Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Verboden reclame op homeopathische sites

  •  
01-11-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
242 keer bekeken
  •  
Calendulan_300jpg.jpg
Sinds 1 juli mogen homeopaten niet meer aangeven voor welke kwalen hun middelen bestemd zijn, omdat er geen bewijs is dat ze werken
Vijf homeopathische websites moeten binnen vier weken de teksten van alle aangeboden geneesmiddelen anonimiseren. De Inspectie voor de Gezondheidszorg tikt de websites op te vingers omdat ze volgens de nieuwe regelgeving niet meer mogen beschrijven voor welke gezondheidsklachten de middelen zijn bedoeld. Dit wordt nu gezien als ‘reclame’ omdat er geen bewijs is voor de werkzaamheid.
Stichting Skepsis vroeg de Inspectie al twee maanden geleden op te treden tegen de websites. Secretaris Jan Willem Nienhuys had acht sites van homeopathische fabrikanten en apotheken geraadpleegd en ontdekte dat bij honderden middelen nog gewoon de indicatie stond vermeld.
Na lang juridisch touwtrekken mogen fabrikanten van homeopathische middelen niet meer aangeven voor welke gezondheidsklachten hun middelen bestemd zijn. Sinds 1 september is alleen nog maar ‘blanco’ reclame toegestaan. De vijf websites hebben daarom een officiële waarschuwing gekregen. Eén website heeft al maatregelen genomen, twee anderen zijn van het web verdwenen.
RTEmagicC_Calendulan_jpg_01.jpg
Fabrikanten konden voor 1 september nog in beroep gaan bij het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG). Zij beoordelden dan of de middelen voldoende wetenschappelijk bewezen zijn. Alleen het middel Oscillococcinum (tegen de griep) ligt nog ter onderzoek bij het College en mag om die reden nog verkocht worden. Veel producenten van homeopathische middelen hebben hun verpakkingen en bijsluiters al aangepast. Winkels mogen nog tot volgend jaar juli hun oude voorraad verkopen.

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (34)

Tom Meijer
Tom Meijer1 nov. 2012 - 11:04

Prima van Stichting Skepsis!

MrOoijer
MrOoijer1 nov. 2012 - 11:04

En nu nog stoppen met het vergoeden via de zorgverzekering van al die kwakzalvers.

Hanns2
Hanns21 nov. 2012 - 11:04

Is er ook een werkzaam homeopatisch middel tegen het trotseren van andermans/vrouws onderbuikgevoelens ten aanzien van de additieve geneeswijzen, of zal ik maar een aspirientje nemen? Het aspirientje, waarvan de werkzaam niet aantoonbaar bewezen is. Wie kan aantonen, wat `aantoonbaar en bewezen werkzaam´ is, moet het maar zeggen.

lembeck
lembeck1 nov. 2012 - 11:04

Heeft iemand cijfers over het aantal 'ongelukken' en doden door gebruik van de zogenaamde reguliere medicijnen en dito medische aanpak? En zijn er cijfers over hoe beroerd alternatieve geneeskunde functioneert? En wat is de verhouding dan? Ik durf te stellen dat de alternatieve geneeskunde er heel wat beter uitspringt dan de reguliere. Over homeopathie is veel geschreven. Ook over wetenschappelijk onderzoek en dat in Zwitserland homeopathie erkend is als geneesmiddel. http://www.infowebweistra.eu/homeopathie-wetenschap.htm

CliffClavin1993
CliffClavin19931 nov. 2012 - 11:04

Mundus Decipi Vult.

Emery
Emery1 nov. 2012 - 11:04

Ik vraag me af of dieren ook placebogevoelig zijn. Ik tel zo'n 30 klassiek homeopatische praktijken voor dieren in NL. http://www.bkhd.nl

WendyB2
WendyB21 nov. 2012 - 11:04

Wat een waanzin! Het laatste restje marktwerking en concurrentie die er nog was in de medische sector wordt nu ook om zeep geholpen. Uiteraard allemaal 'in het belang van de consument'. Van veel dure merkmedicijnen is het bewijs voor de werking ervan nog veel minder dan die van homeopathische middelen. Als consument heb je niets te vertellen: De industrie bepaald wel wat 'goed' voor je is (en vooral goed om hun eigen zakken te vullen).

2 Reacties
Zjenny
Zjenny1 nov. 2012 - 11:04

Zelf jezelf onderwijzen help beter dan klagen en je laten vergiftigen.

eeweew
eeweew1 nov. 2012 - 11:04

Dan kan je me vast wel een onderzoek laten zien.

bob b.
bob b.1 nov. 2012 - 11:04

Inderdaad heel goed. Voor mij mag de volgende stap ook gezet worden, een verbod op dit soort middelen. Het is water met alcohol en een luchtje, zoals iemand die in Elburg bij Vogel werkte, me eens vertelde.

2 Reacties
CliffClavin1993
CliffClavin19931 nov. 2012 - 11:04

Exactamundo. Ik heb bij wijze van proef, als eerste en enige keer een klein flesje kalmerende medcijn van A. Vogel gekocht. Toen ik de samenstelling thuis las, heb ik de druppelaar weggegooid, en het hele potje als lekkere neut achterovergemikt, ik meen dat er 50% alcohol in zat. Het smaakte niet kwaad.

Tom Meijer
Tom Meijer1 nov. 2012 - 11:04

"Voor mij mag de volgende stap ook gezet worden, een verbod op dit soort middelen." Prima. En de makers vervolgen als oplichters zou heel terecht zijn.

eeweew
eeweew1 nov. 2012 - 11:04

Het is toch allemaal hetzelfde, dus wat maakt het uit?

1 Reactie
Zjenny
Zjenny1 nov. 2012 - 11:04

Zo jong nog en dan al zo teleurgesteld, bitter bijna.

Zjenny
Zjenny1 nov. 2012 - 11:04

En zo worden we steeds verder dom gemaakt en gaat de farma maffia ons allen nog verder vergiftigen. Het is nog maar 50 jaar geleden dat de farma industrie massaal kruiden gebruikte om geneesmiddelen te maken en nu mag een doorsnee burger niet meer weten waar allerlei natuurlijk groeiende planten goed voor zijn en waar ze voor gebruikt kunnen worden. Nog even en dan mag de burger geen potje tijm of rozemarijn meer op de vensterbank hebben om mee te koken. Maar goed dat ik het zelf allemaal weet. Die kennis word nu goud waard.

1 Reactie
dino_radja
dino_radja1 nov. 2012 - 11:04

kruidengeneeskunde is iets heel anders als homeopathie. Kruidengeneeskunde berust op werkzame stoffen in planten, wordt algemeen geaccepteerd als werkend, ook door de farmaceutische industrie en de wetenschap maar niet noodzakelijk als de beste oplossing. homeopathie is iets heel anders. het berust op 2 principes: -"like cures like": een middel dat hartkloppingen veroorzaakt kan ook hartkloppingen genezen -potentiering: hoe meer een middel verdund wordt, hoe beter het werkt. jammer genoeg gaat die verdunning zo ver dat het vaak onwaarschijnlijk is dat er ook maar 1 werkzaam molecuul in het flesje of potje "geneesmiddel" zit. Maar dat geeft niets, want water heeft een geheugen, en neemt zo de eigenschappen van de werkzame stof over.

Zjenny
Zjenny1 nov. 2012 - 11:04

Ik zie zelfs slimme mensen hier ontzettend dom wezen en zich voegen naar de winst beluste farma maffia die duizenden mensen het leven kost met hun kwakzalverij. Ik noem even; cholesterol verlagende middelen die gewoon helemaal nergens op slaan. Ik raad iedereen aan daar zelf eens onderzoek naar te doen met een open mind.

2 Reacties
FransAkkermans1947
FransAkkermans19471 nov. 2012 - 11:04

"Ik raad iedereen aan daar zelf eens onderzoek naar te doen met een open mind." Heb ik gedaan. Zonder middel zit ik net onder de streep van 6.5, met een middel er ver en veilig onder.

Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort1 nov. 2012 - 11:04

Zoals je zelf ook weet Zjen: roepen dat de farma heel naar is maakt Homeopathie nog geen geneesmiddel, maar voor jou persoonlijk lucht het vast op.

JanB2
JanB21 nov. 2012 - 11:04

Volkomen terecht.

1 Reactie
MichelReiziger
MichelReiziger1 nov. 2012 - 11:04

Inderdaad! Toen ik afgelopen zomer een bekend vooraanstaand homeopathisch arts in een docu heb horen zeggen dat de aanwezigheid van (zogenaamde) werkzame stoffen in homeopatische middelen niet altijd aantoonbaar hoeft zijn voor een heilzame werking.... Als in 2012 dit soort kwakzalverij nog wordt geaccepteerd dan ben je er nog lang niet als moderne maatschappij.

[verwijderd]
[verwijderd]1 nov. 2012 - 11:04

Aan alle homeop. haters: google even op het aantal medicijndoden per jaar . Dan laten we de honderden doden door medische missers maar even buiten beschouwing......Zeker allemaal aandeelhouders van Mosanto

1 Reactie
DanielHoogland2
DanielHoogland21 nov. 2012 - 11:04

Hoho dat was even te kort door de bocht. Dat kan geen argument pro homeopathie zijn wat je daar beweert. Ik raad je aan eens een onderzoekje te doen op google met de trefwoorden : " homeopathy kills" . Lotto is en ekstrabrelasting voor mensen die niet kunnen rekenen. Homeopathie is een bron van inkomsten voor producenten die hetzelfde doen als de mensen die inkomsten van lotto innen. Maar de mensen aan een veel groter gevaar blootstellen.

Nikos2
Nikos21 nov. 2012 - 11:04

Wel mooi op de website van A.Vogel staan alle producten. Op elke pagina staat zoiets als: [quote] Wat is A.Vogel X® en waarvoor wordt het gebruikt? A.Vogel X® is een homeopathisch geneesmiddel* zonder specifieke therapeutische indicatie toegepast volgens de principes van de homeopathische geneeswijze. Door de nieuwe wetgeving is het niet mogelijk om u hier meer informatie te geven. Via een persoonlijk contact geven wij u graag advies over dit product en uw gezondheid. [/quote] Kijk je in de bijsluiter (die ook op de site te krijgen is), zit er meestal alleen maar water en ethanal in. En daar betaal je dan 8 EUR voor. :P

1 Reactie
Zjenny
Zjenny1 nov. 2012 - 11:04

https://www.facebook.com/notes/homeopathy-worked-for-me/homeopathy-worked-for-my-mother-writes-linda-z/436640209736699 lees hier eens wat en verbaas je.

EricDonkaew
EricDonkaew1 nov. 2012 - 11:04

"Water heeft een geheugen" klinkt voor veel mensen als ondenkbaar. Maar we weten nog niet alles. Tweehonderd jaar geleden werd je voor gek verklaard als je stelde dat de mens binnen afzienbare tijd rechtstreeks vanuit Amsterdam met iemand uit Parijs zou kunnen praten. Misschien heeft water geen geheugen maar ligt de heilzame werking van homeopathie aan iets anders. Nogmaals, we weten nog iets anders. Ook de werking van acupunctuur is nooit verklaard, maar dát het werkt is wat mij betreft inmiddels duidelijk aangetoond.

2 Reacties
EricDonkaew
EricDonkaew1 nov. 2012 - 11:04

Nogmaals, we weten nog iets anders. = Nogmaals, we weten nog niet alles.

DanielHoogland2
DanielHoogland21 nov. 2012 - 11:04

Het is met homeopathie als met religie. Het baseert zich niet op feiten en wetenschap, maar uitsluitend op geloof. Zelfs de bewering dat akupunktuur werkt is overigens volkomen onjuist. Maar er is wel een fascinerende ontwikkeling te melden: men is nabij, het geheim van het fenomeen placebo te ontsluieren. Een zeer recente studie moet nog volgens de de regels van de wetenschap ( die de homeopaten haten als de pest) worden gecontrolleerd. Men heeft met een groep van 104 proefpersonen ontdekt dat slechts de groep met éen kenmerkend gen ontvankelijk is voor/positief reageert op placebo! Een grote stap in de richting van het ontraadselen van het placebo effekt én een nieuw hardslaand argument tégen de geloofsbelijdenissen van homeopaten.

[verwijderd]
[verwijderd]1 nov. 2012 - 11:04

Daniel, dat beweer ik niet. Soms probeer je wel eens wat. Werkt het? Suggestie? Wordt er veel geld verdiend door de homeopaten? Vallen er veel doden door het gebruik van homeopatische middelen.? Ik bedoelde alleen maar te zeggen: de reguliere medicijnmannen hebben per jaar heel veel goeds maar ook meetbaar veel onheil aangericht met hun handelen.

1 Reactie
eeweew
eeweew1 nov. 2012 - 11:04

Het is onmogelijk te overlijden aan een middel zonder werkzame stoffen.

[verwijderd]
[verwijderd]1 nov. 2012 - 11:04

Klaas, ik vond in dit geval , dat ik die vergelijking wel mocht maken. De medische ivoren toren zit aardig vol met barsten. Niet alleen de homeopatische dus. 3500 tot 4000 medicijndoden per jaar {TROUW n.a.v. progr. Zembla} is me nogal wat. Het medisch tuchtrecht deed vaak de oogjes toe.

1 Reactie
DanielHoogland2
DanielHoogland21 nov. 2012 - 11:04

Sorry Joop, maar dit kan ook niet dor de beugel. Je haalt - waarschijnlijk bewust - twee dingen door elkaar en hoopt dat het niemand opvalt. Als er doden vallen door het gebruik van homeopathie dan komt dat omdat de homeopathische middelen niet werken. Die kunnen ook helemaal niet werken. Als er doden vallen door medicijnen komt het door foute dosering of door gebruik van het foute middel. In beide gevallen is er sprake van een middel dat werkt. (en wel verkeerd) Daarom moet je niet met de tuchtkommissie als bewijs komen. Of denk je dat daar geneesmiddelen terecht staan ??? Het valt me op dat de meeste argumentatie pro homeopathie meestal van dit soort manipulatief karakter is. Hoe zou dat nou kunnen....?

WendyB2
WendyB21 nov. 2012 - 11:04

Farmaceutische medicijnen worden getest op de chemische werking. Niet op de vraag of de patient er beter van wordt, want dat is subjectief en niet eenduidig meetbaar. Als het lukt om met een chemokuur een tumor uit te roeien, dan noemt men dat een succes, ook al is de patient inmiddels overleden aan uitputting. Het medicijn heeft immers gedaan waar het voor bedoelt was: de tumor verwijderen.

1 Reactie
eeweew
eeweew1 nov. 2012 - 11:04

Ja, en dat is dan ook het doel van het medicijn. En als men een minder belastend medicijn vindt dat het zelfde doet dan gaat men dat gebruiken. Dat alleen is geen reden om over te stappen op spullen waarvan de werking helemaal niet is aangetoond.