene! Geen boeman, maar uitverkoren door de heilige Sint…..

Satya
Satya7 nov. 2021 - 14:03

Lieve Minoes Hier is economische segregatie ook een feit. Ik zie ook liever stage discriminatie aangepakt dan zp. Ik schreef een poosje terug dat ik niet denk dat racisme zozeer de oorzaak daarvan is maar tribale instincten. Grijsje Ik denk niet dat ik er verkeerd tegen aan kijk. Sinds vorig jaar ben ik voor verandering, tot die tijd heb ik zp gesteund maar toen mijn zusje vertelde hoe zij zich rond sinterklaas voelde, pesterijen, is dat veranderd. Vaak genoeg hier geschreven dat ik nooit door een zp ben benadeeld. Ik noem het sinterklaas feest het mooiste kinderfeest dat ik ken, wereldwijd, het is magisch. Dat betekent niet dat het een star iets hoort te zijn. Ik steun de manier van kozp ook niet, zie mensen die een zp hebben niet automatisch als racist. De beste vriendin van mijn moeder, de ontmoeting was tijdens de intocht, de vrouwen stonden naast elkaar en de vrouw zei dat ze blij was als het voorbij was want dat schminken gaf zo'n troep. Keek naar mijn moeder en schrok. Mijn moeder keek naar mijn zusje en broertje en zei dat probleem heb ik niet en lachte hard en de vrouw lachte mee. Herinner ik mij niet maar verhaal dat vaak verteld is bij ons. De vrouwen zijn nu grote vrienden. Neemt niet weg dat ik inmiddels voor verandering ben maar geschminkte kinderen niet als teken van racisme zie. Ik zie zp wel als oorzaak van racistische treitereijen. Ik hoop dat zo dat je begrijpt wat ik bedoel. Niet racisme als intentie bij de meerderheid maar een minderheid gebruikt het wel racistisch.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 16:16

Satya Dank voor je reactie. Al verschillen we van mening uiteindelijk/ Dat komt juist door de manier waarop het door KOZP gebracht werd en mensen door NOS die het vertrouwen had gekregen de ;echte; intocht te verfilmen en uit te zenden, voor het blok werden gezet. Een klein groepje mensen bepaalde even voor het hele land hoe het eruit ging zien en dat het veranderd was. Mensen werden door hen voor het blok gezet en er zat wel degelijk een beschuldiging van racisme onder. Het feest wat juist een inclusief feest was, alle kinderen waren gelijk en allemaal even goed en lief, een zeer inclusief feest. En ik vind dat nog., Nu vimd ik het feest geen inclusief feest meer, ik kan er niet meer zo naar kijken. Het is kapot gemaakt, de magie is weg en het verdwijnt, met dank aan KOZP. wat op zich al een agressieve slogan is, ik weet niet of je je dat bewust bent. Zij zullen weleens even bepalen dat hij het land uit geschopt moet worden. En dan die onderliggende beschuldigingen van racisme. In dat licht vind ik het niet te begrijpen dat jij het inmiddels wel begrijpt. Ik zal me hoeden zou ik in een land gaan wonen mensen hun traditionele feesten af te pakken, een van de belangrijkste feesten voor hen naar de mallemoer te willen helpen. Draai het eens om. In dat feest zat juist geen greintje superioriteitsgevoel in. Wat je niet zegt te willen is wat je al gedaan hebt. Je hebt het hatt uit het feest gehaald, dat klopt al lang niet meer. Nog even en het is weg. Op naar de kerstman. Ook Kerst wordt nu een compleet commercieel gebeuren waar het hart uit het kerstfeest gehaald is. Dat is het al, kijk maar eens om je heen. Het meisje met de zwavelstokjes, die zal nog heel lang haar ogen uitkijken naar de overdaad van de ander en met lege handen achterblijven, alle kers tranentrekkers ten spijt.

Satya
Satya7 nov. 2021 - 18:28

Minoes Ik ben het niet met de methode van kozp eens. Misschien is dat niet duidelijk. Ik ben voor normaal standpunten uitwisselen. Dan hoop ik dat veel mensen een verandering steunen, wie dat niet wil blijft lekker zijn gang gaan. Ik begrijp best dat de methode van kozp te agressief is. Zie ook echt nadelen, schreef het al eens, mijn nichtje werd niet enthousiast begroet door zp maar onze reactie op zp werd eerst gepeild. Een genunceerd gesprek zou zoiets bv al niet meebrengen. Ik vind dat de schuld van het einde zp net zo goed bij racisten ligt. Nou ja Minoes we zullen het misschien niet eens zijn maar denk dat we er prima om samen leven.

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 nov. 2021 - 7:08

Satya Dank voor je reactie!

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 nov. 2021 - 7:26

Satya Wat betreft discriminatie en het aanpakken daarvan, zijn we het volkomen eens. Over doorverwijzingen na de basisschool, blijkt daarentegen uit onderzoek, dat alle mensen uit een bepaalde klasse een minder advies blijken te krijgen. Discriminatie op welke gronden dan ook blijkt op vele manieren hier plaats te vinden. Ik zal me ten alle tijden inzetten voor beiden. Ik kijk naar gedrag van mensen, van welke kleur dan ook en breek voor beiden een lans!

Satya
Satya8 nov. 2021 - 14:39

"Ik kijk naar gedrag van mensen, van welke kleur dan ook en breek voor beiden een lans!" Weet ik allang Minoes. Daarom vind ik de door kozp gekozen weg ook niet goed. Waar was MLK geweest zonder de massale steun van blanke mensen? Ik denk dat mensen die met elkaar praten, elkaar leren kennen verandering kunnen maken. Ook het niet eens zijn is makkelijker te accepteren als je met elkaar gesproken hebt over waarom. Dat onder advies heb ik toch wel een beetje mijn twijfels bij of dat gelijk is. De onderzoeker heb ik weinig vertrouwen in, bagateliseerde ook stagediscriminatie bij migranten. Na onderzoek op een wetenschappelijke wijze bleek dit toch enorm. Zou daar ook liever veel meer aandacht voor willen ipv zp. Dat is discriminatie die gelijke kansen voorkomt en het dagelijks leven van kinderen de rest van hun leven raakt. Maar goed, gek genoeg krijgen dat soort zaken bijns geen aandacht van links en rechts.

LeftFuturist
LeftFuturist6 nov. 2021 - 8:25

Voor mij is het antiracisme debat ook al gestreden. Dit soort dingen voelen voor mij een beetje aan als mosterd na de maaltijd. Er is nauwelijks wat verandert en Initiatieven zijn allemaal de grond in geboord en in de meeste gevallen niet eens van buitenaf, maar van binnenuit. Maar ook van andere partijen die zich gediscrimineerd voelen. Kijk maar naar bij1, maar ook naar eerder al de hiphop cultuur en Haïti , zuid Afrika enz. De Afro gemeenschap wat ik een bewonderingswaardige cultuur vind heeft meerdere keren het momentum gehad is mijn conclusie, maar als men zich niet kan organiseren dan houdt het op wat mij betreft. En tuurlijk regeren en gedragen blanken uit het westen nog steeds over anderen alsof het de goden van Olympus versus de stervelingen betreft. Ook al zeggen ze je vriend te zijn. Maar zonder enige vorm van organisatie van wedertwist hoe de stervelingen ook ooit de Goden op hun knieeen kregen is het onbegonnen werk.

4 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin6 nov. 2021 - 12:42

Dus ze deugen eigenlijk nooit. Inderdaad leerzaam. Het zijn vast allemaal racisten ook al zeggen ze van niet. Han is ook vast een racist, ook al zegt hij van niet. Begrijp ik je zo goed.

LeftFuturist
LeftFuturist7 nov. 2021 - 12:45

@/minoestuin Integendeel tussen de Olympische Goden zaten ook aardige Goden. Maar ze keken uiteindelijk allemaal neer op stervelingen, als het er op aankwam. Pas als je iets had wat de Olympische Goden miste had je grotere kans dat je hun aardige kant tegenkwam.

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 nov. 2021 - 7:31

Of je een godheid bent ligt er tegenwoordig in alle gevallen aan of je de middelen, het geld en de macht hebt. Die zaken gaan heel vaak samen, dan maakt kleur weinig meer uit. Ook daar zijn het gewoon, mensen. die gewoon mensen, hun onderdanen verkopen voor een appel en een ei.

LeftFuturist
LeftFuturist8 nov. 2021 - 17:57

@minoestuin Klopt maar de zelfbenoemde Olympische goden bepalen in grote lijnen hoe hun rijkdom verdeeld wordt. Dat doen ze natuurlijk op een manier die hen het beste uitkomt. Dat deden ze altijd al. Door met stervelingen te spelen. Voor zichzelf zijn ze vanzelfspekend. Door bijvoorbeeld personen met 0% invloed machtiger te laten worden. Dan weten we daarna ook weer wat we aan de olympiërs hebben, als het mis gaat.

Bouwman2
Bouwman26 nov. 2021 - 8:24

Gewone mensen schikken zich. En bijgevolg is wie zich niet schikt buitengewoon? Its all in the eye of the beholder.

develhunt
develhunt6 nov. 2021 - 8:06

Misschien moeten we ons in dit land een keer bezig houden met zaken die er echt toe doen ipv iedere discussie en ieder politiek debat laten gijzelen door een kleine minderheid met hun nooit aflatende verongelijktheid en slachtofferschap, bovendien, we wonen hier niet in de verenigde Staten hoewel onze samenleving steeds Amerikaanser is geworden. Dat de tijden veranderen oké, zwarte piet niet meer zwart, begrijpelijk, maar dat zelfs een kerststol geen kerststol meer mag heten maar de laatste jaren als feeststol in de winkels ligt, geeft aan dat we een totaal doorgeslagen land zijn geworden die al zijn eigenheid is gaan minachten.

1 Reactie
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij6 nov. 2021 - 18:51

[ een kerststol geen kerststol meer mag heten maar de laatste jaren als feeststol in de winkels ligt, ] Een paasstol is exact hetzelfde als een kerststol dus waarom ze niet gewoon feeststol noemen? En zijn het niet gewoon de winkeliers die liever feeststol hanteren zodat ze die eigenlijk het hele jaar door kunnen verkopen? Net als kruidnoten in plaats van pepernoten? P.S. het zijn geen "noten" het zijn koekjes.

Zandb
Zandb6 nov. 2021 - 7:30

Het is geen hogere wiskunde: Als je tegen een zwarte piet bent omdat die doet denken of lijkt op een zwart mens, dan ben je ook tegen een grijze piet als die daarop lijkt. Vind je zoiets flauwe kul, dan vind je zoiets flauwe kul en trek je je er niets van aan.

3 Reacties
Peterrr3
Peterrr36 nov. 2021 - 9:43

Tja en dan trek je er niets van aan en krijg je een groep die gaat demonstreren op jouw feestje. Lastig om je daar dan weer niets van aan te trekken, ook al vind je het flauwekul...

Zandb
Zandb7 nov. 2021 - 8:03

Peterrr Dat is heel lastig, als er gedemonstreerd wordt op je feestje. Maar als daar weinig tegen te doen valt, dan zul je er mee om moeten gaan. Mijn advies is: "Trek je er niets van aan."

Peterrr3
Peterrr37 nov. 2021 - 16:52

@Zandb, op mijn feestjes wordt gelukkig nooit gedemonstreerd, dus ik heb er verder geen last van.

pahan
pahan6 nov. 2021 - 6:59

Ach, is het die tijd van het jaar? Wat vindt Sinterklaas er eigenlijk van? Je zou haast vergeten dat de kleur van de Piet volledig ondergeschikt is aan de inhoud van het feest.

Zomaareenmening
Zomaareenmening6 nov. 2021 - 3:21

Ik leef als “blanke” nederlander op Curacao, een gemeenschap van allerhande gekleurde mensen. wit, geel, lichtbruin, middelbruin en donkerbruin uit veel verschillen delen van onze aardbol. Ook op Curacao is de nedelandse traditie van Sint Nikolaas ingeburgerd dus ook hier wordt de “Goedheilig man” op zijn naamdag met een boot onthaald. Als hij komt wordt hij omringd met vele tientalle Pieten. Deze pieten hebben allerlei kleuren, te weten geel, rood blauw, groen oranje en gemeleerd. Geloof het of niet maar ook hier lopen zwart gesminkte Pieten rond. Echter hier op Curacao vinden ze dat heel normaal en alle Pieten, inclusief de “zwarte” worden onder luid gejuich onthaald. Ook op Curacao komt racisme voor, zowel van blanke naar ‘bruine” Curacaowenaren als van gekleurde Curacaowenaren onderling en van “bruine” Curacaowenaren naar gele. Echter met het Sint Nikolaas feest is iedereen gelijk!

1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew7 nov. 2021 - 14:25

@Zomaareenmening: Als hij komt wordt hij omringd met vele tientalle Pieten. Deze pieten hebben allerlei kleuren, te weten geel, rood blauw, groen oranje en gemeleerd. Geloof het of niet maar ook hier lopen zwart gesminkte Pieten rond. Echter hier op Curacao vinden ze dat heel normaal en alle Pieten, inclusief de “zwarte” worden onder luid gejuich onthaald. ------------------------------------------------------------------- Ik heb daar een filmpje van gezien. Een heel gemêleerde pietenbende, ruim de helft overigens zwart. Reuze gezellig, geen vervelende sfeer tussen de verschillende varianten en de kinderen waren supergelukkig. De Vrije Piet dus. Dat is ook voor Nederland de oplossing. Iedereen mag zijn zoals die is. Past mooi binnen het diversiteitsstreven. Ik ben helemaal voor, zolang het maar gezellig blijft en er geen vervelende sfeer ontstaat naar traditioneel zwarte pieten en evenmin naar andere varianten. De Vrije Piet. Ik zeg: doen!

Paul Spijkers
Paul Spijkers5 nov. 2021 - 23:42

Een verhaaltje opmaken over zo als ze het daar deden is het niet bedoelt want daar is niet helemaal precies hier is niet relevant. Als zwart blijft ie een zwarte knecht van een witte bischop. En het blijft racistisch schminken. Er is geen 'echte' piet, behalve in hoe die in het heden word gepresenteerd en hoe die tot ons overkomt. Wat eens kon in Nederland als een wit landje als onderonsje is niet hoe het altijd is. Nu we hier vanalles zijn, inclusief negers, en gelijke rechten hebben, is een piet die zwart geschminkt is een onbeschoft beledigend vertoon.

2 Reacties
Eid
Eid6 nov. 2021 - 10:51

@Paul En dus gaan we met een vergrootglas door onze tradities want perspectief en context zijn vergeten begrippen. En dus ben je gekwetst. Volgende probleem: Extreem witte Sinterklaas: Uiting van witte dominantie. Naam veranderen in KOWS.

Paul Spijkers
Paul Spijkers6 nov. 2021 - 13:51

Niet vergeten. Verandert. Die traditie zou nooit zo zijn gekomen warren we toen van alle kleuren met gelijke rechten. Nu wel, dus daarom de veranderede perspecief en context erbij. Tradities groeien, verdwijnen of veranderen. Ze waren en zijn niet eeuwig.

Teun Slager
Teun Slager5 nov. 2021 - 23:30

Zou toch graag vooral benadrukt willen zien dat tegenover de wederzijds zichzelf gecreëerde extremistisch racistische fronten van het anti-witte KOZP en de arrogante linkse elite met moreel-imperiale trekjes die hen steunt tegenover het hierbij opportunistische inspringende uiterst populistisch pro-autochtone nationalistische rechts de grote meerderheid van gewone Nederlanders van diverse achtergrond bij Zwarte Piet nooit iets anders heeft ervaren als een vermakelijk gevreesde kinderheld als onderdeel van die heidense folklore waar deze fantasiefiguur door roet besmeurd is door zijn gangen.

1 Reactie
Timtatoe
Timtatoe6 nov. 2021 - 13:34

Interpunctie, dat is ook een traditie. Dat je punten en komma's gebruikt om jouw zin van bijna 80 woorden leesbaar en begrijpelijk te maken.

Peter75
Peter755 nov. 2021 - 22:01

Ik vind het tot nu toe vooral een polariserende kwestie. Los van welke Pieten kleur, zou je kunnen discuzeuren over de hiërarchische verhouding tussen het 'hulpje' Piet en de meerdere van de Goedheiligman. Is dat nu zo 2021? We zijn allen gelijk, toch? Ik ben 61 en ik heb zelf niet echt een zwak voor het sinterklaasfeest. Ik weet daarentegen dat voor velen het vooral een jaarlijkse traditie is van surprises, rijmpjes, scherts en warme chocomel saamhorigheid. Jammer dat kindslaaf gemaakten in andere landen ogenschijnlijk minder verontwaardiging opwekt bij een brullende minderheid, dan roetveeg en grijzige Pieten.

6 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin6 nov. 2021 - 18:03

Vroeger noemden ze iedereen die bij een baas in de leer ging, een knecht. Ook eenieder die ergens ging werken in bepaalde beroepen. Dat was toen een gewone naam voor veel mensen die werkten onder een baas, leermeester. Nu heb je leer-werkbedrijven, is in principe niet anders. Tegenwoordig heet het allemaal werknemer. Mensen werkten toe ook zo voor een opvolger in het vak, Alleen spreken we ook nu nog ooit over een boerenknecht. Gewoon iemand die bij een boer werkt.

OlavM
OlavM7 nov. 2021 - 1:25

@ Peter: [.....een jaarlijkse traditie is van surprises, rijmpjes, scherts en warme chocomel saamhorigheid.] Maar hieraan willen de tegenstanders van Zwarte Piet dan ook helemaal niet tornen. Zij strijden niet tegen Sinterklaas, maar voor een inclusief feest, waaraan álle kinderen -van welke kleur dan ook- plezier kunnen beleven.

OlavM
OlavM7 nov. 2021 - 1:27

Dus alle ruimte voor regenboog-, roetveeg- en ongeschminkte Pieten! :)

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 7:26

OlavM Die ruimte was er ook en is ook altijd geweest.Tenzij jij kinderen vanaf hun heel jonge jaren zelf gaat vertellen waar zwarte piet voor staat en wat je allemaal tegen zal komen, aangericht door de blanken, en zwarte piet als slecht minderwaardig behandeld, slaaf neerzet.. Ja dan zou ik ook heel anders denken en me voelen als ik voor zwarte piet werd uitgescholden op school. Was het een blanke met een bril op geweest, dan was hij/zij voor brillenjut uitgemaakt etc..etc... Pesten wordt altijd gedaan op iets wat iemand onderscheid. Was die jonge blank het geweest het was niet anders. Ergo als een kind zwarte piet leuk vindt is zowel de dader als het slachtoffer misschien anders gezind. Het voelt heel anders voor zwarte piet uitgemaakt te worden als zwarte piet een positief beeld is, dan wanneer het negatief wordt neergezet door zwarte volwassenen. Voor mij was het juist een feest van verbroedering, van het goed doen, Zwarte Piet was geliefd, je hield van die man, die man mocht je wijzen op fouten, had een opvoedkundig karakter, niet door ze bang te maken, wat die roe betekende en die zak legde je altijd anders uit. Dat veranderde met de tijd omdat de inzichten over opvoeding en alles wat mocht en niet mocht veranderde. Je gaat iemand waar kinderen juist dol op zijn die symbool stond voor verbroedering en gelijkheid verdacht maken. Die man was in heel het feest meer waard geworden dan die hele Sint Nicolaas. Maar als jij je kinderen gaat uitleggen vanaf de jeugd dat hij symbool staat voor slaaf en dat ze toch vooral op moeten passen voor die blanke mensen, dat ze nog heel wat kunnen tegenkomen, dan ga jij zelf dat erin brengen, dan doet de vergelijking pas echt pijn. Dan gaan kinderen zich evenredig daaraan ook anders voelen. Natuurlijk doet pesten pijn. Maar met zwarte piet gepest worden en hoe dat te voelen is inherent aan hoe dat uitgelegd wordt. Leer kinderen trots te zijn op wie ze zijn en zeg dat Sint en Piet er voor iedereen is en geen kind uitsluit en het krijgt een ander karakter, ergo een totaal ander gewicht. Pesten wordt altijd gedaan met de uitzondering die je bent. Was je niet zwart geweest dan was je gepest met het dragen van een bril. Als jij als ouder erin gaat brengen bij je kind dat het dragen van een bril vreselijk is vreselijk staat, dan krijgt dat pestende met die bril een veel zwaarder gewicht ook gevoelsmatig, dan is dat een negatieve connotatie bij het kind zelf geworden Ergo hij kan het overal gaan zien als oorzaak en bij hem horend en het als vreselijk voelen, dus omdat pesten zo ervaren. Het was juist zo mooi te zien dat het overeenkomstig het verhaal leidde tot verbroedering en alle kinderen als even belangrijk en even welkom werden opgevoerd. Dat heb je kapot weten te maken. Ja pesten moet aangepakt worden maar dit is niet de manier, je bevestigt je kind alleen maar in de uitzondering en het kwaad dat jij er vooraf ingelegd hebt. Je hebt hem al dan niet bewust al een vooroordeel meegegeven in de opvoeding. Dan zal hij dat ook overal ontwaren en zich zo voelen.Dan doet het inderdaad nog meer pijn. Je raakt bevooroordeeld als je kinderen van jongaf al gaat vertellen wat die witte mensen wel niet allemaal gaan doen. Hoe kunnen kinderen dan ooit iets anders gaan voelen, je ontneemt ze bij voorbaat die positieve gedachten die nodig zijn voor hen zelf, juist om zich te wapenen tegen echt racisme. Je moest verder eens weten hoeveel kinderen er gepest worden. Mensen die willen pesten grijpen altijd iets aan en altijd is het de uitzondering die het legitimeert Ena altijd je zwakke plek, die jij alleen maar zwakker hebt gemaakt. Pak dat pesten aan. Je gaat een kind vertellen dat die bril prima staat en dat het zich niet moet laten ringeloren door die ander. Dat doe je niet heb ik gehoord, Je gaat ze vertellen aan de hand van huidskleuren dat het eigenlijk ook wel heel ernstig is. Je gaat huidskleuren benadrukken en je maakt je eigen kind extra kwetsbaar, die is constant op zijn hoede en zal overal uiteindelijk het rassenverschil in waarnemen en het zal hem, extra kwetsen en kwetsbaar maken. Je geeft je kinderen bijna een minderwaardigheidsgevoel mee. Die twee zaken gaan elkaar uiteindelijk bevestigen. Daar kun je op wachten.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 8:19

Was die jonge blank geweest het was niet anders... behandelt, als slaaf neerzet.. Was die jonge blank geweest, het was niet anders geweest. dan krijgt dat pesten met die bril een veel zwaarder gewicht ook gevoelsmatig, ............... dus dat pesten zo ervaren. En altijd je zwakke plek, die jij alleen maar zwakker hebt gemaakt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 9:51

Ja behalve zwarte mensen natuurlijk, lekker inclusief toch. Het is een toneelstuk, geen sprookje. Er bestaan geen regenboogmensen. En blank met een roetveeg is niet inclusief. Hij komt uit warme landen. Wat is daar mis mee, mag dat niet? Lekker inclusief wat jij wil, zal vast iedereen zich in herkennen. Maar waar maak ik me nog druk om. Dit feest is kapot gedemonstreerd en verdwijnt, de vreugde is eraf. de inclusie is polarisatie geworden en heeft het tegendeel bewerkstelligd. Het is overgenomen door die goedkope inhoudsloze wanstaltige Coca Cola figuur uit Amerika met zijn elfjes en z' n zwevende arrenslee, en zwevende herten in al zijn decadentie. Waarmee nog een feest naar de knoppen wordt geholpen.. Zie overal die wanstaltige kerstverlichting en kerstversieringen, niet om aan te zien. In tijden van klimaatcrisis ook totaal onverantwoord en het heeft niets meer met Kerst te maken. Er zou een straf op moeten staan.. De elektriciteit zou nog wel wat duurder mogen worden zo te zien.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout5 nov. 2021 - 21:54

Ik kan er niks aan doen maar moet steeds ginnegappend gnuiven hoe rabiatesk rechts, zeg maar het voormalige LPF, met een rood waas voor ogen ook hier uit z'n bol gaat als ze de letters KOZP al lezen.

7 Reacties
Eid
Eid6 nov. 2021 - 8:50

@Hannes Wel grappig gevonden: Rode waas, want dat is het. Een zielig groepje treurpieten dat opgefokt door een mevrouw in A'dam, met een nog grotere rode waas voor de ogen. Niet 'vaak' met u eens Hannes, maar rode waas is treffend.

Grijstint
Grijstint6 nov. 2021 - 10:27

@Hannes: Zo herkenbaar, Ik heb hetzelfde als ik uw reacties op Trump lees.

Kuifje3
Kuifje36 nov. 2021 - 11:24

Tja, door mensen die een kinderfeestje willen vieren “rabiaat rechts” te noemen bereik je precies het tegengestelde van wat je wil bereiken. Niet slim Hannes. Bedenk dat ook in het linkerkamp nog steeds een meerderheid is die op 5 december met de kinderen pakjesavond viert en helemaal niets heeft met KOZP.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout6 nov. 2021 - 12:32

Het adept Eid hapt altijd als door een teek gestoken als ik een opinie post, hoe vermakelijk: De angstsynthese van kromlijnig rechts volume, omwille van het Vaderland! Paraat met vlag en wimpel! Spijts wat er mis bleek naderhand. Het Volksbewustzijn knaagt soms simpel.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout6 nov. 2021 - 13:40

@ Grijstint: `Ik heb hetzelfde als ik uw reacties op Trump lees.' Wie is dat?

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout6 nov. 2021 - 13:45

@Kuifje. Domme frame. Ik heb ook niks met KOZP maar ook niks tegen die club. Het is domrechts dat er steeds een sneu zwartepietenspel van maakt vanuit een reactionair-rabiaat ressentiment.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 7:33

Ik zeg altijd per ongeluk de naam verkeerd. Ik zeg iedere keer Kop Op Zwarte Piet.Hier moeten ze er dan om lachen. Ik weet ook niet hoe dat komt. Ik heb denk ik gewoon een hekel aan discriminatie en neem het altijd voor het slachtoffer op.

Verver
Verver5 nov. 2021 - 21:13

Branche differentiatie

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin5 nov. 2021 - 20:00

Dat is pure onderdrukking, ressentiment, hoe meer je toegeeft, hoe meer eisen, ik zou tegen ze zeggen: wat u niet wilt dat u geschiedt, doe het ook een ander niet.

2 Reacties
Erik Geven2
Erik Geven25 nov. 2021 - 22:46

Het is gewoon een ordinaire geldkwestie.

Zandb
Zandb6 nov. 2021 - 7:35

Raymond Dat is waarschijnlijk precies waar die "onderdrukkers" het roerend mee eens zijn: Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat dan ook een ander niet. Overigens, nog altijd staat het iedereen vrij op de "eisen" in te gaan. Dus hoe er dan sprake van "onderdrukking" kan zijn.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine5 nov. 2021 - 19:46

Ik kan me wel vinden in dit verhaal. Uiteindelijk heeft deze hele discussie niets goeds gebracht. Mensen zullen zich op de borst kloppen dat ze iets bereikt hebben omdat de kleur van de pieten is veranderd. Ondertussen is de boel extra gepolariseerd en heeft de strijd tegen echt racisme een enorme nederlaag geleden. Veel gewone mensen hebben moeten schikken om nog iets van hun kinderfeestje over te houden, dat zullen ze niet snel vergeten.

1 Reactie
Bouwman2
Bouwman26 nov. 2021 - 8:35

Het nieuwe boek van Midas Dekkers wordt door sommigen als racistisch gezien, anderen onder wie Midas zelf ontkennen dat., Midas Dekkers is gewoon buitengewoon. Hors catégorie.

JohnVKR
JohnVKR5 nov. 2021 - 19:43

"Dat komt omdat Zwarte Piet en waar hij voor staat, wordt beoordeeld volgens Amerikaanse en niet volgens Nederlandse normen." Dit is gewoon niet waar Han. Ik ga dit artikel ook niet meer lezen omdat het een eindeloze herhaling blijft. Je hebt er moeite mee te moeten erkennen dat je in dit geval geen gelijk hebt. Misschien moet je het thema vanaf nu laten rusten en je op thema's richten waar je met een goed onderbouwde opinie wel iets kan bereiken.

18 Reacties
Eid
Eid5 nov. 2021 - 20:16

@JohnVKR Even los van uw mening over Han's verhaal, ik krijg nou ook niet direct de indruk dat voor KOZP enige alternatieve kleur uiteindelijk, verbeeldend Piet, acceptabel is. Elke kleur zal uiteindelijk toch weer verwijzen naar 'Piet' de in hun ogen slaafse knecht van de witte Sint, en daarmee de link naar een zwart verleden?

Markzelluf
Markzelluf5 nov. 2021 - 21:33

Geweldige inhoudelijke bijdrage van John, met heldere argumenten en mooie bronnen, Man, man, man

manaandezijlijn2
manaandezijlijn25 nov. 2021 - 22:41

Precies John! Alsjeblieft geen inhoudelijke reactie en geen tegenargumenten. Dat zal Han leren! Jouw reactie; dat is een herhaling die we ook al lang kennen. Kom met tegenargumenten of geef toe dat Han een goed, inhoudeljik (let je op?) stuk heeft geschreven.

JohnVKR
JohnVKR5 nov. 2021 - 22:53

@Eid. Alle kleuren van de regenboog zijn prima, alsook roetveegpieten en ongeschminkte. Pieten. Het gaat KOZP ook niet om het Sinterklaasfeest, het gaat niet om Piet, het gaat om Zwarte Piet en om de gekunstelde manier waarop sommigen Piet grijze schmink willen geven zodat hij toch nog bijna zwart lijkt.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland5 nov. 2021 - 23:36

John U wilt waarschijnlijk niet lezen omdat u weet dat u ongelijk heeft Niemand heeft sinterklaas gevierd met een racistische intentie . Die Amerikanen die zagen er hun verdorven tradities in en dat is zodoende naar Nederland geëxporteerd aangezien er helaas steeds meer mensen naar dat mislukte land kijken als een voorbeeld. Alleen al het feit dat zwarte piet door heel Europa voorkomt is al een bewijs van uw ongelijk - Zwitserse Piet heet Smutzli , google maar en zie de gelijkenis - waar is het Zwitsers koloniale imperium te vinden in uw geschiedenisboeken? Overigens zijn ze niet alleen in Nederland tekeer aan het gaan tegen zwarte piet https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/features/black-faced-morris-dancers-traditional-disguise-or-simply-racist-9794704.html

Paul Spijkers
Paul Spijkers5 nov. 2021 - 23:47

Han wil een oude dag met fijne nostalgie. Dat is belangrijker dan basis respect tonen. Maar zo is de consolatie van de filosofie van geschiedenis niet bedoelt.

Peterrr3
Peterrr36 nov. 2021 - 1:55

Sterke verweer JohnVKR :-) Je wekt hiermee juist de indruk dat jij er moeite mee hebt te erkennen dat je valt onder de groep der oppervlakkigen die nooit de moeite heeft genomen om zich te verdiepen in de oorsprong van dit sprookje. En logisch dat je het verhaal verder niet wil lezen, stel je voor dat je er achter komt hoe het nu precies zit....

EricDonkaew
EricDonkaew6 nov. 2021 - 5:11

@JohnVKR ----------------------------------- Ga jij de onderwerpenkeuze zitten bepalen hier? Piet bestaat nog en de discussie daarover eveneens.

Zandb
Zandb6 nov. 2021 - 7:43

Eid Als dat dan zo zou zijn (wat ik niet geloof) dan zou dat maar zo zijn. Het is jammer dat dit onderhand zo'n cliché is, maar dat is het gevolg van onze vrijheid, dat je er anders over mag denken en dat je daar aandacht voor mag vragen. John Ook voor Han geldt, dat hij er over mag denken, zo hij wil. Als hij meent dat de Amerikaanse normen de oorzaak vormen dan is dat zo. Als de argumenten niet deugen, dan kunt/moet u dat aantonen.

Eid
Eid6 nov. 2021 - 8:57

@Zandb Zeker, een ieder van de inmiddels 17.5 mio NLders mag z'n mening hebben en geven. Dat is ons fundament. Aan een 'groepje' telkens toegeven draait de democratische waarden ietwat op z'n kop. Soms moet een minderheid ook maar eens leren dealen met het feit dat ze, end of the race, een minderheid zijn, en de karavaan trekt voort.

JohnVKR
JohnVKR6 nov. 2021 - 12:45

@Allen Voor een ieder die beweert dat ik met tegenargumenten moet komen. Die tegenargumenten heb ik de afgelopen jaren al tientallen keren op deze site gegeven. Dan gaan jullie maar terugscrollen. En los van de inhoudelijke tegenargumenten is er ook nog zo iets als fatsoen. En op dat punt ben ik in deze discussie toch keer op keer teleurgesteld in Han. In de wetenschap dat vele honderdduizenden mensen in ons land door het racistische stereotype Zwarte Piet worden gekwetst, met als gevolg dat de onbewuste vooroordelen - die het directe resultaat van dit racistische stereotype zijn - ertoe leiden dat burgers met een Afro-achtergrond een minderwaardige positie in onze samenleving wordt toebedeeld, blijft Han racististen maar met zogenaamde historische argumenten bedienen om hun racisme te kunnen legitimeren. Ik vind dat kwalijk.

Paul Spijkers
Paul Spijkers6 nov. 2021 - 14:13

@Griezel "Niemand racistische intentie"... Zwitserse Piet heet Smutzli In Zwitzerland is hij dan ook niet een geschminkte Moor. Dat zwart schminken beledigend is ligt niet aan de intentie. Sla je iemand voor zijn kop zonder foute intentie voelen ze het toch nog wel.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland6 nov. 2021 - 15:34

In Nederland is het ook geen zwart geschminkte moor het is Zwarte Piet Piet wordt verkeerd begrepen En stel nu eens dat hij een zware moor was (moren kwamen uit noord-afrika en waren dus niet zwart) een zwarte man, wat heb je dan in godesnaam tegen zwarte mannen?? Bent u soms een racist?

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij6 nov. 2021 - 19:05

@ Griezel Schmutzli, het is wel Duitstalige gebied hoor, dus sch. Similar figures appear throughout Europe, including the chimneysweep servant Knecht Ruprecht in Germany, the terrifying monster Krampus in Austria, and the sack-wielding child-snatcher Zwarte Piet in the Netherlands. In France and the French-speaking part of Switzerland, Schmutzli goes by the name of Père Fouettard. The backstory is that long ago, Schmutzli was an innkeeper who robbed three boys on their way to boarding school, killing them in the process. Upon hearing this, Saint Nicholas took pity on the children and their gruesome fate, ultimately bringing them back to life. As punishment, Père Fouettard must become Saint Nicholas’ servant for eternity.

Peterrr3
Peterrr36 nov. 2021 - 21:39

@John, je laatste reactie is nog slechter. Dus nu verwacht je dat anderen maar gaan spitten in alle stukjes die jij geschreven hebt, om te kunnen zien wat je argumenten zijn. Tuurlijk... Oh ja, je beweert ook nog eens dit: "In de wetenschap dat vele honderdduizenden mensen in ons land door het racistische stereotype Zwarte Piet worden gekwetst." Vele honderdduizenden mensen nog wel. Tuurlijk... De bron voor dit aantal kunnen we zeker ook wel vinden als we door je oude bijdragen spitten...

JohnVKR
JohnVKR7 nov. 2021 - 10:40

@Peterr Nee, ik ga mijn energie niet steken in herhalen wat ik al tientallen keren op verschillende plekken heb geschreven. Maar de essentie is: het maakt niet uit wat de oorsprong van Zwarte Piet is en wie dit personage ooit vanuit welke motivatie heeft bedacht en wat de intenties van de mensen zijn die goede herinneringen aan Zwarte Piet hebben. Het gaat maar om één ding: over hoe dit personage zich al heel snel heeft ontwikkeld: kroeshaar, dikke rode lippen, goudkleurige oorbellen, een personage dat ook nog eens allerlei atletische capriolen uithaalt en bovendien kleding en schoenen is aangemeten die werd gedragen door Afrikaanse bedienden die in de 18e en 19e eeuw in Nederland waren. Vanaf de jaren zestig kwam er geregeld ook nog eens - oh toeval - een Surinaamse accent bij. Wat de oorsprong ook is, Zwarte Piet heeft zich ontwikkeld tot een zwaar racistisch stereotype. En die conclusie staat helemaal los van blackface in de VS. Een wat het aantal van honderdduizenden betreft: gewoon even googlen of op de website van het CBS kijken.

Gerygrr
Gerygrr7 nov. 2021 - 13:14

John VKR, Het grauw, het gepeupel. De naam werd ontleend aan de grijze, grauwe kleding. Het gepeupel kon geen gekleurde kleding kopen, verfstoffen waren onbetaalbaar. De Afrikaanse bedienden droegen veelkleurig fluweel en kant. Zij waren gekocht, zeker! Statussymbool. Maar het gepeupel had graag hun kinderen in die positie gezien. Ongeveer vergelijkbaar met ouders hedentendage levend in armoede in derdewereldlanden die hun kinderen ter adoptie aanbieden.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 14:48

IhnVKR Dat heb jij ervan gemaakt. Zo konden mensen de strijd aanbinden tegen racisme in het alleman, je hebt zwarte piet als talisman gebruikt om aales aan op te (kunnen) hangen.