Joop

[Video] Peiling Nova: PvdA stijgt van 26 naar 33 zetels

  •  
18-03-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
nova_300.jpg
Cohen-effect zichtbaar in politieke barometer
De PvdA maakt een reuzensprong in de peilingen. Volgens de politieke barometer van Synovate in opdracht van tv-programma Nova stijgen de sociaal-democraten van 26 naar 33 zetels. Politicoloog André Krouwel analyseert de resultaten.
Daarmee zou de PvdA nu veruit de grootste partij van Nederland zijn. Het effect is volgens politicoloog André Krouwel, vanavond aanwezig in de Nova-studio, toe te schrijven aan het ‘Cohen-effect’. 
De meeste andere partijen verliezen terrein. CDA blijft stabiel, stijgt zelfs van 27 naar 28 zetels. De dalers: PVV 23 (-1), VVD 20 (-2), D66 15 (-3), GroenLinks 11 (-1), SP 8 (-1) en PvdD 2 (-1). De ChristenUnie blijft stabiel op 7 zetels. Trots op Nederland herovert die ene zetel die Rita Verdonk momenteel ook heeft in de Tweede Kamer.

Meer over:

politiek, nieuws
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (41)

JoopSchouten
JoopSchouten18 mrt. 2010 - 21:42

...Als ze de SP straks maar uitnodigen als dit zo blijft.

EenBeetjeNuanceGraag
EenBeetjeNuanceGraag18 mrt. 2010 - 21:42

Op menig partijbureau zal lichte paniek ontstaan denk ik zo. Het grote 'Job-bashen' zal nu wel snel beginnen. Ik verwacht wat dat betreft een weinig verheffende campagne met smerige pogingen over en weer om elkaar onder de gordel te raken. Ik hoop en vertrouw op de stevige teflonlaag van Cohen.

fjacobse
fjacobse18 mrt. 2010 - 21:42

PvdA+CDA+D'66=76=Groen Links oppositie.

johnnysisko
johnnysisko18 mrt. 2010 - 21:42

Het wordt een spannende verkiezingscampagne. Het is als te meer duidelijk dat men nog niet op inhoud kijkt. Maar meer op de persoon. Natuurlijk Cohen is een kundig politicus en eentje met veel ervaring maar dat wil niet zeggen dat de inhoud ook altijd goed is van een politicus/ partij. Ben benieuwd

SirCharles
SirCharles18 mrt. 2010 - 21:42

Paars-Groen = 79 + SP 8 :)

geejeehaa
geejeehaa18 mrt. 2010 - 21:42

Links dus stabiel rond de 52 zetels, als je D66 meerekent nog ruim onder de 70. Balkenende heeft al aangekondigd niet in de 2e kamer te gaan zitten als hij geen premier wordt, dus die ruimt het veld als de PvdA de grootste wordt. Conclusie: zoals het er nu uitziet wordt het PvdA met CDA en D66, dan heeft Cohen een stabielere en linksere coalitie dan bij paars plus.

geejeehaa
geejeehaa18 mrt. 2010 - 21:42

Wat ik niet snap is dat kennelijk veel D66 stemmers weer teruglopen naar de PvdA nu Cohen lijsttrekker is. Waarom is dat? D66 staat voor sociaal-liberaal en seculier. Maar Cohen is ten eerste veel linkser en minder liberaal dan Bos, daarnaast heeft hij een veel minder seculiere uitstraling door b.v. de dossiers 'Westermoskee' en 'compenserende neutraliteit'. Waarom zou je dan als kiezer naar de PvdA gaan die nu een veel minder liberale en seculiere uitstraling krijgt?

objectivist
objectivist18 mrt. 2010 - 21:42

PVV gaat nu verder dalen ook agv de situatie in Almere. PvdA gaat winnen denk ik en de coalitie die Paul hier schetst lijkt mij reeel.

TheRealSiddartha
TheRealSiddartha18 mrt. 2010 - 21:42

@ GJ: Mi heeft de opleving naar 33 gisteren niets met de inhoud te maken, maar alles met de verpakking. Tenminste..dit is mijn speculatie: De snel verveelde moderne mens heeft behoefte aan nieuwe prikkels. Job Cohen is de verfrissing, net lang genoeg uit Den Haag weggeweest. 3 mndn voor de verkiezingen zijn we er nog niet, maar ik geloof ook dat de lijsttrekkers de vleesgeworden kiezersmagneten zullen moeten blijken te zijn. In dat opzicht staan de meesten er goed voor, waarbij ik betwijfel of de SP troefkaart gaat werken. Denk k niet. Ik zet in op PvdA, D'66, Groen Links: mits PvdA zo slim is om andere partij coryfeën in te zetten zodat Job genoeg rust krijgt (hij kan er nu al zo vermoeid uitzien, terwijl de klus nog moet beginnen) en niet "boring" wordt. Teveel optreden, teveel boodschap gaat het niet worden. Fris blijven. En, 2e uitdaging, als de Partij zo slim is om hem intern keihard aan te pakken in debat training op dossiers zodat hij gelijkwaardig sterk kan overkomen tov Wilders. Daarbij mag hij niet Haags klinken. Halsma, Pechtold, Rutte zullen fatsoenlijke "vechters" in het lijsttrekkersdebat zijn, Balkende niet maar wie wil hem nog "horen".. Als PvdA met Cohen niet te vroeg piekt, maar fris blijft klinken, zal de kiezer hen belonen en mogen zij in deze economisch financieel dramatische tijden de hete kolen uit het vuur gaan halen...met een sociaal gezicht. Ja, t kan ;-)

Hanvander Horst
Hanvander Horst18 mrt. 2010 - 21:42

Wat wij zien, is stuivertje wisselen binnen links. De PvdA groeit ten koste van de geestverwante partijen die allemaal krimpen. Aan de rechterkant zal dat de komende maanden minder het geval zijn, omdat de PVV de erfenis van Fortuyn zonder twijfel zal binnenhalen. Als daardoor een centrum-links kabinet de enige mogelijkheid wordt, dan krijgen we weer zo'n tegen-heug-en-meug-regering als het vierde kabinet Balkenende, maar voor hetzelfde geld laat zich zo geen meerderheid vormen. Het is onregeerbaarheid wat de klok slaat, althans als het electoraat niet stevig in beweging komt.

doeidoei
doeidoei18 mrt. 2010 - 21:42

In de komende maanden tot 9 juni zullen de ambtelijke werkgroepen hun bezuinigingsopties presenteren en zullen alle politieke partijen daarop hun visie geven. Daarmee kunnen we als kiezer ons een beeld vormen van wat het o.a. voor onze knip gaat betekenen wanneer links, centrum links of centrum rechts aan de macht zou komen. De SP heeft in op dat punt al de spits afgebeten: plm eenderde van het totale bedrag bezuinigen en de rest wegbelasten. Dit lijkt me toch een volstrekt onvoldoende antwoord is op vragen rond overheidsinrichting en -financiering, onderwijs, gezondheidszorg, immigratie/integratie en vele vele andere onderwerpen. Ik zie dit toch vooral als weglopen voor regeringsverantwoordelijkheid en in principe geen andere move als het onwrikbaar vasthouden aan ongrondwettelijke plannen van een bekende middenpartij. De ontmaskering is begonnen. Ik verwacht daar uiteindelijk meer van dan van de wisseling van de wacht binnen de PVDA. Sluit niet uit dat dit ook een waardering van de virtuele kiezer is voor een andere koers binnen de PVDA dan de heer Bos voorstond.

Anthonied
Anthonied18 mrt. 2010 - 21:42

Ja leuk voor de PvdA maar per saldo winnen ze niet tov de vorige kamerverkiezing. De SP staat echter voor een megaverlies, als de peilingen kloppen zouden ze 2/3 van hun zetels verliezen. En D66 is natuurlijk wel een beetje progressief maar is toch vooral liberaal.

[verwijderd]
[verwijderd]18 mrt. 2010 - 21:42

Kan iemand mij uitleggen waarom het CDA er geen CDA-VVD-PvdA kabinet van gaat maken ? Ze hebben tenslotte 5 zetels voorsprong op een CDA-D'66-PVDA kabinet. Gewoon realistisch

3 Reacties
Jeroen Mirck
Jeroen Mirck18 mrt. 2010 - 21:42

@Jonathan: Coalitievorming is geen wedstrijdje van louter zetels tellen. Bovendien is de grootste partij als eerste aan zet. Dat is CDA nu niet.

Pjotrs
Pjotrs18 mrt. 2010 - 21:42

Als PvdA en VVD samenwerken, wat ligt er dan meer voor de hand dan de religieuze partijen er buiten te laten? Dat was toch ook de grote winst van paars: geen loos gezeur over normen en waarden maar met fatsoenlijke partijen beleid maken. En pimpelpaars staat er goed voor: 79 zetels. Het kan dus prima.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa18 mrt. 2010 - 21:42

Omdat wij juist God van ver afstand willen houden. Wil je toch bidden, ga naar de kerk, moskee of synagoge.

johnny02
johnny0218 mrt. 2010 - 21:42

Leuk zo'n peiling. Ongetwijfeld gecorrigeerd zodat het enigzins representatief is, maar een paar duizend van een aantal miljoen stemgerechtigden, mwa... Hoe dan ook moeten we constateren dat Bos met de PvdA te veel naar rechts leunde, eventueel noodgedwongen, maar toch. Met Cohen en zijn uitspraak over progressief links, doet de PvdA een grote stap naar links. En dat trekt Groen Links, D66 en wellicht ook D66 stemmers. Links is er niet groter op geworden, de aantallen hebben zich wel meer geconcentreerd (eindelijk een goede ontwikkeling, stel je voor een coalitie van 4 partijen....), maar een oplossing is er niet verder mee gekomen. PvdA en VVD zijn zo tegengesteld in hun principes: PvdArbeid, die opkomt voor de werknemers en de lager opgeleiden tot middenklasse. VVD juist voor de werkgevers en de ondernemers, eerder de middenklasse en daarboven. Uiteraard kan het wel, wellicht met Groen Links. Een interessante combinatie. Dat kan alleen als de VVD de Groenrechtse koers (die het anderhalf jaar geleden aankondigde). Maar goed, dan moeten ze wel genoeg zetels halen. Belangrijkste lijkt me dat het CDA lekker in de oppositie gaat. Hoe zat dat ook alweer met geen leiderschap en Balkenende? Iets met een rapport waarin dat werd vastgesteld? Vervolgens weer geen leiderschap kunnen tonen, tsja dan mag je gewoon lekker naar huis achter de geraniums wachten op de sneeuw (kan je lang wachten :P) en dan de stoep schoonvegen. Een echte leider weet wanneer te stoppen, Bos realiseerde zich dat hij door samenwerking met het CDA naar rechts is getrokken en dat image blijft bij de kiezer hangen. Door poppetjes te wisselen kan men opnieuw beginnen, zonder continue aan de afgelopen 3 jaar te plakken. Ik ben benieuwd of de PVV-stemmers doorhebben dat wat er in Almere gebeurt ook in de Tweede Kamer zal gebeuren. Dat Wilders die politieke spelletjes net zo speelt, of wellicht veel erger: kiezersbedrog! Dat wat de PVV-stemmers juist niet wilden, hebben ze gekregen. Het is triest.

1 Reactie
rgeurtsen
rgeurtsen18 mrt. 2010 - 21:42

Auw! Dit commentaar mist inzicht. Representativiteit van de peiling behoeft geen tienduizend subjecten op een minder dan 15 miljoen stemgerechtigden. Basis wiskunde en statistiek.

[verwijderd]
[verwijderd]18 mrt. 2010 - 21:42

We hebben nog bijna 3 maanden te gaan...

2 Reacties
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods18 mrt. 2010 - 21:42

Inderdaad. Als dit tempo zich doorzet, krijgt de PvdA nog de absolute meerderheid.... Dat bedoelde je toch, AW? ;-)

EenBeetjeNuanceGraag
EenBeetjeNuanceGraag18 mrt. 2010 - 21:42

Hou je vooral groot ;-) De PVV heeft een duikvlucht ingezet. Dit land heeft genoeg van het geschreeuw en elkaar overschreeuwen. Na acht jaar gestuntel van Balkenende hebben eindelijk iemand die brede groepen aanspreekt en aan wie we echt de sleutel van het land toe vertrouwen. Voor jou informatie: Mark Rutte is dat duidelijk niet. Die blijft teveel tegen Wilders aanschurken en komt over als een jongetje die zijn lesje van buiten heeft geleerd en dit overal en altijd opdreunt...

[verwijderd]
[verwijderd]18 mrt. 2010 - 21:42

De pvv gezakt van 32 zetels vlak voor het zomerreces tot 23 zetels nu. 23 zetels is minder dan 16%. Goddank wonen er dus nog voldoende - ruim 84% - verstandige lieden in ons land.

1 Reactie
fjacobse
fjacobse18 mrt. 2010 - 21:42

Wilmarin, De PVV heeft zelfs op 33 gestaan. Ik gun je je vreugde over de val van de PVV van harte. Ik hoop dat je mij ook mijn pleziertje gunt. ?Het betekent dat Pechtold op de achtergrond raakt, die moeten nu heel erg opletten dat ze niet helemaal onbelangrijk worden? ?Groen Links zal niet zo heel veel dalen, ik denk dat die wel 6, 7, 8 zetels haalt.? Mocht Groen Links op 6 zetels uitkomen dan heeft ?kandidaat-premier? Halsema een unieke prestatie geleverd omdat GL dan onder haar fractievoorzitterschap 3 keer de 2e kamerverkiezingen heeft verloren. Kom er maar in Felix.

omaoeverloos
omaoeverloos18 mrt. 2010 - 21:42

Ik voel me toch geroepen even een paar dompers op de feestvreugde te zetten: 1. Het CDA is gegroeid, ondanks dat Balkie nog steeds lijsttrekker is. 2. De PVV verliest maar 1 zetel, en anders dan sommigen hier van mij denken hadden dat er van mij wel een paar meer mogen zijn. 3. We zijn nog niet van Tante Rita af, die blijft maar plakken. Ik hoop wel dat de verdeling in Juni zo is dat er een kabinet door niet meer dan drie partijen gevormd kan worden, maar dat wordt nog een lastige klus.

2 Reacties
ReneeO
ReneeO18 mrt. 2010 - 21:42

Het is inderdaad zaak nuchter te blijven, @Mw. Oeverloos, ben het helemaal met u eens, maar het zegt in ieder geval wel veel van het gezag dat Job Cohen uitstraalt, en dat geeft mij als burger moed. Fatsoen en intelligentie, niet polariseren maar bruggen bouwen, tellen toch nog mee in Nederland. :)

Klaas2
Klaas218 mrt. 2010 - 21:42

-[3. We zijn nog niet van Tante Rita af, die blijft maar plakken. ]- Ik denk dat die stuivertje wisselt met de PVV. je ziet wel vaker dat de peilingsgrafieken PVV-TON elkaars complementairen vormen

GeorgeBeltram
GeorgeBeltram18 mrt. 2010 - 21:42

Ik moet nog zien of PVDA dit vast gaat houden. Natuurlijk is Job een aimabele, charismatische man, maar hij staat natuurlijk niet bekend als een groot debater. Ik denk dat de kans reëel is dat hij een beetje onder zal sneeuwen in het debat tegen Wilders. Het zal in ieder geval interessant zijn om te zien hoe de PVDA er na de grote lijsttrekkers debatten zal voorstaan Laten we in ieder geval niet opportunistisch met zijn allen achter zeer vroege peilingen aan gaan hobbelen, het Cohen-shockeffect is een feit, maar reken je niet rijk.

1 Reactie
vaclavklaus
vaclavklaus18 mrt. 2010 - 21:42

Hij staat niet bekend als groot debater, omdat hij nooit te zien was in grote debatten. Wilders is erg voorspelbaar, daar moet op te trainen zijn. Frans Timmermans en ook bijv. Wouter Bos moeten daar een goede rol in kunnen spelen.

KeesMaf
KeesMaf18 mrt. 2010 - 21:42

Dit ziet er niet goed uit. De PvdA als grootste als we aan de vooravond van een mega-bezuinigingsoperatie staan? Dan is het wel weer duidelijk waar gesnoeid gaat worden. Exit hypotheekrenteaftrek en natuurlijk belastingverhoging voor de 'rijken'. 'Rijken' bewust tussen aanhalingstekens, want als 't 29mrd moet opleveren, zul je al bij jaarinkomens vanaf 40.000 moeten gaan snoeien. En dát, beste linksdenkers, is nu funest voor de onderkant van de samenleving. Als mijn belastingen verder worden verhoogd, ga ik voortaan mijn eigen muurtjes wel stucen en huur ik ook geen schoonmaker weer in. Wie heeft daar het meeste last van?

1 Reactie
GeorgeBeltram
GeorgeBeltram18 mrt. 2010 - 21:42

In grote lijnen deel ik je kritiek op de PVDA Kees. Ik vind het ook belachelijk dat de PVDA (en andere linkse partijen met hen) mensen die 1.5 x modaal verdienen als rijk bestempelt. Daarmee sluiten ze trouwens ook voor een hoop potentieel sociale stemmers (waarvan ik er zelf ook een ben) de deur. Hypotheekrenteaftrek nu afschaffen zou ook dramatisch zijn voor het vertrouwen van de mensen op de - toch al zo onzekere - woningmarkt. Als starter wordt het verder er nog lastiger op om een nieuw huis te kopen, willen ze studenten en starters straks 20 jaar in een huurhuis houden? Het gat tussen het huur segment en de koopsector wordt veel te groot. Een interessanter voorstel lijkt mij egalisatie van het tarief waartegen afgetrokken kan worden (bijvoorbeeld iedereen met een koopwoning trekt af tegen box1 belastingtarief). Sociale maatregel, vermindert de impact op de woningmarkt en verhindert ook het probleem dat starters anders niet aan een eerste woning komen. Zo dat was even een flinke afwijking van het thema.

vanessa2
vanessa218 mrt. 2010 - 21:42

Ik begrijp er niets van, al die vreugde over Cohen. Wat is er gebeurd? Een jonge ambitieuze man wordt vervangen door een partijdinosaurus van een generatie ouder. In de SP gebeurt hetzelfde, een vlotte Agnes Kant wordt vervangen door een politieke Fred Flintstone. Ik zou het graag horen op welke visionaire acties Cohen zich kan beroepen, maar ik herinner me er uit al die jaren niet eentje. Als we van links iets willen verbeteren aan de huidige situatie, zullen we er echt eens achter moeten komen hoe we al die LPF-ers, PVV-ers en Leefbaren gekweekt hebben, want het is ons falen dat die er zijn. Cohen is nu juist een exponent van de generatie die blindelings de oorzaak hiervan geweest is en voor alles blind is voor de oplossingen die nu nodig zijn. Ook missen ze de denkwijze die daar nu voor nodig is. Maar nee, we gaan de boel weer bij elkaar houden. Sire, "de boel'' bestaat niet meer, dat is nu juist het probleem.

2 Reacties
karuna2
karuna218 mrt. 2010 - 21:42

Het lijkt me veel te ver gaan om de verantwoordelijkheid voor de LPF'ers enz alleen bij de Nederlandse politiek te leggen. Natuurlijk heeft de politiek invloed op hoe slecht of goed het in Nederland gaat. Maar veel is ook een gevolg wat wij noemen: de vooruitgang. De rechten van de mens zijn een geweldige vooruitgang. Maar ze betekenen natuurlijk meer dan alleen maar 'mijn rechten'. Het maakt ook dat anderen van onze welvaart willen mee eten. Geef ze eens ongelijk. Democratie is een vooruitgang. Maar ook dat heeft een betekenis. Dat betekent dat er geprobeerd wordt voor iedereen een zo goed mogelijk bestaan mogelijk te maken. Voor iedereen dus, gelijkheidsbeginsel. Dat lijkt alleen maar makkelijk, maar is hartstikke moeilijk. Dan hebben we nog de techniek. Die staat voor niets. Ik krijg dagelijks over me heen wat er voor ellende in de hele wereld gebeurt. Dat heeft heus een effect. Dat voelt onveilig. Dat maakt toch echt dat ik EXTRA wil dat mijn directe omgeving zo veilig mogelijk voelt. Daarbij, de techniek waar wij zo van profiteren maakt ook dat iedereen naar ons kan komen. Dan hebben we nog het wijdverbreide 'meer, meer en nog eens meer' fenomeen. Wat de techniek en de globalisering alleen maar aanjaagt. Enz, enz. Allemaal zaken waar de politiek geen invloed op heeft maar waar het binnen moet functioneren. De meest werkelijke reden van de onvrede is dat we onze 'vooruitgang' niet bij kunnen houden. Emotioneel gezien en anderszins.

WillemdeGroot
WillemdeGroot18 mrt. 2010 - 21:42

Goh, wat een kreten, Vanessa. Al die figuren interesseren me niets: Cohen, Wilders, Balkenende, Rutte, Rouvoet, etc. Waar het om gaat, HOORT TE GAAN, is datgene waar zij voor staan: hun partijprogramma. Maar ja....

[verwijderd]
[verwijderd]18 mrt. 2010 - 21:42

Kennelijk ben ik de enige die het monstrom ziet naderen. Cohen haalt geen zetels weg bij het CDA. In tegendeel die groeit zelfs. Wel opvallend dat bij de Hond de VVD 1 zetel groeit en bij Synovate 2 zetels daalt. Sowieso liggen die peilingen gigantisch uit elkaar. En toch Call me a cynic Ben ik er heilig van overtuigd dat de 3 grootste partijen gaan regeren. CDA-VVD-PvdA Ik lees hier veel geluiden over Paars PvdA-VVD-D'66-Groen Links (Nu 79 zetels) of centrum links PvdA-CDA-D'66 (76 zetels) Maar kennelijk ziet niemand het zo gevreesde monstrom PvdA-CDA-VVD (81 zetels) Het CDA houdt van VVD Wanneer die twee partijen stiekem een deal sluiten dan heeft de PvdA niks te willen. De bal ligt m.i. volledig bij de VVD en CDA Daar komt nog bij Hoe groter de PvdA hoe kleiner Groen Links en D'66 Iedereen juist terecht dat Wilders een beetje zakt (1 zetel naar 23 zetels) Maar Wilders is niet van belang die zal nooit mee regeren. Tegelijkertijd is de SP weggevaagd, wordt Groen Links klein gehouden en dondert D'66 in elkaar. Ik denk dat heel veel mensen diep en diep teleurgesteld gaan worden. Of er moet nu plotsklaps beweging komen in het electoraat die er voor zorg gaat dragen dat Links in gaat breken op rechts.

2 Reacties
vaclavklaus
vaclavklaus18 mrt. 2010 - 21:42

Ja, daar kan iets in zitten... al is het de vraag hoe graag CDA graat regeren als zij zo fors verliezen. Misschien gokken zij dan dat 4 jaar paars groei voor CDA zal betekenen. Het is nu eigenlijk allemaal te voorbarig. Hopelijk verliest PVV meer van haar glans... misschien gaat het doordringen dat Wilders voor afschaffing van het minimumloon was (of is???), voor versoepeling van ontslagrecht was en voor de vlak tax is (of was???). In elk geval vanuit het perspectief van een niet veel verdiende burger die in een "pracht", "kracht" of "vogelaar"wijk woont niet echt een verstandige keuze vanuit financieel perspectief.

Rondeboer
Rondeboer18 mrt. 2010 - 21:42

Ik denk dat heel veel mensen diep en diep teleurgesteld gaan worden. Dan hebben ze zichzelf een rad voor de ogen gedraaid. Van SP tm D66 zijn de afgelopen jaren gezamenlijk nooit boven de 70 zetels geweest in de peilingen. Dat betekent dat of de VVD of het CDA nodig is, mocht de boeg over links gaan.

vogelvlucht22
vogelvlucht2218 mrt. 2010 - 21:42

Alles is goed, zolang PVV maar verdwijnt

1 Reactie
damrov
damrov18 mrt. 2010 - 21:42

dan zullen eerst een aantal grote problemen in de samenleving hard aangepakt moeten worden. Daar acht ik Cohen niet toe in staat. Als de PvdA gaat regeren zal de pvv op de lange termijn alleen maar groeien.

doeidoei
doeidoei18 mrt. 2010 - 21:42

Ik voorspel de PVDA een nog veel zonniger toekomst wanneer deze lijn - van vertrouweling van de heer Wouter Bos - de partijlijn zou worden. (http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/260970/CPBdirecteur-Teulings-Immigratieverdragen-omzeilen.htm)

2 Reacties
fjacobse
fjacobse18 mrt. 2010 - 21:42

1600 Slag bij nieuwpoort 19 maart 2010 Prominent PvdA'er erkent gelijk van Wilders.* Een van de belangrijkste regeringsadviseurs zegt hardop wat Wilders al jaren hardop zegt. Weer een reden minder om op de PVV te stemmen.

geejeehaa
geejeehaa18 mrt. 2010 - 21:42

Voor Coen Teulings heb ik altijd veel respect gehad. Zeer slimme man, op jonge leeftijd al hoogleraar. Maar eerlijk gezegd trapt hij hier wel een enorme open deur in. Natuurlijk kan de Nederlandse samenleving de (uitkerings)druk van grote groepen kansarme immigranten niet aan. Het is de vraag of Cohen luistert naar Teulings.