Verkoop duurzaam voedsel weer gegroeid
• 04-06-2014
• leestijd 2 minuten
Stijging van meer dan tien procent … maar: hoe duurzaam is duurzaam voedsel?
De verkoop van duurzaam voedsel blijft stijgen. In 2013 steeg de omzet van voedsel dat dier- en milieuvriendelijk is geproduceerd met meer dan tien procent naar een totaal van 2,5 miljard euro.
In
Trouw spreekt Staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken van een positieve ontwikkeling. ‘We zijn er nog niet, maar het informeren van consumenten over duurzaam produceren werpt vruchten af. Mensen kiezen steeds bewuster wat zij op hun boodschappenlijstje zetten. Door deze positieve ontwikkeling is duurzaam voedsel met afstand de belangrijkste groeimarkt voor onze voedingssector.’
Vis, eieren en brood
De producten met keurmerk die in de lift zijn, zijn vooral duurzame vis en eieren. Inmiddels heeft een op de drie verkochte eieren of visproducten een duurzaam keurmerk. Ook de vraag naar biologisch brood en vlees groeit. De verkoop van vlees daalde, maar het vlees dat werd verkocht had vaker een duurzaam keurmerk.
De stijging was voornamelijk te zien in de omzet van supermarkten, waar 68 procent van de duurzame producten wordt verkocht. De uitgaven voor voedsel zonder duurzaam keurmerk daalden met ongeveer een procent.
Hoewel de groei een positieve ontwikkeling laat zien, zijn er ook kanttekeningen bij de resultaten te plaatsen. Het totale marktaandeel van duurzaam voedsel is in Nederland nu gestegen van 5,5 procent naar 6,1 procent. Dat betekent dus dat de overige 93,9 procent van het verkochte voedsel duur geen duurzaam keurmerk heeft.
Niet per definitie duurzaam
Bovendien betekent een duurzaam keurmerk niet automatisch dat het product daadwerkelijk duurzaam is. Neem het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Dat kent drie verschillende gradaties. Een stuk vlees met slechts één ster zegt weinig over de duurzaamheid van het vlees en is veel minder duurzaam dan een stuk vlees met drie sterren (biologisch). Ook het keurmerk dat voor vis wordt gebruikt, MSC, krijgt regelmatig
kritiek niet duurzaam genoeg te zijn.
Consumentenorganisatie Milieu Centraal deed in maart nog onderzoek naar keurmerken en concludeerde dat mensen vaak door de bomen het bos niet meer zien. In Nederland zijn meer dan negentig keurmerken die allemaal voor iets anders staan. En ze betekenen lang niet allemaal dat een product volledig duurzaam is. Op de website
Keurmerkenwijzer kun je kijken welk keurmerk welke eisen stelt.