Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Kwart van de VS wordt onleefbaar heet als gevolg van klimaatcrisis

Temperaturen lopen op tot boven de 50 graden Celsius
Joop

VN omarmt het recht op een schoon milieu. Wat nu Nederland?

  •  
30-07-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1419 keer bekeken
  •  
22825341484_2c84d3cdec_k

© cc-foto: UN

Donderdag is er geschiedenis geschreven bij de Verenigde Naties. Nederland heeft met een grote meerderheid van landen gestemd voor een resolutie waarin het recht op een schoon, gezond en duurzaam milieu wordt erkend. Op mondiale schaal is dit een giga overwinning voor mens en planeet!! Na vijftig jaar voorwerk. Precies op Earth Overshoot Day.

De resolutie kan ons verder helpen in de strijd tegen de drievoudige planetaire catastrofe: klimaatverandering, verlies van natuur en biodiversiteit, vervuiling en afval. Die catastrofe wordt veroorzaakt door chemische vervuiling en uitstoot van broeikasgassen, door industrieën. Hieronder valt ook milieucriminaliteit, die mondiaal groeit met 5-7% per jaar (Eurojust 2021).

Het besluit kan burgers, maatschappelijke organisaties, impactbedrijven helpen om nóg overtuigender te eisen dat álle landen en bedrijven het recht op een leefbare omgeving beschermen en respecteren. Dit is hard nodig; er zijn alleen al in 2021 tenminste 227 milieuactivisten vermoord. Daarnaast kunnen VN organisaties niet-bindende beleidsprogramma's uitrollen die landen helpen bij naleving van de resolutie. Op mondiaal niveau kunnen dit soort ogenschijnlijk kleine stapjes, zorgen voor veel verbetering.

En hoe werkt dit door in Nederland zelf? Juist hier wordt het recht op een schone leefomgeving maar matig beschermd en gerespecteerd. Zo spuit de onbiologische agro-industrie jaarlijks miljoenen kilo's pesticide het land in, wat bijdraagt aan de Parkinson-pandemie. Of het stoot ammoniakfijnstof uit, waar kinderen zelfs aan overlijden. Of neem de staalindustrie; die blaast onomstotelijk kanker of zenuwziektes onder kinderen onze wijken in, en nog worden verouderde fabrieken niet gesloten.

Ook hier is het een kleine bijdrage aan een schone, duurzame economie die leidt tot brede welvaart voor íedereen.
Activisten, maatschappelijke organisaties, impact ondernemers, diplomaten, VN: goed bezig!

cc-foto: UN 

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (49)

Mokker
Mokker31 jul. 2022 - 17:02

Misschien moeten we maar eens accepteren dat in een drukbevolkt land wat minder plaats is voor natuur. Gelukkig hebben we elders in Europa nog uitgestrekte gebieden die voor dat doel veel geschikter zijn.

5 Reacties
vdbemt
vdbemt31 jul. 2022 - 19:36

Is natuur een doel? Alsof de mens, een regering, later regeringen , ooit bedachten: laten we eens wat natuur oprichten. Natuur is geen doel. Het is vanaf de bron het wezenlijke leven op deze planeet. En de mens is daaruit ontsproten. De geschiedenis, duizenden jaren terug, laat zien dat met het groeien van de mensheid de natuur steeds verder aan het verliezen is. Die uitgestrekte gebieden die voor dat ' doel ' (natuur) geschikter zijn, bestaan..... waaruit? IS dat niet al natuur? Wat wij er aan natuur hebben overgelaten? Ik vind het onvoorstelbaar hoe ver jij door de ' noodzaak ' van een groeiende economie, welvaart, bent losgeslagen van de kern van het bestaan, de natuur. Waar wij alles uit halen om te leven. Die natuur is niet onuitputtelijk. We putten hem wel uit. En hebben daarmee later(zal jouw tijd wel duren, hoewel : het gaat steeds sneller) een gigantisch probleem.

Mokker
Mokker1 aug. 2022 - 7:58

Je haalt er weer van alles bij vdbemt, en legt me van alles in de mond. Waarom moeten wij alles binnen onze eigen landsgrenzen hebben, terwijl het om een internationaal probleem gaat dat je alleen internationaal kunt oplossen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 aug. 2022 - 9:39

"Geschiktheid" is een wonderlijk argument. De ene "natuur" is de andere niet. Natuurbehoud afschuiven kunnen anderen landen ook.

vdbemt
vdbemt1 aug. 2022 - 9:40

@Mokker "Waarom moeten wij alles binnen onze eigen landsgrenzen hebben,". Goede vraag. Belangrijk daarbij is in te zien waar we vandaan komen. Hoe was het (lang) geleden. Lang geleden was er natuur. Dat was er voordat wij er waren. Door de eeuwen heen zijn Nederlanders er goed in geweest om alles binnen de eigen landgrenzen voor elkaar te krijgen. Zelfs zo goed dat we de hele wereld van de nodige producten en goederen voorzien. Ten koste van de natuur. Waarom willen wij alles binnen onze landgrenzen hebben ten koste van de natuur??

Jozias2
Jozias21 aug. 2022 - 12:40

@mokker Het klimaat probleem aanvliegen met een land als uitgangspunt is inderdaad niet zo verstandig. In die zin is een landsgrens ook maar iets arbitrairs. De klimaatdoelen van Parijs zijn 1 op 1 doorverteld naar de eu en vervolgens de lidstaten. Maar we vertalen deze ook niet door naar gemeentelijk niveau. Om de klimaatdoelen als eu te behalen kun je best kijken wat er waar mogelijk is binnen de eu. En Nederland is nu eenmaal een logistiek knooppunt met twee mainports voor het hele achterland met alle industrie die daarbij komt kijken waar ook andere eu landen van profiteren en is daarnaast erg vlak, dichtbevolkt en minder zonuren in vergelijking met zuid Europa. Elk land heeft zo zijn kenmerken en je zou moeten kijken hoe je als Europa het beste in staat bent de doelen te behalen. Misschien moet je dan keuzes maken die passen bij die kenmerken maar wel vanuit een integrale benadering.

oproerkraaier
oproerkraaier31 jul. 2022 - 16:10

Zolang nederland op de VVD en haar extreem rechtse steuntroepen stemt, zal er niet veel veranderen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin31 jul. 2022 - 13:46

Nu nog doen. Nederland stikt van de goede voornemens die niet zelden voornemens blijven. Helaas zou ik zeggen. Ben benieuwd wat die handtekening inhoudt. Dat moet nog blijken. Laat het a.u.b. geen verkiezingsstunt zijn.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 aug. 2022 - 9:43

Traineren is een nationale sport ....

Rode Diesel
Rode Diesel31 jul. 2022 - 12:01

'Zo spuit de onbiologische agro-industrie jaarlijks miljoenen kilo's pesticide het land in, wat bijdraagt aan de Parkinson-pandemie. Of het stoot ammoniakfijnstof uit, waar kinderen zelfs aan overlijden.' Wie dergelijk extremistentaal gebruikt als onderdeel van zijn propaganda laat zich goed kennen. De Nederlandse agrarische sector moet weliswaar nog verder innoveren dan de enorme vooruitgang die zijn al gerealiseerd heeft op gebied van uitstoot van belastende stoffen, en ook een deel van haar activiteiten naar landen met meer ruimte verplaatsen, maar is op al dat gebied de rest van de wereld ver vooruit. De door onterecht schuldbesef en valse romantiek belastte stedelingen, niet in de laatste plaats de hoger opgeleiden onder hen, zijn niet anders dan leken die met daarop gebaseerde verkeerde keuzes hun wil wensen op te leggen aan het platteland.

1 Reactie
oproerkraaier
oproerkraaier31 jul. 2022 - 16:10

Grappig dat jij het woord "extremistentaal" gebruikt.

Volrin
Volrin31 jul. 2022 - 9:39

Onze regering, met Mark Rutte voorop, is heel goed in het pretenderen dat we goed bezig zijn, danwel door te liegen, danwel door relativistisch naar andere landen te wijzen die het slechter doen. (Alsof dat betekend dat wij het goed doen).

2 Reacties
Wie o Wie
Wie o Wie31 jul. 2022 - 15:27

Thomas, kijk even naar metingen van het rivm over schone lucht. De lucht is veel schoner dan 20 Jaar geleden. Top als we dat voortzetten.

Mokker
Mokker1 aug. 2022 - 7:59

Activisten zijn dan weer heel goed in doen alsof de wereld vergaat, terwijl dat waarschijnlijk nog een hele lange tijd gaat duren.

Inzicht
Inzicht31 jul. 2022 - 9:05

Achterdeurpolitiek, lijkt mij. Omdat de progressieve beweging geen electorale meerderheid weet te behalen, kiest ze steeds vaker de juridische achterdeur. Vast en zeker goed bedoeld, maar het leidt alleen tot polarisering en bestuurlijke chaos. Er is één echt goede manier om het verbruik van fossiele brandstoffen te stoppen. Maak ze duurder dan de alternatieven. Al het andere leidt af.

1 Reactie
Jozias2
Jozias21 aug. 2022 - 9:01

Klopt, maar tegelijkertijd wordt er dan geklaagd over de prijs aan de pomp en de winst die dat Shell oplevert. Men gaat vooral voorbij aan die paradox.

Meta  Foor
Meta Foor31 jul. 2022 - 8:23

Ér is alvast 1 methode om het klimaat tegemoet te komen en die snel in te voeren valt: Snelwegen max 100 km/u (en gratis OV).

1 Reactie
Jozias2
Jozias21 aug. 2022 - 9:03

Lijkt me een goed plan. Die 100 is er al en het OV hier geschikt voor maken duurt zo'n 20 a 30 jaar om de sporen aan te leggen en het materieel te kopen nog los van de personeelstekorten.

Pater
Pater31 jul. 2022 - 0:02

NL heeft vast vóór gestemd.

1 Reactie
Volrin
Volrin31 jul. 2022 - 9:39

Ja, dat staat nota bene in het artikel waar je op reageert.

Backtobasics
Backtobasics30 jul. 2022 - 18:18

Mooi streven een schoon millieu, waar iedereen van kan genieten. Zou iedereen toch willen zou je zeggen? Maar in Nederland anno 2021 zijn sommigen zo de weg kwijt geraakt, dat ze niet eens meer weten wat goed is voor zchzelf................. en hun omgeving.

Greendutch
Greendutch30 jul. 2022 - 17:47

sinds de pandemie met de corona-stakers, complotdenkers, anti-vaxxers, vuurwerkprotesters en nu weer de V-boeren, anti-stikstofmaatregel-beweging, enz vraag ik me telkens af of ik wel een recht mag opeisen bij deze samenleving, bij deze regering? het recht op een schone omgeving, goed milieu, schone lucht, schoon drinkwater, veilige omgeving, maar twijfel steeds omdat eerder genoemde anti-bewegingen luidkeels riepen dat zij dingen opeisten én ook gehoord werden, doch de stem van zieken, zwakken, kwetsbaren, ouderen, gehandicapten, kinderen, armen en ook de mijne te zacht klonken, niet gehoord werden. blij dat ik nu weet dat ook de laatstgenoemde groepen zich nu ergens op kunnen beroepen. eindelijk rechtvaardigheid, een regel die in de grondwet past omdat het veiligheid biedt schoon water betekend minder ziekten met schone lucht hebben luchtwegpatiënten een beter leven ’n schoner milieu is beter voor iedereen, voor dieren, planten, wateren etcetera

jandebakker
jandebakker30 jul. 2022 - 17:17

Als je verlies van natuur en biodiversiteit tegen wilt gaan moet je juist zo snel mogelijk af van de biologische land bouw. Een lagere voedselopbrengst per hectare betekent immers dat Je meer hectares nodig hebt voor het produceren van dezelfde hoeveelheid voedsel.

4 Reacties
vdbemt
vdbemt30 jul. 2022 - 18:17

Dat klinkt logisch. Je vergeet echter dat met die hectares, het is immers een biologisch bedrijf, heel anders, veel natuurlijker, wordt omgegaan. En dat is nou net waar het om gaat.

JasDon
JasDon30 jul. 2022 - 20:50

vdbemt, doe even wat onderzoek. Ook biologische landbouw vereist pesticiden, alleen zogeheten natuurlijke, die overigens net zo schadelijk of erger kunnen zijn omdat je er meer van nodig hebt. Het verhaal van Jan is correct. Lagere opbrengsten, meer landbouwgrond en meer pesticiden zijn het gevolg. Die doorrekening is al de nodige keren gedaan en met wishful thinking kom je er niet.

vdbemt
vdbemt31 jul. 2022 - 8:21

@Jasdon. Ik had maar heel weinig 'onderzoekstijd' nodig om te leren dat jij er wat meer tijd in moet steken. https://www.informatiecentro.nl/biologische-bestrijdingsmiddelen-vs-pesticiden/ Waarin: "Biologisch tuinieren heeft steeds meer de voorkeur. Een van de voornaamste redenen is dat het gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen schadelijk is gebleken voor de gezondheid. Steeds meer onderzoeken hebben dit de laatste jaren aan weten te tonen. Vooral op de ontwikkeling van jonge kinderen kunnen pesticiden een zeer grote en schadelijke invloed hebben. Dat steeds meer mensen overstappen op biologische landbouw is dus eigenlijk niet meer uit voorkeur, maar een logische keuze voor de gezondheid". En: "Gelukkig zijn er binnen de biologische landbouw industrie diverse manieren ontwikkeld om ongewenste organismen zoals insectenlarven, schimmels en ziektes te bestrijden.". "In de biologische landbouw wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van andere natuurlijke organismen bij het bestrijden van ongedierte. Deze organismen zijn natuurlijke vijanden van het ongedierte waarvan je je gewassen wilt beschermen". Het grote verschil: ze zijn niet chemisch.

DanielleDefoe
DanielleDefoe31 jul. 2022 - 8:53

Eet & exporteer minder vlees zuivel en eieren. Een lagere opbrengst hoeft geen probleem te zijn, als we geen grond verspillen aan teelt van veevoer. Volgens cijfers van de Europese Commissie wordt twee derde van de granen – inclusief mais – in de EU gebruikt in diervoeders.

pahan
pahan30 jul. 2022 - 16:36

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman30 jul. 2022 - 16:26

Mensenlevens redden is nobel, groei beperken is key.

GeenProbleem
GeenProbleem30 jul. 2022 - 16:08

'Zo spuit de onbiologische agro-industrie jaarlijks miljoenen kilo's pesticide het land in, ' Snel mee stoppen én dan snel Sri Lanka achterna gaan.

4 Reacties
wittecisnoot
wittecisnoot31 jul. 2022 - 8:01

Ik hoor te weinig over Sri Lanka. De boodschap dat biologische landbouw echt niet zo geweldig is, schijnt niet graag gedrukt te worden.

Volrin
Volrin31 jul. 2022 - 9:44

"Snel mee stoppen én dan snel Sri Lanka achterna gaan." Behalve dat het in Sri Lanka ook kunstmest werd verboden, niet alleen pesticiden en spelen daar meer problemen, zoals een gebrek aan grond voor de landbouw, waar in Nederland geen sprake van is.

Volrin
Volrin31 jul. 2022 - 9:45

"Ik hoor te weinig over Sri Lanka. De boodschap dat biologische landbouw echt niet zo geweldig is, schijnt niet graag gedrukt te worden. " Omdat dat niet de boodschap is van Sri Lanka. Die boodschap is dat je niet te abrupt alles moet omgooien, zeker niet in landen waar er te weinig landbouwgrond is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe31 jul. 2022 - 10:18

Sri Lanka heeft wel meer problemen zoals een inflatie van boven de 50%. De armere Sri Lakanen kunnen ook het beschikbare voedsel niet kopen. Vooral arbeiders op theeplantages zijn de klos.

Jopie666
Jopie66630 jul. 2022 - 15:56

Vandaag kreeg Yara ook te horen dat de milieuvergunning voor het nieuwe gedeelte fabriek is ingetrokken.

Halas
Halas30 jul. 2022 - 15:39

Ik snap dat de Scholte's van deze wereld juichen: NL 'tekent' weer ergens voor, het zoveelste (morele) contract, en dan kunnen de Minnesma's vergenoegd weer naar de rechter stappen. Zijn we nou echt zo naief, door overal zomaar een kruisje te zetten, zonder dat we doorhebben dat alles een juridische component heeft, en de boel toekomstig nog verder op slot te gooit, of zijn onze delegaties gewoon onderdeel van een groene naief opportunistische golf?

2 Reacties
vdbemt
vdbemt30 jul. 2022 - 17:14

Ja. Wat zijn we toch verschrikkelijk naief om de wereld, natuur , het klimaat, waarin en waarvan we leven, te beschermen tegen de uitputtingsslag die de mens erop toepast. Zo naïef.

Mohawk2
Mohawk231 jul. 2022 - 1:55

Inderdaad vdbemt, "denkers" zoals Halas zijn de sprinkhanen van deze wereld. Een van de ruiters van de apocalyps...

Gio Servas
Gio Servas30 jul. 2022 - 15:31

Stoppen met de EU en alle andere vormen van internationale samenwerking en handel. Terug naar het aantal inwoners in Nederland van 1900. Steden niet meer groter dan 150.000 inwoners. Vuile industrie gewoon weer naar ontwikkelingslanden......

4 Reacties
Jopie666
Jopie66630 jul. 2022 - 18:10

Je hebt zware industrie nodig om wapens te maken. Anders wordt je afgemaakt en weggevaagd.

Volrin
Volrin31 jul. 2022 - 9:46

"Stoppen met de EU en alle andere vormen van internationale samenwerking en handel." Want dat heeft zo goed uitgepakt voor het VK, of niet dan? "Terug naar het aantal inwoners in Nederland van 1900. Steden niet meer groter dan 150.000 inwoners. Vuile industrie gewoon weer naar ontwikkelingslanden......" Dit is sarcastisch bedoel neem ik aan?

DanielleDefoe
DanielleDefoe31 jul. 2022 - 11:58

Terug naar 10 miljoen is al een hele opgave.

DanielleDefoe
DanielleDefoe31 jul. 2022 - 12:02

https://www.bbc.com/future/article/20220531-why-chinas-population-is-shrinking

Ewout Pool
Ewout Pool30 jul. 2022 - 14:06

Geachte heer Scholte, Help me even herinneren. Hoeveel middelen had de VN ook alweer om naleving van haar resoluties af te dwingen? Ik denk dat deze resolutie, net zoals velen, massaal genegeerd gaat worden door heul veul landen. Jammer overigens dat de VN niks probeert te doen aan bevolkingsgroei maar in plaats daarvan de 8 biljoenste inwoner bij monde van haar secretaris-generaal hartelijk verwelkomt. We kunnen pas écht wat aan de uitputting van de aarde doen als de (menselijke) bevolking drastisch krimpt. Anders blijft het vechten tegen de bierkaai, hoeveel zonnepanelen en dergelijke we er ook tegenaan gooien.

6 Reacties
vdbemt
vdbemt30 jul. 2022 - 18:24

Je bereikt natuurlijk meer als er EN minder mensen zijn die dan OOK hun gedrag verbeteren. Bewust beleid op minder mensen gaat, als het al lukt, sowieso erg lang duren. Je gedrag veranderen daar kun je nu mee beginnen. Ik heb zo'n indruk dat jij daar geen zin in hebt. Da

vdbemt
vdbemt30 jul. 2022 - 18:28

"We kunnen pas écht wat aan de uitputting van de aarde doen als de (menselijke) bevolking drastisch krimpt". Is dat zo? Is er niemand in staat om betere en bewustere keuzes te maken in het leven? Ga je echt zitten wachten tot er minder mensen zijn en intussen niets doen?? Wat een gemakzucht.

Wjc72
Wjc7231 jul. 2022 - 9:57

@vdbemt 20:28 Het kan natuurlijk en-en zijn. Lijkt me niks mis met het promoten van rigoreuze geboortebeperking. Waarom hebben sommigen hier nou zo'n giga probleem mee?

DanielleDefoe
DanielleDefoe31 jul. 2022 - 11:15

China kan al een serieuze bevolkingskrimp tegemoet zien. Het is Bangladesh gelukt om de geboortecijfers dicht bij het vervangingsniveau te krijgen. In sommige (doodarme) landen in Azie en Afrika wil het kindertal maar niet dalen.

Gaitj
Gaitj31 jul. 2022 - 14:18

nou, niet overdrijven, Ewout. 8 biljoen mensen hebben we nog lang niet, eerder 8 miljard. Voor de duidelijkheid: 1 biljoen is 1000 miljard.

vdbemt
vdbemt31 jul. 2022 - 20:09

@Wjc72. Had je dit van mij niet gelezen: Je bereikt natuurlijk meer als er EN minder mensen zijn die dan OOK hun gedrag verbeteren. ?? Wat mij opvalt, is dat zij die pleiten voor geboortebeperking, dat als enige oplossing zien. En niet inzien dat 1 - dit erg lang duurt 2 - daarom verandering van gedrag ook en nog steeds nodig blijft.