Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Vollenbroek: optreden Rutte ‘kortzichtig, misleidend en rampzalig’

Natuurorganisaties maandag om tafel met Johan Remkes
Joop

Vleeslobby verliest van gezond verstand: vegaburger mag naam houden

  •  
23-10-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Thieme opent eerste vegetarische snackbar

© DEN HAAG - Vegetarische snacks in De Vegetarische Snackbar in Den Haag. In deze eerste volledig vegetarische snackbar van Nederland kunnen bezoekers kroketten, frikandellen, hamburgers en and

De vleeslobby heeft het nakijken: vegaburgers, vegaworsten en andere diervriendelijke alternatieven op vleesproducten hoeven niet van naam te veranderen. Het Europees parlement heeft met ruime meerderheid een voorstel verworpen die fabrikanten van vleesvervangers moest dwingen om de benamingen aan te passen.
In totaal stemden 379 parlementariërs tegen, 284 voor. Een van de voorstemmers was CDA’er Annie Schreijer-Pierik die in Brussel de belangen van de vleesproducenten behartigt, onder meer door een strijd tegen vegaworsten en wolven. Ze sprak van “een slecht signaal” en “een nederlaag voor consumenten en eerlijke voedselinformatie”. Dit ondanks tal van onderzoeken die uitwijzen dat de gemiddelde consument wel degelijk begrijpt dat de toevoeging ‘vegetarisch’ voor een woord als ‘burger’ betekent dat er geen vlees in zit.
Bron: NOS

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (42)

Zandb
Zandb24 okt. 2020 - 16:25

We liggen ook niet wakker van plastic glas. En wie niet begrijpt dat vegetarisch vlees van alles is behalve vlees, die is reddeloos verloren.

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 okt. 2020 - 8:54

Het zal mij pindakaas (peanut butter) zijn wat Schreijer-Pierik er van vindt. Met "eerlijkheid" heeft het weinig te maken.

7 Reacties
mayhem
mayhem24 okt. 2020 - 10:30

@DanielleDefoe: in pindakaas zit geen kaas en in peanut butter geen boter. Kan je dat wel aan?

Eric Minnens
Eric Minnens24 okt. 2020 - 10:47

@Danielle Pindakaas? Ja lekker! Maar die sojamelk mag je zelf opdrinken... Terwijl ik Fikkie een (synthetisch) hondenbot geef. Vanachter mijn mondkapje, dat ik voor deze gelegenheid nu eens niet óp mijn hoofd heb gezet, zoals het bij kapjes eigenlijk hoort.

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 okt. 2020 - 12:47

In mijn Anglo Saksische kookliteratuur wordt er een onderscheid tussen butters en cheeses gemaakt. Een "butter" is smeerbaar. Vandaar dat de pindakaas daar geen kaas is maar boter. Ook fruit kan dienen als ingredient voor zowel cheeses als butters. Met sommige soorten melk (milk) maak je je gezicht schoon. https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/melk

Eric Minnens
Eric Minnens24 okt. 2020 - 15:09

@Danielle Wat een homoniem is, is bekend. Je kunt op een bank zitten, maar via een bank kun je ook betalen. Melk, kaas, worst, etc. zijn ook homoniemen, of nog deftiger: paranomasia, maar met deze woorden is net iets meer aan de hand: de bijbehorende begrippen zijn niet alleen identiek als woord, maar lijken uiterlijk of fysiek ook nog eens op elkaar. Om ze toch van elkaar te onderscheiden wordt er dan (vaak, maar niet per se) een voorvoegseltje voor geplaatst. (Als er vegaworst op tafel staat, kan ik toch vragen 'geef mij de worst eens door'.) Bij mijn weten bestaat er voor dit soort homoniemen (eigenlijk dubbelop) geen aparte term.

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 okt. 2020 - 9:34

Het begrip kaas is "uitgebreid" . Dat is een bekend semantisch proces maar ik heb er geen andere speciale naam voor.

Eric Minnens
Eric Minnens27 okt. 2020 - 11:49

'Extensioniem' vind ik wel mooi klinken. 'Binnoniem' zou ook kunnen, naar bin=bak =vuilnisbak. Dat wordt wél al gauw 'vullisbakkoniem' natuurlijk, je gooit alles wat op elkaar lijkt, maar toch erg verschilt, op een grote hoop, in dezelfde afvalbak. Als gft in de gft-bak.

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 okt. 2020 - 13:55

multiniem kan ook nog

Fredje3
Fredje324 okt. 2020 - 6:17

Het is natuurlijk wel een typische EU uitspraak. Creeer chaos en regeer. Zorg voor genoeg onduidelijkheid, dan kun je onder elke verantwoordelijkheid komen. Het gaat hierbij namelijk niet alleen om burger, worst, maar ook om zaken zoals kipstuckjes e.d. Maar goed misleiding is dan ook wel 1 van de specialiteiten van de EU.

2 Reacties
vdbemt
vdbemt24 okt. 2020 - 9:19

Het is niet de EU die chaos creëert. Het is de vleeslobby die een punt maakt van, en onrust creéert over iets dat helemaal geen punt is. Jij wilt toch niet beweren dat het bij vegaworst, - kip en weet-ik-wat-allemaal-niet niet duidelijk is dat het om een vegaproduct gaat? Het staat met (vega)koeienletters op de schappen. EN op de verpakking.

Zandb
Zandb24 okt. 2020 - 16:30

Fredje De consument weet al niet beter. Is er helemaal aan gewend. Wanneer we dit weer moeten gaan veranderen, dan ontstaat er pas chaos. En wrevel.

Egbert Van Der Vliet Vliet
Egbert Van Der Vliet Vliet24 okt. 2020 - 5:58

Goedzo! Een in-en-in socialist eet geen vlees!

Sailor2
Sailor223 okt. 2020 - 22:29

Jammer dat de vleesindustrie cq boeren eerder deze week in Europa een 10-0 scoorden. Het EP bezorgde de dierenvrienden een troostprijs.

Thuiszitter
Thuiszitter23 okt. 2020 - 20:27

Prima , vega burgers kunnen overigens bijzonder lekker zijn, vind ik.

1 Reactie
prgrssf
prgrssf24 okt. 2020 - 10:17

De burgers en de worsten, daarbij neem altijd de vegavariant. Ik vind die idd heel smakelijk.

Mokker
Mokker23 okt. 2020 - 16:01

Prima uitspraak, het woordje ' burger' heeft niet direct een relatie met vlees maar meer met de vorm van het product. Hetzelfde argument gaat denk ik ook wel op voor vegaworst. Als vegafabrikant kun je trouwens beter een goede onderscheidende naam voor je nieuwe vegetarische producten verzinnen als je echt een eigen markt wil kunnen verdedigen. Namen die vanuit de vleestraditie zijn afgeleid zijn meestal niet onderscheidend, en mogen daarom waarschijnlijk door iedereen gebruikt worden.

1 Reactie
DenFlexwerker
DenFlexwerker24 okt. 2020 - 6:31

Kijk maar in het woordenboek: daar staat het woordje 'vlees' bij beide termen. Je zegt het zelf: "vegafabrikant kun je trouwens beter een goede onderscheidende naam voor je nieuwe vegetarische producten verzinnen": de huidige zijn niet onderscheidend genoeg.

PVDB2
PVDB223 okt. 2020 - 15:50

Mooi dat de lobby niet altijd voet aan de grond krijg bij lokale, landelijke of EU politici. Maar opgeven zullen ze niet. En met wat voor excuses of redenaties van dan ook. Want financieren of invloed hebben op onderzoeken en rapportages er na kan wel eens tot gevolg hebben dat mogelijke maatregelen naar beneden worden bijgesteld. En dan maakt het niet uit wat de gevolgen soms zijn. Als de vlees industrie te hoop gaat dan moet men een bepaald gevaar zien in de vleesvervangers of andere productie methodes die ten kosten gaat van de industrie of toeleveranciers. Een consument kan inderdaad echt wel zien dat het geen echt vlees product betreft. en kan ook aardig wat invloed hebben. Wat dat betreft is een onderwerp van Zondag met Lubach hierover treffend. De miljarden die geïnvesteerd worden in vleesvervangers geeft aan dat de men weet dat, net als de transport en industrie, zal moeten, er transitie moet komen en uiteindelijk zal komen. Niet makkelijk, met tegenslagen, een (tijdelijk) hoger consumptie van vlles bijvoorbeeld doordat het vaak veel te laag geprijsd is. Stuntprijzen in supermarkten. Voornamelijk zijn het mannen die een elke dag een stuk vlees willen. Met name ouderen. Conservatiever. Ze zijn het gewend elke dag vlees op het bord. En die willen graag de status quo behouden. Want er word al zoveel van ons afgepakt....

P Haan
P Haan23 okt. 2020 - 15:32

Briljante kop boven het artikel. Maar, goed dat de produced food vega na-apers een halt toegeroepen is. De illusie wekken dat iets gezond of goed voor het milieu is, zou strafbaar moeten zijn.

van Putten
van Putten23 okt. 2020 - 14:30

Fijn dat we hiervoor Europa hebben!

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen23 okt. 2020 - 14:06

Mooie overwinning voor Unilever. Als ze nu nog maar even duidelijk maken dat die vegafabriekstroep grote schade aan de gezondheid veroorzaakt door dit in koeienletters op de verpakking te zetten.

3 Reacties
vdbemt
vdbemt23 okt. 2020 - 16:18

leg eens uit

JoepJos
JoepJos24 okt. 2020 - 7:39

Iets over vlees en vleesvervangers en beider impact op het milieu https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/vleesvervangers-steeds-populairder-maar-hoe-duurzaam-is-een-vegaburger-eigenlijk Daarnaast: vele veggies eten geen vlees en andere dierlijke producten vanwege het dierenwelzijn.

vdbemt
vdbemt24 okt. 2020 - 9:27

@JoepJos. Dank voor het artikel. Ik zie daarin het volgende. Ook de vegaproducten kunnen nog verbeterd worden. Ook zij hebben impact op het milieu. Maar dat het nu al beter is dan vlees, is wel duidelijk: "De conclusie was dat vleesalternatieven over het algemeen duurzamer zijn dan vlees op het gebied van klimaatverandering, watergebruik en landgebruik. En niet te vergeten: dierenwelzijn."

Fredje3
Fredje323 okt. 2020 - 12:56

Dan moet het woordenboek ook veranderd worden aangezien de definitie alsvolgt is. "Darm of op darm lijkend vlies, gevuld met gehakt vlees" Mag je dan de leverancier van de vegaworst aanklagen omdat ze je een worst voorhouden terwijl hier geen vlees in zit? Maar goed, ik vind het prima, de vleesvervangers zijn over het algemeen gezien heel erg ongezond, dus behalve dat het beter is voor de dieren, gaan mensen misschien wel sneller dood waardoor het ook beter voor het klimaat is.

8 Reacties
vdbemt
vdbemt23 okt. 2020 - 16:22

"Darm of op darm lijkend vlies, gevuld met gehakt vlees” Je zet er niet bij waarvan di de definitie is. Maar ik neem aan: worst. vegaworst is een ander woord, een ander begrip. Dat heeft dan niet dezelfde definitie. "Mag je dan de leverancier van de vegaworst aanklagen omdat ze je een worst voorhouden terwijl hier geen vlees in zit?" Nou nee, dus.

Nick the Stripper
Nick the Stripper23 okt. 2020 - 16:35

Tsja, dan kan het worstenbroodje ook wel op zoek naar een andere naam. Daarin wordt de rol van de ' darm of op darm lijkend vlies' namelijk overgenomen door een laag deeg.

inktvis75
inktvis7523 okt. 2020 - 17:00

@Fredje: ik hoop van harte dat je goed betaalt krijgt voor dit soort onzin berichten. Er zijn vleesproducten die erg ongezond zijn, er zijn vleesproducten die niet perse slecht zijn en er zijn er ook nog die goede stoffen bevatten. Idem voor vleesvervangers.

Fredje3
Fredje324 okt. 2020 - 5:38

@inktvis75, Nee, er zijn geen vleesvervangers die gezond zijn. Er zijn wel tal van veganistische producten die gezond zijn, maar om de smaak van vlees na te bootsen zit er heel veel "rotzooi", zout en suiker in vleesvervangers. Vleesvervangers zijn vulling en geen voeding. Natuurlijk wordt er ook gerommeld met vleesproducten, net zoals met groente en fruitproducten, maar als je weet waar je het vandaan haalt, of je hebt gewoon een stuk vlees dan is vlees vele malen gezonder dan vleesvervangers. Trouwens leuke framing verder en veel plezier met je chemische goedje wat je je lichaam in duwt. Ik hou het liever bij voeding.

vdbemt
vdbemt24 okt. 2020 - 9:39

@Fedje. Vlees vele malen gezonder dan vleesvervangers? Verdiep je je er eens in. (oa. Prescan.nl, maar zoveel meer te vinden) Het met mate eten van mager vlees heeft gezondheidsvoordelen. Je niet beperken met vlees, kan de volgende effecten hebben: Gezondheidsrisico’s Er zijn veel soorten rood vlees. Maar hoe (on)schadelijk is dit vlees nu daadwerkelijk en waarom? Verzadigde vetten en heemijzer Rood vlees kan schadelijk zijn voor de gezondheid omdat het over het algemeen veel verzadigde vetten bevat. Deze verzadigde vetten verhogen de kans op een verhoogd cholesterol. Bovendien is bewezen dat rood vlees veel heemijzer bevat, wat weer de boosdoener is bij het verhoogde risico op darmkanker. Zo kan heemijzer er voor zorgen dat de wand van de dikke darm beschadigt én stimuleert het daarnaast de aanmaak van stofjes die het DNA van de lichaamscellen kunnen beschadigen. Dit verhoogt het risico op kanker. ........... Bewerkt rood vlees Het ene stuk rood vlees is het andere niet, zeker als het gaat om de gezondheidsrisico’s. Vooral bewerkte rood vleesproducten zijn ongezond en daarom is het beter deze te mijden.

Nick the Stripper
Nick the Stripper24 okt. 2020 - 13:11

Fredje 24 oktober 2020 at 07:38 [ Vleesvervangers zijn vulling en geen voeding. ] Wat een onzin. Veel van die vleesvervangers bestaan voor het grootste deel uit soja. En hebben dus ook de voedingswaarde van soja. Dat sommige van die producten aan de zoute kant zijn valt niet te ontkennen. Als ik ze gebruik - zeker niet dagelijks - hou ik daar rekening mee door in de rest van het recept (saus, staple) zout weg te laten. Per saldo maakt het weinig uit.

Zandb
Zandb24 okt. 2020 - 16:38

Fredje Ik hoop dat u toch begrijpt dat er zelfde soort verschil bestaat tussen de definitie van leer en van nepleer als tussen worst en nepworst of vegaworst. Wat dan beter of slechter is, dat doet er in de naamgeving niets toe.

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 okt. 2020 - 17:54

Inderdaad, nep-leren tassen noemen ze tegenwoordig Vega-tassen en zijn 3 tot 4 maal zo duur, dan een nep-leren tas. Lucratieve handel dus.

Haz
Haz23 okt. 2020 - 12:45

Lijkt me een logsich besluit.

vdbemt
vdbemt23 okt. 2020 - 12:34

Inderdaad. Hier heeft een keer het gezonde verstand gewonnen. En over CDA’er Annie Schreijer-Pierik: die heeft in haar verering 'god' vervangen voor 'boer' en alleen maar haar stem uitgebracht voor alles wat 'goed' is voor het gemak en de verdiensten van de boer en slecht voor natuur, milieu, klimaat.

3 Reacties
MaxMax2
MaxMax223 okt. 2020 - 12:45

Een politieke partij die opkomt voor de belangen van haar achterban, dat moeten we niet willen; of niet vdbemt?

PVDB2
PVDB223 okt. 2020 - 15:25

Inderdaad vdbemt. Vroeg of laat moet je toch een transitie maken naar een meer "plantaardig" of "kweek" vlees. Kennisinstituten zoals Wageningen Universiteit hebben inmiddels methodes ontwikkeld die vele nadelen en aanzienlijke klimaatbelasting kunnen verminderen. En niet alleen met vlees en melk, maar ook transport en industrie. Het is wachten tot dat de effecten duidelijker worden en er een kantelpunt zal komen. Dit land kennende zal dat laat zijn want we lopen vaak achter de feiten wat op een gegeven moment economische schade zal brengen. Voorlopig win het kortermijn denken, de aandeelhouders belangen en bedrijfswinsten. Vaak is het ook generatie ding. Jongeren zullen vaker vegetarisch eten, ouderen vaker vlees. Na ons de zondvloed. Zeker onder de PVV en de FVD. stemmers... klimaatverandering. Bij Corona net anders om... @maxmax: dat een politieke partij zijn achterban steunt is niet gek maar vrij logisch. Het ligt er aan wat de financiële belangen zijn. Conservatieve clubjes als het CDA hebben liever een status quo van de zaken. Het gaat er dan ook o wat de gevolgen zijn van de deze status quo. En sommige clubjes zal een lobbyist makkelijker zijn doel halen met de financiële financiële belangen dan bij andere clubjes of coalities. Dus het is niet allen de partij dit het doet maar vaak word men ge-nudged door de industrie en boerenlobby. Maar soms denkt een politieke partij of beweging niet echt aan zijn achterban maar voor aan zichzelf. Vooral de financiële situatie van de leider, kernleden of financier moet er beter om worden. Dat er genoeg wappies zijn die er achteraan lopen helpt ze daar alleen maar mee.

vdbemt
vdbemt23 okt. 2020 - 17:01

@MaxMax. Natuurlijk is het goed dat een politieke partij opkomt voor haar achterban. Maar de wereld is niet alleen die achterban. Er is meer. En die wereld vraagt erom dat die achterban zich aan de ontwikkelingen aanpast. Deze mevrouw is volledig blind voor wat de traditionele (massa)boer de wereld aandoet. Volledig blind voor wat er met de planeet gebeurt. Ze ziet alleen maar geld en boer.

MaxMax2
MaxMax223 okt. 2020 - 12:32

Annie Schreijer-Pierik is tegen wolven?

2 Reacties
vdbemt
vdbemt23 okt. 2020 - 17:03

Zeker. Die moeten wat haar betreft worden afgeschoten. Nederland is volgens haar te klein voor wolven (De wolven zijn het met haar oneens; ik ook)

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 okt. 2020 - 9:01

Natuurlijk is Schreijer-Pierik tegen wolven. Daarvoor richtte ze haar pijlen vooral op vossen al had ze het toen niet over "te klein".