Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Remkes: boerencrisis reikt veel verder dan stikstof

Bemiddelaar noemt eerste overleg zonder protestboeren "buitengewoon constructief"
Joop

Verdere lockdown: musea en bibliotheken dicht, sportscholen blijven open

  •  
02-11-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ANP-424610569

© THE HAGUE - Prime Minister Mark Rutte during his press conference after the weekly cabinet meeting. ANP REMKO DE WAAL

Musea, bibliotheken, pretparken, dierentuinen en concertzalen moeten allemaal hun deuren sluiten in het vermoedelijk nieuwe pakket coronamaatregelen dat premier Rutte en minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) dinsdag aankondigen. De details worden nog uitgewerkt, tijdens de nieuwe persconferentie worden de definitieve nieuwe maatregelen bekendgemaakt.
Eerder mochten deze gelegenheden, de zogenoemde “doorstroomlocaties” wel openblijven. Naar verwachting komt daar nu in elk geval voor twee weken verandering in. Voor het onderwijs en sportscholen verandert voorlopig niets. Datzelfde geldt voor mensen in contactberoepen, zoals kappers en tandartsen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (74)

Leo Hollander
Leo Hollander6 nov. 2020 - 12:09

Zo jammer dat dergelijk zinvolle 'publieke ruimtes' nu op slot zijn. Hoe paradoxaal dat dat wat we juist nu niet mogen, de medemens fysiek aanraken, ik nu niet voor het voetlicht mag brengen... https://denk-wijzer.nu/paradox-aanraking/ Nou ja, hopelijk wordt het uitstel en geen afstel. Ik weet het niet...

Geert Vonk
Geert Vonk3 nov. 2020 - 11:48

Ik hoop nog steeds dat "waarschijnlijk" niet waar zal blijken. Het jojo effect voor de cultureel sector is dodelijk.

The Apple
The Apple3 nov. 2020 - 10:46

Het hamertje van Rutte. Gisteren werd ons op EenVandaag voorgerekend dat het in het geval van 15.000 besmettingen en een Rt van 0,9 achttien (18) weken duurt totdat dit teruggebracht is tot 900 besmettingen, zijnde de hoeveelheid die nodig is om de verspreiding van het virus via bron- en contactonderzoek onder controle te houden. In het geval van een Rt van 0,7 kan dat aantal van 900 besmettingen bereikt worden in 5 tot 6 weken. Bovendien raken in die tijdsduur in het eerste geval ca 670.000 mensen besmet en in het tweede “slechts” tegen de 200.000. https://www.npostart.nl/eenvandaag/02-11-2020/AT_2145066 Nu kun je natuurlijk aanvoeren dat artsen en virologen geen wiskundigen zijn en Rutte de strategie van “de hamer en de dans” nooit goed geeft begrepen, maar af en toe krijg ik toch echt het gevoel dat we gewoon belazerd worden door mensen die beter zouden moeten weten.

4 Reacties
adriek
adriek3 nov. 2020 - 12:46

Iederen kent het verhaal van hoe konijntjes zich vermenigvuldigen, velen kennen het verhaal van de graan (of rijst) korrels op het schaakbord, maar slechts heel weinigen begrijpen echt iets van exponentiele groei terwijl je daar toch echt geen wiskundige voor hoeft te zijn.

White Knight
White Knight3 nov. 2020 - 15:26

Aangezien we toch allemaal door Corona heen zullen moeten is de verhouding van 670.000 vs 200.000 mensen dat besmet raakt niet zo relevant. Het gaat om de druk op de zorg die behapbaar moet zijn. Aangezien het aantal besmettingen keldert (40% omlaag in vier dagen) lijkt het alsof de tweede golf over z'n hoogtepunt heen is. Waarschijnlijk kwam dat niet door de maatregelen van het kabinet, aangezien de effecten daarvan binnen twee weken zichtbaar hadden moeten zijn; de gedeeltelijke lockdown is alweer drie weken oud.

Rode druppel
Rode druppel3 nov. 2020 - 15:48

Het hamertje van Rutte slaat nog geen deuk in een pak boter. Het hamertje van Rutte is gemaakt van piepschuim. Enigste wat hij goed kan is afwachten en afwachten. De gevolgen van Rutte als premier in deze tijd zullen nog lang voelbaar zijn.

The Apple
The Apple3 nov. 2020 - 15:51

Ik begrijp best wel dat mensen met verbazing, of zelfs ongeloof, kennis nemen van het verschil tussen Rt 0,9 en Rt 0,7 en andere uitkomsten van exponentiële functies, maar -zoals je zegt- uiteindelijk hoef je geen wiskundige te zijn om te begrijpen hoe het werkt. Maar publiciteit werkt helemaal anders. Rutte heeft nu al verschillende maken het woord hamer in de mond genomen op een manier die absoluut geen recht doet aan de strategie van de "hamer en de dans", of zelfs in tegenspraak daarmee is. Is dat nu omdat hij niet begrijpt wat die strategie inhoudt? Of is de bedoeling om twijfels en verwarring te zaaien in het geval iemand hem daar op aanspreekt? Is de bedoeling uitsluitend om de vraag te kunnen pareren met het antwoord dat hij verschillende malen heeft gewaarschuwd "de hamer" te zullen gebruiken en zelfs gebruikt heeft? Het blijkt overigens een vrij lastig concept te zijn, want alhoewel er verschillenden leden van de tweede kamer zijn die het wel min of meer begrepen hebben, lukt het ook hen niet om Rutte op dat punt vast te pinnen. Uit de vraagstelling kun je afleiden dat het belang van het bron- en contact onderzoek nog onvoldoende is doorgedrongen. Natuurlijk "ontsnappen" er gedurende de "dans" nog steeds een aantal virusdragers, maar zo gauw het aantal dragers dat ontsnapt groter is als het aantal dragers dat je "uit de markt" weet te halen, zit je in no-time weer met noodzaak om een (lokale) lock-down in te stellen. Dat stelt hele hoge eisen aan het werk van de GGD, maar dat is onvoldoende duidelijk evenals het feit dat de GGD daar onvoldoende op voorbereid is. Het gevolg is dat we binnenkort met 100 miljoen testen zitten, die een enorm aantal virusdragers "uit de markt" weten te halen, maar met een organisatie die niet staat is om de vruchten daarvan te plukken, zodat het wachten slechts is op de volgende golf. Het meest optimistische scenario is, dat Rutte en de Jonge er alles aan doen om hun falen door misleiding van het publiek aan het oog te onttrekken, maar er ondertussen alles aan doen om die fout te herstellen. Zo spin je in de publiciteit een faliekante misser om tot een heroïsch gevecht.

Tolvandewelvaart
Tolvandewelvaart3 nov. 2020 - 7:55

Deze Covid-19 situatie doet mij denken aan de ramp in 1953. Al jaren voor de ramp werd er gewaarschuwd dat de zwakke dijken versterkt moesten worden. Als het kalf verdronken is, dempt men de put. Het credo van onze economische adviseurs, economy first. Dit is korte termein denken. Economie is geen wetenschap die een lange termijn visie heeft.

2 Reacties
adriek
adriek3 nov. 2020 - 12:59

Die waarschuwingen komen altijd van ingenieurs of, in dit geval virologen. Mensen die in de visie van rekenmeesters alleen maar geld kosten. Van een slechte administratie gaat over het algemeen niemand dood, maar een slecht berekende brug, vliegtuig of dijk kan catastrofale gevolgen hebben net als slechte voorbereiding op een virusuitbraak. Het wachten is op een wereldwijde catastrofe als gevolg van een softwarefoutje. Het belang (of beter: de potentiele impact) van software(fouten) wordt ook ernstig onderschat, tot het misloopt.

Marc2406
Marc24063 nov. 2020 - 14:48

Economie, althans zoals dit nog steeds door vele "economen" wordt bedreven is inderdaad geen wetenschap met een lange termijn visie, laat staan een exacte wetenschap. Wat de meeste "economen" doen is niet wetenschap bedrijven op basis van empirische data, maar stelen hypotheses die zij vervolgens met wiskundige formules proberen te "bewijzen". Om vervolgens te verkondigen dat zij de waarheid hebben doorgrond en wie hierin niet meegaat wordt afgeschilderd als een ongelovige. Zij hebben het immers wiskundig bewezen. Dit is dus niet wetenschap bedrijven, maar dit lijkt veel meer op het oprichten van een soort economische religie. Daarbij zijn dit bepaalde soort "economen" een soort hogepriesters, en de wiskundige berekeningen een soort rituelen bedoeld om hun waarheid te legitimiseren. Economie is dus veel meer als een geloof versterkt met cijfers. In plaats van hun gewenste hypotheses te rationaliseren (wensdenken dus) zouden economen rationaal moeten denken op basis empirisch bewijs. Alles met de slag om de arm, want zekerheden bestaan juist niet in de wetenschap. Pas dan mag je spreken van economie als een wetenschap. Tot dan staat de economie eigenlijk veel meer gelijk aan bijgeloof. Helaas is het dit soort economisch denken wat in de politiek (zeker die in Nederland) nog steeds vastgeankerd is in onze psyche. Logisch eigenlijk als men bedenkt dat een "rijk en welvarend" land als Nederland een groot belang heeft bij het in stand houden van een zekere status quo. Simpelweg omdat heel erg veel mensen bang zijn voor hun welvaart en maatschappelijke positie zodra er getornd wordt aan bestaande aannames op het vlak van economie en maatschappij. Het geïnvesteerde belang werkt daarbij als een rem op de wetenschap. Juist in "succesvolle" landen als Nederland zal met niet snel met nieuwe inzichten en veranderingen komen. Ons "succes" zorgt voor conservatief, niet progressief denken. De wet van de remmende "voorsprong" is hierop van toepassing. Ik vrees dat er nog heel wat crisis zullen moeten komen voordat mensen in Nederland van hun economische geloof zullen vallen.

Bert de Vries
Bert de Vries3 nov. 2020 - 7:35

De maatregelen zijn gebaseerd op drijfzand. Het overtuigend bewijs daarvoor is ontstellend eenvoudig. Het RIVM meldt dat het aantal besmettingen de afgelopen week licht is gedaald. En dat het aantal testen de afgelopen week stevig is gedaald. Als je veel minder test (pakweg 10 procent), stel je ook minder besmettingen vast. Onder meer Trump pleit om die reden voor minder testen. Oorzaak van minder GGD-testen is de verschuiving van GGD naar commerciëel. En de uitslagen van de commerciële testen worden niet bij het RIVM gemeld. Het is dus heel goed mogelijk, ja zelfs waarschijnlijk, dat het aantal besmettingen nog is toegenomen in plaats van afgenomen. Voor de zoveelste keer wordt er in krankzinnige mate misgekleund door onze crisisbestrijders en wetenschappers met wereldreputatie, wapperende handjes en indrukwekkende berenbuiken.

8 Reacties
adriek
adriek3 nov. 2020 - 8:50

Ja, en de ziekenhuizen liggen vol met simulanten.

JasDon
JasDon3 nov. 2020 - 9:13

"Oorzaak van minder GGD-testen is de verschuiving van GGD naar commerciëel. En de uitslagen van de commerciële testen worden niet bij het RIVM gemeld. " Bron?

The Apple
The Apple3 nov. 2020 - 11:06

Bert: "Oorzaak van minder GGD-testen is de verschuiving van GGD naar commercieel. En de uitslagen van de commerciële testen worden niet bij het RIVM gemeld." Dat kan inderdaad een factor zijn, maar de vraag is hoeveel gewicht dat in de schaal legt. In de bovenstaande berekening is zelfs 15.000 als uitgangspunt genomen en je ziet dat juist het Rt-getal van doorslaggevende betekenis is, omdat het om een exponentiële factor gaat. Dat is niets nieuws, aangezien hetzelfde ons al eens is voorgerekend op 2 mei (!!) - https://www.youtube.com/watch?v=govlqurAXNA Het is me vooral niet duidelijk of het huidige beleid het gevolg is van incompetentie of van volksverlakkerij. Wel duidelijk is dat de economische schade als gevolg van het falende bron- en contactonderzoek door de GGD uiteindelijk onmetelijk groot zal zijn.

Bert de Vries
Bert de Vries3 nov. 2020 - 12:48

Eirda, het aantal besmettingen neemt toe of blijft stabiel, maar het aantal testen door de GGD neemt af. De werkelijkheid verandert niet, de meting verandert. JasDon, de GGD meldt afname van aantal testen. Tal van organisaties schakelen over naar testbedrijven omdat wachten op de GGD te duur is. Die testbedrijven geven de resultaten niet door aan het RIVM. Allemaal publieke gegevens. De combinatie, afname lijkt schijn te zijn, is een kwestie van 1 + 1 = 2.

GoudenBergen
GoudenBergen3 nov. 2020 - 15:18

@Bert De GGD is een overheidsinstelling en functioneert niet goed, net zoals het UWV. De ziekenhuizen staan veel meer op afstand van de overheid en functioneren veel beter. Commerciële testbedrijven zijn per definitie veel beter dan de GGD, daarom zijn ze commercieel.

The Apple
The Apple3 nov. 2020 - 17:34

Commerciële testbedrijven doen per definitie slechts wat de overheid heeft nagelaten, zonder goede kwaliteitscontrole en zonder ingebonden te zijn in een netwerk dat er op gericht is het virus uit te bannen. In zekere zin hebben ze er zelfs economisch belang bij dat de pandemie blijft voortwoekeren.

LaBou
LaBou 3 nov. 2020 - 17:44

@Bert de Vries: jasdon weet dat zelf ook wel maar hij tracht (tevergeefs) twijfel te zaaien.

FransAkkermans1947
FransAkkermans19473 nov. 2020 - 21:01

@Bert de Vries "Allemaal publieke gegevens." Dat is natuurlijk een bronvermelding van lekmijnvestje. Daarom doe ik het maar. En wat blijkt, u trekt een veel te stellige conclusie met alleen maar de bedoeling de integriteit van wetenschappers te ondermijnen. "Het RIVM meldt inmiddels berichten over de coronacijfers met een disclaimer: de aantallen zijn niet volledig omdat niet alle positieve uitslagen van commerciële testbedrijven kunnen worden meegenomen. De organisatie weet niet precies hoeveel positieve tests worden misgelopen. “Een deel van de commerciële tests komt wel bij ons terecht. Maar het totaal van niet-gemelde tests weten we niet exact.” "Dat er een bepaalde vertekening van de cijfers plaatsvindt, staat echter volgens zowel de GGD’en en het RIVM vast. Maar volgens het RIVM moeten de gevolgen voor de volksgezondheid echter niet worden overdreven. “Voor het bijhouden van de cijfers varen we niet alleen op de aantallen positieve tests, maar ook bijvoorbeeld op ziekenhuisopnames.” Ook het percentage van de mensen dat positief test bij de GGD’en is bij het RIVM bekend. Daardoor kan het instituut wel een nauwkeurige inschatting maken van stijgingen of dalingen in het aantal besmettingen. “Het is dus niet zo dat we doordat deze cijfers ontbreken het zicht op de omvang van de pandemie zijn kwijtgeraakt.”uidelijk hoe groot het probleem is. “We weten niet precies wat we niet weten.” (https://www.trouw.nl/binnenland/positieve-commerciele-coronatests-worden-niet-altijd-gemeld-bij-ggd~bcabf135/)

Egbert Van Der Vliet Vliet
Egbert Van Der Vliet Vliet3 nov. 2020 - 6:32

Nederland wordt prima bestuurt, bijsturen ipv hysterie. Sporters zijn gezonder doorgaander en minder vatbaar. Ga naar yoga, ga naar zumba, kweek bindweefsel voor een vitale oude dag. Trainen loont.

5 Reacties
Egbert Van Der Vliet Vliet
Egbert Van Der Vliet Vliet3 nov. 2020 - 6:32

doorgaans bedoel ik

vdbemt
vdbemt3 nov. 2020 - 8:42

Met het eerste ben ik het flink oneens. Met het tweede niet. 1 van de vele redenen waarom ik het met het eerste oneens ben is het feit dat Rutte's regeringen bewegen helemaal niet belangrijk vinden. Wat wordt er gedaan aan het feit dat 1 op de 2 Nederlanders te dik is? Wat gebeurd is onder liberaal bewind. Worden de bezuinigingen op bijv. bewegingsonderwijs teruggedraaid? Krijgen we bijv. een suikertax? Of wordt op een andere manier de voedingsindustrie aangepakt? Trainen loont. Dat moet gestimuleerd, maar niet moeilijk gemaakt worden.

adriek
adriek3 nov. 2020 - 8:53

Nederland wordt zwak bestuurd. Toen eind juli duidelijk werd dat de tweede golf in aantocht was heeft de regering zes weken afgewacht voordat ze maatregelen nam terwijl op dat moment door lokaal stevig ingrijpen de gevolgen voor de landelijke economie en de mensen veel beperkter hadden kunnen blijven. Acht weken geleden hadden de haarden in de grote steden met een korte stevige lockdown geblust kunnen worden, nu zitten we weer met z'n allen minimaal acht weken in een semi lockdown.

Piet Helmons
Piet Helmons3 nov. 2020 - 13:08

VdBemt: waarom is de overheid er voor verantwoordelijk dat 1 op de 2 Nederlanders te dik is? Wat belet iemand om meer te gaan bewegen? Wandelen, fietsen, hardlopen kan je allemaal zelf opstarten. Daar heb je geen overheid bij nodig. Een suikertax gaat ook niet helpen. Is zie nog steeds dat mensen die het echt niet breed hebben roken. En de accijns op tabak is niet gering. Dus een beetje meer zelf inbreng dan klagen op de overheid kan geen kwaad.

vdbemt
vdbemt3 nov. 2020 - 16:04

@Piet Helmons. "Wat belet iemand om meer te gaan bewegen? Wandelen, fietsen, hardlopen kan je allemaal zelf opstarten." Heel goede vraag. Wat belet iemand te stoppen met snoepen, roken, met het nuttigen van alcohol? De trap te nemen in plaats van de lift? Behalve een beetje karakter, kun je je misschien voorstellen dat niet iedereen in een omgeving woont, waar het prettig is om hard te lopen en/of te fietsen (onveilig verkeer, sowieso onveilig, uitlaatgassen) of op een sportvereniging te gaan. Dit laatste is niet voor iedereen betaalbaar of bereikbaar. Midden in een stad waar de sportverenigingen aan de rand van de stad zitten. Een goede speelomgeving buiten voor de kinderen is ook op vele plaatsen niet aanwezig. Op veel vlakken blijkt een stimulans van de overheid nodig te zijn. En hier mag je best van 'nodig' spreken, want het gaat om de nationale gezondheid. Waarover maar wat graag wordt geroepen dat die onbetaalbaar wordt. DOE er dan wat aan, overheid. Bewegingsonderwijs 3 keer per week zou al aardig wat helpen. Stimuleer het bewegen. En zet een rem op het kiezen van verkeerde (dikmakende) producten. Door bijv. taxes.

Juppé🎗
Juppé🎗2 nov. 2020 - 22:37

Mijn echtgenote doet hier de bibliotheek in ons dorpje en heeft hem gewoon tussen de lockdowns niet open gedaan. Je kon toen al begrijpen dat dat gevaarlijk was en niet lang ging duren. Gewoon thuisservice voor de boeken organiseren en lijsten volgens interesseprofiel in de mail sturen of in de brievenbus. Kost 8 mensen 2 uur per week inclusief praatje op 2 meter.

3 Reacties
Bert de Vries
Bert de Vries3 nov. 2020 - 7:43

Juppé, e-book. Downloaden via abonnement op bibliotheek. Kobo voorziet daarin. Zo leen je bij de bibliotheek en is het risico 0.

DanielleDefoe
DanielleDefoe3 nov. 2020 - 13:32

Teveel achter het scherm zitten is schadelijk en niet alle interessante boeken zijn als e-book te krijgen.

Juppé🎗
Juppé🎗3 nov. 2020 - 15:08

Bedankt voor de hint Bert. We zijn er in gedoken en ik denk dat U de Overdrive functie van Kobo bedoelt. Die bieden ze niet aan in Frankrijk, maar we zoeken nog verder wat we er mogelijk mee kunnen. We hebben wel al een apple account aan de BIb verbonden en daar hangen een aantal oude Ipads aan. Daar laden we wat Books in. Misschien niet helemaal juridisch verantwoord, maar klein dorp en kleine bibliotheek. Bovendien test, want veel lezers zijn oud en vinden het niet prettig. Kijken of het went dus. En zoals Danielle al opmerkte wil je ook we graag een echt boek en zijn de toppers van het literaire seizoen nog niet in Books beschikbaar.

Molly Veenstra
Molly Veenstra2 nov. 2020 - 20:34

Na PSV, nu ook Ajax-spelers massaal geïnfecteerd met Corona... Dat komt natuurlijk omdat al die voetballers de hele tijd in de bibliotheek zitten, naar theater gaan en musea bezoeken.

1 Reactie
Juppé🎗
Juppé🎗2 nov. 2020 - 22:52

Ach U moet voetbal toch meer zien als een bruiloft of een vacantie in Griekenland

Frans Cobben
Frans Cobben2 nov. 2020 - 20:04

museums eisen veel te veel subsidie, mogelijk kunnen zij steun vragen van vermogende particulieren ?

6 Reacties
Egbert Van Der Vliet Vliet
Egbert Van Der Vliet Vliet3 nov. 2020 - 6:21

dat heet belasting, stem dus pvda of GL is je hier voor bent

Dehnus
Dehnus3 nov. 2020 - 8:56

Ja en dan blijven er alleen musea over die populair zijn. We hoeven natuurlijk niks te leren. Nee het Hazes museum, inclusief hossen met Hazes op het einde van de tour. Het bijbel museum, waarin zwaar gesponsorde content uit de VS word gebracht, zoals Lynch workshops en gay dragging (achter een f150) demonstraties Het Qu'ran museum,met geld uit Saudi Arabië,met voor de kids naderhand stening de vrouwen en hak de kop eraf. Ja dat is wat we willen, waarom zouden we leren nietwaar?

adriek
adriek3 nov. 2020 - 8:56

Hoe verhoudt de subsidie in de culturele sector zich tot de subsidie (inclusief belastingvoordelen) voor internationals zoals KLM, Amazon, Facebook en de talloze brievenbusmaatschappijen? En hoeveel werkgelegenheid leveren de sectoren op? Ik denk dat je het belang van de culturele sector voor de economie en (vooral) voor het welzijn van de mensen zwaar onderschat.

GoudenBergen
GoudenBergen3 nov. 2020 - 15:22

@Frans Cultuur is de zuurstof van een samenleving. Dus kunstenaars, schrijvers, galeries, musea, orkesten en concerten zijn van groot belang.

GoudenBergen
GoudenBergen3 nov. 2020 - 15:23

@Dehnus Je hebt wel fantasie. Dehnus, de fantasievolle leuteraar.

DanielleDefoe
DanielleDefoe3 nov. 2020 - 16:32

Dan blijven er musea over waar ik niet heen wil en ik kan me geen eigen museum permitteren.

Mark Huysman
Mark Huysman2 nov. 2020 - 19:00

NRC: “Hoewel een nieuwe scholensluiting het aantal besmettingen sneller omlaag kan brengen vindt het kabinet het doorgaan van fysiek onderwijs voor kinderen te belangrijk.” Ze geven nu dus toe dat sluiting van de scholen belangrijk is om het virus in te dammen (dat ontkenden ze in de eerste golf) maar nu is het smoesje dat het doorgaan van fysiek onderwijs zo belangrijk is. Ja, laat maar doorgaan, die kinderen verliezen hierdoor misschien hun grootouders, maar ze hoeven gelukkig niet een tijdje thuis onderwijs te volgen, want oh, oh dat is zo erg.

10 Reacties
JasDon
JasDon2 nov. 2020 - 19:08

"Ja, laat maar doorgaan, die kinderen verliezen hierdoor misschien hun grootouders" Waarom? Ben jij nog steeds van plan om je kinderen je ouders te laten bezoeken?

Juppé🎗
Juppé🎗2 nov. 2020 - 20:28

Dat we risico’s nemen om het onderwijs door te laten gaan vind ik meer aanvaardbaar dan het open houden van sportscholen.

GoudenBergen
GoudenBergen2 nov. 2020 - 21:18

@Mark Ik vind de gekozen aanpak helemaal niet zo slecht. Na de eerste lockdown heeft de regering de maatregelen versoepeld, zodat we ons van 1 juni t/m 14 oktober, dus gedurende 4,5 (!) maand, redelijk vrij konden bewegen. De gedeeltelijke lockdown die op 15 oktober is ingesteld, begint nu ook zijn vruchten af te werpen. Het aantal besmetting neemt af, het aantal patiënten op de ICs stabiliseert. Er zullen waarschijnlijk nog wel meer gedeeltelijk lockdowns volgen, totdat er een vaccin is. Met daar tussen periodes met meer vrijheid.

Hoofdschuddend
Hoofdschuddend2 nov. 2020 - 22:45

@huysmans Zelf geen kinderen? Of misschien heb je ze wel maar maar heb je een verschrikkelijke hekel aan ze.. weken lang thuis zitten is zo ongelofelijk slecht voor kinderen. Vond persoonlijk dat ze na de Lock down dit voorjaar de scholen in de zomer vakantie open hadden moeten houden. Liever dat ze opa en oma een paar maanden niet zien dan dat hun ontwikkeling compleet stil gezet wordt vanwege een virus waarvan ze zelf geen last hebben.

Mark Huysman
Mark Huysman3 nov. 2020 - 9:03

@Allen Het is een illusie om te denken dat je het virus enkel kunt laten rondgaan in bepaalde leeftijdsgroepen. Uiteindelijk bereikt het ook de ouderen en kwetsbaren. Ook als jij persoonlijk je kinderen niet op bezoek laat gaan bij de grootouders zijn er tig andere manieren waarop het virus hen bereikt. Nergens in de wereld is het gelukt om ouderen en kwetsbaren af te schermen. Behalve dan in de landen waar een strakke lockdown plaats heeft gevonden. Als je het virus werkelijk wilt indammen en ouderen en kwetsbaren wilt beschermen dan moet je ophouden met dat softe gedoe en hard ingrijpen. Des te eerder is de boel onder controle en kan het normale leven -binnen bepaalde grenzen- voortgang vinden. De regering had natuurlijk eerder moeten ingrijpen en met een goed test- en traceerbeleid moeten zorgen dat het niet zover zou zijn gekomen. Maar dat de heeft regering niet gedaan en daarom zit er niks anders op dan een harde lockdown het virus de kop in te drukken. Tenzij je het acceptabel vindt dat opnieuw ontzettend veel mensen (onnodig) dood gaan.

GoudenBergen
GoudenBergen3 nov. 2020 - 10:28

@Mark Wat jij voorstaat kan op een eiland of in een dictatuur maar niet in een vrij land met open grenzen. Ik weet dat je je tot de laatste categorie voelt aangetrokken. Een combinatie van lockdowns en periodes met meer vrijheid lijkt de beste benadering.

Mark Huysman
Mark Huysman3 nov. 2020 - 13:32

@GB Dat gelul over landen en open grenzen is echt onzin. Ook een ‘eiland’ als Australië is feitelijk een continent en heeft normaal gesproken veel in en uitgaand verkeer met andere continenten. De afgelopen maanden heeft deelstaat Victoria een harde lockdown gevoerd terwijl de rest van het continent een tamelijk normaal regime kende. De grenzen tussen Victoria en de rest van Australië werden wel goed in de gaten gehouden. Vergelijk dat met een eiland als Groot-Brittanië waar net zo’n hopeloos beleid gevoerd wordt als in Nederland. Verder voel ik me in tegenstelling tot jou niet tot dictaturen aangetrokken. Het is de dictatuur van het kapitaal die maakt dat we in dit land (en de meeste andere kapitalistische landen) a) met een afgekloven gezondheidszorg te maken hebben en b) met een beleid waarbij de hele tijd achter de corona-feiten aangehobbeld wordt. Gevolg: duizenden doden die voorkomen hadden kunnen worden.

Mark Huysman
Mark Huysman3 nov. 2020 - 13:36

Eerste zin moet zijn: 'Dat gelul over eilanden en....'

GoudenBergen
GoudenBergen3 nov. 2020 - 15:24

@Mark Nederland is een vrij land, waar je prima kunt wonen. Vergelijk het eens met Cuba, Venezuela, Albanië, Noord-Korea, Iran, SA of Hongarije.

Mark Huysman
Mark Huysman3 nov. 2020 - 19:09

@GB Ik weet dat je blij bent met je landje maar zelfs jij kunt toch moeilijk ontkennen dat het coronabeleid een ramp is? Al sinds eind augustus nemen de besmettingen weer toe en de regering heeft lange tijd niks anders gedaan dan de boel een beetje aankijken en adviezen geven. Pas toen het echt niet anders meer kon werden er wat maatregelen afgekondigd waarvan iedereen na kon gaan dat ze niet of nauwelijks zouden werken. En dan nu wat maatregelen erbij die uitdrukkelijk niet bedoeld zijn om het virus snel de kop in te drukken maar waarvan gehoopt wordt dat ze de Rt langzaam een beetje naar beneden gaan drukken. Ondertussen gaan er elke dag vele mensen dood die niet dood hadden hoeven te gaan.

Frans Kwakman
Frans Kwakman2 nov. 2020 - 18:52

Sportscholen blijven open? Minstens zo gevaarlijk voor besmetting als de andere sectoren, lijkt mij. Zit daar soms commercie achter?

1 Reactie
Jaco38
Jaco382 nov. 2020 - 19:20

Is dat zo? Als ik zie hoe strak het bij mijn sportschool geregeld is. Het 3x in de week uurtje sporten helpt mij in deze tijd enorm.

RaymondenJoop
RaymondenJoop2 nov. 2020 - 18:30

De economisch lichtgewichten worden geofferd in corona-land. Op zich begrijpelijk want dat kost het minste om te ondersteunen. Dat sporten nog steeds kan, alsmede vliegen vind ik op besmettingsgronden eigenlijk onbegrijpelijk. Net zo goed als dat er nog en masse in winkels rondgehobbeld wordt. Maar goed, ze weten het beter in Den Haag zal ik maar denken.

2 Reacties
Djennica
Djennica2 nov. 2020 - 19:45

De economisch lichtgewichten? De hele horeca-sector bedoel je?

White Knight
White Knight2 nov. 2020 - 20:01

Dag vliegen nog kan is inderdaad vreemd, aangezien op die manier de besmettingen in Nederland worden aangevoerd. Maar het Dam-voorbeeld heeft laten zien dat buiten sporten geen enkel gevaar met zich meebrengt.

Thuiszitter
Thuiszitter2 nov. 2020 - 18:18

Tsja , hij moet toch wat doen riekt het nu naar. In de theaters houdt men rekening met afstand, stond laatst met mijn partner alleen voor de nachtwacht, in de bioscopen een gering aantal bezoekers toegestaan, en dan juist de contact beroepen en sportscholen door laten gaan. Ik zie de logica hier niet in.

1 Reactie
FransAkkermans1947
FransAkkermans19472 nov. 2020 - 20:47

Mee eens, heb soortgelijke ervaringen in musea. Bovendien is het in de bieb goed mogelijk helemaal contactloos te werk te gaan. Ik heb in de bieb nog geen drukte mee gemaakt.

Mark Huysman
Mark Huysman2 nov. 2020 - 18:10

Hoorde net van iemand dat zijn buurman corona had opgelopen in de sportschool.

8 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗2 nov. 2020 - 18:39

Het zijn hier in Frankrijk ook haarden en dus dicht. Vreemd dat ze in NL zo’n uitzonderingspositie genieten Coronabuikjes hou je ook tegen met verstandig eten en gewone lichaamsbeweging. Buiten of thuis.

JasDon
JasDon2 nov. 2020 - 19:09

Ik had een oma die 97 jaar geworden is terwijl ze iedere dag een pakje sigaretten rookte.

Oki Doki
Oki Doki2 nov. 2020 - 19:31

JasDon Dat is mooi, maar de kans dat ze corona overleefd zou hebben zou een stuk kleiner zijn geweest, daar gaan mensen veel sneller aan dood, vooral als ze oud zijn.

White Knight
White Knight2 nov. 2020 - 20:02

Hoorde net van iemand die corona thuis had opgelopen van een huisgenoot. Schijnt het grootste deel van de besmettingen te veroorzaken. Misschien alle huizen dicht?

LBNB
LBNB2 nov. 2020 - 20:51

@MarkHuysman Je moet wel heel wanhopig zijn. Wel knap trouwens dat die buurman van iemand zijn GGD nog bron en contact onderzoek doet.

Karingin
Karingin3 nov. 2020 - 0:29

Sommige mensen weten gewoon nog waar ze geweest zijn en met wie ze in contact zijn geweest. Klinkt raar voor sommige andere, minder alerte mensen, dat snap ik

Mark Huysman
Mark Huysman3 nov. 2020 - 9:11

[Hoorde net van iemand die corona thuis had opgelopen van een huisgenoot. Schijnt het grootste deel van de besmettingen te veroorzaken. Misschien alle huizen dicht?] Suffe opmerking. Alle besmettingen in huis vinden hun oorsprong ergens anders. Dus als je inschat dat sportscholen bronnen zijn van besmetting dan is het tamelijk achterlijk om die open te houden. Met jouw argument kunt je alles openhouden en het virus gewoon z'n verwoestende werk laten doen.

White Knight
White Knight3 nov. 2020 - 15:35

@Mark Huysman: Die besmettingen in de sportschool komen *ook* ergens anders vandaan. Een sportschool is wat dat betreft niet veel anders als plaats van samenkomst dan thuis, behalve dat: - Er meer mensen komen - Die veel meer afstand van elkaar houden en - In een deel van de gevallen buiten sporten. Jouw opmerking is dus precies even suf.

The Apple
The Apple2 nov. 2020 - 17:33

Als Rutte nou maar vaak genoeg blijft hameren....

1 Reactie
komputerhulp
komputerhulp2 nov. 2020 - 21:45

Als een hamer het enige gereedschap is waarover je beschikt, ben je geneigd ieder probleem als een spijker te zien.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland2 nov. 2020 - 17:21

Die walgelijke lichaamscultuur tegenwoordig ook in dit land. Sportscholen zijn met dat gehijg natuurlijk perfecte infectiebronnen in tegenstelling tot bibliotheken (voorzover die nog niet wegbezuinigd zijn) Sportscholen zijn onzin - ga fietsen of rennen en laat die rotauto eens staan dan wordt je ook niet dik.

6 Reacties
LBNB
LBNB2 nov. 2020 - 18:11

Belachelijk, puur en alleen omdat een groot gedeelte van het volk bang is en meer maatregelen wil.

JanB2
JanB22 nov. 2020 - 18:12

Volstrekt mee eens.

Een andere mening, mag dat?
Een andere mening, mag dat?2 nov. 2020 - 18:15

@Griezel, jij weet wel wat goed is voor anderen. Er zijn zat mensen die om wat voor een reden niet kunnen hardlopen of fietsen maar wel (gecontroleerd) kunnen sporten in een sportschool. Maar jij vind sowieso alles wat niet in jouw straatje past maar belachelijk.

DanielleDefoe
DanielleDefoe2 nov. 2020 - 21:06

Griezel, met een eindje fietsen pak je nog wat zonlicht mee ook, tenminste overdag.

Karingin
Karingin3 nov. 2020 - 0:26

Eammd: Je mag een andere mening hebben, en dat mogen anderen dan weer belachelijk vinden. Ik moet zeggen dat ik jouw mening, dat iemand anders alles wat niet in zijn straatje past belachelijk vindt, nogal belachelijk vind. En dat mag dus gewoon! Fijn hè!

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland3 nov. 2020 - 10:37

gaat me er gewoon om dat de prioriteiten verkeerd liggen en er een ongezonde obsessie is met het lichaam terwijl de geest vooral geen ruimte krijgt je kunt toch ook wel op je vingers natellen dat een openbare hijgruimte nu niet bepaald een veilige plek is