© cc-foto: David McKelvey https://flic.kr/p/2iTsieH
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Zaterdagavond 13 juni vroeg TV-journalist Thijs van den Brink in het praatprogramma "Op1" aan minister Hugo de Jonge waarom we wel opeengepakt in een vliegtuig op reis mogen, maar dat de 1,5 meter afstand en maximaal 30 mensen bijeen overal elders van kracht blijft, bijvoorbeeld bij kerkdiensten. De Jonge antwoordt: "Wat is dit voor populistische vraag!" en "met HEPA-filters in de cabine-airco is het vliegtuig veilig". Ik vind vdBrink's vraag volkomen legitiem en terzake. In feite zitten zulke filters ook in de airco van operatiezalen en quarantaineafdelingen in ziekenhuizen, gezondheidszorg, kernenergie en fabrieken van elektronica-chips) en zijn verplicht bij het verwijderen van asbest. Die filters verkleinen het gevaar voor werkers in die sectoren, maar niet tot nul. De vraag was terecht. De bitse reactie van minister De Jonge was een negatief waardeoordeel over journalist Van den Brink en die zweeg beduusd over deze onterechte oorwassing. De allerbelangrijkste reden van de ontheffing voor vliegtuigen is het verdienmodel van de luchtvaartsector en schadebeperking voor de overheidsfinanciën.
Ik vindt dat dit bericht nogal tendentieus. De suggestie wordt hier gewekt dat de passagiers de besmetting hebben opgelopen tijdens de vlucht. Dat is onzin, want dan kan de besmetting nog niet aangetoond worden met een test! Dat niet besmette passagiers toch een week in quarantaine moesten blijven is standaard voor vluchten buiten Schengengebied en ook voor vluchten uit Nederland. Dat heeft niets met besmetting van andere passagiers te maken. Ook de berichtgeving " Dat was opmerkelijk omdat geen van hen bij vertrek, vijf uur eerder, verschijnselen vertoonde. Ze waren op het vliegveld van Doha getest door Qatar Airways op koortsverschijnselen." is tendentieus. Niets wijst er op dat zij bij aankomst wel verschijnselen vertoonden. Iedereen wordt standaard getest bij aankomst en we weten van de testen bij slachterijen dat het zeer wel mogelijk is, dat je positief test terwijl je geen verschijnselen hebt. Een minder sensationele benadering van dit geval zou niet verkeerd zijn.
Het gaat mij te ver om te stellen dat je levensmoe moet zijn om nu in een vliegtuig te stappen, maar alle geruststellende woorden van deskundigen neem ik met een korreltje zout. Vrij recent besmette een Spaanse Coronapatient minimaal twee medepassagiers tijdens een vlucht naar Lanzarote. Onderzoek naar besmettingsgedrag van het Sarsvirus, dat nauw verwant is aan Covid19, toonden aan dat op een onderzochte vlucht veel medepassagiers die verspreid over een toestel zaten werden geinfecteerd. Er is nog veel te weinig bekend over de risico's, en zou veel meer onderzoek met similaties moeten worden uitgevoerd voordat men vliegen op deze wijze weer toe laat. Onbegrijpelijk en zeer tricky advies van RIVM. Als er maar geen druk is uitgeoefend, de economische belangen zijn enorm groot en overheden zitten hier ook vuistdiep in.
Het lijkt er toch wel erg op dat verspreiding vooral plaats vindt via aerosolen. Die trekken zich weinig aan van die 1,5m. Vooral opvallend was de eerder constatering van het RIVM: "De kans dat iemand een heel vliegtuig besmet is uitermate klein". Een heel vliegtuig niet, nee. Er zijn altijd een flink aantal personen aan boord die een forse weerstand hebben of gewoon geluk. Maar een half vliegtuig besmetten? of 10 personen? Dat is kennelijk het risico dat je voor een vliegreisje moet accepteren......... Met dank aan de RIVM
er doen veel verschillende verhalen de rondte. ook het RIVM staat onder druk van de publieke opinie, net als de regering. tot hier kan ik wel hebben maar waar ik veel moeite mee heb is dat mensen teveel in hun eigen straatje praten. men is zo veeleisend tegenwoordig, denkt zo weinig na over de gevolgen van eigen keuzes en trekt zich weinig aan van wat anderen vinden of ervaren zodat men zich gelegitimeerd voelt om datgene te doen waar men zin in heeft en vervolgens ook de stappen zet. dat egocentrische, eigenwijze, ondoordachte gedrag , daar heb ik moeite mee. er is weinig consideratie, cohesie, solidariteit. het vrije markt denken en de 'welvaart ' heeft m.i. vooral individualisme voortgebracht . goede tijd om de prijs van een vliegticket de echte kosten te laten dekken + de kosten van milieuschade en als vluchten wegvallen: geen andere maatschappijen dat laten claimen. jippie: vakantie in eigen land, op de fiets, met de trein of rundumhause
Sja, ik heb al meerdere mensen horen zeggen dat je dan gewoon even paracetamol moet nemen van tevoren.
Dezer dagen beweert het RIVM dat we weer veilig naar allerlei Europese bestemmingen kunnen vliegen: “Zolang zieke mensen daar eerlijk over zijn en thuisblijven, zijn wij niet bang dat vliegtuigpassagiers elkaar op grote schaal zullen infecteren.” Ik vind dat absurd. In afgelopen Maart-April werden cruisepassagiers massaal ziek: de centrale luchtverversing in hun schepen verspreidde het Corona-virus van enkele besmette opvarenden razendsnel door vele hutten. Het luchtverversingssysteem in een vliegtuigcabine is wellicht even besmettend als dat op een cruiseschip. Voorts: binnen 1½ meter zitten zes vliegtuigstoelen, dus zes passagiers tegen elkaar geperst. Tenslotte: een vakantieganger met een kuch en een beetje koorts zal op Schiphol heus niet afzien van zijn boarding naar de lonkende costa’s, want hij weet dat het luchtvaartbedrijf hem bij Covid-verdenking afscheept met een tegoedbon (“voucher”) in plaats van de ticketprijs terug te betalen.
Misschien dat zoiets plotseling komt opzetten en tot uiting komt door nog nader te bepalen variabelen als gevolg van de vlucht. (Zo kunnen sommige mensen hun schoenen moeilijker uit krijgen omdat hun voeten opzetten, aangeraden wordt om heen en weer te lopen) Maar als er geen variabelen agv. van de vlucht van invloed zijn dan is er een hiaat bij de meetmethodes opgetreden. Welke er dan niet klopt is dan de vraag.
Wat mij in dit artikel onduidelijk blijft, is waar deze mensen de besmetting hebben opgelopen. Is dat in het vliegtuig? Of was dat al in Doha? Afgaand op dit artikel, waarin antwoorden op deze vragen ontbreken, kunnen er mijns inziens geen conclusies getrokken worden over zitten in het vliegtuig. Wel over de controle op het vliegveld. Die werkt niet. Maar kan iemand binnen 5 uren van gezond naar meetbaar besmet veranderen? Dat wist ik niet.
Als je ingangscontrole niet gelijk is aan je uitgangscontrole kun je daar inderdaad bar weinig van vinden.
Ik zou sowieso een quarantaine aan het vliegen verbinden plus een bewijs van een echte test en niet zo'n thermometer test. Het vliegen zelf mag dan ongevaarlijk zijn, de mensen die vliegen zijn dat niet.
corona verspreiding in Qatar en omstreken is een van de best bewaarde geheimen va het eerste halfjaar van 2020.
Qatar schijnt alle besmette personen met een buitenlands paspoort het land uit te zetten.
Er staat naar mijn mening een belangrijke zienswijze in dit bericht: Het nieuwe inzicht betekent dat koortsmeting bij passagiers, een voorzorgsmaatregel die door maatschappijen en landen wordt genomen om het vliegverkeer weer op gang te brengen, slechts beperkte bescherming biedt. Zoals ikzelf weet en bevestigd zag door een geriater aan tafel bij een talkshow is een groot deel van de overleden ouderen gemist als coronaslachtoffer door de misvatting, dat je koorts moet hebben. Ouderen hebben een lagere lichaamstemperatuur, dat heb ik ook en velen met mij. Met een starttemperatuur bij gezondheid van 35,8 voel ik me koortsig bij 37,3. Mijn lijf heeft koorts, maar de thermometer zegt dat ik geen koorts heb....... Zoals ik heb gelezen in de FB groep corona ervaringen en langdurige klachten, zijn er veel anderen met dezelfde ervaring, wél langdurige hogere temperatuur en klachten zonder de diagnose of positieve testen......
Dit is exact waarom de destijds zo ongelooflijk verguiste en volledig fout geframde visies en standpunten van Ellemeet van Groenlinks zo ontzettend belangrijk waren en blijven. Nog los van Corona specifiek hebben ouderen (of welke andere term wellicht passender is) andere relevante factoren op het gebied van gezondheidszorg, en het is bekend dat de reguliere gezondheidszorg daar absoluut niet voldoende op inspeelt. Zowel qua diagnoses als qua behandelingen.
Blijkt maar weer dat zaken als mondkapjes, ventilatie en anderhalve meter onderschikt zouden moeten zijn aan detectie en isolatie van (mogelijk) besmette mensen. Blijf thuis als je ook maar het minste vermoeden hebt dat je besmet zou kunnen zijn is veel belangrijker dan 30 of 300 mensen in een zaal, of in een vliegtuig. Testen kost te veel tijd voor de meeste toepassingen - je kunt niet bij de deur van een restaurant een coronatest uitvoeren. Mensen die het virus verspreiden zouden aansprakelijk gesteld moeten worden voor de gevolgen: er blijken nog steeds mensen die (kunnen) weten dat ze besmet zijn gewoon naar hun werk te gaan, naar winkels te gaan of ze stappen doodleuk in een vliegtuig. Dat zou strafbaar moeten zijn!
Prettige vakantie. Na 2 weken quarantaine in een hotelkamer kan je dan het eerste vliegtuig naar huis nemen. Maar je bent wél "op vakantie" in het buitenland geweest. Ik las vanochtend ook dat de vliegprijzen.momenteel extra laag zijn. Als je er dan ook nog gratis geïnfecteerd wordt met corona scoor je een dubbele bonus. Veel plezier.
Heeft er al eens iemand bedacht dat die coronatests absoluut onbetrouwbaar zijn? Zelfs in ziekenhuizen treft men regelmatig fouten aan! 2x testen op een patiënt waarvan men vermoed (symptomen) dat deze Corona heeft, maar beide tests negatief zijn, om vervolgens een uur later wel positief te testen! Het geeft maar aan dat “even” een testje voordat je gaat vliegen absoluut niets zegt!
Van de tests zou de kans op false positives en fals negatives bekend moeten zijn. Maar ook de nauwkeurigheid waarmee een test wordt uitgevoerd is belangrijk. Op vliegvelden wordt waarschijnlijk niet getest (de uitslag laat minstens een dag op zich wachten) maar wordt met een infrarood thermometer op koorts getest. Als iemand net van buiten komt zal zijn huid een paar graden koeler dan normaal zijn: gaat u maar door...
Maandag zit ik alweer in het vliegtuig, voor de prijs van P3 mag ik parkeren in P1. Laptopje gaat mee, dus bij quarantaine ga ik gewoon vakantiewerken in mijn villaatje in het Italiaanse achterland.
Decadentie druipt ervan af. En wanneer u door de vlucht uiteindelijk op een Italiaanse ic belandt behoort niet tot de mogelijkheden?
"En wanneer u door de vlucht uiteindelijk op een Italiaanse ic belandt behoort niet tot de mogelijkheden?" Zeker, maar voor mijn/onze situatie is die kans ongeveer statistisch verwaarloosbaar.
Er is een hele grote druk om de luchtvaartsector in de lucht te houden (pun not intended). Het gaat niet alleen om werkgelegenheid, het heel zwaar leunen van een sector op de honderden miljarden investeringen aan hardware (vliegtuigen), maar ook een Airbus bijv. De Fransen zullen zeer zware druk uitoefenen om een sector die al marginaal opereerde (door de enorme concurrentie van prijsvechters) weer overeind te helpen. Hoe moeten bailout kapitaal en leningen anders worden terugbetaald? Laatste vraag kan iedere econoom je vertellen, is alleen maar negatief te beantwoorden. Tenzij de prijzen van vliegtickets omhoog gaan evenveel als dat de bezettingsgraad omlaag gaat vanwedge Covid-19. En dan heb ik het niet eens gehad over de maandenlange stilstand. Er moet in internationaal verband gesproken worden over inkrimping van de sector. Vergeet maar dat Airbus vliegtuigen bij moet/kan bouwen. Want er zijn er al veel teveel. Trieste is dat als een sector schreeuwt om financiële steun, je diezelfde sector niet 'kan' lastigvallen met aangescherpte milieueisen... ook al was dit voorwaarde voor geven van steun. Ga er maar van uit dat bijv. het BTW rekenen op tickets en accijns heffen op kerozine weggestreept kan worden.
Lijkt me logisch dat er besmette passagiers zijn. Een viroloog heeft op de Duitse tv uitgelegd dat er twee luchtverversingssystemen voor vlieguigen zijn. Hert vertikale systeem ververst lucht beter.en had suidelijk zijn voorkeur Zorgerlijk vond hij dat de luchtverversing pas aangezet wordt als het vliegtijg de vlieghoogte heeft bereikt om benzine te sparen. Het systeem wordt om diezelfde reden voor de landing al weer uitgezet. Vliegen is naar mijn mening, pas veilig als de luchtverversing werkt vanaf het instappen tot na het uitstappen.en tijdens tuissenlandingen aanblijft. Misschien is dit ook een idee voor de KLM: een terugvlieggarantie in geval plotselinge lochdown, quarantaineverp;ichting enz. Lufthansa-Chef kündigt "Rückflug-Garantie" an Die Airline will Fluggäste zurückholen, die Corona-bedingt ihre Reise abbrechen müssen. https://www.zeit.de/wirtschaft/2020-06/urlaub-corona-lufthansa-flugverkehr-maas
"Lijkt me logisch dat er besmette passagiers zijn." Als ze direct bij aankomst in Griekenland positief werden getest, dan waren ze al lang positief voordat ze het vliegtuig instapten. De incubatietijd is aanzienlijk langer dan de tijd van de vlucht. Het verhaal van uw viroloog kan dus best kloppen, maar is in dit geval compleet irrelevant.
Als er niemand besmet is bij het instappen is er ook niemand besmet bij het uitstappen, ongeacht hoe lang de vlucht duurt en of er 'raampjes' open kunnen. De controle bij het boarden is hier dus zwaar onvoldoende geweest.
En hoe zit het dan met het verhaal dat de luchtcirculatie en de HEPA-filters in vliegtuigen een optimale bescherming bieden tegen besmetting? Is dat verhaal nu doorgeprikt, of is er wat anders aan de hand? Waren die geteste mensen zo overtuigd niet besmettelijk te zijn dat ze ook geen mondkapje meer droegen? Zijn ze misschien aan het zingen geweest in het vliegtuig? Zoals bekend beschermen mondkapjes vooral de omgeving tegen de drager, niet omgekeerd.
Dat is gewoon de vliegtuiglobby geweest. Iedereen die een beetje logisch kan nadenken die weet dat vliegtuigen een groot risico om het virus op te lopen met zich meebrengt. Daar gaat dat kleine beetje ventilatie wat er in een vliegtuig is niets aan veranderen.
Het zou me niet verbazen dat een groot deel van de mensen de besmettingen opgelopen hebben in het vliegtuig, bijvoorbeeld in het vliegtuig van Lombardije naar Brabant.
Dit verhaal zegt daar toch helemaal niets over? Ze zijn bij het boarden getest op koortsverschijnselen, niet op corona. Dikke kans dat ze in Doha dus al besmet waren....
"En hoe zit het dan met het verhaal dat de luchtcirculatie en de HEPA-filters in vliegtuigen een optimale bescherming bieden tegen besmetting? Is dat verhaal nu doorgeprikt, of is er wat anders aan de hand?" Want er zaten 1-2 besmette personen in het vliegtijd waarna er 10 tijdens een vlucht van een paar uur opeens symptomatisch waren?
Persoonlijk sla ik nog wel een beurtje over, een jaartje niet vliegen overleef ik wel.
Ik red het al 10 jaar zonder vliegen. Als ik op vakantie wil is er ruim voldoende keuze hier in Nederland.
Theaters en cinema mogen maximaal 30 man in de tent hebben, waarom niet in vliegtuigen ook? Mensen moeten en zullen vliegen blijkbaar. Goed dat Oostenrijk met een minimum bedrag voor een vliegticket komt, helaas met 40 euro nog te laag, begin bij 250 euro.