Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

PvdA-Kamerlid Arib stapt op

Voelt zich niet meer veilig na 'dolkstoot' Vera Bergkamp
Joop

Vluchtelingenhaters doen uitgang azc op slot

  •  
02-04-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Schermafbeelding-2016-04-02-om-22.29.01
Schermafbeelding-2016-04-02-om-22.29.42
Het hek van de asielopvang Crailo, bij Hilversum, is afgelopen nacht door onbekenden met een slot dichtgedaan. Ook werd een anti-vluchtelingenspandoek aan het hek gehangen. Dat meldt RTV-NH.
De extreemrechtse groepering Identitair Verzet maakte melding van het gebeuren via hun Facebookpagina. Zij zouden het bericht weer hebben gekregen van de daders, die daarbij dreigden meer en heftiger tegen vluchtelingen in actie te zullen komen:
" Deze morgen hebben wij gedaan wat de overheid had moeten doen: Wij hebben Crailo op slot gedaan om te voorkomen dat er nog honderden gelukzoekers extra worden bij geplaatst."
" Wij zijn geïnspireerd door het Identitair Verzet en hun oproep ‪#‎Kominverzet‬ hebben wij dan ook beantwoord. Als Broertjes zijn plannen door blijft zetten zullen wij onze acties op blijven voeren. Het achter slot en grendel zetten van de immigranten was een voorproefje. Ergens moet er iemand een streep trekken en zeggen: Tot hier en niet verder."
In één van de gebouwen in Crailo bevinden zich momenteel tientallen vluchtelingen. Het COA heeft nog niet op de actie gereageerd.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (44)

MVtikt
MVtikt4 apr. 2016 - 23:10

Maar.......... als de UITGANG op slot zit.... betekent dat toch dat vluchtelingen niet weg kunnen?? En dat is toch precies het doel van deze vluchtelingen, in NL blijven?! Verder is het, puur taaltechnisch bekeken, niet persé anti-vluchteling. Dit woord staat er zelfs niet eens bij. Daarbij is de vluchteling an sich niet teveel, maar het AANTAL. Serieuzer: waarom deze "activisten" * vluchtelingen-HATERS noemen?? Hoe je het ook wendt of keert: een AZC heeft invloed op de (directe) omgeving. Des te groter de verhouding asielzoekers : locals , des te groter deze is. Een landweggetje door het groen heeft minder impact dan een snelweg. Meerdere gemeenten hebben al aangeven voor een kleinschaliger opvang te zijn. Zij wíllen wel mensen opvangen, maar niet onbeperkt. Dat maakt zo'n gemeente geen "haat-gemeente". Het draagvlak voor AZC's neemt af als men mega-centra door de strot van omwonenden duwt, terwijl dit draagvlak wel nodig is (want de omwonenden betalen via belastingen tenslotte deze asielzoekers). *leden van rara, afa, krakers etc worden ook altijd "activisten" genoemd ipv extremisten.

Klapschaats2
Klapschaats24 apr. 2016 - 11:37

Het aangeven van een teveel maakt de aangevers nog niet tot vluchtelingenhaters.

1 Reactie
Zandb
Zandb4 apr. 2016 - 13:46

Dat klopt. Maar is het dan niet verstandiger om de vluchtelingen met rust te laten, om misverstanden te voorkomen? Als ik de vader niet wil of durf of kan bestrijden, dan richt ik me toch ook niet op de kinderen?

Freeman2
Freeman24 apr. 2016 - 5:58

Het traditioneel pesten begint altijd op straat in ons land. Daarna volgt het institutioneel discrimineren en uitsluiten. Het is al jaren hetzelfde.

Peter Lankhorst
Peter Lankhorst3 apr. 2016 - 16:00

Dit is natuurlijk weer een actie van laag opgeleid, sociaal zwak tokkietuig. De voormalige doelgroep dan de sociaaldemocratie. Bij de verheffing van deze groep tot eerzame burgers is duidelijk iets mis gegaan.

2 Reacties
Bartje822
Bartje8223 apr. 2016 - 17:00

Wat fijn voor u dat u een glazen bol heeft waar je in kunt kijken.

Zandb
Zandb4 apr. 2016 - 7:43

Peter; dat mag u stellen, dat er bij het verheffen van "bepaalde" mensen "iets" misgegaan is. Het is natuurlijk een enorme troost dat die "bepaalde" mensen dan bij een PVV als een meer dan toerekeningsvatbare, beduidend slimmere, nieuwe elite, voor het karretje worden gespannen.

H.Witte
H.Witte3 apr. 2016 - 11:59

Ach, we kennen het verschijnsel extreem rechts. Klein en niet fijn. Bedenkelijk wordt het als gematigd rechts dit soort acties bagatelliseert of billijkt. Extremisten zouden zich hierdoor aangemoedigd kunnen voelen, doorgaan en wellicht steeds verder gaan. Scherpe afkeuring, juist ook van de gematigd rechtse kant kan verdere escalatie wellicht voorkomen. De vraag is of rechts die verantwoordelijkheid voelt.

3 Reacties
Frank Lenssen2
Frank Lenssen23 apr. 2016 - 13:27

Wijze woorden - 'gematigd rechts' is eigenlijk een beetje uit het zicht verdwenen, terwijl het wel degelijk bestaat, en ook bestaansrecht heeft. Ik denk daarbij aan de oude VVD, waarvan niets meer over is, en een oud, het oude, degelijke, wat stijve CDA. Die partijen hadden een sociaal gezicht, hoewel menige jongere vandaag de dag dat niet geloven zal. Ikzelf kan glimlachen als iemand me hier voor extreem-links, of communist uitmaakt, want dat ben ik helemaal niet. Op sociaal-cultureel gebied ben ik conservatief; daarmee bedoel ik dat de verzorgingsstaat zoals we die kenden voordat de verwoestingen door de religie van het neoliberalisme een aanvang namen, misschien de beste van alle mogelijke leefwerelden vertegenwoordigde. Ik ben voor een gedegen, klassiek onderwijs, zonder al te veel electronische poeha (omdat je toch 'alles opzoeken kan' - een gevaarlijk fantasme als dit het uitgangspunt wordt); en een brede algemene ontwikkeling, die niet op economisch nut geschraagd dient te zijn. Economisch ben ik gematigd links, op andere gebieden gematigd rechts. Dat veel mensen ter rechterkant een puinhoop van die begrippen maken, en permanent eenvoudige en foutieve generalisaties in hun scheldpartijen plegen: dat zal me aan mijn r**t r**sten. Modern rechts gaat bijzonder bedenkelijk te keer als het misdrijven al als 'leuke acties' goedpraat. Dit is niet de eerste keer, en in Duitsland gebeurt het aan de lopende band. Bedenkelijk rechts eist op hoge toon dat gematigde moslims zich distantiëren van de misdrijven van fundamenalistische islamisten (dat is dubbel op, niet?). Mogen wij dan beleefd vragen van gematigd rechts dat het ophoudt met die steunbetuigingen aan, en vergoelijkingen van acties van tuig van de richel? Of is dat 'gematigd rechts', zoals het zich hier presenteert, eigenlijk ook al 'zeer rechts' geworden? Een zich kalm en gedistantiëerd presenteren van rustig rechts zou een welkome zaak zijn.

kapitanlaipose
kapitanlaipose3 apr. 2016 - 13:52

Zou gematigd rechts hier afstand van moeten nemen? Net zoals ze dat van moslims vragen. - - Er zou namelijk gedacht kunnen worden dat alle rechtsmensen zo denken. - Het zou een stevig signaal zijn naar de rechts fundamentalisten dat ze er alleen voor staan en geen draagvlak hebben.

Poezenmens
Poezenmens3 apr. 2016 - 16:43

Hmm, gematigd rechts. Wat moet ik me daarbij voorstellen. Het enige wat ik bespeur is een ongebreideld opportunisme van de politiek, geboren uit angst voor de extreem rechtse PVV. De grootste schreeuwers krijgen namelijk de meeste aandacht. We zitten in een tijdgeest waar de nuance helemaal is ondergesneeuwd. Voor mensen die de nuance zoeken is geen plaats meer. Ook voor zelf nadenken is geen plaats meer. Mensen die dat wel doen krijgen het stempel van politiek correcte Gutmenschen en elke discussie is daardoor onmogelijk. Ledigheid is de norm en de politiek heeft er geen antwoord op.

Poezenmens
Poezenmens3 apr. 2016 - 11:04

Naast het neoliberalisme (geldzucht) is het nationalisme en vreemdelingenhaat in het westen momenteel de wortel tot alle kwaad.

1 Reactie
Frank Lenssen2
Frank Lenssen23 apr. 2016 - 13:42

Klopt, Isis - armoede en bestaansonzekerheid roepen nationalisme en vreemdelingenhaat op. Is van alle tijden, niet speciaal een ideetje van mij dat alleen voor vandaag de dag geldig is. Nu geloof ik dat de extreme vormen van het losgeslagen kapitalisme niet meer door de gelovigen bezongen worden. Jaren geleden gebeurde dat op veel opiniesites nog wel. Er zou een kentering kunnen zijn, wellicht zijn ook de fans ervan tegenwoordig een beetje beleefd zwijgende spijtoptanten geworden. Zekere columnisten bij zekere kwaliteitskranten hebben bewijsbaar een draai gemaakt naar een wat meer humane houding. Reageerden bevolkingen maar eerder en feller op ernstige uitwassen en misstanden, van elke kwalijke ideologie, niet alleen het neoliberalisme. Dan zouden er minder menselijke existenties verwoest zijn (denk aan woekerpolissen), dan zouden woningcorporaties geen ordinaire en criminele geldmachines zijn geworden die sch**t hebben aan gewone huurders, en dan zou de zorg op orde zijn. Ik vind dat burgers die niet opgelet hebben, en hun stemrecht niet goed gebruikt hebben, eigenlijk niet moeten zeggen dat politieke besluiten hen gewoon maar overkwamen. We leven nog altijd in een democratie. De EU draagt geen schuld aan de noden van vandaag. Je kan wel zeggen dat de hedendaagse politicie de dingen maar op hun beloop laten, of zelfs de democratie aan het uithollen zijn voor eigen gewin - maar ze zijn altijd nog gekozen, en niet door een staatsgreep aan de macht gekomen. Wél is het gewenst om keiharde kritiek uit te oefenen op politici die voor verkiezingen een beeld en een program presenteren, en die, eenmaal op het pluche gezeten, laten zien dat ze totaal niet geïnteresseerd zijn in hun eigen achterban in het land. Dat geld voor Wilders (die op permanente basis de gewone man schoffeert en dat in het bijzonder deed aan de vooravond van het gedoogkabinet, inzake de AOW-leeftijd); en dat geldt al helemaal voor de PvdA in het algemeen. (Wat een lang verhaal weer - ik heb een glas water nodig, van zoveel spreken in het openbaar krijgt men dorst.)

Yvonne333
Yvonne3333 apr. 2016 - 10:35

er zijn genoeg mensen met goede bedoelingen, natuurlijk hebben echte vluchtelingen hulp nodig, maar als het te dichtbij komt, bij u in de straat of om de hoek dan roepen sommigen moord en brand dat ze dat niet willen.

1 Reactie
Zandb
Zandb3 apr. 2016 - 15:28

Inderdaad; dat doen sommigen dan. Maar gelukkig zijn er genoeg mensen met goed bedoelingen.

Halve Zoolstra
Halve Zoolstra3 apr. 2016 - 9:45

En wat is de volgende stap? Brandstichting? Moord? Het verzet aangewakkerd door een geblondeerde nepparlementariër creëert monsters.

voxpopuli2
voxpopuli23 apr. 2016 - 5:28

Puberaal .. Nu ken ik crailo vrij goed vanuit militaire training , en het is een groot terrein. Dus meer een symbolische Actie dan daadwerkelijk bedreigend. Evengoed flauw.

msj_meijerink
msj_meijerink2 apr. 2016 - 23:12

Schandaliger gedrag bestaat haast niet, alleen het 2e kamer lidmaatschap voor de pvv is daarmee vergelijkbaar. En ook zo stoer: 's nachts. Linkschmenschen doen hun acties tenminste overdag en kondigen ze veelal vooraf aan.

2 Reacties
Bram Emanuel
Bram Emanuel3 apr. 2016 - 13:37

"Schandaliger gedrag bestaat haast niet" Werkelijk?

MVtikt
MVtikt4 apr. 2016 - 23:17

Ja...... idd..... met arafat-sjalen, brommerhelmen en kraker uniforms. En brandbommen bij CD-vergaderingen. Heel verheffend en trots in het openbaar. Of het doorsnijden van brandstofslangen of het vrijlaten van Nertsen in de vrije natuur. (waarbij zowel de nertsen als de plaatselijke fauna het niet overleven). Maar ... de intentie van deze lieden is pure liefde, dus dan mag het.

aburrido
aburrido2 apr. 2016 - 22:21

Wat is tegenwoordig de definitie van een vluchtelingenhater? Iemand die tegen het huidige regeringsbeleid t.a.v de vluchtelingen is?

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer3 apr. 2016 - 20:19

Het regeringsbeleid t.a.v. vluchtelingen is in feite het resultaat van de ondertekening van internationale verdragen over dit onderwerp, lang, lang geleden. In die verdragen is vastgelegd wat de rechten van vluchtelingen zijn en wat de plichten zijn van het land waar een vluchteling terecht komt. Je kunt daar tegen zijn maar dat heeft echt heel weinig zin, die verdragen zijn er niet voor niets. En gelukkig is dat zo, ze beschermen vluchtelingen tegen de 'vluchtelingenhaters'.

Bert Vlierman
Bert Vlierman2 apr. 2016 - 21:59

Als een asielzoeker in een supermarkt een rolletje drop pikt, raakt ie zijn asielrecht kwijt en wordt ie op straat geknikkerd. Als blankblonde Vaderlanders zich massaal schuldig maken aan vrijheidsberoving, wordt er niet opgetreden. En media nemen de dubieuze kwalificatie 'actie' over van de wetsovertreders. Hoewel, nu doe ik wel heel zwartgallig. Het is vast gewoon een geintje.

3 Reacties
Machielse93
Machielse933 apr. 2016 - 0:00

Volgens mij gebeurt er helemaal niets als een asielzoeker een rolletje drop jat. Soms wordt in een azc de hele boel kort een klein geslagen, andersdenkenden het leven onmogelijk gemaakt en er zijn zero consequenties. Als Nederlander wordt je op de bon geslingerd voor het minste.

MarinusCalamari
MarinusCalamari3 apr. 2016 - 7:28

Het was geen geintje, maar vrijheidsberoving was het ook niet hoor. Het is gewoon symbolische onzin. En asielzoekers raken niet hun asielrecht kwijt als ze een rolletje drop pikken. Overigens moeten we denk ik naar een situatie moeten waarin het asielrecht meer een asielprivilege wordt. Een privilege wat inderdaad ingetrokken kan worden als de asielzoeker niet in team Holland past, zeg maar.

Tom Meijer
Tom Meijer3 apr. 2016 - 20:06

@MarinusCalamari "Overigens moeten we denk ik naar een situatie moeten waarin het asielrecht meer een asielprivilege wordt." Gelukkig is dat een recht wat in internationale verdragen is vastgelegd. Goed beschermd tegen mensen als U. Vergeet het maar, Nederland zal die verdragen niet opzeggen.

ArjanBrockman
ArjanBrockman2 apr. 2016 - 21:49

Ik zie niet in wat er mis is met deze publieksvriendelijke actie. De gemiddelde kraker gedraagt zich een stuk brutaler. Er komen daar 1500 mensen te wonen die uit zijn op sociale voorzieningen die uitdrukkelijk NIET voor hen bedoeld zijn. Verder komen deze mensen uit vreemde landen en passen totaal niet bij ons. En onze politici faciliteren dit van harte. Terecht dat mensen boos zijn.

10 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus3 apr. 2016 - 0:18

"Ik zie niet in wat er mis is met deze publieksvriendelijke actie." Mag het publiek zelf bepalen of ze vrijheidsberoving als 'actie' zien of als crimineel gedrag? "Er komen daar 1500 mensen te wonen die uit zijn op sociale voorzieningen" Je projecteert. "Verder komen deze mensen uit vreemde landen en passen totaal niet bij ons." Zullen we eens een referendum organiseren over de vraag of jij wel bij 'ons' past? Je kunt je alvast met zwembroek en snorkel bij de westgrens melden.

DaanOuwens
DaanOuwens3 apr. 2016 - 5:33

@ ArjanBrockman Je schrijft: Verder komen deze mensen uit vreemde landen en passen totaal niet bij ons. Dat is raar. Want deze manier van denken over andere mensen past helemaal niet bij mijn manier van denken over ons. Dus jouw ons is niet mijn ons. Ik vind ook dat mijn politici doen wat ze moeten doen. Namelijk mensen die hulp nodig hebben hulp geven en mensen die onterecht asiel vragen terugsturen. Het is dan ook onterecht dat jouw mensen boos zijn.

Dunya2
Dunya23 apr. 2016 - 6:30

Dat tuig past niet in Nederland. Wie wil zich daar mee identificeren, laat zien waar hij voor staat.

Zandb
Zandb3 apr. 2016 - 7:55

U ziet inderdaad niet in wat er mis is. Redenerend als u doet is er niets mis met een terreuraanslag, als je terecht boos bent. Redenerend als u doet, is er niets mis met een terreuraanslag als ik iets nog veel ergers kan verzinnen. Redenerend als u doet is er niets mis met discrimineren.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen23 apr. 2016 - 8:44

Het gezonde volksgevoel in een notedop - U heeft geen enkel zelfinzicht, anders zou U eigener beweging in een hoekje gaan staan en U bijzonder diep gaan schamen. Zandb heeft gelijk: met Uw wijze van redeneren is alles gelegimeerd, en zijn asielzoekers vogelvrij. Daar laat ik het bij. Ik hoop evenwel dat U geen medestanders heeft.

Paul250371
Paul2503713 apr. 2016 - 8:51

Volgens mij kan het Salafisme voor de mens niet erger zijn dan jouw mening.

Tom Meijer
Tom Meijer3 apr. 2016 - 8:53

Publieksvriendelijk, ook zoiets, hoe verzin je het. En sinds wanneer zou een vluchteling bij ons moeten passen? Wat is dit voor een absurde beschamende uitspraak.

Gino66
Gino663 apr. 2016 - 9:19

"Er komen daar 1500 mensen te wonen die uit zijn op sociale voorzieningen......." Weet je wat, ik weet het goed gemaakt. We sturen al die vluchtelingen terug, maar met hen ook al die goedkope grondstoffen en producten die we veelal door uitbuiting hebben verkregen. Uit het midden-oosten zijn dat met name olie en mineralen. Ik ben benieuwd naar wat er dan nog van ons geweldige landje overblijft en hoe die "sociale voorzieningen" betaalbaar blijven.

mulligan
mulligan3 apr. 2016 - 9:21

"Publieksvriendelijk"? U bedoelt te zeggen dat asielzoekenden geen publiek zijn? Waarom wilt u deze mensen met alle geweld ontmenselijken? U bedoelt ook te zeggen dat de onderzoeken van ALLE betrokken instanties naar de validiteit van de asielaanvraag nergens op slaan en dat u beter weet dan wie dan ook dat het niet asielzoekenden betreft, maar uitsluitend om economische migranten gaat? En u vindt dat er "niets mis" is met het wederrechtelijk afsluiten van andermans eigendom? Vreemde opvattingen heeft u.

OlavM
OlavM3 apr. 2016 - 17:31

@ ArjanBrockman: De extremistisch rechtse actievoerders zijn geïnspireerd door extremistisch rechtse ophitsers. Zij dreigen met meer en heftigere acties tegen personen, in dit geval vluchtelingen/asielzoekers, die hun totaal niets hebben aangedaan. Zonder enige kennis van zaken hebben zij en jij het over “gelukszoekers”, “die uit zijn op sociale voorzieningen die uitdrukkelijk niet voor hen bedoeld zijn” en “totaal niet bij ons passen”. Dit erbarmelijke gebrek aan onderscheidingsvermogen is jullie probleem, en jullie spreken dus uitsluitend namens jullie beperkte zelf. Val anderen, en vooral vluchtelingen/asielzoekers, daarmee niet lastig. Dat wordt al gauw crimineel.

Tom Meijer
Tom Meijer2 apr. 2016 - 20:51

Identitair Verzet. Hoe verzin je het. Tuig.

6 Reacties
Common Sense
Common Sense2 apr. 2016 - 22:22

Goeie reactie. Zo inhoudelijk ook, ahum.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen23 apr. 2016 - 13:45

Ha die Tom - ik denk dat je #1-fan Common Sense een uitgebreid en lucide exposé van je verwacht over de vraag of Identitair Verzet tot het schuim der natie, de heffe des volks gerekend dient te worden. Maar zo een betoog is niet nodig. Wie niet op het eerste en het tweede en elk volgende gezicht ziet dat IV uit jonge en middelbare schoften bestaat, die heeft cognitieve beperkingen. Geeft niet, daar kan wat aan gedaan worden.

ArjanBrockman
ArjanBrockman3 apr. 2016 - 18:17

@ Frank Lenssen Desondanks dat ook gewoon autochtone inwoners van dit land en net zo veel recht op het uiten van hun mening als jij.

Tom Meijer
Tom Meijer3 apr. 2016 - 19:56

@Common Sense Inhoudelijker had niet gekund.

Tom Meijer
Tom Meijer3 apr. 2016 - 19:59

@ ArjanBrockman Ik weet niet of ze autochtoon zijn (U weet wat dat betekent??) maar of ze dat nu wel of niet zijn, er is de vrijheid van meningsuiting en daar kunnen zij evenals wij uiteraard gebruik van maken. Daar heeft U helemaal gelijk in. Maar dat neemt niet weg dat het tuig is.

hugo bergveen
hugo bergveen4 apr. 2016 - 12:03

@Arjan Laat ik nu altijd hebben gedacht dat 'meningsuiting' betekent dat je je mening met woorden uit?