Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Hoe lang nog?

Boris Johnson verder in het nauw: kabinet loopt leeg, ministers vragen premier af te treden
Joop

Verzet tegen linkse docenten: tips voor jonge aanhangers van Baudet

  •  
20-06-2018
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
19317636780_76fa92e473_z
Argumenten zijn volgens de meeste studenten het enige aanvaardbare strijdmiddel
De jongerenorganisatie van het Forum voor Democratie komt bijeen op het Circuit in Zandvoort. Hoofdspreker is prof. dr. Paul Cliteur. Hij behandelt het thema ‘Kom in verzet tegen je docenten.’ Een en ander wordt door dr. Thierry Baudet in een tweet verduidelijkt: bedoeld wordt hier linkse docenten. Omdat ik de kwaadste niet ben, heb ik nu vast enige tips die zeker van pas komen als het erom gaat deze linkse docenten het leven zuur te maken.
De eenvoudigste tactiek is natuurlijk onwelgevallige persoonlijkheden op de katheder het spreken onmogelijk te maken. Of om ze zo te beledigen dat ze het verder verdommen om nog in een collegezaal te verschijnen. Dit hebben linkse studenten in de jaren zestig gedaan met de professoren Arie den Hollander  en Hans Daudt. De kritiek op beide hoogleraren leek overigens als twee druppels water op wat de ‘linkse’ docenten nu te horen krijgen. Hun colleges waren bevooroordeeld en zij weigerden door de studenten van die dagen bewonderde stromingen en auteurs te behandelen. Er was in die jaren een soort herontdekking van Marx en het Marxisme gaande en activistische studenten wilden dat die benadering meer ruimte kreeg op de universiteit.
Argumenten De meest radicale onder hen waren in toon, stijl, gedrag en garderobe net Yernaz Ramausarting, die wil dat in de collegezalen het woord van Ayn Rand wordt verkondigd. Met háár maakte ik al in de jaren zeventig van de vorige eeuw kennis omdat een buurman op de studentenflat aan de Cleyndertweg in Amsterdam-Noord stukgelezen paperbackuitgaven van haar boeken bewaarde alsof het goudstaven waren. Die romans, daar was geen doorkomen aan, maar ze schreef heldere essays. Het leek wel of ze een foto had gemaakt van haar geboorteland, de Sovjet Unie, en dat in negatief had afgedrukt. Ze schetste een maatschappijmodel waarin iedereen alles mocht en de staat eigenlijk alleen het particulier bezit beschermde. Al het overige – letterlijk – liet Rand aan de markt over en het vrije spel der maatschappelijke krachten. Wie er anders over dacht, hield alleen maar de menselijke vooruitgang tegen. Diezelfde redenering trof ik in mijn studententijd aan bij strenge marxisten. Zij dachten ook dat zij de vooruitgang bespoedigden terwijl iedereen met andere denkbeelden die tegen probeerde te houden.
Ik dwaal af. Ik kom terug op het oorspronkelijke thema: hoe kom je in verzet tegen (linkse) docenten? Wegtreiteren kan lukken maar alleen als het gaat om gehate docenten met weinig sociale intelligentie. Dan nog is een tweede voorwaarde dat de decanen, de collega´s en de colleges van bestuur te laf zijn om een beschermende ring  om de links bevonden steen des aanstoots te vormen. Ook moet een grote meerderheid van de studenten je in ieder geval laten begaan. Zij hebben de neiging dat niet te doen omdat in het hoger onderwijs de zogenaamde academische vrijheid nog iets betekent: iedereen mag doceren wat hij of zij wil. Je wijkt alleen voor argumenten en argumenten zijn volgens de meeste studenten – toen en nu – het enige aanvaardbare strijdmiddel. Kijk maar naar de academische promotie: de plechtigheid is gebaseerd op de uitwisseling van argumenten.
Inhoudelijk Duik dus in de boeken. Doorgrond de methodologie van de gewraakte docent. Analyseer de colleges. Stel vast waar hij wetenschappelijke steken laat vallen. Definieer ze. Laat zien waarom jouw methodologie superieur is en tot betere resultaten leidt. Op deze manier raak je natuurlijk in debat met de linkse docenten en je hebt kans dat ze weerwerk bieden. Dat moet je op een inhoudelijke manier kunnen overklassen. Anders wordt hun gelijk bevestigd. Universiteiten functioneren zo ongeveer sinds de middeleeuwen.
Het gaat niet aan om docenten lastig te vallen als zij zich een sneer veroorloven aan het adres van dr. Baudet of de heer Wilders. De boog kan niet altijd gespannen zijn en je mag op de katheder best laten zien waar je in het politieke, maatschappelijke of religieuze spectrum staat. Een afgedwongen neutraliteit, een opgelegde grijsheid, maakt het alleen maar moeilijker om een docent werkelijk te leren kennen. Kijk naar het idool prof. dr. Paul Cliteur. Deze hoogleraar heeft een glashelder politiek profiel. Dit geldt ook voor zijn geestverwant prof. dr. Afsin Elian of prof. dr. Andreas Kinneging, die destijds Rutger Castricum bij de strot greep om er zeker van te zijn dat deze hem goed begreep.
19317635710_2fa700049a_z
Dus niet met insinuaties werken. Dat doe je maar als je stemmen werft voor de gemeenteraad. Ook het actie voeren voor een Berufsverbot zal niet met succes bekroond worden zolang Nederland geen bewind van Poolse of Hongaarse snit kent.
Kortom: verzet tegen linkse docenten vereist veel inspanning en is een zaak van lange adem. Het betekent veel lezen, veel studeren, veel schrijven. Het kost nu eenmaal tijd om zelf geleerde te worden. Helaas, er zit niets anders op. Als je een agitator bent in het diepst van je gedachten, hoor je op straat thuis en niet in de collegezaal. Maar de beloning is groot: als je goed je best doet, mag je die linkse docent opvolgen als hij of zij met emeritaat gaat.
Word je eindelijk serieus genomen.
Cc-foto: Yvonnep
Noot van de redactie: dit opiniestuk is een reactie op deze oproep  van Thierry Baudet.

Meer over:

opinie, onderwijs

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (27)

Satya
Satya21 jun. 2018 - 9:06

Het is voor veel mensen duidelijk lang geleden dat ze hoger onderwijs hebben gevolgd.

2 Reacties
HM van der Meulen
HM van der Meulen21 jun. 2018 - 12:51

Of er niet voor in aanmerking kwamen: zo raakte ik onlangs nog in discussie met iemand die weigerde in te zien dat het handhaven van de openbare orde (door de overheid) altijd op geweld is gebaseerd. Dat heeft vaak als merkwaardige -maar logische- consequentie, dat demonstranten in Rusland opkomen voor hun burgerlijke vrijheden, terwijl het bij ons "relschoppers" zijn, terwijl je aan de beelden duidelijk kunt zien dat de overheid hier meer geweld gebruikt en de straffen die hier worden uitgedeeld veelal hoger zijn. "When in all the nations of the world the rule of law is the darling of the leaders and the plague of the people, we ought to begin to recognize this. We have to transcend these national boundaries in our thinking. Nixon and Brezhnev have much more in common with one another than - we have with Nixon. J. Edgar Hoover has far more in common with the head of the Soviet secret police than he has with us. It's the international dedication to law and order that binds the leaders of all countries in a comradely bond." - http://www.informationclearinghouse.info/article36950.htm Als het engels voldoende beheerst moet je toch de volledige tekst eens lezen. Voor mensen die hoger onderwijs hebben genoten kan dat toch geen probleem zijn.

Karingin
Karingin21 jun. 2018 - 14:19

Hoger onderwijs is helaas ook geen garantie voor een redelijke discussie. Zo'n Baudet kraamt echt de grootst mogelijk onzin uit in vaak incoherente zinnen. En die vertaalt ie in het Latijn en denkt dat ie dan slim overkomt hahaha....

Paul250371
Paul25037121 jun. 2018 - 3:48

http://www.grutjes.nl/2018/05/sherry-baguette Het links onderwijs moet deze column verplicht op scholen onderwijzen.

1 Reactie
Karingin
Karingin21 jun. 2018 - 14:16

Had 'm al gelezen. Hilarisch!

Flip van Veen
Flip van Veen20 jun. 2018 - 23:13

Hopelijk gaan die jongeren zich niet helemaal verliezen in rationele maar volstrekt onrealistische ideologieën. De toekomst is aan de jeugd, maar als die zich op dezelfde manier ontwikkeld als de linkse studenten uit de jaren 60, dan zijn we net zo ver van huis.

1 Reactie
HM van der Meulen
HM van der Meulen21 jun. 2018 - 11:28

Je zou bijna denken dat de opwarming van de aard, de plastic soep en de kredietcrisis te danken hebben aan die linkse studenten uit de jaren 60.

Ecclesia
Ecclesia20 jun. 2018 - 17:06

Haha, wat een geweldige manier om die rechtse studenten op een dwaalspoor te zetten! Laat ze jarenlang voor niets argumenten bedenken, onderzoek doen, waarbij het onvermijdelijke resultaat alsnog is dat deze zowel door de linkse professor als linkse mede studenten op hun plaats worden gezet.

1 Reactie
HM van der Meulen
HM van der Meulen20 jun. 2018 - 19:08

"wat een geweldige manier om die rechtse studenten op een dwaalspoor te zetten!" Ja, ik moest er ook om lachen, -goede vondst.

Absconditus
Absconditus20 jun. 2018 - 16:52

@Han Behoudens dan uw zinssnede '', zolang Nederland geen bewind van Poolse of Hongaarse snit kent.'' heb ik het sterke vermoeden dat Baudet uw betoog zal onderschrijven.

3 Reacties
HM van der Meulen
HM van der Meulen20 jun. 2018 - 18:33

En waar is dat vermoeden op gebaseerd?

Absconditus
Absconditus20 jun. 2018 - 18:42

@HM Op wat ik van hem heb gelezen en tot nu in de TK heb gehoord.

Karingin
Karingin20 jun. 2018 - 21:05

Dat zou betekenen dat zowel hij als jij de teneur van het stuk niet begrepen hebben. Maar dat verbaast me nix.

Rosenkrantz
Rosenkrantz20 jun. 2018 - 16:48

"Kortom: verzet tegen linkse docenten vereist veel inspanning en is een zaak van lange adem. Het betekent veel lezen, veel studeren, veel schrijven. Het kost nu eenmaal tijd om zelf geleerde te worden." Wat een ijdele trots blijkt hieruit. Ijdele oftewel lege trots want niet gebaseerd op werkelijke ervaren prestaties. De linkse docent is niet zo onderlegd en bekwaam als het erop aankomt de stellingen te verdedigen.

11 Reacties
HM van der Meulen
HM van der Meulen20 jun. 2018 - 18:18

"De linkse docent is niet zo onderlegd en bekwaam als het erop aankomt de stellingen te verdedigen" Nou, wees blij, dan heb je natuurlijk een makkie. Maar dan zul je wel wat meer moeten laten zien dan het oppoetsen van je eigen veren, want dat werkt alleen maar op de lachspieren

Rosenkrantz
Rosenkrantz20 jun. 2018 - 18:26

Met wat meer argumenten, en ook van anderen dan, want die opgepoetste veren die ijdele leegheid zouden verhullen heb ik niet nodig. "De vreugde die ontstaat door iemands voorstelling van zijn eigen macht en bekwaamheid, is de opgetogen stemming die we trots noemen. Als deze gegrond is op ervaring en op het verrichten van daden, is er geen verschil met zelfvertrouwen. Maar als zij het gevolg is van het gevlei van anderen, of als iemand zich voorstelt dat hij tot grote daden in staat is louter om van deze gedachte te genieten, dan spreekt men van ijdelheid. Want een gegrond zelfvertrouwen zet mensen aan tot daden; een macht die alleen in iemands verbeelding bestaat doet dit echter niet, zodat zij terecht ijdel wordt genoemd." Thomas Hobbes (filosoof) Werk: leviathan (1651) Die ijdele en dus meestal lege of te lege trots door vleierij is tegenwoordig in de jeugdcultuur van de social media overheersend en daarmee ook door docenten in het onderwijs een veel te veel voorkomend middel die ten bate van welwillendheid bij te gelijke relaties tussen docent en leerling de nodige eerlijke beoordelingen verdringt. "Lof is een geraffineerde, heimelijk en nauwverholen vorm van vleierij, die gever en ontvanger elk op hun eigen manier bevrediging schenkt." La Rochefoucauld - 17e eeuws schrijver Dat zie je tegenwoordig op scholen te vaak omdat docenten te veel of te vaak in omgang van gelijkheid omgaan met de huidig zo mondige leerlingen om ze handelbaar te houden, en er anders wel door onderwijskundige bevliegingen van bovenaf toe gedwongen worden. Het is echter in een relatie waar docenten eken eerlijke, sturende, en daarmee stimulerende beoordeling vanuit een intellectuele deskundigheid op het gegeven vak gebaseerde kennis moeten kunnen geven, en dus ook niet vanuit de persoonlijke (vaak linkse) politieke overtuiging, nodig dat deze zaken goed gescheiden blijven zodat de superieure positie ook geldend is.

HM van der Meulen
HM van der Meulen20 jun. 2018 - 19:06

Dat je geen hoge pet op hebt van de hedendaagse docenten was al duidelijk. Die mening hoef je niet op barokke wijze te versieren met allerlei citaten die de schijn moeten wekken dat we met een erudiet persoon te maken hebben.Aangezien we hier allemaal internet hebben hoef je die tekst maar op te zoeken met Google om te weten hoe je dat soort wijsheden bijeen sprokkelt. Om dit soort meningen te onderbouwen zul je met meer moeten komen dan wat copy/paste werk om de schone schijn te wekken dat je niet met opgepoetste veren die ijdele leegheid zou verhullen.

Karingin
Karingin20 jun. 2018 - 21:04

Ten eerste zal een goede docent, links of rechts, zijn politieke voorkeuren niet meewegen in het beoordelen van werk. Hij hoeft zijn stellingen dus ook niet te verdedigen want die spelen in principe geen rol, behalve in een eventueel debat maar dat vindt meestal plaats tussen leerlingen. Ten tweede, als er zoveel meer linkse als rechtse docenten zijn, hoe komt dat dan? Rechtse mensen hebben gewoon geen zin om voor de klas te staan. Te weinig geld, te weinig status, teveel linkse hobbygedoe, buitenschoolse activiteiten zoals theater maken en leuke schooluitjes. @HM: Hij heeft zich op aanraden van de treitervlogger natuurlijk verdiept in de klassieke filosofen. Verplichte kost voor zijn achterban! En alleen nog Wagner en Beethoven luisteren natuurlijk.

Rosenkrantz
Rosenkrantz20 jun. 2018 - 22:52

@HM Zoals u reageert is illustratief voor de door mij gegeven duidelijke argumenten die ondersteunend vergezeld gaan van zeer passende op basis van mijn parate kennis voorhanden zijnde quotes. U reageert kortom als de mondige maar ijdele leerling op gratis aangeboden goede kennis. Al had u natuurlijk ook inhoudelijk argumenterend kunnen repliceren ipv door alleen maar oppervlakkig negatief te reageren. Maar u bevestigt dus mijn punt. @Karingin Als u goed leest ziet u dat ik in mijn reactie hier niet beweerde dat linkse docenten leerlingen mede uit links-ideologische opvattingen beoordelen. Ik schreef dat het zo moet kunnen zijn dat docenten "een eerlijke, sturende, en daarmee stimulerende beoordeling vanuit een intellectuele deskundigheid op het vak gebaseerde kennis moeten kunnen geven". En daarnaast "dus ook niet vanuit de persoonlijke (vaak linkse) politieke overtuiging. Het is "nodig dat deze zaken goed gescheiden blijven zodat de superieure positie ook geldig is." Dus niet om handelbaarheid te bewerkstelligen bij mondige maar vaak ijdele (door teveel vleierij van te leeg trotse) leerlingen deze teveel willen paaien en daarbij met de maatschappelijke en onderwijskundig modernistische inflatie van gezagsverhoudingen daarmee ook de intellectuele superoriteit verliezen.

Piet de Geus
Piet de Geus20 jun. 2018 - 23:14

"Aangezien we hier allemaal internet hebben hoef je die tekst maar op te zoeken met Google om te weten hoe je dat soort wijsheden bijeen sprokkelt." En hoe zoek je precies een tekst met Google op als je geen benul hebt waarnaar je op zoek bent? Google is vooral erg goed in het opzoeken van wat je al weet. Weet je niks, dan zal Google je ook niks wijzer maken.

Applonia van Rapengaar
Applonia van Rapengaar21 jun. 2018 - 6:15

Rosenkrantz, Alle zinnen die je zelf hebt geschreven, kloppen grammaticaal niet, bevatten geen argumenten en zijn slechts holle parafrasen van je citaten, die overigens ook nogal off topic zijn en je stelling niet bewijzen. Waarom heb je citaten nodig, terwijl je ook gewoon argumenten zou kunnen geven voor je stelling dat "de linkse docent niet zo onderlegd en bekwaam is als het erop aankomt de stellingen te verdedigen"? Welk percentage van de docenten is volgens jou links en hoe weet je dat en hoe heb je vastgesteld dat "de linkse docent" niet zo onderlegd en bekwaam is in het verdedigen van stellingen? Is daar onderzoek naar gedaan en zo ja, kun je dat dan citeren? Of is jouw stelling niks anders dan de lachwekkende stemmingmakerij waarvoor Van der Horst nu juist waarschuwt? Zoals Ralph Waldo Emerson al zei: "Ik haat citaten, wees gewoon jezelf."

Verwijdert
Verwijdert21 jun. 2018 - 7:01

Karingin 20 juni 2018 at 23:04 "Ten eerste zal een goede docent, links of rechts, zijn politieke voorkeuren niet meewegen in het beoordelen van werk. Hij hoeft zijn stellingen dus ook niet te verdedigen want die spelen in principe geen rol," Precies dit. Het is kansloos om tegen "linkse" of "rechtse" docenten in verzet te komen. Daarmee leg je de focus alleen maar op iets (politieke voorkeur) wat geen enkele invloed zou moeten hebben op de uitoefening van zijn of haar beroep. Overigens had ik een radicaal linkse docent voor maatschappijleer. Enkele keren opgepakt omdat hij op vliegbasissen zat rond te neuzen op zoek naar mijnen en raketten e.d. En bond zich geregeld aan bomen uit protest tegen de opslag van wapens. Ik als "rechts" persoon vond dit eerder een aanwinst dan een verlies. Kon altijd prima met deze man debateren en je steekt ook nog eens iets op van hoe anderen naar bepaalde zaken kijken.

HM van der Meulen
HM van der Meulen21 jun. 2018 - 11:51

Als de tekst opzoekt me Google, dan zul je zien dat hij gekopieerd is uit het NRC van 25 mei 2018 uit een artikel van de filosoof Coen Simon - https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/25/wat-heb-je-eraan-om-trots-te-zijn-a1603973 Tenzij Rosenkranz Coen Simon is, maakt hij zich dus bovendien schuldig aan een vorm van plagiaat

HM van der Meulen
HM van der Meulen21 jun. 2018 - 12:20

Piet de Geus - Zo moeilijk s dat natuurlijk niet. Geesteman heeft daar ook een handje van: die leende ergens een tekst vandaan door gewoon "Bakunin" te googelen. Een van de problemen is dat de moderatie de plagiaatplegers in bescherming neemt, door in dat soort gevallen gewoon niet toe te staan de heren te ontmaskeren door middel van een link. In werkelijkheid zijn ze dol op dom-rechts, want je hoeft maar "Wilders" of "Baudet" te schrijven en je bent verzekerd van een veelvoud aan lezers en tientallen reacties extra. Dat is gewoon het "verdienmodel".

Karingin
Karingin21 jun. 2018 - 14:15

Applonia: Haha well said. Maar dat is een typisch rechtse manier van discussiëren. Wollige lange zinnen die niets zeggen, herhaling van hetzelfde, de echte vraag ontwijken en o ja, het eerder gezegde is altijd verkeerd geïnterpreteerd. Terwijl hij inderdaad gewoon zegt dat er een probleem is met linkse docenten die vanuit hun overtuiging kinderen indoctrineren. HM: Ach ik vind dat niet erg. De meeste rechtse trollen kramen onzin uit en zijn makkelijk onderuit te halen. Dat zien ze zelf meestal niet in, maar dat maakt het dan weer grappig. Het houdt de discussie ook een beetje levendig. Alleen maar gelijkgezinden wordt snel saai.

kalmpjes
kalmpjes20 jun. 2018 - 16:43

Docenten met een uitgesproken politieke mening zijn het probleem niet, het wordt pas een probleem wanneer de docenten in kwestie hun politieke mening sturend laten zijn bij de beoordeling van het schoolwerk. In ieder geval voor middelbare scholen. Waar het hier ook grotendeels over lijkt te gaan. Als je dit verschijnsel in het W.O. tegen komt dan zijn er twee opties; 1. Je hebt je niet goed geïnformeerd voor je je inschreef, er zijn heel duidelijke politieke tendensen bij de verschillende richtingen / instituten. Achteraf hierover klagen is vooral heel dom. 2. Je bent een 'safe space' kindje. Tijd om uit die luier te groeien en op een respectvolle en beargumenteerde manier je mening te ventileren en accepteren dat er mensen rondlopen die anders over zaken denken. Tja, ik ben ze genoeg tegen gekomen, universitaire docenten met volledig tegenovergestelde politieke opinies en die dat ook uitgebreid lieten weten. Dat je werk er anders door beoordeeld zou worden is alleen volledig ongehoord. Ik heb meer dan genoeg andere klachten over docenten gehoord en zelf gehad, maar dit is volledig nieuw voor mij en eerlijk gezegd ronduit ongeloofwaardig.

Willem D2
Willem D220 jun. 2018 - 16:07

Leuk stuk Han. Als rechtse rakker altijd geërgerd aan die linkse docenten, maar gelukkig werden mijn opiniestukken beoordeeld op de wijze van argumenteren en niet op de stelling die ik poneerde. Deze was uiteraard volledig tegengesteld aan die van de docent. Zolang student en docent daar goed mee omgaan houd het de geesten van beide partijen scherp. Dus dat betekent dat links de bijeenkomsten van FvD niet moet verstoren en rechts niet moet gaan roepen om Berufsverboten.