Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Nooit eerder waren er zoveel bosbranden in Europa

Branden breiden zich uit naar steeds meer landen
Joop

Vluchtelingen en moskeeën belaagd in Brabant

  •  
14-11-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
brokenglass300.jpg
In de nacht van vrijdag op zaterdag werden op diverse plekken ruiten ingegooid en is geprobeerd om een moskee in brand te steken
Of er een direct verband is met de gebeurtenissen in Parijs is niet duidelijk, maar in de nacht van vrijdag op zaterdag vonden op drie verschillende plekken in Brabant incidenten plaats waarbij moslims het doelwit waren.
In Bergen op Zoom werden de ruiten van de Ulu-moskee met een baksteen ingegooid. Voorzitter Hüseyin Türk is erg geschrokken en heeft bij de politie aangifte gedaan van de vernieling:
”Dit is geen vandalisme, dit zijn de frustraties van vrijdagavond. Er is gewoon een doel gezocht. Ons gebouw is echt als moskee herkenbaar.”
Een moskee in Roosendaal  was zaterdagochtend vroeg doelwit van een poging tot brandstichting. De schade lijkt vooralsnog mee te vallen, maar voorzitter Mohamed Amezian betreurt de gebeurtenissen ten zeerste. Ook hij vermoedt een verband met de internationale ontwikkelingen en merkt op ‘dat Parijs niet ver weg is’. 
In Steenbergen werd bij een Nederlands-Somalisch gezin een steen door de ruit gegooid, ook bij andere statushouders in de straat zouden nachtelijke vernielingen zijn aangericht.
Cc-foto: gebroken glas, davetoaster

Meer over:

leven, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (41)

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos14 nov. 2015 - 16:30

Ja, dat vreesde ik al. Precies wat ze willen domkoppen.

Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort14 nov. 2015 - 16:30

Domoren. Zoals in het artikel op BN staat over Roosendaal: waarschijnlijk jeugdigde vandalen. Pubers die niet beter weten dat dit precies is wat IS haatbaarden willen.

Meta Foor
Meta Foor14 nov. 2015 - 16:30

dit zijn incidenten ; er is geen trent in te ontdekken, dus zullen ze alleen een extra bewaking inzetten door nederlandse vrijwilligers

Jaap Vos
Jaap Vos14 nov. 2015 - 16:30

Dat krijg je ervan als we zonder zelf te blijven nadenken alles geloven wat Geert zegt. Hij is voor velen de waarheidsprofeet die met een zeer naar vingertje naar een religie wijst. Zijn volgers doen de rest.....

longlivemokum
longlivemokum14 nov. 2015 - 16:30

Sorry hoor maar wat bezeilen deze blijkbaar kleine groep Brabanders?. Beschamend gedrag hoor, sowieso (na een paar incidenten onlangs, in Steenbergen, nota bene)!.

Opinius
Opinius14 nov. 2015 - 16:30

"In de nacht van vrijdag op zaterdag werden op diverse plekken ruiten ingegooid en is geprobeerd om een moskee in brand te steken" Ze zien niet dat ze daarmee acuut de handlangers zijn van de extreemmoslim terorristen uit hun weerzinwekkende actie in de franse hoofdstad in de avond. Zij zien (branbanders) niet dat ze subiet hun werkzaam werktuig zijn,in de nacht . moge het licht in hun donkere harsens neerdalen.

JanB2
JanB214 nov. 2015 - 16:30

Te laf om tegen IS te knokken dus dan vergrijpt men zich maar aan wat onbeschrmde doelen. Losers!

seniorg
seniorg14 nov. 2015 - 16:30

Je kon er op wachten. Deze mensen zijn godbetert op de vlucht voor juist dit IS-uitschot! Domheid is kennelijk besmettelijk. Je zou van een Rutte verwachten dat hij spoorslags naar Brabant vertrekt om zijn steun uit te spreken en een krachtig standpunt in te nemen tegen ook deze 'gekkies'. Niks hoor, die is bezig zijn toekomstige baan bij Shell veilig te stellen. Om je dood te schamen.

Lester2
Lester214 nov. 2015 - 16:30

Tja, dat is te verwachten. Alleen de meest onnozele en naieve individuen denken dat mensen niet zullen uithalen wanneer geconfronteerd met dit soort misdaden. Maar goed, laten we maar blijven schreeuwen dat iedereen die de Islam niet zo ziet zitten een Islamofoob is. Blijf de tegenstanders maar de mond snoeren. De volgende aanslag is gegarandeerd en de tegen reactie zal alleen maar heftiger worden. NU is het tijd voor de redelijke en verstandige mensen om op te staan. Kies je ervoor om je kop te houden omdat je bang bent om als bekrompen individu bestempeld te worden? Kan, maar er komt een moment dat de woede uitbarsting zo groot zal zijn dat redelijk niet meer bestaat. Wat er dan zal gebeuren, dat kan niet fraai zijn.

3 Reacties
hphilippens
hphilippens14 nov. 2015 - 16:30

DE islam bestaat niet. Iemand die "DE" islam niet ziet zitten is dus hoogstwaarschijnlijk op zijn minst islamofoob. Iemand die HET christendom niet ziet zitten is christofoob. En iemand die niet van lopen houdt is antiloop.

Haastig
Haastig14 nov. 2015 - 16:30

Geen argument om ongerelateerde moskeeën of een vluchtelingen-opvang aan te vallen. Geen excuus voor. Pleit voor -door de staat betaalde- beveiliging, zoals helaas ook al nodig is voor synagogen en joodse scholen.

seniorg
seniorg14 nov. 2015 - 16:30

Het merendeel van de slachtoffers van IS, hoe walgelijk de Parijse aanslagen ook mogen zijn, zijn hun geloofsgenoten. Ik lees geen hysterische reacties als op een uitgaansavond in Beiroet 43 mensen worden opgeblazen. Of een school in Afghanistan. Of een Koerdisch feest in Turkije, of .... Kent u de kleur van de Libanese vlag? Rood en wit met een boompje in het midden: leuk voor uw Facebookprofiel . Kunnen we niet volstaan met vast te stellen dat gekken, hoe en waar ze ook hun excessen willen uitleven, juist dat zijn: gekken?

richarrd
richarrd14 nov. 2015 - 16:30

Dit is heel onrechtvaardig, want wie ze eigenlijk zouden moeten belagen, zijn de rechtse mensen van het westen die samen naar Irak zijn getrokken om daar jarenlang dood en verderf te zaaien. Het hele IS gebeuren en de terroristische aanslagen zijn het gevolg daarvan, en dat is niet meer terug te draaien, we kunnen alleen ons best doen de aanslagen te voorkomen, meer niet, en dus moet je er mee leren leven. Mensen de schuld geven die er helemaal niets mee te maken hebben, dat is echt heel onrechtvaardig.

2 Reacties
Bataaf
Bataaf14 nov. 2015 - 16:30

Quote; "Mensen de schuld geven die er helemaal niets mee te maken hebben, dat is echt heel onrechtvaardig." "Dit is heel onrechtvaardig, want wie ze eigenlijk zouden moeten belagen, zijn de rechtse mensen van het westen" Dus rechtse mensen mogen ze wel aanpakken van u, ......... ach u bent zeker zelf een rechtsschapen Links Guttmensch!!!! Geweld en terrorisme van alle kanten is fout! Maar was er juist niet de roep vanuit veel links georiënteerde partijen om de burgers van die landen te bevrijden van dictaturen? In de wereld top zijn allerlei belangen maar wentel dat niet selectief op rechtse mensen af,....... dan bent u net zo fout!

pietdeg2
pietdeg214 nov. 2015 - 16:30

"wie ze eigenlijk zouden moeten belagen, zijn de rechtse mensen van het westen die samen naar Irak zijn getrokken" Als je per se op die toer wilt dan komen apologeten als jij natuurlijk als eerste aan de beurt.

Sardar2
Sardar214 nov. 2015 - 16:30

Nog een waarschuwing voor overheid. Overheid moet er duidelijk optreden. Terreur dient bestreden te worden met daden en niet met woorden.

2 Reacties
BlowingBubbles
BlowingBubbles14 nov. 2015 - 16:30

Eens!

SuziQ
SuziQ14 nov. 2015 - 16:30

Ow ja Bidar ? Waarom zijn toch ook een stelletje idealisten of "onderdrukten" als de PKK. Nu moet de overheid ingrijpen, terwijl jij dat elders strengste afkeurt. Een maat hanteren vriend.

msj_meijerink
msj_meijerink14 nov. 2015 - 16:30

De daders zijn vast van die 'tolerante Nederlanders met een christelijk/joodse achtergrond! Het zijn gewoon laffe pleurislijers!

3 Reacties
RonVa
RonVa14 nov. 2015 - 16:30

[de heer Meijerink, za 14 november 2015 19:27] Hoe kun je jezelf nou heer noemen wanneer je dit soort discriminerende teksten plaatst.

lembeck
lembeck14 nov. 2015 - 16:30

Waar heb jij het nu over?

Nuanimo
Nuanimo14 nov. 2015 - 16:30

U zou uw bijdrage kunnen lezen als dat tolerante Nederlanders met een christelijk/joodse achtergrond "pleurislijders" zijn. En zou dat zo zijn, dan vind ik uw framing niet zo effectief en zelfs opruiend. Wat mij betreft, om diverse redenen, nogal onverstandig.

Le Chat Botté
Le Chat Botté14 nov. 2015 - 16:30

Het lijkt me verstandig dat moslims afstand nemen van de terreurdaden uit naam van de islam. Het lijkt me verstandig dat Nederlanders afstand nemen van terreurdaden uit naam van het Nederlandse volk.

3 Reacties
JannesJ2
JannesJ214 nov. 2015 - 16:30

Alstublieft: http://lettertobaghdadi.com/index.php http://thinkprogress.org/world/2015/11/14/3722277/muslims-condemn-paris-attacks-pope-francis/ Nu de Nederlandse extremisten nog, inderdaad.

SuziQ
SuziQ14 nov. 2015 - 16:30

Inderdaad. Ik ga ervan uit ook al zouden mensen niet per persoon expliciet afstand nemen, dat de meerderheid van beide kanten walgt van terrorisme, omdat het laffe aanvallen zijn. Expliciet afstand nemen zal wel de gemoederen bedaren.

Nuanimo
Nuanimo14 nov. 2015 - 16:30

Zo is dat.

rbakels
rbakels14 nov. 2015 - 16:30

Wilders is strafbaar wegens medeplichtigheid. In het strafrecht staat "willens en wetens de geenszins verwaarloosbare kans op de koop toe nemen" gelijk aan opzet (zgn. voorwaardelijk opzet, in juridische potjeslatiijn "dolus eventualis"). Met zijn voortdurende hetze tegen de islam heeft Wilders willens en wetens de de geenszins verwaarloosbare kans op de koop toe genomen van (medeplichtigheid aan) anti-islamitische ongeregeldheden. Maar het OM heeft slappe knieën. Ik wil niet lullig doen, maar in de Tweede Wereldoorlog was het niet anders.

7 Reacties
panterarosso65
panterarosso6514 nov. 2015 - 16:30

hmm dan zouden er aardig wat mensen voor medeplichtigheid op de moorden op fortuyn en van gogh de gevangenis in zijn gegaan

AndrewSm
AndrewSm14 nov. 2015 - 16:30

Net zoals elke Moslim medeverantwoordelijk is voor IS dus? Hmmm beetje vreemde redenatie.

nico333
nico33314 nov. 2015 - 16:30

Niet alleen wilders maar ook de regering is dan strafbaar met het toelaten van vluchtelingen en het risico op het binnenhalen van terroristen.

Donostia
Donostia14 nov. 2015 - 16:30

Ik begin uw obsessie met Geert Wilders zorgelijk te vinden. Wat heeft een Nederlandse volksvertegenwoordiger te maken met de aanslagen in Parijs? Wat heeft een Nederlandse volksvertegenwoordiger die keer op keer oproept de democratische weg te volgen en keer op keer geweld veroordeelt te maken met een stel Brabantse imbecielen? In elk topic herhaalt u dat Geert Wilders gearresteerd moet worden, de PVV verboden moet worden. In uw denktrand roept u zelf op tot geweld tegen Wilders. Bah.

Pietersen2
Pietersen214 nov. 2015 - 16:30

Blijf wel relativeren aub, aan extreem gedachtegoed in beide kampen hebben we helemaal niets.

Nuanimo
Nuanimo14 nov. 2015 - 16:30

Het lijkt mij wat overdreven. Iemand die in het openbaar steevast afstand neemt van geweld, kan dan wel hypocriet zijn maar hoe ga je dat bewijzen?

Markoes
Markoes14 nov. 2015 - 16:30

Wilders is strafbaar wegens medeplichtigheid. In het strafrecht staat "willens en wetens de geenszins verwaarloosbare kans op de koop toe nemen" gelijk aan opzet (zgn. voorwaardelijk opzet, in juridische potjeslatiijn "dolus eventualis"). maar hullie zijn fout en ik ben goed. Hou toch eens op met u Wilders gezeur dat u hem haat is duidelijk. Volgens mij bent u volgens uw eigen theorie net zo strafbaar. Als afa iets doet kunnen we u erop aanspreken. Dat wordt zitten voor u ! Een Nederlander gooit stenen naar een onschuldige moskee en een paar onschuldige ramen van een paar onschuldige asielzoekers. Een moslim terrorist schiet en gooit bommen. Beide niet goed te praten maar als ik moest kiezen koos ik voor de stenen !

Job2
Job214 nov. 2015 - 16:30

Het zijn vast en zeker kansloze autochtone jongeren die op de arbeidsmarkt worden gediscrimineerd, geen werk hebben en daarom radicaliseren.

2 Reacties
SuziQ
SuziQ14 nov. 2015 - 16:30

Nou, en masse worden allochtonen buitengesloten van functies dat aansluit bij hun genoten opleiding, feitelijk middels rapporten aangetoond die jij aan je laars lapt. Het zijn dus geen enkelen. Vind ik dus knap, dat zij in vergelijking met jou geradicaliseerde lange teentjes, niet massaal de afgelopen 20 jaar terreur hebben gepleegd. In verhouding zijn zij als achtergestelde in de meerderheid. Dus jou stelling toont alleen maar aan dat de uitgesloten allochtonen jaren zich koest houden en conformeren aan de wet , en een groter incasseringsvermogen hebben, dit in tegenstelling van jou autochtonen waar bij de minste tegenslag de koppen doorslaan.

kapitanlaipose
kapitanlaipose14 nov. 2015 - 16:30

En nu wachten tot de grote kranten of Noord Brabanders massaal afstand nemen

[verwijderd]
[verwijderd]14 nov. 2015 - 16:30

Aboutaleb had gelijk, deze wandaden slaan terug op de moslims en vluchtelingen hier, maar het gajes dat zulke fratsen uitvreet is geen spat beter dan het IS-tuig. Oppakken die hap.

1 Reactie
dijckie1
dijckie114 nov. 2015 - 16:30

Helemaal mee eens. Waren de vluchtelingen en moslims niet hier toen de aanslagen in Parijs plaatsvonden? Zijn ze de straat opgegaan vrijdagavond om de aanslag te vieren? Zalig zijn de simpelen van geest. Ga om de moslims (en vluchtelingen ) heen staan zeg ik met Aboutaleb en voorkom dat ze dubbel slachtoffer worden.

[verwijderd]
[verwijderd]14 nov. 2015 - 16:30

Was het niet Alfred Blokhuizen die hier eens schreef dat "als moslims gepest worden, dan zal eens het elastiekje breken"? En waren er niet een heleboel mensen hier het niet met hem eens? Dus dan kan je ook verwachten dat het de andere kant op gebeurt, hebben al die mensen hier nu ook vrede mee of keuren ze dit af? For the record, ik ben tegen elke vorm van geweld.

1 Reactie
SuziQ
SuziQ14 nov. 2015 - 16:30

De meerderheid was niet met hem eens, nog sterker ik kan me niemand herinneren die het elastiekje knapperig beaamde. Kunt er minimaal 5 noemen die er mee eens waren ?