Raymond Heijboer aarzelde drie weken geleden geen moment toen hij in Barendrecht een auto in een vijver zag belanden. Hij sprong het water in en wist de automobiliste veilig aan de kant te krijgen. Zijn mobiele telefoon overleefde de reddingsactie echter niet, maar de verzekeringsmaatschappij van het slachtoffer weigert nu de schade te vergoeden.
Heijboer dacht even niet aan zijn telefoon toen hij voor hem een auto de vijver in het midden van een rotonde zag rijden. Hij trapte direct op de rem, stak de drukke weg over en dook de auto achterna. ‘De druk van het water op de deur was enorm. Het kostte me heel veel kracht om die open te krijgen. De auto stroomde in een paar seconden vol water en zakte weg. Ik kreeg de dame er net op tijd uit,’ vertelde hij. Later ontdekte hij dat de telefoon die hij in zijn zak had het niet meer deed.
De vrouw die te water was geraakt probeerde via haar verzekeraar ASR de telefoon te laten vergoeden. ASR wilde echter van niets weten. De afwijzing kwam met een nogal bijzondere motivering: ‘Ik zou vrijwillig in het water zijn gesprongen en daarom geen recht hebben op vergoeding,’ legt de heldhaftige Heijboer uit tegen RTV Rijnmond.
Nadat nieuwssite Barendrechtnu.nl en RTV Rijnmond aandacht aan de zaak besteedden, krabbelde ASR terug. Een heel klein beetje. In plaats van niets uit te keren, lieten ze weten de dagwaarde wel te willen vergoeden. Als tegemoetkoming. Daar heeft Heijboer weinig aan: ‘De telefoon is al twee jaar oud en officieel niet heel veel meer waard. Ik hoop dat ASR uit coulance alsnog over de brug komt met een nieuwe telefoon.’
Voor ASR lijkt met het vergoeden van de dagwaarde de kous echter wel af. Een woordvoerder laat weten: ‘Wat ons betreft is er nooit onduidelijkheid geweest over wel of geen vergoeding van de schade. Er is namelijk gewoon dekking op de aansprakelijkheidsverzekering.’
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief van de Joop redactie die binnenkort van start gaat. Wekelijks ontvang je de beste artikelen, opinies en aanraders in je inbox.