Industrie kampt met terugval ... Nieuwe trend: baardtransplantatie
De mannenbaard rukt op in de Westerse wereld. Zo zeer zelfs dat grote fabrikanten als Gilette met een forse terugval in de verkoop van scheerschuim en -mesjes kampen. Analisten voorspellen dat dit jaar scheermiddelen niet meer de best verkopende verzorgingsmiddelen voor mannen zullen zijn. Dat is nog nooit eerder vertoond.
Na decennia te zijn weggeschoren is de baard bezig met een onstuitbare opmars, constateert Time in een artikel. Zo is het geen taboe meer om met een (stoppel)baard op je werk te verschijnen, tooien begeerlijke mannen als Brad Pitt, George Clooney en David Beckham zich met gezichtsbegroeiing en is de baard populairder dan ooit onder muzikanten. Een analist van Euromonitor International stelt dat de dalende verkooptrend bij scheermiddelen nog wel enige tijd zal aanhouden “vanwege de werkloosheid en de populariteit van de stoppelbaard”. Ook al omdat scheermiddelen relatief erg duur zijn.
In Nederland verraste minister Plasterk recent met een baard. Maar al eerder stapten bijvoorbeeld Nico Dijkshoorn en Ronald Giphart over op de begroeide kin.
De baard is zo’n modeverschijnsel aan het worden dat het Farjo Hair Institute, dat als in 1996 als eerste een baardtransplantatie uitvoerde, een forse toename ziet van lichtbehaarde mannen die zich een designer stoppelbaard willen laten aanmeten. In 2012 werden 4500 transplantaties uitgevoerd, een groei van 13 procent.
Het lijkt een modegril maar misschien is het eerder andersom. Door de geschiedenis heen is de baard altijd populair geweest, met een relatief korte onderbreking in de 20e eeuw toen het gladgeschoren gezicht domineerde. Die tijd is nu wellicht weer voorbij.