Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Verhoog je voorschot op de energierekening in geen geval

  •  
15-09-2022
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
14800 keer bekeken
  •  
Rob-Jetten-Site

Niemand hoeft uit angst de verwarming uit te laten. Dat volgt uit de keiharde toezegging van minister Jetten.

Minister Rob Jetten heeft woensdagavond bij Op1 een keiharde toezegging gedaan: niemand wordt dit jaar van gas en licht afgesloten. Particulieren niet. Bedrijven niet. Dat biedt veel zekerheid. Nu hoeft niemand uit angst de verwarming uit te laten. 

Op basis van de ministeriële toezegging is het volgende wijsheid.

Blijf de energierekening betalen voor zover je dat kunt. Ga niet akkoord met een hoger voorschot maar breng dit onmiddellijk terug tot het niveau van dit jaar. Als het water je na aan de lippen staat en je moet kiezen, geef dan prioriteit aan je woonlasten, het aflossen van kredieten en de ziektekostenverzekering in die volgorde. Daarna pas komen gas en licht. Sta je er beter voor, vorm dan een potje voor energietegenvallers. Nogmaals: verhoog nooit je voorschot. Houd het geld zelf vast. Besef bovendien dat we te maken hebben met grote geldontwaarding. Schulden slinken tenzij de rentes sterk verhoogd worden.

Minister Jetten vertelde dat Eneco en Vattenfall per 1 november kunnen beginnen met een soort staffelsysteem. Tot een bepaalde hoeveelheid blijven de prijzen van gas en licht redelijk. Wie die grens overschrijdt, gaat ineens veel meer betalen. Jetten hoopt dat andere energiebedrijven dit systeem ook willen invoeren. Dat zou natuurlijk mooi zijn maar als ze tegensputteren is er geen man overboord. Als het staffelsysteem van de twee energiereuzen de moeite waard is, stap je gewoon naar ze over. Concurrentie heet dat en kiezen voor de partij die de beste prijs-kwaliteitsverhouding biedt. Als het aanbod van Vattenfall en Eneco werkelijk de toets der kritiek doorstaat, natuurlijk. Dat valt nog te bezien maar daar ben je een kritische consument voor.

Volgend jaar gaan de steunpakketten van het kabinet in. Die moeten de mogelijkheid bieden betalingsachterstanden met financiële hulp van de overheid in te halen.

Een staffelsysteem is overigens de beste oplossing voor iedereen in deze noodsituatie. Wie meer dan een afgepaste hoeveelheid energie verbruikt, betaalt daarvoor een hoge prijs. Zit je in een slecht geïsoleerde woning, dan krijg je een hoger rantsoen toegewezen. Alle huizen horen een energielabel te hebben. Dat is een prima uitgangspunt voor het al dan niet verstrekken van méér gas en stroom tegen de lage prijs. 

Het zou – ook in het kader van de verduurzaming op de lange termijn – een goed idee zijn van overheidswege alle energielabels opnieuw vast te laten stellen door een gespecialiseerde dienst die mensen langs de huizen stuurt en niet door particuliere bedrijfjes waar je iPhone-foto's van je plinten naartoe moet sturen en zo. 

Niemand in de kou, dat is de enige doelstelling in de huidige crisis. Het gaat om het oplossen van dit probleem. Inkomenspolitiek hoort er niet bij net zo min als dat het geval is bij de benzineprijzen of de accijnzen op drank en tabak. Te vaak probeert men in Nederland met één beleidsinstrument verschillende doelen te bereiken. Dat gaat altijd fout. Zoals de Amerikanen zeggen: "Focus: if you try to chase two rabbits you will not catch either one". Energiepolitiek is geen inkomenspolitiek. In ieder geval nu even niet. Of je moet behoefte hebben aan een hete herfst en Praagse toestanden.

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.

Beluister Het Geheugenpaleis, de podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis

Aanvulling: volgens BNR gaan energiemaatschappijen over tot maatregelen tegen klanten die naar hun zin het voorschot te veel beperken. Daar kun je alleen wat aan doen als je de toestemming tot automatische afschrijving intrekt en die vervangt door een automatische overschrijving van jouw kant. Dat is in deze tijden misschien toch het beste. Onthoud: minister Jetten zegt dat niemand wordt afgesneden. Dat blijft het belangrijkste.

In het Verenigd Koninkrijk is een actie gaande om alle betalingen voor de eneregierekening per 1 oktober te staken. 170.000 Britten hebben de belofte van het comité ondertekend om aan deze actie mee te doen. Die start pas als er een miljoen toezeggingen binnen zijn. Daar ziet het niet naar uit. De nieuwe premier Liz Truss heeft beloofd, dat geen klant meer dan 2500 pond per jaar voor energie hoeft te betalen. Dat is €2883,25 euro. Dat wil zeggen €240,28 per maand. 

Aanvulling 2: Als je en ergieleverancier - bijvoorbeeld grote zondaars Vattenfall en Eneco - jou naar je zin te veel beperkt bij het vaststellen van je termijnbedrag, dien daarover dan een klacht in. De Autoriteit Consument en Markt heeft daarover een voorbeeldbrief opgesteld. Dien bovendien een klacht in bij de Autoriteit Consument en Markt zelf. U doet dat hier. Het is 
namelijk de vraag of energiemaatschappijen dat wel mogen. U bent natuurlijk blij als U aan het eind van het jaar geld terugkrijgt maar 
besef dan ook dat U dan de energiemaatschappij een gratis lening hebt verstrekt.

Het zou goed zijn als de regering de energieleveranciers verbood dit soort grappen uit te halen.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (40)

adriek
adriek16 sep. 2022 - 11:56

De maandbedragen fors omhoog terwijl de kosten nog beperkt zijn: we gebruiken in de zomermaanden nauwelijks gas en beperkt electriciteit. Straks nog even flink incasseren: mooie winstcijfers betekenen mooie bonussen en als het in februari echt koud wordt laat je je cowboy-energiemaatschappij lekker failliet gaan en is de puinhoop voor de stakkers die achterblijven.

1 Reactie
MarjoleinS2
MarjoleinS217 sep. 2022 - 10:59

Dat vermoeden kreeg ik ook toen ik las dat iedereen, burger en bedrijven, iedere cent uiteindelijk moet terugbetalen. Ongeacht het schuldbedrag aan de energiemaatschappijen, de gezinssamenstelling, het inkomen en het energielabel. Volkomen vrijspel dus voor energieleveranciers om tot aan de vastgelegde afspraak over de aftopping de voorschotten te verhogen. Met name doel ik ook op de stroom omdat die gekoppeld is aan de gasprijs. Daarmee verdienen de grootste energieleveranciers inmiddels miljarden. Het overleg over de aftopping met min. Jetten vertragen en ondertussen de voorschotten verhogen. Want iedereen is verplicht het uiteindelijk allemaal af te betalen, met of zonder lening. Dat is momenteel gaande.

Bouwman2
Bouwman216 sep. 2022 - 7:56

Op het Wenceclasplein was er een demonstratie rond het uitgangspunt: ik ben mijn eigen hoeder, niet die van mijn broeder. Dat is de kern van het populisme. Dat mag, het is van alle tijden en alle landstreken. Maar als het aan de macht zou komen zoek ik wel positie elders op.

Fanvanjoop
Fanvanjoop15 sep. 2022 - 20:07

Het is inderdaad belangrijk om het voorschot zo veel mogelijk te beperken, maar dit geld wel op een spaarrekening te zetten om later de rekening te kunnen betalen. Wanneer een energie bedrijf failliet gaat ben je anders je complete voorschot kwijt. Er zijn te veel voorbeelden van energie bedrijven die failliet zijn gegaan, waardoor klanten hun geld kwijt zijn. Bedrijven als Innova en Budget Energie draaien zich nu in allerlei bochten om nu nog zoveel mogelijk geld binnen te graaien voordat ze failliet gaan vanwege een falend inkoop beleid (te weinig lange termijn gascontracten afgesloten). Hun solvabiliteit staat op een heel laag niveau, dus ze proberen nu nog zoveel mogelijk geld los te peuteren van consumenten op de meest schandalige manieren.

1 Reactie
Panthera
Panthera16 sep. 2022 - 6:54

Beste Fan, Nee, uitgeven dat geld, precies zoals je dat altijd hebt gedaan. Want veel mensen hebben dat geld gewoon hard nodig om hun dagelijkse boodschappen die bloedduur zijn geworden te blijven halen.

Nicotientje
Nicotientje15 sep. 2022 - 16:00

Deze reactie is verwijderd

Nicotientje
Nicotientje15 sep. 2022 - 16:00

Een lang artikel. Het enige wat echt belangrijk voor me is is het woord rantsoen. Wie gaat bepalen hoe hoog dat rantsoen gaat worden. Mag ik de warmte hebben die mij goed doet of word het warmte die een ander goed doet. Gaan ze onze gezamenlijk verwarmingssysteem zo laag zetten dat het niet warmer kan worden als 19 graden! Wij de bewoners hebben namelijk geen enkele invloed in ons verbruik. En ook niet in degene die gas aanbied. Sterker nog. Je moet bellen om erachter te komen wie hier gas levert. Zo goed worden wij geïnformeerd. Wij weten ook niet hoe warm wij de radiator zetten. Daarvoor ontbreekt de schakelaar om in te stellen. En nu kun je wel zeggen koop een thermometer om achter de temperatuur te komen. Bij mij staan er al drie. En ze wijzen allemaal iets anders aan. Dat schiet dus ook niet op. Tis dat wij in totaal met bijna 180 flatjes hetzelfde probleem delen. Je zit niet alleen in deze shit.

Noordermeer2
Noordermeer215 sep. 2022 - 14:15

Heel bijzonder, dat blijkbaar wel gekeken wordt naar het energielabel voor je ‘quotum’, maar niet naar het aantal inwoners. Maar ja, kinderen hoeven waarschijnlijk niet te douchen van Jetten.

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst15 sep. 2022 - 18:46

Dat van het energielabel is een suggestie van mij niet van Jetten. Aan het aantal kinderen had ik eerlijk gezegd niet gedacht

Wie o Wie
Wie o Wie15 sep. 2022 - 12:56

Mijn energiemaatschappij was gelukkig zo slim om mijn voorschot in februari al te verhogen. In plaats van een nabetaling, kreeg ik recent flink wat terug. Lekker hoor. Dat is toch beter dan flink moeten nabetalen. Bovendien wordt alles wat je bij de energiemaatschappij teveel betaalt niet meegenomen in box 3 of berekening voor uitkeringen. Vervolgens krijg je het allemaal gratis terug en kan je er leuke dingen mee doen, zonder dat de belastingdienst het op de bankrekening heeft zien staan.

7 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst15 sep. 2022 - 14:29

Ook een tip: stal je centen bij de energiemaatschappij en houd ze voor de fiscus verborgen. Zo hebben rijkaards blijkbaar wel wat aan die hoge voorschotten.

spelregeltoerist2
spelregeltoerist215 sep. 2022 - 15:14

@ Han vd Horst Jij en je partner mogen elk € 50.000,- hebben gespaard voordat de fiscus dat belast, dat is samen dus een ton. Welke rijkaard gaat zo’n bedrag bij een energiemaatschappij stallen. Leg uit a.u.b. want ik snap hier niets van…

LaBou
LaBou 15 sep. 2022 - 16:10

Kijk eens aan: wie is blijkbaar een financieel genie.

Wie o Wie
Wie o Wie15 sep. 2022 - 19:10

Het gaat zowel om De rijkaards, maar ook om de mensen wiens inkomen wordt getoetst voor eigen bijdrage, uitkering etc. Op de bank levert het niets op. Gewoon aan de energiemaatschappij betalen, en dan terugkrijgen. Prima toch en lekker op vakantie.

Hanvander Horst
Hanvander Horst16 sep. 2022 - 0:43

Voor geen meter want dat geld wordt toch zichtbaar op je rekening.

PGS
PGS16 sep. 2022 - 4:50

Allemaal leuk en aardig. Maar dan moet je het nieuwe voorstel wel kunnen betalen. Een verhoging van 250 euro is voor mij niet op te hoesten.

Panthera
Panthera16 sep. 2022 - 7:15

Beste Wie, Getoetst, dat wordt niet meer met je bruto-jaarinkomen gedaan?

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa15 sep. 2022 - 10:11

De totale verpaupering van Nederland, na dertig jaar Rutte. Of, hoe lang zit dat misselijke mannetje er nou ? Leuk hé, total war met Rusland. Vooral als je land al geteisterd werd door crisissen en schandalen.

4 Reacties
Ewout Pool
Ewout Pool15 sep. 2022 - 11:48

Met respect, hoewel ik ook niet veel achting heb voor de heer Rutte is hij hier niet alleen voor verantwoordelijk. Ook CDA, PvdA, D66 en CU hebben hier aan bijgedragen, om nog maar te zwijgen van steun van SGP, PVV én GroenLinks op cruciale momenten.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa15 sep. 2022 - 12:54

Ja, ok, daar moet ik je een punt geven Ik denk dus alleen, dat ze helemaal geen handelsoorlog aankunnen, met Rusland. Dit gaat Europa verwoesten

EUpiet
EUpiet15 sep. 2022 - 13:35

Beste Ewout, Ja maar die partijen die er niet aan hebben bijgedragen dat zijn/die zijn. 1. Populisten 2. Roeptoeters aan de zijlijn 3. Niet het redelijke midden 4. Niet realistisch 5. Niet constructief 6. Niet progressief 7. Hebben geen oplossingen U kunt waarschijnlijk het rijtje nog wel aanvullen. Deze argumentatie hoor je veel vanuit D66/VVD/CDA/PvdA huize.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa15 sep. 2022 - 15:05

1. Populisten Populisme is een vaag begrip 2. Roeptoeters aan de zijlijn Ook zo'n cliché. Als je kritiek hebt op de status quo, ben je 'een roeptoeter'. Je bent het niet eens met Rutte, dus ben je 'een roeptoeter'. 3. Niet het redelijke midden Is het redelijke midden, wel zo redelijk? Ooit werd neoliberalisme gezien als een zeer radicale/extreme stroming. Nu is het zogenaamd 'heel redelijk'. Wat redelijk is, gevonden word, is heel relatief. 4. Niet realistisch Wie bepaalt wat 'realistisch' is? Mark Rutte? Als theorieën de ruimte niet krijgen om in de praktijk gebracht te worden, kan je ook niet bepalen of ze 'realistisch' zijn 5. Niet constructief Want Rutte en de VVD zijn heel constructief gebleken, de laatste jaren.... 6. Niet progressief Wat is 'progressief' ? Wat bedoel je daarmee? De VVD en D66 zijn 'progressief' ? Ze houden toch juist vast aan het sociaal economische model, dat we al kennen? Dan zijn ze toch juist conservatief. 7. Hebben geen oplossingen Alle oppositie partijen, komen met verschillende oplossingen. Dat jij die oplossingen niet realistisch vind, dat is een ander verhaal. FVD wilt nationalisme en terug naar de gulden (geloof ik). SP wilt terug naar de jaren 70 sociaal democratie. Allemaal oplossingen, ideeën. Dat mensen geen oplossingen hebben, is dus gewoon niet waar.

Karel Drenth
Karel Drenth15 sep. 2022 - 9:35

Jetten, die het overal waar hij als klimaatminister aanwezig zou moeten zijn afwezig is voor andere zaken, ziet zijn en de door zijn D66 gedroomde energietransitie op deze wijze geforceerd de Nederlanders opgedrongen overnemen. Dan kent hij en zijn partij wat mij betreft de Nederlanders nog niet.

Bert van der Neut
Bert van der Neut15 sep. 2022 - 9:24

Besef bovendien dat we te maken hebben met grote geldontwaarding. Schulden slinken tenzij de rentes sterk verhoogd worden. Er wordt hier één cruciaal onderdeel weggelaten, je loon moet wel navenant stijgen.

3 Reacties
Jozias2
Jozias215 sep. 2022 - 14:43

@bert Niet navenant. Elke stijging van het loon helpt bij een gelijkblijvende schuld. Maar wie werkt er in de komende 10 jaar in een baan waar hij geen loonsverhoging heeft? Dan zou ik toch om me heen gaan kijken.

Bert van der Neut
Bert van der Neut16 sep. 2022 - 8:03

Niet navenant, dat klopt. Ik denk dat je onderschat hoeveel mensen er de laatste jaren geen loon hebben bijgekregen. Dan hebben het nog niet gehad over de pensioenen.

Jozias2
Jozias216 sep. 2022 - 14:13

@bert Dan moet je je in de huidige markt afvragen of je moet blijven zitten en in alle cao’s zijn er stijgingen geweest.

JanDuine2
JanDuine215 sep. 2022 - 9:03

Bij me Bij mijn dochter is het vaste contract eind augustus afgelopen en vervangen door een variabel contract, waabij het voorschot "ruim meer*"dan verdubbeld is. Zij kan dit onmogelijk betalen! Zij heeft geprobeeerd het voorschot te verlagen, maar het (natuurlijk automatische) systeem accepteert alleen een (totaal zinloze) verlaging van zo'n 20 euro. Kan zij de nieuwe te incasseren voorschotten storneren?

1 Reactie
onyxcumulus
onyxcumulus15 sep. 2022 - 10:06

Zou de voorschotten zeker niet storneren. Bij energiebedrijven gaat men uit bij de schatting van het jaarverbruik van het historisch verbruik. Dat zit over het algemeen wel goed en het totale verbruik wordt gespreidt over gelijke maandelijkse betalingen. Je zou wel voorschotten kunnen verlagen als je zeker weet dat je verbruik significant lager zal zijn dan de afgelopen jaren. Het beste is dat telefonisch te doen. De automatische systemen laten het niet toe het voorschotbedrag ruim te verlagen. Zou wel in 2 maandelijkse stappen kunnen. Verder is het vooral slim om eens te kijken naar het sluipverbruik en dan met name bv een mediahoek en computers ed. Als je die dingen niet gebruikt. TV, Radio, mediaspelers etc etc haal ze van de stroom af. Ikzelf bespaar daar nu dagelijks 1,4Kwh per dag mee. Op jaarbasis is dat een riant bedrag wat je kan besparen.

Gaitj
Gaitj15 sep. 2022 - 8:47

"Verhoog je maandelijkse voorschot niet". Dat kun je gerust aan de leveranciers overlaten. Het huidge voorschot keer drie. Online kun je het niet terugzetten, telefonisch zijn ze onbereikbaar omdat de rest van Nederland ook belt. Gaat lekker. Ik kan het gelukkig (nog) betalen maar voor minder fortuinlijke mensen moet dit zeer stressvol zijn.

GeenProbleem
GeenProbleem15 sep. 2022 - 8:47

Voor de middenklasse is dit killing, de afrekening komt op 15 maart.

4 Reacties
korheiden
korheiden15 sep. 2022 - 9:38

Dat denk ik ook. De huidige coalitie zal zelfs met GL en PvdA niet aan een meerderheid in de EK komen. Er is nog hoop.

Panthera
Panthera15 sep. 2022 - 10:07

Ja, maar dat gaat dan niet om de jaarafrekening van u of onze energieverbruik!

EUpiet
EUpiet15 sep. 2022 - 13:41

@Korthelden. Denk je? Ondanks het toeslagenschandaal stemt Nederland godbetert voor dezelfde kliek die er verantwoordelijk voor is. Dat Nederlandse electoraat is gespeend van iedere vorm van compassie voor anderen. Ze verwachten overigens wel weer compassie voor zichzelf van die anderen. Ik denk dat de VVD weer fluitend de grootste gaat worden. en dat GL en PvdA de volgende rechtse kliek aan een meerderheid gaan helpen.

Mr Ed
Mr Ed15 sep. 2022 - 14:56

"Ik denk dat de VVD weer fluitend de grootste gaat worden. en dat GL en PvdA de volgende rechtse kliek aan een meerderheid gaan helpen." het alternatief zal zijn een enorme winst voor PVV, FVD, JA21, BBB en consorten, wat heeft u liever?

Kikkerts5
Kikkerts515 sep. 2022 - 8:38

''Minister Jetten vertelde dat Eneco en Vattenfall per 1 november kunnen beginnen met een soort staffelsysteem. Tot een bepaalde hoeveelheid blijven de prijzen van gas en licht redelijk. Wie die grens overschrijdt, gaat ineens veel meer betalen.'' Heel goed nieuws dat energieleveranciers (nu ze zien aankomen dat paupers niet kunnen betalen) willen meewerken aan een sociale oplossing voor het energieprobleem. Nog dit jaar krijgt dan dus ieder gezin (van pauper tot en met superrijk) zeg de eerste 1.000 m3 gas en 1.000 kwh elektriciteit geleverd voor een vaste redelijk prijs. Dan kun je nog redeneren - is het nu wel nodig is dat de rijke helft van Nederland net zoveel energiesubsidie ontvangt als de pauper die anders ver onder het bestaansminimum zakt maar dat moet voor lief genomen. Het systeem moet uitvoerbaar en dus simpel blijven zonder uitzonderingen etc. Het enige gevaar op sabotage dat dan nog op de loer ligt is dat de middenklasse en rijker zich gaan beklagen dat ze meer subsidie moeten krijgen dan paupers omdat ze meer energie gebruiken voor luxe zaken. Grotere huisvesting, meer (grotere) elektrische apparaten, heel dure elektrische fietsen, Tesla's etc. etc. Dan wordt het dus allemaal veel te duur en verdwijnt ook de incentive om zuinig om te springen met energie. Met dit systeem zal het ook niet meer nodig zijn om ''progressief'' op te roepen tot profiteren waarvoor de rekening vroeg of laat, linksom of rechtsom, toch terecht komt bij arbeidersgezinnen.

Kikkerts5
Kikkerts515 sep. 2022 - 8:38

''Minister Jetten vertelde dat Eneco en Vattenfall per 1 november kunnen beginnen met een soort staffelsysteem. Tot een bepaalde hoeveelheid blijven de prijzen van gas en licht redelijk. Wie die grens overschrijdt, gaat ineens veel meer betalen.'' Heel goed nieuws dat energieleveranciers (nu ze zien aankomen dat paupers niet kunnen betalen) willen meewerken aan een sociale oplossing voor het energieprobleem. Nog dit jaar krijgt dan dus ieder gezin (van pauper tot en met superrijk) zeg de eerste 1.000 m3 gas en 1.000 kwh elektriciteit geleverd voor een vaste redelijk prijs. Dan kun je nog redeneren - is het nu wel nodig is dat de rijke helft van Nederland net zoveel energiesubsidie ontvangt als de pauper die anders ver onder het bestaansminimum zakt maar dat moet voor lief genomen. Het systeem moet uitvoerbaar en dus simpel blijven zonder uitzonderingen etc. Het enige gevaar op sabotage dat dan nog op de loer ligt is dat de middenklasse en rijker zich gaan beklagen dat ze meer subsidie moeten krijgen dan paupers omdat ze meer energie gebruiken voor luxe zaken. Grotere huisvesting, meer (grotere) elektrische apparaten, heel dure elektrische fietsen, Tesla's etc. etc. Dan wordt het dus allemaal veel te duur en verdwijnt ook de incentive om zuinig om te springen met energie. Met dit systeem zal het ook niet meer nodig zijn om ''progressief'' op te roepen tot profiteren waarvoor de rekening vroeg of laat, linksom of rechtsom, toch terecht komt bij arbeidersgezinnen.

Pindaklaas
Pindaklaas15 sep. 2022 - 8:26

Ik kreeg in april de eindafrekening en mijn nieuwe termijnbedrag. Mijn nieuwe termijnbedrag werd €62,- en ik heb dit zoals ik elk jaar doe verhoogt naar €120,-. Ik ga er vanuit dat dat voldoende moet zijn.

Joop  den Uil
Joop den Uil15 sep. 2022 - 8:00

staffelsysteem zou een goede uitkomst zijn (maar dan ook voor bedrijven!). Ik was toch al uiterst efficient en zuinig met mn energie en door te buffelen heb ik een ruime buffer op de spaarbank opgebouwd. ... dus subsidies en toelages en verder gratis geld zit er bij mij niet in. Eigen schuld. Soort van sprookje van de zuinige eekhoorn in Jean de la Fontaine ben ik dus als voorbeeld gesteld.

EUpiet
EUpiet15 sep. 2022 - 7:54

Sowieso moet je het voorschotbedrag niet te hoog hebben. Als jouw energieleverancier failliet gaat ben je dat geld kwijt.

EUpiet
EUpiet15 sep. 2022 - 7:51

Het is gebaseerd op een lening. Wat ik er uit begreep is dat de staat de energiebedrijven het geld verstrekt wat ze kwijt zouden zijn als ze heel veel mensen zouden hebben die niet meer kunnen betalen en dat de energiebedrijven een regeling met die mensen treffen zodat ze het naderhand uitgesmeerd kunnen betalen. Maar aangezien de verwachting is dat energie prijzen niet meer zullen dalen lijkt het me dat dit het vooruitschuiven van problemen is. Immers de jaren daarop volgt hetzelfde probleem of nog erger. Eerder lijkt deze actie van het kabinet er op gericht om er voor te zorgen dat energiebedrijven niet omvallen maar de rekening blijft bij de consument liggen.

Panthera
Panthera15 sep. 2022 - 7:07

Beste Han, Inderdaad, 'Houd het geld zelf vast.", maar haal daar het 'vast' vanaf, en geef het gewoon uit om de consumentenbestedingen in ons land enigszins op peil te blijven houden, het enige middel in de nabije toekomst die garant staat voor uw baan-, werkzekerheid. https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/wat-betaal-ik-voor-mijn-energie/termijnbedrag

Jozias2
Jozias215 sep. 2022 - 7:01

Goed verhaal