Mooi meisje blijkt koele killer ... 'Honey shots' rukken op in tv-registraties
De Rode Duivels deden het niet gek op het WK maar media wereldwijd werden vooral gegrepen door een wonderschone Belgische fan op de tribune. De 17-jarige Axelle Despiegelaere werd vaak in beeld gebracht, uitgeroepen tot mooiste meisje van het WK en raakte in een mum van tijd zo beroemd dat L’Oreal haar een modellencontract aanbood. Maar binnen enkele dagen werd ze gedumpt.
De inkt van het contract was amper droog of er dook een gruwelijke foto op waarop Despiegelaere lachend en met een geweer poseerde bij een afgeschoten gemsbok. De foto was een jaar eerder genomen en afkomstig van haar officiële Facebookpagina. In het bijschrift stelde ze dat “jagen geen zaak van leven of dood is. Het is belangrijker dan dat” en maakte een verwijzing naar de wedstrijd tegen het Amerikaanse team.
L’Oreal stelt nu dat het contract met Despiegelaere voorbij is nadat er een enkele commerciële video met het model werd gemaakt. De Franse cosmeticagigant wil niet zeggen of de abrupte afloop te maken heeft met de foto maar benadrukt dat het bedrijf zich niet schuldig maakt aan dierproeven.
Honey Shots Axelle Despiegelaere werd in korte tijd zo beroemd doordat er bij media steeds meer aandacht is voor vrouwen die er uit zien als modellen en in de periferie van de wedstrijden verkeren. Biermerk Bavaria heeft ze daarom al eerder ingezet als relatief goedkoop reclamemiddel. Het fenomeen is – mede – het gevolg van een regietruc die is over komen waaien uit de Verenigde Staten. De Amerikaanse tv-regisseur Andy Sidaris is de uitvinder van deze zogenaamde ‘honey shots’ waarbij tijdens sportwedstrijden mooie vrouwen op de tribune in beeld worden gebracht. Sidaris was een vrouwengek en zo geobsedeerd door mooie meiden dat het in beeld brengen van het sportevenement voor hem steeds meer bijzaak werd. Uiteindelijk wijdde hij zich aan het maken van B-films met Playmates en andere naaktmodellen. Hij overleed in 2007.