Fusie kan direct tot grootste omroep leiden ... Telegraaf-media kandidaat
De Vereniging Veronica voert gesprekken met – kleine – publieke omroepen om via een fusie terug te keren in het publieke bestel. De vereniging, een overblijfsel van de commerciële omroep die van 1976 tot 1995 al eens deel uitmaakte van het publieke bestel, heeft 700.000 leden.
Drijvende kracht achter de gesprekken is Veronica-voorzitter Yoeri Albrecht, tevens directeur van het Amsterdamse debatcentrum De Balie.
Een terugkeer zou volgens hem ‘zo maar kunnen’. Met welke omroepen hij en het Veronica-bestuur in gesprek zijn, wil hij niet zeggen. “Sommige namen zijn waar, andere niet”, aldus Albrecht, sinds een jaar voorzitter van de vereniging, die tientallen miljoenen euro’s aan vermogen van de voormalige omroep beheert. Zo is Veronica via het bedrijf V-Ventures eigenaar van persbureau ANP, radiostation Kink FM en aandeelhouder in Sky Radio.
Veronica heeft een roemrucht verleden als het gaat om stunten met het omroepbestel. De illegale radiozender werd in 1976 een publieke omroep. In 1989 werd vanuit de organisatie RTL Veronique gestart, de eerste commerciële tv-zender. In 1995 trad Veronica uit het bestel en ging zelf commercieel. Kort daarop startte Veronica programmamaker Bart de Graaff BNN en veroverde met hulp van de commerciële omroep een plek in het bestel.
Als mogelijke kandidaten voor een fusie worden de publieke omroepen PowNed en WNL (beide opgezet door De Telegraaf) genoemd maar ook BNN. De vereniging Veronica geeft een omroepblad uit waarmee de abonnees ook direct lid zijn. Een fusie zou de nieuwe omroep daarmee qua ledenaantal meteen tot de grootste maken.