Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Update: Tena stopt door ophef met omstreden telefoontjes

  •  
09-08-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
108 keer bekeken
  •  
Flickr_tena_SCA_300
Luierfabrikant Tena nam taken van verzekeraar Achmea over ... Cliëntenbelang Amsterdam: Van onafhankelijk oordeel is zo natuurlijk geen sprake
Incontinente patiënten die zijn verzekerd bij Achmea kunnen deze zomer worden ondervraagd over hun urineverlies door een medewerker van fabrikant Tena. Die bepaalt vervolgens hoeveel en welke luiers de patiënt vergoed krijgt, zo meldt de Volkskrant donderdag. Nog niet eerder bemoeide een fabrikant zich zo direct met de patiënt.
Update 9.00 NRC bericht dat Tena door alle ophef heeft besloten te stoppen met het bellen van incontinente patienten.
Update 15.45 Minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) vind het niet door de beugel kunnen dat bedrijven de beschikking krijgen over patiëntengegevens. Dat schrijft nieuwssite NU.nl:
Apothekers hebben zich te houden aan de wet als het gaat om privacybescherming. Zo mogen zij zonder expliciete toestemming geen privacygegevens, waaronder uiteraard medische gegevens, aan bedrijven geven.” 
Schippers laat uitzoeken wat er precies aan de hand is bij Tena en kondigt aan ‘passend te reageren’.
Eerder Achmea bezuinigt op incontinentiematerialen en eist daarom dat apothekers elke cliënt na een gesprek indelen in een ‘gebruikersprofiel’, legt de Volkskrant uit. Tena neemt belt dan uit naam van de apotheek de patiënten. Apotheken verdienen nauwelijks op incontinentiemateriaal, dus ruim tweehonderd van hen hebben de patiëntgesprekken graag uitbesteed aan Tena. Voor de fabrikant is samenwerking aantrekkelijk, omdat overal het eigen product kan worden gesleten. Achmea vindt het geen probleem als een fabrikant de intakegesprekken voert. “De Tena-verpleegkundige kan namelijk ook niet-Tenaproducten aanbevelen”, staat in een interne notitie.
En de patiënt dan? In de Volkskrant reageert Herman Klein Tiessink van Cliëntenbelang Amsterdam, waar de meeste verzekerden klant zijn van Achmea:
Een bizarre situatie. Van een onafhankelijk oordeel is zo natuurlijk geen sprake. Bovendien is urineverlies een privacygevoelig onderwerp. Je wilt niet dat een fabrikant je daarover het hemd van het lijf vraagt.
Klein Tiessink is niet de enige die bezwaren ziet. Volgens Yvonne Groenstege van het Farmaceutisch Bureau Amsterdam is de apothekers door de verzekeraar eenzijdig opgelegd dat zij in de toekomst aan maximaal 40 procent van de patiënten de duurdere incontinentiebroekjes mogen aanbieden. Nu gebruikt pakweg 90 procent van de patiënten dit ‘luxe’ product. Hans Lokker van Achmea ontkent dat een dergelijke afspraak is gemaakt.
Volg Joop op Twitter , vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor