Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

China klaar om Oceanië in te lijven

Nieuwe overeenkomst betekent grote machtsuitbreiding in gebied
Joop

Van Bijsterveldt: Onderwijs moet terug naar zijn kerntaken

  •  
07-12-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
schoolkid_300_03.jpg
Toetsen moeten voortdurend het niveau gaan meten. Eindtoets voor basisscholen wordt verplicht 
Het onderwijs staat een flinke hervorming te wachten met het Kabinet-Rutte aan zet. Het niveau van het Nederlandse onderwijs blijft dalen in tegenstelling tot het onderwijsniveau in Azië en Amerika. Minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) wil niet achterover leunen en de leerprestaties van Nederlandse scholieren omhoog brengen door het onderwijs te versimpelen en te beperken tot de kerntaken.
Voor het voortgezet onderwijs komt een tussentijdse toets en het aantal profielen bij havo en vwo moet terug naar twee. De minister reageert met haar voorstellen op het dinsdag uitgekomen PISA 2009 rapport waarin de leerprestaties van 15-jarigen in 65 landen met elkaar worden vergeleken. De nadruk ligt daarbij vooral op taal, wiskunde en bètavakken. Uit het onderzoek blijkt dat Nederland steeds verder daalt op de internationale ranglijst.
We merken nu opnieuw dat we dalen op de terreinen rekenen/wiskunde en science (de bètavakken, red.)’, zegt Marja van Bijsterveldt vandaag in een interview met de Volkskrant. ‘Ik kan daar als minister van Onderwijs geen genoegen mee nemen, temeer daar er een Kamerwens ligt om wereldwijd tot de topvijf te stijgen. Ik moet wat doen.
Van Bijsterveldt wil in de toekomst voor elke basisschool een verplichte eindtoets. Die is anders dat de Cito-toets, waaraan sommige scholen niet mee doen. Op de middelbare school moet het onderwijs zich in de onderbouw beperken tot de kernvakken Nederlands, Engels, wiskunde en bètavakken waarna de periode afgesloten moet worden met een tussentijdse toets. Vakken met een maatschappelijke taak zoals het kinderen bewust maken van overgewicht en hoe om te gaan met geld, kunnen volgens de minister uit het pakket. Ze noemt het taken die ‘heel belangrijk’ zijn, maar zijn weggelegd voor andere opvoeders.
Nederland behoort nu nog tot de top tien van Europa, maar landen in Azië en Amerika zijn druk bezig met een inhaalslag.
We kunnen het er niet bij laten zitten. Een hoger ambitieniveau is onontkoombaar. Je ziet, ook nu weer aan PISA, dat de landen in het Verre Oosten ons voorbijstreven. We zijn in Europa, ook in Nederland, te gemakzuchtig geworden. Ik wil niet achteroverleunen.
De PvdA is over het algemeen blij met de hervormingsplannen van de onderwijsministers. PvdA Kamerlid Metin Çelik spreekt van heel goede ideeën. ”Ik denk dat de minister juiste punten raakt”, aldus het Parool. Wel zet hij zijn vraagtekens bij het terugbrengen van de profielen in het voortgezet onderwijs, dat zou toch te weinig zijn en hij vindt dat Van Bijsterveldt zich ook moet uitspreken over de verbetering van het doorstromen naar verschillende schooltypes.
Update 12.38
De landelijke scholierenorganisatie LAKS heeft kritisch gereageerd op de plannen van Van Bijsterveldt. “Wij zijn op zich positief over het idee van meer focus op de kern, maar wij zien dat nog niet terug in concrete maatregelen”, zei voorzitter Steven de Jong tegen de Volkskrant. “Het is niet genoeg om alleen meer lessen te geven in bepaalde vakken. De kwaliteit van de leraren moet omhoog. Daar is de afgelopen jaren veel te weinig in geïnvesteerd.”
De Algemene Onderwijsbond (AOb) wil ook dat Van Bijsterveldt gaat investeren in betere docenten. Verder vindt ze de maatregelen niets nieuws. “De suggesties van de minister zijn interessant. Maar het is vaker geprobeerd”, aldus voorzitter Walter Dresscher. “Dit soort suggesties heeft nooit het gewenste resultaat gebracht.” Parool: PvdA en CDA te spreken over onderwijsplan
cc-foto: bies

Meer over:

politiek, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (34)

Simbro
Simbro7 dec. 2010 - 10:00

Alles wordt dus weer ongeveer als 50 jaar terug. Niks basisvorming met vakken als verzorging en techniek, geen studiehuis en Tweede Fase met zelfstandig werken en 4 profielen, geen competentiegericht onderwijs meer, geen verplichte maatschappelijke stage: gewoon weer HBS-A of HBS-B, ULO en de LTS voor de leerlingen, die liever met hun handen werken. Alleen wel andere namen voor die schooltypen. Kan iemand uitrekenen wat 50 jaar onderwijsbeleid gekost heeft ?

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos7 dec. 2010 - 10:00

Ha fijn, weer een onderwijshervorming. We hebben de laatste nog maar een paar jaar geleden gehad. Het zou prettig zijn als de overheid eens zou stoppen met alle hervormingen en de structuur gewoon eens twintig jaar hetzelfde laat zijn met kleine aanpassingen en verbeteringen. We gaan dus weer naar alfa en beta. Niks op tegen hoor maar iedereen wordt hier zo moe van. Het lijkt alsof we gewoon veertig jaar in rondjes hebben gelopen. En dan heb ik het nog maar niet over die dure onderwijsmethodes die misschien allemaal weer anders worden.

iMark
iMark7 dec. 2010 - 10:00

Ik kom zelf uit de tijd dat mijn vader werkte en mijn moeder altijd thuis was. Zij moest stoppen met werken nadat ze getrouwd was. Er waren in die tijd weinig buitenschoolse activiteiten. Maar er was ook altijd iemand thuis voor opvang van de kinderen. Niet alleen bij mij, maar ook bij alle vrienden en vriendinnen. Ik heb het onderwijs de laatste jaren niet erg gevolgd maar het hele gedoe met profielen heb ik altijd raar gevonden. Een onderscheid tussen alfa's en bèta's lijkt me een goed idee. Maar dan ook weer het verplicht stellen van Frans en Duits voor alle alfa's. De talenkennis van jongeren is ontzettend slecht, behalve dan dat iedereen wel Engels spreekt. Het lijkt me wel dat deze minister van het CDA niet helemaal in de gaten heeft dat de wereld sinds de jaren zeventig behoorlijk veranderd is.

roher
roher7 dec. 2010 - 10:00

wat heeft het voor zin dat vlijt- en gedragscijfers ook weer terug komen als je merkt dat hoe hoger het cijfer des te minder kans op goed betaalde banen, want dat voorbeeld is inmiddels wel al afgegeven door de kamerleden

politinus
politinus7 dec. 2010 - 10:00

Een verklaring voor het hoge tempo waarin deze regering plannen en nieuwe wetgeving bekend maar is dat ze zich op een korte termijn verkiezingsbonus richten. Het lijkt een soort verzekeringspolis voor als het kabinet snel valt, want dan kunnen ze zeggen dat er allemaal fantastische plannen in gang zijn gezet. Over de risico's wordt niet gepraat, die uiten zich pas op lange termijn. Dit is hetzelfde gedrag dat banken in de problemen bracht. Bankiers lieten hun gedrag bepalen door de bonuscultuur, zodat ze steeds meer op de korte termijn waren gericht. De schade aan de samenleving die dit kabinet aanricht als alle plannen worden doorgezet lijkt fenomenaal te worden. Wat is de motivatie? Opportunisme, politiek gewin op korte termijn. Is er iets aan te doen? Jazeker: de risico's zichtbaar maken. Gelukkig gebeurt dit al op grote schaal, maar toch nog veel te weinig.

Verhagen2
Verhagen27 dec. 2010 - 10:00

Wat een goed plan. Laten we maatschappijleer inderdaad maar afschaffen, dan krijgen we tenminste alleen nog maar stemmers die geen idee hebben wat ze doen en in wat voor een land ze leven, en die daarom ongetwijfeld weer op Bijsterveld stemmen.

Verhagen2
Verhagen27 dec. 2010 - 10:00

De commissie Dijsselbloem is weer vergeten?

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman7 dec. 2010 - 10:00

Ach ja, het onderwijs weer op de schop. Het enige dat helpt, het is al zo vaak onderzocht, is investeren in leraren: - kwalitatief: zet heel goed opgeleide mensen voor de klas - kwantitatief: zorg voor voldoende van die mensen. Dat lukt alleen als er minder uren gestopt worden in het uitzetten van nieuw beleid (zoals dit: hier gaan heel erg veel beleidsmakersuren in zitten, en vervolgens mogen heel veel dure managers dat beleid implementeren). Het beschikbare geld moet gaan naar de mensen voor de klas, zo simpel is het.

objectivist
objectivist7 dec. 2010 - 10:00

Toe maar jongens, blijven sleutelen hoor. Je moet toch wat op een ministerie. Een eindtoets op de lage school. Briljant. Je zult maar zakken. Oeps, te laat om nog in te grijpen. Geef de scholen gewoon terug aan de leraren en houd je Haage bemoeizucht eens in de perken. Ze zijn op scholen meer tijd kwijt met het invullen van rapportages tbv de overheid dan met leerlingen. Het onderwijs is helemaal kapot veranderd. En bedankt.

[verwijderd]
[verwijderd]7 dec. 2010 - 10:00

Daar gaan ze wel uitkomen, zo te zien. Meer verantwoordelijkheid voor de ouders is ook een goede zaak.

1 Reactie
ErnsTT2
ErnsTT27 dec. 2010 - 10:00

Wat een kolder, jij kunt je eigen verantwoordelijkheid hier al niet dragen, en dan ga je verwachten dat Ouders zoals van Bijsterveld en Wilders hun kinderen geschiedenisles gaan geven, terwijl ze hun eigen geschiedenis niet eens kennen, laat staan een beetje kijk op de wereld hebben? Het Onderwijs is juist ooit opgericht om kinderen toegang te geven tot de kennis die door vele generaties en disciplines is bijeengesprokkeld. EN nu ben je ervoor dat ze alleen nog maar beschikking krijgen tot Wiskunde en de talen, en zonder enig historisch besef noch enige aadrijkskunde opgroeien? Laat staan dat ze muzisch gevormd worden danwel sociaal acceptabel gedrag aangeleerd krijgen, iets wat ouders in deze tijd niet gegeven is, en dat is al een tijdje zo als ik het gedrag van de reaguurders op fora zo in ogenschouw neem :-( Van Bijsterveld dient terug gefloten te worden, ze wil alleen nog weer een nieuwe bureaucratie aan het onderwijs toevoegen. Eigenlijk zouden alle "managers" uit het onderwijs deruit gesaneerd moeten worden en gewoon weer een amenuensis een scretaresse en een concierge, en de rest alleen leraren, word een school te groot om het door die mensen te laten managen, is de school gewoon te groot ! Met de huidige ICT is die hele maneagerlaag sowieso totaal overbodig, en alleen een "selffullfilling needyness". Kunnen de klassen ook weer terug naar maximaal 12, zodat de leraar de kids nog leert kennen en de Aspergers kan uit dagen, en de wat minder snellen veel meer aandacht kan geven. Nu moeten die kids al bijna zichzelf les geven, en de resultaten van wat dat oplevert zien we nu in de politiek...

Hanvander Horst
Hanvander Horst7 dec. 2010 - 10:00

Dit lijkt allemaal sterk op het afschaffen van de mammoetwet met behoud van de HAVO. In de oude tijd had je op MULO, HBS en gymnasium ook twee afstudeerrichtingen, de ene was meer gericht op exacte vakken, de andere meer op het beheersen van vreemde talen. Iedereen, iedereen dus moest eindexamen doen in Engels, Frans én Duits. Daar hebben wij babyboomers nog steeds plezier van. Exacte vakken zijn belangrijk voor de toekomst van Nederland, maar het zou het kind met het badwater weggooien zijn om daar álles aan op te hangen. Dan komt heel veel andergericht talent niet tot ontwikkeling. Een eindexamen dat veel te maken heeft met begrip voor geschiedenis, sociale wetenschappen én als hoofdmoot een gedegen kennis, een gedegen kennis dus, van enkele vreemde talen is ook een goed voorbereiding op een stevige loopbaan of een zinnige universitaire studie. Ik zou in dat nieuwe voorstel wel meer keuze willen bieden dan tussen Frans, Duits en Engels, Je zou ook voor Spaans of Russisch bijvoorbeeld moeten kunnen gaan. Ik kan me zelfs een VWO-plus voorstellen waar je naar analogie van het gymnasium geen klassieke talen leert, maar Chinees of Japans. Zorg wel voor een splitsing tussen alfa's en beta's op het juiste moment in de opleiding. Verder: een school is geen wijkcentrum en je kunt niet allerlei maatschappelijke problemen bij de schooldeur naaar binnen gooien. Voor de oplossing daarvan heb je andere instanties nodig. Die moet je dan natuurlijk niet hebben wegbezuinigd.

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst7 dec. 2010 - 10:00

Nou ik erover nadenk, we moesten ook op zaterdagochtend naar school. Mijn weekend begon exact om 12.20, meestal nadat we een eindeloos lijkend uur Latijn achter de rug hadden van juffrouw Holtzscher of pater van Winden.

JanB2
JanB27 dec. 2010 - 10:00

De beperking in de onderbouw tot wiskunde, betavakken en Nederlands en Engels is veel te beperkt. Duits en Frans zijn bijvoorbeeld ook een must. Veel Nederlanders kunnen zich nu vlak over de grens al nauwelijks meer verstaanbaar maken. Gewoon het oude brugklasprogramma weer invoeren. En stop in de bovenbouw met die tijdrovende profielwerkstukken die geen enkel doel dienen en de plaats innemen van zinvolle kennisoverdracht.

1 Reactie
eeweew
eeweew7 dec. 2010 - 10:00

Ik mag toch aanemen dat van Bijsterveld niet bedoelt dat er helemaal geen Frans, Duits, Geschiedenis, biologie, natuurkunde, en scheikunde gegeven moet worden in de onderbouw. Maar dat is speculatie van mijn kant, hoe kan je op een normale manier mensen voor exacte vakken laten kiezen als ze alleen maar wiskunde krijgen in de onderbouw. Het inzicht dat je wiskunde ook als een instrument kan zien om problemen uit de "echte wereld" op te lossen is daarbij cruciaal. Dat kan je nooit ontwikkelen door gebrek aan vakken die wiskunde gebruiken.

[verwijderd]
[verwijderd]7 dec. 2010 - 10:00

De kerntaken van het onderwijs zijn toch... Het doorgeven van de propaganda van de machthebber? Nederland terug naar de 40'er jaren onder het Rutte Regime

1 Reactie
HugoSpanje
HugoSpanje7 dec. 2010 - 10:00

Typisch, ik heb dat in die tijd zo nooit ervaren. Wel heb ik ervaren dat met de kennis die ik toen heb opgedaan men altijd graag van mijn diensten gebruik maakte. Misschien een kwestie van opletten op school in plaats van te schreeuwen dat het niet deugt.

Iniesta
Iniesta7 dec. 2010 - 10:00

Ik zou het Nederlands als keuzevak eruit halen. Walgelijk taaltje is dat. Gewoon Chinees en Engels als verplichte talen, en Spaans, Duits en Frans als keuzevakken. Verder de meisjes naar de huishoudschool, en de jongens weer naar de technische scholen. Dan lossen we meteen de schaarste in dat gedeelte van de arbeidsmarkt op. Faalt zo een leerling; hoppatee, het leger in. Het beste wat het Nederlandse onderwijs kan overkomen, is wederom een hervorming. Los eerst het lerarentekort op... Domme Rechtsche politici, bah...

1 Reactie
eeweew
eeweew7 dec. 2010 - 10:00

Lekker goed voor de gelijkwaardigheid van man en vrouw. En al het talent wordt ook zo goed benut. Heb je Chinees moeten leren, mag je daarna alleen het huis nog schoonmaaken :s.

PapaCharlie
PapaCharlie7 dec. 2010 - 10:00

Wordt er ook iets gezegd over investeringen? Of moet alles budgetneutraal en gaan de scholen een en ander beleidsarm invoeren en hou je nog armoediger onderwijs en bezuinigingen over/ dat vraag ik u af.

1 Reactie
eeweew
eeweew7 dec. 2010 - 10:00

Marja van Bijsterveldt is verpleegkundige, ze mag dan wel minister van onderwijs zijn. Maar iets zegt mij dat het uitstippelen en nadenken over een onderwijsvernieuwingen gedaan zal moeten worden door mensen met verstand van onderwijs, pedagogiek, en ontwikkelingspsychologie in nauwe samenwerkingen met ervaren docenten. Een uit deze mensen samengesteld team van bepaalde cruciale vragen beantwoorden. Een voorbeeld van zo een vraag is het volgende. Als je in de onderbouw alleen nog maar wiskunde, Engels en Nederlands geeft, dan moet je met die vakken veel sneller gaan, dit heeft voor al die vakken een hele hoop didactische gevolgen. Als je heel snel wiskunde gaat geven kom je in een situatie terecht dat je 13 jarigen moet gaan leren integreren zonder dat ze daar enige toepassing in zien. Zullen deze 13 jarigen dit kunnen, en accepteren? Door sneller te gaan met Nederlands zullen kinderen die hier qua ontwikkelingen helemaal niet aan toe zijn bepaalde boeken of krantenartikelen moeten lezen. Hoe ziet de minister dat voor zich. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik denk dat de meeste van deze problemen nauwelijks oplosbaar zijn en dat dit plan niet uitgevoerd kan worden zonder het niveau naar beneden te halen, want nou juist het tegenovergestelde doel is wat de minister voor ogen heeft. Mijn advies: laat niet de minister, maar iemand die hier voor geleerd heeft hier naar kijken.

ijsper
ijsper7 dec. 2010 - 10:00

Lees ik nou goed dat alle alfa maar geschrapt zou moeten worden? Zonder alfa denk ik dat ik zou wegkwijnen. Ik zie trouwens net zoals R Veldman het nut van de hedendaags gegeven wiskunde niet echt meer, ik denk dat het veel meer waarde zou hebben als we zouden leren een som uit een situatie of verhaal te halen en deze vervolgens met de machine op te lossen. Laat staan dus dat ik negatief tegenover méér wiskunde sta. Verder is Nederlands e.d. ook gewoon goed te doen in de tijd die er is. Ik denk dat het grootste probleem ligt bij het lerarentekort en de daarmee gepaard gaande werkdruk. Ik sprak zo bijvoorbeeld mijn docent Engels die de afgelopen week zoveel heeft moeten vergaderen en nakijken dat hij verder niet tot in detail lessen heeft kunnen voorbereiden dit gaat ten koste van de kwaliteit van de betreffende lessen. Wat mij betreft zou deze hervorming van geen enkele waarde zijn als er niet allereerst talentvolle docenten worden opgeleid en daarna ook daadwerkelijk aangetrokken met een fatsoenlijk salaris - dat nu overigens voor de 2e keer in korte tijd bevroren wordt-.

2 Reacties
eeweew
eeweew7 dec. 2010 - 10:00

Ik dacht dat datsoort "wiskunde" al voldoende in wiskunde A en C zit? Waarom de mensen die er iets aan hebben hun wiskunde afnemen omdat het niet van direct nut is voor de maatschappij? De hervorming van het wiskundeonderwijs zal waarschijnlijk in maatwerk moeten zitten. Met minder profielen zal het probleem alleen maar erger worden. Op het Vwo zijn nu 4 soorten wiskunde, op de Havo 3, en op het vmbi 1. Op de havo en het vmbo is wiskunde niet meer verplicht. Begin met op het introduceren van wiskunde C op de havo en een verplicht rekenvaardighden vak op het vmbo. En stel wiskunde A als toelatingseis voor de pabo. Dan zullen we al een heel eind zijn.

JanB2
JanB27 dec. 2010 - 10:00

Wiskunde is iets anders dan een beetje rammen op een toetsenbordje en klakkeloos overnemen wat er in de uitlezing verschijnt. Het gaat om inzicht en exact formuleren en redeneren. Zeker voor de leerlingen die verder willen naar een betaopleiding is het huidige wiskundeonderwijs op de middelbare scholen, met inbegrip van wiskunde B in de bovenbouw van het VWO, onvoldoende. Veel universitaire betaopleidingen beginnen niet voor niets met het wegwerken van de lacunes in wiskundige kennis en vaardigheden. Dus weg met die grafische rekenmachines en ruim baan voor echt formulewerk en (symbolisch) rekenen met pen en papier.

ColorHugo949
ColorHugo9497 dec. 2010 - 10:00

Elke nieuwe minister op Onderwijs wil zich profileren met een nieuw onderwijssyteem! Daar wordt je als docent ramgek van lijkt mij. Docenten aan de macht in de klas en niet DenHaag en Cito. Betaal docenten goed en je krijgt gemotiveerde mensen voor de klas. Harde beta resultaten blijven uit. Kan het ook anders, als zelfs de harde wiskunde verzacht wordt door taal? Meer projectonderwijs, dat per onderdeel getoetst wordt: -ontwerp een brug ( tekenen ) -construeer je ontwerp als proefmodel ( techniek, handvaardigheid ) -bereken de brug, qua mechanica, materiaal en kosten ( wiskunde, economie, excel ) -plaats je brug op de kaart en in de geschiedenis ( aardrijkkunde, geschiedenis ,ecologie ) -presenteer je brug in beeld en taal ( photoshop, word en nederlands ) -vertaal je verslag in vreemde talen ( engels, duits, frans ) -reflectie schrijf een gedicht over de brug ( nederlands ) -verkoopteam ( economie, samenwerken in groep, wiskunde, maatschappijleer ) Het is uitermate vreemd, dat taal als basisvak wordt gezien, maar tekenen, handvaardigheid en techniek niet. Product-ontwerpers, de maak-industrie kunnen niet zonder creatieve knutselaars. Denk ook aan tandartsen, chirurgen, slagers en stratenmakers.

1 Reactie
Simbro
Simbro7 dec. 2010 - 10:00

Projectonderwijs is inderdaad een manier om onderwijs op een leuke manier aan te bieden. Ik ben dan ook een groot voorstander van het technasium, een onderwijsvorm, die op steeds meer scholen wordt ingevoerd. Nu nog als vak, maar met mogelijkheden van een complete opleiding.Het leuke is, dat leerlingen voor problemen soms met heel originele oplossingen komen, waar deskundigen nooit op zouden zijn gekomen, door hun 'tunnelvisie', blinde vlek of hoe je het begaan van de geijkte paden maar wilt noemen.

[verwijderd]
[verwijderd]7 dec. 2010 - 10:00

Zoveelste goede plan van dit kabinet: de eisen opschroeven en alle overbodige ellende schrappen.

1 Reactie
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman7 dec. 2010 - 10:00

De zoveelste onderwijshervorming? Om al die beleidsambtenaren van Onderwijs aan het werk te houden? Vind jij dat een goed idee? Laat dat geld gaan naar de mensen die voor de klas staan. Investeer in die mensen, en het komt goed met het onderwijs. Het is al zo vaak aangetoond dat dat het enige is dat helpt, het enige dat schoolprestaties verhoogt. Maar ja, dat is tegen het hele idee van beleidsmakers: *zij* stippelen alles uit, managers bewaken dat beleid, en de mensen voor de klas zijn een soort van lopende band-medewerkers die verder geen kennis hoeven te hebben. Als ze *dat* zou stoppen, *dat* zou ik een goed idee vinden. Maar nee, die mensen bij het ministerie moeten aan het werk worden gehouden.

clara51
clara517 dec. 2010 - 10:00

We schrijven april 2008. Marja van Bijsterveldt heeft iets nieuws ingebracht: de maatschappelijke stage. Er is allerwegen veel weerstand tegen, want ofschoon een nobel streven is de maatschappelijke stage geen onderwijskerndoel, de commissie Dijsselbloem heeft dat in februari van dat jaar ook al opgemerkt. En er speelt ook de discussie over de verplichte onderwijstijd van 1040 uur. Want die uren voor maatschappelijke stage vallen - hoewel geen kerndoel - binnen de verplichte onderwijstijd. Bovendien was niet duidelijk (nog niet) waar scholen de voorbereidings- en evaluatietijd vandaan moeten halen, plus het geld ervoor. Maar Van Bijsterveldt vocht als een leeuw voor haar geesteskind. Met ingang van dit schooljaar is de maatschappelijke stage dus voor elke leerling in Nederland wettelijk verplicht. Nu is diezelfde Marja van Bijsterveldt minister en vindt ze ineens dat scholen geen opvoedkundige taken meer moeten overnemen van de ouders. Dus kinderen onderwijzen over omgaan met geld of obesitas of bureau halt, al die flauwekul, daar moeten de scholen gewoon mee kappen. Onderwijskerndoelen, daar gaat alleen nog om. Rekenen en taal. Weer bij de vijf beste kenniseconomieën ter wereld horen. Actieplan Beter Presteren gaat het heten. En die maatschappelijke stage van haar dan, vroegen wij ons vanochtend in de docentenkamer verbijsterd af. Maar daarover zwijgt de minister in alle talen.

1 Reactie
ErnsTT2
ErnsTT27 dec. 2010 - 10:00

De maatschappelijke stage, moest ze voorbereijden op de moderne slavernij. Ik heb het al vaker gezegd, het CDA heeft haar zinnen gezet op het omvormen van bijstandsgerechtigden tot goedkope slaven, zodat ze op hun boerenbedrijven nog meer winst kunnen maken, door inplaats van loonwerkers gewoon bijstandstrekkers in te huren... http://tinyurl.com/Christen-Democratish-Appel Hoe de landadel het lijfeigenschap weer invoert :-(

ElChe
ElChe7 dec. 2010 - 10:00

Dood moe worden docenten van ministers, die weer alles op z'n kop zetten. Laat docenten doen, waarvoor ze opgeleid zijn en betaald worden, namelijk les geven. Voordat een minister iets in het onderwijs zou mogen veranderen zou er voor iedere nieuwe maatregel eerst een bezinkingstermijn moeten gelden van 365 dagen. Als daarna de maatregel nog steeds goed lijkt, kan deze maatregel in de tweede kamer behandeld worden. Verder zou de minister van onderwijs een bonus moeten krijgen als deze minister minder dan de helft van het aantal maatregelen neemt dan zijn/haar voorganger.

1 Reactie
ErnsTT2
ErnsTT27 dec. 2010 - 10:00

Het gaatgeen enkele mini-ster om het verbeteren van het onderwijs, want dan zouden ze de HBS allang weer hebben ingevoerd, dat was tenminste een brede maatschappelijke opleiding, die breed georienteerde geschoolde geesten op heeft geleverd. Nee ze willen juist zorgen dat de kids dommer en dommer van school komen, want dan trappen die kids tenminste in verkiezingsleugens zoals al die zaken die VVD en CDA beloofden *voor* 9 Juli, en die nu opeens niet haalbaar zijn. Ze beloven belastingverlichting, maar wat krijgen we, belasting *verzwaringen* van 6 naar 19% zelfs ! (om maar te zwijgen van de WOZ die fiks omhoog gaat binnen kort)

ErnsTT2
ErnsTT27 dec. 2010 - 10:00

Van Bijsterveld, het schoolvoorbeeld van wat gebrekkig Onderwijs veroorzaakt, en hoe de steeds weer rigoreus doorgevoerde "herbezinningen" van het onderwijs, er voor gezorgd hebben dat er van Bijsterveldjes door dit schoolsysteem afgeleverd worden ! Het word tijd dat er niet langer over kern-competenties geOHed word door dure commissies en ministeries. Maar dat de Leraren het weer voor het zeggen krijgen in het onderwijs, dat er niet langer veel geld verloren gaat aan speculeren op de beurs, en het bouwen van steeds weer nieuwe gebouwen door bouwend nederland, maar dat er kern-competenties overgedragen gaan worden aan die Kinderen. "Want van Gelul word je niet wijzer" Vrij naar Jan SChaeffer... Weg met het ministerie van Onderwijs, en de prestatiebeloning van de onderwijs managers, welk ervoor gezorgd heeft dat Diploma's verkocht worden, en geld vergokt op de beurs :-( Al het geld moet *direct* in *lesgeven* gestopt worden, te beginnen met lesgeven aan de *leraren*, zodat er weer Emiel Roemers voor de klas komen te staan, en Mark Rutte er direct verwijderd word, wegens gebrek aan essentiele kennis om die kinderen een goed voorbeeld te zijn. Zal straks nog even de feiten erbij zoeken hoe grote scholengemeenschappen op de Beurs actief bleken :-(((

1 Reactie
Pjotrs
Pjotrs7 dec. 2010 - 10:00

"Al het geld moet *direct* in *lesgeven* gestopt worden, te beginnen met lesgeven aan de *leraren*, zodat er weer Emiel Roemers voor de klas komen te staan" Jij moet wel een bloedhekel aan kinderen hebben.