Kritiek op uitkeringsinstantie vanwege badinerende reclame… VVD-Kamerlid Tamara van Ark: 'Vrouwen die ondernemer zijn hebben een bedrijf, geen bedrijfJE'
Zzp’ers staan volop in de actualiteit, maar het nieuws dat nu over zelfstandigen naar boven komt is van een heel andere orde. Op Twitter wordt fel gereageerd op een radioreclame van het UWV gericht aan zwangere vrouwen. De reclame is op zo’n manier gemaakt dat je het gevoel hebt naar een boodschap uit de jaren vijftig van de vorige eeuw te luisteren. Vrouwen worden weggezet als minderwaardige ondernemers die een eigen ‘bedrijfje’ hebben.
VVD-Kamerlid Tamara van Ark, die onder andere emancipatie in haar portefeuille heeft, viel over de commercial en maakte er een bericht over: “Vrouwen die ondernemer zijn hebben een bedrijf, geen bedrijfJE. Kan reclameboodschap over zwangerschap en zaak minder badinerend @UWVnl?”
Ook politiek commentator Dominique van der Heyde ergerde zich en noemde de reclame ‘tenenkrommend’.
“We verdienen zeker ook ‘centjes'”, schreef @nynkeSirene hierop.
Al eerder dit jaar bleken mensen zich te ergeren aan de radioboodschap van het UWV. Twitteraar Linda van het Land scheef eerder al: ‘Verkleinwoord zou NOOIT gebruikt zijn als ’t om mannelijke ondernemers gaat.’
In de tekst van de commercial wordt niet alleen badinerend gedaan over vrouwen die een eigen ‘bedrijfje’ hebben, ook wordt de indruk gewekt dat je als vrouw amper voorbereid bent op zwangerschap en de gevolgen daarvan. Alsof je als zelfstandig ondernemer niet weet wat je te wachten staat als je een eigen bedrijf begint. De toon van de stem klinkt als een oude vader die het wel even uitlegt aan iemand die nog nooit heeft ondernomen, bijna alsof er een kinderboek wordt voorgelezen.
Het UWV kan zich voorstellen dat mensen zich gekwetst voelen, maar trekt zich verder niets aan van de kritiek. Joop belde met een van de woordvoerders die vertelde geen reden te zien om de reclame te wijzigen. Zijn reactie:
Het gaat om zzp’ers. Om eenpitters. Vrouwen die alleen werken. Dat zijn nu eenmaal geen grote bedrijven. Als het om een regeling voor mannen was gegaan, dan hadden we ook ‘bedrijfje’ gebruikt. We willen met iedereen rekening houden, maar ik zie geen honderden reacties op deze reclame. Er zijn zoveel meningen, dit is wat het is.
Dat de kritiek op de reclame van belangrijke publieke figuren als VVD-Kamerlid Tamara van Ark en politiek commentator Dominique van der Heyde komt, maakt voor het UWV geen verschil. De uitkeringsinstantie ziet geen reden de reclame te wijzigen en laat weten de kritiek ‘ter harte te nemen’.