Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

‘Veel banen zijn niet essentieel, maar de politiek durft dat niet hardop te zeggen’

  •  
03-02-2023
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
4120 keer bekeken
  •  
eppobruins

De politiek moet bepalen welke banen essentieel zijn voor onze duurzame, digitale en klimaatbestendige toekomst. Te veel opleidingen zijn niet essentieel, maar de politiek durft dat de burgers niet hardop te vertellen. Dat zegt Eppo Bruins, voorzitter van de Adviesraad voor Wetenschap, Technologie en Innovatie in de podcast Betrouwbare Bronnen. Hij maakt zich grote zorgen over het tekort aan jongeren dat interesse heeft in technische vakken. “Alleen al in Brainportregio Eindhoven komen ze 60.000 technici tekort”, zegt Bruins. Zo loopt Nederland vast. “We moeten met minder grondstoffen, met louter duurzame energie en volstrekt circulair met meer mensen dezelfde hoeveelheid ruimte bewonen en dat is een heel ingewikkelde omslag. Daar heb je iedereen voor nodig.”

“Er zijn studies waar veel jonge mensen voor kiezen, waarvan je je kunt afvragen: komen ze wel echt op een plek terecht waar hun hart naar uitgaat. Studies als psychologie, communicatiewetenschap of bestuurskunde. Ik denk dat een aantal van die studenten ook dolgelukkig kunnen zijn in een technische studie, maar daar nooit aan gedacht hebben”, zegt Eppo Bruins. “Maar de politiek durft hier geen uitspraken over te doen. Als een Kamerlid zegt ‘deze beroepen zijn niet essentieel’ dan krijgt hij op Twitter de wind van voren.”

Docent Ben Snoeijs van de Associate Degrees Academie in Roosendaal ziet op zijn school de instroom van nieuwe studenten al vijf jaar afnemen. “Ik doe heel veel aan instroombevordering en het is echt kommer en kwel. Er komt vijftien jaar leegte aan. Dat realiseert het bedrijfsleven zich nog niet”, zegt hij in de podcast. “Ik kom veel op basisscholen en daar zijn de technieklokalen verstoft. Leerkrachten vinden techniek maar moeilijk, zeggen ze.” Veel jongeren denken: ik ga economie studeren want dan kan ik snel rijk worden. Maar volgens Snoeijs zijn negen van de tien best betaalde beroepen met een MBO-opleiding technisch, en in het HBO acht van de tien. “Al die beroepen die nu nog hoog aangeschreven staan, gaan allemaal geautomatiseerd worden. Al die boekhouders en notarissen, die zijn er over twintig jaar niet meer.”

Eppo Bruins: “Op school leer je algemene vaardigheden. Als je jezelf goed kan presenteren, goed nadenken, contact met mensen maken en je hebt empathisch vermogen, dan is er altijd wel een baan voor je. Maar als we weer in een economische dip komen, en je hebt alleen maar mensen met algemene vaardigheden, dan zijn dat - vrees ik - de eerste werklozen. Je kan niet zomaar de techniek in. Ik denk dat een deel van je opleiding ook moet zijn: vaardigheden leren die niet iedereen heeft; die jou onderscheiden van anderen. En techniek is een heel mooi vak waarmee je je kunt onderscheiden.”

Deze week waren experts en beslissers uit bedrijfsleven, onderwijs en bestuur bijeen met Platform Talent voor Technologie om te bespreken hoe je meer jongeren naar een technische opleiding kun verleiden. Maar volgens Bruins ligt er ook een opdracht voor de politiek. Die moet een helder toekomstbeeld schetsen waar we in Nederland met z’n allen naartoe willen. “Zo van: dit is waar wij over veertig, vijftig jaar ons geld mee verdienen en hoe ons land eruitziet. Op zo’n klein stukje grond als Nederland heb je regie nodig van een overheid die een toekomstbeeld heeft. We hebben met een groot aantal landen afgesproken dat we naar nul procent Co2-uitstoot willen. Maar dat is een kwantitatief doel, zonder beeld hoe zo’n samenleving eruitziet. Niemand durft nog een besluit te nemen. Alles zit vast. Kijk naar het stikstofprobleem. Of de woningbouw. We hebben per jaar 100.000 woningen nodig, maar het zijn er al jaren 70.000.”

Bruins was tot 2021 Tweede-Kamerlid voor de ChristenUnie. Nu hij van een afstand naar het Binnenhof kijkt, ziet hij een vierkante kilometer die weinig verbinding heeft met ‘de echte wereld’. “De kloof tussen politiek en maatschappij en tussen beleid en uitvoering moet worden geslecht. Als Kamerlid kon ik vaak niet veel meer doen dan geld verschuiven en nog meer regels maken. Je bent machtig, maar tegelijkertijd heel onmachtig.”

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (47)

Panthera
Panthera5 feb. 2023 - 10:05

Als de huidige politieke partijen het paard weer achter de wagen spannen als die verandering op de arbeidsmarkt er ook daadwerkelijk gaat komen, en wij als land daardoor in dezelfde problemen gaan terechtkomen zoals wij nu bij de migratie- of woningproblematiek zien gebeuren, dan wordt de keuze bij alle volgende verkiezingen van levensbelang voor ons en onze kinderen, klein- en achterkleinkinderen, want dan wordt in vergelijking met andere landen een hogere en een werkeloosheid die langer duurt weer ons deel. Want wie -met veel algemene kennis- wil of gaat zich vrijwillig laten omscholen, als hij nou of over een paar jaar werkzaam is of was in een beroep die overbodig gaat worden, want die mensen hebben zich maatschappelijk al helemaal gesetteld, en die wonen in dit neoliberale tijdperk vaker in een vrijesector- of koopwoning dan in een sociale huurwoning waar je die inkomensverandering misschien wel met toeslagen zou kunnen gaan opvangen. Die mensen kunnen zonder financiële compensatie voor een periode van zeker enkele jaren door een behoorlijke inkomensachteruitgang in een transitieperiode van een arbeidsmarkt naar één waar ook meer technische vaardigheden van je worden gevraagd, zich haast onmogelijk laten omscholen zonder daar de negatieve gevolgen voor te moeten ondergaan!

1 Reactie
Panthera
Panthera5 feb. 2023 - 12:07

In de jaren zeventig en tachtig zag je op vakscholen zoals de GAWALO veel werkelozen van alle leeftijden die zich lieten omscholen, zij gingen één of twee dagen de theoretische kennis op die scholen opdoen, terwijl zij bij een werkgever in de praktijk de technische vaardigheden zich eigen konden gaan maken op de werkvloer. Dat zie ik nu niet snel gebeuren als er door politieke partijen niet alvast nagedacht gaat worden over hoe je misschien weer grote groepen mensen die werkeloos gaan geworden en die met hogere vaste lasten dan veel werkeloze in de zeventiger en tachtiger jaren zaten opgescheept, zich zouden moeten laten omscholen zonder in de financiële problemen te gaan komen. Als je nu al niet voor een regeling gaat zorgen die ervoor gaat zorgen dat zij in de tussenliggende tijd voordat zij op een vergelijkbaar salarisniveau komen te zitten, ondersteunt gaan worden, en daardoor niet op straat kunnen komen te staan, dan ben je weer te laat om daar beleid op te gaan maken. Want terugvallen op een betaalbare sociale huurwoning bij een aanzienlijke inkomensachteruitgang, dat kunnen ze als het percentage betaalbare sociale huurwoningen zo blijft afnemen tegenover het aantal onbetaalbare woningen voor hun in de toekomst, wel op hun buik gaan schrijven.

Uitgekleed
Uitgekleed4 feb. 2023 - 18:44

Zelf ben ik praktisch technisch opgeleid als scheepswerktuigkundige. In 1966 werkte ik tijdelijk bij Shell Pernis. De Directeur waar wij mee te maken hadden was een jonge technische ingenieur die iets opmerkelijk zei. In de toekomst zullen we een 50% nieuwbouw industrie en 50% recycling industrie hebben. Ondanks het enorme aanbod van wegwerp goederen is dit percentage lang niet gehaald. Technici zijn nodig voor hergebruik en benodigde machinerie hiervoor. Stel dat die 50% in beeld komt dan wordt de levensduur van veel goederen verlengd stel met 50%. Hoeveel energie is dan uitgespaard met hoeveel CO2 reductie Het laat zich raden maar ook dat zou 50% kunnen zijn.

Martin van der Linde
Martin van der Linde4 feb. 2023 - 12:54

In de praktijk wordt een onbalans vanzelf hersteld. Hoeveel mensen komen er na hun opleiding daadwerkelijk terecht in een beroep dat precies aansluit bij hun opleiding? Veel maar niet heel veel. In iedere geval veel mensen met een technische opleiding. Om de simpele reden dat zij niet veel anders kunnen dan dat. Dat is geen diskwalificatie maar een constatering. De meeste alfa mensen hebben door hun studie veel meer mogelijkheden op de banenmarkt. Hun kennis is breder, net als hun sociale vaardigheden.

Minoes&tuin
Minoes&tuin4 feb. 2023 - 10:17

We hebben een groot tekort aan mensen in de jeugdzorg maar deze mijnheer durft beroepen en dus opleidingen noodzakelijk hiervoor, niet essentieel te noemen! Ik hoop dat hij van de basis- en middelbare school toch nog iets heeft meegekregen, ik waag het echter te betwijfelen. Zou hij de verzorging-en verpleegkunde ook een niet noodzakelijk beroep vinden of denkt hij het allemaal wel met robots en slasluiers met ingewerkt alarmbelletje op te kunnen lossen.

KM2
KM23 feb. 2023 - 22:47

In 2022 gestopt met het werken in de techniek, aanleg zonnepanelen...betaalde zeer goed, maar gestopt mede vanwege de (safety) managers met hun wereldvreemde kijk op de wereld. Vanaf dag 1 heb ik met VCA-vol gewerkt, heb BHV en geschoold in het behandelen van polytrauma. Deze "managers" maken je het werk onmogelijk met hun theoretische "kennis". Na enig doorvragen kom je erachter dat ze er geen zak van snappen, niet bekend zijn met medisch handelen naast wat ze geleerd hebben. Slechts BHV kennis op matig niveau, geen weet hebben van het M.A.R.C.H of P.A.W.S. protocol of wat hemostatisch verband is. Dat noemt zichzelf safety manager, geen weet hebben van een boorstelling van 5 ton en de gevaren die erachter zitten, wel gaan lopen janken als je geen handschoenen draagt als het 35 graden is. Vervolgens weer...zucht...niet weten wat te doen bij hittestress, maar wel zuchten als de airco op kantoor het niet doet. Je het werk onmogelijk maken met idiote LMRA of kansloze toolbox-meetings. Ik ben helemaal klaar met dit kansloze volk, het zit er puur voor de centen, dat gaf meneer ook toe. "Elke pleister die ik plak komt in een rapport, want wie schrijft die blijft". Blijf jij maar schrijven kerel, van mij geen verhaaltje, ik zoek het ergens anders, zonder wereldvreemde managers. Ze kunnen zelf geen schroef in een plank vastzetten of een carborateurtje vervangen, ...weten niet wat voltage, wattage en ampere's zijn of waar het voor staat en welke hiervan dodelijk is.

Inzicht
Inzicht3 feb. 2023 - 18:53

Er is tekort aan techneuten om dezelfde reden als dat er een tekort is aan verplegers en leraren; door die prachtige ICT revolutie moet iedereen in het primaire proces continu alles verantwoorden aan managers die willen dat elke keer dat je met je ogen knippert dat efficiënt gebeurt en dat de volgende keer nog efficiënter is. Daarom wil iedereen een bullshit baan, zodat je weer kunt ademhalen en niet van de ene burnout naar de ander hoeft te strompelen.

PversusNP
PversusNP3 feb. 2023 - 17:01

Vaak noemt met het tekort aan technisch personeel in Nederland. Dit tekort bestaat niet en heeft nooit bestaan. Het is slechts een roep om meer subsidie. Snelheid van energietransitie in gevaar door tekort aan technisch personeel https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2408261-snelheid-van-energietransitie-in-gevaar-door-tekort-aan-technisch-personeel Vier op de vijf technische bedrijven maakt zich zorgen: ‘Duizenden nieuwe vakmensen nodig https://www.ad.nl/werk/vier-op-de-vijf-technische-bedrijven-maakt-zich-zorgen-duizenden-nieuwe-vakmensen-nodig~af4a8a7e/?auth_rd=1 Een simpele stelling in de economie is dat er een relatie is tussen aanbod, vraag en prijs. De simpele quantity price curve. Als er een enorm tekort aan techneuten zou zijn verwacht ik dat de prijs (beloning) van techneuten parabolisch zou stijgen. Dit doet het maar niet maar waarom niet dan ? Als Techhneut verdien je in (loondienst) amper meer dan meeste beroepen. https://hetgeldcollege.nl/gemiddelde-startsalaris-hbo-wo/ De reden waarom je constant deze artikelen zien is omdat bedrijven in Nederland campagne voeren om hun aanwas van mensen hoog te houden want ze willen dat de overheid snel visums geeft aan arbeidsmigranten want jesus...een groot tekort en misschien ook collegegeld van technische opleidingen voor hun rekening neemt. Kortom het is een campagne voor goedkope krachten. Trap er niet in !!!! Pas als een pas afgestudeerde techneut 8000 bruto binnenhaalt kan je spreken van een tekort.

4 Reacties
Berend22
Berend223 feb. 2023 - 18:14

Lekkere cirkelredenering zit er in jouw reactie zeg. Zie je hem?

DaanOuwens
DaanOuwens3 feb. 2023 - 18:15

@ PversusNP Jij schrijft: Als er een enorm tekort aan techneuten zou zijn verwacht ik dat de prijs (beloning) van techneuten parabolisch zou stijgen. Dit doet het maar niet maar waarom niet dan ? Dat komt omdat een hogere beloning niet tot meer techneuten leidt. Verdiep je eens in de beroepskeuze motieven van jongeren na het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Dan ontdek je dat hele andere variabelen de keuze bepalen.

PversusNP
PversusNP3 feb. 2023 - 19:40

Het hogere salaris zal niet ontstaan om meer mensen te trekken. Het hogere salaris zou moeten ontstaan omdat er een meer competitie zou moeten zijn voor de techneuten die er wel zijn. Het is geen"stimulans voor meer techneuten" @Daan, speciaal voor jou simpeler uitgelegd. Er zijn 10 mensen en 1 appel. Iedereen heeft geld en ook honger. Dan gaan ze elkaar opbieden voor de ene appel om nu te eten want zonder de appel gaan ze dood. Ze gaan zwaar opbieden om nu te overleven en niet om meer appels later te doen verschijnen. Als er schaarste is bij techneuten, zou de kleine groep die er nog is en instroomt exorbitant moeten worden beloond. Dit observeren we niet. We observeren eigenlijk helemaal geen gedrag vanuit produceren dat zou wijzen dat techneuten een schaars middel zijn (zie mijn bronnen, CBS, niet de minste onder ons).

DaanOuwens
DaanOuwens4 feb. 2023 - 9:55

@ PversusNP Jij schrijft: Dan gaan ze elkaar opbieden voor de ene appel om nu te eten want zonder de appel gaan ze dood. Ik zal het voor jou simpeler maken. Er komen zo nooit meer appels. En uiteindelijk blijft er maximaal 1 over. Dat is dus dom. Daarom doen bedrijven dat ook niet.

Jozias2
Jozias23 feb. 2023 - 15:18

Er is een groot verschil tussen beroepen die wel of niet essentieel zijn en opleidingen/ beroepen met een goede baan kans danwel die opleiden tot werkeloosheid. Dat je kinderen bij de studiekeuze informeert over de mogelijkheid om met een opleiding een baan te vinden lijkt me uitstekend. Of dat nu in de techniek is of elders.

jantje
jantje3 feb. 2023 - 14:48

Wanneer de technische beroepen net zo goed betaald worden als de andere banen dan is er vanzelf wel meer animo voor vaklui. Want overal is er nu tekort aan metselaars, scheepsbouwers, enz. Werk wat altijd onder gewaardeerd is geweest maar je moet net zo goed je koppie er bij hebben om met je handen te werken.

Joop  den Uil
Joop den Uil3 feb. 2023 - 13:52

Maar nog wel grote vraag naar goede ICT-ers en webbouwers! ook in professies is dus een grote kloof aan het ontstaan.

KeesVanZundert
KeesVanZundert3 feb. 2023 - 12:01

Onlangs een flinke electricicteitsstoring op het werk waar de netbeheerder bij moest komen. 3 servicebussen met monteurs, de jongste was bover=n de 45 schat ik. Lassers hetzelfde, hoogwaardig werk wordt gedaan door lassers van 60. Hoe dat moet gaan straks...

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa3 feb. 2023 - 11:07

Wat veel ambtenaren doen, is complete bullshit. Maar dit mag niet gezegd worden. Dus zeg ik het maar niet.

3 Reacties
JoostdeF
JoostdeF3 feb. 2023 - 11:31

In het bedrijfsleven zijn er ook zo veel bullshit banen. Maar dat zeggen we ook maar niet omdat het niet gezegd mag worden.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa3 feb. 2023 - 14:02

Ik ben dan ook voor een verbod op zowel het bedrijfsleven, als de bureaucratie

oproerkraaier
oproerkraaier3 feb. 2023 - 16:05

daar gaat het hier niet over.

MarjoleinS2
MarjoleinS23 feb. 2023 - 10:19

De wens is de vader van gedachte. In de oude Mammoetwet ging het onderwijs nog uit van A en B leerlingen, waarbij A stond voor taal en B voor techniek. In mijn ogen nog steeds een juiste weergave, hoewel het dogma in het onderwijs ervoor zorgde dat niet iedere leerling op de juiste plek terecht kwam. Met name meisjes kregen bij dit inzicht het advies dat een slimme meid op haar toekomst is voorbereid; wiskunde werd een verplicht vak. Dit heeft voor veel meisjes/vrouwen geleid tot het kunnen volgen van een technische opleiding. Maar om dan nu te gaan roepen dat er niet essentiële banen zijn want niet technisch is weer het andere uiterste. A mensen zullen nooit B mensen worden, hoe hard er ook technisch geschoolde arbeiders nodig zullen zijn. Dit riekt vooral naar politiek opportunisme en mind my Words, het zal waarschijnlijk ‘opnieuw’ de weg naar een verplichting van technische vakken leiden. De burger wordt met dit soort proefballonnen een bepaalde richting ingeduwd. Technisch geschoolde medewerkers hebben inderdaad de toekomst, maar A mensen, zullen net zo hard nodig blijven. Ik hoop oprecht dat de politiek eens het midden zoekt in oplossingen ipv uitersten.

Kit2
Kit23 feb. 2023 - 9:47

Een beetje een vast riedeltje van een natuurkundige (wetenschap die meer dan welke ook stil heeft gestaan) maar hij heeft in brede zin wel gelijk. De maatschappij eens doorlichten naar welke werk zin heeft en welk niet zou de zaak goed doen. De gedeeltelijke opheffing van het ministerie van Onderwijs en de zaken lokaal op scholen laten doen (en slecht ook) heeft een lawine aan nutteloze banen op die scholen opgelevert. Terug naar centrale regie en je kunt 50.000 niet onderwijzend personeel iets zinnigs gaan laten doen. Dat was namelijk de idiote toename na deze blunder van een PvdA minister. Ook de managerscultuur in de zorg: je speelt gemakkelijk 100000 man vrij als je ophoudt elke beweging die een verpleegkundige, arts of hulpverlener maakt te willen controleren. (Kwam rechtstreeks uit de manie van Ronald Reagan: vertrouw, maar controleer). Waar zijn ongelijk begint: we hebben veel mensen nodig met een brede blik, en een diepere maatschappelijke vorming. Dat is waar je mensen met rechten, psychologie en bestuurskunde juist wel wil zien. Vroeger waren daar de oude Jezuietenscholen voor, waar Lubbers, van Mierlo e.d. vandaan kwamen. Mensen met een technische opleiding voldoen daar nou juist niet aan, die hebben doorgaans een tunnelvisie naar het eigen vak.

4 Reacties
Volrin
Volrin3 feb. 2023 - 10:42

"Een beetje een vast riedeltje van een natuurkundige (wetenschap die meer dan welke ook stil heeft gestaan) " Wat een generaliserende onzin. Natuurkunde is heel breed en omvat onder andere sterrenkunde en onderzoek naar energie, waar bijna constant nieuwe ontdekkingen in gedaan worden. "De maatschappij eens doorlichten naar welke werk zin heeft en welk niet zou de zaak goed doen." Tenzij jij een glazen bol hebt, kun je daar niks met zekerheid over zeggen. De Sovjet-Unie dachten dat ze hetzelfde konden doen met hun 5-jaren plannen maar dat mislukte.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout3 feb. 2023 - 13:07

@Volrin Nee, er zijn wel technologische verbeteringen, maar geen ''nieuwe ontdekkingen.'' Why the foundations of physics have not progressed for 40 years - Physicists face stagnation if they continue to treat the philosophy of science as a joke https://iai.tv/articles/why-physics-has-made-no-progress-in-50-years-auid-1292 En verder zou ik waarachtig niet weten wanneer men in de Sovjet-unie, een dictatuur van één man, de ''maatschappij heeft doorgelicht.'' Er werd iets opgelegd.

Volrin
Volrin3 feb. 2023 - 13:35

@Arjan "@Volrin Nee, er zijn wel technologische verbeteringen, maar geen ''nieuwe ontdekkingen.'' Why the foundations of physics have not progressed for 40 years - Physicists face stagnation if they continue to treat the philosophy of science as a joke https://iai.tv/articles/why-physics-has-made-no-progress-in-50-years-auid-1292 " 1. Dit artikel beweert dat het fundament niet veranderd is. Dat beketend helemaal niet dat er geen nieuwe ontdekkingen worden gedaan. 2.Dit artikel leg uit waarom er geen grote fundamentele veranderingen zijn geweest: we hebben de technologie en de financiële middelen niet om nieuwe theorieën adequaat te testen. Het is niet omdat, zoals Kit2 insinueert uit onwil van natuurkundigen. "En verder zou ik waarachtig niet weten wanneer men in de Sovjet-unie, een dictatuur van één man, de ''maatschappij heeft doorgelicht.'' Er werd iets opgelegd." Jij bent de eerste op deze pagina die het heeft over de maatschappij doorlichten. Dus je reageert op een stropop. Ik gaf een voorbeeld van een overheid (irrelevant of het een dictatuur is of niet, Stalin bedacht niet alle details van de planeconomie zelf) die gaat proberen te voorspellen wat in de toekomst essentieel is en op basis daarvan dingen gaat verbieden of opdringen.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout3 feb. 2023 - 15:32

@Volrin Twintig jaar geleden had ik een discussie met universiteitsdocenten over de volgende vraag: ''Waarom accumuleert onze kennis zich niet?'' Kortom, je snapt het niet. We gaan verder als je ''nieuwe ontdekkingen'' kan specificeren zonder algemene praatjes. Als wetenschap staat natuurkunde (vrijwel) stil. Kit2 schrijft: De maatschappij eens doorlichten naar welke werk zin heeft en welk niet zou de zaak goed doen. Dus: ''Jij bent de eerste op deze pagina die het heeft over de maatschappij doorlichten'' van jouw kant naar mij toe (terwijl je wat schrijft in algemene zin over een planeconomie wat niks met doorlichten te maken heeft) slaat nergens op. Hier nog een cadeautje. Van de schrijfster van het artikel: What is "Nothing"? shorturl.at/fnGSY Bye, bye ...

JoostdeF
JoostdeF3 feb. 2023 - 8:36

Vrijwel alle technische bedrijven worden dictatoriaal bestuurd. Enkele (invloed)rijke aandeelhouders/eigenaren benoemen bazen die vanuit de top van de onderneming met straffe hand de belangen van deze eigenaren behartigen. Handel je niet naar de wensen van de eigenaren, dan sta je op straat. Ondanks mooie woorden wordt vanuit de top vaak neergekeken op de mensen die het technische werk doen. Ik denk dat jongeren voor bedrijfskunde of een economische opleiding kiezen om hoger in deze dictatoriale pyramide terecht te komen. Organiseer het werk zodanig dat het werken in de techniek aantrekkelijker wordt. Dat zet toch meer zoden aan de dijk dan de politiek te vragen om jongeren de techniek in te drukken door andere ontwikkel richtingen onder het mom van 'nutteloos werk' moeilijker bereikbaar te maken. Moeten mensen door de politiek worden ontmoedigd om een opleiding piano aan het conservatorium of theoretische natuurkunde te volgen? Het is ook nog maar de vraag of nog meer techniek wel een uitweg is uit de huidige ecologische crisis. (... "minder grondstoffen, met louter duurzame energie en volstrekt circulair" ... ) Misschien eerst de podcast met Eppo Bruins maar eens beluisteren. Wellicht spreekt hij zich daar genuanceerder uit dan in bovenstaand artikel naar voren komt...

Berend22
Berend223 feb. 2023 - 8:25

Nou ik ben zo'n techneut en ik moet zeggen het is super gaaf werk, maar als je graag rijk wil worden moet je toch echt iets anders kiezen. Mensen kennis bijv rendeert velen malen beter want dan kan je die waardevolle techneuten zo manipuleren dat ze voor jou gaan werken. Wil je gewoon leuk werk, genoeg geld om van te (over)leven en baanzekerheid dan is de techniek idd een juiste keuze, mits de techniek je aanspreekt natuurlijk :)

DaanOuwens
DaanOuwens3 feb. 2023 - 8:20

Aan bedrijfskundigen en psychologen blijft altijd behoefte. Er zijn talloze bedrijven waar werknemers geconfronteerd worden met een burn-out. Een bedrijfskundige kan vaststellen wat mis gaat. En de wachtlijsten voor de GGZ zijn lang. Het probleem met de techniek is dat het voor een deel van de jongeren niet aantrekkelijk is. Nog steeds weinig vrouwen bijvoorbeeld. Laat de technische bedrijven zich druk maken om een goede werksfeer, goede arbeidsomstandigheden, voldoende opleidingsplaatsen en andere voorwaarden te creëren. Dat is belangrijker dan mensen een verkeerde keuze te verwijten.

Panthera
Panthera3 feb. 2023 - 8:08

Volgens mij krijgen kinderen hier op de basisschool nog steeds geen les in programmeren, terwijl in veel omringende landen van ons dat nu wel al gebeurd. Zo hoort er ook in elke basisschool één of meer 3D-printers te staan waar leerlingen verplicht projecten mee kunnen gaan uitvoeren, en is er wel meer te verzinnen om ze ook meer technische vaardigheden te gaan bijbrengen. Maar begin als iedereen nu toch al begrijpt dat leerlingen op school bijna alleen maar 'algemene vaardigheden' wordt aangeleerd, om de leeftijdsgrens te gaan verhogen voordat leerlingen een keuze voor vervolgonderwijs moeten gaan maken. Misschien dat de basisschool moet doorlopen tot de leeftijd van 16 jaar, de leeftijd waarop wij onze jong volwassen dan ook stemrecht kunnen gaan geven, waardoor zij zich ook al op jongere leeftijd iets meer in de politiek kunnen gaan verdiepen, politiek die als je het zo leest, hun belangen maar bar slecht behartigd.

4 Reacties
Mr Ed
Mr Ed3 feb. 2023 - 10:08

Ik heb me hierover ook verbaasd, heb wat open dagen bezocht en pas in 4 vwo wordt er echt iets geprogrammeerd, los van wat extra activiteiten met Lego-robots. Terwijl Duits en Frans nog steeds verplicht zijn in de brugklas, lijken mij verkeerde prioriteiten. Mijn kinderen hebben op de hele basisschool ook nog nooit een hamer of een zaag in hun handen gehad, misschien omdat het basisonderwijs tegenwoordig een vrouwenwereld is?

SpijkerMaarten
SpijkerMaarten3 feb. 2023 - 12:32

@Ed: Duitsland en Belgie zij nog steeds onze grootste handelspartners, Frankrijk staat op vier. Frans en Duits zijn Na Engels de belangrijkste talen van de EU. Die spreken Engels , maar de mensen daar willen nog steeds graag in hun eigen taal worden benaderd, veel meer dan hier. Dat idee dat je met Engels overal wel komt is een enorme misvatting. Je laat alleen al in economisch opzicht heel veel liggen, maar ook politiek zijn ze ontzettend belangrijk voor ons. Ondanks onze Angelsaksische myopie is daar gebeurt veel bepalender voor Nederland dan wat er in (inmiddels ex-EU) VK en Amerika gebeurt. Laat je niet foppen.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk3 feb. 2023 - 12:43

Mr Ed, misschien is dat nu juist het probleem van het onderwijs , de 'verjuffing'. Niets ten nadele van vrouwen en meisjes. Als een meisje techniek wil gaan studeren (wat nog steeds een door jongens gedomineerde richting is), dan zou ik dal alleen maar toejuichen. Geldt de emancipatie echter ook niet andersom dat er een proportioneel aantal mannelijke leraren les moeten geven zodat jongens zich ook kunnen herkennen in hun mogelijkheden en rolmodellen. Werkt dat niet juist echte diversiteit in de hand.

Panthera
Panthera3 feb. 2023 - 16:08

Beste Mr Ed, Met die kennis wordt het steeds belangrijker dat ouders hun kinderen meer gaan betrekken bij de klussen die rondom huis gedaan moeten worden. Het helpen bij het plakken van een band bijvoorbeeld. Maar vooral dat er in buurthuizen cursussen worden aangeboden waar gepensioneerde vakmensen onze kinderen ook met die technische vaardigheden in aanraking kunnen laten komen. Maar volgens mij zijn de meeste buurthuizen door alle bezuinigingen één commerciële bedoeling geworden, die voor heel veel ouders ook niet meer te betalen is.

PGS
PGS3 feb. 2023 - 7:57

Wij oogsten nu wat er een aantal jaren geleden is gezaaid. Want de partijen die nu al jaren aan de macht zijn, vinden dat Nederland een kennis-economie moest worden. En die mensen met technische vaardigheden moesten maar uit het buitenland, het liefst uit het voormalig oostblok, gehaald worden want die zijn lekker goedkoop. En nu wordt terecht gesteld: wij hebben een overkill aan niet-essentiele banen en beroepen. En nu maar hopen dat er geinvesteerd wordt in essentiele technische beroepen want anders kunnen wij die energie-transitie wel op onze buik schrijven.

5 Reacties
Grijs gebied
Grijs gebied3 feb. 2023 - 9:49

"En die mensen met technische vaardigheden moesten maar uit het buitenland, het liefst uit het voormalig oostblok, gehaald worden want die zijn lekker goedkoop. " Daar gaat het in dit verhaal toch helemaal niet om. Jij hebt het over goedkope arbeidskrachten die in een hal aan de lopende band staan. Deze meneer heeft het over technisch personeel. Geschoold aan de TU bijvoorbeeld. Neemt niet weg dat het een gekke constatering is dat studies als psychologie, communicatiewetenschap of bestuurskunde overbodig zijn. Zo weet de politiek bijvoorbeeld nog steeds niet hoe ze een groep mensen goed moeten bereiken (psychologie en communicatie) en het lukt ze over het algemeen ook niet om de zaken helder en effectief te managen (bestuurskunde).

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine3 feb. 2023 - 10:57

@Grijs gebied, ik denk dat het ook gaat over MBO techniek studenten die onze huizen gaan verduurzamen, het elektriciteitsnet gaan upgraden en rondom Eindhoven enorme complexe machines in elkaar sleutelen. Lopende band werk hebben we niet zo veel meer in Nederland.

LaBou
LaBou 3 feb. 2023 - 11:41

"Geschoold aan de TU bijvoorbeeld. " Misschien weer terug naar die oude LTS en MTS. TU kan altijd nog. Helaas bestaat er in Nederland een houding waarin hautain wordt neergekeken op mensen die met hun handen werken. Dat wordt hier op deze site zelfs hardop gezegd.

PGS
PGS3 feb. 2023 - 12:10

@ grijs gebied Lopende band werk heeft niets te maken met technisch opgeleide mensen. Maar die energie-transitie waar zo op gehamerd wordt, heeft alles te maken met technisch opgeleide mensen. Wil die energie-transitie succesvol verlopen, en niet alleen voor manangers en adviseurs, dan hebben wij toch technisch opgeleide mensen nodig. Mensen die vakbekwaam zijn en die in de praktijk bezig zijn.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk3 feb. 2023 - 12:48

Grijs gebied, gaat het er ook niet om dat waardering voor een aantal harde vakken wat beter voor het voetlicht mag komen te staan. De schijn wordt nu gewerkt dat als je maar een vlotte babbel hebt en extravert je met een studie als communicatie of bestuurskunde overal wordt aangenomen. Maar zijn dat wel de alleskunners? Niet iedereen is zo, dan wordt de introverte doelgroep te snel over het hoofd gezien terwijl die juist een wezenlijke bijdrage kan leveren omdat het harde werkers zijn.

Volrin
Volrin3 feb. 2023 - 7:45

"Eppo Bruins: “Op school leer je algemene vaardigheden. Als je jezelf goed kan presenteren, goed nadenken, contact met mensen maken en je hebt empathisch vermogen, dan is er altijd wel een baan voor je. Maar als we weer in een economische dip komen, en je hebt alleen maar mensen met algemene vaardigheden, dan zijn dat - vrees ik - de eerste werklozen. Je kan niet zomaar de techniek in. Ik denk dat een deel van je opleiding ook moet zijn: vaardigheden leren die niet iedereen heeft; die jou onderscheiden van anderen. En techniek is een heel mooi vak waarmee je je kunt onderscheiden.” Ook hier maakt hij onterechte sprongen in zijn argumentatie. Er zijn meer beroepen dan alleen techniek waarin mensen zich kunnen onderscheiden. Ik snap dat hij graag meer technische mensen wil hebben, maar daar zijn dit geen goede argumenten voor.

Volrin
Volrin3 feb. 2023 - 7:44

"“Er zijn studies waar veel jonge mensen voor kiezen, waarvan je je kunt afvragen: komen ze wel echt op een plek terecht waar hun hart naar uitgaat. Studies als psychologie, communicatiewetenschap of bestuurskunde. Ik denk dat een aantal van die studenten ook dolgelukkig kunnen zijn in een technische studie, maar daar nooit aan gedacht hebben”, zegt Eppo Bruins. “Maar de politiek durft hier geen uitspraken over te doen. Als een Kamerlid zegt ‘deze beroepen zijn niet essentieel’ dan krijgt hij op Twitter de wind van voren.”" Bruins haalt hier dingen door elkaar. Of studenten gelukkig zijn met een opleiding is een andere vraag dan of de opleiding/het beroep essentieel is. Net zoals de vraag of een student misschien ook techniek leuk zou vinden, los staat van de vraag welke opleidingen essentieel zijn of niet.

Volrin
Volrin3 feb. 2023 - 7:42

"De politiek moet bepalen welke banen essentieel zijn voor onze duurzame, digitale en klimaatbestendige toekomst. Te veel opleidingen zijn niet essentieel, maar de politiek durft dat de burgers niet hardop te vertellen. Dat zegt Eppo Bruins, voorzitter van de Adviesraad voor Wetenschap, Technologie en Innovatie in de podcast Betrouwbare Bronnen. Hij maakt zich grote zorgen over het tekort aan jongeren dat interesse heeft in technische vakken. “Alleen al in Brainportregio Eindhoven komen ze 60.000 technici tekort”, zegt Bruins." Los van de vraag of sommige banen/opleidingen nutteloos zijn. Mensen die geen interesse en/of aanleg voor technische vakken hebben, gaan dat niet magisch krijgen omdat de overheid andere opleidingen/beroepen onmogelijk maakt.

pahan
pahan3 feb. 2023 - 7:15

Er is een monsterplan nodig om Nederland de toekomst in te helpen, en dat begint met techniek. Maar net als met de AI angst, wat je hoort piepen zijn de brigwachters die weten dat ze overbodig zijn. Oplossing natuurlijk weer kinderlijk simpel, zorg voor opleidingen. Investeer daar in, niet via de werkgevers maar gewoon: Gratis toegang voor iedereen die nog werkt.

4 Reacties
Daslief
Daslief3 feb. 2023 - 9:15

Goed idee om die opleidingen niet alleen van werkgevers afhankelijk te maken. Wat denk je van: gratis toegang voor iedereen die werkt en ook voor die niet werkt?

Grijs gebied
Grijs gebied3 feb. 2023 - 9:55

Goh, dat niemand daar ooit aan heeft gedacht. Zo simpel... "Zorg voor opleidingen"... er zijn geen leraren! "toegang voor iedereen die nog werkt"... werken én studeren? "Gratis?" Gratis bestaat niet!

pahan
pahan3 feb. 2023 - 12:29

Daslief, Waarom voor wie niet werkt? Grijs gebied, Altijd maar die ja maar... Het is echt zo simpel. Daarom wordt het niet uitgevoerd.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk3 feb. 2023 - 12:51

Er zijn al jaren initiatieven geweest om technische opleidingen financieel aantrekkelijker te maken. Het resultaat is helaas te mager gebleken.