Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Verbied ook in Nederland de sociale media voor jongeren onder de zestien

  •  
04-12-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2166 keer bekeken
  •  
ANP-483243612

Ze zijn een verslavend verdienmodel geworden.

Na eindeloze discussies over de negatieve invloed van Tiktok, Instagram, Snapchat, en Facebook is de Australische regering in actie gekomen. Afgelopen week nam het Australische parlement een wet aan die het gebruik van sociale media voor kinderen jonger dan 16 jaar verbiedt. Voor- en tegenstanders van de wet vliegen elkaar in de haren. Hoe zit het met onze kinderen?

Aan de Universiteit van Amsterdam is het afgelopen jaar een onderzoek gedaan onder jongeren: ‘Jongeren aan het woord’ van het project AWeSome. Het laat zien dat de negatieve invloed van de sociale media veel groter is dan we denken. Een kwart van de onderzochte jongeren denkt dat sociale media een slechte invloed hebben op hoe gelukkig ze zijn. Een derde vindt dat ze slecht zijn voor hun zelfbeeld. Bij meisjes is dat zelfs de helft, bij jongens een kwart.

Over het algemeen kun je beter investeren in preventie. Maar soms ontkom je er niet aan om dingen te verbieden, als preventie niet helpt. Je hoort wel zeggen: Het is juist goed dat kinderen experimenteren. Vaak klopt dat, maar niet altijd. Je moet je kinderen beschermen tegen het ‘boze oog’ van de sociale media. Daarmee krijgen ze tijd om een boek te lezen, elkaar in de ogen te kijken, met elkaar te praten over onderwerpen die echt belangrijk voor ze zijn. Op sociale media kunnen ze de prooi worden voor religieuze extremisten of pedofielen.

Ze zijn een verslavend verdienmodel geworden, over de ruggen van kinderen. Ook in de afgelopen tijd hebben we weer vaak mogen lezen dat kinderen slachtoffer werden van seksueel misbruik. Kinderen zijn beïnvloedbaar, kwetsbaar. In Nederland is het niet voor niets verboden om alcoholhoudende dranken van meer dan 0,5% te verkopen, te schenken of aan te bieden aan jongeren onder de zestien. Voor sterke drank ligt de grens bij achttien jaar.  

In Duitsland mag je vanaf 14 jaar bier en wijn drinken als de ouders erbij zijn. Vanaf 16 jaar mag je die dranken zelf kopen. In België moet je zestien zijn.

Tegen al die achtergronden is het een prima idee om ook in Nederland kinderen onder de zestien de toegang tot sociale media te verbieden. Ze zijn minstens zo verslavend en gevaarlijk als alcohol.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (16)

Ewout Pool
Ewout Pool
6 dec. 2024 - 7:10

Interessant idee.Alleen hoe ga je het handhaven? Veel socials hanteren al een leeftijdsgrens, maar die wordt massaal ontdoken.

Marie Timmerman
Marie Timmerman
6 dec. 2024 - 5:14

Brianna Ghey’s mother on dangers of the internet and banning social media for under-16s

https://www.youtube.com/watch?v=hMf-sonaBi8

Roodhaan
Roodhaan
5 dec. 2024 - 13:07

Ja hoor, en ook geen tv meer, te beginnen op zondag…

1 Reactie
Marie Timmerman
Marie Timmerman6 dec. 2024 - 5:17

TV is gereguleert, er zijn licenties, controles, handhaving, vervolging, geen toegang door anonieme machten of geld. Social media niet. De vergelijking slaat nergens op.

Bert vd Neut
Bert vd Neut
5 dec. 2024 - 10:16

Succes met de handhaving.

We moeten eens stoppen met de "verbied reflex". Voed je kinderen op met het besef dat social media leuk is maar ook slechte kanten kan hebben. Leer ze dat herkennen en maak ze weerbaar. Hebben ze hun hele leven wat aan.

4 Reacties
Marie Timmerman
Marie Timmerman6 dec. 2024 - 5:15

Er is geen verbied reflex, integendeel, wat vroeger op straat niet nooit mog mag nu op internet wel.

Bert vd Neut
Bert vd Neut8 dec. 2024 - 20:29

Marie, in strijd met de wet geldt op straat en op het internet.

Dat was zo en dat is zo.

Marie Timmerman
Marie Timmerman10 dec. 2024 - 3:17

Onzin. Op straat word gehandhaaft.

Bert vd Neut
Bert vd Neut12 dec. 2024 - 19:55

Marie, je hebt het zelf over wat niet en wel mag, dat is gelijk aan elkaar. Je haalt er nu handhaving bij, dat is iets anders maar ook onjuist.

Campanula
Campanula
5 dec. 2024 - 9:50

Sociale media zijn soms emotionele drugs. Spanning, opwinding, conflict, Verslavings gevoeligheid speelt een rol. Beheersing en matiging zul je moeten aanleren. Net als relativering. Het is een overdreven extensie van de wereld. Te mooi, te succesvol, te grof enzovoort. Het zijn digitale dramaqueens. Verbieden ben ik tegen. Leer het incorporeren.

Anna R. Chist
Anna R. Chist
5 dec. 2024 - 9:14

Verbieden voor volwassenen geen idee?

1 Reactie
Redskibeat
Redskibeat5 dec. 2024 - 10:40

Kom op zeg. Hoe bevoogdend wil je zijn?

Voorlichten en waarschuwen!

Vuurrood
Vuurrood
5 dec. 2024 - 9:06

Verbieden? Zijn ze helemaal gek geworden? En wie gaat dat verbod dan handhaven? De overheid moet regels opstellen voor de aanbieders van sociale media. Pak de websites die over de schreef gaan aan!

Pak bijvoorbeeld Elon Musk zijn X af!

Houd in de gaten of websites zich houden aan onze normen en waarden! Toch? Mevrouw Becker?

2 Reacties
daniel.c.plainview
daniel.c.plainview5 dec. 2024 - 9:26

X heeft vele eigenaren in vele landen. Veel succes omdat juridisch voor elkaar te krijgen.

Rick Hofland
Rick Hofland5 dec. 2024 - 12:40

jongeren komen helemaal niet op X

En ik kan mij in veel content op X niet vinden, maar ik zie geen zaken die over de schreef gaan, hooguit meningen die ik niet deel, maar daar hoef je niet bang voor te zijn toch?

MG1968-2
MG1968-2
5 dec. 2024 - 8:53

Het probleem is de content en de manier waarop die content gebracht wordt. Dat probleem speelt niet alleen bij content gericht op jongeren maar is een uitvloeisel van géén of te late regulering. Ineffectief en op sjablonen die geschikt zijn voor de oude media gebaseerd.

.

Als moorden een probleem is, is daar wat aan doen de oplossing. Niet het afschermen van de jongere van die werkelijkheid. Dat ontneemt zelfs de mogelijkheid om te wapenen en te adapteren.

Dat geld voor sociale media hetzelfde.

Marie Timmerman
Marie Timmerman
5 dec. 2024 - 8:29

Het is waar dat de psychologische gesteldheid van kinderen percentage gewijs bergafwaarts kelderde vanaf de vroege jaren van deze eeuw, en dat sociale media daar de nexus in is. Libertatiers zouden het ook erg vinden als nu ineens regels en verboden en standaarden en vershillen op en voor wegen zouden gelden. De eis dat elke weg een hevaarlijke steeg zou moeten kunnen zijn waar veel foute dingen de facto worden mogenlijk gemaakt en gedoogt.

Phantom3
Phantom3
5 dec. 2024 - 6:46

Open deur. Maar goed plan om sociale media te verbieden.

Gio Servas
Gio Servas
5 dec. 2024 - 5:42

Helemaal mee eens, Social Media is de uitvinding van de Duivel en wij God vrezende mensen mogen daar niets mee te maken hebben. Wij moeten onze kinderen beschermen tegen de Duivel en vooral meisjes zijn slachtoffer dus die moeten we extra beschermen.

Lol, alsof we terug zijn in de jaren 50 a 60. We moeten nieuwe dingen niet verbieden, we moeten jongeren leren ermee om te gaan. Of gaan we nu allemaal lid worden van de SGP? Marketing, mens als product... we gaan dat niet tegenhouden, dus kunnen we het beste onze jongeren hiertegen wapenen en dat doe je niet door er een muurtje omheen te bouwen.

4 Reacties
Zandb
Zandb5 dec. 2024 - 8:26

Gio

De wereld, en in het bijzonder de kinderen er op, is/zijn niet maakbaar. Kinderen (slim, dom, dik, dun, rijk, arm etc.) wapenen tegen goed 'boze' volwassenen dat gaat niet lukken. Natuurlijk moeten we dat wel doen, maar daarmee kan je nooit op tegen iets "wat je niet kan tegenhouden" - uw woorden. En om dan als oplossing te kiezen, dat je 'muurtjes om kinderen heen moet bouwen', dat is regelrechte SGP praat. Want muurtjes bouwen betekent in de praktijk niets anders dan 'weghouden van het kwaad'!

Ik weet niet of u nog de behoefte heeft tot LOL maar als dat zo is, dan is dat wel wel om uw 'oplossing'.

Gio Servas
Gio Servas5 dec. 2024 - 10:34

@Zandb, dus eigenlijk moeten we kinderen dan maar helemaal niet blootstellen aan de grote boze buitenwereld? Mijn LOL ging over het absurde van muurtjes om kinderen heen bouwen, wat men nu weer wil met nieuwe techniek... zoals eerder met radio, tv en noem maar op, het is dat ik juist niet wil dat we muurtjes om kinderen heen gaan bouwen. Net zoals we vroeger tegen onze kinderen zeiden dat ze geen snoepjes van vreemden moesten aannemen is ook hier een kind tegen we waarschuwen.

Redskibeat
Redskibeat5 dec. 2024 - 10:43

Het bestaan van de duvel is niet wetenschappelijk aangetoond.

Ben het met u eens dat we onze jongeren moeten leren om er verstandig mee om te gaan.

Rick Hofland
Rick Hofland5 dec. 2024 - 12:43

Duivel…. God?

Als we beginnen die middeleeuwse sprookjes te benoemen voor wat zijn dan doen we de mensheid een grotere dienst mee dan sociale media verbieden.

pahan
pahan
5 dec. 2024 - 5:18

Je hebt meer en beter resultaat als je sociale medie verbiedt voor iedereen boven de zestien.

'Tijd om een boek te lezen, elkaar in de ogen te kijken, met elkaar te praten over onderwerpen die echt belangrijk voor ze zijn. Op sociale media kunnen ze de prooi worden voor religieuze extremisten of pedofielen.'

Satire, hoop ik?

Gajes
Gajes
5 dec. 2024 - 0:39

Rot op met dat verbod !!

Social media kan ook heel fijn zijn voor kinderen die moeilijk vrienden maken. Of die met andere kinderen over een bepaalde interesse willen praten. Of lhbt kinderen die naar bepaalde groepen kunnen, etc.

Waar het misgaat is dat ouders niet goed monitoren. Dus nu gaat de staat de rol van de ouders overnemen en verbieden.

Whats Next ?

Een chips en cola alarm ?

2 Reacties
daniel.c.plainview
daniel.c.plainview5 dec. 2024 - 8:26

Dit argument van je kan je letterlijk op alles zetten. In praktisch alle gevallen doet de meerderheid het goed, maar is er een minderheid die misbruik maakt. Zelfde met vuurwapens of drugs.

Gerygrr
Gerygrr5 dec. 2024 - 11:30

Dat argument gebruikten Australische tieners, ondervraagd over dit verbod.

Ze stonden naast elkaar te beweren, dat ze social media nodig hebben voor hun sociale contacten!

Ze zien niet meer, dat er echt fysiek contact mogelijk is met de mensen naast hen….

Het gaat om de likes, de reacties op alle gemaakte selfies, dat is de waarheid.

Gevorg Gevorgian
Gevorg Gevorgian
4 dec. 2024 - 23:01

'Verbied ook in Nederland de sociale media voor jongeren onder de zestien'

Ik denk dat dat een zeer onverstandig voorstel is. Verbieden werkt altijd verzet in de hand. En ze worden ook altijd ontdoken. En zowel de aanbieders als de gebruikers weten altijd wel illegale wegen te vinden en dan zijn we nog verder van huis.

Veel beter lijkt mij opvoeding en begeleiding van de kinderen. In de eerste plaats door de ouders (die blijkbaar in dezen zelf ook wel enige opvoeding kunnen gebruiken), maar ook alle andere opvoeders. En Dan is het ook wel nuttig dat overheden wat meer controle uitoefenen op wat de aanbieders aanbieden, Maar dat moet heel zorgvuldig gebeuren want de grenzen naar censuur liggen heel nauw.

Bovendien kunnen sociale media ook heel positief werken.

JohnVKR
JohnVKR
4 dec. 2024 - 20:35

Oneens. Door het te verbieden wordt het alleen maar spannender om op de socials te gaan. Het gaat er meer om dat je de tijd die kinderen aan de socials benutten inperkt. Dus geen smartphones op scholen. Automatische blokkades na een uur, dat soort dingen. Ik denk dat er genoeg manieren zijn te vinden om het in te perken, maar verbieden lijkt me geen goed plan.

Bovendien: de socials verbieden is nog geen internet verbieden toch? Waar leg je dan de grens? Wel of geen WhatsApp? Ik denk dat veel ouders vandaag de dag behoorlijk in paniek raken als ze hun kinderen niet meer via de app kunnen bereiken. Wel of niet bij de Albert Heijn betalen met de smartphone?

Daar komt bij dat ik zie dat kinderen online ook heel veel leren. Want dat is de andere kant. Ik zie dat kinderen vandaag al op jonge leeftijd veel meer kennis hebben dan ik en mijn leeftijdgenoten op dezelfde leeftijd hadden. Dus laten we wel alle gezichtspunten blijven bekijken, en de eenzijdigheid die we ook weer in dit artikel zien loslaten.

Olav Meijer
Olav Meijer
4 dec. 2024 - 20:17

Met de stelling, dat de "sociale media" grosso modo negatief uitpakken voor (erg) jeugdigen, ben ik het wel eens. Ik denk dat daarvoor inderdaad wel voldoende bewijs is. Ik vind het trouwens ook eigenlijk te gek voor woorden dat kinderen op de basisschool al met smartphones rondlopen.

De vraag is natuurlijk wel: welke leeftijd is -gemiddeld genomen, het scheelt natuurlijk veel per kind- geschikt om als grens te hanteren? En hoe kan je zo'n verbod effectueren?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor