Joop

VN: Europa faalt compleet met opvang vluchtelingen

  •  
18-02-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
De Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties (VN), Filippo Grandi, haalt in een interview met de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung hard uit naar de Europese Unie. Volgens de per 1 januari benoemde topfunctionaris van de VN slaagt Europa er niet in de problemen aan te pakken.
"Op het gebied van de registratie en verdeling (van vluchtelingen) hebben de Europese samenwerking en solidariteit volledig gefaald. (…) Onze vrees is dat het sluiten van de nationale grenzen in Europa er toe kan leiden dat honderdduizenden vluchtelingen in Griekenland blijven."
Grandi constateert dat de overeenkomst die de 28 EU-lidstaten vorig jaar zomer sloten, over de verdeling van 160.000 vluchtelingen, niet of amper wordt uitgevoerd: “Tot vandaag zijn slechts 583 ‘hervestigingen’ uitgevoerd door een gebrek aan bereidheid van bepaalde landen, met name in het oostelijke Europa.”
Hij roept Europa op zichzelf te herpakken en de situatie zelf aan te pakken. Europa zou sterk genoeg moeten zijn om dat zelfstandig te kunnen maar zo zegt de VN-diplomaat: “Als onze hulp nodig is dan zullen we er zijn.” In een interview met Euronews sprak hij zich een etmaal eerder nog wat voorzichtiger uit. Daarin had hij ook kritiek op politici die roepen dat de vluchtelingen de Europese waarden bedreigen omdat het juist de politici zelf zijn die dergelijke waarden als eerste schenden.
cc-foto: DFID

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (41)

johannn2
johannn220 feb. 2016 - 11:26

Citaat: " Daarin had hij ook kritiek op politici die roepen dat de vluchtelingen de Europese waarden bedreigen omdat het juist de politici zelf zijn die dergelijke waarden als eerste schenden. " Je kunt je afvragen of Europa nog wel de waarden heeft die ze zegt te verdedigen. Dit lijkt veel op de Verlichting redden door het Licht uit te doen. .

jellevwal
jellevwal19 feb. 2016 - 13:19

De VN man heeft het weer niet over de oorzaak, het westerse imperialisme en neokolonialisme. Dat zal wel niet mogen, niet voor niets zien velen in derde wereld landen die VN als machtsinstrument van dat westen. Zo richtte Roosevelt zijn VN in, de VS regeert de wereld, door de Veiligheidsraad.

2 Reacties
DellGriffith
DellGriffith19 feb. 2016 - 14:22

Wat een onzin, zogenaamd westers imperialisme heeft er helemaal niets mee te maken. De kern van het probleem is overbevolking, dankzij religie.

Peter Lankhorst
Peter Lankhorst19 feb. 2016 - 17:42

Altijd maar weer overal het westen overal de schuld van geven wordt een beetje sleets frame. De mensen in andere delen van de wereld hebben ook hun eigen verantwoordelijkheid.

Correl2
Correl219 feb. 2016 - 11:42

Binnen drie jaar hebben we hier gewoon het immigratiebeleid van Australie. Er zijn tussen de 30 en 50 miljoen Afrikanen op weg naar het rijke Europa van toekomstperspectief en welvaart.

3 Reacties
jellevwal
jellevwal19 feb. 2016 - 13:15

Dat was al de voorspelling van Wilders.

peterh2
peterh219 feb. 2016 - 22:08

Ik vermoed eerder 3 maanden...

johannn2
johannn220 feb. 2016 - 22:55

jellevwal, En nu is het de voorspelling van Leyolm. Ah, je memoreert de grote ziener. Haat geeft inderdaad vergezichten. peterh, De wens is de vader van de gedachte. . .

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon19 feb. 2016 - 11:31

Enige oplossing is tijdelijk opschorten vluchtelingenverdrag voor alle landen binnen EU tot er overeenstemming is bereikt over een werkzaam europees beleid. Syrische vluchtelingen onder verantwoordelijkheid van VN/UNHCR opvangen in veilige gebieden in Syrie zelf. Zijn we ook niet afhankelijk van Turkije.

Rode druppel
Rode druppel19 feb. 2016 - 11:02

Hij heeft volledig gelijk. EU faalt niet alleen in dit vraagstuk. De EU faalt in ieder belangrijk item. Toch blijven sommigen geloven in dit gedrocht.

5 Reacties
hugo bergveen
hugo bergveen19 feb. 2016 - 11:12

Toch roepen degenen die uit de EU willen als het moeilijk wordt om een Europese aanpak van het migrantenprobleem. Als we onze energie eens richten op het aanpakken van de fouten in de huidige werking van de EU? Als je grenzen wilt sluiten heb je veel minder prikkeldraad nodig om het gebied van de EU te omhekken dan voor ieder land afzonderlijk.

DellGriffith
DellGriffith19 feb. 2016 - 11:29

@hugo bergveen Leuke populistische praat maar de problemen zijn niet op te lossen dat is de afgelopen jaren wel gebleken.

Rode druppel
Rode druppel19 feb. 2016 - 11:49

Hugo Bergveen. U wil de fouten oplossen ? Dan zullen we eerst terug naar de tekentafel moeten gaan. Startpunt is dan de EEG. Overigens, ik ben voor opvang van ECHTE vluchtelingen.

hugo bergveen
hugo bergveen19 feb. 2016 - 12:39

@DelGriffith Precies, en daarom hebben we meer (inter)nationale samenwerking nodig, in plaats van ieder voor zich. In oorlogstijd kunnen partijen ook over hun meningsverschillen heenstappen; blijkbaar hebben onze politici nog niet door dat we met een probleem van vergelijkbare zwaarte zitten.

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 feb. 2016 - 13:37

Filippo Grandis eigen organisatie UNHCR faalt op alle punten. Hij zou er beter aan doen dat eerst eens te regelen. Hulp ter plaatse kan een moeizaam migratie/integratie proces naar/in een vreemd land voorkomen.

Jhonathan
Jhonathan19 feb. 2016 - 10:20

De VN heeft gelijk. Het is van de zotte dat we nog migranten toelaten terwijl we daar geen raad mee weten.

Albert Einstein
Albert Einstein19 feb. 2016 - 9:04

"Daarin had hij ook kritiek op politici die roepen dat de vluchtelingen de Europese waarden bedreigen omdat het juist de politici zelf zijn die dergelijke waarden als eerste schenden" Hoe zou je de toestroom van homo-hatende, vrouwen-hatende en christen-hatende immigranten dan moeten noemen? Ook als je niet generaliseert, dan is dat wel degelijk een bedreiging, zeker voor bepaalde groepen. Joden vluchten nu al naar Israel. En dan ook nog dat grijsgedraaide argument dat deze opmerkingen tegen ONZE waarden ingaan. Onze waarden bestaan helemaal niet (in de eerste plaats) uit tolerantie, en gastvrijheid, maar uit het Grieks-Romeins wetenschappelijke wereldbeeld. En het vrije woord natuurlijk. Het Christendom met de zo veel geroemde "christelijke naastenliefde", is maar een heel dun sausje, dat ook nog eens steeds dunner wordt. Als je de geschiedenis een beetje kent, weet je dat dat nooit veel heeft voorgesteld. Het wordt nu alleen nog politiek ingezet om bepaalde agenda's door te drukken.

2 Reacties
Arie Roos
Arie Roos19 feb. 2016 - 9:16

[Hoe zou je de toestroom van homo-hatende, vrouwen-hatende en christen-hatende immigranten dan moeten noemen?] . Agitprop

peterh2
peterh219 feb. 2016 - 9:41

[Hoe zou je de toestroom van homo-hatende, vrouwen-hatende en christen-hatende immigranten dan moeten noemen?] . Zelfdestructie van de westerse wereld...

Wesseling2
Wesseling219 feb. 2016 - 8:47

Inderdaad: EU faalt compleet met vluchtelingen. http://www.telegraaf.nl/buitenland/25233355/__Europol__kans_op_aanslag_IS__.html

Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!19 feb. 2016 - 8:46

Dweilen met de kraan open is ook erg lastig. En tot nu toe wordt de kraan alleen maar verder opengedraaid. Turkije speelt daar een grote rol in, is dat niet een VN kwestie? Of mag elk lid doen wat die wilt en als dat een oorlog start de ruggensteun krijgt van de VN? We negeren wat Turkije doet uit angst dat ze meer vluchteling onze kant op doorlaten hoewel het er niet op lijkt dat ze überhaupt iets doen aan de stroom. We geven ze miljarden en wellicht een vrije doorreis mogelijkheid voor Turken. Zodra dat mag zou mij niks verbazen als Turkije alle vluchtelingen een turks paspoort geeft en op het vliegtuig naar Europa zet. En dan is er niks meer tegen te doen. Daarnaast zitten ze een beetje ruzie uit te lokken met de russen. Ik ben niet zo voor het helpen van Turkije als ze zelf de oorlog met Rusland uitlokken.

Pietersen2
Pietersen219 feb. 2016 - 8:38

Het zou de VN sieren als het niet alle vluchtelingen over één kam scheerde. Het zijn vluchtelingen én economische migranten. Dan hebben we Merkel die de boel totaal heeft laten escaleren. In het kielzog mensen als Rutte die ook geen stelling nemen en aan de andere zijde de landen die Europa (sorry, de EU) als een geldkoe zien en niet hun samenleving willen opblazen door ongebreideld kansloze economische (lees ongeschoolde) migranten toe te laten tbv gratis geld vanuit de EU. Al dan niet ingegeven door discutabele motieven. De VN faalt net zo hard als de EU, die had al in een vroeg stadium moeten aangeven dat de regio zelf (KSA/UAE, etc) ook vluchtelingen hadden moeten opnemen, en zeker ook de economische migranten. De VN is mss nog onmachtiger dan de EU, dat heeft ze al eerder laten zien. Echter, die moslim regio hebben al heel veel economische migranten (zoals een KSA hindoes heeft en mensen uit de Philipijnen) en weten dat je dit niet op de Merkel manier moet doen. Die zijn keihard naar deze mensen. Geen werk, dan eruit. De fout van onze EU is, dat het geen land is, ieder heeft zijn eigen belangen, én dat het wordt aangestuurd door de grote bedrijven en bestuurders die het grootkapitaal als heilig zien. Aanwas muss sein tbv winstmaximalisatie. Een totaal gebrek aan visie (of wellicht verkeerde visie) is de oorzaak, niets anders. Als je dat niet aanpakt, en dat staat ook de huidige EU ter discussie, wordt het nooit wat. We blazen onszelf wel op binnen een paar jaar, met burgeroorlogen/ politiestaten tot gevolg en megakosten tbv de opvang. Maarrrrr, we kunnen wel vrij reizen van hier naar Polen, we hoeven geen geld te wisselen bij de grens, een doosje versturen van hier naar spanje gaat wat makkelijker en we hebben een ECB die fantastisch werkende idee'tjes heeft om de inflatie een paar promille omhoog te krijgen. In eerste instantie hebben onze politici gefaald met in hun kielzog de kiezers die ze op hun pluche hebben laten zitten en niet in opstand komen (of te laat). De VN is een kansloze partij die haar failliet al eerder heeft bewezen.

truusbeek2
truusbeek219 feb. 2016 - 8:33

Ik zou zeggen NV doe wat aan betere opvang van vluchtelingen in de regio en spreek je leden aan om de al of niet toegezegde middelen te verschaffen.

jellevwal
jellevwal19 feb. 2016 - 7:57

Net nu de Europa illusie ontmaskerd wordt verwijt iemand van een andere illusie, de VN, dat Europa niet bestaat. De Britten hebben de buik vol van migranten die meteen de hand kunnen ophouden, het gaat dan eigenlijk alleen over migranten van binnen de EU, de oostelijke landen schreeuwen moord en brand, zij willen dat hun burgers meteen uit de Britse, en andere ruiven, kunnen gaan eten. Tegelijk weigeren die oostelijke landen Islamitische migranten op te nemen. Het nationalisme ten top, in het westen, en in het oosten. Eigenlijk het enige land wat de Europa illusie nog overeind probeert te houden is Duitsland, maar zelfs Rutte wordt aarzelend, je moet niet op het verkeerde paard wedden. Of Merkel door menslievendheid wordt gedreven is ook nog maar de vraag, Varoufakis is van mening dat Duitsland de euro crisis laat voortduren om Berlijn als echte hoofdstad van Europa te behouden. Het blijft mij verbazen hoe lang het duurt voor illusies door de rauwe werkelijkheid worden ontmaskerd.

2 Reacties
hugo bergveen
hugo bergveen19 feb. 2016 - 11:17

Als ik de Engelse pers volg, dan fulmineert men vooral tegen immigranten uit Polen, Pakistan en Bangladesh, en dat zijn bij mijn weten geen vluchtelingen uit het Midden- Oosten, maar voorheen gewaardeerde goedkope arbeidskrachten, resp. mensen uit een voormalige Britse kolonie.

jellevwal
jellevwal19 feb. 2016 - 13:14

Het woord oosten hierboven is O Europa. Die waardering is zeer omstreden. Toen in 1953, in een poging Londen nog wat een wereldstad te laten blijven, nadat het empire was opgeheven, werd verklaard dat iedereen uit dat voormalige empire welkom was in Engeland, kwam meteen een schip met 300 migranten uit het Caraibisch gebied. Ontzetting.

tinekea2
tinekea219 feb. 2016 - 7:56

doet me weer denken aan de reactie van de eerste "duiker". alle vluchtelingen zijn hoogopgeleid en kunnen moeiteloos integreren. en zo duikelt de ene duiker na de andere duiker over elkaar heen.

rbakels
rbakels19 feb. 2016 - 7:38

Spuit elf. Dit wisten we al lang. Of heeft de pers de opmerkingen gehypt? Kern van het (deel-)probleem dat de man aansnijdt is dat ze in Oost-Europa geen vluchtelingen willen opnemen. Heeft dat te maken met de (erg) rechtse regeringen die daar nu zitten? Kan die Tusk als Pool daar niets aan doen??

2C
2C19 feb. 2016 - 7:35

De VN verkondigt onzin. Ongeveer 80% van de wereldwijde asielaanvragen worden gedaan in Europese landen. En dan faalt Europa ? Wanneer richt de VN haar kritiek eens op Saoedi-Arabie, Japan, de VS of Rusland ?

peterh2
peterh219 feb. 2016 - 7:26

Volgens mij faalt hier het midden-oosten nog veel harder: waar is de opvang in Saudi-Arabië, VAE, Koeweit, etc? . Arme landen als Jordanië en Libanon doen wat ze (eigenlijk niet) kunnen terwijl in Saudi-Arabië er 10 miljoen bedden met airco leeg staan voor de hadj.

1 Reactie
DellGriffith
DellGriffith19 feb. 2016 - 11:33

@Gra Shopper Ja 'als' als mijn tante een jongetje was had het mijn tante niet geweest. U heeft wel een hele beperkte kijk op de zaak, volgens mij wilt u 'het Westen' de schuld geven en zoekt u alleen nog argumenten waarom. De problemen spelen daar al veel langer, kijk eens naar de bevolkingsgroei van Irak en Syrie over de laatse 50 jaar en kijk eens wat voor gebied dat is (woestijn).

nananua
nananua19 feb. 2016 - 7:21

"Hij roept Europa op zichzelf te herpakken en de situatie zelf aan te pakken." Ik denk de Merkel haar hand inmiddels overspeeld heeft en dat andere landen geen zin meer hebben om aangesproken te worden op het collectieve schuldgevoel van Duitsland. Frankrijk al helemaal niet, door te stellen dat bij 30.000 het slot erop gaat. Had ons lachebekje ook maar eens de moed om duidelijk stelling te nemen.

Anja Lodewijks
Anja Lodewijks19 feb. 2016 - 7:15

Griekenland, het pispaaltje van de EU. Zo wil de EU dat want anders gebeurde het niet.

Blitskikker
Blitskikker19 feb. 2016 - 7:10

"Grandi constateert dat de overeenkomst die de 28 EU-lidstaten vorig jaar zomer sloten, over de verdeling van 160.000 vluchtelingen, niet of amper wordt uitgevoerd" Ik constateer dat de overeenkomst dat vluchtelingen alleen asiel mogen aanvragen in het eerste veilige land waar ze aankomen ook niet of amper wordt uitgevoerd. En ik constateer dat er geen serieus werk wordt gemaakt van het terugsturen van mensen. Neem bijvoorbeeld de vluchtelingen in Calais. Ze willen geen asiel aanvragen in Frankrijk, dus kan Frankrijk ze als illegalen behandelen, en illegalen moeten gewoon uitgezet worden.

Andy1971
Andy197119 feb. 2016 - 7:06

Lol, bijna alle vluchtelingen komen uit VN landen en dan is het opeens het falen van de EU? Flikker toch op man. Het is niet eens ons continent en als de VN niet zo gigantisch zou falen zouden er geen vluchtelingen zijn. Maar goed, de VN heeft het natuurlijk veel te druk met belangrijkere zaken zoals Zwarte Piet en het feit dan homo's hier af en toe geen baan krijgen.

Verlichte Liesbeth
Verlichte Liesbeth19 feb. 2016 - 7:03

En de Arabische landen krijgen complimenten? Vragen, vragen, vragen....

Mark Gh
Mark Gh19 feb. 2016 - 6:29

Als de VN ballen heeft dan trekken ze dit probleem naar zich toe. De Veiligheidsraad heeft gefaald want de veiligheid is weg. De UNHCR heeft gefaald van mensen nemen onnoemelijke risico's in hun vlucht. Waarom zou alleen Europa hierop moeten worden aangesproken?

Piet de Geus
Piet de Geus19 feb. 2016 - 2:17

Is het niet de eerste taak van de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties om ervoor te zorgen dat de UNHCR een beetje naar behoren functioneert? En is het niet zo dat hij daar zijn handen vol aan zou moeten hebben omdat de ondersteuning die de UNHCR biedt bij de opvang in de regio een lachtertje is? Filippo Grandi weet het door landen toegezegde geld niet eens daadwerkelijk binnen te halen. Medische zorg en voedsel en water leveren aan de opvangkampen lukt al nauwelijks, laat staan dat er iets terecht is gekomen van onderwijs voor kinderen die al jaren in die kampen zitten of van mogelijkheden voor de volwassenen om zich verder te ontwikkelen of in hun levensonderhoud te voorzien. Filippo Grandi en zijn UNHCR komen niet verder dan mensen totaal afhankelijk houden van steeds kariger wordende rantsoenen. Door dat complete falen van Filippo Grandi is de druk op vluchtelingen om verder te trekken zodat hun leven niet langer in de pauzestand staat en hun kinderen fatsoenlijk onderwijs kunnen krijgen waardoor hun leven niet ook nog eens wordt verknalt enorm toegenomen. De gevolgen van zijn falen zien we dagelijks in de bootjes op de Egeïsche zee waar mensen hun leven wagen om te ontvluchten aan en de oorlog en de omstandigheden in de kampen van de UNHCR. En dan kan Filippo Grandi Europa wel oproepen om de opvang van degenen die de belabberde omstandigheden in de kampen waar hij voor verantwoordelijk is ontvluchten beter te regelen maar laat hij er om te beginnen eens voor zorgen dat hij zijn eigen zaakjes op orde krijgt. Hoe beter hij zijn werk doet, des te minder druk zal er op Syriërs zijn om door te vluchten naar Europa en des te beter zal het lukken om die vluchtelingenstroom in Europa fatsoenlijk op te vangen. Filippo Grandi is in feite hondsbrutaal met zijn oproep om de gevolgen van zijn falen beter te managen. Zijn kraan staat open en vervolgens verwijt hij anderen dat ze niet hard genoeg dweilen.

Quibus2
Quibus219 feb. 2016 - 1:06

Mja, we hebben politici (en kiezers) bij de vleet die het vrij cruciale verschil tussen normen en waarden niet snappen... wat verwacht je dan nog van ze?

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods19 feb. 2016 - 0:38

Me beperkende tot wat op deze Joop-webpagina beschreven/geciteerd wordt, heeft Grandi helemaal gelijk. Onder andere kun je Griekenland inderdaad niet met honderdduizenden vluchtelingen laten zitten. Maar schijnbaar is ook de Bosatlas van Grandi in tweeën gesneden, is de onderste helft weggegooid, houdt derhalve zijn wereld op bij de zuidgrenzen van Jordanië en Irak en bestaan de zes rijke Golfstaten voor hem niet (meer). Want ook uit zijn mond geen woord over de schandelijke weigering van die staten om Syrische vluchtelingen op te nemen. Terwijl ze net als de meeste Syriërs soennitisch zijn (behalve Bahrein), ze bulken van het geld en zeeën van ruimte en ruim voldoende werkgelegenheid hebben. Ik vraag me al sinds het begin van de Syrische-vluchtelingencrisis af waarom überhaupt de meeste politici daar kennelijk blind voor zijn (gezien hun oorverdovende stilte daarover). Nu hadden we vandaag op het werk een uitgebreide workshop over crisismanagement op basis van de resultaten van wetenschappelijk onderzoek daarnaar. De uitkomst daarvan: crisis = stress en stress maakt dom. Wat hard gesteld, en Grandi lijkt me niet helemaal dom, maar dat zou wel verklaren waarom hij niet verder kan kijken dan symptomen en meer oorzakelijke aspecten niet ziet. En hoe triest is dat??

overlever
overlever19 feb. 2016 - 0:02

Goed plan. Laat ze in Griekenland blijven. Daar hebben we genoeg geïnvesteerd. Lekker dichtbij ook voor de vluchtelingen. Kunnen ze makkelijker terug. Win win win. Kost nog een paar miljard maar dan heb je ook wat.