
De voedingsindustrie spoort kinderen dag in dag uit aan tot ongezonde eetgewoontes. Dat blijft niet zonder resultaat. Kinderartsen het aantal kinderen met obesitas alarmerend toenemen. De slachtoffers lijden onder meer aan gewrichtsklachten, vervette levers en diabetes type 2. De verontruste artsen roepen de politiek op om snel met een verbod op reclame voor ongezond eten en drinken te komen.
Het AD citeert Erica van den Akker, kinderarts-endocrinoloog aan het Erasmus MC:
Bijna 400.000 kinderen (tussen de 0 en 18 jaar) in Nederland kampen met overgewicht, ongeveer 100.000 daarvan hebben obesitas, een chronische ziekte waarbij vetweefsel niet meer goed werkt. In Amsterdam, Rotterdam en Den Bosch zien kinderartsen niet alleen een forse toename van patiënten, maar ook dubbel zo lange wachtlijsten en een vijfvoudige stijging in het gebruik van medicatie ter behandeling van obesitas. (...) „De nare ziekten die je kunt krijgen door obesitas zien we op steeds jongere leeftijd. Bijvoorbeeld een vervette lever. Door de vervetting ontstaat leverschade, die onomkeerbaar is. Kinderen met een leverbeschadiging door vet lopen risico op een levertransplantatie als jongvolwassene. Deze gevolgen draag je niet een paar jaar, maar je hele leven mee.”
Van den Akker ziet kinderen op steeds jongere leeftijd met obesitasklachten kampen. Dat betekent dat ze al op jonge leeftijd te maken gaan krijgen met de levenslange gevolgen daarvan, zoals bijvoorbeeld beschadiging van vitale organen en gewichtsverlies. De levensverwachting daalt daardoor dramatisch. Wie in zijn of haar vierde levensjaar kampt met obesitas overlijdt gemiddeld op 39-jarige leeftijd.
Om de epidemie van slechte voeding tegen te gaan moet de overheid ingegrijpen, benadrukken de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK) en De Gezonde Generatie. Er moet snel een wet komen die op kinderen gerichte reclame voor schadelijk voedsel verbiedt. Een wetsvoorstel daarvoor is al aangekondigd maar nog niet ingediend.
Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.