Nog niet alle leraren zijn gevaccineerd. Maar de leraren van 50+ en de leraren met een kwetsbare gezondheid wel. En aangezien de kans op overlijden bij mensen onder de 50 in goede gezondheid nihil is en de kans op besmetting in de huidige situatie ook nog eens zeer beperkt is is het risico voor de leerkrachten verwaarloosbaar en het feit dat leerlingen weer naar school kunnen en contacten kunnen hebben is volgens de deskundigen heel positief. Deze docent is faalangstreductie docent. Misschien verbreden naar angstreductie en in de leraren kamer met de leraren Wiskunde A eens spreken over kansberekening? Lijkt me een acceptabel risico en opwegen tegen de baten dus een prima besluit. Geen reden voor paniekzaaien of emotionele betogen.
@Jozias, op de scholen waar ik werk zijn nog maar weinig leerkrachten gevaccineerd. Een aantal 50+ers heeft al wel één prik gehad, maar nog niet twee. Dus je bewering dat alle 50+ers gevaccineerd zijn klopt niet. Laat dat nou de reden zijn dat veel VO leerkrachten het raar vinden dat de scholen voor zo'n korte periode open moeten.
@Peter Iedere 50+ 'er heeft de kans gehad zich minimaal 1 keer te laten vaccineren. De jonge was vandaag aan de beurt en die komt uit 1977. Die ene vaccinatie vraagt al in belangrijke mate bij aan de bescherming. Leerkrachten in het PO en tal van andere sectoren zijn toch ook gewoon aan het werk. De sportscholen stappen zelfs naar de rechter om binnen weer groepslessen te mogen geven. De kans op overlijden als gevolg van Corona voor leerkrachten onder de 50 is op dit moment verwaarloosbaar klein. Dus waarom deze bangmakerij alsof de leerkrachten een bijna zekere dood tegemoet gaan als ze scholen weer volledig open gaan?. En dat het een korte periode is is voor deze leerkrachten dan toch positief?
@Jozias, ik ben 51 en al gevaccineerd, maar dat is omdat mijn vriendin in een gezondheidscentrum werkt en er vaccins over waren. Afgelopen vrijdag (dus een week geleden) kreeg ik pas mijn oproep voor de eerste prik. Daar hoefde ik geen gebruik van te maken, maar ik denk niet dat ik binnen een week al terecht had gekund. Dus ik blijf je bewering dat de meeste leerkrachten al gevaccineerd zijn bestrijden. En ja, als het allemaal zo onschuldig is, zoals jij beweert, waarom al die voorzorgsmaatregelen? Dan was dat toch ook allemaal overbodig geweest?
@Jozias Leraren, net andere mensen die overal waar gewerkt wordt of anderszins verkeer is, hebben een zorg gebaseerd op rede zoals bevestigd door RIVM, OMT, en de meeste wetenschappers die er verstand van hebben wereldwijd, die maakt dat men wil voorkomen besmet te raken. Er is wanneer men, zoals verder iedereen die werkt, niet een aantal bekende voorzorgsmaatregelen in acht kan worden genomen een serieus risico besmet te raken. Dan gaat het bij dat serieuze te vermijden risico niet eens om een overlijdensrisico om genoeg reden te hebben wat jij als enige noemt. Schadelijke complicaties, langdurige en misschien blijvende gevolgen, maar ook het risico om derden met een verhoogde kans op ernstige gevolgen te besmetten is genoeg reden om niet gedwongen in omstandigheden te moeten werken waar ieder ander met werk niet mee te maken krijgt.
@ad Er zijn tig beroepen waar men met een vergelijkbaar risico te maken heeft. Leraren hebben het idee 0 risico te willen lopen. 0 risico bestaat niet.
@Jozias, kom eens met een voorbeeld waarbij je met 28-32 mensen in een ruimte van minder dan 50m2 bij elkaar zit, voor je werk. Tig beroepen zeg je, dus je zult genoeg voorbeelden hebben.
Als de reacties onder dit stuk representatief zijn, dan is het met het respect voor de professionaliteit van lertaren droevig gesteld. Wij gooien het kwartje en jij hebt maar te dansen. Dat is een beetje een korte samenvatting van de meeste recties. Net als het zorgpersoneel kunnen de leraren het uitzoeken. Misschien wordt het tijd dat zij de samenleving met gelijke munt terug betalen.
‘Misschien wordt het tijd dat zij de samenleving met gelijke munt terug betalen’. Gelijke munt? Leg uit Han.
Ach.... dat is een wat zure reactie Han. Het gaat mij in ieder geval niet om de vakprofessionaliteit, meer om de eigenwijIgheid. En laten we wel wezen: Toen er destijds veel geld - als injectie- voor t onderwijs beschikbaar kwam, 'verdween' het in allerlei zaken waar t niet direct voor bedoeld was, nog los van de grote reserves die sommige scholen sr op nahielden, ondanks hun geklaag.. Dat mag toch wel gezegd worden, of moet het halelujah worden , maar zeg dat dan op voorhand...
De verbreiding van kennis, wat emancipatorisch gezien natuurlijk goed is heeft tot daling van de status in het onderwijs geleid. Het is daarom niet zo vreemd dat leraren die werken met jonge kinderen van mening zijn dat hun arbeid even zwaar weegt als het werken met oudere pupillen van wie meer gevergd wordt. Er wordt niet langer naar verschil in vak-inhoudelijkheid gezien maar naar functie. Er was weinig protest .tegen. Bij gevolg van deze harmonisatie verlieten veel vak-inhoudelijke hoog gekwalificeerden het onderwijs. En het had gevolgen voor de opleidingen, het niveau daalde aantoonbaar teneinde meer onderwijsgevenden toe te laten. En de aanwas via de universiteiten nam enorm af. Het aantal mannen daalde waar hele sectoren feminiseerden. De Overheid wilde de status van het beroep verhogen en gaf daar ook heel veel geld aan uit, zonder dat het beoogde resultaat meteen zichtbaar werd. Het hele project stierf een zachte dood. Dat is uiteraard spijtig, maar de wal keerde het schip. Je constatering dat "het met de professionaliteit van leraren droevig gesteld is 'is ten dele juist. Pogingen om die droefenis om te buigen mislukten. Maar daarom blijven treuren is ook niet juist, er wordt nog steeds geroeid met de riemen die er zijn. En de zeeën gaan hoog. Dus mijn respect is er niet minder om geworden. De vrouwen die in duobaan onderwijs geven zijn kanjers. En de kleine meid die het altijd heeft over die lieve en leuke juf heeft groot gelijk. Ze heeft het zeer naar haar zin en dat was vroeger wel anders. Tijden veranderen, en andere tijden andere zeden. Als je niet bij machte bent een systeem te veranderen dan pas je je aan. Dat is de Wet van Darwin, want wie het niet doet dan ben je als die landschilpad en krijg je een skatebord onder gebonden.
@Buitenstaander. Misschien is het handig voor je om te weten dat dat geld dus ook niet in de zak van de leerkrachten terechtgekomen is. Als scholen reserves opbouwen, dan komt dat geld óók al niet in de zak van de leerkrachten. Dus ja, ik weet eigenlijk niet welk punt je wil maken als je het over 'geklaag' hebt. Misschien je even wat meer verdiepen in de materie voordat je (foute) conclusies trekt?
Ja hoor en het is de schuld van Arie Slob. Alsof hij in z'n eentje beslist heeft om de scholen weer open te doen. OMT heeft hier toch advies over gegeven?
Arie Slob kan helemaal niets beslissen, elke beslissing is de vrucht van een compromis. Compromisloosheid , dat vind je in dictaturen. Je bent ironisch, maar je ziet het wel juist. .
Als ik dit zo lees is, is het weer afschuiven naar de kop van jut (Slob). Als er overleg is geweest met de VO-raad, dan zijn scholen toch geraadpleegd? Dat de leden van het VO-raad niet (goed) overleggen met hun eigen achterban, daar zit toch meer het probleem? En je vraag: Waarom kon er bijvoorbeeld geen voorrang op de vaccinaties worden geregeld voor iedereen die werkzaam is in het onderwijs? Met wie bedoel je iedereen? Alle onderwijzers? Of ook administratief personeel dat haas geen contact heeft met leerlingen? Schooldirecteur? Mensen op ministerie van Onderwijs? Als je hierin een scheiding aan gaat brengen gaan andere groepen weer klagen.
@Guido Ik deel de mening dat voorrang verlenen aan teveel groepen leidt tot meer problemen dan het oplost, naast de praktische problemen. Maar even een klein ding : de VO-raad is niet een vereniging van leraren (werknemers), maar van scholen/schoolleiders (werkgevers). De leraren zijn daarmee niet de achterban van de VO-raad.
Als je iemand voorrang geeft is het hek van de dam. Ik heb dat mezelf afgeleerd. Als er nu iemand komt die salarisverhoging vraagt, zeg ik : nee, wacht maar tot het je beurt is. Je bent anders corrupt voor je er erg in hebt.
Het glas is halfvol bij deze docent. Ja het kon allemaal beter en het zou perfect zijn geweest als docenten voor opening van de scholen allemaal waren ingeent. Helaas pindakaas en nu wordt er een beroep gedaan op de scholen die voor een lastige taak staan om dit te realiseren. Is niet gemakkelijk maar dit is te regelen. Ik werk zelf met scholen en zie ook hoeveel inspanningen dit kost. In plaats van een klaagzang (met als uitsmijter "wat is de huidige waarde van het onderwijs als cruciaal beroep") had de schrijver kunnen benadrukken dat flexibiliteit en toewijding van docenten van grote waarde zijn om het onderwijs (in coronatijd) overeid te houden - en dat daar best wel meer waardering voor mag zijn. Kop op, wees blij dat er weer kinderen in de klas komen, je de kans weer hebt om je waarde voor de jongere generatie te laten zien, daar krijg je zelf ook meer energie van.
Ik heb gisteren pas de tweede prik gekregen en ik ben ouder dan 71 met ernstig onderliggende ziekte met een bijna zeker risico van dood bij infectie. Maar ik had de jonge onderwijzers voorrang moeten geven als ik dit lees. Ook wij hebben zo nu en dan hulp nodig van kinderen, die ook kinderen hebben. Als alles gegaan was zoals eerder afgesproken dan waren wij al lang en breed gevaccineerd geweest. Ook anderen lopen nl. extra risico door alle voorrang-claims en gemarchandeer van de overheid. Rustig afwachten dan breekt het lijntje niet en doe voorzichtig. Uw kinderen willen dat vast ook doen. We zijn er bijna.
Niemand zegt dat jij hen had moeten laten voorgaan . U had vooraan in de rij moeten staan toen de vaccinaties begonnen want dat klinkt zeer ernstig . Maar is het niet redelijk dat mensen die met andere mensen werken en niet anders kunnen (niet thuis kunnen blijven) dan een inenting krijgen. De regering zet de levens van mensen op het spel .https://nieuws.nl/algemeen/20201230/besmette-lerares-van-basisschool-bergschenhoek-overleden/
@Griezel, uit het artikel "Het is niet bekend of haar overlijden het gevolg is van het virus." Er zijn helaas veel te veel mensen gestorven aan Corona met allerlei beroepen. Er zijn (volgens mij) in verhouding niet meer onderwijzers gestorven dan mensen uit andere beroepsgroepen.
@griezel Iedereen in vitale beroepen voorrang. Iedereen met een medisch risico voorrang Iedereen boven de 50 voorrang Dan heb je zo’n 10 miljoen mensen met voorrang. Maar je zegt “regering zet levens van mensen op het spel”. Dat klopt, in vele beroepen. Dat doen alle werkgevers en mensen zelf ook. Hoe groot is de kans nu echt dat een leerkracht overlijd?
Labou: maak je niet druk. Bij jou zullen we er niet over beginnen. We zijn allang blij als er meer dan blabla uitkomt. Bijvoorbeeld: giro555? COVID? Verband? “Help! Ik niet snap”
Ik ben er overigens wel mee eens dat Slob zich erg weinig heeft laten zien, laat staan (altijd) van de goede kant. Ik denk overigens ook aan de leerlingen zelf bij mijn overwegingen.
@kouwe drukte: reactie niet ter zake doende en dus persoonlijk bedoeld aangezien ik hier nergens op gereageerd heb. Laat wél zien wat een miezerig mannetje je eigenlijk bent met je lijstjesmanie.
Arie is een mens, dus Arie doet wat mensen doen. Arie is de Messias niet. Dat er zo weinig leraren al een prik gehad hebben komt omdat de ouderen onder hen per eerste gelegenheid al vertrokken zijn. Je zou je bezig kunnen houden met de vraag waarom dat nou is gekomen? Wellicht omdat cruciaal en crucifix verwantschap hebben? Ik las iets over aanpassen aan de leerling en dat iemand zei: je moet niet op je hurken gaan zitten, maar rechtop staan. Vanuit die positie is het namelijk eenvoudige om aan verheffing te doen. .
Noem nou eens een minister, die het volgens de onderwijselite wel goed deed? En om het eenvoudig te houden: Dan elimineren we op voorhand die ministers die alleen maar voor extra geld zorgden, om de boel te sussen. Oftewel: Het is nooit goed, en als er dan een is met visie is het ook niks, want de heren en dames kunnen heel goed zelf bepalen hoe ze de oplossing moeten vinden...
Er is er geen één. Het beste weggekomen is nog Wim Deetman., maar die was dat ook van het CDA.
@Bouwman; doe maar niet. Deetman was van de HOS-wet en heeft zich daarmee ook erg populair gemaakt bij de Na-Hossers.
Grappig om conclusies te lezen van iemand die totaal geen idee heeft wat het is om in het onderwijs te werken. Ik loop sinds begin jaren '90 in het onderwijs rond en jij zult het niet geloven, maar het is gewoon zo dat in die 30 jaar er eigenlijk nooit een minister is geweest die echt iets betekend heeft voor het onderwijs. Misschien hadden die ministers de pech dat ze gedwongen werden om fors te bezuinigen en voor de bühne soms wat 'extra' geld uit mochten geven om de boel te sussen zoals jij smalend zegt. Feit is dat vaak vanuit het onderwijsveld vooraf al gezegd werd dat als er weer een nieuw plannetje gesmeed werd, het niet ging werken en dat vaak ook uitkwam. Volgens jou is er wel een minister met visie. Op wie doel je eigenlijk?
@Peterrr Op het Ministerie van OCW lopen ambtenaren rond die ook wat te doen moeten hebben. Deze bevlogen mensen bedenken steeds nieuwe onderwijsconcepten, het ene nog mooier dan het andere. Passend onderwijs, de tweede fase, het studiehuis etc. Maar in de praktijk blijken ze onwerkbaar.
Het ministerie zou zich bezig moeten houden met de randvoorwaarden en het toezicht via de inspectie. Niet met onderwijsconcepten.